Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,510 23 apr 2024 11:42
  • +0,050 (+0,92%) Dagrange 5,450 - 5,560
  • 206.717 Gem. (3M) 313,7K

Tom Tom juli 2022

1.060 Posts
Pagina: «« 1 ... 13 14 15 16 17 ... 53 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 Wereldbelegger 11 juli 2022 12:43
    In tegenstelling tot wat de CEO van VW twee weken geleden vertelde.

    Chiptekort nog steeds groot, vooral in Europa
    Het miljoen voorbij

    (11-7-22)
    Het chiptekort leek even over zijn ergste piek heen, maar nieuwe cijfers vertellen een ander verhaal. Met name de laatste weken loopt het aantal niet-geproduceerde auto’s door een gebrek aan chips weer op. Dit probleem blijkt in Europa bovendien nog wat erger dan elders.

    In totaal zijn er in 2022 al meer dan een miljoen nieuwe auto’s ‘gemist’ door autofabrieken in Europa, meldt Automotive News. Daarbij gaat het om auto’s die zonder tekorten wel geproduceerd en ook verkocht zouden zijn, maar nu dus niet. Cijfers van AutoForeCast Solutions laten zien dat dit probleem bepaald nog niet voorbij is. Van de miljoen ‘gemiste kansen’ zouden er namelijk 232.000 in de laatste drie weken zijn geschrapt.

    Met dit aantal heeft Europa volgens AutoForeCast ook de twijfelachtige eer koploper te zijn op dit vlak. Alle andere delen van de wereld, dus ook Noord-Amerika en China, hebben in absolute cijfers minder last van de tekorten dan ‘onze’ fabrieken.

    bron:
    www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/ch...
  2. forum rang 6 tatje 11 juli 2022 13:03
    Ben vanmorgen met een grote vrachtwagen vol geladen met chips naar de Volkswagen fabriek in Wolfsburg geweest.

    Herbert zei : laat de vrachtwagen maar staan, we hebben de chips pas vanaf volgende week nodig.

    Ik zei nog: als ze maar zolang goed blijven.

    Als dank kreeg ik een ID 5 mee om 4 jaar te gebruiken.

    www.volkswagen.nl/modellen/id5?utm_me...

    Moest tenslotte weer thuis komen.

    Doei, ook aan 4 of 5 op een rij :-)
  3. forum rang 4 Mr.J.bonds 11 juli 2022 13:21
    quote:

    tatje schreef op 11 juli 2022 13:03:

    Ben vanmorgen met een grote vrachtwagen vol geladen met chips naar de Volkswagen fabriek in Wolfsburg geweest.

    Herbert zei : laat de vrachtwagen maar staan, we hebben de chips pas vanaf volgende week nodig.

    Ik zei nog: als ze maar zolang goed blijven.

    Als dank kreeg ik een ID 5 mee om 4 jaar te gebruiken.

    www.volkswagen.nl/modellen/id5?utm_me...

    Moest tenslotte weer thuis komen.

    Doei, ook aan 4 of 5 op een rij :-)
    Zit ook naar ID5 te loeren voor de vrouw..
  4. forum rang 6 tatje 11 juli 2022 13:28
    RSU

    2021 2020
    Outstanding as at 1 January 2,049,734 1,300,438
    Granted 1,414,850 1,228,650
    Vested and settled -126,880 -430,274
    Forfeited -469,431 -49,080
    Outstanding as at 31 December 2,868,273 2,049,734

    Forfeited - verbeurd, vervallen, te niet gedaan.

    in 2020 49080
    in 2021 469.431

    Dasss best veul in 2021 :-)
  5. forum rang 6 pwijsneus 11 juli 2022 14:42
    quote:

    harrysnel schreef op 8 juli 2022 13:13:

    [...]

    Dan begrijp je het nog steeds niet. In het Cariad persbericht worden 2 concrete producten van TomTom genoemd die sowieso vanaf 2023 in de auto’s van VW terechtkomen.

    Navigation Engine
    www.tomtom.com/products/navkit/

    Real-Time Traffic
    www.tomtom.com/products/real-time-tra...

    Producten waar TomTom omzet mee boekt en die dus onderdeel zijn van de backlog/orderportefeuille.

    Traffic lijkt me duidelijk en dat onderken jij nu dus alsnog. Stapje in de goede richting. Naast Traffic gaat TomTom ook de “navigatie motor” leveren in deze samenwerking met Cariad. De TT navigatie engine is hybride en dat betekent via cloud maar indien nodig ook offline. Deze oplossing is agnostisch en dat betekent dat ongeacht welke Maps er in de auto zitten (dat kunnen die van TomTom zijn maar ook bv die van HERE) het de software van TT is die de route gaat bepalen voor de bestuurder. Dit is de core competentie vanTomTom: hoe het snelst/goedkoopst van A naar B rekening houdend met actuele verkeerssituatie. In de digitale cockpit van VW gaat TT dit verzorgen.

    Wat gaat Cariad doen? Cariad gaat de UI met de bestuurder verzorgen en is verantwoordelijk voor de visualisatie van de Maps.

    Ik vraag me af waar jij denkt dat dit persbericht over ging als je gemist hebt dat TT Traffic levert en de navigatie engine voor haar rekening mag nemen. Uiteraard is dit significant voor het orderboek. Bovendien wordt er gewerkt aan uitbreiding van de deal met rijstrook navigatie/Traffic etc.Volgens Saucier is deze deal een eerste stap naar verdere integratie en technologische ontwikkeling samen met Cariad waar TT dus nog meer omzet uit zou kunnen halen in toekomst.

    Autonoom rijden is weer een heel ander verhaal en staat los van deze deal met Cariad.
    Dank voor heldere uitleg.

    Zie in de consensus dat wordt aangenomen de automotive omzet volgend jaar zal toenemen met 19% punten.

    Is dat het Volkswagen effect? en is dat voldoende.

    In diezelfde consensus zien we enterprise met een verwachte daling, wat wel vreemd is als je kijkt naar bv het MS-contract.
  6. forum rang 6 pwijsneus 11 juli 2022 14:57
    quote:

    pwijsneus schreef op 11 juli 2022 14:42:

    [...]

    Dank voor heldere uitleg.

    Zie in de consensus dat wordt aangenomen de automotive omzet volgend jaar zal toenemen met 19% punten.

    Is dat het Volkswagen effect? en is dat voldoende.

    In diezelfde consensus zien we enterprise met een verwachte daling, wat wel vreemd is als je kijkt naar bv het MS-contract.
    Daar staat overigens tegenover dat de autoverkopen tegenvallen, en dat Google dus vanaf volgend jaar wordt uitgerold over meerdere modellen van oa Renault.

    Mixed bag als je het mij vraagt, en eerst zien dan geloven dat die voor groei gaat zorgen....

    Eerst vrijdag de CC maar eens afwachten.
  7. forum rang 8 Wereldbelegger 11 juli 2022 15:39
    Kritiek op traag softwarebedrijf VW Groep

    Cariad, onderdeel van de Volkswagen Groep, heeft te kampen met een reeks problemen. Planningen worden niet gehaald, managers verlaten het bedrijf aan de lopende band en de merken binnen de groep proberen het softwarebedrijf voortdurend vliegen af te vangen. Dat alles komt op het bordje van CEO Herbert Diess die begin dit jaar persoonlijk de leiding over Cariad op zich heeft genomen.

    bron:
    www.automobielmanagement.nl/auto-tech...
  8. forum rang 8 Wereldbelegger 11 juli 2022 15:43
    Artikel d.d. 25-1-2022 - Opmerkelijk dat TomTom niet genoemd wordt.

    Bosch en VW-dochter Cariad werken samen aan autonome rijsystemen

    Het is de bedoeling dat de eerste (hoog)autonome rijsystemen in 2023 worden geïnstalleerd in de auto's van de Volkswagen Groep.

    Bosch en VW-dochter Cariad gaan werken aan de versnelde invoering van autonome rijsystemen. (Foto: Bosch) Bosch en Cariad, het softwarebedrijf van de Volkswagen Groep, gaan intensief met elkaar samenwerken om de ontwikkeling van (hoog) autonome rijsystemen te versnellen en sneller te kunnen doorvoeren in volumemerken. Dat maken beide bedrijven vandaag bekend in een persverklaring.

    Met het partnership willen de bedrijven een snellere invoering van geautomatiseerde rijfuncties beschikbaar maken voor de toepassing in de volumeproductie van de merken van de Volkswagen Groep. Dan gaat het bijvoorbeeld om handsfree rijsystemen voor in de stad, maar ook systemen die de stuurfuncties overnemen op de snelweg, mede op basis van 360-graden surround sensing. Volkswagen meldde vorig jaar graag te willen samenwerken op het gebied van technologie, ook om de concurrentie van techreuzen, zoals van Google of Apple, voor te kunnen blijven.
    Sleutel

    Het streven is dat de eerste intelligente rijsystemen in 2023 worden geïnstalleerd. Ook is het de bedoeling dat de software en kennis beschikbaar komt voor andere autofabrikanten. "Autonoom rijden is de sleutel tot de toekomst van onze industrie", aldus Dirk Hilgenberg, ceo van Cariad. Het is de bedoeling dat er vanuit Cariad en Bosch-divisie Cross Domain Computing Solutions met één team aan de systeemontwikkeling wordt gewerkt; wereldwijd zullen zo'n 1.000 medewerkers bij het partnership betrokken zijn. Er is niet bekend hoeveel beide bedrijven investeren in het partnership.

    bron:
    automotive-online.nl/management/laats...
  9. forum rang 6 tatje 11 juli 2022 18:55
    Tja. Enterprise.

    Het volgende kwam duidelijk aan de orde in de call Q2 2020.

    Harold C. A. Goddijn - TomTom N.V. - Co-Founder, Chairman of the Management Board & CEO
    Yes. Again, it's a commercially sensitive topic. We have a long-term relationship with Apple. The nature of that relationship is changing, as you rightly comment. But it's too early to say if, how, that relationship will end or what shape that relationship will take in longer term future. So its very difficult to comment on that. It's commercially sensitive. We all know what Apple is doing. We still have a very good relationship. We're sharing a lot of data and information. I think that relationship is intact. And I think there will be opportunities for extending that relationship, but it will be of a different nature than it used to be.

    Francois-Xavier Bouvignies - UBS Investment Bank, Research Division - Technology Analyst
    Okay. And just to be clear, the fact that they finished the U.S., for example, do they still use TomTom maps in the U.S. or it's now over?

    Harold C. A. Goddijn - TomTom N.V. - Co-Founder, Chairman of the Management Board & CEO
    No. In the U.S., they don't use our maps anymore. They're still relying on some of the content that we have provided. Their mapping system has completely moved to their proprietary mapping effort.

    Mijn mening.

    Apple maakt zelf de kaarten, contract met TT tot eind 2022.
    Omdat Apple tot eind 2022 moet betalen , nemen ze wel nog wat content van TT af.

    Maar Harold zegt ook 2 maal, dat de samenwerking met Apple, commercieel uiterst gevoelig ligt.
    Dat de aard van de samenwerking verandert.
    Moeilijk om te zeggen hoe de relatie gaat eindigen en hoe de relatie er in de toekomst uit gaat zien.
    Het ligt commercieel heel gevoelig.
    De relatie is intact, maar kan zelfs groter worden, maar anders.

    Mijn mening.

    2 kansen voor TT.
    - TT gaat iets doen in de apple car als deze zou komen.
    - TT gaat iets doen op het apple besturingssysteem.

    Enterprise omzet voor 80% in dollars.

    2019 omzet 160 gemiddelde koers euro/dollar 1,10
    2020 omzet 165 gemiddelde koers euro/ dollar 1,17
    2021 omzet 170 gemiddelde koers euro/dollar 1,17
    2022 0mzet consensus 176 koers euro/ dollar 1,05
    2023 omzet consensus 172 koers euro/dollar misschien zelfs een pariteit :-)

    Ooit zei Harold: concurreren met Google moet je niet doen, er zijn genoeg niche markten en samenwerkingen.

    Ik zie Google tegenover een samenwerking van Microsoft apple TT intel mobileye.

    Tot morgen.

    Benieuwd of het waar is dat Intel de beursgang van Mobileye ivm het economisch klimaat uitstelt.

    Gaan de eigenaren van Here het zelfde met een eventuele SPAC doen !
  10. forum rang 6 boem! 12 juli 2022 01:47
    Hoe je het ook wendt of keert de waardeing(koers) van een aandeel zal altijd een correlatie vertonen met het aandeel dat aandeelhouders toekomt.

    De 7 grote aandeelhouders geven aan, dat zij veel vertrouwen hebben in het zelfstandig verdienmodel.

    Door het gote belang dat deze groep bezit(75%) is er geen reeele dreiging van een "dirty" exit.

    Een overnemende partij zal daarom moeten voldoen aan het verwachtingspatroon dat leeft bij deze groep om van een succesvol bod te kunnen spreken.(HG : we staan uiteraard open voor een bod dat niet te weigeren valt).

    Omdat de huidige verliescapaciteit(nagatieve FCF van 25 mio) volgend jaar wordt omgebogen in een magere winst(FCF van 30 mio) zal er eerst meer duidelijkhied moeten komen over de verdienCAPACITEIT voordat er een match kan plaatsvinden tussen deze winstverwachting op langere termijn tussen zittende aandeelhouders en de overnemende partij.

    In die zin is de aankomemde CMD van groot belang omdat daaruit zal blijken wat die winstverwachting is op langere termijn bij zelfstandige voortzetting.

    Vanuit dat gegeven kunnen geinteresseerden een overnamebod lanceren.

    Juist vanwege de huidige onzekerheid zie ik een dergelijk succesvol overnamebod NIET voorbijkomen de komende 2/3 jaar.
  11. forum rang 5 nr36 12 juli 2022 05:40
    Datum meldingsplicht08 jul 2022MeldingsplichtigeBlackRock, Inc.Uitgevende instellingTomTom N.V.Inschrijving handelsregister34224566PlaatsAmsterdam
    Vorige register resultaat
    Volgende register resultaat
    Verdeling in aantallen (longpositie)

    Soort aandeel
    Gewoon aandeel

    Gewoon aandeel

    Contract for difference

    Procentuele verdeling (longpositie)

    Soort aandeel
    Kapitaalbelang
    Totale deelneming
    3,02 %
    Rechtstreeks reëel
    0,00 %
    Rechtstreeks potentieel
    0,00 %
    Middellijk reëel
    2,14 %
    Middellijk potentieel
    0,88 %
    Stemrecht
    Totale deelneming
    3,07 %
    Rechtstreeks reëel
    0,00 %
    Rechtstreeks potentieel
    0,00 %
    Middellijk reëel
    2,16 %
    Middellijk potentieel
    0,91 %
  12. forum rang 4 Gvv2024 12 juli 2022 07:39
    quote:

    boem! schreef op 12 juli 2022 07:17:

    Ik kan me alles voorstellen bij een overname maar dan wel op het juiste moment.

    Daar is het nu te vroeg voor, laat TT eerst maar eens laten zien waar zij zelfstandig kunnen geraken.
    "te vroeg" !!!!!! We wachten al meer dan een decennium dat deze boedel wordt overgenomen.
  13. [verwijderd] 12 juli 2022 07:39
    quote:

    boem! schreef op 12 juli 2022 07:17:

    Ik kan me alles voorstellen bij een overname maar dan wel op het juiste moment.

    Daar is het nu te vroeg voor, laat TT eerst maar eens laten zien waar zij zelfstandig kunnen geraken.
    Ja, dat schijn jij te denken he? Ook in je vorige post haal je dat aan, dat TT zelfstandig winst kan maken. Maar juist dat is voor een overnemende partij actueel gunstig, dat het na corona en nu de oorlog in Oekraïne het bij TT een beetje voortkabbelt. Als er nu op TT een tientje geboden wordt, dan levert iedereen toch direct zijn stukken in?
1.060 Posts
Pagina: «« 1 ... 13 14 15 16 17 ... 53 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links