Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel AMG Critical Materials N.V. AEX:AMG.NL, NL0000888691

  • 24,260 18 apr 2024 09:49
  • +0,100 (+0,41%) Dagrange 23,840 - 24,260
  • 18.276 Gem. (3M) 244,6K

AMG: lithium met de laagste kostprijs

487 Posts
Pagina: «« 1 ... 20 21 22 23 24 25 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Retired 23 juni 2022 08:52
    AMG zelf (of eigenlijk Timminco) is het bewijs dat als oplossingen te mooi lijken om waar te zijn, ze dat ook zijn.
    Ik heb inside information dat de basis voor de batterij van Alsym Energie niet anders is dan een bassin water met sidderaaltjes erin.
    Dat gaan linkse activisten nooit accepteren.
  2. forum rang 10 DeZwarteRidder 23 juni 2022 09:14
    quote:

    Retired schreef op 23 juni 2022 08:52:

    AMG zelf (of eigenlijk Timminco) is het bewijs dat als oplossingen te mooi lijken om waar te zijn, ze dat ook zijn.
    Ik heb inside information dat de basis voor de batterij van Alsym Energie niet anders is dan een bassin water met sidderaaltjes erin.
    Dat gaan linkse activisten nooit accepteren.
    Het zou mij zeker niet verbazen als dit een scam is.
  3. Retired 24 juni 2022 12:28
    Wellicht dat dit al een keer gepost is op dit forum... Lijkt me niet goed voor kosten van AMG als een grote vis al dreigt weg te gaan uit Duitsland als Lithium striktere regelgeving krijgt in Europa.

    A major lithium producer threatened to close its plant in Germany if the European Union declares the material dangerous to human health. The European Chemicals Agency or ECHA initiated the process.
    The European Union has been making its environmental and climate rules stricter for decades. The administration in Brussels wants to make the entire continent carbon neutral by mid-century. At the same time, it is striving to achieve the highest level of protection from pollution in the world.

    The energy transition and the decarbonization of industrial activity and power plants imply massive deployment of renewables, mostly solar and wind farms. However, as they depend on unstable weather conditions, the electric power system requires energy storage, in which the EU counts a lot on batteries.

    Dangerous critical raw material
    Lithium ion solutions still dominate the sector, though there are other technologies emerging that could popularize less harmful material for home units and the batteries for electronic devices, electric vehicles and utility systems. At the same time, the European Commission is struggling to secure supply chains that would make the availability of lithium stable and make the EU almost self-sufficient by 2030.

    The European Union has added lithium to a list of critical raw materials as demand is expected to increase dramatically in the coming years.

    Initiatives to open mines and ore processing plants such as the ones in Serbia and Portugal have caused a public uproar as environmentalists and the local population are fearful about the impact on nature and people’s livelihoods. In other projects, engineers are trying to make the extraction of lithium from geothermal waters cost effective and harmless, without any mining.

    Stricter rules for handling lithium would lift costs
    However, the entire concept could falter with the European Commission’s upcoming legislation. Namely, it is considering the proposal from the European Chemicals Agency, ECHA, to declare key lithium salts hazardous for human health, Reuters reported. If lithium carbonate, lithium chloride and lithium hydroxide are classified as dangerous, it would complicate the import procedure, production and handling of the materials.

    ECHA’s Risk Assessment Committee accepted the demand from France in September to classify lithium salts as damaging for fertility and unborn children and to declare the substances harmful for breastfed children.

    Adding lithium salts to the list of materials hazardous for health may prompt the revision of a range of projects in the industry

    Stricter rules mean higher costs, so any lithium ore processing plant project, like the one in the Jadar area in Serbia, would need to be given a second look with regard to its environmental impact and feasibility.

    Albemarle, based in Charlotte, North Carolina, has indicated it may be forced to close its plant in Langelsheim in north Germany if the plan is accepted. In that case, Chief Financial Officer Scott Tozier said, the company wouldn’t be able to import lithium chloride, its primary feedstock.

    The unit’s annual revenue is USD 500 million and the plant has over 600 employees. Tozier warned a decision to declare lithium salts hazardous would prompt an exodus of EU producers including battery recyclers.

    The decision is expected to be reached by early next year, the article adds.
  4. forum rang 10 DeZwarteRidder 29 augustus 2022 09:52
    Bedenker van schone Belgische superbatterij wil fabriek bouwen in Nederland
    businessam.be - 3 uur geleden

    msn

    Een schone superbatterij die 20 keer sneller laadt en 100 keer langer meegaat dan een lithium-ion batterij, niet in brand vliegt of ontploft, niet giftig is en makkelijker gerecycled kan worden. 247 Energy maakt en verkoopt hem op basis van een techniek uit 1775. Binnen enkele jaren wil het bedrijf er een fabriek voor bouwen in de Benelux, waarbij ook naar Nederland wordt gekeken.

    De strijd tegen klimaatverandering vereist dat er in 2050 geen CO2 meer wordt uitgestoten. Daarom moet de wereld afstappen van fossiele brandstoffen en overgaan op groene energie. De transitie naar wind- en zonne-energie vereist dat de duurzaam opgewekte elektriciteit opgeslagen kan worden voor donkere en windstille periodes. Maar ook om piekbelastingen op het net op te vangen of stroom te leveren op afgelegen plekken waar geen leidingen en kabels liggen.
    Groene stroom overal opslaan

    Naast waterstof en andere groene technologieën spelen batterijen en accu’s hierin een essentiële rol. Ook voor de elektrificatie van transport en mobiliteit. De missie van 247 Energy is om de CO2 uitstoot in de wereld met 100 procent te helpen verminderen en te zorgen dat groene elektriciteit overal opgeslagen en gebruikt kan worden wanneer en waar het nodig is. Niet voor een paar dagen, maar voor zo lang als het moet. Daarvoor brengt het een milieuvriendelijke superbatterij op basis van condensatortechniek op de markt. Het in 2017 opgerichte bedrijf heeft zijn hoofdkwartier in het Belgische Beveren en is sinds juni dit jaar ook actief op de Nederlandse markt.
    Storen aan lithiumbatterijen

    “Er spelen twee grote problemen met duurzame energie. De netcongestie en de pieken en dalen in opwekking. Onze batterijen kunnen meer balans brengen op het elektriciteitsnet en groene stroom opslaan. Zonneparken produceren op dit moment een enorme overcapaciteit. Die moet je opslaan in superbatterijen en daarheen brengen waar het nodig is. Wat me stoort is dat we daarbij nog steeds vol inzetten op lithiumbatterijen. Ik geloof meer in onze batterijtechniek”, zegt Arie Smits, sinds kort technisch consultant voor 247 Energy in Nederland.
    1,6 megawatt in batterijcontainer

    Hij was 25 jaar directeur bij een grote aannemer, stapte daarna over naar Warmtebedrijf Westland en werd daarna adviseur voor de energietransitie. Samen met directeur business development Jan Horyon werkt hij vanuit een kantoor in Eindhoven voor 247 Energy. Het bedrijf levert batterijen in alle soorten en maten, van thuisbatterijen met een capaciteit van 5,6 kilowatt tot complete veertig voet containers met een opslagcapaciteit tot 1,6 megawatt. Die kun je ook weer stapelen tot grotere vermogens. De batterijen worden ingezet als accu’s voor vrachtwagens, heftrucks, kranen of andere machines en in containers voor de scheepvaart of de industrie. Maar ook voor de opslag van energie uit wind- en zonneparken.
    Fabriek in benelux

    De batterijen van 247 Energy worden nu nog buiten Europa geproduceerd, maar het bedrijf wil die productie deze kant op brengen. “We willen zo snel mogelijk onafhankelijk zijn en batterijen produceren binnen de Benelux”, zegt Smits. “We beginnen met een fabriek die 1 gigawatt aan batterijvermogen kan produceren. Die zal binnen 2,5 jaar operationeel zijn. Daarna willen we opschalen tot 16 gigawatt. We kijken daarbij ook of we een fabriek kunnen bouwen in Nederland.” 247 Energy zal volgens hem voor zijn eerste fabriek ongeveer 200 miljoen euro investeren.
    Generatorsets op LNG

    Behalve batterijcontainers levert 247 Energy zelf ontwikkelde containers met generatoren die op afgelegen plekken energie kunnen opwekken. Vaak worden zowel een generator als een batterij geleverd. Nu werken die nog op LNG, dat weliswaar 25 procent minder CO2 uitstoot dan fossiele brandstof en geen stikstof of fijnstof, maar op den duur wil het bedrijf overstappen op groene waterstof. “Het liefst stappen we nu al over, maar groene waterstof is er nog niet in dit soort grote hoeveelheden”, zegt Smits. Soms kan het met een beetje stroom toch met alleen een batterij. Voor een groot bouwbedrijf dat van de netbeheerder geen grootverbruikersaansluiting kreeg op de bouwplaats, zette het bedrijf een superbatterij neer die ‘s nachts op de kleine aansluiting stroom laadde. “Dat was genoeg om de volgende dag alle kranen op te laten werken”, vertelt Smits.
    Lithium en kobalt vervuilend

    Volgens hem is de huidige batterijtechniek niet duurzaam, onveilig, milieuvervuilend en niet efficiënt genoeg voor de energietransitie. De meeste gebruikte batterij is momenteel de lithium-ion batterij, gevolgd door de kobaltbatterij. Aan het gebruik van lithium en kobalt kleven echter allerlei nadelen. De mijnen waar de metalen gedolven worden stoten veel CO2 en stikstof uit, liggen in landen met corrupte regimes en slechte arbeidsomstandigheden en vervuilen daar de lucht, het water en de bodem. Voor het maken van 1 ton lithium is bijvoorbeeld 2 miljoen liter water nodig. Daarnaast wordt momenteel slechts 2 procent van al het lithium gerecycled in nieuwe producten.
  5. forum rang 10 DeZwarteRidder 29 augustus 2022 09:52
    2)
    Brandgevaar

    En dat is nog niet alles. Door de groeiende vraag naar batterijen is er niet genoeg lithium voorradig. De afgelopen vier jaar is de prijs van een ton lithium vervijfvoudigd. Bovendien is het een giftige stof, die niet in het milieu terecht mag komen. Verder kunnen lithium-ion batterijen in brand vliegen of zelfs ontploffen als ze te warm worden. Als elektrische auto’s in brand vliegen moet de brandweer ze bijvoorbeeld dagenlang onderdompelen in een bak met water. Dat is ook de reden dat deze batterijen niet rondom chemische bedrijven of brandgevaarlijke locaties gebruikt mogen worden. Daarnaast slaan dit soort batterijen maar voor enkele dagen energie op en kun je ze niet gebruiken om weken of maanden zonder veel zon of wind te overbruggen.
    Batterijtechniek uit 1775

    Dat moet toch anders kunnen dacht 247 Energy en dat kan ook. Overal ter wereld wordt onderzoek gedaan naar nieuwe batterijtechnieken. Een van die technieken werkt op basis van ouderwetse condensatoren, die al in 1775 werden uitgevonden door de Italiaanse wetenschapper Alessandro Volta. Simpel gezegd een apparaat dat bestaat uit twee geleiders met een relatief groot oppervlak, die gescheiden zijn door een niet-geleidend materiaal of vacuüm. Aan beide zijden kunnen aan elkaar tegengestelde elektrische ladingen worden opgeslagen. “Die techniek is de afgelopen jaren flink verbeterd. Het grote voordeel is dat er geen lithium of kobalt aan te pas komt”, zegt Smits. “Daarom is iedereen bezig met deze techniek, ook in China en de Verenigde Staten.”

    BATTERIJ GAAT 45 JAAR MEE

    247 Energy gebruikt in zijn batterijen supercondensatoren op basis van grafeen-nanobuisjes met een intelligente softwarelaag, zogeheten solid state condensatoren. Die nanocomposieten zijn honderd keer sterker dan staal en kunnen honderd keer zoveel energie opslaan als de gangbare elektrolytische condensatoren. De techniek heeft nog veel meer duurzame voordelen ten opzichte van lithium-ion batterijen. Een lithium-ion batterij gaat maximaal 5000 tot 8000 cycli mee, terwijl de supercondensator een miljoen keer opgeladen en ontladen kan worden en minstens 45 jaar meegaat. Daarna is hij voor 100 procent te recyclen. Er zitten geen gevaarlijke stoffen en chemicaliën in en daardoor is de batterij niet brandbaar of ontplofbaar. “Daardoor kan ook de chemische industrie de batterij gebruiken”, stelt Smits. Een ander groot voordeel is dat hij 20 keer sneller laadt en ontlaadt dan een traditionele batterij.
    Interesse uit binnenvaart

    Dat maakt het gebruik interessant voor de Nederlandse binnenvaart, die al jaren op zoek is naar schonere brandstoffen en motoren. Daarvoor zijn allerlei subsidies beschikbaar. Er varen al veel schepen elektrisch op LNG- of dieselgeneratoren. Onderzoeksproject MENENS heeft van het Ministerie van Economische Zaken 24 miljoen euro subsidie gekregen om het gebruik van methanol als alternatieve brandstof te onderzoeken. De superbatterij van 247 Energy kan elektrisch aangedreven binnenvaartschepen met een batterij aan boord, die aanleggen bij een containerterminal of haven, binnen vijftien tot dertig minuten met 1 tot 1,6 megawatt opladen. Zonder dat de batterijcontainer aan boord vervangen hoeft te worden. Dat kan tijdens het laden en lossen gebeuren. Daarna vaart het schip op volle kracht verder naar de volgende stop, waar het opnieuw opgeladen wordt.
    Kip of het ei

    Enkele Nederlandse scheepvaartbedrijven zijn hierin geïnteresseerd. In de binnenvaart is echter vaak sprake van een ‘kip-of-het-ei-situatie’. Schepen willen wel groener varen, maar er is geen laadcapaciteit. Aanbieders van groene energie klagen dat er nog te weinig schepen zijn die er gebruik van willen maken. “Vaak wachten bedrijven af. Dat is waardoor het mondjesmaat van de grond komt”, zegt Smits. “We zijn nu in onderhandeling met twee grote scheepvaartbedrijven om onze techniek toe te passen.”
  6. forum rang 4 Aandachtige lezer 29 augustus 2022 12:17
    Op zich een mooie ontwikkeling. Waarvan we vanwege het belang ook wel op moesten rekenen! Ik ben er blij mee! Ik reken er ook op dat er andere lithiumalternatieven ontwikkeld worden. Dat moet ook wel in de booming business van de duurzaamheidsindustrie.

    Ga ik nu mijn aandelen AMG verkopen? Nee.
    Voorlopig ga ik er vanuit dat de alternatieven er nog niet zijn, en zeker niet voldoende en dat de vraag naar lithium wel meer dan op peil blijft.
    Maar ik zie ook dat meer traditionele afzetmarkten straks meer lithium nodig hebben. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de vliegtuigbouw. Dankzij de sancties verkrot er nu een groot aantal vliegtuigen die door Rusland in gebruik zijn en niet of slechts onderhouden worden.
    Voordat de prijs van lithium wat gaan zakken zijn we weer zeker een jaar of tien of meer verder.
  7. forum rang 10 DeZwarteRidder 29 augustus 2022 12:20
    quote:

    Aandachtige lezer schreef op 29 augustus 2022 12:17:

    Op zich een mooie ontwikkeling. Waarvan we vanwege het belang ook wel op moesten rekenen! Ik ben er blij mee! Ik reken er ook op dat er andere lithiumalternatieven ontwikkeld worden. Dat moet ook wel in de booming business van de duurzaamheidsindustrie.

    Ga ik nu mijn aandelen AMG verkopen? Nee.
    Voorlopig ga ik er vanuit dat de alternatieven er nog niet zijn, en zeker niet voldoende en dat de vraag naar lithium wel meer dan op peil blijft.
    Maar ik zie ook dat meer traditionele afzetmarkten straks meer lithium nodig hebben. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de vliegtuigbouw. Dankzij de sancties verkrot er nu een groot aantal vliegtuigen die door Rusland in gebruik zijn en niet of slechts onderhouden worden.
    Voordat de prijs van lithium wat gaan zakken zijn we weer zeker een jaar of tien of meer verder.
    Lithium wordt niet gebruikt in de vliegtuigbouw; het metaal is daar totaal ongeschikt voor.
  8. forum rang 8 Lepre Chaun 29 augustus 2022 12:48
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 29 augustus 2022 12:20:

    [...]

    Lithium wordt niet gebruikt in de vliegtuigbouw; het metaal is daar totaal ongeschikt voor.
    “Active corrosion protection of aerospace aluminium alloys by lithium-leaching coatings”

    www.tudelft.nl/2019/3me/april/hoe-bes...
  9. forum rang 10 DeZwarteRidder 29 augustus 2022 13:11
    quote:

    Lepre Chaun schreef op 29 augustus 2022 12:48:

    [...]“Active corrosion protection of aerospace aluminium alloys by lithium-leaching coatings”

    www.tudelft.nl/2019/3me/april/hoe-bes...
    Dat is fantasie....!!!

    Buiten batterijen wordt lithium vnl gebruikt voor geneesmiddelen en de glasindustrie.
  10. forum rang 8 Lepre Chaun 30 augustus 2022 02:36
    LONDEN – De door Vertical Aerospace ontworpen eVTOL VX4 zal worden uitgerust met lithium-ion accu’s van het Taiwanese E-One Moli Energy. De accu’s zullen stroom leveren voor vier elk 100kW (136,4 pk) sterke Rolls-Royce elektromotoren.

    www.pilootenvliegtuig.nl/2022/07/07/v...

    vertical-aerospace.com/vx4/
  11. forum rang 10 DeZwarteRidder 13 september 2022 13:14
    Gerben van der Marel 12:04

    De wereldwijde vraag naar lithium stijgt explosief. Grondwater in Duitsland herbergt grote voorraden lithiumrijke pekel. Als het gewonnen kan worden is dat goed voor het autoland en voor Europa, dat meer grip wil op toevoerketens. Het kan Duitsland ook nog helpen in de energietransitie.

    In het kort

    Lithium wordt ook wel het witte goud genoemd, Duitsland heeft het in overvloed in het grondwater.
    Vulcan, dat nog met de winning moet beginnen, sloot al leveringscontracten met Stellantis en VW.
    Het bedrijf beweert dat het hele proces, tot en met het leveren van lithium voor batterijen, klimaatneutraal is.
    Met alle geopolitieke spanningen kan de winning van lithium van vitaal belang worden.

    Niet veel mensen weten dat Duitsland rijkelijk bedeeld is met het ‘witte goud’, oftewel lithium. Het bevindt zich op enkele kilometers diep, in het grondwater van de Oberrheingraben in het Rijndal. Het betreft een lange laagvlakte die helemaal loopt van Frankfurt, via Straatsburg, naar het Zwitserse Basel.

    Het water met hoge temperaturen ligt hier relatief ondiep. Dat maakt de plek volgens experts geschikt voor geothermische boringen. Dat hier een minerale schat verborgen ligt, bevestigde het Karlsruher Institut für Technologie onlangs. Het beursgenoteerde Vulcan Energy Resources hoopt de schat te delven.
    Tientallen autobatterijenfabrieken

    ‘In Europa worden dertig tot veertig autobatterijenfabrieken gebouwd’, zegt Horst Kreuter, oprichter van Vulcan in een gesprek op een nieuw kantoor in een buitenwijk van Karlsruhe. ‘Wij kunnen voor Europa veel betekenen door autofabrikanten te ondersteunen bij de productie van batterijen.’

    Een ruime en stabiele toevoer van lithium is van cruciaal belang voor de overgang van brandstofauto’s naar e-mobiliteit. Maar de markt is nu al krap. Het is de reden waarom VW en Mercedes-Benz vorige maand deals sloten in Canada om de toevoer van lithium te vergroten.

    Het besef dat lithium een strategisch mineraal is, lijkt ook tot overheden doorgedrongen. Dat leidt volgens analisten van Fitch Solutions tot toenemende overheidsbemoeienis. Dat Europa zich nu ontwikkelt tot een productiehub voor autobatterijen komt ook voort uit de beschikbare miljardensubsidies.

    Lees het volledige artikel: fd.nl/bedrijfsleven/1450785/schoon-li...
487 Posts
Pagina: «« 1 ... 20 21 22 23 24 25 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

AMG ziet enorme kansen in recyclen van plutonium

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links