Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel BAM Groep Koninklijke AEX:BAMNB.NL, NL0000337319

  • 4,020 24 apr 2024 17:35
  • +0,034 (+0,85%) Dagrange 3,978 - 4,046
  • 825.674 Gem. (3M) 1,4M

BAM juni 2022

870 Posts
Pagina: «« 1 ... 18 19 20 21 22 ... 44 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 €d_Modus Vivendi 17 juni 2022 14:10
    quote:

    HenkdeV schreef op 16 juni 2022 17:28:

    [...]

    Onder normale omstandigheden kan/gaat de rente bij een recessie weer naar beneden.
    Maar de centrale banken hebben het met hun verkeerde beleid verziekt.
    De inflatie is totaal uit de hand gelopen.
    Ezels zijn het:-)).
    ja, de inflatie was maar tijdelijk die ezels zijn blijvend
  2. forum rang 7 innicksname 17 juni 2022 14:39
    quote:

    HenkdeV schreef op 17 juni 2022 09:39:

    [...]

    Komt nog bij dat de inflatie behoorlijk hoger is dan de gemiddelde loonstijging, dus mensen krijgen minder te besteden.
    Veel bedrijven zullen de gevolgen daarvan voelen.
    Minder winst en lagere koersen.

    En het is nog maar zeer de vraag of (in Nederland) de pensioenen zullen stijgen.
    De beursdaling gooit wat dat betreft roet in het eten.
    De pensioenfondsen deden het prima bij hogere rentes, maar hebben zich langzaam meer toegelegd op winsten behalen via beleggen. Ze zullen nu weer deels een draai maken.
  3. forum rang 8 HenkdeV 17 juni 2022 15:13
    quote:

    innicksname schreef op 17 juni 2022 14:39:

    [...]
    De pensioenfondsen deden het prima bij hogere rentes, maar hebben zich langzaam meer toegelegd op winsten behalen via beleggen. Ze zullen nu weer deels een draai maken.
    Je moet wat, wanneer er geen rente meer te behalen valt.
    Volgens mij beleggen ze trouwens altijd al een behoorlijk deel van hun gelden in aandelen.
  4. forum rang 8 HenkdeV 17 juni 2022 15:24
    Door ABM Financial News op vrijdag 17 juni 2022
    Minder renteverhogingen ECB dan markt verwacht

    (ABM FN-Dow Jones) Rabobank is één van de weinige banken die daadwerkelijk een recessie voor de Europese economie voorziet, waardoor de ECB tegen het einde van het jaar moeite zal krijgen om de rente verder te verhogen. Dit zei marktanalist Elwin de Groot van Rabobank vrijdag voor de camera van ABM Financial News.

    De Europese Centrale Bank is volgens de analist buitengewoon expliciet over wat ze van plan is de komende tijd: een kwartje renteverhoging tijdens de eerst volgende vergadering in juli en de vergadering daarna waarschijnlijk twee kwartjes. "We verwachten ook niet dat snel van dit plan afgeweken zal worden", zei De Groot.

    "Maar als je kijkt wat er inmiddels al in de markt is geprijsd, dan is dat wel heel erg veel", aldus de analist. Zo rekent de markt alleen al voor dit jaar op 150 tot 175 basispunten aan renteverhogingen en nog eens 50 tot 75 basispunten in de eerste helft van volgend jaar.

    Rabobank denkt dat dit toch te extreem is, aangezien de bank verwacht dat een recessie voor de Europese economie zich rond het eind van dit jaar of begin volgend jaar zal manifesteren, waardoor het lastig begint te worden voor de ECB om door te gaan met het verhogen van de rente. Rabobank verwacht dat de centrale bank de rente dit jaar met 100 tot 125 basispunten zal verhogen.
  5. forum rang 6 €d_Modus Vivendi 17 juni 2022 17:31
    Uitbreiding van de dienstverlening: BAM Infra Rail heet nu BAM Infra OV
    17 juni 2022

    BAM Infra Rail richt zich met een nieuwe koers naast projecten voor de trein, ook nadrukkelijk op de metro en tram. Én op een nieuwe markt: zero emissie (openbaar) vervoer. Daar hoort een nieuwe naam bij: BAM Infra OV.


    Expertise breder inzetten

    Michel van den Munckhof, directeur BAM Infra OV: 'Aanleiding voor onze nieuwe koers zijn de uitdagingen en veranderingen in de markt. We willen minder afhankelijk zijn van één markt met één opdrachtgever en kunnen groeien in markten met veel potentie. Bovendien willen we ons als meest duurzame bouwbedrijf inzetten voor het verder verduurzamen van het (openbaar) vervoer. Daarom gaan we onze kwaliteiten en expertise breder inzetten. Bijvoorbeeld voor de gemeentelijke vervoersbedrijven zoals GVB, HTM en RET die gaan over metro’s en trams. Maar die ook bezig zijn met het elektrificeren van bussen en veerponten. Wij bieden daar modulaire onderstations voor aan. Daar is ook buiten de standaard OV-partijen behoefte aan, zoals bijvoorbeeld bij grote logistieke dienstverleners die hun vloot willen verduurzamen.'

    Bestaande klanten optimaal blijven bedienen

    Uiteraard blijven we onze huidige klanten optimaal bedienen; dankzij hen hebben we expertise opgebouwd die breder inzetbaar is dan alleen in de spoorse wereld. Dus we blijven de engineering, bouw en het onderhoud van spoorverbindingen doen. Net als het werk naast de spoorbaan aan energievoorziening, wissels, seinen, overwegen en bovenleiding. Afgelopen periode hebben we onze organisatie wat aangepast in lijn met onze nieuwe koers, waardoor we helemaal klaar zijn om onze klanten in bestaande en nieuwe markten beter te bedienen.
  6. forum rang 6 €d_Modus Vivendi 17 juni 2022 17:32
    16 juni 2022 - BAM Infra bv
    Ondertekening uitvoeringscontract N346 Schakel Achterhoek-A1

    (Persbericht provincie Gelderland:) Arnhem, 16 juni 2022 - Op 15 juni 2022 ondertekenden gedeputeerde Helga Witjes en Michael van den Hoonaard (directeur bij BAM Infra Nederland) het uitvoeringscontract N346 Schakel Achterhoek-A1. Hiermee geeft provincie Gelderland opdracht aan BAM om de nieuwe weg aan te leggen.

    Bij dit feestelijke moment was ook wethouder Eric-Jan de Haan van gemeente Lochem aanwezig. In het bijzijn van zo’n twintig genodigden spraken de drie bestuurders het belang van deze nieuwe weg uit én hun vertrouwen in samenwerking.

    Gedeputeerde Helga Witjes benadrukte het belang van deze weg voor zowel Gelderland en Lochem: ‘Met deze nieuwe provinciale weg verbetert niet alleen de bereikbaarheid van Lochem. We realiseren hiermee de laatste ontbrekende schakel in ons provinciaal wegennet tussen de A1 en de Achterhoek. De Schakel Achterhoek- A1 is namelijk één van de laatste van een serie rondwegen die we de afgelopen jaren hebben voorbereid en momenteel aanleggen. De N346 Schakel Achterhoek-A1 is daar een goed voorbeeld van. Wij zijn dan ook verheugd dat BAM onze ambities op het gebied van bereikbaarheid, veiligheid en ruimtelijke kwaliteit in het ontwerp voor de nieuwe weg terug heeft laten komen.’

    BAM liet weten bijzonder trots te zijn dat ze dit project mogen uitvoeren. ‘Het is een bijzonder project. We gaan met alle vernieuwingen zorgen voor een betere bereikbaarheid en versterking van de ruimtelijke kwaliteit van het projectgebied. In ons ontwerp hebben we bewust gekozen om de groen- en lanenstructuur te versterken en de verbinding Lochem-Ampsen te herstellen. Ook duurzaamheid hebben we integraal verwerkt in ons ontwerp specifiek ten aanzien van toe te passen materialen. Daarnaast zoeken we samen met de provincie naar mogelijkheden om schone(re) mobiele werktuigen in te zetten tijdens de realisatie, zoals bijvoorbeeld onze elektrische asfaltset.’

    Wethouder Eric-Jan de Haan benadrukt vooral het belang en de ontwikkelingen voor de stad Lochem. ‘Als gemeente Lochem, onze omgeving en in het bijzonder de stad Lochem zijn we blij dat de werkzaamheden nu echt starten. In Lochem zien we nu al een bijzonder effect van de nieuwe rondweg. Bedrijven zijn op dit moment al bezig om hun bedrijfsvoering aan te passen aan de nieuwe verkeersstructuur. Als gemeente geven we op dit moment ook een impuls aan de herinrichting van de binnenstad. Hiermee lopen we al vooruit op de positieve effecten die te verwachten zijn van de aanleg van de weg om Lochem.’

    In 2025 gaat de N346 Schakel Achterhoek-A1 open voor verkeer.
  7. forum rang 6 €d_Modus Vivendi 17 juni 2022 17:32
    Unieke samenwerking verwerkt houten reststromen uit Nederlandse bossen tot biobased en gerecycled plaatmateriaal voor woningbouw
    16 juni 2022 BAM Wonen bv
    Unieke samenwerking verwerkt houten reststromen uit Nederlandse bossen tot biobased en gerecycled plaatmateriaal voor woningbouw

    Amsterdam, 16 juni 2022 – Een primeur op Provada. Vijf partijen tekenen hier een overeenkomst voor de gezamenlijke productie, bewerking en verwerking van 75.000 vierkante meters 100% biobased en gerecycled plaatmateriaal. Reststromen hout uit de Nederlandse bossen en de houten reststromen van de bouwplaats worden in deze bijzondere samenwerking verwerkt tot biobased en circulaire spaanplaten of OSB-gelijkwaardige platen en teruggebracht in het nieuwe, innovatieve woningconcept Flow van BAM Wonen.

    Zwier van Olst, manager Markt & Ontwikkeling Staatsbosbeheer: ’Staatsbosbeheer wil met zijn terreinen en producten een bijdrage leveren aan een circulaire samenleving. Dit doen we onder andere door natuurlijke grondstoffen uit onze gebieden in duurzame ketens en kringloopprocessen te brengen. We streven hierbij de grondstoffen zo hoogwaardig mogelijk toe te passen. Daarmee blijft de opgeslagen CO2 vastgelegd.‘

    Dinant te Brinke, directievoorzitter BAM Wonen: ‘We zijn als BAM Wonen ontzettend trots op deze veelzijdige samenwerking. Een buitengewoon duurzame maar vooral gezamenlijke ambitie waarin alle verschillende partijen vanuit hun eigen expertise een rol spelen. Dat we de reststromen hout biobased en gerecycled gaan verwerken in ons nieuwe woningconcept, is echt een prachtig resultaat. Hiermee geven wij uitvoering aan de strategie van BAM, ‘Building a sustainable tomorrow’, waarin duurzaamheid een van de speerpunten is.’

    ‘IBI2 zet zich in voor een betere wereld. En de betere wereld van morgen start vandaag, samen met velen anderen. Wij hebben jarenlange ervaringen gebundeld in onze scans en eigen modellen ontwikkeld. Hiermee stuwen wij transities aan op het gebied van duurzaam ondernemen. Alles met als doel bedrijven voor de komende tijd weer op de adoptiecurve te krijgen en een duurzame continuïteit zo goed als mogelijk te garanderen. Daarom zijn wij enorm trots dat wij als systeemdenkers deze stap gezamenlijk met BAM Wonen en partners kunnen gaan zetten. De uitkomsten zijn nieuwe businessmodellen en producten waarin duurzaam ondernemen de kern is en nieuwe omzet met milieu in ogenschouw. We stellen cross sectorale ketens samen daar waar nodig en helpen om de bijbehorende (nieuwe/duurzame) partnerships te initiëren. Daarom zijn de Greenovaters een mooie schakel in de toekomstige Nederlandse economie. Bovenal zijn wij praktisch ingesteld met een hands-on mentaliteit. IBI2 focust zich op resultaat in de breedste zin van het woord’, aldus Sandra Baan, eigenaar IBI2.

    Reststromen hout

    Staatsbosbeheer wil de reststromen uit Nederlandse natuurgebieden, zoals maaisels en tak- en tophout zo hoogwaardig mogelijk verwerken. Door de houten reststromen van Pontmeyer en Jongeneel te combineren met deze vraag, is IBI2 in staat om de stromen te verwerken tot een 100% biobased spaanplaat of OSB (oriented strand board)-gelijkwaardige plaat. 100% biobased omdat ze geproduceerd worden met een biobased binder. Parallel daaraan wordt in deze samenwerking het houtafval van de BAM Wonen bouwplaatsen door Beelen Next gescheiden en vervolgens door dezelfde partijen verwerkt tot een 100% circulaire spaanplaat of OSB-gelijkwaardige plaat. De cirkel is rond omdat alle platen vervolgens weer gebruikt worden in onder andere de nieuwe, duurzame Flow woning van BAM Wonen. Deze gezamenlijke ambitie leidt tot de productie van 75.000 vierkante meters biobased en gerecycled plaatmateriaal.
    Nadere informatie:

    BAM Wonen, afdeling Communicatie, (030) 659 89 44 of communicatie.wonen@bam.com;
    Staatsbosbeheer, woordvoerder Marcel van Dun, m.vandun@staatsbosbeheer.nl;
    IBI2, eigenaar Sandra Baan.
  8. forum rang 6 €d_Modus Vivendi 17 juni 2022 17:34
    Oplossing : nieuw ontwerp voor Nieuwe Spuimiddelen

    Om meer water te kunnen afvoeren van het IJsselmeer naar de Waddenzee realiseert bouwconsortium Levvel (BAM, Van Oord, Rebel en Invesis) in opdracht van Rijkswaterstaat twee nieuwe spuisluizen. Het gekozen ontwerp bleek echter gevoelig voor specifieke waterstanden en golven vanuit het IJsselmeer en kon niet uitgevoerd worden. We moesten terug naar de tekentafel.

    Bij het ontwerp van spuisluizen is informatie over combinaties van lokale waterstanden en golven onder extreme omstandigheden essentieel. Die combinaties noemen we hydraulische randvoorwaarden, vertelt Peter Jansen, adviseur constructieve waterbouw bij Rijkswaterstaat. ‘Je kunt je voorstellen dat voortdurende blootstelling aan golven gevolgen heeft voor hoe sterk een constructie moet zijn. Om de vereiste sterkte te bepalen, moet je rekenen met de hydraulische randvoorwaarden.’ In de hydraulische randvoorwaarden voor de nieuwe spuisluizen waren wel de hoge waterstanden op het IJsselmeer meegenomen, maar de combinatie met lagere waterstanden en hoge golven niet. In het aanbiedingsontwerp dat bij de aanbesteding is ingediend, was daar dan ook geen rekening mee gehouden. ‘Toen we met de aanvullende gegevens gingen rekenen, bleek dat in de dichte koker van het ontwerp golfklappen zouden ontstaan.’ Golven raken daarbij als het ware opgesloten in de spuikoker. Door de enorme druk die zo ontstaat, gaat de constructie kapot.
    Een visuele weergave van de nieuwe spuisluizen van het oorspronkelijke ontwerp waar een golfklap optreedt aan de IJsselmeerzijde.

    Dichte spuikoker technisch niet haalbaar

    ‘Met de nieuwe uitgangspunten voor het ontwerp bleek al snel dat de stalen schuiven in een dichte spuikoker twee keer zo zwaar moesten worden,’ vertelt Jansen. ‘De schuiven zouden dan niet meer binnen de ontworpen constructie passen. Bovendien zou ook het bewegingswerk waarmee de schuiven op en neer worden bewogen veel sterker moeten worden. En dan nog is er geen garantie dat de schuif de klap aankan. De conclusie was dat een spuisluis met een dichte spuikoker op deze plek technisch niet haalbaar was. We moesten verder zoeken.’
    Oplossingsrichtingen

    Hierna zijn verschillende oplossingsrichtingen verkend. Jansen vertelt dat eerst varianten onderzocht zijn waarbij je de golven kleiner maakt voordat ze de spuikoker in rollen. ‘Maar je moet de golven flink verkleinen voordat dit enig effect heeft. Dat was lastig uitvoerbaar. Bovendien houd je dan ook de stroming tegen en dat is niet handig. Als we gaan spuien willen we juist dat het water richting de spuisluizen gaat. Het was duidelijk dat we op zoek moesten naar een ontwerp waarin we niet de golven, maar de golfklappen zouden voorkomen. De omstandigheden die zich hier voordoen, waarin golven de koker in kunnen rollen, wordt bij spuisluizen meestal vermeden. Ze leggen de spuikokers dan bijvoorbeeld dieper, zodat ze altijd onder water liggen. Dan voorkom je ook dat golfklap ontstaat.’
    Een visuele weergave van de nieuwe spuisluizen van het aangepaste ontwerp waar de waterdruk weg kan.
    Nieuw ontwerp

    Het ontwerp dat nu gekozen is, heeft een vrije ruimte tussen de stalen schuif en de betonnen kokerconstructie. Jansen: ‘De golven komen nog steeds de koker in, maar kunnen voor de schuif omhoog en naar achteren wegstromen. Daarnaast is er een ontluchtingskanaal in de koker, waardoor de waterdruk ook weg kan. Zo weten we zeker dat golfklappen de schuif niet kunnen raken. Ook niet als ze in de koker ontstaan.’ Nu het nieuwe ontwerp compleet is, wordt de bouw van de nieuwe spuisluizen naar verwachting in 2023 hervat door Levvel.
    Waarom zijn de nieuwe spuisluizen nodig?
    Als de Waddenzee lager staat dan het IJsselmeer, voeren we met spuisluizen in de Afsluitdijk overtollig water uit het IJsselmeer af (spuien). Door de stijging van de zeespiegel kunnen we minder spuien. Daarnaast neemt de aanvoer van water uit rivieren en omliggende gebieden naar het IJsselmeer toe. We moeten dus meer water kunnen afvoeren dan de huidige spuisluizen aankunnen.
  9. forum rang 6 €d_Modus Vivendi 17 juni 2022 17:35
    Achtergrond bij vertraging aantal projecten Afsluitdijk

    De versterking en vernieuwing van de Afsluitdijk is een complexe puzzel. Rijkswaterstaat en bouwconsortium Levvel (BAM, Van Oord, Rebel en Invesis) werken aan veel verschillende deelprojecten. Allemaal om Nederland ook in de toekomst te beschermen tegen het water. Zoals eerder aangegeven heeft het werk aan zowel de bestaande en als de nieuw te bouwen spuisluizen en de pompgemalen bij Den Oever vertraging opgelopen. Technisch manager Herald Vervoorn legt uit wat er aan de hand is.

    Veelvoorkomende termen:
    Aanbiedingsontwerp: het voorontwerp dat een marktpartij maakt in de aanbestedingsprocedure. Na gunning wordt dit tot een definitief ontwerp uitgewerkt
    Golfklap: situatie die ontstaat als een golf een afgesloten ruimte in rolt en tegen de achterwand of plafond botst. Het water kan nergens naartoe, waardoor alle energie in een fractie van een seconde vrijkomt op de constructie
    Maatgevende hydraulische randvoorwaarden: de combinaties van waterstanden en golven die invloed hebben op de vereiste sterkte van de constructie
    Beoogd ontwerp spuisluizen niet uitvoerbaar

    Na de gunning van de opdracht in 2018 berekende bouwconsortium Levvel de gewenste sterkte van constructies aan de hand van maatgevende hydraulische randvoorwaarden. In de ontwerpfase van de nieuwe spuisluizen bleek dat Rijkswaterstaat niet alle benodigde gegevens van de IJsselmeerzijde aan Levvel had verstrekt, ondanks een zorgvuldig doorlopen voorbereiding waar ook diverse externe deskundigen bij betrokken waren (o.a. Deltares, Witteveen+Bos, Horvat). Rijkswaterstaat heeft vervolgens een aanvullende set randvoorwaarden opgesteld en aangeleverd. Na berekeningen met die voorwaarden werd duidelijk dat de beoogde ontwerpen van de nieuw te bouwen spuisluizen én de bestaande spuisluizen niet kon worden uitgevoerd, legt Vervoorn uit. ‘Daarom zijn we met Levvel een nieuwe planning overeengekomen.’
    Alleen invloed op spuisluizen en pompgemalen

    De aanvullende set randvoorwaarden heeft vooral effect op de nieuw te bouwen spuisluizen en de bestaande spuisluizen . De bouw daarvan is nu gepland vanaf 2023. Het bleek niet mogelijk om de ontwerpen en bouwfasering van de bestaande spuisluizen aan te passen binnen de huidige opdracht en planning. Daarom is besloten om renovatie en versterking van de huidige spuisluizen uit de opdracht van Levvel te halen.

    Hoe zit het met de andere deelprojecten? ‘De dijkbekleding aan de IJsselmeerzijde wordt ook vervangen, maar het ontwerp hiervan kon ongewijzigd blijven’, vertelt Vervoorn. ‘Voor de pompgemalen bij Den Oever bleek het effect beperkt te zijn. Op de planning van de andere projecten, zoals de verbetering van de A7, de aanleg van de Vismigratierivier en de keersluizen bij Den Oever en Kornwerderzand, hebben de aanvullende hydraulische randvoorwaarden geen invloed. Deze deelprojecten worden dan ook voor eind 2025 opgeleverd.’
    Verschillende functies van de Afsluitdijk

    De planning van de verschillende projecten op elkaar aan laten sluiten, is een complexe puzzel. Er lopen 10 deelprojecten, die op verschillende momenten starten. Deze projecten zijn dus ook op verschillende momenten klaar. Het werk start op verschillende momenten en is dus niet op hetzelfde moment af. Bovendien behoudt de Afsluitdijk tijdens de werkzaamheden al zijn functies: waterveiligheid en waterbeheer moeten altijd op orde blijven, de weg tussen Noord-Holland en Friesland moet beschikbaar zijn én de scheepvaart moet door kunnen gaan. ‘Bovendien is de Afsluitdijk een monument’, vertelt Vervoorn. ‘Daardoor zijn we beperkt in het kiezen van oplossingen, net als bij de renovatie van een monumentaal pand.’
    Beperkingen tijdens de werkzaamheden

    Het behoud van alle functies van de Afsluitdijk heeft gevolgen voor de planning. Vervoorn: ‘Het betekent bijvoorbeeld dat we maar beperkt tijd hebben om te werken aan de bestaande spuisluizen. We moeten een spuisluis namelijk uitschakelen om eraan te kunnen werken. Vanwege het peilbeheer van het IJsselmeer en de waterveiligheid mogen we in de zomer maximaal twee van de vijf spuisluizen tegelijk uitschakelen. Tijdens het stormseizoen van 15 oktober tot en met 15 april moet de volledige afvoercapaciteit beschikbaar zijn, omdat het risico op hoogwater dan groot is. Dan moeten dus alle spuisluizen in werking zijn.’
    Planning projecten versterking en vernieuwing Afsluitdijk
    Deelproject Gereed
    Dijkversterking Eind 2022 met uitzondering van punten waarop deze aansluit op andere deelprojecten
    Verbeteren wegdek A7 Eind 2022
    Bouw keersluis Den Oever Eind 2022
    Doorlaatmiddel Vismigratierivier Eind 2022 met uitzondering van de bediening en het bewegingswerk
    Bouw keersluis Kornwerderzand Eind 2023
    Pompgemalen Den Oever Eind 2024
    Nieuwe spuisluizen Den Oever Eind 2025
    Bestaande spuisluizen Den Oever en Kornwerderzand Nader te bepalen
  10. forum rang 6 €d_Modus Vivendi 17 juni 2022 17:45
    Mastfundaties voor Wintrackmasten tussen Borssele en Rilland

    TenneT legt in Nederland diverse nieuwe 380 kV hoogspanningsverbindingen aan, zo ook tussen de plaatsen Borssele en Rilland. BAM Infra en SWITCH Zuid-West, bestaande uit Mobilis B.V. en Strukton Civiel Projecten B.V., werkt samen aan de totstandkoming van de 48 km lange hoogspanningslijn. Mark Pijnenburg, Projectmanager bij Mobilis, vertelt over het betonwerk dat Mobilis verricht.
    “Er zit veel regelwerk bij dit project, we hebben op onze 52 locaties alleen al te maken met circa 40 perceeleigenaren.”
    52 van de 107 Wintrack locaties

    “De nieuwe hoogspanningsverbinding bestaat uit 107 Wintrack locaties”, schetst Mark. “Daarvan vallen er 52 onder de competentie van SWITCH Zuid-West, het bouwconsortium met Mobilis en Strukton Civiel Projecten. De totale verbinding is namelijk opgedeeld in twee percelen, van Borssele naar Willem-Annapolder en van Willem-Annapolder naar Rilland. Voor de komst van de Wintrackmasten doet SWITCH Zuid-West de betonfundaties op het traject Willem-Annapolder – Rilland. Het andere perceel wordt uitgevoerd door BAM Infra. TenneT combineert de nieuwe 380 kV verbinding met de bestaande verbindingen in de Zak van Zuid-Beveland en tussen Willem-Annapolder en Rilland.”
    Mark Pijnenburg, projectleider bij Mobilis.

    Er wordt gewerkt met paalfundaties, bestaand uit Tubex palen, Vibro palen en Fundex palen. “TenneT heeft gekozen in het ontwerp al naar gelang de situatie welke paalfundering op welke plek ingezet moet worden. Na het plaatsen van de palen wordt de bemaling erop gezet. Daarna worden de palen uitgegraven en worden de ‘koppen gesneld’. Op de palen maken we eerst een constructieve werkvloer die de stortbelasting van de poer kan dragen. Daarna vlechten we de poer en bouwen we er bekisting omheen om de poeren te kunnen storten. Is dat eenmaal gebeurd, dan vullen we de ruimte rondom de poeren weer aan met grond. Vervolgens wordt de ontstane ’terp’ klaar gemaakt voor VDL, die de Wintrackmasten plaatst.”, samen met Volker Wessels.”
    104 poeren storten

    Per locatie staan er twee betonpoeren voor een Wintrackmast. “In totaal storten we op ons perceel dus 104 poeren, verdeeld over de 52 locaties. Onder elke poer zitten 32 fundatiepalen. Mobilis is verantwoordelijk voor het betonwerk, de funderingswerkzaamheden worden uitgevoerd door Voorbij en Terracon. Vanuit Strukton is de firma Molhoek betrokken voor het uitvoeren van grondwerk en cultuurtechnisch werk”, aldus Mark.
    Onder elke poer zitten 32 fundatiepalen.

    Gevraagd naar de dagelijkse werkzaamheden op het project, antwoordt Mark: “Ik vorm de brug tussen wat er buiten gebeurt en TenneT. Door contact te onderhouden met de mensen in het veld en te monitoren hoe alles loopt, kan ik verslag uitbrengen bij alle de achterban en de opdrachtgever. Er zit veel regelwerk bij dit project, we hebben op onze 52 locaties alleen al te maken met circa 40 perceeleigenaren. Iedere stakeholder heeft individuele belangen, sommigen van hen zijn akkerbouwers, anderen zijn fruitteler. Een deel van de percelen is in handen van TenneT zelf.”
    Onderwaterbeton toepassen

    Er zijn situaties waarin bemaling niet mogelijk is. In zulke gevallen maakt Mobilis gebruik van van bouwkuipen met onderwaterbeton. “Bemaling kan soms niet in verband met zoetwaterbellen. Akkerbouwers en fruittelers maken zich dan zorgen over de grondwaterstand. Dan komt het probleemoplossend vermogen en de expertise van Mobilis en Strukton weer goed van pas. We maken dan een bouwkuip met damwanden en storten onderwaterbeton. Dat kost uiteraard meer tijd, maar het is wel een perfecte technische oplossing voor de situatie”, zegt Mark tot besluit.
  11. forum rang 6 Zwijnash 18 juni 2022 18:28
    De bouw van houten huizen zou een ontsnappingsroute kunnen zijn voor aannemers die in bepaalde gebieden niet meer mogen bouwen vanwege stikstofproblemen.

    Op bouwbeurs Provada lanceerde BAM Wonen deze week als een van de grootste aannemers van Nederland een nieuwe conceptwoning: Flow. "Het idee is dat we eerst de fundering leggen en dan een wind- en waterdichte meterkast aansluiten", zegt directeur Dinant te Brinke. "Daarna wordt de basis van een huis in één dag neergezet. Op die manier staat een project van dertig woningen in een maand tijd en verkorten we de projectduur met 75 procent."

    www.nu.nl/wonen/6206813/bouwers-zien-...
870 Posts
Pagina: «« 1 ... 18 19 20 21 22 ... 44 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

BAM: sterk slotkwartaal opsteker voor nieuwe strategie

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links