Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,575 25 apr 2024 17:35
  • -0,155 (-2,71%) Dagrange 5,505 - 5,725
  • 419.134 Gem. (3M) 321,3K

TomTom juni

819 Posts
Pagina: «« 1 ... 10 11 12 13 14 ... 41 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. VanillaSky 8 juni 2022 17:02
    quote:

    boem! schreef op 8 juni 2022 15:15:

    Ik heb evenals de analisten en de markt WEL vertrouwen in de strategie van TT en zie derhalve de Q2 cijfers en de CMD positief tegemoet.
    Één ding is zeker het plaatje dat geschetst gaat worden is compleet anders als het plaatje wat wij in 2016 te zien kregen. Denk dat men zich voor nu maar houd aan een prognose voor 2 of 3 jaar vanwege de onzekere markt. Mocht er wel een plaatje komen tot 2030 zoals in 2016 dan vermoed ik dat van de 2 miljard als target nog een 700-800mio overblijft voor 2030 als 'target'.
  2. forum rang 8 Wereldbelegger 8 juni 2022 17:25
    Dat vertrouwen van "de analisten" vertaalt zich niet in een hogere consensus.

    TomTom Pre Q1 '21 Consensus
    TomTom 2023 2023 2023
    € millions Average Min Max

    Revenue 608 594 628
    Location technology 539 517 559
    Automotive 359 344 368
    Enterprise 181 173 191
    Consumer 69 62 76

    Gross profit 516 505 531
    Gross margin (%) 85% 85% 85%

    Operating expenses 529 494 567

    Operating result (EBIT) -13 -53 11

    Net result -11 -43 10

    Automotive operational revenue 422 418 427

    FCF 63 57 71
    FCF margin (%) 10% 10% 11%

    Net cash 438 429 448


    TomTom Pre Q1 '22 Consensus
    TomTom 2023 2023 2023
    € millions Average Min Max

    Revenue 533 516 543
    Location technology 457 446 462
    Automotive 304 298 313
    Enterprise 153 145 164
    Consumer 76 69 81

    Gross profit 449 432 464
    Gross margin (%) 84% 83% 86%

    Operating expenses 478 457 501

    Operating result (EBIT) -29 -49 7

    Net result -27 -48 6

    Automotive operational revenue 361 353 370

    FCF 36 31 42
    FCF margin (%) 7% 6% 8%

    Net cash 337 332 346
  3. forum rang 8 Wereldbelegger 8 juni 2022 17:40
    Dat vertrouwen van "de analisten" vertaalt zich niet in een hogere koersdoelen.
    Ondanks het gebruik van de hier veel bezongen FCF methodiek door analisten hebben er vier binnen een jaar hun koersdoelen verlaagd.
    Terwijl deze analisten ook op de hoogte zijn van het kostenreductieprogramma m.b.t. HD-Maps maken en de introductie van IndiGO en de 'megadeal' met Cariad en een nieuw kantoor in India voor 1000 mensen etc etc

    Broker Analyst Date Target Price Recommendation
    ABN AMRO - ODDO BHF Wim Gille 14-apr-22 € 12.00 Buy
    Independent Minds Andrew Hayman 14-apr-22 € 11.50 Buy
    UBS François-Xavier Bouvignies 14-apr-22 € 10.50 Buy
    Morningstar Julie Bhusal Sharma 14-apr-22 € 8.00 3/5 Stars
    ING Marc Hesselink 1-jun-22 € 7.50 Hold
    Barclays Keagan Bryce-Borthwick 4-feb-22 € 7.50 Equal-weight
    AlphaValue Romain Pierredon 23-May-22 € 6.35 Sell
    Kempen Nigel van Putten 1-jun-22 € 6.00 Sell

    Broker Analyst Date Target Price Recommendation
    ABN AMRO - ODDO BHF Wim Gille 14-apr-21 € 12.00 Buy
    Independent Minds Andrew Hayman 14-apr-21 € 11.50 Buy
    UBS François-Xavier Bouvignies 14-apr-21 € 11.00 Buy
    Morningstar Julie Bhusal Sharma 14-apr-21 € 8.00 3/5 Stars
    ING Marc Hesselink 14-apr-21 € 9.00 Hold
    Barclays Keagan Bryce-Borthwick 14-jan-21 € 8,00 Equal-weight
    AlphaValue Romain Pierredon 15-1-2021 € 10,50 Buy
    Kempen Nigel van Putten 14-apr-21 € 7,50 Neutral
  4. forum rang 8 Wereldbelegger 8 juni 2022 17:48
    LTI via RSU
    Als ik onderstaande lees dan is het een gotspe op restricted share units voor het bestuur een long time investment te noemen.

    Code voor deugdelijk bestuur
    In 2019 besloot een tweekoppige commissarissencommissie, belast met het beloningsbeleid, dat het maar eens afgelopen moest zijn moet die opties. Iedereen deed ‘restricted share units’, dus TomTom vanaf toen ook. Voortaan kreeg het bestuur, waaronder grootaandeelhouder Goddijn, deze ‘units’ toebedeeld.

    Toekenning was niet gestoeld op enige prestatie, van TomTom of de beurskoers. Dat was dan wel in strijd met de code voor deugdelijk bestuur, maar omdat TomTom tech is en de markt in ontwikkeling, is het niet mogelijk om lange termijnvoorspellingen te doen, vonden de commissarissen.

    Goddijn pakt zeven ton
    Prima, vonden ook alle aandeelhouders, en de nieuwe units werden er doorgehamerd op de jaarvergadering. En zo kreeg Goddijn, in 2019, zijn eerste pluk van deze noviteit binnen. Precies de 87.630 aandelen die hem nu rechtens toekomen. Goed voor zeven ton dus. En daarna liggen er nog ruim 266.000 van die units voor hem klaar.

    De units die hij krijgt, mag hij twee jaar lang niet verkopen. Tegen de huidige koers lijkt dat sowieso geen goed idee. En de enige voorwaarde voor ontvangst was dat hij tussentijds niet zou vertrekken.

    Wat de één 'long time investment' noemt zal een ander 'zelfverrijking' noemen.
  5. forum rang 4 vreemdvermogen 8 juni 2022 18:01
    Boem strooit graag met interessante afkoringen. Zeker van TomTom zelve geleerd.

    TomTom
    @TomTom
    ·
    1 u
    Happy Pride!
    At TomTom, we're all about celebrating our LGBTQIA+ community. We also want to learn how to be (even) better allies. Our global allyship workshop looks at how we can use our power & privilege to help everyone feel seen and heard.
  6. forum rang 6 pwijsneus 8 juni 2022 19:01
    quote:

    vreemd vermogen schreef op 8 juni 2022 18:01:

    Boem strooit graag met interessante afkoringen. Zeker van TomTom zelve geleerd.

    TomTom
    @TomTom
    ·
    1 u
    Happy Pride!
    At TomTom, we're all about celebrating our LGBTQIA+ community. We also want to learn how to be (even) better allies. Our global allyship workshop looks at how we can use our power & privilege to help everyone feel seen and heard.
    Helemaal de weg kwijt daar....
  7. forum rang 7 sniklaas 8 juni 2022 19:06
    quote:

    boem! schreef op 8 juni 2022 15:15:

    Het is voor mij geen verrassing dat jij de toekomstmogelijkheden voor TT om als zelfstandig bedrijf te opereren op nihill inschat.

    en zie derhalve de Q2 cijfers en de CMD positief tegemoet.
    En spijtig voor jouw Martin heb ik al voor het 8e jaar op rij het gelijk aan mijn zijde…

    CMD zie ik met het verstrijken van de maanden niet plaatsvinden in 2022…

    Ongetwijfeld gaat Harold de reorganisatie, supply chain uitdagingen en de huidige oorlogssituatie gebruiken om uitstel van de CMD te rechtvaardigen…

    De 2022-Q2 cijfers zijn in navolging van de Q1 cijfers prutt met een dubbele T van @TT
  8. forum rang 6 pwijsneus 8 juni 2022 19:15
    quote:

    boem! schreef op 8 juni 2022 15:23:

    [...]

    AB

    is exact wat er gebeurt met het salarispakket van HG.

    vroeger basesalary 500k
    na LTI via RSU 1,200k
    Harold Goddijn is CEO en grootaandeelhouder. Samen met zijn vrouw schept hij bonus naar bonus binnen, terwijl de doelstellingen telkens verder naar achter worden geschoven. Ook krimpt TomTom al jaren, maakt het verlies, de aanwezige cash is aanwezig omdat ze uit persoonlijk belang een bedrijfsonderdeel hebben verkocht ( telematics). Dat leverde de founders 360 miljoen euro belastingvrij op. Niet verkeerd, zou Rijkman Groenink hebben gedacht. En dan noemen ze mij een graaier?! Zou Nina zich afvragen...

    Dat salaris is toch drinkgeld voor deze mensen....

    De échte vraag is hoe de assetwaarde op een vernuftige manier straks - het liefst belastingvrij - naar de founders kan stromen. Er is al een begin gemaakt met personeel eruit te gooien, het mapmaping proces zou grotendeels efficient en geautomatiseerd moeten zijn.

    De founders hoeven nog maar de helft van de aandelen uit te roken, en de resultaten zijn nog steeds belabberd ( beleggingstechnisch). Misschien speelt dat ze in de kaart om de resterende aandeelhouders met de aanwezige cash en wellicht met wat hulp van PE, of eigen vermogen van de founders een exit te plegen op zeer laag niveau. Vervolgens de kaartenbak verpatsen aan de hoogste bieder...

    Begrijp niet waarom ze dit niet eerder hebben

    Begin alleen een beetje te twijfelen of het voormalige tele atlas nog iets waard is.

    Momentum is weg.

    Ook zie je HERE groeien en TomTom krimpen.

    Apple heeft nu eigen maps, heeft TomTom straks helemaal niet meer nodig.

    Grote klanten van TomTom zoals Renault beginnen eindelijk in alle modellen Google Services te gebruiken. Vraag me af welke impact dat gaat hebben op de resultaten van TomTom. We horen er vast meer over op de ingekochte CMD. Zal peentjes zweten worden vior de consultants om daar iets van te brouwen.

    Gelukkig wil TT wel graag alignen en celebraten met de lgbtiq-plus 3.0 gemeenschap. Dan heb je je zaakjes goed op orde!

    Gewoon blijven scheppen!
  9. Beursboertje 8 juni 2022 21:00
    AB
    Als rasnaïeveling doe ik net of het allemaal nepnieuws is. Tuurlijk, niet slim. HG cs lijken ondankbaar, zelfs een beetje schofterig. En toch houd ik de stukken vast.

    Kijk, als je niet in dit bedrijf gelooft, verspil je je tijd niet op dit forum. Tenzij je middels turbo’s met heel veel geduld tussen de 9 en 6 gokjes waagt. Maar dat heeft dan niets te maken met de fundamentals. Dat is gewoon gokken. Turbo shorts durf ik met dit aandeel niet aan, het zal maar gebeuren….. Dus is het wachten tot de 6 weer verschijnt. Ik hoop het oprecht niet doch geschiede het dan plaats ik een order, de TT turbo long 3,30. Het heeft de gemiddelde aankoopkoers fors geminderd.
    Voorlopig zit deze turbo er niet in, daarom ben ik nu gefocust op turbo’s AEX. Ik weet het, rustig maar, bloedlink. Het is de TS 858. Bij 10000 pak je met een dubbeltje koerswinst 1000 euro. In mei 3x raak. In juni 1x met maar twee cent, toch mooi voor de boodschappen. Voor een turbo long staat de Booster 535 te wachten, ook weer voor een ultra kort ritje maar daar waag ik me pas aan na een significante daling.
    Dan nog even TomTom, het wil er bij mij niet in dat mensen die zo’n bedrijf op poten hebben gezet dit laten wegkwijnen.

    quote:

    pwijsneus schreef op 8 juni 2022 19:15:

    [...]
    Gewoon blijven scheppen!
  10. SimonCA 9 juni 2022 01:08
    Next-generation Apple CarPlay to take over vehicle instruments, infotainment from 2023
    The next version of Apple CarPlay will expand from an app within your car's infotainment screen, to a brand-new interface for all instrumentation, climate controls and entertainment functions

    The system will be available on the following brands' vehicles: Jaguar, Land Rover, Mercedes-Benz, Porsche, Nissan, Infiniti, Ford, Lincoln, Volvo, Polestar, Honda, Acura, Renault and Audi.
    Mention of Volvo, Polestar, Ford and Lincoln comes as a surprise, as these brands have adopted (or plan to roll out) new infotainment systems powered by rival Google's Android Automotive infotainment system architecture.

    www.drive.com.au/news/next-apple-carp...
  11. VanillaSky 9 juni 2022 07:23
    quote:

    sniklaas schreef op 8 juni 2022 19:06:

    [...]En spijtig voor jouw Martin heb ik al voor het 8e jaar op rij het gelijk aan mijn zijde…

    CMD zie ik met het verstrijken van de maanden niet plaatsvinden in 2022…

    Ongetwijfeld gaat Harold de reorganisatie, supply chain uitdagingen en de huidige oorlogssituatie gebruiken om uitstel van de CMD te rechtvaardigen…

    De 2022-Q2 cijfers zijn in navolging van de Q1 cijfers prutt met een dubbele T van @TT
    Exact, en daar zullen nog meer jaren bij gaan komen. Ik verwacht bij Q2 cijfers nieuwe instapkansen in de 6,XX. Denk dat Harold en Taco voorlopig wijselijk hun mond gaan houden over de 'besparingen'. Denk dat ze hier weer een complete inschattingsfout hebben gemaakt.

    Verder denk ik dat men de gegeven outlook iets specifieker gaat maken gezien we al over de helft van het jaar zijn, er werd een behoorlijke range gegeven (470-510).
    Verwacht een update naar de onderkant vd range met een kleine downgrade 460-480 met een navenant negatievere FCF.
  12. forum rang 6 boem! 9 juni 2022 09:27
    IK hoop, dat je beseft dat de IFRSomzet slechts voor 30% afhankelijk is van de prodomzet.

    Indien jouw downgrade plaatsvindt van 490mio naar 470 mio zeg je in feite , dat de prodomzet met 0,3 * 20 mio= 67 mio daalt tov de outlook.

    Ofwel prod omzet Automotive GEEN 300 mio( +12,5%)maar 233 mio( - 12,5%).

    INdien dit horror-scenario zich afspeelt bij TT zal de koers naar onder de 5 euro bewegen.
  13. forum rang 7 ketchup 9 juni 2022 09:36
    ben ook beduidend minder negatief, maar zie wel in dat voor nu 8 euro fair-value is, richting de 7 koopwaardig en alles boven de 8,50 te laten gaan

    denk ook dat de komende jaren de OPEX wel aan 500 mio getopped kan worden , de marge van 80% ook safe is .. maar de omzet naar 750 mio, dat moet echt komen uit een grote hoeveelheid vrijval uit def rev en toch ook winnen van beschikbare tenders en dat laatste dat winnen van beschikbare tenders gaat de komende jaren met groeiende concurrentie echt heel moeilijk worden

    het is dus een raam van 2-3 jaar voor opportuniteit waar TT met de vrijval uit de bijna 2 miljard uit def revenue het zal moeten hebben de koers naar 15 euro te tillen en dan kapitaliseren voor een euro of 25 en onder een ander dak verder

    daar zet ik op in en hopelijk lukt dat, voor de rest verwacht ik weinig van TT voor nu - het gaat allemaal, en dat gaat voor vele bedrijven eerder wat minder dan meer zijn.
  14. forum rang 6 boem! 9 juni 2022 10:50
    De fair value wordt door de markt op een aandeel geplakt op basis van het te behalen rendement uit kasgeneratie.

    Simpel gezegd de fair value wordt bepaald door het verschil tussen marge en opex.

    Op dit moment is de fair value bepaald op 8 euro.

    Afhankelijk van het backlog zal de omzet af- dan wel toenemen.

    Vanwege de stabilisatie in marge zal de "winst" moeten komen vanuit de hefboom prodomzet vs opex.

    Indien men de koers naar 15 euro wenst te brengen alvorens tot een verkoop over te gaan zal TT op eigen kracht een FCF moeten tonen van 66 mio.

    Blijft dan over de vraag : is 25 euro een juiste beloning voor de assets die zelfstandig 15 euro op de borden wist te brengen.
    Met andere woorden is een FCF van 120 mio het maximaal haalbare voor TT in een zelfstandig scenario.
  15. forum rang 6 boem! 9 juni 2022 12:10
    quote:

    ketchup schreef op 9 juni 2022 09:36:

    ben ook beduidend minder negatief, maar zie wel in dat voor nu 8 euro fair-value is, richting de 7 koopwaardig en alles boven de 8,50 te laten gaan
    ......

    het is dus een raam van 2-3 jaar voor opportuniteit waar TT het zal moeten hebben de koers naar 15 euro te tillen en dan kapitaliseren voor een euro of 25 en onder een ander dak verder

    Toch wat twijfel?

    boven de 8,50euro laten gaan

    of eerst op eigen kracht naar de 15 euro
  16. forum rang 4 xof 9 juni 2022 13:34
    Ik handel met een deel, 25 Mei nog gekocht voor 6,91; vorige week verkocht op 8,10; ruim 17% in een week tijd.

    Het vaste deel houd ik vast voor het aanstaande exit moment.

    Alle FCF bespiegelingen en worst verhangende omzet prognoses interesseren me niet meer. HG is een fat cat, te lang zittende CEO.

    De kostenreducties van 500 man hebben nauwelijks impact en compenseren misschien niet de inflatie aanpassingen en redundancy costs.

    Het business model oogt zwak, geen pricing power.

    Het grootste risiko is dat de assetwaarde erodeert door nieuwe technologie of nieuwe spelers.

    Wie verlost me van mijn resterende vaste deel;

    Teslin met KKR of TPG of MSFT of HAL ???
  17. forum rang 7 sniklaas 9 juni 2022 13:37
    quote:

    boem! schreef op 9 juni 2022 09:27:

    IK hoop, dat je beseft dat de IFRSomzet slechts voor 30% afhankelijk is van de prodomzet.

    Indien jouw downgrade plaatsvindt van 490mio naar 470 mio zeg je in feite , dat de prodomzet met 0,3 * 20 mio= 67 mio daalt tov de outlook.

    Ofwel prod omzet Automotive GEEN 300 mio( +12,5%)maar 233 mio( - 12,5%).

    INdien dit horror-scenario zich afspeelt bij TT zal de koers naar onder de 5 euro bewegen.
    470,480 of 490 mio€ aan totale ifrs omzet is niks geen horror scenario Martin maar wordt wellicht gezien 2022-Q1 de realiteit en 2022-Q2 brengt voor een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid...

    Zou me verbazen als consumer dit jaar de 90 mio€ aan omzet bereikt, verwacht eerder een getal dichter bij de 80 mio€ waardoor A&E tenminste de 394 mio€ van 2021 moeten evenaren...

    Maar om te gaan panikeren dat bij 470 mio€ de koers onder de €5 duikelt is een absurde gedachte, vooralsnog legt de deferred/beschikbare cash dit jaar een bodem van €2,50 p/a en daarop kun je een minimale waarde plakken van €4,- voor de assets, maakt tesamen €6,50 de koers waar ik tot voor 2 weken terug vanuit ging voor het oprapen van extra stukken vanuit de kortstondige op emotie gebaseerde overshoot...

    Mijn mediaan voor dit jaar is €2,50 voor de cash plus €5,0 voor de assets maakt €7,50 en al naar gelang de cash positie afneemt daalt mijn waarde van de mediaan...

    De markt is dol op reorganisaties waardoor de reactie volgende maand op de 2022-Q2 prutt cijfers zullen meevallen en wellicht mijn bijkoop niveau van €6,50 en lager niet bereikt gaat worden, wellicht nipt <€7 en ben er nog niet uit of ik dit keer het moment laat schieten...
819 Posts
Pagina: «« 1 ... 10 11 12 13 14 ... 41 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links