Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel JUST EAT TAKEAWAY AEX:TKWY.NL, NL0012015705

  • 13,920 24 apr 2024 12:19
  • -0,050 (-0,36%) Dagrange 13,890 - 14,085
  • 403.719 Gem. (3M) 2,4M

Just Eat Takeaway 2022!!!!!!!!

73.764 Posts
Pagina: «« 1 ... 1565 1566 1567 1568 1569 ... 3689 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 marktwaarde 31 mei 2022 17:31
    quote:

    Gaston Lagaffe schreef op 31 mei 2022 16:30:

    [...]Een interessante piste. PE neemt Grubhub (zonder ex-CEO Maloney want aan die vent heb je helemaal niets) over en maakt het verkoop rijp voor Uber. Uber kan ondertussen "even sparen" en weet dat de aansluiting met Doordash in het verschiet ligt. Op zich zit Uber niet op de "infrastructuur" van Grubhub te wachten maar wel op het marktaandeel in NY. Mochten ze Grubhub aankopen dan hebben ze een ultieme kans het marktaandeel te behouden. In het geval van een (jaren?)lange stijd zullen ze dit wellicht moeten delen met Doordash. Ik zie het voordeel wel. Uber krijgt NY, PE krijgt wat winst en Doordash heeft het nakijken. JET aandeelhouders hebben gelukkig Jitse Groen nog :) Een ding is zeker : Grubhub gaat het zelfstandig niet redden dus laten we ons verlies maar pakken (als het kan ?)
    GRUB maakt een paar miljoen negatieve EBID. En zonder vooruitzicht op dat dat ooit positief wordt, moet je een negatieve overnameprijs berekenen. Ik denk dat PE bij toezegging van 700 miljoen misschien dan wel overstag gaan.

    Gelukkig hebben wij inderdaad Jitse nog. Onze held.
  2. Yrrab 31 mei 2022 20:49
    Veldwerk, we kunnen niet zonder....

    Je woont in NY aan 55, 3rd Avenue Apt ***. Dat aardige restaurantje, "Butcher's Daughter", een luttele 3,2 mile verderop gevestigd aan 19 Kenmare Street, heeft de 'Butcher's bowl' op de menukaart in het restaurant. voor $16. Dat wordt-em!

    Mevrouw Y en ik besluiten het nu eens op thuisbezorging te wagen. We willen weten wat Grubhub, Uber Eats en DoorDash daarin achtereenvolgens voor ons kunnen betekenen. We maken geen gebruik van coupons, first-delivery korting etc. De deliverers hebben de bowl alledrie op de site staan voor $ 17 each, dus $1 boven de papieren kaart.
    Ons delivery orderbedrag bedraagt daarmee $ 34 totaal, zonder liflafjes (of zonder zoiets geinigs als de 'Impossible Burger'). Dat is exclusief de bezorgkosten van 10% voor de klant. We tellen op naar $ 37,40.. Voor die arme jongen die zo hard mogelijk moet fietsen om z'n baan te behouden, leggen we vast $5 op de sidetable in the hall.

    Grubhub laat weten dat er bezorgd kan worden 'ASAP, 30 - 40 minutes'. De site - dus niet de app! - werkt zonder noemsnswaardige haperingen. (We klikken uiteraard nog niet door naar 'betalen'. Eerst eens kijken wat Uber en DoorDash gaan beloven.)

    Uber Eats laat al snel weten dat onze keuze 'unavailable' is. Pas na enig doorklikken zegt de site van Uber dat het afleveradres 'too far to deliver' is..... 3,2 miles....Afgehaakt dus bij Uber Eats, terwijl mevrouw Y nu toch wel uber-trek begint te krijgen....

    Snel door naar DoorDash! Het restaurant van de 'Dochter van de Slager' wel gevonden, waarna het flink filteren en kiezen in submenu's wordt om de 'Butcher's Bowl'' in beeld te krijgen. En dan slaat het spook van elk digitaal platform toe: de site loopt vast. Nog eens helemaal opnieuw proberen en ook daarbij loopt het finaal spaak!(Mevrouw Y wordt nu echt wanhopig en mompelt iets met 'grub' en 'hub'.)

    Als ik bestel bij Grubhub, wordt voor delivery 10% van het orderbedrag aan de klant in rekening gebracht en nog eens 10% bij het restaurant. In dit geval komt dat op het hele bedrag van $ 7,45. Tel uit je winst!

    Nog los van problemen rond digitale infra en de kosten van alle overhead: moeten we nog rekenkracht inhuren om te weten hoeveel bestellingen nodig zijn, om langs die route te concluderen dat een investering
    van $ 5.000.000.000 ronduit krankzinnig is geweest?

    Dat dacht ik al.

    (PS: met mevrouw Y gaat alles weer goed. Op 3rd Avenue zit op loopafstand gelukkig ook een Mac...)
  3. Edwin10 31 mei 2022 21:18
    quote:

    SEVA_ schreef op 31 mei 2022 18:12:

    FF luisteren:
    www.bnr.nl/podcast/zakendoen-beleggen...
    Geluisterd, ik word er niet echt vrolijk van. Ze zijn erg somber over JET. Juist na dit soort verhalen twijfel ik ook wat te doen. Zelf begin ik ook meer het vertrouwen te verliezen. Ben het namelijk ook met ze eens dat JET nu duidelijkheid moet verschaffen en aan de toekomst moet denken. Grubhub gewoon zo snel mogelijk wegdoen omdat het houden van grubhub gewoon elke dag geld kost. Verglijk het met het spel Risk. Als je het spel wilt winnen kan je niet in alle continenten een paar legertjes hebben. Je moet je focussen om een werelddeel te veroveren en vanuit daar bouw je verder om het volgende continent te pakken.

    Aan de andere kant ben je de afgelopen maanden als branche maar ook als bedrijf wel heel hard afgestraft. Kortom veel zit al in de koers verwerkt.
  4. forum rang 7 wiegveld 31 mei 2022 21:52
    Ik zou ook wachten tot uitspraak in zaak over de fee caps!
    Maakt nogal wat uit voor de prijs, of je moet een extra betaling kunnen afspreken als de fee caps er binnen x jaar na de verkoop alsnog afgaan. beetje als de voetbaltransfers. Als ze kampioen worden met sleler x vang je nog wat extra geld.
  5. forum rang 6 Hendrik Roo 31 mei 2022 22:18
    quote:

    Edwin10 schreef op 31 mei 2022 21:18:

    [...]

    Geluisterd, ik word er niet echt vrolijk van. Ze zijn erg somber over JET. Juist na dit soort verhalen twijfel ik ook wat te doen. Zelf begin ik ook meer het vertrouwen te verliezen. Ben het namelijk ook met ze eens dat JET nu duidelijkheid moet verschaffen en aan de toekomst moet denken. Grubhub gewoon zo snel mogelijk wegdoen omdat het houden van grubhub gewoon elke dag geld kost. Verglijk het met het spel Risk. Als je het spel wilt winnen kan je niet in alle continenten een paar legertjes hebben. Je moet je focussen om een werelddeel te veroveren en vanuit daar bouw je verder om het volgende continent te pakken.

    Aan de andere kant ben je de afgelopen maanden als branche maar ook als bedrijf wel heel hard afgestraft. Kortom veel zit al in de koers verwerkt.
    Vindt het schokkend hoe slecht ingelezen deze analisten zijn. Het is eigenlijk hetzelfde als de boekhouder. Die moet je ook geen ondernemer maken. Er wordt net gedaan of alleen JET met de veranderende omstandigheden te maken heeft. Dat is natuurlijk niet zo. Wist je dat GrubHub als een van de weinige platforms tot voor kort winstgevend was ? Ze hebben destijds veel marktaandeel verloren aan Doordash en Über doordat deze partijen met een bezorgmodel begonnen. GRUBHUB geloofde net als Jitse dat een bezorgmodel niet uit kon omdat het te geldverslindend is. Pas heel laat heeft JET onder druk van de concurrentie een bezorgdienst op te richten. Door middel van samenwerkingen met supermarkten probeert men de bezorgkosten gedeeltelijk af te wentelen. GrubHub heeft in tegenstelling tot Doordash en Über nog minder geïnvesteerd in geldverslindende bezorgkosten. Dit kan GrubHub zich ook permiteren omdat de 16% marktaandeel die zei nog over hebben, zich allemaal in Stadscentra bevinden waar de bezorgkosten laag zijn. Met andere woorden: GrubHub heeft het beste puntje van de taart. De keuze van destijds om terughoudend te zijn met investeren in het bezorgmodel kan nu wel eens gunstig uitpakken. In de Podcast zeiden ze (in andere woorden) dat in deze omstandigheden de jongens van de mannen worden onderscheiden. Ik verwacht dat JET en GrubHub beter dan hun Peers in staat zullen blijken om de kosten fors terug te draaien. GrubHub kan dan nog weleens een heel vervelende luis in de pels van de concurrentie blijken te zijn....
  6. Edwin10 31 mei 2022 22:25
    quote:

    Hendrik Roo schreef op 31 mei 2022 22:18:

    [...]

    Vindt het schokkend hoe slecht ingelezen deze analisten zijn. Het is eigenlijk hetzelfde als de boekhouder. Die moet je ook geen ondernemer maken. Er wordt net gedaan of alleen JET met de veranderende omstandigheden te maken heeft. Dat is natuurlijk niet zo. Wist je dat GrubHub als een van de weinige platforms tot voor kort winstgevend was ? Ze hebben veel marktaandeel verloren aan Doordash en Über doordat deze partijen met bezorgen begonnen. GRUBHUB geloofde net al Jitse dat een bezorgmodel niet uit kon omdat het geldverslindend is. Pas heel laat heeft JET besloten om onder druk van de concurrentie toch een bezorgdienst op te richten, waarbij scherp op de kosten wordt gelet. Door middel van samenwerkingen met supermarkten probeert men de bezorgkosten kosten efficiënt te maken. GrubHub heeft in tegenstelling tot Doordash en Über nog minder geïnvesteerd in een geldverslindend bezorgmodel. Dit kan GrubHub zich nu ook permiteren omdat de 16% marktaandeel die er nog over is zich allemaal in Stadscentra bevinden waar de bezorgkosten laag zijn. Met andere woorden: GrubHub heeft het beste puntje van de taart. De keuze van destijds om terughoudend te zijn met investeren in het bezorgmodel kan nu wel eens gunstig uitpakken. In de Podcast zeiden ze (in andere woorden) dat in deze omstandigheden de jongens van de mannen worden onderscheiden. Ik verwacht dat JET en GrubHub beter dan hun Peers in staat zullen blijken om de kosten fors terug te draaien. GrubHub kan dan nog weleens een heel vervelende luis in de pels blijken te zijn....
    Dank voor je goede toelichting, hoe zie jij de nabije toekomst van JET?
  7. forum rang 7 wiegveld 31 mei 2022 22:48
    quote:

    Hendrik Roo schreef op 31 mei 2022 22:18:

    [...]

    Vindt het schokkend hoe slecht ingelezen deze analisten zijn. Het is eigenlijk hetzelfde als de boekhouder. Die moet je ook geen ondernemer maken. Er wordt net gedaan of alleen JET met de veranderende omstandigheden te maken heeft. Dat is natuurlijk niet zo. Wist je dat GrubHub als een van de weinige platforms tot voor kort winstgevend was ? Ze hebben destijds veel marktaandeel verloren aan Doordash en Über doordat deze partijen met een bezorgmodel begonnen. GRUBHUB geloofde net als Jitse dat een bezorgmodel niet uit kon omdat het te geldverslindend is. Pas heel laat heeft JET onder druk van de concurrentie een bezorgdienst op te richten. Door middel van samenwerkingen met supermarkten probeert men de bezorgkosten gedeeltelijk af te wentelen. GrubHub heeft in tegenstelling tot Doordash en Über nog minder geïnvesteerd in geldverslindende bezorgkosten. Dit kan GrubHub zich ook permiteren omdat de 16% marktaandeel die zei nog over hebben, zich allemaal in Stadscentra bevinden waar de bezorgkosten laag zijn. Met andere woorden: GrubHub heeft het beste puntje van de taart. De keuze van destijds om terughoudend te zijn met investeren in het bezorgmodel kan nu wel eens gunstig uitpakken. In de Podcast zeiden ze (in andere woorden) dat in deze omstandigheden de jongens van de mannen worden onderscheiden. Ik verwacht dat JET en GrubHub beter dan hun Peers in staat zullen blijken om de kosten fors terug te draaien. GrubHub kan dan nog weleens een heel vervelende luis in de pels van de concurrentie blijken te zijn....
    Ik laat weer het plaatje zien. Grub presteert slecht, had nooit voor 7 miljard moeten worden overgenomen en de anderen doen t beter in IUS. Kortom we moeten op de blaren zitten.
73.764 Posts
Pagina: «« 1 ... 1565 1566 1567 1568 1569 ... 3689 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Herhaling van zetten bij Just Eat Takeaway

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links