Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 6,185 17 apr 2024 17:37
  • -1,090 (-14,98%) Dagrange 6,040 - 6,755
  • 2.045.397 Gem. (3M) 301,7K

TomTom mei

909 Posts
Pagina: «« 1 ... 41 42 43 44 45 46 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 tatje 30 mei 2022 10:30
    Taco op de laatste AVA.

    Taco Titulaer
    Ons model is natuurlijk dat we veel vaste kosten hebben. Of we nou één kaart verkopen of
    duizend kaarten, dat zijn geen variabele meerkosten.

    2023 is de bedoeling 470 miljoen operational expenses.
    420 miljoen en 50 miljoen D en A.
    2022 opex van 510 incl D en A van 55

    Op de 2019 CMD was je locatie technologie target 500 in 2021 met een samengestelde groei van 15%.

    Dus in 2022 500 met 15% is 575 marge 90% is 517,5
    Consumer zeg 100 a 45% is 45
    Totaal gross profit 562,5
    we nemen de hoge opex van 2022 510
    ebit 52,5
    R en D 55
    ebitda 107,5

    Tel ik dat door naar 2023 volgens de CMD van 2019

    Locatie technologie 575 met 15% is 661 a 90% 595
    consumer 80 a 45% 36
    Gross profit 631
    opex 470
    ebit 161
    D en A 50
    ebitda 211

    Dat was de bedoeling ( prognose ) van de CMD 2019.

    Toen wist men nog niets van Corona, chip te kort en levering problemen auto industrie.

    Voor mij is het uitstel en geen afstel, tussen de 2 en 3 jaar.

    wachten op de CMD eind Q3 of begin Q4 2022 :-)

    Tja

    De voorzitter van de RVC Dhr. Haank zei er op de laatste AVA het volgende over.

    De toelichting op de strategie komt later in het jaar
    bij Capital Markets Day waarin we dat concreet gaan doen. De samenvatting is om op
    spectaculaire wijze de fabricage van kaarten te automatiseren, wat leidt tot lagere kosten en
    betere kaarten die makkelijker inzetbaar zijn, ook in andere sectoren dan we traditioneel hebben
    bediend.

    Tot vanavond !

    De koers is de koers.
  2. forum rang 8 Wereldbelegger 30 mei 2022 11:11
    quote:

    boem! schreef op 30 mei 2022 10:25:

    Het verschil tussen een FCFvan 100 mio dan wel 115 mio is arbitrair dat geef ik gelijk toe.

    Wat is jouw inschatting van de FCF in 2025.
    Al eerder geschreven.
    Ik hou me niet bezig met de FCF Methodiek.
    Dat laat ik aan de rekenaars over. Maar ik volg uw posts met belangstelling en soms met verbazing.
    Mede omdat ik al enige jaren de indruk heb dat de FCF Methodiek bij TT elk kwartaal bijgesteld wordt dient te worden. Waardoor de worst niet alleen verschuift maar inmiddels van € 65,- in de toekomst naar € 24,- in 2025 verhangen is.
  3. forum rang 7 sniklaas 30 mei 2022 11:18
    quote:

    boem! schreef op 30 mei 2022 10:41:

    Alles staat of valt met de te realiseren prodomzet Automotive
    TOMTOM is niet in staat om voor A@E economische waarde te creëren, niet enkel gedurende de afgelopen Corona en microchip jaren maar structureel vanaf de overname van @TA 15 jaar geleden…

    Wacht maar af wat met de cijfers gaat gebeuren wanneer de stekker uit het consumentendeel wordt getrokken, wordt het negatieve rendement op het geïnvesteerde kapitaal nog zichtbaarder…
  4. forum rang 6 tatje 30 mei 2022 12:17
    Ik zie dat er weer een spelletje is op 15 juli !

    Gezien het feit dat :

    12 jan 9,22 - 4 feb 6,85
    15 feb 7,75 - 7 mrt 6,46
    4 april 8,71 - 13 april 7,19
    29 april 8,30 - 10 mei 7,35
    20 mei 8,40 - 24 mei 7,02

    Doe ik niet mee !

    De koers is de koers :-)

    Op 1 of andere vergadering van TT zei men : we zijn eigenlijk een software bedrijf.

    Hoge operationele hefboomwerking - dit is een bedrijf met hoge vaste kosten in verhouding tot hun totale kosten. Een bedrijf met een hoge operationele hefboom heeft lage variabele kosten, dus de contributiemarge op elke verkochte eenheid levert relatief hoge winst voor het bedrijf op. Deze hoge winst wordt vervolgens gebruikt om de hoge vaste kosten te betalen, wat betekent dat ze een hoog volume en een gestage stroom van verkopen nodig hebben om winstgevend te blijven. Een voorbeeld hiervan is een softwarebedrijf. De verkoop van 10 abonnementen versus 1000 abonnementen heeft bijna geen invloed op de variabele kosten, maar in beide scenario's moet het bedrijf nog steeds dure ontwikkelaarsalarissen betalen.

    Er komt een tijd, dat elke 10 miljoen meer aan omzet, de winst met 9 miljoen verhoogd.

    Is natuurlijk niet helemaal waar, want de vaste kosten zullen iets stijgen.
  5. forum rang 7 sniklaas 30 mei 2022 12:22
    quote:

    boem! schreef op 30 mei 2022 11:52:

    negatief rendement op het geinvesteerd kapitaal 2020 257.639/ 387.616= -66%
    idem voor 2021 65.903/282.723 = -23%
    idem 1q 2022 21.490/ 265.960 = -8%

    verklaar je nader vwb het wegvallen van de consumeromzet
    wat begrijp jij niet wanneer de €100 mio omzet van consumer wegvalt waardoor het bedrag aan geïnvesteerd kapitaal groter wordt dan de behaalde omzet…

    Natuurlijk gaat normaliter de kost voor de baat uit maar wanneer dit patroon voor A@E al 15 jaar de realiteit is kun je niet anders concluderen dat A@E bij TOMTOM op een doodlopende weg zit…

    Gaan de huidige bestuurders daar verandering in aanbrengen, natuurlijk niet wanen zich in luilekkerland en krijgen jaarlijks een blanco check toegestopt waarvoor ze nada noppus niks hoeven te doen, de geestelijk vader van corporate governance draait zich nogmaals om in zijn graf…

    Droom lekker verder Martin, door jullie supporters kunnen wij realisten rendement maken bij dit soort tenenkrommende beurskneuzen aandelen, vooral blijven doorgaan met fantaseren en wensdenken…
  6. forum rang 6 boem! 30 mei 2022 12:37
    Ik begrijp het begrip rendement op kapitaalbasis wel degelijk want dat is een algemeen bekend economisch begrip.

    de daarbij behaalde omzet speelt geen overheersende rol hetgaat louter om het netto resultaat /door het Eigen Vermogen.

    Het wegvallen van een omzet ad 100 mio heeft daar geen doorslaggevend effect op evenmin als het netto behaalde resultaat in 2020 en 2021 van 14 mio.
  7. harrysnel 30 mei 2022 14:01
    quote:

    sniklaas schreef op 30 mei 2022 10:01:

    [...]

    ….

    TOMTOM zit klem , moet blijven investeren om de ramsj omzetten vast te kunnen houden en investeert daarnaast volledig voor eigen rekening in nieuwe initiatieven om de vervolgens te slijten aan klanten, nog steeds geen klant voor INDIGO waar vele miljoenen in zijn geïnvesteerd…

    Software ontwikkeling van gisteren waar geen omzet tegenover staat is vandaag al waardeloos, slechts een kwestie van tijd en dan vliegen de afschrijvingen ons weer om de oren,..

    ….
    Snap ik niet.

    Je kunt niet op INDIGO afschrijven als je de ontwikkelingskosten niet gekapitaliseerd hebt.

    Ik lees in het jaarverslag 2021 bij “note 14 other intangible assets” op pag 89:

    “No internal development projects were capitalized in 2021 as they did not meet the capitalization criteria.”

    Dat betekent dat alle kosten voor INDIGO in ieder geval voor heel 2021 als OPEX zijn genomen en dat terwijl de introductie al heeft plaatsgevonden in dat jaar. Pas als TomTom aan al haar criteria voor kapitalisatie heeft voldaan kunnen vanaf dat moment de kosten via de balans lopen. Die criteria staan op pagina 90:

    Internally generated intangible assets
    Internal development costs for core technology are recognized as an intangible asset if, and only if, all of the following have been demonstrated:
    • The technical feasibility to complete the project.
    • The intention to complete the intangible asset, and use or sell it.
    • The ability to use or sell the intangible asset.
    • How the intangible asset will generate probable future economic benefits. • The availability of adequate resources to complete the project.
    • The cost of developing the asset can be measured reliably.


    corporate.tomtom.com/static-files/8fd...

    Dus nee, de afschrijvingen voor INDIGO vliegen ons niet binnenkort om de oren simpelweg omdat er geen kosten voor INDIGO gekapitaliseerd zijn.

    Dit is meteen mijn grote frustratie. TomTom is zich jarenlang aan het positioneren voor “het eindspel”, om er maar eens een “Wakkie term” in te gooien. TomTom zeilt in de sweetspot, beweert de grote roerganger zelf, waardoor het contracten wint op concurrentie als unieke onafhankelijke partij. De CFO geeft aan dat het zo gunstig is dat een softwareplatform schaalbaar is en dat de meeste kosten vast zijn. Er is een orderboek van 2 miljard. TomTom kan investeren zonder beroep te doen op kapitaalmarkt. Oude technologie is zo goed als afgeschreven. Management wordt beloond voor goede gang van zaken omdat de transitie voorspoedig verloopt. De “user-experience” van TT navigatie is naar smartphone niveau getild. Indigo is een kansrijk platform. Er is geïnvesteerd in nieuwe toepassingen voor Enterprise. Map making platform kan goedkoper onderhouden worden binnenkort door innovatie. Allemaal prima en dat het bakken met geld heeft gekost…..geen probleem als we later de vruchten maar mogen plukken.

    Maar: op de balans van TomTom zie ik bij de bezittingen nergens terug dat het bedrijf transitie gemaakt heeft. De motor achter het orderboek voor de komende jaren is niet zichtbaar op balans omdat alle kosten als OPEX genomen zijn. Het is alsof een krant haar oude drukpersen volledig heeft afgeschreven en daarbij haar hele technologische infrastructuur om voortaan krant via internet aan te bieden niet op de balans heeft gezet. Ik zie niets van de technologische waarde van het bedrijf terug omdat het bedrijf zulke hoge criteria stelt om kosten te kapitaliseren. Gezien het orderboek/kaspositie vind ik dat daardoor geen juist beeld van TomTom gecreëerd wordt en daarmee is het bedrijf verworden tot een hapklaar brokje voor Private Equity.

    Jmho
  8. forum rang 7 ketchup 30 mei 2022 14:36
    quote:

    Kuiken schreef op 30 mei 2022 13:48:

    in de mail: van TT


    BINNENKORT BESCHIKBAAR

    Houd ons in de gaten

    Er komt iets nieuws en exclusiefs aan. Onze nieuwste en beste navigatietechnologie. Klik hieronder om als eerste op de hoogte te worden gesteld.
    denk dat TT steeds meer waarde toevoegt aan het bedrijf ( de assets) , maar dat vertaald zich niet in de koers van het aandeel aan de beurs , want de omzet & verdiensten ten opzichte van de gedane investeringen & kosten blijft voor een ondermaats resultaat zorgen
    deze verhouding is zo ongelofelijk krom dat er geen uitweg is behalve een exit aan de beurs en aangezien de notering van het aandeel aan de beurs te laag staat om een goede verkoopprijs af te dwingen is de kans enorm dat TT eerst van de beurs gehaald gaat worden door HG & Co via een front, en pas in een later stadium door-verkocht

    dat geeft vanhier een goede scoringskans, maar het grote geld gaat pas in fase 2 gemaakt worden en daar zal de reguliere aandeelhouder hoogstwaarschijnlijk niet van kunnen profiteren

    ga voor 10 euro op eigenkracht voor 2023 en dat zal nog een enorme inspanning vereisen en daarna van de beurs @ 13 -15 euro
    fase 2 zal over een paar jaar wel 30 euro opbrengen
  9. forum rang 6 boem! 30 mei 2022 14:44
    Voor de volle 100% eens met @harriesnel.

    Het wachten is op de prodomzet A&E waar het tot nu toe aan ontbreekt.

    De enige kanttekening die ik wens te maken is het hapklare brokje voor PE.

    De FF's hebben PE niet nodig; zij zijn zelf heel goed in staat om geholpen door de reeds aanwezige kas dit zonder hulp van buitenaf te regelen.

    Dat men daar tot op heden aan voorbij is gegaan geeft mij de indruk dat men het menens is met de zelfstandige positie van TT en die indruk wordt versterkt door de aangekondigde CMD.
  10. forum rang 7 sniklaas 30 mei 2022 15:10
    quote:

    harrysnel schreef op 30 mei 2022 14:01:

    [...]

    Snap ik niet.
    Je kunt niet op INDIGO afschrijven als je de ontwikkelingskosten niet gekapitaliseerd hebt.
    ik schrijf niet dat TT INDIGO heeft gekapitaliseerd, deze investering is volledig geabsorbeerd in jaren van ontwikkeling.

    Dat is het mooie van investeringen in s/w, investeert TT voor een specifieke klant mag het gekapitaliseerd worden (CAPEX), geen klant oid zijn het operationele kosten die in hetzelfde jaar worden geboekt (OPEX)…

    Vandaar dat je uit de 2021 boeken kunt herleiden dat TT geen klant heeft voor INDIGO, zelfs geen promo fiat 500…

    Met mijn opmerking, op termijn vliegen ons de afschrijvingen om de oren, het resterende deel dat nog op de balans staat en net als voorgaande investeringen niet tot rendement gaan leiden…
  11. forum rang 7 sniklaas 30 mei 2022 15:17
    quote:

    boem! schreef op 30 mei 2022 14:44:

    De FF's hebben PE niet nodig; zij zijn zelf heel goed in staat om geholpen door de reeds aanwezige kas dit zonder hulp van buitenaf te regelen.
    de FF hebben de afgelopen 15 jaar aangetoond NIET in staat te zijn om een goudgerand verdienmodel op te tuigen voor de kaartentechnologie en gaat de gasten zonder hulp van buitenaf in de toekomst ook niet lukken…

    Het ‘geluk’ van TOMTOM is dat consumer voor de benodigde centen heeft gezorgd en die uier is nagenoeg leeg en nog steeds is A@E niet instaat zichzelf te bedruipen…
  12. forum rang 6 boem! 30 mei 2022 15:30
    TT heeft in de afgelopen jaren 330mio verdiend.

    Dit alleen al geeft de koers een buffer van 2,50 euro pa (330/1320.

    Voor de overige koers moet men het verdienmodel aanspreken.

    BIJ een negatieve FCF zal het reeds verdiende geld verdampen.
    BIJ een break-even FCF blijft slechts de reeds aanwezig 2,50 euro bestaan.
    Bij een houdbare FCF van 10, 20, 30, 40 en resp 50 cent komt er bovenop de 2,50 euro nog eens 2,50, 5, 7,50, 10 en 12,50 euro bovenop.
  13. forum rang 7 sniklaas 30 mei 2022 15:36
    quote:

    boem! schreef op 30 mei 2022 15:20:

    Correctie
    deze kun je vasthouden Martin en zul je de komende maanden nog vaak nodig hebben…

    Aan de misères van 2020, 2021 en 2022, corona en microchips mag de acteur uit het amateuristische INDIGO promo filmpje aan toegevoegd worden…

    Met grijze en stoffige muis Harold in de hoofdrol trek je geen volle zalen…
  14. forum rang 8 Wereldbelegger 30 mei 2022 16:02
    A common approach is to use the stability of FCF trends as a measure of risk. If the trend of FCF is stable over the last four to five years, then bullish trends in the stock are less likely to be disrupted in the future. However, falling FCF trends, especially FCF trends that are very different compared to earnings and sales trends, indicate a higher likelihood of negative price performance in the future.

    bron:
    www.investopedia.com/terms/f/freecash...
909 Posts
Pagina: «« 1 ... 41 42 43 44 45 46 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links