Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

"De Nederlandse staat wordt een oor aangenaaid"

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Analyse door: Niels Koerts

Niels Koerts is beleggingsanalist. Enkele van zijn specialiteiten zijn dividendaandelen en beursgenoteerde inverstingsmaatschappijen. Koerts is daarnaast vaste co-host van de populaire IEX Beleggerspodcast.

Meer over Niels Koerts

Recente analyses van Niels Koerts

  1. 15 nov Winstsprong Tencent helpt Prosus flink vooruit
  2. 14 nov Basic-Fit: high risk, high reward
  3. 13 nov Betekent dit de definitieve draai van Alfen?

Reacties

29 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 5 Bart Meerdink 27 mei 2022 18:29
    Tja, Wopke Hoekstra kwam er gewoon mee weg, €744 miljoen verbranden aan een 14% belang in Air France KLM zonder de kamer er in te kennen.

    Nu kan Kaag weinig anders dan €210 miljoen bijpassen. Ze kan bezwaarlijk de claims van het 9,3% belang (het was al verwaterd, gelukkig) op de markt gooien.
  2. forum rang 6 'belegger'' 27 mei 2022 18:31
    Op basis van de market cap van de bedrijven die MSCI volgt kom je op 88,7% Developed Markets en 11,3% Emerging Markets. Als je small caps wilt toevoegen kom je op 79,2% Developed Markets, 10,1% Emerging Markets en 10,7% Small Caps (*). Je kunt dit zelf uitrekenen, maar ook de volgende tool gebruiken:
    marketcaps.site/

    De meest uitgebreide index die je met een ETF in Europa kunt kopen (en die ik zo kan bedenken) is MSCI ACWI IMI. Daarbij staat ACWI voor All Country World Index (developed & emerging markets maar alleen large en mid cap) en IWI staat voor Investable Markets Index (inclusief small caps). Deze index bevat ruim 9000 bedrijven en is verkrijgbaar bij SPDR. Misschien ook bij andere aanbieders, maar deze ken ik toevallig. Het is niet het goedkoopste ETF met een TER van 0,40%. Je kunt het ook zelf samenstellen met bouwblokken, maar als je precies dezelfde verdeling zoekt moet je even opletten dat er gaten of overlap ontstaat, vooral bij small caps.
    www.msci.com/documents/10199/4211cc4b...
    www.ssga.com/nl/nl/institutional/etfs...

    Volgens mij is er nog een index waar ook micro caps inzitten en kom je daarmee op iets van 14k bedrijven, maar ik ken geen ETF (aangeboden in Europa) om hierin te beleggen en qua market cap zijn die micro's verwaarloosbaar.

    Dit alles staat geheel los van de discussie of en hoeveel Emerging Markets je wilt toevoegen, maar zo heb je misschien een vertrekpunt namelijk hoe de wereldwijde markt het waardeert.

    (*) MSCI World wordt vaak als benchmark gebruikt en bevat Large en Mid Cap bedrijven uit Developed Markets. Dus zonder Emerging Markets en zonder Small Caps (en Micro Caps).
  3. forum rang 9 objectief 27 mei 2022 18:54
    quote:

    Bart Meerdink schreef op 27 mei 2022 18:29:

    Tja, Wopke Hoekstra kwam er gewoon mee weg, €744 miljoen verbranden aan een 14% belang in Air France KLM zonder de kamer er in te kennen.

    Nu kan Kaag weinig anders dan €210 miljoen bijpassen. Ze kan bezwaarlijk de claims van het 9,3% belang (het was al verwaterd, gelukkig) op de markt gooien.
    Minister Hoekstra was niet gebeld door Poetin, dat ie een oorlog zou beginnen.
    Bovendien was Staatsdeelname een must vanwege de werkgelegenheid.
    Kortom: Hoekstra valt niks ter verwijten. (bijna alle beleggers zitten op verlies)
  4. forum rang 6 'belegger'' 27 mei 2022 19:10
    De MSCI ACWI All Cap Index bevat ruim 15k bedrijven (ik dacht 14k). Hierin mis je (net als bij ACWI IMI) de Frontier Markets die AJK benoemde. De All Cap index bevat wel Micro Caps, maar alleen voor Developed Markets. Zoals gezegd is de marktweging van die Micro Caps naar mijn weten verwaarloosbaar.

    www.msci.com/our-solutions/indexes/acwi
  5. forum rang 5 Bart Meerdink 27 mei 2022 19:31
    quote:

    objectief schreef op 27 mei 2022 18:54:

    [...]
    Minister Hoekstra was niet gebeld door Poetin, dat ie een oorlog zou beginnen.
    Bovendien was Staatsdeelname een must vanwege de werkgelegenheid.
    Kortom: Hoekstra valt niks ter verwijten. (bijna alle beleggers zitten op verlies)
    Hoekstra heeft totaal niets bereikt.

    Poetin's oorlog is niet te zien in de koersgrafiek van Air France-KLM. Corona wel.

    Binnen een paar maanden was Wopke al 1/3 van zijn inleg kwijt en voor eind 2020 stond de koers onder de €3.

    De AEX index (nog zonder dividenden dus) is sinds de aankoop van het belang in AF met 30% *gestegen*.

    Dus er klopt heel weinig van wat je zegt (Poetin is hier niet relevant).
  6. forum rang 9 objectief 27 mei 2022 19:47
    quote:

    Bart Meerdink schreef op 27 mei 2022 19:31:

    [...]

    Binnen een paar maanden was Wopke al 1/3 van zijn inleg kwijt en voor eind 2020 stond de koers onder de €3.

    Hoekstra wilde met de investering enkel de Nederlands werkgelegenheid beschermen,
    dat laatste is helemaal gelukt, want ze komen schijnbaar personeel te kort.
    De kost is hier ondergeschikt, dat kun je vooraf niet inschatten.
  7. mok 28 mei 2022 16:39
    quote:

    objectief schreef op 27 mei 2022 19:47:

    [...]

    Hoekstra wilde met de investering enkel de Nederlands werkgelegenheid beschermen,
    dat laatste is helemaal gelukt, want ze komen schijnbaar personeel te kort.
    De kost is hier ondergeschikt, dat kun je vooraf niet inschatten.
    Totale waanzin om een deel te nemen in een vervuilende onderneming, waarbij elke werknemer eenvoudig kan overstappen naar de concurrent bij faillissement (vluchten worden gewoon overgenomen) en waarbij Schiphol en omringende bedrijven daar totaal geen last van zullen hebben. Veel mensen kunnen nauwelijks rondkomen en de overheid verbrand euro’s voor de lol. Grote schande!
  8. forum rang 9 objectief 29 mei 2022 11:27
    quote:

    mok schreef op 28 mei 2022 16:39:

    [...]
    Totale waanzin om een deel te nemen in een vervuilende onderneming, waarbij elke werknemer eenvoudig kan overstappen naar de concurrent bij faillissement (vluchten worden gewoon overgenomen) en waarbij Schiphol en omringende bedrijven daar totaal geen last van zullen hebben. Veel mensen kunnen nauwelijks rondkomen en de overheid verbrand euro’s voor de lol. Grote schande!
    Dat er mensen zijn, die nauwelijks kunnen rondkomen is niet van vandaag of gisteren; daar zal de situatie bij deze onderneming geen invloed op hebben.
    De problemen op Schiphol zijn wel een (noodgedwongen) oplossing om de nadelen van Schiphol voor klimaat o.a. teveel lawaai/klimaat/personeelsdrukte af te remmen. Nu de tickets nog fors verhogen, zodat men niet meteen voor een vliegreis kiest
  9. forum rang 8 Freemoneyforever 29 mei 2022 11:55
    De titel had moeten zijn:
    De staat naait zijn burgers oren aan met het in stand houden van een verlieslatende onderneming. Immers, de minister heeft maar 1 zeventiendemiljoen aandeel in het verlies van 210 miljoen euro, is ruim 12 euro per inwoner.

    Hier op de site wordt al jaren gewaarschuwd met betrekking tot het investeren in luchtvaartmaatschappijen zoals KLM. Wellicht is een gratis premium-abonnement van en voor IEX voor de minister van financiën een stap in de juiste richting.

    Bij onze zuiderburen hebben ze geen grote nationale luchtvaartmaatschappij. Staan de slots daar leeg?
  10. forum rang 7 handyman6 29 mei 2022 12:05
    quote:

    Glenny300 schreef op 28 mei 2022 14:22:

    Wat vinden jullie van het aandeel geojunxion? Na een turnaround lijkt de groei er toch weer flink in te zitten.
    Nou,.Glen,van dubbele hooptop ,rond €2,40 onlangs alweer naar €1,82 afgegleden ,voorspelt niet veel goeds imo:-25%
    Waar blijft de doorbraak? Beetje als medicijnenboer die jarenlang aan een medicijn sleutelt,de toekomstige winstpakker,en datduurt maar en duurt maar.......
  11. forum rang 8 Freemoneyforever 29 mei 2022 12:06
    quote:

    objectief schreef op 27 mei 2022 19:47:

    [...]

    Hoekstra wilde met de investering enkel de Nederlands werkgelegenheid beschermen,
    dat laatste is helemaal gelukt, want ze komen schijnbaar personeel te kort.
    De kost is hier ondergeschikt, dat kun je vooraf niet inschatten.
    Ons uitgebreide luchtverkeer verstikt de bouw, omdat daar geen vergunningen worden afgegeven in verband met de stikstofwetgeving. Dat kost dan weer werkgelegenheid. Wat is belangrijker: bedrijfspanden en woningen, of vliegreizen?
  12. forum rang 9 objectief 29 mei 2022 12:07
    quote:

    Freemoneyforever schreef op 29 mei 2022 11:55:

    De titel had moeten zijn:
    De staat naait zijn burgers oren aan met het in stand houden van een verlieslatende onderneming. Immers, de minister heeft maar 1 zeventiendemiljoen aandeel in het verlies van 210 miljoen euro, is ruim 12 euro per inwoner.

    Bij onze zuiderburen hebben ze geen grote nationale luchtvaartmaatschappij. Staan de slots daar leeg?
    De investering was toen geen keuze en nu weer niet. Het was/is een keuze voor het beste uit van 2 kwaden.
    En de verwijzing naar onze zuiderburen klopt van geen kanten, ze hebben al 2x voor een failliete luchtvaartmij moeten dokken.
  13. forum rang 8 Freemoneyforever 29 mei 2022 12:18
    quote:

    objectief schreef op 29 mei 2022 12:07:

    [...]

    De investering was toen geen keuze en nu weer niet. Het was/is een keuze voor het beste uit van 2 kwaden.
    En de verwijzing naar onze zuiderburen klopt van geen kanten, ze hebben al 2x voor een failliete luchtvaartmij moeten dokken.
    Denk maar in beperkingen, daar win je de oorlog vast mee....,
    de minister heeft het willens en wetens gedaan! (en ook in het verleden is er met de smoes van werkgelegenheid bij onze "blauwe trots" gefinancieerd.

    Welke feiten van de zuiderburen wijs je op, de Belgen hebben wijselijk Sabena failliet laten gaan. Daar in zijn onze zuiderburen slimmer. (KLM zou al vaker dan twee keer failliet zijn gegaan zonder steun van onze overheid)

    En dan dit:
    Belastingontwijkende KLM-piloten in strijd met voorwaarden staatssteun

    www.ftm.nl/artikelen/belastingontwijk...

    De kosten lopen op en staatssteun is geen zekerheid: accountants twijfelen aan de continuïteit van de KLM

    www.ftm.nl/artikelen/klm-gaat-uit-van...

    Meer info nodig?
29 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links