Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
elektrische auto, redding van de autobranche?
Volgen
Leefloon schreef op 22 mei 2022 11:18 :
[...]
Why low tailpipe particle emissions may now be dominated by tyre wear .
May. Én:
significant carbon dioxide still comes from the exhaust, but this does not affect urban air quality. Gesponsord "onderzoek"? Zou kunnen... En click-bait van Microsoft, dat zeker.
Zelf nadenken, elke auto raakt elk jaar een x aantal mm,cm kwijt aan rubber. Worden auto's zwaarder of trekken ze sneller op dan verhoogt dat de slijtage. Elektrische auto is niet alleen winst voor het milieu
leonardus65 schreef op 22 mei 2022 15:08 :
Zelf nadenken
Elektrische auto is niet alleen winst voor het milieu
Bedankt voor die tip. Dat stelde hier niemand. Maar zulke click-bait van Microsoft laat nogal wat weg, waaronder tonnen CO2, en heeft zonder harde conclusie (iets "zou kunnen", may ) dan iets gevonden dat méér dan helemaal niets vervuilt: de banden.
En toch is de omschakeling onafwendbaar. Of het nu 10 of 20 jaar duurt: Maar we gaan allemaal elektrisch of op waterstofgas ( vrachtwagens) Afgelopen weekend prijsopgave gevraagd voor de installatie van VIER elektrische laadpalen in vier uiteraard verschillende villa's...... Ik ben nooit een van de eersten in een nieuwe ontwikkeling, maar dat we met zijn allen aan de laadpaal gaan, staat voor mij vast. Waarom voor 4 laadpalen? In de hoop en veronderstelling dat er dan wat korting gegeven kan worden. Al valt dat af te wachten. Peter
ffff schreef op 23 mei 2022 12:37 :
En toch is de omschakeling onafwendbaar.
Of het nu 10 of 20 jaar duurt: Maar we gaan allemaal elektrisch of op waterstofgas ( vrachtwagens)
Afgelopen weekend prijsopgave gevraagd voor de installatie van VIER elektrische laadpalen in vier uiteraard verschillende villa's......
Ik ben nooit een van de eersten in een nieuwe ontwikkeling, maar dat we met zijn allen aan de laadpaal gaan, staat voor mij vast.
Waarom voor 4 laadpalen? In de hoop en veronderstelling dat er dan wat korting gegeven kan worden. Al valt dat af te wachten.
Peter
Maar waarom maar 4, is het overbodig om meerdere laadpalen per villa te installeren?
‘De zonneauto van 6000 euro komt eraan’ Wie de Nederlandse zonneauto Lightyear One te duur vindt, kan wellicht aankloppen bij Squad Mobility. Dit eveneens Nederlandse bedrijf zegt voor 6250 euro een micro-auto te kunnen leveren die rijdt op zonne-energie. De Solar Squad is ontwikkeld door twee voormalig Lightyear-medewerkers die een betaalbaar voertuig voor de massa willen aanbieden, zo meldt het Duitse t3n. De Solar Squad uit Breda biedt plaats aan twee personen en moet volgende jaar op de markt verschijnen. Voor de auto - die een topsnelheid haalt van 45 km/u - heb je geen rijbewijs nodig. www.ad.nl/auto/de-zonneauto-van-6000-...
Reservations have already begun for the next series of Lightyear One, the Limited Edition, which will be priced at €250,000 (as of March 1st 2022). This price more closely represents the development costs of manufacturing the world's first long-range solar electric vehicle. Of course Lightyear boss Lex Hoefsloot can't afford a 250,000 euro car either.
Renault-topman over Euro 7: 'Ik zie extremisme en mis gezond verstand' Renault-topman Luca de Meo heeft zich tijdens de Change Now-conferentie in Parijs kritisch uitgelaten over de nieuwe Euro 7-emissienorm. Volgens De Meo brengt Euro 7 weinig anders dan prijsverhogingen voor de consument met zich mee. Renault-CEO Luca de Meo is geen liefhebber van Euro 7-norm die omstreeks 2025 in de Europese Unie zijn intrede doet. Tijdens de Change Now-conferentie in Parijs heeft De Meo zich volgens het Duitse Automobilwoche zeer kritisch uitgelaten over de nieuwe emissienorm. Volgens de topman brengt Euro 7 vooral hogere kosten voor de consument met zich mee. De voormalig CEO van Seat zegt dat "[...] Euro 7 als gevolg heeft dat de productiekosten per auto met gemiddeld €1.000 omhoog gaan en dat Renault als concern voor zo'n €1 miljard aan kosten moet maken. Die kosten moeten we doorberekenen aan de klant." In de hele Euro 7-kwestie zou De Meo vooral "een gebrek aan gezond verstand zien", tekent Automobilwoche op bij monde van de topman. De Meo zou in plaats daarvan "vaak dogmatisme en extremisme" zien dat niemand dichter bij "zinvolle en realistische oplossingen" zou brengen. De Euro 7-norm zou volgens berichtgeving van het Duitse Autobild de maximale stikstofoxide-uitstoot vaar 20 of 30 milligram willen verlagen. Fors lager dan de huidige 80 milligram. Met de voorgestelde daling van 66 procent ten opzichte van het huidige vlootgemiddelde van 95 gram CO2/km lijken plug-in hybrides, elektrische auto's en waterstofauto's vooralsnog de enige manieren om de nieuwe norm te halen.www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/re...
BC Transit Selects Proterra for Bus Fleet Electrification Strategic Research Institute Published on : 30 May, 2022, 6:30 am Proterra Inc announced that BC Transit in British Columbia, Canada has approved a USD 20 million contract to purchase ten 40-foot Proterra ZX5 electric transit buses and one Proterra Energy megawatt-scale EV fleet charger as part of the agency’s transition to a fully electric bus fleet. The contract includes the option for BC Transit to acquire additional electric transit buses and EV chargers from Proterra as the agency seeks to replace 500 buses with electric vehicles over the next decade. Proterra was selected by BC Transit through a competitive process for the electrification program, which included bids from other transit vehicle manufacturers. BC Transit’s initial ten Proterra ZX5 electric buses, which will be equipped with 675 kWh of onboard energy, are slated to be delivered in 2023. Proterra Transit electric buses feature zero tailpipe emissions, saving approximately 230,000 pounds of greenhouse gases annually when replacing a diesel bus. The company’s fleet of zero-emission, electric transit buses have displaced over 140 million pounds of CO2 tailpipe emissions.
Wereld zal over tien jaar meer dan 300 gigafactories tellen Marc Horckmans - Gisteren om 16:57 Er worden momenteel wereldwijd meer dan driehonderd gigafactories voor de fabricage van batterijen voor elektrische wagens gebouwd of gepland. Daarmee gaat een capaciteit voor de productie van 6.387,6 gigawattuur aan ion lithiumbatterijen gepaard. Dat blijkt uit een rapport van consulent Benchmark Mineral Intelligence over de bouw van gigafactories de volgende tien jaar. © Aangeboden door Business AM Tegenover vorig jaar is die pijplijn voor nieuwe gigafactories over de hele wereld nog met 68 procent aangegroeid. Daarmee wordt voor de eerste keer de barrière van 6 terawattuur doorbroken. “Ook bij de aankondiging van nieuwe gigafactories blijft China het meest actief, maar Noord-Amerika en Europa hebben de voorbije twee jaar een aanzienlijke groei laten optekenen”, wordt in het rapport opgemerkt. “Die Noord-Amerikaanse en Europese activiteit is in belangrijke mate te danken aan joint ventures tussen autoconstructeurs en batterijfabrikanten.” Nevada “Buiten China heeft Noord-Amerika wereldwijd de sterkste groei laten registreren. De voorbije tweeënhalf jaar is de Amerikaanse pijplijn aan gigafactories met elf locaties aangegroeid. Over diezelfde periode kon in Europa een stijging met acht fabrieken worden opgetekend. Joint ventures tussen autoconstructeurs en batterijfabrikanten stonden centraal in deze groei.” “Tweeënhalf jaar geleden was slechts bij één van de vijf Noord-Amerikaanse gigafactories rechtstreeks een autofabrikant betrokken. Dat was uiteraard de vestiging van Tesla in het Tahoe Reno Industrial Center in de Amerikaanse staat Nevada.” “Momenteel zijn veertien van de drieëntwintig aangekondigde Noord-Amerikaanse gigafactories volledig of gedeeltelijk eigendom van autofabrikanten. Dit betekent dat autofabrikanten betrokken zijn bij 81 procent van alle capaciteit die de volgende tien jaar in de regio zal worden uitgebouwd.” “Een gelijkaardig fenomeen kan worden opgemerkt in Europa”, zeggen de onderzoekers nog. “Hier is bij een derde van de dertig aangekondigde gigafactories een autofabrikant betrokken.” “Deze initiatieven vertegenwoordigen 40 procent van de capaciteit die de volgende tien jaar in Europa zal worden geïmplementeerd. Tweeënhalf jaar geleden was slechts bij een van de dertien aangekondigde initiatieven sprake van een autofabrikant.” China blijft echter veruit marktleider in de bouw van nieuwe gigafactories. Het land maakt gewag van 226 sites die in de loop van de volgende tien jaar operationeel moeten worden. Daarmee vertegenwoordigt China meer dan 75 procent van alle nieuwe locaties in de wereld waar tegen het begin van volgend decennium een gigafactory actief zal zijn. De Chinese gigafactories zullen over tien jaar naar verwachting een gezamenlijke capaciteit van bijna 4.500 gigawattuur hebben uitgebouwd. Daarmee zal China ongeveer 70 procent van de wereldwijde capaciteit herbergen. Tesla Inmiddels zou autobouwer Tesla plannen koesteren om ook in Indonesië een gigafactory te bouwen. Dat heeft Bahlil Lahadalia, Indonesisch minister van Investeringen, gemeld. Indonesië zou daarmee het vierde land in de wereld worden dat een gigafactory van Tesla herbergt. De Amerikaanse autobouwer heeft momenteel batterijfabrieken in de Verenigde Staten (Nevada en Texas), China (Shanghai) en Duitsland (Berlijn). Volgens minister Lahadalia zou de Indonesische gigafactory worden gebouwd in Batang, in het centrale deel van Java. Een officiële bevestiging over de bouw van de fabriek is nog niet gegeven, maar Indonesië heeft wel de grootste reserves aan nikkel van de hele wereld. Dit metaal is een cruciaal materiaal voor de bouw van batterijen. Tesla haalt zijn voorraden nikkel momenteel vooral uit Brazilië. Indonesië heeft echter de export van cruciale grondstoffen zoals nikkel verboden. Om de Indonesische voorraden te kunnen aanboren, zou Tesla dan ook in het Aziatische land een eigen productie moeten opstarten.www.msn.com/nl-nl/nieuws/other/wereld...
DeLorean laat nieuwe elektrische auto Alpha5 zien RTL Nieuws - 35 minuten geleden Het Amerikaanse automerk DeLorean, beroemd van de DMC-12 uit de Back to the Future-films, heeft vandaag de eerste beelden getoond van zijn nieuwe elektrische auto Alpha5. De elektrische coupé heeft de iconische vleugeldeuren van het origineel en gaat in 2024 in productie. Behalve de vleugeldeuren heeft het design van de DeLorean Alpha5 meer elementen die een knipoog zijn naar het erfgoed van het iconische jaren 80-merk. De auto is net als de DMC ontworpen door Italdesign van Giorgietto Giugiaro. De Alpha5 gaat van 0 naar 100 km/u in zo'n drie seconden en heeft een topsnelheid van zo'n 250 km/u. De auto heeft een 100 kWh-accu, goed voor een actieradius van minstens 482 kilometer. De website over de DeLorean Alpha5 is al te bezoeken voor fans van het merk en gaat dinsdag voor iedereen online. Meer technische details worden pas later dit jaar bekend. Speciale editie met NFT's De Alpha5 krijgt in eerste instantie een oplage van slechts 88, een verwijzing naar de snelheid die in de sciencefiction-film Back To The Future nodig was om tijdreizen te initiëren. Deze 88 auto's krijgen bijbehorende NFT's die dienen als avatars in een virtuele wereld en zijn alleen bedoeld voor gebruik op circuits en privéterrein. NFT's zijn eigendomsbewijzen van digitale objecten die worden bewaard in de blockchain. DeLorean stelt met de NFT's 'de fysieke wereld en de metaverse' te willen samenbrengen. De rest van de reguliere productie zal daarna in kleine aantallen op de markt komen. De prijzen van de Alpha5 zijn nog niet bekend. DeLorean laat nieuwe elektrische versie Alpha5 zien © Aangeboden door RTL Nieuws Plan voor een SUV op waterstof DeLorean kondigde in februari al aan dat het elektrische auto's op de markt gaat brengen. De Alpha5 wordt in augustus helemaal gepresenteerd op de Monterey Car Week, een bekend auto-evenement in Californië. Uiteindelijk wil het merk meerdere nieuwe modellen introduceren, waaronder een sportcoupé, een elektrische sedan en een premium sport-SUV die moet gaan rijden op waterstof. Merkrechten De nieuwste DeLorean wordt ontwikkeld door een groep zakenmensen die samenwerken met Stephen Wynne, de DeLorean-fanaat die het merk in leven hield nadat het in 1982 failliet ging. Wynne kocht de merkrechten van het bedrijf in 1995 en sindsdien biedt hij diensten en vervangingsonderdelen aan voor de overblijvende 6500 DeLorean DMC-12’s. Wynne probeerde het merk al vaker weer tot leven te brengen. Zo toonde de autofanaat in 2011 al een elektrisch prototype van een originele DeLorean. De ontwikkeling daarvan bleek al snel te duur, waardoor het project nooit van de grond kwam. Ook in 2016 ondernam Wynne een gefaalde poging om de DeLorean opnieuw op de markt te brengen. Inmiddels werkt zijn team aan een verbeterde versie van de originele DMC-12 ter gelegenheid van de 40e verjaardag van de auto. Investeerders en beursgang Achter deze nieuwste poging zit kapitaal van private investeerders. Ook heeft de ontwikkelingsarm van San Antonio, de Texaanse stad waar het bedrijf zijn hoofdkantoor wil vestigen, aangekondigd dat het bedrijf zo’n 450 nieuwe banen kan creëren. Het bedrijf heeft ook plannen om later dit jaar na het afronden van een nieuwe investeringsronde een beursgang te maken. Voor meer afbeeldingen en sub-links, zie link:www.msn.com/nl-nl/auto/nieuws/delorea...
Subsidiepot voor aanschaf nieuwe elektrische auto al na 5 maanden leeg RTL Nieuws - Gisteren om 17:00 De subsidie voor mensen die dit jaar een nieuwe elektrische auto willen kopen, is al na vijf maanden op. Ruim 21.000 mensen maakten gebruik van de regeling, waardoor de 71 miljoen euro vandaag op is. De Fiat 500E was de populairste elektrische auto in het middensegment. © ANP Elektrische auto's zijn milieuvriendelijker dan die met een verbrandingsmotor. De aanschaf van een nieuwe elektrische auto zorgt voor minder milieuvervuiling en minder lawaai. Bezitters hebben geen benzinekosten meer en hoeven geen wegen- en aankoopbelasting te betalen. Om te zorgen dat zoveel mogelijk mensen elektrisch gaan rijden, stelde het kabinet de kopers van een nieuwe elektrische auto dit jaar 3350 euro subsidie in het vooruitzicht. Populairste modellen De stimuleringsregeling geldt voor de aanschaf van nieuwe auto's in het middensegment, tot 45.000 euro. De elektrische Fiat 500 werd de afgelopen maanden het vaakst gekocht door particulieren, gevolgd door de Kia Niro en de Hyundai Kona. In totaal hebben van januari tot eind mei ruim 21.000 mensen een nieuwe elektrische auto gekocht. Niet alleen de subsidieregeling voor elektrische auto’s is populair, ook die voor elektrische vrachtauto's weten mensen te vinden. Die subsidiepot werd op 9 mei opengesteld en was diezelfde dag nog leeg. Populairste nieuwe auto's koop: 1. Fiat 500E 2. Kia Niro 3. Hyundai Kona 4. Dacia Spring 5. Volvo XC40 Meer geld Het kabinet is blij met het succes van de subsidieregeling. De belangenvereniging van de autobranche, de Bovag, pleit ervoor om de subsidiebedragen voor de komende jaren al dit jaar te gaan gebruiken. Mensen die nog per se dit jaar elektrisch willen rijden, kunnen nog gebruik maken van de subsidieregeling voor de aanschaf van een tweedehands elektrische auto. Maar let op, ook die pot is bijna leeg. Vanaf 2 januari kan er weer subsidie worden aangevraagd voor de aanschaf van een nieuwe elektrische auto. Populairste nieuwe auto's private lease: 1. Peugeot 2008 2. Peugeot 208 3. Citroen E-C4 4. Opel Corsa-E 5. Kia Nirowww.msn.com/nl-nl/geldzaken/nieuws/su...
Onderzoek: hoge prijs grootste drempel voor aanschaf elektrische auto RTL Nieuws - 51 minuten geleden De hoge prijs van een elektrische auto is de grootste drempel voor mensen om er eentje aan te schaffen. Dat blijkt uit een onderzoek onder 2100 Nederlanders, uitgevoerd door I&O Research in opdracht van Natuur & Milieu. Tesla Model Y's en Model 3's klaar op verscheept te worden © VCG/Getty Twee derde van de Nederlanders zegt in het onderzoek bereid te zijn om meer te betalen voor een elektrische auto, met als argument dat het goed is voor het milieu en dat er lagere gebruikskosten zijn. Driekwart geeft echter minder dan 15.000 euro uit aan een auto, waardoor ze uitkomen bij een tweedehands elektrische auto. In de tweedehands categorie vinden sommige mensen de actieradius nog te klein. Uit het onderzoek blijkt dat bij een actieradius vanaf 300 kilometer elektrisch rijden voor veel mensen pas interessant wordt. "De aanschafsubsidie voor elektrische auto's is nog onvoldoende om zelfs de tweedehands elektrische auto bereikbaar te maken voor iedere Nederlander", vindt Rob van Tilburg, programmadirecteur van Natuur & Milieu. "Zo lang de prijs voor een vergelijkbare benzineauto niet in de buurt komt van een elektrische auto is stimulering nodig." Het verlengen van de vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting tot 2030 heeft volgens het onderzoek eenzelfde impact als de subsidie verhogen tot 6000 euro. "De overheid heeft verschillende knoppen om aan te kunnen draaien", aldus Van Tilburg. Batterijgarantie Behalve voor een hogere aanschafsubsidie pleit de milieuorganisatie ook voor een batterijgarantie. Daarmee krijgt de koper garantie voor de actieradius en de verwachte levensduur van de batterij. "De verplichte batterijcheck is nu gepland vanaf 2027. Het zou goed zijn om er bij de EU op aan te dringen te zorgen dat zo’n check eerder overal beschikbaar komt", aldus Van Tilburg. Subsidie voor dit jaar al op Dinsdag werd bekend dat de subsidiepot van circa 71 miljoen euro voor de aankoop van een nieuwe elektrische auto voor dit jaar al leeg is. Toch blijkt uit het onderzoek ook dat meer dan de helft van de Nederlanders die overweegt een auto te kopen, niet bekend is met de subsidieregeling. Van Tilburg: "In de communicatie liggen dus ook nog kansen." met video:youtu.be/JHpoi8sWsy8 www.msn.com/nl-nl/auto/nieuws/onderzo...
Polestar Invests in EV Charging Company StoreDot Strategic Research Institute Published on : 01 Jun, 2022, 6:30 am Polestar has made its first financial investment as a company, investing in extreme fast charging battery technology innovator, StoreDot. StoreDot is pioneering the development of silicon-dominant extreme fast charging batteries for electric vehicles. The Israel-based company aims to produce batteries for EVs capable of charging up to 99 miles of range in just five minutes, by 2024. StoreDot’s advanced battery technology aligns with Polestar’s strategy of leveraging broader innovative industry partners to drive advancements in electric mobility. As part of the strategic deal, Polestar is collaborating with StoreDot to explore adapting and applying their technology to proof-of-concept Polestar cars. Test cases already being explored include customizing StoreDot’s cell technology for Polestar cars, to enable faster charging and improved circularity. Charging and range anxiety are common concerns holding owners of combustion engine cars back from making the switch to EVs. StoreDot’s advanced battery technology potentially provides real solutions to these obstacles. If current pilot projects with StoreDot are successful, these solutions may be implemented in Polestar cars by 2026.
Einride Orders 110 Electric Trucks from Scania Strategic Research Institute Published on : 01 Jun, 2022, 6:30 am The Swedish freight technology company Einride will begin the roll out of 110 Scania trucks starting in the second half of 2022. Einride already has one of Europe’s largest heavy duty electric fleets, and will further expand their market presence with this partnership. The fleet of 110 Scania trucks will be implemented throughout Europe during 2022 and the first half of 2023. The full fleet of trucks will be built to Einride’s hardware specifications and powered by their first of its kind operating system Saga, that ensures electric shipping is efficient and optimised. Fleet data insights that are generated through the Saga platform will be provided to Scania for continued product co-development between the teams. Einride’s order is the largest deal to date of electric heavy-duty vehicles in Europe for Scania. It is also only the beginning of a new long-term partnership that will contribute to both companies’ ambition to scale up electric road freight
Continental Launches Sensors to Protect Electric Vehicles Battery Strategic Research Institute Published on : 01 Jun, 2022, 6:30 am Continental is widening its broad sensor portfolio by launching two new sensors for electrified vehicles: the Current Sensor Module and the Battery Impact Detection system. Both new solutions focus on protecting the battery and on battery parameter retention. Within 2022, Continental will begin to manufacture the all-new high-voltage Current Sensor Module. This compact modular sensor design measures the current and simultaneously detects temperature. Both values are highly relevant as input for the battery management. Another innovative element of battery protection will be brought into the market by Continental: The Battery Impact Detection solution is a light-weight alternative to heavy under floor armoring against damage. Considering that the battery is the single most expensive component in an electric car, the CSM was not just developed to protect the battery from over currents, but it will also help to retain the battery parameters by limiting ageing effects. Integrated either in the battery disconnect unit or in the battery itself, the CSM will provide the two decisive bits of information for battery protection as well as reliable driving range monitoring. To support strict functional safety requirements, the CSM is available as a two-channel sensor, measuring current independently by integrating shunt technology and hall technology in a compact, single unit. The BID in combination with a lightweight structure detects underfloor impacts and alerts the driver if a stop at a garage is necessary as a result. This relieves the driver of the challenging decision whether an impact at high speed or a low-speed ground contact may have damaged the battery. In comparison to current metal underfloor protection the BID solution can save up to 50 percent of weight.
Europees plan: vanaf 2027 verplicht elektrificatie van bedrijfswagens Door ALEXANDER BAKKER Updated 34 min geleden 2 uur geleden in BINNENLAND BRUSSEL - Eurocommissaris Frans Timmermans werkt aan een plan om vanaf 2027 elektrificatie van kleine bedrijfswagens te verplichten in alle lidstaten. Grote bedrijven en overheden krijgen waarschijnlijk als eerste te maken met een plicht om het wagenpark te vernieuwen met elektrische leaseauto’s en dienstvoertuigen. Een Commissie-ambtenaar verwacht dat het mkb en kleinere organisaties pas in 2030 met Europese regels te maken krijgen. Timmermans komt waarschijnlijk in de periode rond de jaarwisseling met een concreet voorstel voor Europese wetgeving. De PvdA-prominent ziet vanwege de hoge brandstofprijzen en het afscheid van Russische olie een extra noodzaak om tempo te maken met elektrisch rijden. Het EU-zwaargewicht ziet in bedrijfswagens een segment waarin snelle groei mogelijk is. Volgende week stemt het Europees Parlement naar verwachting in met het voorstel om vanaf 2035 een verbod in te voeren op nieuwverkoop van auto’s met verbrandingsmotoren. Veel fabrikanten stappen voor die tijd al over naar volledig elektrisch. BEKIJK OOK: Stekkerstress voor reizigers: laadpalen op veel plekken over de grens nog ver te zoekenwww.telegraaf.nl/nieuws/1746965253/eu...
Kia EV6 is geweldig voor alles behalve transport (WSJ) 4 juni 2022 door philg Lezers herinneren zich misschien Tesla Road Trip , waarin we 10,5 uur op een rit van 7,3 uur doorbrachten terwijl we onze geliefde Moeder Aarde redden. “Ik heb een elektrische auto gehuurd voor een vierdaagse roadtrip. Ik bracht meer tijd door met opladen dan met slapen.” beschrijft de poging van een verslaggever om van New Orleans naar Chicago en terug te rijden in een Kia EV6, een ogenschijnlijk geweldige auto, afgezien van het ontbreken van de hondenmodus .
Grote toename aantal laadpunten elektrische auto's in Nederland ANP/Bright - Gisteren om 23:58 Het aantal openbare laadpunten is vorig jaar in Nederland met ruim 30 procent toegenomen. Nederland telde eind vorig jaar ruim 85.000 laadpunten. © Aangeboden door RTL Nieuws Amsterdam heeft de meeste laadpunten: automobilisten kunnen hun elektrische auto in de hoofdstad op 7748 plekken opladen. Daarna volgen Rotterdam (5009), Den Haag (4553) en Utrecht (3263), blijkt uit een analyse van ANP en LocalFocus. Het gaat om publieke en semipublieke laadplekken. Die laatste staan bijvoorbeeld achter een poortje in parkeergarages. Ten opzichte van het aantal kilometers weg telt Nederland al jaren de meeste laadpalen van Europa. Noord-Beveland aan kop Afgezet tegen het aantal inwoners gaat de Zeeuwse gemeente Noord-Beveland aan kop. Die telde aan het einde van het jaar 111 oplaadpunten. Op het eiland wonen slechts zo'n 7500 mensen, maar het wordt door veel toeristen bezocht. Hetzelfde geldt voor nummer twee Veere. Grootste stijger was het Drentse Aa en Hunze. Daar verviervoudigde het aantal laadpunten in een jaar tijd. Het waren er in 2020 nog 13, een jaar later 57. Eén laadpaal kan overigens meerdere laadpunten hebben. Voor de analyse zijn cijfers gebruikt uit de Regionale klimaatmonitor. De Rijksoverheid verzamelt daarin gegevens over klimaat- en energiebeleid. Subsidiepot al leeg voor dit jaar Om het aantal elektrische auto's omhoog te krijgen, heeft de overheid een subsidieregeling. De pot van 71 miljoen euro voor nieuwe elektrische auto's dit jaar is sinds vorige week leeg. Per auto bedroeg de overheidsbijdrage 3350 euro. In totaal was er genoeg voor ruim 21.000 nieuwe auto's. Wie in de rest van dit jaar een nieuwe elektrische auto koopt, moet die helemaal zelf betalen. In januari 2023 komt er een nieuwe subsidieronde. Voor tweedehands elektrische auto's is er nog wel 3,5 miljoen euro van het jaarbudget van 20,5 miljoen euro beschikbaar. Einde aan brandstofauto nadert De Europese Unie wil in 2035 helemaal af van nieuwe auto's die op fossiele brandstoffen rijden. De Nederlandse overheid hoopt dat doel al in 2030 te bereiken. Natuur & Milieu betwijfelt of dat gaat lukken met het huidige beleid. Voor veel consumenten is de hoge aanschafprijs het grootste struikelblok bij de aanschaf van een elektrische auto. Een meerderheid van de Nederlanders vindt dat hun werkgever een elektrische auto zou moeten aanbieden. Met video en sub-links:www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnenland/g...
Aantal posts per pagina:
20
50
100
Direct naar Forum
-- Selecteer een forum --
Koffiekamer
Belastingzaken
Beleggingsfondsen
Beursspel
BioPharma
Daytraders
Garantieproducten
Opties
Technische Analyse
Technische Analyse Software
Vastgoed
Warrants
10 van Tak
4Energy Invest
Aalberts
AB InBev
Abionyx Pharma
Ablynx
ABN AMRO
ABO-Group
Acacia Pharma
Accell Group
Accentis
Accsys Technologies
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC
Ackermans & van Haaren
ADMA Biologics
Adomos
AdUX
Adyen
Aedifica
Aegon
AFC Ajax
Affimed NV
ageas
Agfa-Gevaert
Ahold
Air France - KLM
Airspray
Akka Technologies
AkzoNobel
Alfen
Allfunds Group
Allfunds Group
Almunda Professionals (vh Novisource)
Alpha Pro Tech
Alphabet Inc.
Altice
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko))
AM
Amarin Corporation
Amerikaanse aandelen
AMG
AMS
Amsterdam Commodities
AMT Holding
Anavex Life Sciences Corp
Antonov
Aperam
Apollo Alternative Assets
Apple
Arcadis
Arcelor Mittal
Archos
Arcona Property Fund
arGEN-X
Aroundtown SA
Arrowhead Research
Ascencio
ASIT biotech
ASMI
ASML
ASR Nederland
ATAI Life Sciences
Atenor Group
Athlon Group
Atrium European Real Estate
Auplata
Avantium
Axsome Therapeutics
Azelis Group
Azerion
B&S Group
Baan
Ballast Nedam
BALTA GROUP N.V.
BAM Groep
Banco de Sabadell
Banimmo A
Barco
Barrick Gold
BASF SE
Basic-Fit
Basilix
Batenburg Beheer
BE Semiconductor
Beaulieulaan
Befimmo
Bekaert
Belgische aandelen
Beluga
Beter Bed
Bever
Binck
Biocartis
Biophytis
Biosynex
Biotalys
Bitcoin en andere cryptocurrencies
bluebird bio
Blydenstijn-Willink
BMW
BNP Paribas S.A.
Boeing Company
Bols (Lucas Bols N.V.)
Bone Therapeutics
Borr Drilling
Boskalis
BP PLC
bpost
Brand Funding
Brederode
Brill
Bristol-Myers Squibb
Brunel
C/Tac
Campine
Canadese aandelen
Care Property Invest
Carmila
Carrefour
Cate, ten
CECONOMY
Celyad
CFD's
CFE
CGG
Chinese aandelen
Cibox Interactive
Citygroup
Claranova
CM.com
Co.Br.Ha.
Coca-Cola European Partners
Cofinimmo
Cognosec
Colruyt
Commerzbank
Compagnie des Alpes
Compagnie du Bois Sauvage
Connect Group
Continental AG
Corbion
Core Labs
Corporate Express
Corus
Crescent (voorheen Option)
Crown van Gelder
Crucell
CTP
Curetis
CV-meter
Cyber Security 1 AB
Cybergun
D'Ieteren
D.E Master Blenders 1753
Deceuninck
Delta Lloyd
DEME
Deutsche Cannabis
DEUTSCHE POST AG
Dexia
DGB Group
DIA
Diegem Kennedy
Distri-Land Certificate
DNC
Dockwise
DPA Flex Group
Draka Holding
DSC2
DSM
Duitse aandelen
Dutch Star Companies ONE
Duurzaam Beleggen
DVRG
Ease2pay
Ebusco
Eckert-Ziegler
Econocom Group
Econosto
Edelmetalen
Ekopak
Elastic N.V.
Elia
Endemol
Energie
Energiekontor
Engie
Envipco
Erasmus Beursspel
Eriks
Esperite (voorheen Cryo Save)
EUR/USD
Eurobio
Eurocastle
Eurocommercial Properties
Euronav
Euronext
Euronext
Euronext.liffe Optiecompetitie
Europcar Mobility Group
Europlasma
EVC
EVS Broadcast Equipment
Exact
Exmar
Exor
Facebook
Fagron
Fastned
Fingerprint Cards AB
First Solar Inc
FlatexDeGiro
Floridienne
Flow Traders
Fluxys Belgium D
FNG (voorheen DICO International)
Fondsmanager Gezocht
ForFarmers
Fountain
Frans Maas
Franse aandelen
FuelCell Energy
Fugro
Futures
FX, Forex, foreign exchange market, valutamarkt
Galapagos
Gamma
Gaussin
GBL
Gemalto
General Electric
Genfit
Genmab
GeoJunxion
Getronics
Gilead Sciences
Gimv
Global Graphics
Goud
GrandVision
Great Panther Mining
Greenyard
Grolsch
Grondstoffen
Grontmij
Guru
Hagemeyer
HAL
Hamon Groep
Hedge funds: Haaien of helden?
Heijmans
Heineken
Hello Fresh
HES Beheer
Hitt
Holland Colours
Homburg Invest
Home Invest Belgium
Hoop Effektenbank, v.d.
Hunter Douglas
Hydratec Industries (v/h Nyloplast)
HyGear (NPEX effectenbeurs)
HYLORIS
Hypotheken
IBA
ICT Automatisering
Iep Invest (voorheen Punch International)
Ierse aandelen
IEX Group
IEX.nl Sparen
IMCD
Immo Moury
Immobel
Imtech
ING Groep
Innoconcepts
InPost
Insmed Incorporated (INSM)
IntegraGen
Intel
Intertrust
Intervest Offices & Warehouses
Intrasense
InVivo Therapeutics Holdings Corp (NVIV)
Isotis
JDE PEET'S
Jensen-Group
Jetix Europe
Johnson & Johnson
Just Eat Takeaway
Kardan
Kas Bank
KBC Ancora
KBC Groep
Kendrion
Keyware Technologies
Kiadis Pharma
Kinepolis Group
KKO International
Klépierre
KPN
KPNQwest
KUKA AG
La Jolla Pharmaceutical
Lavide Holding (voorheen Qurius)
LBC
LBI International
Leasinvest
Logica
Lotus Bakeries
Macintosh Retail Group
Majorel
Marel
Mastrad
Materialise NV
McGregor
MDxHealth
Mediq
Melexis
Merus Labs International
Merus NV
Microsoft
Miko
Mithra Pharmaceuticals
Montea
Moolen, van der
Mopoli
Morefield Group
Mota-Engil Africa
MotorK
Moury Construct
MTY Holdings (voorheen Alanheri)
Nationale Bank van België
Nationale Nederlanden
NBZ
Nedap
Nedfield
Nedschroef
Nedsense Enterpr
Nel ASA
Neoen SA
Neopost
Neovacs
NEPI Rockcastle
Netflix
New Sources Energy
Neways Electronics
NewTree
NexTech AR Solutions
NIBC
Nieuwe Steen Investments
Nintendo
Nokia
Nokia OYJ
Nokia Oyj
Novacyt
NOVO-NORDISK AS
NPEX
NR21
Numico
Nutreco
Nvidia
NWE Nederlandse AM Hypotheek Bank
NX Filtration
NXP Semiconductors NV
Nyrstar
Nyxoah
Océ
OCI
Octoplus
Oil States International
Onconova Therapeutics
Ontex
Onward Medical
Onxeo SA
OpenTV
OpGen
Opinies - Tilburg Trading Club
Opportunty Investment Management
Orange Belgium
Oranjewoud
Ordina Beheer
Oud ForFarmers
Oxurion (vh ThromboGenics)
P&O Nedlloyd
PAVmed
Payton Planar Magnetics
Perpetuals, Steepeners
Pershing Square Holdings Ltd
Personalized Nursing Services
Pfizer
Pharco
Pharming
Pharnext
Philips
Picanol
Pieris Pharmaceuticals
Plug Power
Politiek
Porceleyne Fles
Portugese aandelen
PostNL
Priority Telecom
Prologis Euro Prop
ProQR Therapeutics
PROSIEBENSAT.1 MEDIA SE
Prosus
Proximus
Qrf
Qualcomm
Quest For Growth
Rabobank Certificaat
Randstad
Range Beleggen
Recticel
Reed Elsevier
Reesink
Refresco Gerber
Reibel
Relief therapeutics
Renewi
Rente en valuta
Resilux
Retail Estates
RoodMicrotec
Roularta Media
Royal Bank Of Scotland
Royal Dutch Shell
RTL Group
RTL Group
S&P 500
Samas Groep
Sapec
SBM Offshore
Scandinavische (Noorse, Zweedse, Deense, Finse) aandelen
Schuitema
Seagull
Sequana Medical
Shurgard
Siemens Gamesa
Sif Holding
Signify
Simac
Sioen Industries
Sipef
Sligro Food Group
SMA Solar technology
Smartphoto Group
Smit Internationale
Snowworld
SNS Fundcoach Beleggingsfondsen Competitie
SNS Reaal
SNS Small & Midcap Competitie
Sofina
Softimat
Solocal Group
Solvac
Solvay
Sopheon
Spadel
Sparen voor later
Spectra7 Microsystems
Spotify
Spyker N.V.
Stellantis
Stellantis
Stern
Stork
Sucraf A en B
Sunrun
Super de Boer
SVK (Scheerders van Kerchove)
Syensqo
Systeem Trading
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC)
Technicolor
Tele Atlas
Telegraaf Media
Telenet Groep Holding
Tencent Holdings Ltd
Tesla Motors Inc.
Tessenderlo Group
Tetragon Financial Group
Teva Pharmaceutical Industries
Texaf
Theon International
TherapeuticsMD
Thunderbird Resorts
TIE
Tigenix
Tikkurila
TINC
TITAN CEMENT INTERNATIONAL
TKH Group
TMC
TNT Express
TomTom
Transocean
Trigano
Tubize
Turbo's
Twilio
UCB
Umicore
Unibail-Rodamco
Unifiedpost
Unilever
Unilever
uniQure
Unit 4 Agresso
Univar
Universal Music Group
USG People
Vallourec
Value8
Value8 Cum Pref
Van de Velde
Van Lanschot
Vastned
Vastned Retail Belgium
Vedior
VendexKBB
VEON
Vermogensbeheer
Versatel
VESTAS WIND SYSTEMS
VGP
Via Net.Works
Viohalco
Vivendi
Vivoryon Therapeutics
VNU
VolkerWessels
Volkswagen
Volta Finance
Vonovia
Vopak
Warehouses
Wave Life Sciences Ltd
Wavin
WDP
Wegener
Weibo Corp
Wereldhave
Wereldhave Belgium
Wessanen
What's Cooking
Wolters Kluwer
X-FAB
Xebec
Xeikon
Xior
Yatra Capital Limited
Zalando
Zenitel
Zénobe Gramme
Ziggo
Zilver - Silver World Spot (USD)
Indices
AEX
872,98
+0,75%
EUR/USD
1,0676
+0,23%
FTSE 100
8.058,37
+0,43%
Germany40^
17.981,90
+0,68%
Gold spot
2.308,19
-0,82%
NY-Nasdaq Composite
15.451,31
+1,11%
Stijgers
Dalers