Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel PostNL Koninklijke AEX:PNL.NL, NL0009739416

  • 1,226 19 apr 2024 09:34
  • -0,015 (-1,21%) Dagrange 1,212 - 1,230
  • 319.762 Gem. (3M) 2,2M

PostNL maart daar gaan we

2.105 Posts
Pagina: «« 1 ... 60 61 62 63 64 ... 106 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 !@#$!@! 25 maart 2022 15:18
    quote:

    Boeren verstand schreef op 25 maart 2022 13:35:

    [...]

    Daar hebben we toch niet zo heel veel aan !@#$!@! Je begint hier steeds over.
    Waarom kijk je naar deze indirecte KPI s? Je kunt toch concreet kijken hoe het met de ecommerce gaat, zie bv
    www.ecommercenews.nl/pakketbezorger-b...
    Ik vind het dat heel veel zeggen. Immers het gaat om de lange termijn trend.

    Dat de concurrentie van PNL zo hard groeit is dan geen goed nieuws. Immers dat gaat dan ten koste van het marktaandeel van PNL.
    PNL heeft zelf gemeld dat het ook veel van die kluisjes gaat plaatsen, maar daar niks aan verdient. Ze doen dat om de service op peil kunnen houden. (fluctuaties in drukte opvangen). Dus als de concurrentie daarmee ook groeit is dat weer extra zuur voor PNL.

    De gehele retail omzet zal toch maximaal met een paar procent per jaar stijgen. Winkelomzet en online zijn dus concurrenten. Koopt de klant in de winkel of online ?
    Dat retail nu groei laat zien tov van pre-covid laat zien dat online groei flink onder druk zal staan als er niks veranderd.
    (meestal zijn artikelen altijd dit jaar tov vorig jaar, dus dat zegt nu niks. Reits komen nu met cijfers tov 2019 voor een goede vergelijking)

    Het meest positieve scenario is dat de beursgenoteerde winkelcentra het dus prima doen , maar de binnensteden toch klappen blijven vangen (hoge huren) en online daardoor wat blijft groeien. (win -win voor mij ;-) Maar dat lijkt mij niet heel realistisch.
  2. forum rang 6 !@#$!@! 25 maart 2022 15:21
    quote:

    Jestbread schreef op 25 maart 2022 13:43:

    [...]Is die 2,7% groei in omzet tussen feb 2022 en feb 2019 gecorrigeerd voor inflatie etc, want het is nu niet moeilijk hogere omzetten te halen als prijzen in diezelfde periode 10% zijn toegenomen. Maar goed dat hoeft opzich nog niks uit te maken.

    Ik ga er vanuit dat de totale cake nog steeds groter wordt, dat bewijzen cijfers ook keer op keer.

    Plus er zijn honderden artikelen/onderzoeken/cijfers waarin nog steeds een groei in online zichtbaar is. Dit is heel erg redeneren als de een iets heeft, kan de ander het niet hebben.
    Nee zijn normale omzet vergelijkingen. Dus je kan spreken van een relatieve afname.

    Daar ga ik wel vanuit ja. Immers lange termijn groeit retailomzet met 2-3% per jaar ofzo ? Dat zal nu opeens niet anders zijn. (na covid als dingen weer normaal zijn)
  3. forum rang 6 win some... 25 maart 2022 15:33
    Sinds begin dit jaar staat Postnl op -4%. Ter vergelijking:Deutsche Post (-21%), Bpost (-22%) en Royal Mail (-30%). Wat dat betreft heeft de aandeleninkoop wel degelijk de koers ondersteund.

    Analisten hebben een aantal ontwikkelingen genoemd die de winst van Postnl raken en daarom ook hun koersdoelen bijgesteld. De meesten hebben hun koersdoelen echter nog wel boven de 4 euro staan.

    De lage koers is vervelend. Aan de andere kant worden de aandelen die in 2021 op koersen van 4,33 en 4,47 euro als stockdividend zijn uitgegeven nu wel op een lagere koers teruggekocht.

    Postnl verwacht over dit jaar een dividend van boven de 0,30 euro. Dat is op de huidige koers meer dan 8%. Zelfs als de winst halveert t.o.v de outlook, dan nog blijft er een respectabel dividend van 4% over. Ik zie richting 2023 dan ook meer upside dan downside. Nu heerst er nog veel onzekerheid waardoor er verkoopdruk is. Ik denk dat de Q1 cijfers al een stuk meer duidelijkheid gaan geven over wat er dit jaar van Postnl is te verwachten.
  4. forum rang 6 !@#$!@! 25 maart 2022 15:59
    quote:

    !@#$!@! schreef op 25 maart 2022 15:18:

    [...]
    Dat de concurrentie van PNL zo hard groeit is dan geen goed nieuws.

    Toevallig gister online wat besteld en dat wordt nu bezorgt door Trunkrs. Had ik nog nooit van gehoord.

    Dus of marktaandeel behouden wordt is maar de vraag.
    Dan zie ik de volgende risico's voor PNL die een lagere koers kunnen veroorzaken:
    - verlies marktaandeel
    - margedruk door concurrentie
    - stijgende kosten loon+rest
    - tegenvallende groei online, niet genoeg om krimp post op te vangen. Mensen blijven gewoon winkelen.
    - langdurige problemen bij internationaal
    etc.
  5. forum rang 6 Boeren verstand 25 maart 2022 16:05
    quote:

    !@#$!@! schreef op 25 maart 2022 15:18:

    [...]

    Ik vind het dat heel veel zeggen. Immers het gaat om de lange termijn trend.

    Dat de concurrentie van PNL zo hard groeit is dan geen goed nieuws. Immers dat gaat dan ten koste van het marktaandeel van PNL.
    PNL heeft zelf gemeld dat het ook veel van die kluisjes gaat plaatsen, maar daar niks aan verdient. Ze doen dat om de service op peil kunnen houden. (fluctuaties in drukte opvangen). Dus als de concurrentie daarmee ook groeit is dat weer extra zuur voor PNL.

    De gehele retail omzet zal toch maximaal met een paar procent per jaar stijgen. Winkelomzet en online zijn dus concurrenten. Koopt de klant in de winkel of online ?
    Dat retail nu groei laat zien tov van pre-covid laat zien dat online groei flink onder druk zal staan als er niks veranderd.
    (meestal zijn artikelen altijd dit jaar tov vorig jaar, dus dat zegt nu niks. Reits komen nu met cijfers tov 2019 voor een goede vergelijking)

    Het meest positieve scenario is dat de beursgenoteerde winkelcentra het dus prima doen , maar de binnensteden toch klappen blijven vangen (hoge huren) en online daardoor wat blijft groeien. (win -win voor mij ;-) Maar dat lijkt mij niet heel realistisch.

    Ok, ik vind t nogal ver gezocht maar prima. Ik zou gewoon kijken naar trend en groei pakketten markt zelf, ipv groei winkels. Winkels en ecommerce kunnen ook beide groeien. Desalnietteplus was vorig jaar extreem in groei, dus nu geen groei kan ook. En is geen drama.

    Ik hoop en verwacht dat pnl zijn outlook nakomt. En een waarschueing geeft als ze daar teveel van afwijken.

  6. forum rang 6 Boeren verstand 25 maart 2022 16:07
    quote:

    !@#$!@! schreef op 25 maart 2022 15:21:

    [...]

    Nee zijn normale omzet vergelijkingen. Dus je kan spreken van een relatieve afname.

    Daar ga ik wel vanuit ja. Immers lange termijn groeit retailomzet met 2-3% per jaar ofzo ? Dat zal nu opeens niet anders zijn. (na covid als dingen weer normaal zijn)
    Daar zeg je het zelf al….
    Lange termijn groeit retail 2, 3%. Pakketten groeit al jaren 10% plus.. waarom zal dat dan nu wel opeens anders zijn?
  7. forum rang 6 Boeren verstand 25 maart 2022 16:11
    quote:

    !@#$!@! schreef op 25 maart 2022 15:59:

    [...]

    Toevallig gister online wat besteld en dat wordt nu bezorgt door Trunkrs. Had ik nog nooit van gehoord.

    Dus of marktaandeel behouden wordt is maar de vraag.
    Dan zie ik de volgende risico's voor PNL die een lagere koers kunnen veroorzaken:
    - verlies marktaandeel
    - margedruk door concurrentie
    - stijgende kosten loon+rest
    - tegenvallende groei online, niet genoeg om krimp post op te vangen. Mensen blijven gewoon winkelen.
    - langdurige problemen bij internationaal
    etc.

    Hier ben ik het wel helemaal mee eens. En dit zijn precies de punten waarom de prof beleggers er niet vol instappen.

    Maar ik ga er alsnog vanuit dat MT outlook gaat halen. En dus volgend jaar weer 30 cent wordt.

    Ik kan je uit praktijk vertellen:
    Q1 gaat mail goed inzakken, pakketten blijft op peil. Internationaal blijft shit.
  8. forum rang 6 !@#$!@! 25 maart 2022 16:54
    quote:

    Boeren verstand schreef op 25 maart 2022 16:07:

    [...]

    Daar zeg je het zelf al….
    Lange termijn groeit retail 2, 3%. Pakketten groeit al jaren 10% plus.. waarom zal dat dan nu wel opeens anders zijn?
    Online kan alleen met 10-15% blijven groeien als dit ten koste gaat van winkelomzet. Maar we weten allemaal dat winkelen ook gewoon een leuke tijdsbesteding is voor heel veel mensen.
    Er zal ergens een nieuw evenwicht komen waarin de jaarlijkse groei van 2-3% gewoon eerlijk verdeelt wordt en online dus ook niet harder zal groeien. Wie zegt dat we daar niet nu al beland zijn ? Eerste indicatie voor winkelomzetten zijn in het nadeel van online.

    Als winst en omzet niet meer structureel kunnen groeien, terwijl post blijft afnemen. Is het huidige dividend rendement dus een vergoeding voor het risico.
    Zal nog wel een tijdje duren (half jaarcijfers misschien ?) voordat we weten af dat terecht is.
    Huidig koersniveau is iig prima te verklaren zonder manipulatie. (daar zijn we het iig over eens ;-)
  9. forum rang 6 !@#$!@! 25 maart 2022 17:03
    quote:

    Jalen schreef op 25 maart 2022 16:06:

    Haha mooi is dat. Er wordt gisteren iets bezorgd door een andere partij dan PostNL (n=1), en DUS is het maar de vraag of het marktaandeel wordt behouden. Echt waar?
    haha :-)

    De opmerking verwees naar de quote, welke een reactie was op de links van Boerenverstand die aangaven dat de concurrentie hard(er) groeit.
  10. forum rang 6 Jestbread 25 maart 2022 17:16
    quote:

    Boeren verstand schreef op 25 maart 2022 16:11:

    [...]

    Hier ben ik het wel helemaal mee eens. En dit zijn precies de punten waarom de prof beleggers er niet vol instappen.

    Maar ik ga er alsnog vanuit dat MT outlook gaat halen. En dus volgend jaar weer 30 cent wordt.

    Ik kan je uit praktijk vertellen:
    Q1 gaat mail goed inzakken, pakketten blijft op peil. Internationaal blijft shit.
    Wat is die praktijk dan?

    In ieder geval voor 60+-ers nog een laatste rondje coronapost vanmiddag bevestigd. En dan is dat wel echt klaar.

    Ik denk dus dat mail wederom wel eens kan meevallen. Er zijn talloze items die via de brievenbus worden aangeboden en ook bijvoorbeeld allerlei items via de brievenbus als abonnement (onderbroeken, sokken, bloompost etc). Hier zitten hogere marges op lijkt me dan op een envelop.
2.105 Posts
Pagina: «« 1 ... 60 61 62 63 64 ... 106 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Het is water naar de zee dragen: prognose PostNL valt vies tegen

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links