Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel Ahold Delhaize Koninklijke AEX:AD.NL, NL0011794037

  • 27,140 18 apr 2024 17:35
  • +0,180 (+0,67%) Dagrange 26,820 - 27,170
  • 2.405.151 Gem. (3M) 2M

PB

1.512 Posts
Pagina: «« 1 ... 66 67 68 69 70 ... 76 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 10 voda 17 november 2021 16:00
    Activistische belegger Elliott koopt zich in bij Ahold Delhaize
    Jan Braaksma Julia Cornelissen 13:06

    Ahold Delhaize kondigde afgelopen maandag aan dat Bol.com volgend jaar een notering aan de Amsterdamse beurs krijgt. Foto: Lex van Lieshout/ANP

    Ahold Delhaize AD€30,01+0,57% heeft de activistische belegger Elliott aan boord. Het Amerikaanse hedgefonds vindt dat de waarde van Bol.com onvoldoende terug te zien is in de koers van het AEX-bedrijf. Het nieuws komt enkele dagen nadat Ahold Delhaize aankondigde Bol.com volgend jaar naar de beurs te brengen.

    Elliott heeft een belang van meer dan 3% in Ahold Delhaize genomen, meldt het hedgefonds woensdag in een persbericht. Dat is tegen de huidige beurskoers van het moederbedrijf van Albert Heijn, Gall & Gall en Etos ongeveer €900 mln waard.

    Elliott staat bekend als een van de meest felle activistische beleggers van Wall Street. Ook is het een van de grootste activisten: het Amerikaanse fonds beheert wereldwijd zo'n $45 mrd (€39,8 mrd) aan vermogen. Elliott koopt zich in bij bedrijven waarvan het denkt dat de koers omhoog zal gaan als de directie van strategie verandert.

    NN en AkzoNobel
    Zo nam Elliott vorig jaar een belang in verzekeraar NN. Daar pleitte het in aanloop naar een beleggersdag publiekelijk voor een risicovollere beleggingsstrategie en de verkoop van bedrijfsonderdelen. Het Haagse bedrijf kwam deels aan deze eisen tegemoet. Toch liep de strijd met een sisser af. Het AFM-register met substantiële deelnemingen leert dat Elliott geen aandelen meer heeft.

    In 2017 drong het hedgefonds aan op een verkoop van verfconcern AkzoNobel aan diens Amerikaanse concurrent PPG. Dat ging er stevig aan toe. Elliott sleepte het AEX-bedrijf tot tweemaal toe voor de rechter, maar verloor beide zaken. AkzoNobel bleef zelfstandig, topman Ton Büchner bezweek onder de druk van Elliott en stapte op, en zijn opvolger verkocht de chemiedivisie. De activist pleitte al langer voor zo'n opsplitsing.

    Bol.com bleef verstopt
    Tegen Ahold Delhaize slaat Elliot een vriendelijker toon aan. Het fonds stelt dat het een belang heeft genomen omdat het te spreken is over het het concern, en dan met name 'de kracht en potentie' van Bol.com.

    Het enige kritiekpunt dat Elliott publiekelijk uit, is dat de waarde van Bol.com tot dusverre niet tot uiting is gekomen in de koers van Ahold Delhaize. Daar klagen beleggers al jaren over. Het supermarktconcern geeft nauwelijks cijfers vrij over de grootste webwinkel van de Benelux, waardoor aandeelhouders en analisten lastig kunnen berekenen wat dit onderdeel waard is.

    Een van de gevolgen daarvan is dat Ahold Delhaize vooral beleggers trekt die geïnteresseerd zijn in de stabiliteit en voorspelbaarheid van supermarkten. Zij laten Bol.com grotendeels buiten beschouwing. Dat is nadelig voor de beurskoers van het bedrijf: beleggers zijn bereid veel geld te betalen voor concurrerende webwinkels met een eigen beursnotering, zoals het Poolse Allegro.

    Bol.com naar de beurs
    Afgelopen maandag, op een beleggersdag, kwam Ahold Delhaize tegemoet aan de roep om meer openheid. Het Zaanse concern kondigde aan dat Bol.com volgend jaar een notering aan de Amsterdamse beurs krijgt, waarmee de waarde in één klap duidelijk is. Ook gaf het bedrijf prijs hoeveel winst de webwinkel naar verwachting dit jaar gaat maken, en maakte het langetermijndoelen voor de omzet en winst bekend.

    Deze stappen kunnen op instemming rekenen van Elliott. Maar de aankondiging over de beursgang van Bol.com heeft nog niet tot de door Elliott gewenste koersstijging geleid. Sterker nog: alle koerswinst die het aandeel Ahold Delhaize boekte nadat het concern de beursplannen naar buiten bracht, is woensdag rond lunchtijd alweer verdwenen.

    De komst van Elliott krijgt een lauwe ontvangst op de Amsterdamse beurs. Hoewel het aandeel aanvankelijk met zo'n 3% steeg toen het nieuws naar buiten kwam, is daar halverwege de middag slechts een plusje van 0,2% van over.

    Sinds een maand in gesprek
    Het ligt voor de hand dat Elliot invloed wil uitoefenen op de volgende stappen van de beursgang van Bol.com, zoals het verhaal waarmee het bedrijf potentiële nieuwe aandeelhouders probeert te overtuigen. Het fonds schrijft dat het 'uitkijkt naar het voortzetten van de constructieve dialoog' met het AEX-bedrijf.

    Ahold Delhaize heeft een maand geleden 'op verzoek van Elliott' met het hedgefonds gesproken, zegt een woordvoerder van het bedrijf desgevraagd. Over inhoud van de gesprekken wil zij niets loslaten.

    Wel benadrukt de zegsvrouw dat het besluit Bol.com naar de beurs te brengen 'uiteraard uitsluitend genomen is door de board van Ahold Delhaize'. Die heeft afgelopen jaar gewerkt aan een nieuwe strategisch plan. 'Dat omvatte ook een onderzoek naar de waardecreatie van Bol.com.'

    Lees het volledige artikel: fd.nl/bedrijfsleven/1419921/activisti...
  2. forum rang 10 voda 18 november 2021 16:14
    Ahold Delhaize hervat aandeleninkoop
    Naar verwachting voor eind van 2021 afgerond.

    (ABM FN-Dow Jones) Ahold Delhaize heeft donderdag zijn aandeleninkoopprogramma hervat. Dit meldde de supermarktketen nadat het dit vorige maand al aankondigde.

    Het inkoopprogramma, met een totale omvang van 1 miljard euro, wordt naar verwachting voor het eind van 2021 afgerond.

    Door: ABM Financial News.

    info@abmfn.nl

    Redactie: +31(0)20 26 28 999
  3. forum rang 10 voda 19 november 2021 07:17
    Ook splitsing behoort tot scenario's bij belaagd Ahold Delhaize
    Jan Braaksma Julia Cornelissen 18 nov   17:55

    Bezorgwagen van supermarkt Albert Heijn Foto: Kim van Dam/ ANP

    Ahold Delhaize moet verder met een notoire activistische belegger aan boord. Het Amerikaanse hedgefonds Elliott vindt dat het supermarktconcern duidelijker moet maken hoeveel dochterbedrijf Bol.com waard is. Als dat onvoldoende lukt, zou een splitsing van Ahold Delhaize in een Europees en Amerikaans deel op tafel kunnen komen.

    Elliott overlaadde Ahold Delhaize woensdag in een persbericht met complimenten. Het fonds is vooral te spreken over Bol.com, de grootste webwinkel van Europa. Er is één probleem: de waarde van die parel is onvoldoende terug te zien in de beurskoers van het Zaanse moederbedrijf van ketens als Albert Heijn en Etos.

    Hoge hoed
    Daar moet Ahold Delhaize iets aan doen. Het AEX-bedrijf maakte maandag op zijn beleggersdag bekend dat het Bol.com volgend jaar een eigen notering aan de Amsterdamse beurs wil geven. Een goede eerste stap, vindt Elliott.

    Maar als de beursgang minder oplevert dan het fonds hoopt, zouden de Amerikanen zomaar een andere wens uit de hoge hoed kunnen toveren. Elliott heeft immers €900 mln betaald voor een belang van 3%, en wil daar rendement op maken.

    Splitsing
    Ahold Delhaize opknippen in een Europees en Amerikaans deel zou de meest logische eis zijn, zeggen bronnen die het bedrijf op de voet volgen. Daar spreken marktkenners al meer dan vijftien jaar over, omdat er weinig synergievoordelen zijn tussen de twee regio's. Albert Heijn kan bijvoorbeeld niet goedkoper inkopen bij Coca-Cola omdat het tot hetzelfde concern behoort als Food Lion.

    Lang konden tegenstanders het splitsingsplan van tafel vegen doordat Europa relatief klein was. Maar dat is veranderd sinds Ahold in 2016 Delhaize opslokte. Beide onderdelen zijn groot genoeg om op eigen benen te staan. De Europese tak was vorig jaar goed voor een omzet van €29,3 mrd, pakweg drie keer zo veel als concurrent Jumbo, het Amerikaanse deel zette €45,5 mrd om. Het bedrijf zou eventueel zijn Amerikaanse tak kunnen verkopen aan concurrent Kroger, een scenario dat al jaren rondzingt.

    Maanden overleggen
    'Ik zie niet veel toegevoegde waarde in een splitsing,' werpt analist Fernand de Boer van zakenbank DeGroof Petercam tegen. 'In Europa zouden Albert Heijn en Bol.com wel een hogere waardering krijgen. Maar andere delen, zoals Delhaize in België of Albert in Tsjechië, zouden waarschijnlijk lager gewaardeerd worden.'

    Advocaat Frank Peters van bureau Brandeis wijst op een ander, praktisch bezwaar: het duurt vaak een jaar om een dergelijke eis bij een bedrijf op de agenda te krijgen. 'Een investeerder moet maanden overleggen met een bedrijf en wachten op een formeel moment, zoals een beleggersdag of aandeelhoudersvergadering,' zegt hij.

    'En dan is er nog een wettelijke bedenktijd die beursfondsen beschermt tegen een vijandige overname,' vervolgt Peters, die geregeld activistische beleggers adviseert. Gedurende een termijn van 250 dagen kan een bedrijf initiatieven van aandeelhouders tegenhouden. De wet is ingevoerd nadat Elliott in 2017 verfconcern AkzoNobel belaagde.

    Achter de schermen
    Peters acht het waarschijnlijk dat Elliott zich achter de schermen al langer roerde. 'Investeerders willen al tijden weten hoe het met Bol.com gaat. Ahold Delhaize moest het kroonjuweel een keer uit het bedrijf halen. Ik vermoed dat Elliott een van de investeerders was die hierop aandrong. Door vlak voor de beleggersdag een belang te nemen, of uit te breiden, kon het fonds de agenda bepalen. De beursgang heeft Ahold Delhaize natuurlijk niet zelf bedacht. Daar wordt al een jaar om gevraagd.'

    Een woordvoerder van Ahold Delhaize ontkende woensdag dat het bedrijf Bol.com naar de beurs brengt op aandringen van Elliott of een andere aandeelhouder. Dat besluit is 'uiteraard uitsluitend genomen door de board van Ahold Delhaize'.

    Lees het volledige artikel: fd.nl/bedrijfsleven/1419767/ook-split...
  4. forum rang 10 voda 23 november 2021 08:22
    Amundi meldt eerste belang in Ahold Delhaize
    Kapitaalbelang ruim 3 procent.

    (ABM FN-Dow Jones) Amundi Asset Management heeft voor het eerst een belang in Ahold Delhaize gemeld. Dit bleek uit een melding in het kader van de Wet op het financieel toezicht, gedateerd op 17 november 2021.

    Amundi meldde een kapitaalbelang van 3,07 procent met een stemrecht van eveneens 3,07 procent. Dit belang wordt zowel middellijk reëel als rechtstreeks reëel gehouden.

    Wet op het financieel toezicht

    De melding valt onder de Wet melding zeggenschap, die sinds 1 januari 2007 onder de overkoepelende Wet op het financieel toezicht valt. Volgens deze wet moeten aandeelhouders met een belang groter dan 3 procent elke wijziging in hun belang melden bij het overschrijden van de volgende drempelwaarden: 3, 5, 10, 15, 20, 25, 30, 40, 50, 60, 75 en 95 procent. Dit geldt zowel bij het opbouwen als het afbouwen van een belang.

    Door: ABM Financial News.

    info@abmfn.nl

    Redactie: +31(0)20 26 28 999
  5. kassiebora 21 december 2021 09:37


    Ahold Delhaize announces that bol.com acquires a majority stake in delivery expert Cycloon

    Zaandam, the Netherlands, December 21, 2021 – Ahold Delhaize announces today that bol.com, its online retailer in the Benelux, enters into a strategic alliance with delivery expert Cycloon. The parties intend to jointly accelerate the growth of Cycloon and share the ambition to make delivery more sustainable and social. The current management of Cycloon will be continued and the existing shareholders of Cycloon will remain involved as shareholders. The transaction, in which bol.com acquires a majority stake, is expected to be completed in the first half of 2022 and is subject to advice from the relevant works council and customary approvals.

    With the growth of the e-commerce and related logistics sector, challenges are increasing in terms of delivery capacity and impact on the environment and infrastructure. The partnership with bol.com allows Cycloon to substantially accelerate its mission of green and social delivery, creating a future-proof position with strong growth opportunities in a competitive market. For bol.com, the partnership ensures that a greater proportion of packages can be delivered by bicycle and that the online retail platform can offer customers the best service in delivery.

    Green and social
    With its national network of bicycle couriers and postal delivery staff, Cycloon sends mail and packages to thousands of customers throughout the Netherlands. The company already saves 1600 tons of CO2 annually and currently employs 600 people with a physical, mental or psychological distance to the labor market who receive additional guidance from a job coach. Management and shareholders remain fully committed to Cycloon's social culture and sustainable mission to grow the organization and create new jobs. Cycloon looks forward to continuing the delivery of mail and packages for current and new customers, as well as delivering packages for bol.com, after the completion of the transaction. This will include packages from bol.com itself as well as packages from sales partners who store their items in the distribution centers of bol.com.

    Marieke Snoek, Managing Director Cycloon: "The partnership with bol.com gives us the opportunity to make an impact on a much larger scale. We will continue to invest in our people, network and partners and this will enable us to improve and further expand the services we provide to our current and new customers. In doing so, we discussed at length the principles we stand for and continue to stand for as organizations."

    Accelerate sustainable and flexible delivery
    Bol.com has ambitious sustainability goals and the collaboration with Cycloon contributes substantially to this. Vincent Weijers, Director of Logistics & Operations (COO) at bol.com: "We are huge believers in Cycloon’s sustainable and social mission. At the same time, it is an unique opportunity for bol.com and its sales partners to accelerate the sustainability of our growing parcel delivery business and expand our delivery capacity. Next to that, we can further improve the convenience and service for our customers with flexible and smart delivery. Moving towards a sustainable and socially responsible last mile is crucial for the future of e-commerce and we will continue to work with all our delivery partners to make this happen. With a majority stake in Cycloon, we are taking another step towards our stated ambition of reducing our direct footprint to 0 grams of CO2 emissions per package by 2025."

    Wouter Kolk, CEO Ahold Delhaize Europe & Indonesia, said, “I am proud of the strategic partnership we have accomplished together. It gives both organizations the opportunity to grow in a sustainable way. Investing in and improving the so-called 'last mile' of the delivery of online orders, and making it more sustainable, sits high on the agenda within our strategy. Working with Cycloon can contribute to having bol.com customers shop however, whenever and wherever they would like."

    Terms and process
    The transaction is subject to customary conditions, including approval from the relevant authorities, coordination with trade unions and advice from the works council. The transaction is expected to close in the first half of 2022, provided all conditions are met. Four years after the transaction, bol.com will acquire the remaining shares. Cycloon will then also continue to exist as an independent brand.

  6. kassiebora 21 december 2021 10:40

    Bol.com neemt belang in bezorger Cycloon
    ABM Financial News
    09:46

    (ABM FN-Dow Jones) Bol.com heeft een meerderheidsbelang verworven in fietsbezorger Cycloon. Dit maakte moederbedrijf Ahold Delhaize dinsdag bekend.

    De transactie wordt naar verwachting in de eerste helft van 2022 afgerond. Financiële details werden niet gedeeld. Het huidige management van Cycloon wordt voortgezet en de bestaande aandeelhouders van Cycloon blijven als aandeelhouders betrokken.

    Voor Cycloon werken 600 mensen die een bepaalde afstand tot de arbeidsmarkt hebben, op fysiek, mentaal of psychologisch vlak.

    Bron: ABM Financial News
  7. forum rang 10 voda 3 januari 2022 08:26
    Ahold Delhaize van start met aandeleninkoop
    Tot 1 miljard euro.

    (ABM FN-Dow Jones) Ahold Delhaize start maandag met de inkoop van eigen aandelen voor 1 miljard euro. Dit maakte de supermarktuitbater maandag voorbeurs bekend.

    Het inkoopprogramma werd aangekondigd op 15 november en zal voor het einde van dit jaar worden afgerond.

    Door: ABM Financial News.

    info@abmfn.nl

    Redactie: +31(0)20 26 28 999
  8. kassiebora 11 januari 2022 14:51
    Beursblik: Jefferies verhoogt koersdoel Ahold Delhaize

    Door ABM Financial News
    op dinsdag 11 januari 2022

    Beursblik: Jefferies verhoogt koersdoel Ahold Delhaize
    Beeld: ABM Financial News

    (ABM FN-Dow Jones) Jefferies heeft het koersdoel voor Ahold Delhaize verhoogd van 29,50 naar 31,00 euro met handhaving van het Houden advies. Dit blijkt dinsdag uit een rapport van de Amerikaanse zakenbank, waarin het spreekt van een sterk jaareinde voor de supermarktketen.

    Aan het einde van het jaar reisden Amerikanen een stuk minder en in combinatie met een sterk oplopende inflatie heeft dit vermoedelijk een gunstig effect gehad op de thuisconsumptie, denkt analist James Grzinic. En ook de strenge coronaregels in Nederland zullen Ahold Delhaize hebben geholpen in het vierde kwartaal.

    Jefferies denkt dat de winst per aandeel in 2021 maar liefst 29 procent hoger is uitgevallen dan in 2019, op 2,19 euro per aandeel. Dat is ruim boven de 20 tot 25 procent stijging waarop Ahold zelf rekent. Ook denkt de zakenbank dat Ahold iets boven de beoogde kasstroom van 1,7 miljard euro is uitgekomen.

    De koers van het aandeel zal de komende maanden ook worden bepaald door de waardering die wordt gegeven aan Bol.com, dat later dit jaar naar de beurs zal worden gebracht.

    Het aandeel Ahold Delhaize noteerde dinsdagmiddag in Amsterdam 2,2 procent hoger op 31,23 euro.
    Bron: ABM Financial News
  9. forum rang 10 voda 19 januari 2022 09:03
    Bol.com (Ahold Delhaize) lanceert Franstalige website

    De Nederlandse onlinewinkel Bol.com, een onderdeel van Ahold Delhaize AD 0,00% , lanceert vandaag ook een Franstalige versie van zijn website. Daarmee zet Bol.com in op Brussel en Wallonië. De webwinkel is al sinds 2010 actief in Vlaanderen en had in 2020 al een Franstalige app gelanceerd.

    Het is de bedoeling in het aanbod ook meer lokale Waalse en Brusselse verkooppartners te betrekken, zegt Bol.com in een persbericht.

    www.tijd.be/markten-live/live-blog/uc...
  10. pensioenspaarder 20 januari 2022 08:03
    Albert Heijn is in een prijzenconflict verwikkeld geraakt met Nestlé. Het levensmiddelenconcern (bekend van onder meer Maggi, Nescafé en KitKat-repen) wil zijn prijzen met 20 procent verhogen. De supermarktketen vindt die prijsstijging onvoldoende onderbouwd. Een vergelijkbaar conflict met Mora-producent Van Geloven lijkt afgewend, laat een woordvoerder van Albert Heijn woensdag aan NU.nl weten.

    "Helaas is het gesprek met Nestlé momenteel vastgelopen", aldus de woordvoerder. "Hierdoor zijn er bepaalde Nestlé-producten momenteel niet beschikbaar."

    Volgens de zegspersoon probeert Albert Heijn zo snel mogelijk tot overeenstemming te komen met Nestlé, dat ook bekend is van Smarties en de bronwaters van Perrier en S. Pellegrino.

    De onderhandelingen met Van Geloven, dat de frituurproducten van onder meer Mora, Van Dobben en Kwekkeboom maakt, zijn in de "afrondende fase". "Wij gaan ervan uit hier op heel korte termijn uit te zijn en dat Van Geloven de leveringen direct hervat", besluit de woordvoerder.

    Tekorten aan bitterballen en kroketten zijn er overigens (nog) niet geweest in de filialen van Albert Heijn, omdat er in de aanvoerketen nog voldoende voorraden circuleren.

    Door: NU.nl
  11. forum rang 10 voda 15 februari 2022 12:00
    Beursblik: beperkte omzetgroei bij Ahold Delhaize verwacht
    Analisten verwachten sterk jaareinde.

    (ABM FN-Dow Jones) Ahold Delhaize heeft in het vierde kwartaal van 2021 volgens analisten iets meer omzet behaald en wist dit onderliggend te vertalen naar een verbeterde winstgevendheid. Dit blijkt uit de analistenconsensus die Ahold zelf samenstelde en publiceerde.

    In het vierde kwartaal behaalde Ahold Delhaize vermoedelijk een omzet van 19.832 miljoen euro. Daaraan droegen de VS 11.825 miljoen euro bij en Europa 8.007 miljoen euro. Ahold merkte op dat weersomstandigheden in de VS een negatieve impact op de vergelijkbare omzet hadden van circa 20 basispunten, terwijl Ahold in Europa juist profiteerde van een gunstig kalendereffect van 10 basispunten.

    Dit leverde Ahold volgens de analisten een operationele winst op van 808 miljoen euro, of onderliggend 820 miljoen euro. De onderliggende marge wordt ingeschat op 4,1 procent.

    Netto verdiende Ahold vermoedelijk 535 miljoen euro.

    In het vierde kwartaal van 2020 behaalde Ahold een omzet van 19,6 miljard euro met een nettoverlies van 9 miljoen euro.

    Operationeel verdiende de grootgrutter toen 16 miljoen euro. Onderliggend was dit echter 881 miljoen euro, met een onderliggende marge van 4,1 procent.

    In het derde kwartaal van 2021 behaalde Ahold overigens nog een omzet van 18.545 miljoen euro met een onderliggende operationele winst van 812 miljoen euro met een marge van 4,4 procent.

    2021

    Analisten mikken voor heel het jaar op een onderliggende winst per aandeel van 2,15 euro. Dit was in 2020 nog 2,26 euro.

    De consensus mikt verder op een vrije kasstroom van 1,77 miljard euro.

    Voor heel 2021 rekenen de analisten verder op een omzet van 75.299 miljoen euro, met een onderliggende operationele winst van 3.306 miljoen euro en een marge van 4,4 procent.

    In 2020 werd nog een omzet geboekt van 74.736 miljoen euro.

    2021 was opnieuw een goed jaar voor Ahold, zo stelden de analisten van Kepler Cheuvreux, met een "nette" vergelijkbare groei ondanks een moeilijke vergelijkingsbasis, met name in de Verenigde Staten. Ook de aangekondigde beursgang van Bol.com noemde Kepler positief.

    Aan het einde van het jaar reisden Amerikanen bovendien een stuk minder en in combinatie met een sterk oplopende inflatie heeft dit vermoedelijk een gunstig effect gehad op de thuisconsumptie, denkt analist James Grzinic van Jefferies. En ook de strenge coronaregels in Nederland zullen Ahold Delhaize hebben geholpen in het vierde kwartaal.

    Barclays verwacht een sterk jaareinde van 2021, maar is terughoudend over de eerste verwachtingen voor het lopende jaar. "Die kunnen mogelijk wat tegenvallen gezien de aanhoudende onzekerheden en de algemene terughoudendheid van het bedrijf zelf."

    Outlook

    Voor de periode 2023 tot en met 2025 verwacht Ahold dat de omzetgroei zal versnellen, waarbij de omzet uit online activiteiten kan verdubbelen. Tegen 2025 moet Ahold dan 10 miljard euro aan extra omzet hebben gerealiseerd. De online omzet moet daarbij verdubbelen, terwijl de e-commerce-activiteiten tegen 2025 winstgevend moeten zijn.

    Voor 2021 mikt Ahold voor Bol.com op een omzet en EBITDA van respectievelijk 5,5 miljard euro en 150 tot 17 miljoen euro. In 2025 moet deze omzet en EBITDA zijn verdubbeld.

    De onderliggende winst per aandeel Ahold Delhaize moet bovendien jaarlijks met hoge enkele cijfers groeien ten opzichte van 2022.

    Voor 2022 mikt de consensus op een omzet van 77.578 miljoen euro bij een nettowinst van 2.149 miljoen euro en een onderliggende operationele winst van 3.237 miljoen euro.

    Ahold opent woensdag voorbeurs de boeken.

    Door: ABM Financial News.

    info@abmfn.nl

    Redactie: +31(0)20 26 28 999
  12. forum rang 10 voda 16 februari 2022 08:14
    Ahold overtreft verwachtingen
    Wel winstdruk verwacht in 2022.

    (ABM FN-Dow Jones) Ahold Delhaize heeft in het vierde kwartaal van 2021 meer omzet behaald dan voorzien en zag de winstgevendheid onderliggend dan ook harder aantrekken. Dit bleek woensdag voorbeurs uit de cijfers van de Nederlandse supermarktgigant.

    In het vierde kwartaal behaalde Ahold Delhaize een omzet van 20.148 miljoen euro, terwijl analisten op 19.832 miljoen euro hadden gerekend. Daaraan droegen de VS 12.099 miljoen euro bij en Europa 8.049 miljoen euro.

    Dit leverde Ahold een operationele winst op van 895 miljoen euro, wat beduidend meer was dan de 808 miljoen euro waarop de consensus rekende.

    Onderliggend kwam de operationele winst uit op 838 miljoen euro, tegenover een analistenraming van 820 miljoen euro. De onderliggende marge bedroeg 4,2 procent, waar vooraf door analisten werd gemikt op 4,1 procent.

    Onderliggend verdiende Ahold 0,59 euro per aandeel, een plus van 7,6 procent op jaarbasis.

    Ahold Delhaize meldde verder dat het in 2021 bijna 364 miljoen euro investeerde in coronahulp, via verschillende initiatieven, zoals extra personeel, beschermingsmiddelen en donaties.

    In het vierde kwartaal van 2020 behaalde Ahold een omzet van 19,6 miljard euro met een nettoverlies van 9 miljoen euro.

    Operationeel verdiende de grootgrutter toen 16 miljoen euro. Onderliggend was dit echter 881 miljoen euro, met een onderliggende marge van 4,1 procent.

    In het derde kwartaal van 2021 behaalde Ahold nog een omzet van 18.545 miljoen euro met een onderliggende operationele winst van 812 miljoen euro met een marge van 4,4 procent.

    Jaarcijfers

    De onderliggende winst daalde in heel 2021 met 0,5 procent naar 2,19 euro per aandeel. Dit was in 2020 nog 2,26 euro.

    Analisten mikten op een onderliggende winst per aandeel van 2,15 euro.

    De consensus mikte op een vrije kasstroom van 1,77 miljard euro en Ahold kwam uit op 1,62 miljard euro in 2020.

    Hierin slaagde de supermarktketen bij een jaaromzet van 75.601 miljoen euro en een onderliggende operationele winst van 3.331 miljoen euro met een bijbehorende marge van 4,4 procent.

    Voor heel 2021 rekenden de analisten op een omzet van 75.299 miljoen euro, met een onderliggende operationele winst van 3.306 miljoen euro en een marge van 4,4 procent.

    In 2020 werd nog een omzet geboekt van 74.736 miljoen euro.

    Dividend

    Ahold Delhaize zal over 2021 een dividend uitkeren van 0,95 euro per aandeel, een stijging van 5,6 procent ten opzichte van 2020.

    Outlook

    Voor het lopende boekjaar mikt Ahold op een onderliggende operationele marge van minstens 4 procent en een daling van de onderliggende winst per aandeel tot 5 procent ten opzichte van 2021. De vrije kasstroom zal 1,7 miljard euro bedragen. Ahold verwacht over dit jaar een dividend uit te keren van 0,95 euro per aandeel en kondigde al eerder aan 1 miljard euro aan eigen aandelen in te kopen.

    Voor 2022 mikt de consensus op een omzet van 77.578 miljoen euro bij een nettowinst van 2.149 miljoen euro en een onderliggende operationele winst van 3.237 miljoen euro.

    Voor de periode 2023 tot en met 2025 zei Ahold al eerder te verwachten dat de omzetgroei zal versnellen, waarbij de omzet uit online activiteiten kan verdubbelen. Tegen 2025 moet Ahold dan 10 miljard euro aan extra omzet hebben gerealiseerd. De online omzet moet daarbij verdubbelen, terwijl de e-commerce-activiteiten tegen 2025 winstgevend moeten zijn.

    Door: ABM Financial News.

    info@abmfn.nl

    Redactie: +31(0)20 26 28 999
  13. forum rang 10 voda 16 februari 2022 09:13
    Beursblik: Ahold terughoudend over winstontwikkeling
    Jefferies handhaaft Houden advies.

    (ABM FN-Dow Jones) Ahold Delhaize is terughoudend over de ontwikkeling van de winst per aandeel dit jaar. Dit concludeerde analist James Grzinic van Jefferies woensdag.

    Grzinic zag dat Amerikanen er in de laatsten maanden van 2021 significant minder op uit trokken en in combinatie met een torenhoge inflatie en coronabeperkingen in de Benelux, viel de winst per aandeel van Ahold 2 procent hoger uit dan waar de consensus rekening mee hield.

    Grzinic merkte echter ook op dat Ahold terughoudend is over de winstontwikkeling voor dit jaar. De winst per aandeel kan volgens de grootgrutter tot 5 procent dalen, waar de analistenconsensus rekening houdt met een daling van maar 1,4 procent.

    De huidige waardering in combinatie met een mogelijke teruglopende vraag in de VS, zullen impact hebben op de koersvorming van het aandeel, zo voorziet de analist.

    Jefferies heeft een Houden advies op Ahold met een koersdoel van 31,00 euro. Het aandeel daalde woensdagochtend met 5,2 procent tot 27,43 euro.

    Door: ABM Financial News.

    info@abmfn.nl

    Redactie: +31(0)20 26 28 999
  14. forum rang 10 voda 16 februari 2022 09:20
    Beursblik: opwaartse potentie Ahold beperkt
    Morgan Stanley handhaaft koersdoel van 28,20 euro.

    (ABM FN-Dow Jones) Ahold Delhaize heeft in 2021 beter dan verwacht gepresteerd, met uitzondering van de resultaten uit Europa, maar de verwachtingen voor 2022 impliceren een beperkt opwaarts potentieel. Dit stelde analist Maria-Laura Adurno van Morgan Stanley woensdag.

    De operationele marge lag 10 basispunten hoger dan waar de consensus rekening mee hield, waarbij Ahold sterker dan verwacht presteerde in de VS, terwijl de marge in Europa 40 basispunten lager uitviel dan voorzien.

    Verder merkte de analist op dat de vrije kasstroom wat tegenviel.

    Voor 2022 rekent Ahold op een onderliggende operationele marge van minimaal 4 procent. De consensus zit echter al op 4,2 procent. En de onderliggende winst per aandeel zal dit jaar vermoedelijk dalen.

    Morgan Stanley verwacht dan ook een vlakke tot licht negatieve koersreactie voor het aandeel Ahold.

    De Amerikaanse bank heeft een Gelijkgewogen advies op Ahold met een koersdoel van 28,20 euro. Het aandeel sloot dinsdag op 28,93 euro.

    Door: ABM Financial News.

    info@abmfn.nl

    Redactie: +31(0)20 26 28 999
  15. forum rang 10 voda 16 februari 2022 12:51
    300.000 aanmeldingen voor betalen voor extra korting bij Albert Heijn
    NU.nl/ANP 3 uur geleden
    © Aangeboden door NU.nl

    Ruim 300.000 klanten hebben zich aangemeld voor Albert Heijn Premium sinds de supermarktketen er drie maanden geleden mee is gestart. Dat zegt moederbedrijf Ahold Delhaize woensdag bij de presentatie van de jaarcijfers. Ook blijkt dat klanten van bol.com vorig jaar zo'n 5,5 miljard euro hebben uitgegeven bij de webwinkel.

    In november begon Albert Heijn met zijn Premium-abonnement. Daarmee kunnen klanten extra korting krijgen op biologische producten. Ook krijgen ze extra zegels. AH is naar eigen zeggen de eerste supermarkt in Nederland die met een dergelijk abonnement is begonnen.

    Albert Heijn heeft net als veel andere bedrijven te kampen met oplopende kosten door de inflatie. Topman Frans Muller zegt dat het bedrijf er alles aan doet om de prijzen in de supermarkt niet te hard te laten oplopen. Daarvoor worden stevige discussies gevoerd met producenten. De afgelopen tijd bleven diverse schappen leeg, omdat er een conflict met de producent was.

    Muller legt uit dat bij AH 50 procent van de omzet komt van producten van het eigen AH-merk. Daardoor heeft het bedrijf naar eigen zeggen goed zicht op wat een "gerechtvaardigde" prijsverhoging is voor klanten. Dat er half februari nog altijd over prijzen wordt onderhandeld, maakt volgens de topman duidelijk dat de situatie uitzonderlijk is.

    Het conflict met Nestlé, de maker van Nescafé, KitKat en Maggi, is inmiddels opgelost. "Er is onlangs overeenstemming bereikt over de prijzen, dus de logistiek is opgezet en alle producten zijn weer aanwezig", aldus Muller. De topman wil niet aangeven met welke leveranciers er nog wordt onderhandeld.

    Omzet bol.com stijgt tot boven de 5 miljard euro
    Voor webwinkel bol.com, ook onderdeel van Ahold Delhaize, was 2021 een goed jaar. De verkopen stegen met 27 procent naar ruim 5,5 miljard euro. Daarvan bleef een winst van 166 miljoen euro over. Inmiddels bieden 49.000 webwinkels hun producten aan op het bol.com-platform. In de tweede helft van dit jaar wordt het bedrijfsonderdeel naar de beurs gebracht.

    De totale omzet van het moederbedrijf kwam vorig jaar uit op 75,6 miljard euro, 3,3 procent meer dan het jaar ervoor. Ruim de helft daarvan behaalt Ahold Delhaize in de VS, waar de verkopen uitkwamen op 45,5 miljard euro. De winst van het bedrijf kwam uit op 2,2 miljard euro, tegenover 1,4 miljard euro een jaar eerder.
  16. forum rang 10 voda 21 februari 2022 17:28
    Albert Heijn voert statiegeld in op alle plastic sapflessen
    Updated Vandaag, 12:34
    Vandaag, 10:58
    in FINANCIEEL

    Ahold Delhaize…
    26.31 -2.86%

    ZAANDAM (AFN) - Supermarktketen Albert Heijn gaat statiegeld op alle plastic sapflessen invoeren. Volgens het bedrijf is dit duidelijker voor consumenten en worden er daardoor meer plastic flessen op de juiste manier ingezameld en gerecycled. Met deze stap krijgen alle plastic flessen frisdrank, water en sap van het eigen AH-merk statiegeld.

    Op dit moment geldt voor plastic flessen en flesjes van frisdrank, water én sappen waar suiker of water aan toe is gevoegd een statiegeldverplichting. Voor producten die voor 100 procent uit sap bestaan geldt deze statiegeldverplichting niet.

    BEKIJK OOK:
    Brouwers: statiegeld op blik laat bierdrinkers koud

    Uit een onderzoek van Kassa en Recycling Netwerk Benelux (RNB) bleek eerder dat supermarkten zoals Albert Heijn en Jumbo gebruik maakten van die uitzondering, terwijl ze wel suiker of water toevoegden aan het sap.

    Statiegeld Nederland maakte maandag echter bekend het statiegeldsysteem te openen voor alle sappen in plastic flessen. Albert Heijn stelt deze ontwikkeling te omarmen en wil daarom op alle plastic sapflessen van het eigen merk statiegeld invoeren.

    BEKIJK OOK:
    Dit bedrijf geeft je statiegeld voor je oude kleding

    De supermarktketen zette al eerder stappen in de verduurzaming van plastic flessen. Zo zitten alle verse sappen in flessen van 100 procent gerecycled PET die, door afwasbare etiketten, ook nog eens 100 procent recyclebaar zijn. Ook werd de navulbare fles voor versgeperst sinaasappelsap geïntroduceerd, een duurzaam alternatief voor de plastic wegwerpflessen. Daarvan zijn er inmiddels 42.000 verkocht.

    www.telegraaf.nl/financieel/78376001/...
  17. forum rang 10 voda 25 februari 2022 09:22
    Ahold Delhaize nomineert nieuwe commissaris
    Pauline van der Meer Mohr voorgedragen.

    (ABM FN-Dow Jones) Ahold Delhaize heeft Pauline van der Meer Mohr genomineerd als commissaris. Dit maakte de supermarktketen vrijdagochtend bekend.

    De benoeming wordt tijdens een algemene aandeelhoudersvergadering op 13 april ter stemming gebracht.

    Mary Anne Citrino stapt juist uit de raad van commissarissen per die datum. Zij was commissaris sinds juli 2016.

    Door: ABM Financial News.

    info@abmfn.nl

    Redactie: +31(0)20 26 28 999
  18. forum rang 10 voda 5 april 2022 06:34
    Kluisje moet einde maken aan pakketchaos afhaalbalie Albert Heijn
    Door PASCAL KUIPERS

    Updated Gisteren, 16:34
    Gisteren, 16:05
    in FINANCIEEL

    ZAANDAM - Albert Heijn gaat bij 700 supermarkten pakketkluizen plaatsen, waar klanten van Bol.com en andere webshops hun bestellingen kunnen ophalen en retourneren. Dit moet een einde maken aan een inefficiënt systeem bij de afhaalbalies, waar medewerkers soms struikelen over de berg pakketten die er liggen te wachten om te worden opgehaald of verzonden.

    EIGEN FOTO
    De kluizen verschijnen deze week in of, indien mogelijk, vlak naast vijftien supermarkten in Nederland en België. De komende twee jaar volgen zo’n 700 grotere winkels. Albert Heijn doet dit samen met het Zweedse technologiebedrijf Budbee, dat al een netwerk van pakketkluizen exploiteert in Zweden, Nederland, België, Finland en Denemarken.

    Zodra het pakket in de kluis ligt, krijgt de afhaalklant een bericht met een code om de kluis te openen. Retourneren werkt andersom: retour aanmelden, plaats en tijd kiezen en vervolgens krijg je een code. „Die optie is er vanaf 1 juni”, belooft een woordvoerder.

    „Voor Albert Heijn is het een prima service en een kostenbesparing”, reageert Walther Ploos van Amstel, lector stadslogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA). „Met kerst liggen er zo veel pakketten achter de servicebalies. Dat is heel inefficiënt en duur.” Het verklaart volgens hem de investering die Albert Heijn in dit systeem doet. „Dit bespaart kosten en de investering is ook nodig om de kluizen rendabel te maken.”

    BEKIJK OOK:
    ’Verwende’ Nederlandse consument wil niet naar pakketkluisje

    Ploos van Amstel, noemt MyPup als voorbeeld. „Dat biedt onbemande ophaalpunten om pakketten op te halen en af te leveren. Hier op de HvA maken we er gebruik van, maar ook bedrijven als Booking.com of ABN Amro werken ermee. Zij investeren erin, want het levert veel efficiëntere balies op, zonder bergen pakketten en de last van gehaaste pakjeskoeriers of afhaalklanten.”

    Kosten
    Veel vergelijkbare initiatieven zijn volgens Ploos van Amstel gesneuveld op de kosten. „De kluizen en het IT-systeem dat eraan hangt, zijn duur. Daarom moet je elke kluis minstens één keer per dag laten gebruiken en het liefst twee of drie keer. Anders lopen de kosten op. Als klanten twee of drie dagen wachten met ophalen is het financieel niet haalbaar.”

    Daar ligt de uitdaging voor Budbee, dat er alles aan moet doen om de kluisjes zo vaak mogelijk per dag in gebruik te krijgen. MyPup stuurt klanten voortdurend ophaalberichten om de gang erin te houden. Daarnaast is het belangrijk dat klanten meteen voor de ophaaloptie kiezen. Volgens Ploos van Amstel kiest ruwweg 15% van de online klanten hiervoor. Dat percentage opvoeren zou de exploitatie van de kluizen enorm helpen.

    BEKIJK OOK:
    Nederlander heeft geen last van bezorgschaamte

    „Bij het bestelproces is het heel belangrijk om klanten erop te wijzen dat ze heel eenvoudig kunnen ophalen en retourneren op het moment dat het hen uitkomt via de kluizen”, zegt de woordvoerder van Albert Heijn. „Op de site kunnen ze ook meer informatie lezen. Ook tonen we in de winkels een video over de pakketkluizen op de digitale schermen, en we communiceren dit onder meer via social media als Facebook en Instagram.”

    Bij de Albert Heijn-winkels waar geen ruimte is voor de pakketkluizen, kunnen de klanten als vanouds terecht voor het ophalen of retourneren van pakketjes. Daar verandert voorlopig niets, tenzij er ruimte vrijkomt aldus Ploos van Amstel. „Het gedrag van de klant verandert voortdurend. Steeds meer assortiment gaat naar online, dus komt er in de toekomst wellicht meer winkelruimte beschikbaar.”

    www.telegraaf.nl/financieel/498708951...
1.512 Posts
Pagina: «« 1 ... 66 67 68 69 70 ... 76 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Ahold Delhaize op overnamejacht in de VS

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links