Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,730 24 apr 2024 17:35
  • 0,000 (0,00%) Dagrange 5,550 - 5,735
  • 524.733 Gem. (3M) 321,3K

TOMTOM Februari 2022 - Is 2022 in navolging van 2020 en 2021 ook een transitiejaar

1.671 Posts
Pagina: «« 1 ... 66 67 68 69 70 ... 84 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 Wereldbelegger 17 februari 2022 16:39
    VW in talks with Huawei on autonomous driving unit, report says

    Volkswagen Group is in talks with China's Huawei about acquiring an autonomous driving unit, a German business magazine said.

    VW executives have been negotiating the deal, which involves technology systems VW is not yet proficient in, for several months, Manager Magazin reported, citing insider sources.

    Automakers and technology companies are investing billions of dollars in autonomous driving, aiming to take an early lead in what many consider the future of mobility.

    Huawei aims to develop driverless-car technology by 2025, Wang Jun, senior executive at the company's smart vehicle business, said last year.

    VW CEO Herbert Diess said on Wednesday he expects the car industry to see widespread autonomous driving within 25 years and that the company was pursuing new partnerships to increase its self-sufficiency in software.

    A VW spokesperson declined to comment.

    bron:
    europe.autonews.com/automakers/vw-tal...
  2. forum rang 8 Wereldbelegger 17 februari 2022 16:52
    Jaguar Land Rover slaat de handen ineen met het grote Amerikaanse techbedrijf Nvidia voor de ontwikkeling van autonome auto's en aanverwante software.

    Een belangrijke stap voor Jaguar Land Rover: het Britse concern heeft in Nvidia een belangrijke technologische partner gevonden. Nvidia zal met Jaguar Land Rover gaan werken aan technologie voor zelfrijdende auto's. Het gaat om een meerjarig partnerschap, waar een Nvidia Drive geheten softwareplatform uit voort zal komen dat de basis vormt voor tal van zaken in auto's van Jaguar en Land Rover. Vanaf 2025 draaien alle auto's van dit concern hierop.

    Nvidia Drive behelst onder meer actieve veiligheidssystemen, rijassistentiesystemen en systemen die volledig zelfrijdende auto's mogelijk moeten maken. De software zal al deze zaken aansturen en met behulp van kunstmatige intelligentie zo geraffineerd mogelijke prestaties leveren. Kunstmatige intelligentie komt ook de hoek om kijken, vooral gericht op 'ervaringen' voor de inzittenden.

    bron:
    www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/ja...
  3. forum rang 8 Wereldbelegger 17 februari 2022 16:54
    “Zonder subsidies wordt elektrische auto onbetaalbaar voor particulier”

    In een interview met La Libre Belgique geeft FEBIAC, de Belgische Automobielfederatie, aan dat de elektrische wagen zonder overheidssteun geen alternatief zal kunnen worden voor de klassieke auto’s op diesel of benzine voor particulieren.

    FEBIAC voorspelt dat in 2030 100% van de bedrijfswagens elektrisch zal zijn, wat logisch lijkt als de gebruiker nog iets wil aftrekken voor deze grote financiële post. Wat de projectie aan de andere kant ook laat zien, is dat individuele consumenten helemaal niet in hetzelfde schuitje zitten. En met een goede reden: hun realiteit is helemaal anders.

    FEBIAC gelooft dat de privévloot sterk gedomineerd zal blijven door benzine- en dieselmodellen. Ter herinnering, de ‘privévloot’ vertegenwoordigt nu 4 miljoen auto’s. En FEBIAC schat dat in 2030 nog maar 500.000 van deze auto’s elektrisch zullen zijn. Dat is slechts één op de acht voertuigen.

    bron:
    gocar.be/nl/autonieuws/auto-industrie...
  4. forum rang 8 Wereldbelegger 17 februari 2022 16:58
    Onderstaand post niet bedoeld voor chipwappies

    Volkswagen verwacht verdere productieproblemen door chipcrisis

    De aanhoudende chiptekorten kunnen de productie van met name elektrische auto’s in de weg blijven zitten. Daarvoor waarschuwt de Duitse automaker Volkswagen. Volgens topman Herbert Diess zou het kunnen dat Volkswagen de productie moet verlagen vanwege de tekorten.

    Volkswagen heeft de laatste tijd juist vooruitgang geboekt met het beheer van componenten wereldwijd. Maar de situatie blijft uitdagend, zei Diess tegen personeel tijdens een werknemersbijeenkomst. Daarbij lijken aanpassingen aan de capaciteit noodzakelijk, sprak de topman. “Ook op de middellange termijn.”

    bron:
    nieuws.nl/economie/20220216/volkswage...
  5. [verwijderd] 17 februari 2022 17:56
    quote:

    dachthetniet schreef op 17 februari 2022 17:39:

    -3% waar de index een -1% noteerde. Wederom een lekker week voor tomtom. Parel vd Amsterdamse beurs. Of beter een koopkans die zich niet vaak voordoet.
    De markt kijkt nou eenmaal naar het potentieel van een bedrijf en laat zich niet misleiden door gouden vergezichten met dubieuze aannames en gegoochel met cijfers en/of boekhoudkundige verklaringen om de miserabele staat van een bedrijf te verklaren.

    TomTom vist al 15 jaar achter het net. Handelaren met verstand van geld laten zo’n aandeel terecht links liggen. Degenen die er vanochtend voor 7,85 instapten zullen zich wel achter de oren krabben. Ruim 5% verlies in een paar uur, je moet er een neus voor hebben….
  6. forum rang 7 tatje 17 februari 2022 18:07
    Tja.

    Wachten op TT is bijna een kunstvorm.

    Kan de koers VOOR de goede cijfers 2023 en 2024 omhoog, zoals in de VS gewoon gebeurt.

    aanjagers.

    - Teslin van 3 naar 5% plus bij de AFM
    - DNB naar boven de 10% bij de AFM
    - nieuwe melding AFM.
    - beursgang Mobileye.
    - spac Here.

    Niet vergeten dat de laatste 2 weken er bij de AFM 2 meldingen zijn geweest van een belang boven de 3%.
    - Teslin
    - Black Rock.

    De koers hoger en lager, het zal mijn r..t roesten.

    half april zet ik bij TT de verdubbellaar in :-)

    Met 30 euro kan je op 7,50 4 aandelen kopen.
    Met 30 euro kan je op 6,00 5 aandelen kopen.

    Is 25% meer aandelen voor hetzelfde geld.

    Het komt zoals het komt.

    BLIJF.

    Met dank aan mijn 6 vrienden, ze l.llen of moet zeggen lallen de koers wel voor mij omlaag.

    Mensen die zorgen, dat je misschien 25% meer aandelen krijgt voor hetzelfde geld, zijn pas echte vrienden.
  7. [verwijderd] 17 februari 2022 18:29
    quote:

    tatje schreef op 17 februari 2022 18:07:

    Met dank aan mijn 6 vrienden, ze l.llen of moet zeggen lallen de koers wel voor mij omlaag.

    Mensen die zorgen, dat je misschien 25% meer aandelen krijgt voor hetzelfde geld, zijn pas echte vrienden.
    Misschien overschat u de invloed van dit forum op de koers. Aangezien u mensen die zorgen voor koersdaling als echte vrienden beschouwt verwijs ik naar een zeiler in de Caribische wateren. Goed voor 70% koersverlies sinds de beursgang. Da’s andere koek dan de aanstaande 20 procentjes die u aan de realisten hier toeschrijft……
  8. forum rang 7 tatje 17 februari 2022 18:53
    managementscope.nl/magazine/artikel/1...

    1 zin zegt alles.

    Wie zich niet continu kan aanpassen – en dan maakt het niet uit of je Google, een OEM, Facebook, een autofabrikant of TomTom bent – hoort in onze tak van sport niet thuis.’

    Hij noemt Microsoft niet, bewust of onbewust.

    Time will tell
  9. forum rang 7 Dutchy Ron 17 februari 2022 19:38
    SUBARU ANNOUNCES PRICING ON THE ALL-NEW 2022 WRX
    - Fifth-generation rally icon
    - 271-horsepower 2.4-liter turbocharged BOXER® engine
    - New top-level GT trim
    - Available new Subaru Performance Transmission offers faster up and down shifts
    - EyeSight® Driver Assist Technology with Advanced Adaptive Cruise Control
    - New SUBARU STARLINK® 11.6-inch Multimedia Plus system
    - Built on the Subaru Global Platform

    WRX Limited
    The Limited builds on the Premium's content with Steering Responsive LED headlights (low and high beam); Blind-Spot Detection with Lane Change Assist and Rear Cross Traffic Alert; front and rear seats with Ultrasuede® trim; 10-way power driver's seat with power lumbar adjustment; 11-Speaker Harman Kardon Speaker System; Power Moonroof; and side mirrors with integrated turn signals. Also standard on Limited is the STARLINK 11.6-inch Multimedia with Navigation that includes voice-activated navigation powered by TomTom® (3-year free map updates).
  10. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 17 februari 2022 20:20
    quote:

    win some... schreef op 16 februari 2022 14:58:

    ...
    Auto Consumer-omzet
    Garmin 2021: 325 mio (2020: 275 mio) dollar; stijging 18%
    TomTom 2021: 136 mio (2020: 113 mio) euro; daling 17%

    Auto OEM-omzet
    Garmin 2021:255 mio (2020:185 mio) dollar: stijging 38%
    TomTom 2021:223 mio (2020: 227 mio) euro: daling 2%

    De conclusie lijkt mij vrij duidelijk en vernietigend, alhoewel sommigen hier vast wel in staat zijn om ook dit weer positief te framen.
    Garmin maakt zelf geen kaarten, maar koopt ze van Here. Here lijdt al jaren verlies, net als TomTom. De conclusie kan dus ook zijn dat kaarten maken en onderhouden zwaar verliesgevend is.

    Misschien kan je het ook zó stellen: doordat Garmin weinig uitgeeft aan de kaarten (en het verlies op het kaarten maken bij Here neerlegt) kunnen ze concurrerende prijzen stellen. Vandaar hun omzetstijging?
    Verder is Garmin in de USA van oudsher sterker vertegenwoordigd dan TomTom.

  11. forum rang 6 win some... 17 februari 2022 20:54
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 17 februari 2022 20:20:

    [...]
    Garmin maakt zelf geen kaarten, maar koopt ze van Here. Here lijdt al jaren verlies, net als TomTom. De conclusie kan dus ook zijn dat kaarten maken en onderhouden zwaar verliesgevend is.

    Misschien kan je het ook zó stellen: doordat Garmin weinig uitgeeft aan de kaarten (en het verlies op het kaarten maken bij Here neerlegt) kunnen ze concurrerende prijzen stellen. Vandaar hun omzetstijging?
    Verder is Garmin in de USA van oudsher sterker vertegenwoordigd dan TomTom.

    Ik denk zeker dat het maken en onderhouden van kaarten moeilijk winstgevend te maken is. Maar als het zo zou zijn dat de kaarten tegen een lage prijs worden geleverd aan Garmin en deze daardoor vervolgens business kan afpakken, dan lijkt mij dat de prijsstelling niet goed is geweest.

    Hoe dan ook, het verschil is in mijn beleving sowieso grotendeels terug te voeren op verschil in kwaliteit van management. In een normaal bedrijf was HG al vele jaren geleden op straat gezet
  12. forum rang 6 limomilo 17 februari 2022 21:05
    quote:

    win some... schreef op 16 februari 2022 14:58:

    De 2021 cijfers van Garmin

    Auto Consumer-omzet
    Garmin 2021: 325 mio (2020: 275 mio) dollar; stijging 18%
    TomTom 2021: 136 mio (2020: 113 mio) euro; daling 17%

    Tomtom 136 mio 2021 (2020: 113 mio) euro
    Daling 17 %
    Bij mij is dit een stijging van 21 %. Ik zal het wel niet goed gezien hebben, maar dan moet je maar andere cijfers tevoorschijn toveren
  13. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 18 februari 2022 00:09
    quote:

    win some... schreef op 17 februari 2022 20:54:

    [...]
    Ik denk zeker dat het maken en onderhouden van kaarten moeilijk winstgevend te maken is. Maar als het zo zou zijn dat de kaarten tegen een lage prijs worden geleverd aan Garmin en deze daardoor vervolgens business kan afpakken, dan lijkt mij dat de prijsstelling niet goed is geweest.
    ...
    Dat is ook precies wat ik beweerde. In de strijd om volume - en tegen Google - hebben zowel Here als TomTom te weinig pricing power. Garmin profiteert daarvan. Natuurlijk speelt ook het slechte/arrogante topmanagement bij TT een rol.

    Nog een paar opmerkinkjes bij de door jou genoemde cijfers:

    Auto Consumer-omzet
    Garmin 2021: 325 mio (2020: 275 mio) dollar; stijging 18%
    TomTom 2021: 136 mio (2020: 113 mio) euro; daling 17%

    Auto OEM-omzet
    Garmin 2021:255 mio (2020:185 mio) dollar: stijging 38%
    TomTom 2021:223 mio (2020: 227 mio) euro: daling 2%


    In de derde regel moeten de bedragen omgekeerd worden, zoals limomilo al opmerkte.

    Je gebruikt de IFRS-omzetten, niet de operatieve omzetten. Voor de procentuele daling bij OEM maakt dat niet veel uit. Bij de Consumeromzet wel. Daar is de operatieve daling nog wat groter dan 17% (omdat een steeds groter deel van de IFRS-consumeromzet bestaat uit vrijval van defrev).

    In dit verband: je hebt bij Garmin toch wel de Amerikaanse 'GAAP'-cijfers genomen, en niet non-GAAP?

1.671 Posts
Pagina: «« 1 ... 66 67 68 69 70 ... 84 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links