Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,810 19 apr 2024 16:14
  • -0,170 (-2,84%) Dagrange 5,730 - 5,925
  • 352.476 Gem. (3M) 304,1K

TOMTOM Februari 2022 - Is 2022 in navolging van 2020 en 2021 ook een transitiejaar

1.671 Posts
Pagina: «« 1 ... 64 65 66 67 68 ... 84 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 win some... 16 februari 2022 14:58
    De 2021 cijfers van Garmin, tijd voor een vergelijking met TT. De vergelijkbare categorieën zijn 'Auto Consumer' en 'Auto OEM'. Aan de hand hiervan kunnen de veelvuldige beweringen op dit forum worden getoetst dat de slechte cijfers van TT puur en alleen aan covid en chiptekorten zijn te wijten. Immers, covid en chiptekorten zijn wereldwijde fenomenen. Garmin had hier dus net zo goed last van als TT.

    Auto Consumer-omzet
    Garmin 2021: 325 mio (2020: 275 mio) dollar; stijging 18%
    TomTom 2021: 136 mio (2020: 113 mio) euro; daling 17%

    Auto OEM-omzet
    Garmin 2021:255 mio (2020:185 mio) dollar: stijging 38%
    TomTom 2021:223 mio (2020: 227 mio) euro: daling 2%

    De conclusie lijkt mij vrij duidelijk en vernietigend, alhoewel sommigen hier vast wel in staat zijn om ook dit weer positief te framen.
  2. [verwijderd] 16 februari 2022 15:57
    De vrije val lijkt ingezet. De markt houdt nou eenmaal niet van verliesgevende bedrijfjes met een incompetent management dat zelf beslist of het mag blijven zitten.

    TomTom gaat ten onder aan zijn eigen structuur. Het is heel wel mogelijk dat het aandeel de 7,80 in mei niet eens haalt waarmee medewerkers gepaaid zijn om zich te blijven inzetten voor een CEO die inschattingsfouten heeft verheven tot kunst.

    De CEO heeft de verantwoordelijkheid over 4500 arbeidsplaatsen. Misschien kan hij tijdens zijn Parijs-Peking snoepreisje overwegen of die aan hem is besteed. Of anders tijdens het zeilen.
  3. forum rang 6 NewKidInTown 16 februari 2022 16:13
    quote:

    Riet v. Milt schreef op 16 februari 2022 14:03:

    Jammer. Ik kan niet voor de rest spreken, maar ikzelf mis uw inhoudelijke bijdragen al een tijd. In tijden dat het aandeel het een beetje moeilijk heeft, zoals nu, is daar meer behoefte aan dan ooit. U laat nu te veel ruimte aan zuurpruimen die gaan zaniken dat Garmin wél winst en omzetgroei heeft laten zien in Coronatijd.
    Zulke subtiliteit kom je niet elke dag tegen hier, helaas.
  4. Biofoed 16 februari 2022 16:42
    Graag wil ik een open vraag stellen aan een aantal posters hier:
    Posten jullie uit frustratie en/of vermaak of hebben jullie echt de intentie om zinvolle informatie te verstrekken? Mochten jullie inderdaad zinvolle informatie willen verstrekken door middel van analyses en retorische vragen, vermoeden jullie dan dat er mensen zijn die deze serieus nemen?

    Voorbeelden:
    * Als om 15.30 uur de hele beurs naar beneden gaat omdat de VS lager opent heeft het management of de positie van het bedrijf TT daar dan iets mee te maken als TT ook mee naar beneden gaat?
    * Als Garmin betere omzetten heeft behaald in 2021 dan TT op/door de consumer-markt is dat dan vreemd en zegt dit iets over de automarkt of TT? TT heeft al jaren geleden aangegeven dat zij dit aan het afbouwen zijn en hier op termijn mee gaan stoppen en dat dit absoluut geen prioriteit heeft. Wat zou je dan kopen als consument indien je nu een routeplanner aanschaft? Ik vermoed geen TT. Daarnaast is het ook nog zo dat als gevolg van de vertraging in de productie van nieuwe auto's er meer tweedehands auto's zijn ge- en verkocht wat natuurlijk een positief effect heeft op de consumermarkt voor routeplanners.

    Als laatste ben ik ook heel benieuwd naar de antwoorden van alle posters op deze open vraag:
    Denken jullie dat een oud-bankier als HG zodanig trots is dat hij op 61-jarige leeftijd mogelijk honderden miljoenen gaat verkwanselen omdat hij tegen beter weten in niet wil toegeven dat TT het uiteindelijk niet gaat redden ten opzichte van Google, Here en anderen? Of dien je er als aandeelhouder in TT altijd rekening mee te houden dat HG minder belang heeft bij het dagelijks maximaal opdrijven van de koers omdat hij weet dat TT toch niet te verkopen is zonder zijn medewerking waardoor je als aandeelhouder alleen maar geduld kan hebben (zoals Tatje altijd aangeeft)?
  5. forum rang 8 Wereldbelegger 16 februari 2022 16:47
    De App deal met Webfleet Solutions (formerly known as TomTom Telematics) is ook bekend geworden in het TTcasino. Bij de Turbotafels heeft men al de lampjes uitgedaan wegens gebrek aan klandizie. In de rest van het casino is alleen in het rechtergedeelte van de zaal enige reuring aan de Puttafels. In de linkerkant is het besef nog niet gekomen dat de App deal weleens een gamechanger kan zijn. Waarbij de geprognotiseerde FCF doelstelling met een daarbij behorende koers van € 21,50 eerder bereikt kan worden.

    Toch jammer dat pietparticulieren het (nog) niet willen zien en de koers overgeleverd is aan de grillen van ‘grote inkopers’ en handelaartjes die op de fluctuatiegolven proberen mee te deinen.
  6. [verwijderd] 16 februari 2022 17:26
    quote:

    Biofoed schreef op 16 februari 2022 16:42:

    Of dien je er als aandeelhouder in TT altijd rekening mee te houden dat HG minder belang heeft bij het dagelijks maximaal opdrijven van de koers omdat hij weet dat TT toch niet te verkopen is zonder zijn medewerking waardoor je als aandeelhouder alleen maar geduld kan hebben (zoals Tatje altijd aangeeft)?

    Na 16 jaar TomTom beursgenoteerd met IPO 17,50 en -70% rendement kan ik uw vraag over ‘geduld hebben’ met een volmondig JA beantwoorden.

    Over het belang van Goddijn om de koers dagelijks maximaal op te drijven is hier al genoeg geschreven. Laten we maar stellen dat hij de schijn in ieder geval tegen heeft.
  7. forum rang 4 Vive tu vida positivamente 16 februari 2022 17:40
    quote:

    Riet v. Milt schreef op 16 februari 2022 17:26:

    [...]

    Na 16 jaar TomTom beursgenoteerd met IPO 17,50 en -70% rendement kan ik uw vraag over ‘geduld hebben’ met een volmondig JA beantwoorden.

    Over het belang van Goddijn om de koers dagelijks maximaal op te drijven is hier al genoeg geschreven. Laten we maar stellen dat hij de schijn in ieder geval tegen heeft.
    Tja Harold, zijn harde en op zijn minst duistere feiten!!
    Zou Harold sieren eens flink positief te verrassen en met geweldige nieuwsfeiten met financiële onderbouwing te komen.
  8. forum rang 8 Wereldbelegger 16 februari 2022 17:56
    Toch moeten we ook ons zelf de kans geven om vanuit een half-glas-vol perspectief te kijken.
    Wat dan als eerste opvalt dat de koers het helemaal niet zo slecht heeft gedaan t.o.v. voorgaande jaren.

    Date Price Open High Low
    Feb 16, 2022 7.69 7.65 7.94 7.62
    Feb 16, 2021 7.89 7.95 8.00 7.89
    Highest: 9.36 Lowest: 5.95 Difference: 3.41 Average: 7.55

    Goed je hebt als TTbelegger geen koerswinst en/of dividend gehad.
    Maar het verlies van 20 spie is voor een B&H belegger zeer (ver)draagzaam.

    Daarnaast zijn de verwachtingen voor de komende jaren spectaculair te noemen.
    Daar kan een doorgewinterde TTbelegger jaren op teren.
    Gelukkig zijn ze gepokt en gemazzeld in het jaren teren op verwachtingen.
    Dat maakt ze dan ook zulke bijzondere beleggers;
    vasthoudend in het geloof dat de worst één keer niet verhangen wordt.

  9. forum rang 6 win some... 16 februari 2022 18:29
    quote:

    Biofoed schreef op 16 februari 2022 16:42:

    Graag wil ik een open vraag stellen aan een aantal posters hier:
    Posten jullie uit frustratie en/of vermaak of hebben jullie echt de intentie om zinvolle informatie te verstrekken? Mochten jullie inderdaad zinvolle informatie willen verstrekken door middel van analyses en retorische vragen, vermoeden jullie dan dat er mensen zijn die deze serieus nemen?

    Voorbeelden:
    * Als om 15.30 uur de hele beurs naar beneden gaat omdat de VS lager opent heeft het management of de positie van het bedrijf TT daar dan iets mee te maken als TT ook mee naar beneden gaat?
    * Als Garmin betere omzetten heeft behaald in 2021 dan TT op/door de consumer-markt is dat dan vreemd en zegt dit iets over de automarkt of TT? TT heeft al jaren geleden aangegeven dat zij dit aan het afbouwen zijn en hier op termijn mee gaan stoppen en dat dit absoluut geen prioriteit heeft. Wat zou je dan kopen als consument indien je nu een routeplanner aanschaft? Ik vermoed geen TT. Daarnaast is het ook nog zo dat als gevolg van de vertraging in de productie van nieuwe auto's er meer tweedehands auto's zijn ge- en verkocht wat natuurlijk een positief effect heeft op de consumermarkt voor routeplanners.
    [...]

    Ik raad je aan mijn post over Garmin nogmaals te lezen. Dan kun je zien dat daar niet alleen cijfers over Auto Consumer staan, maar ook over Auto OEM.

    In 2021 had Garmin een stijging in omzet van autofabrikanten van 38%, terwijl TomTom een daling van 2% had in omzet van autofabrikanten. Dat lijkt me vrij relevante informatie. Dat zegt iets over de prestatie van TT t.o.v. Garmin in een markt waar ze concurrenten zijn.

    Verder kun je zien dat de omzet van autofabrikanten die TT in de cijfers laat zien (223 mio euro) vrijwel gelijk is aan de omzet van autofabrikanten die Garmin laat zien (255 mio dollar). Bedenk dat TT in 2008 in een biedingenstrijd met datzelfde Garmin bijna 3 miljard heeft neergelegd voor Teleatlas en dat Automotive sindsdien de kernactiviteit van het bedrijf is geweest. Voor Garmin is de verkoop aan autofabrikanten in deze periode geen speerpunt geweest. Het maakt nu ook slechts 5% van hun totaalomzet uit. Wanneer TT dan in 2021 een zelfde Automotive OEM omzet laat zien als Garmin, dan is dat behoorlijk ontluisterend.

    Voor wat Auto Consumer betreft denk ik dat 99% van de consumenten niet weet wat de plannen voor TT hiermee zijn. Dat is meer iets voor mensen die het aandeel TT volgen. TT heeft altijd aangegeven dat ze nog zoveel mogelijk waarde uit deze business willen halen. En ook hier is de conclusie dat Garmin dit beter doet.

    Of je dit serieus neemt moet jezelf weten. Hangt er vanaf of je belegger bent of lid van de fanclub.
  10. forum rang 6 pwijsneus 16 februari 2022 19:14
    quote:

    Biofoed schreef op 16 februari 2022 16:42:

    Graag wil ik een openretorische vraag stellen aan een aantal posters hier:
    Posten jullie uit frustratie en/of vermaak of hebben jullie echt de intentie om zinvolle informatie te verstrekken? Mochten jullie inderdaad zinvolle informatie willen verstrekken door middel van analyses en retorische vragen, vermoeden jullie dan dat er mensen zijn die deze serieus nemen?

    Voorbeelden:
    * Als om 15.30 uur de hele beurs naar beneden gaat omdat de VS lager opent heeft het management of de positie van het bedrijf TT daar dan iets mee te maken als TT ook mee naar beneden gaat?
    * Als Garmin betere omzetten heeft behaald in 2021 dan TT op/door de consumer-markt is dat dan vreemd en zegt dit iets over de automarkt of TT? TT heeft al jaren geleden aangegeven dat zij dit aan het afbouwen zijn en hier op termijn mee gaan stoppen en dat dit absoluut geen prioriteit heeft. Wat zou je dan kopen als consument indien je nu een routeplanner aanschaft? Ik vermoed geen TT. Daarnaast is het ook nog zo dat als gevolg van de vertraging in de productie van nieuwe auto's er meer tweedehands auto's zijn ge- en verkocht wat natuurlijk een positief effect heeft op de consumermarkt voor routeplanners.

    Als laatste ben ik ook heel benieuwd naar de antwoorden van alle posters op deze openretorische vraag:
    Denken jullie dat een oud-bankier als HG zodanig trots is dat hij op 61-jarige leeftijd mogelijk honderden miljoenen gaat verkwanselen omdat hij tegen beter weten in niet wil toegeven dat TT het uiteindelijk niet gaat redden ten opzichte van Google, Here en anderen? Of dien je er als aandeelhouder in TT altijd rekening mee te houden dat HG minder belang heeft bij het dagelijks maximaal opdrijven van de koers omdat hij weet dat TT toch niet te verkopen is zonder zijn medewerking waardoor je als aandeelhouder alleen maar geduld kan hebben (zoals Tatje altijd aangeeft)?

    Je doet zelf anders ook graag mee met het stellen van retorische vragen...

    Als de beurs om 15:30 beweegt, heeft dat niets met TT te maken. Het koersverloop vanaf 2008 tot vandaag in vergelijking met indexen of peers zoals Garmin, heeft wél te maken met "het management" van TT...

    Niet alleen Garmin, maar ook partijen als Mobileye, Microsoft, Uber hebben geen of minder last dan TomTom van de corona's en chiptekorten. Je kunt stellen dat TomTom een underperformer is zonder pricing power. Onderbelicht op dit forum is dat de contracten van TT heronderhandeld worden, en hieruit blijkt dat TomTom minder geld kan vragen voor de diensten die TomTom levert. Om de marge in stand te houden zijn de aangekondigde investeringen een noodzaak om niet helemaal in de problemen te geraken.

    Als laatste zie je dat TomTom in het rijtje Google, HERE en TomTom verreweg op de laatste plek staat. Dat wil niet zeggen dat TT het niet gaat redden. Je kunt het ook zo zien; de founders van TomTom zijn dapper, en spreken hardop uit dat ze de concurrentiestrijd met Google willen aangaan. Als je bent bijgekomen van het lachen, probeer dan toch eens objectief te analyseren: hoe vergaat ze dat?

    TT is onverkoopbaar zonder medewerking van de founders, ben ik met je eens. Echter geef je aan dat je als aandeelhouder alleen maar geduld kunt hebben. Geduld voor wat precies? Tot er meer cash in de toko zit dan marketcap? Tot kerstmis en pasen op 1 dag vallen?

    TomTom zit in een eeuwigdurende transitie waar ze misschien wel nooit meer uitkomen. Who knows. Ze zijn na acquisitie van Tele Atlas - inmiddels alweer 14 jaar geleden aan het proberen zichzelf opnieuw uit te vinden, en dat is nog niet gelukt. Er is nog steeds geen succesvol businessmodel opgetuigd met deze kaartenbusiness. Ondertussen zullen de knopen bij consumer ook wel bijna geteld zijn.

    Ben werkelijk benieuwd waar de spindokters nu weer mee komen aanzetten straks op de CMD, mocht die ooit gaan plaatsvinden.
  11. [verwijderd] 16 februari 2022 19:21
    quote:

    Biofoed schreef op 16 februari 2022 16:42:

    Graag wil ik een open vraag stellen aan een aantal posters hier:
    Posten jullie uit frustratie en/of vermaak of hebben jullie echt de intentie om zinvolle informatie te verstrekken? Mochten jullie inderdaad zinvolle informatie willen verstrekken door middel van analyses en retorische vragen, vermoeden jullie dan dat er mensen zijn die deze serieus nemen?

    Voorbeelden:
    * Als om 15.30 uur de hele beurs naar beneden gaat omdat de VS lager opent heeft het management of de positie van het bedrijf TT daar dan iets mee te maken als TT ook mee naar beneden gaat?
    * Als Garmin betere omzetten heeft behaald in 2021 dan TT op/door de consumer-markt is dat dan vreemd en zegt dit iets over de automarkt of TT? TT heeft al jaren geleden aangegeven dat zij dit aan het afbouwen zijn en hier op termijn mee gaan stoppen en dat dit absoluut geen prioriteit heeft. Wat zou je dan kopen als consument indien je nu een routeplanner aanschaft? Ik vermoed geen TT. Daarnaast is het ook nog zo dat als gevolg van de vertraging in de productie van nieuwe auto's er meer tweedehands auto's zijn ge- en verkocht wat natuurlijk een positief effect heeft op de consumermarkt voor routeplanners.

    Als laatste ben ik ook heel benieuwd naar de antwoorden van alle posters op deze open vraag:
    Denken jullie dat een oud-bankier als HG zodanig trots is dat hij op 61-jarige leeftijd mogelijk honderden miljoenen gaat verkwanselen omdat hij tegen beter weten in niet wil toegeven dat TT het uiteindelijk niet gaat redden ten opzichte van Google, Here en anderen? Of dien je er als aandeelhouder in TT altijd rekening mee te houden dat HG minder belang heeft bij het dagelijks maximaal opdrijven van de koers omdat hij weet dat TT toch niet te verkopen is zonder zijn medewerking waardoor je als aandeelhouder alleen maar geduld kan hebben (zoals Tatje altijd aangeeft)?

    Met dank voor deze bijdrage!

    Je zult er veel antwoorden op krijgen van de glas-half-leeg posters, die hier in grote getale zitten.
    Zonder verklaring voor hun vele berichten hier. Wat het in ieder geval niet is, is hun altruïstische inslag, want de meesten zijn niet anders als vals te betitelen. Degene die ze aanstuurt, die zou eens een paar uit kunnen zoeken, die werkwoorden kunnen vervoegen. Wel moeilijke zinnen over FCF maar eenvoudige werkwoorden als gebeuren en getuigen vervoegen is echt veel te hoog gegrepen.
  12. Lionfart 16 februari 2022 19:39
    quote:

    Biofoed schreef op 16 februari 2022 16:42:

    Graag wil ik een open vraag stellen aan een aantal posters hier:
    Posten jullie uit frustratie en/of vermaak of hebben jullie echt de intentie om zinvolle informatie te verstrekken? Mochten jullie inderdaad zinvolle informatie willen verstrekken door middel van analyses en retorische vragen, vermoeden jullie dan dat er mensen zijn die deze serieus nemen?

    Voorbeelden:
    * Als om 15.30 uur de hele beurs naar beneden gaat omdat de VS lager opent heeft het management of de positie van het bedrijf TT daar dan iets mee te maken als TT ook mee naar beneden gaat?
    * Als Garmin betere omzetten heeft behaald in 2021 dan TT op/door de consumer-markt is dat dan vreemd en zegt dit iets over de automarkt of TT? TT heeft al jaren geleden aangegeven dat zij dit aan het afbouwen zijn en hier op termijn mee gaan stoppen en dat dit absoluut geen prioriteit heeft. Wat zou je dan kopen als consument indien je nu een routeplanner aanschaft? Ik vermoed geen TT. Daarnaast is het ook nog zo dat als gevolg van de vertraging in de productie van nieuwe auto's er meer tweedehands auto's zijn ge- en verkocht wat natuurlijk een positief effect heeft op de consumermarkt voor routeplanners.

    Als laatste ben ik ook heel benieuwd naar de antwoorden van alle posters op deze open vraag:
    Denken jullie dat een oud-bankier als HG zodanig trots is dat hij op 61-jarige leeftijd mogelijk honderden miljoenen gaat verkwanselen omdat hij tegen beter weten in niet wil toegeven dat TT het uiteindelijk niet gaat redden ten opzichte van Google, Here en anderen? Of dien je er als aandeelhouder in TT altijd rekening mee te houden dat HG minder belang heeft bij het dagelijks maximaal opdrijven van de koers omdat hij weet dat TT toch niet te verkopen is zonder zijn medewerking waardoor je als aandeelhouder alleen maar geduld kan hebben (zoals Tatje altijd aangeeft)?

    Gratis tip:
    Alle posters die “u” gebruiken in plaats van “jij” kan je negeren.
  13. [verwijderd] 16 februari 2022 19:50
    quote:

    Lionfart schreef op 16 februari 2022 19:39:

    [...]

    Gratis tip:
    Alle posters die “u” gebruiken in plaats van “jij” kan je negeren.
    In het Nederlands is het gebruik van u tegen onbekenden een kwestie van fatsoen. Beter zou het voor u zijn om posters die niets zinnigs te melden hebben te negeren. Dan blijven de realisten over die zich baseren op de in de beleggerswereld belangrijke cijfers, resultaten en koersen.
  14. forum rang 6 tatje 16 februari 2022 20:17
    Laat dat je maar gek maken door het schaap met de 6 poten.

    Je zag een dalende koers en gelijk kwamen ze onder de tegel vandaan.

    Kijk Harold, heeft zijn zaakjes goed voor elkaar, kan dus gaan zeilen in de Caribic.

    Een goede manager hoeft niet alles zelf te weten, maar zet de poppetjes op de goede plaats.

    Uitstel en geen afstel bij TT.
  15. [verwijderd] 16 februari 2022 20:27
    quote:

    tatje schreef op 16 februari 2022 20:17:

    Laat dat je maar gek maken door het schaap met de 6 poten.

    Je zag een dalende koers en gelijk kwamen ze onder de tegel vandaan.

    Kijk Harold, heeft zijn zaakjes goed voor elkaar, kan dus gaan zeilen in de Caribic.

    Een goede manager hoeft niet alles zelf te weten, maar zet de poppetjes op de goede plaats.

    Uitstel en geen afstel bij TT.
    Hij heeft zijn zaakjes zeker goed voor elkaar. Het door hem geleide bedrijf meldt als gewoonlijk rampzalige resultaten, maar hij op zijn miljoenenjacht in de Caraïben om zich voor te bereiden op het snoepreisje Parijs-Peking in zijn old-timer van zeven ton. En de bonussen gaan door.

    Hij heeft zijn zaakjes zelfs uitstekend voor elkaar.
1.671 Posts
Pagina: «« 1 ... 64 65 66 67 68 ... 84 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links