Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,700 19 apr 2024 17:35
  • -0,280 (-4,68%) Dagrange 5,700 - 5,925
  • 569.243 Gem. (3M) 307,3K

TOMTOM Februari 2022 - Is 2022 in navolging van 2020 en 2021 ook een transitiejaar

1.671 Posts
Pagina: «« 1 ... 45 46 47 48 49 ... 84 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 8 februari 2022 12:56
    quote:

    ketchup schreef op 8 februari 2022 11:58:

    en je kan hem ook niet betichten van fantaseer gedrag

    Er zijn genoeg dingen om negatief over te zijn, zoals de 12-13% die uit orderboek loopt waar dat eerder 16% zou zijn. TT kan er weinig aan doen, kan geen ijzer met handen breken, maar het is wel vervelend voor de cijfers. Dan hoef je er geen negatieve dingen bij te verzinnen, zoals...

    - dat het de vraag is of TT überhaupt iets aan VW/CARIAD gaat leveren
    - dat die deal zou ingaan per 2022 (was altijd al 2023).
    - dat Indigo voor minimale omzet gaat zorgen** Maar zo is het niet gesteld
    - dat allerlei fabrikanten overstappen op Google services ipv Android als OS

    En veelal met aanvalletjes aan mij, spijkers op laag water zoeken in andermans posts, maar nooit eigenaarschap nemen van die van jezelf. Als ik een post doe die achteraf niet blijkt te kloppen zeg ik sorry. Dat heb ik PW nog nooit horen doen.
  2. [verwijderd] 8 februari 2022 12:58
    quote:

    sniklaas schreef op 8 februari 2022 12:33:

    [...]bij TOMTOM is geen sprake van tijdelijke issues in de operationele activiteiten bij A@E, deze zijn van structurele aard en om te de-risken is verkoop, fusie, aansluiting bij een wereldspeler van deze tak van sport de enige damage control handeling die leidt tot succes voor de aandeelhouders…
    Europese autoverkopen herstellen dit jaar 8% en liggen dan nog 20% onder het niveau van 2019. Hoezo is dat geen tijdelijk issue? Het gaat hier toch om een supply probleem, niet om een demand probleem? De vraag naar auto's onder consumenten is onverminderd hoog, alleen men kan de vraag niet aan.
  3. forum rang 6 leonardus65 8 februari 2022 13:00
    quote:

    *JustMe* schreef op 8 februari 2022 12:16:

    [...]

    Er zijn geen negatieve triggers meer te bedenken. Het orderboek is gegroeid, maar er valt de eerste twee jaren 12% van die omzet vrij en dat was 16%. Dit betekent 4% van 1,9 miljard = 80 miljoen euro aan omzet die niet in 2022 valt en ook niet in 2023. Die 160 miljoen schuift naar de jaren daarna, maar is niet weg. Hiermee is in 1 keer verklaard waarom TomTom de outlook voor 2023 heeft verlaagd van 550 miljoen omzet naar 450 - 475 miljoen omzet. Daar zit je gap van 80 miljoen.

    Waar de verrassing in zit is dat TT ondanks het mislopen van 80 miljoen omzet een free cashflow van 5% ipv 10% voorspelt. Dit betekent dat de uitstel van 80 miljoen omzet met brutomarge rond de 90% slechts leidt tot 25 miljoen euro minder winst. Dit komt door de besparingen die TomTom weet te realiseren voor komend jaar door automatisch kaarten onderhoud. Tot nu toe werd bij TT rekening gehouden met kosten toename elk jaar met zo'n 5%, dat ze de kosten altijd lieten meelopen, met het idee dat de omzet op termijn toch wel groeit. Dat is nu anders, 2023 wordt lager qua kosten dan 2021.
    Geen negatieve triggers te bedenken? Een bijna zekere vaste klant Stellantis die (volledig) overstapt naar Google? Onzekerheid en veel uhs bij Harold Godijn, en dat hoorde we deze keer opnieuw. Vertrouwen is weg..
  4. forum rang 4 Mr.J.bonds 8 februari 2022 13:03
    quote:

    Mr.J.bonds schreef op 8 februari 2022 11:50:

    ik zeg alleen maar Tom2 staat 20% lager in 2 weken tijd..: Volkswagen AG, Ford Motor, Tesla, Lucid Motors, BYD, Wie o Wie wordt de 1e..?
    Ik vergat de grootste kanshebber: NIO natuurlijk. Ik denk dat de Chinezen met TT aan de haal gaan..
    Op welke prijs is slechts nog de vraag en zal er een biedingsoorlog om TomTom ontstaan?
    T2 is nu waard bij de huidige koers van € 7.39 x aantal uitstaande aandelen 127 miljoen= 939 miljoen

    dus 0.93 mld is TT nu waard. Zeg dat NIO er een bod van 35% meer tegenaan ketst. Zeg dat Harold Gordijntjes met zijn bijna pensioengerechtigde leeftijd er genoeg van heeft en zijn One trick Pony eruit wil gaan doen..
    Dan zit je op een tientje per aandeeltje TT.. Zou je ze daarvoor aanmelden..?

    NIO krijgt daarvoor een cutting edge tech bedrijf op gebied van HD kaarten, benodigd voor autonoom rijden, Tele Atlas(in 2008 opgekocht door TT voor een freaking 2.6 miljard euro..!) inc verdienmodel leveren kaarten aan allerlei autofabrikanten zoals de PSA group en Volkswagen AG(ook een mooie kandidaat om T2 over te nemen trouwens..) En het lucratieve samenwerkingsverband met Microsofts Azure. en de cashcow van de PND's die altijd wel zal blijven bestaan, want campers en allerlei andere voertuigen die geen ingebouwde nav. hebben..

    Lijkt mij €10 per share niet heel duur toch?

    Mm.. Wel of niet aanmelden voor een tientje..? Twijfel zelf nog sterk.. 10 lijkt me toch wel erg weinig voor wat TT heeft te bieden, maar 1 ding is wel zeker in mijn optiek. TT is te klein tussen de Tech- en auto- en EV-molochen om zelfstandig te overleven..
  5. forum rang 4 dachthetniet 8 februari 2022 13:19
    quote:

    leonardus65 schreef op 8 februari 2022 13:00:

    [...]

    Geen negatieve triggers te bedenken? Een bijna zekere vaste klant Stellantis die (volledig) overstapt naar Google? Onzekerheid en veel uhs bij Harold Godijn, en dat hoorde we deze keer opnieuw. Vertrouwen is weg..
    Met de roze zonnebril zijn negatieve triggers niet goed te zien.
  6. forum rang 6 tatje 8 februari 2022 13:38
    In mijn optiek is TT helemaal niet van plan om zelfstandig te blijven.

    In 2019 is de overname deal met Microsoft helemaal dichtgetimmerd.

    Maar ja een overname ( hoog ) hangt wel af van bepaalde cijfers en verwachtingen.

    Omdat de huidige cijfers tegenvallen en de worst door de oems steeds wordt verhangen, zien we geen hogere koers.

    Zoals ik het nu zie, krijgen we in 2024 ( betere cijfers en duidelijkere vooruitzichten ) pas een hogere koers, die met een premie een overname koers rechtvaardigen, die de founders zelf voor ogen hebben.

    Of Microsoft dan zelf toeslaat of een bevriende relatie van Microsoft.

    Ik tip Microsoft en Intel.

    Intel koopt Mobileye en brengt Mobileye naar de beurs.

    Intel houdt belang van 50,1% in Mobileye en houdt 10 a 12 miljard over ( 49,9% naar de beurs - oorspronkelijke aankoop )

    Kochten ook Moovit, die samen met TT en microsoft om de tafel zaten ( zitten )

    Microsoft - Intel - Mobileye - Moovit - TT.

    Dus in mijn optiek, gaat Microsoft of Intel TT kopen.

    TT en zelfstandig, is een fabel van dit forum, jaren geleden gesterkt door een vage uitspraak van Harold.

    Zelfde als de uitspraak met dat DB geklooi.

    Wij staan niet te koop, maar :-) iedereen is wel te koop.

    In 2018 of 2018 zei iemand op de AVA.

    Stel er komt iemand met een zak geld van 10 miljard.

    Harold : daar gaan we zeker naar kijken, in het belang van al onze aandeelhouders , medewerkers enz.

  7. forum rang 4 Kuiken 8 februari 2022 13:46
    bron Volkskrant:

    EU wil miljarden investeren om Europa leider op de chipmarkt te laten worden
    De Europese Commissie wil 43 miljard euro investeren om de ontwikkeling van geavanceerde chips in de EU aan te jagen. Volgens Brussel is Europa nu te afhankelijk van de import van chips uit Azië. De beschikbaarheid van geavanceerde microprocessors is van geostrategisch belang, oordeelt de Commissie.

    Marc Peeperkorn8 februari 2022, 12:10

    Het Europese marktaandeel in de wereldwijde productie van deze voor de economie onmisbare halfgeleiders moet de komende jaren verviervoudigen. De nieuwe geldstroom van ruim 40 miljard euro (tot 2030) staat in de Chips Act die Commissievoorzitter Von der Leyen en de Commissarissen Breton (Interne Markt), Vestager (Concurrentie) en Gabriel (Onderzoek) vandaag presenteerden. ‘Dit maakt Europa een leider in een strategische sector’, aldus Von der Leyen.

    Een deel van het geld (11 miljard euro) is vooral bedoeld voor reeds vermaarde technologische onderzoekscentra als IMEC (België), LETI (Frankrijk) en Fraunhofer (Duitsland). Verder gaat een deel naar een nieuw platform voor software-ontwerpers en -gebruikers (auto-industrie, telecom, zorg). Om in aanmerking te komen voor financiële steun moet het bedrijf (of cluster van bedrijven) aantonen dat het product echt vernieuwend is (nog kleinere en snellere chips) en de invoer-afhankelijkheid van de EU vermindert.

    Green Deal
    De digitale en groene omwenteling (Green Deal) zijn niet mogelijk zonder chips, aldus de Commissie. Zij rekent op bijna 30 miljard euro die de lidstaten al in hun nationale begrotingen hebben opgenomen voor deelname aan ‘belangrijke Europese projecten’. Daarbij gaat om de ontwikkeling van betere accu’s voor elektrische wagens en het gebruik van waterstof als schone energiebron, projecten waarin superkleine chips een belangrijke rol spelen.

    Tot slot verwacht de Commissie enkele miljarden euro’s aan goedkope leningen via de Europese Investeringsbank. Alles bij elkaar zet de Chips Acts daarmee een financieel steunpakket van 43 miljard euro neer, ruwweg het bedrag dat de VS ook inzetten. Betrokken Commissie-ambtenaren benadrukken dat het om 15 miljard euro nieuwe investeringen gaat, de rest was al gepland. Verder komt ongeveer 6 miljard uit het bestaande EU-budget, dus elders wordt gesneden. ‘Zo groot is het allemaal niet’, zegt een van hen.

    Staatssteun
    Al te strikte staatssteunregels staan subsidies voor bedrijven voor de ontwikkeling en productie van chips in de weg. In de Commissie ontspon zich afgelopen weken een stevig debat hierover tussen de Commissarissen Breton (voor versoepeling van de regels) en Vestager (tegen). Volgens Von der Leyen worden de regels ‘onder strikte voorwaarden’ aangepast. Nederland staat kritisch tegenover zachtere regels om Europese industriële kampioenen te creëren.

    Den Haag zal evenmin gecharmeerd zijn van het voorstel om in tijden van chip-schaarste de export ervan uit de EU nauwlettend in de gaten te houden en desnoods te verbieden. De EU had afgelopen jaar een soortgelijk controlemechanisme voor de export van coronavaccins, dit is maar één keer daadwerkelijk toegepast.

    De Chips Act wordt komende maanden door de lidstaten en het Europees Parlement besproken, zij moeten ermee instemmen. De Commissie heeft haast, de eerste superkleine (minder dan 2 nanometer) Europese chips zouden uiterlijk in 2026 op grote schaal geproduceerd moeten worden.

    Corona
    Al maanden laat zich het tekort aan bestaande chips (door grote internationale vraag en productiebelemmeringen vanwege corona) voelen bij het maken van wagens, smartphones en medische apparatuur. Het EU-aandeel in de productie van chips daalde van 20 procent (jaren negentig) naar 9 procent nu. De Commissie voorziet een verdubbeling van de chipmarkt de komende 10 jaar (van 500 miljard naar 1.000 miljard euro) en de EU zou 20 procent daarvan moeten leveren.
  8. forum rang 7 sniklaas 8 februari 2022 13:53
    quote:

    *JustMe* schreef op 8 februari 2022 12:58:

    [...]

    Europese autoverkopen herstellen dit jaar 8% en liggen dan nog 20% onder het niveau van 2019. Hoezo is dat geen tijdelijk issue? Het gaat hier toch om een supply probleem, niet om een demand probleem? De vraag naar auto's onder consumenten is onverminderd hoog, alleen men kan de vraag niet aan.
    vanaf 2008 rijgt TOMTOM nagenoeg tegenvaller op tegenvaller, nagenoeg 15 jaar op rij is geen sprake meer van een tijdelijk fenomeen maar is structureel van aard…

    Enterprise zou in 2019,2020,2021 en 2022 de uitstel/uitval bij automotive kunnen opvangen maar nee hoor, blijven ver achter tov collega’s…

    Voor 3 maanden terug nog krakelen dat automotive in 2022 tussen de 20 & 30% groei zal laten zien, er is in de tussenliggende tijd niets gebeurd in de wereld dat deze krimp verklaart, waar blijft bijvoorbeeld de ISA boost bij automotive…

    Ultimo 2022 naar mijn verwachting 10 mio ADAS connected voertuigen op de weg, maar tegen welke financiële vergoeding, ik zie niks significants in de boeken…

    Met de oplopende inflatie, duurder wordende grondstoffen, energietransitie en elektrificatie zal de vraag naar voertuigen met name in dit deel van de wereld afnemen, de auto wordt voor een aantal inwoners een onbereikbaar luxeproduct…

    Nee hoor, TOMTOM heeft de slag gemist om haar automotive en enterprise producten goudgerand operationeel te vermarkten en gelukkig heeft de waardering van de assets nog niet in waarde ingeboet en zal gezien de ontwikkelingen bij collega’s haar waarde nog een tijdje behouden…
  9. forum rang 6 pwijsneus 8 februari 2022 14:04
    Jup, als TomTom belegger zal je het net zoals in 2015 moeten hebben van Edzard Overbeek, die weet zijn toko wel te verkopen. Mits die SPAC doorgaat natuurlijk. HERE is welliswaar een maatje of 5 groter dan TomTom, iig in waarde, maar als het een goedlopende business zou zijn was er een IPO voorgesteld, en geen SPAC.

    Beide straalt af op TomTom;
    - Assetwaarde
    - Met de asset is het bijna onmogelijk om geld te verdienen, want, Google.

    Over ISA, 8 van de 9 "mayor carmakers" kiezen voor HERE iig. Welke heeft TomTom binnengehaald?

  10. forum rang 8 Wereldbelegger 8 februari 2022 14:13
    quote:

    *JustMe* schreef op 8 februari 2022 12:28:

    [...]

    Uh, nee. CARIAD deal is voor alle auto's EV en niet-EV binnen het Volkswagen concern. Wel levert TT ook specifieke EV-route software in die auto's die een EV zijn. Maar ook de niet-EV's krijgen TomTom software, Navkit 2.

    Wat Stellantis en VW betreft. Ja, het is lastig om in heel korte tijd een wagen aanbod in heel korte tijd elektrisch te maken. Stellantis klaagt over de EU, maar dat lijkt me nutteloos want de consument wil straks ook alleen maar EV en dat kantelpunt gaat sneller dan je denkt. Diesels raak je nu al niet kwijt aan de straatstenen.
    "CARIAD deal is voor alle auto's EV en niet-EV binnen het Volkswagen concern."
    Na nalezen van het persbericht moet ik u gelijk geven. Het staat inderdaad niet expliciet dat het alleen voor EV's is. Wel dat de eerste auto met de software voortkomend uit de Cariad deal een EV zal zijn die begin 2023 verwacht wordt.
  11. forum rang 6 win some... 8 februari 2022 14:21
    quote:

    *JustMe* schreef op 8 februari 2022 12:22:

    @Winsome er werd gezegd

    If in '22, we can leave all this behind us and things are back to normal and everybody has adjusted their systems, then indeed we could be looking at some tailwind instead of headwind for '23 going forward.

    Dat was pre-Omicron die de zichtbaarheid van chip supply vertroebelt (let wel: door mij aangegeven als waarschuwing vóór de jaarcijfers kwamen) . De outlook gaat nu uit van herstel in 2023 ipv herstel in 2022. Ik denk dat dat nog wel een beetje een grimmige verwachting is, maar bij gebrek aan meer zichtbaarheid is dat het tot nu toe.
    We zullen zien. Op 16 februari de cijfers van Garmin. Als de slechte cijfers en outlook van TT puur en alleen aan covid te wijten zijn, zou dit probleem ook bij de automotive cijfers en outlook van Garmin naar voren moeten komen. Zo niet dan is dat weer een extra bewijs dat TT structureel slecht presteert.

    TT Automotive: omzet -2%, outlook 2022 geen groei.
    Garmin Automotive:
  12. [verwijderd] 8 februari 2022 16:01
    quote:

    dachthetniet schreef op 8 februari 2022 15:02:

    [...]

    We moeten dus bij jou zijn voor de garantie dat dit niet gebeurd?
    De afgelopen twee jaren is tomtom geen klanten kwijtgeraakt en hebben ze wel klanten toegevoegd. Wat de toekomst brengt weet niemand. Het is echter niet aannemelijk:

    De samenwerking die Stellantis is aangegaan met Amazon voor ‘digital cockpit’ met daarin Amazon cloud en Amazon stem (Alexa) is een bewijs dat Stellantis niet met Google in zee gaat, want dan zouden ze de Google cloud en Google stem assistent gekozen hebben; Google verplicht dat. Je neemt ofwel hun hele suite af of niets en geen elementen / cafetaria model. (Indigo is wel een cafetaria model)

    Verder geeft tomtom aan dat ze goede relaties hebben met beide kanten van het fusiebedrijf Stellantis (FCA dat hen supplier of the year noemde en PSA dat al jaren teruggaat). Ook geeft TT aan dit jaar weer volop offerte aanvragen te verwachten.
  13. forum rang 4 dachthetniet 8 februari 2022 16:15
    Net zo aannemelijk als het verliezen van klanten omdat er een beter product is. Daarvoor hoef je niets uit je duim te zuigen en ook geen raketgeleerde te zijn.

    Maar nogmaals de simpele vraag aan de positieve posters. Waarom staat de koers er nog steeds sinds 2010 zo belabberd bij als er volgens jullie zoveel potentie is?
    Heeft iedereen het mis behalve een paar ‘kenners’ die wel in de toekomst kunnen kijken?
  14. [verwijderd] 8 februari 2022 16:56
    quote:

    dachthetniet schreef op 8 februari 2022 16:46:

    [...]

    Weer een trieste opmerking. Maar zoals ik al vaker heb gezegd, het is voor niemand leuk (behalve de shorts). Het zal je vast hoog zitten dus projecteer je gevoelens maar op een ander. Een pester op de middelbare school doet dit ook meestal vanuit persoonlijke problemen. Mijn advies aan jou is dan ook om hulp te zoeken.

    En ik zou ook even je eigen posts doorspitten op fout taal gebruik voordat je zulke uitspraken doet.
    Kan maar zo foutje in zitten.
    Ik reageer op jou en anderen die hier wat zout in de wonden komen strooien. Ik vind dat zeer verwerpelijk en dat heb ik nu aan jou en in andere gevallen aan anderen laten weten.

    Ik denk dat als je hier niet voor je leedvermaak post, dan is het omdat je daartoe gevraagd bent, om zo veel mogelijk negatiefs hier te spuien. Jouw bijdragen als "dead cat bounce" en zo laten aan duidelijkheid over waar je staat niets te wensen over.

    Ik zou het dus niet omdraaien maar eens een keer je eigen posts doornemen die onverkort negatief, neerbuigend en triest zijn.
1.671 Posts
Pagina: «« 1 ... 45 46 47 48 49 ... 84 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links