Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,700 19 apr 2024 17:35
  • -0,280 (-4,68%) Dagrange 5,700 - 5,925
  • 569.243 Gem. (3M) 307,3K

TOMTOM Februari 2022 - Is 2022 in navolging van 2020 en 2021 ook een transitiejaar

1.671 Posts
Pagina: «« 1 ... 26 27 28 29 30 ... 84 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Erik9400 4 februari 2022 10:13
    Een ding is zeker... Hg zal weer tevreden terug kijken op deze mooie dag voor hem

    Weer gelukt om TT neer te zetten als een zwak aandeel dat doorlopend in transitie is... Misschien ooit beter

    TT weer stukje voordeliger om van beurs te halen zodat Hg echt de vruchten kan gaan plukken
  2. forum rang 8 Wereldbelegger 4 februari 2022 10:13
    quote:

    DiCoFlow schreef op 4 februari 2022 09:47:

    [...]

    Helemaal mee eens, vertrouw nooit op analisten.
    Dat is allemaal natte vingerwerk en een hoop onkunde.
    Ze hebben gewoon geen tijd en onvoldoende ervaring om zich een goed beeld te kunnen vormen.
    Laat staan dat ze hun visie dan nog goed kunnen overbrengen op Jan publiek.

    Het beste is om je gewoon zelf te verdiepen in de cijfers en mogelijke toekomst van een bedrijf.
    Het zijn tenslotte jouw centjes die je gaat beleggen.
    En hoe doet u dat?
    Als belegger kan je alleen maar afgaan op cijfers uit het verleden en wat er tijdens een outlook gezegd wordt. Wat er binnen het bedrijf speelt is nauwelijks toegankelijk.
    Dan blijft over om een forum als dit te bezoeken.
    De afgelopen zeven maanden hebben vooral in het teken gestaan van de mogelijke toekomst.
    Het was een groot charme offensief. Waarbij de launch van IndiGO en 'de megadeal' met Cariad als bewijs van het positieve toekomstdenken werden aangevoerd.

    En wat heeft het gebracht?
    precies een jaar geleden stond de koers op € 8,23 ongeveer gelijk aan de koers van gisteren.
    En vandaag.......

    btw
    De analisten zaten vorige week niet zo ver naast van wat er vandaag is gepubliceerd.
    Daarentegen zijn een aantal zelfverklaarde analisten op dit forum vandaag door het ijs gezakt.

  3. forum rang 8 Wereldbelegger 4 februari 2022 10:20
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 4 februari 2022 10:04:

    Het is Ik vind het opvallend dat Capital Markets Day pas in het tweede gedeelte van het jaar is.

    "We will give an update on our strategy at our Capital Markets Day in the second half of this year."

    Betekent voor mij dat er paar gebeurtenissen zijn die mogelijk interessant zijn als belegger in TT
    - Het verzilveren van de "personeelsopties" in mei, die met de huidige koers niks waard zijn als ik het goed heb begrepen.
    - Q1 cijfers en Q2 cijfers worden (nu al) overschaduwd door de aankondiging:
    Capital Markets Day in the second half of this year.

    Ik gal alvast wat rondneuzen in het TT casino bij de september en december tafels

    quote:

    I Love Melbourne schreef op 4 februari 2022 10:10:

    [...]

    Is gewoon ronduit bizar. Je brengt een nieuw product op de markt ‘Indigo’, maar je hebt nog geen strategie om het te vermarkten. Ik kan het fout hebben, maar vind het een zwaktebod om een strategie dag aan te kondigen die pas in 6 maanden gaat plaatsvinden. Het lijkt erop dat hier gewoon tijd gewonnen moet worden…..
    Geheel mee eens.
    Er is op 30 november meer gesuggereerd dan feitelijk was.
    Overeenkomsten/ contracten / letter of intent of hoe het ook allemaal genoemd mag worden werd niet gepresenteerd. Daar is hier door een aantal medebeleggers/medeposters volledig aan voorbij gegaan.

    IndiGO is Big Business werd hier veelvuldig geroepen.
    Maar vanaf wanneer?
  4. [verwijderd] 4 februari 2022 10:21
    quote:

    I Love Melbourne schreef op 4 februari 2022 10:10:

    [...]

    Is gewoon ronduit bizar. Je brengt een nieuw product op de markt ‘Indigo’, maar je hebt nog geen strategie om het te vermarkten. Ik kan het fout hebben, maar vind het een zwaktebod om een strategie dag aan te kondigen die pas in 6 maanden gaat plaatsvinden. Het lijkt erop dat hier gewoon tijd gewonnen moet worden…..
    Dit product is ontwikkeld in samenwerking met diverse klanten en partners dus hoezo is er geen strategie?

    Een Capital Markets Day is een event elke drie jaar om investeerders bij te praten over de strategie.

    De keuze voor tweede jaarhelft is simpel. Er is nu mist (onzichtbaarheid) over chiptekorten. De ene autofabrikant zegt 30% te groeien en de ander zegt te krimpen. De chipmakers zelf geven weinig inzicht in wat er beschikbaar is en komt. Dus iedereen doet aannames.

    In de huidige outlook schrijft tomtom letterlijk de aanname te doen dat de tekorten heel 2022 blijven. Wat kun je anders doen bij mist? De verwachting is wel dat in de zomer de mist weg is en er in elk geval goed zicht is op wie er nou tekorten heeft en wie niet meer. Die info is essentieel wil je er iets over kunnen zeggen tijdens de Capital Markets Day. Mijn indruk is dat tomtom nu een worst case scenario inprijst en dan ziet wat het wordt, de OMT-methode zeg maar.
  5. forum rang 6 boem! 4 februari 2022 10:22
    Wat is de oorzaak die ervoor gezorgd heeft dat binnen 1 kwartaal het gehele omzetplaatje van Automotive aan diggelen ligt.

    Vorig kwartaal werd er nog gesproken over een omzet Automotiv van 235 mio in 2021 die in 2022 op 280-305 mio zou uitkomen.

    Nu geeft men aan een omzet Automotive te hebben gerealiseerd van 223 mio terwijl de outlook voor 2022 nu 200-240 mio bedraagt.

    We hebben het hier over IFRS omzetten welke voor een groot deel komen vanuit deferred kort.

    Ook voor 2022 zien we de vrijval uit deferred kort toenemen van 127 mio naar 141 mio dus men verwacht in 2022 een omzet uit productie van 220-140 mio = 80 mio (verg 2021 96 mio).

    Geen stijging met 20-30% maar een daling met 15%.

    Ook de vergelijjking 2021 4q met de outlook van 235 geeft een zelfde beeld te zien.

    De feitelijk geboekte omzet van reeds afgesloten contracten heeft geen 27,4 mio opgeleverd maar slechts 15,4 mio.
    Ofwel geeft dit aan, dat de omzet vanuit afgesloten contracten veel te hoog was vastgesteld.
    Maar een te positieve afwijking van 44% is wel erg hoog.

    Met een defrred positie van 395 vs 350 mio komt ook de uitspraak van het best gescoorde jaar aan deals in een ander daglicht te staan.
    Ht orderboek heeft slechts een toename van 1,9-1,8-0.45(deferrd)= 55K+ 223 = 278 k
    WAt is hierbij de afboeking geweest van de afgesloten contacten.

    IK zal nader berichten nadat ik de CC heb beluisterd.
  6. [verwijderd] 4 februari 2022 10:28
    Ik vraag me af welk bedrijf nog op HG zit te wachten die via #NLGroeit zichzelf aanbiedt om gratis te adviseren over groei bij bedrijven met een omzet van minimaal €50 miljoen omzet.

    Hoe arrogant kan je zijn met een schaamteloos track record als het zijne? Verlies en krimp zijn de specialiteiten van deze CEO.
  7. [verwijderd] 4 februari 2022 10:29
    @Boem

    Ik kon je berekening in de snelheid niet even volgen, ik heb die ‘potjes’ deferred niet paraat.

    Mijns inziens kan die lagere omzet guidance alleen indien de komende jaren de gap tussen operational revenue en reported IFRS revenue versneld toeneemt. (plus natuurlijk dat ze een veilige outlook afgeven door voor heel 2022 chiptekorten in te tekenen)

    Dit zou dan wijzen op versnelde overstap van klanten van het oude maps product naar het nieuwe online/hybride maps model waarbij de omzet een service fee wordt in plaats van een betaling.
  8. [verwijderd] 4 februari 2022 10:30
    quote:

    Riet v. Milt schreef op 4 februari 2022 10:28:

    Ik vraag me af welk bedrijf nog op HG zit te wachten die via #NLGroeit zichzelf aanbiedt om gratis te adviseren over groei bij bedrijven met een omzet van minimaal €50 miljoen omzet.

    Hoe arrogant kan je zijn met een schaamteloos track record als het zijne? Verlies en krimp zijn de specialiteiten van deze CEO.
    Als ik jou was zou ik me aanmelden met een business idee. Dan heb je in elk geval een gesprek met hem en kan je hem vertellen hoe hij tomtom moet aansturen.
  9. I Love Melbourne 4 februari 2022 10:31
    quote:

    *JustMe* schreef op 4 februari 2022 10:21:

    [...]

    Dit product is ontwikkeld in samenwerking met diverse klanten en partners dus hoezo is er geen strategie?

    Een Capital Markets Day is een event elke drie jaar om investeerders bij te praten over de strategie.

    De keuze voor tweede jaarhelft is simpel. Er is nu mist (onzichtbaarheid) over chiptekorten. De ene autofabrikant zegt 30% te groeien en de ander zegt te krimpen. De chipmakers zelf geven weinig inzicht in wat er beschikbaar is en komt. Dus iedereen doet aannames.

    In de huidige outlook schrijft tomtom letterlijk de aanname te doen dat de tekorten heel 2022 blijven. Wat kun je anders doen bij mist? De verwachting is wel dat in de zomer de mist weg is en er in elk geval goed zicht is op wie er nou tekorten heeft en wie niet meer. Die info is essentieel wil je er iets over kunnen zeggen tijdens de Capital Markets Day. Mijn indruk is dat tomtom nu een worst case scenario inprijst en dan ziet wat het wordt, de OMT-methode zeg maar.
    In samenwerking met welke klanten? Nieuwe producten moeten toch bijdragen aan een hogere omzet, backlog etc

    Ik las trouwens op een aantal LinkedIn profielen dat een aantal medewerkers 3 jaar aan Indigo hebben gewerkt. Maar bij de introductie konden ze niet direct een aantal nieuwe klanten bekend maken. Vind het bizar
  10. forum rang 8 Wereldbelegger 4 februari 2022 10:33
    quote:

    *JustMe* schreef op 4 februari 2022 10:21:

    [...]

    Dit product is ontwikkeld in samenwerking met diverse klanten en partners dus hoezo is er geen strategie?

    Een Capital Markets Day is een event elke drie jaar om investeerders bij te praten over de strategie.

    De keuze voor tweede jaarhelft is simpel. Er is nu mist (onzichtbaarheid) over chiptekorten. De ene autofabrikant zegt 30% te groeien en de ander zegt te krimpen. De chipmakers zelf geven weinig inzicht in wat er beschikbaar is en komt. Dus iedereen doet aannames.

    In de huidige outlook schrijft tomtom letterlijk de aanname te doen dat de tekorten heel 2022 blijven. Wat kun je anders doen bij mist? De verwachting is wel dat in de zomer de mist weg is en er in elk geval goed zicht is op wie er nou tekorten heeft en wie niet meer. Die info is essentieel wil je er iets over kunnen zeggen tijdens de Capital Markets Day. Mijn indruk is dat tomtom nu een worst case scenario inprijst en dan ziet wat het wordt, de OMT-methode zeg maar.
    Ik hoef alleen maar iets te onderstrepen.
    Doe ik speciaal voor de chipwappies.

    Misschien dat ze zich eens op hun hoofd krabben en zich gaan schamen over hun neerbuigende reacties op mijn chipposts.
    Maar dat zal niet. Te druk bezig met het opbergen van 'dood geld' in de verstofte schoenendoos onder het bed.
  11. [verwijderd] 4 februari 2022 10:42
    quote:

    *JustMe* schreef op 4 februari 2022 10:30:

    [...]

    Als ik jou was zou ik me aanmelden met een business idee. Dan heb je in elk geval een gesprek met hem en kan je hem vertellen hoe hij tomtom moet aansturen.
    Ga ik proberen en zal het ook hebben over die 13,50 van u. Die u eigenlijk aan de lage kant vond gezien de excellente vooruitzichten die tijdens de CC in oktober werden verzonnen.
  12. forum rang 7 sniklaas 4 februari 2022 10:47
    quote:

    *JustMe* schreef op 4 februari 2022 10:29:

    @Boem

    Ik kon je berekening in de snelheid niet even volgen, ik heb die ‘potjes’ deferred niet paraat.

    Mijns inziens kan die lagere omzet guidance alleen indien de komende jaren de gap tussen operational revenue en reported IFRS revenue versneld toeneemt. (plus natuurlijk dat ze een veilige outlook afgeven door voor heel 2022 chiptekorten in te tekenen)

    Dit zou dan wijzen op versnelde overstap van klanten van het oude maps product naar het nieuwe online/hybride maps model waarbij de omzet een service fee wordt in plaats van een betaling.
    als ik je goed begrijp Justin zijn de cijfers en outlook prima, wij aandeelhouders moeten er alleen anders naar kijken, de worst wordt niet alleen verhangen maar is ook voorgesneden, wij aandeelhouders mogen wel oppassen dat van dat langdurige hangen de stukjes worst in de tijd gezien niet teveel uitdrogen, beschimmelen of worden gejat...

    het is je neem ik aan bekend dat technische oplossingen net als vleeswaren slechts beperkt houdbaar zijn en al helemaal wanneer de verpakking wordt geopend en het product wordt geportioneerd...
  13. VanillaSky 4 februari 2022 10:56
    quote:

    *JustMe* schreef op 4 februari 2022 10:07:

    [...]

    We gaan zien wat voor verhaal tomtom dan heeft.

    Mijns inziens maak je één ‘denkfout’ en dat bedoel ik niet verkeerd, ik kan even geen ander woord vinden.

    De manier waarop tomtom zo’n berekening benadert is top-down: de totale markt maal marktaandeel maal prijs = omzet.

    Hoewel de auto markt natuurlijk een knijterharde deuk heeft opgelopen afgelopen jaren is het niet zo dat daarmee ook een achterstand is opgelopen in het herstel. De eindvraag onder consumenten is nog steeds hoog, alleen het leveren (supply chain) is een probleem.

    De totale marktomvang van bijvoorbeeld 2024/25/26 hoeft dus helemaal niet lager te zijn nu dan dat het in 2019 werd geschat. Ergens in de tijd zal er een rebound zijn naar oude niveaus. Het marktaandeel en pricing zijn voor tomtom ook niet negatief ontwikkeld. En take rates zullen ook alleen maar toenemen met EV’s.

    Kortom, vrijwel alle ingredienten van die oude langetermijn doelstelling zijn er nog. Op eentje na. Dat is HD maps. Dat is in de tijd naar voren verschoven, doordat de autofabrikanten er langer over doen om bepaalde mate van automatisering te bereiken.

    Ik ga geen voorspelling doen wat voor LT-doel wél realistisch is. Ik denk alleen dat het een denkfout is (die ikzelf ook maakte) door de huidige omzet als basis te nemen en daar een groei percentage aan te hangen, waardoor je een achterstand hebt die je nooit meer inloopt. Een top-down redenering marktomvang maal marktaandeel maal pricing levert andere inzichten op dan een bottom-up berekening: huidige omzet maal groeitempo. Daarnaast zien we nu een versnelling van omzet oude stijl naar nieuwe stijl (software as a service) wat een cumulatief effect heeft op de omzet de komende jaren.

    Ik zeg niet dat je daardoor een hockeystick zult zien in de omzet grafiek maar dat is ook niet uit te sluiten, daarom verwacht ik veel vragen vanmiddag over ‘revenue recognition’. Ik hoop dat andere vragen daardoor niet ondersneeuwen:

    - waar zijn die 3 top 5 HD maps klanten plus nog een zooitje top 10-ers. Wanneer ga je dat wel substantieel in de boeken zien?
    - wat zijn de verwachtingen van Indigo: total adressable market
    - wat behelst de deal met CARIAD nog meer (zie mijn post gisteravond over lane-level navigation, zijn dit ook TomTom HD Maps?

    Er zijn dus ook business vragen te stellen en niet alleen financiele (spreadsheet) vragen. Ik hoop dat de analisten hun best doen en goed doorvragen.

    Denk dat dat echt wensdenken is, TT geeft zelf aan dat in 2023 de problemen mbt supply chain voorbij zijn. Toch verwacht men een omzet van 450mio tov eerder prognose ad 660 mio. Ze zitten er gewoon structureel naast en te hoog.

    Die pijn zal genomen moeten worden en leiden tot een lagere lange termijn prognose.

    Ook vwb kosten/investeringen dat verhaaltje word al jaren gehouden, weer investeren voor meer efficiency toch blijven de kosten doorlopen en hoger worden. Hierna komt er het volgende project, reken er nou maar niet op dat de overhead kosten gaan dalen dat is echt een grove denkfout.

1.671 Posts
Pagina: «« 1 ... 26 27 28 29 30 ... 84 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links