Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel AMG Critical Materials N.V. AEX:AMG.NL, NL0000888691

  • 23,780 19 apr 2024 17:37
  • -0,720 (-2,94%) Dagrange 23,540 - 24,160
  • 191.650 Gem. (3M) 245,7K

AMG - 2022: dit jaar moet het gebeuren!

9.510 Posts
Pagina: «« 1 ... 33 34 35 36 37 ... 476 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 Just lucky 2 februari 2022 17:44
    De grote partijen kochten bij opening, toen was het volume veel hoger. In de loop van de dag ging het kleine grut eruit die met een paar knaken tevreden zijn. Moet ook niet te snel gaan, dan is de stijging meestal niet duurzaam. Met een slot vrijdag tegen de 35 ben ik zeker tevreden.
  2. forum rang 5 geldmaker 2 februari 2022 23:15
    Dacht dat dit een serieus podium is.
    Neem me vooral niet kwalijk dat ik desinformatie probeer te benoemen.
    Ongefundeerde plaatsingen mag u corrigeren, daar zijn we allemaal bij gebaat. Maar als dat niet gebeurd mogen wij als vaste posters dit toch ook doen.
    Blijf het een ongegronde terechtwijzing vinden.:)
  3. forum rang 10 voda 3 februari 2022 06:27
    Lithiumkoorts krijgt vat op het aandeel AMG
    Jeroen Groot 2 feb   18:53

    Een lithiummijn in Chili, eigendom van het Amerikaanse Albemarle. De lithiumprijs schiet omhoog en prikkelt de fantasie van beleggers in bedrijven die actief zijn in deze grondstof. Foto: Cristobal Olivares/Bloomberg

    Woensdag was het wéér raak: Advanced Metallurgical Group (AMG) schroefde de verwachtingen voor het lopende jaar op. Prompt schoot de koers van het aandeel omhoog. Het metalenbedrijf, met een notering aan de Midkap in Amsterdam, verwacht nu voor het lopende jaar een bruto bedrijfsresultaat (ebitda) van €225 mln of meer. Dat was in december, toen de verwachtingen ook al opwaarts werden bijgesteld, nog tussen de $175 mln en de $200 mln.

    De reden voor dat optimisme? De prijs voor lithium gaat omhoog, en hard ook.

    Dit metaal wordt gebruikt in oplaadbare batterijen in bijvoorbeeld mobiele telefoons, laptops en elektrische auto's. Door de opkomst van elektrisch rijden neemt de vraag naar lithium toe, want de grote batterijen in auto's hebben meer lithium nodig.

    Een index van databedrijf Benchmark Mineral Intelligence, dat de prijzen van de verschillende varianten van deze grondstof bijhoudt, wijst op een stijging van bijna 350% over heel 2021. En het einde lijkt nog niet in zicht.

    Mijn in Brazilië
    AMG heeft verschillende divisies, maar juist de afdeling die zich bezighoudt met lithium staat nu in de spotlights. Na de enorme prijssprong van dit metaal wordt zelfs overwogen om de lithiumtak af te splitsen en apart naar de beurs te brengen. Als dat doorgaat zou de Amsterdamse beurs een zuiver lithiumbedrijf rijker kunnen zijn.

    AMG haalt lithium uit een mijn in Brazilië. Dat is op dit moment zeer lucratief, wat de opwaarts bijgestelde winstverwachtingen verklaart. 'De winning en het verschepen van een ton spodumene, zoals het lithium in deze vorm heet, kost AMG $420. De prijs voor spodumene op de spotmarkt staat nu op ongeveer $2700 per ton', zegt Martijn den Drijver, analist bij ABN Amro.

    AMG profiteert niet direct van die hoge spotprijzen, want het meeste spodumene wordt verkocht aan afnemers uit China die daarvoor een contract hebben afgesloten. Daar zit een clausule in die ervoor zorgt dat marktprijzen na iets meer dan een kwartaal de verkoopprijzen voor AMG worden. Maar dat het bedrijf op de korte termijn flink zal profiteren van de hoge lithiumprijs staat wel vast. De mijn in Brazilië is volgens AMG goed voor 90.000 ton spodumene per jaar. Bestuursvoorzitter Heinz Schimmelbusch heeft bovendien grootse plannen. De capaciteit van de mijn in Brazilië moet omhoog, en er moeten opwerkingsfabrieken komen, in Brazilië én in Duitsland.

    Lithiumconcentraat
    Die Duitse fabriek moet uiteindelijk het lithium opwerken tot een kwaliteit lithium (lithiumhydroxide) dat direct door batterijenfabrikanten kan worden gebruikt. Daarmee zou AMG de eerste leverancier van deze kwaliteit in Europa worden, zonder dat daar nog een Chinese fabrikant aan te pas komt. Op papier een zeer winstgevende bezigheid, zeker omdat de kostprijs van de grondstof laag is voor AMG. Maar dan moet de lithiumprijs wel meewerken.

    Beleggers in AMG hebben inmiddels de nodige ervaring opgebouwd met volatiele grondstoffenprijzen. In 2017 schoot de vanadiumprijs, een ander belangrijk metaal voor het bedrijf, ook al heel hard omhoog, én daarmee de koers van AMG. Aan het einde van dat jaar stond er een koerswinst van meer dan 180% op de borden. Die koerswinst werd ook deels toegeschreven aan de plannen van AMG voor lithium, dat op dat moment nog geen lithium produceerde. Daarna dook de koers weer omlaag, in lijn met de dalende prijzen voor vanadium. Ook de prijs voor lithium is volatiel. Analisten wezen er al eerder op dat er in principe genoeg lithium aanwezig is in de aardkorst. Hoge prijzen zouden dan automatisch meer aanbod uitlokken.

    Maar deze keer is het anders, betoogt Caspar Rawles, chief data officer bij Benchmark Mineral Intelligence. 'De echte uitdaging voor de industrie nu is om op tijd genoeg lithium te produceren. De verkoop van elektrische auto's neemt echt een vlucht, en niemand heeft voorraden'. Er is in theorie wel genoeg lithium op de aarde, maar dat moet dan nog wel boven de grond worden gehaald. Dat gaat niet altijd even makkelijk: de Servische regering trok in januari nog de vergunning voor een lithiummijn van de Brits-Australische mijnbouwer Rio Tinto in vanwege zorgen over de gevolgen voor het milieu.

    Het staat of valt met de uitvoering, ook voor AMG, zegt ook analist Den Drijver. 'Lithium verwerken is complex en de kwaliteit die batterijenfabrikanten nodig hebben luistert nogal nauw. Het zal bovendien enige jaren duren voordat de geplande fabrieken werkelijk gaan produceren'.

    Misschien dat daarom, vergeleken met de vorige keer, de reactie van beleggers nog voorzichtig te noemen is. De koers van AMG steeg vorig jaar 15%, maar dit jaar gaat het hard: vanaf 31 december gerekend staat de koers ruim 16% hoger op €32,82.

    Lees het volledige artikel: fd.nl/financiele-markten/1428895/lith...
  4. forum rang 5 Fox WIld 3 februari 2022 08:26
    Het meest opvallende uit dit artikel is toch wel die clausule dat AMG na 3 mnd. wel de marktprijs voor de spodumene krijgt. Ik ging er altijd vanuit dat het de marktprijs minus een bepaald percentage was vanwege de vaste contracten. Maar dit betekent dat AMG na een vertraging van ruim een kwartaal toch wel de huidige hoge spotprijzen gaat ontvangen.
  5. forum rang 7 Just lucky 3 februari 2022 08:34
    quote:

    Fox WIld schreef op 3 februari 2022 08:26:

    Het meest opvallende uit dit artikel is toch wel die clausule dat AMG na 3 mnd. wel de marktprijs voor de spodumene krijgt. Ik ging er altijd vanuit dat het de marktprijs minus een bepaald percentage was vanwege de vaste contracten. Maar dit betekent dat AMG na een vertraging van ruim een kwartaal toch wel de huidige hoge spotprijzen gaat ontvangen.
    Dat betekent dus ook dat als de spotprijzen 3 mnd gedaald zijn AMG de hoge prijs krijgt van 3 mnd eerder.
9.510 Posts
Pagina: «« 1 ... 33 34 35 36 37 ... 476 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

AMG ziet enorme kansen in recyclen van plutonium

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links