Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel PostNL Koninklijke AEX:PNL.NL, NL0009739416

  • 1,231 16 apr 2024 17:35
  • -0,029 (-2,30%) Dagrange 1,231 - 1,250
  • 1.572.298 Gem. (3M) 2,2M

PostNL januari 2022 | Business update Q4?

3.597 Posts
Pagina: «« 1 ... 98 99 100 101 102 ... 180 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 BowmoreBoerke 19 januari 2022 13:18
    quote:

    !@#$!@! schreef op 19 januari 2022 12:49:

    [...]

    Welke case precies is niet houdbaar ? Tot hoever moeten ze het dividend dan verlagen ?
    Impliceer je nu dat PNL en emissie nodig zal hebben in de toekomst ? Waarom dan ?

    Heb je goede redenen/argumenten waarom die case niet houdbaar is ?

    Serieuze vraag.
    PostNL is een bedrijf wat opereert in deels een krimpmarkt (post), deels een groeimarkt (pakketten). Op pakketgebied zit er nog wel groei in het vat, maar de marges zijn niet zo heel hoog en DHL rammelt aan de deur. De loon- en vervoerskosten zullen de komende tijd - in ieder geval voor een bepaalde periode - fors hoger liggen.

    Het huidige dividend is enkel houdbaar als er naast cash ook stockdividend wordt uitgekeerd. Daarmee treedt niet alleen verwatering op voor bestaande aandeelhouders (die niet kiezen voor stock) maar ook een hogere dividenddruk - immers, het dividend is per aandeel en hoe meer aandelen, hoe meer geld er uit het bedrijf stroomt.

    Wat een houdbaar dividend is, zou ik na moeten rekenen maar voor een bedrijf als PostNL, wat het nodige cash nodig heeft voor investeringen, acht ik een pay-out ratio van meer dan 40% te hoog en zeker als het in aandelen wordt uitgekeerd.

    Kortom: zinkend schip op deze koers.
  2. Giugiaro 19 januari 2022 13:20
    Minder gerelateerd aan PostNL, maar meer Kretínský.
    Vandaag is een ander bedrijf in de portefeuille van Kretínský, Metro AG (40.6% in eigendom) in het nieuws met de booschap dat ze hun Belgische activiteiten te koop zetten (Makro en Metro winkels - 17 in het totaal).

    retailtrends.nl/news/66145/belgische-...
  3. Gordon gekko 19 januari 2022 13:21
    quote:

    BowmoreBoerke schreef op 19 januari 2022 13:18:

    [...]

    PostNL is een bedrijf wat opereert in deels een krimpmarkt (post), deels een groeimarkt (pakketten). Op pakketgebied zit er nog wel groei in het vat, maar de marges zijn niet zo heel hoog en DHL rammelt aan de deur. De loon- en vervoerskosten zullen de komende tijd - in ieder geval voor een bepaalde periode - fors hoger liggen.

    Het huidige dividend is enkel houdbaar als er naast cash ook stockdividend wordt uitgekeerd. Daarmee treedt niet alleen verwatering op voor bestaande aandeelhouders (die niet kiezen voor stock) maar ook een hogere dividenddruk - immers, het dividend is per aandeel en hoe meer aandelen, hoe meer geld er uit het bedrijf stroomt.

    Wat een houdbaar dividend is, zou ik na moeten rekenen maar voor een bedrijf als PostNL, wat het nodige cash nodig heeft voor investeringen, acht ik een pay-out ratio van meer dan 40% te hoog en zeker als het in aandelen wordt uitgekeerd.

    Kortom: zinkend schip op deze koers.
    heb je ook nog iets zinnigs te melden
  4. maxim 1 19 januari 2022 13:25
    Post bezorgers hebben tegenwoordig 15-20 brievenbus pakketjes per wijk bij zich, volume van de post is inderdaad iets minder omdat de reclame industrie nog niet op volle toeren draait. Mijn vrouw is postbezorgster met een contract voor 15 uur en maakt wekelijks structureel 3-5 overuren. Post markt neemt niet zo hard af als analisten dit melden in hun rapport, wel iets maar geen 10% of meer.
  5. [verwijderd] 19 januari 2022 13:32
    quote:

    Postpiet schreef op 18 januari 2022 17:27:

    Mijn indruk is dat CEO en CFO een vast bedrag aan aandelen/opties krijgen op basis van hun prestaties. Hoe lager de koers, hoe meer zij krijgen.

    Suggereer je hiermee dat zij de koers bewust naar beneden laten gaan? Want zo klinkt dat wel door in je opmerking?
    Mijn mening, flauwekul, deze gedachte.
  6. Dicky 19 januari 2022 13:40
    quote:

    BowmoreBoerke schreef op 19 januari 2022 13:18:

    [...]

    PostNL is een bedrijf wat opereert in deels een krimpmarkt (post), deels een groeimarkt (pakketten). Op pakketgebied zit er nog wel groei in het vat, maar de marges zijn niet zo heel hoog en DHL rammelt aan de deur. De loon- en vervoerskosten zullen de komende tijd - in ieder geval voor een bepaalde periode - fors hoger liggen.

    Het huidige dividend is enkel houdbaar als er naast cash ook stockdividend wordt uitgekeerd. Daarmee treedt niet alleen verwatering op voor bestaande aandeelhouders (die niet kiezen voor stock) maar ook een hogere dividenddruk - immers, het dividend is per aandeel en hoe meer aandelen, hoe meer geld er uit het bedrijf stroomt.

    Wat een houdbaar dividend is, zou ik na moeten rekenen maar voor een bedrijf als PostNL, wat het nodige cash nodig heeft voor investeringen, acht ik een pay-out ratio van meer dan 40% te hoog en zeker als het in aandelen wordt uitgekeerd.

    Kortom: zinkend schip op deze koers.
    Stockdividend gaat juist niet ten koste van de cashflow, bovendien versterkt het de balans, omdat de winst in het bedrijf blijft. Voor de aandeelhouders verwatert de wpa steeds meer, maar voor het bedrijf is het juist gunstig. Hoe lager de koers, des te meer aandelen zijn er nodig voor het stockdividend. Dat is vervelend voor de aandeelhouders, maar voor de balans is het gunstig.

    Meer respectievelijk geen daling van de cashflow betekent bovendien dat het bedrijf minder vreemd vermogen nodig heeft voor de bedrijfsactiviteiten. Dat is gunstig mbt. de financieringslasten. Een versterking van de balans is dat ook.

  7. forum rang 6 !@#$!@! 19 januari 2022 13:53
    quote:

    BowmoreBoerke schreef op 19 januari 2022 13:18:

    [...]

    PostNL is een bedrijf wat opereert in deels een krimpmarkt (post), deels een groeimarkt (pakketten). Op pakketgebied zit er nog wel groei in het vat, maar de marges zijn niet zo heel hoog en DHL rammelt aan de deur. De loon- en vervoerskosten zullen de komende tijd - in ieder geval voor een bepaalde periode - fors hoger liggen.

    Het huidige dividend is enkel houdbaar als er naast cash ook stockdividend wordt uitgekeerd. Daarmee treedt niet alleen verwatering op voor bestaande aandeelhouders (die niet kiezen voor stock) maar ook een hogere dividenddruk - immers, het dividend is per aandeel en hoe meer aandelen, hoe meer geld er uit het bedrijf stroomt.

    Wat een houdbaar dividend is, zou ik na moeten rekenen maar voor een bedrijf als PostNL, wat het nodige cash nodig heeft voor investeringen, acht ik een pay-out ratio van meer dan 40% te hoog en zeker als het in aandelen wordt uitgekeerd.

    Kortom: zinkend schip op deze koers.
    Stockdividend lijkt mij geen sprake van. Immers daar lijkt mij geen enkele reden voor.
    Dividend verlaging lijkt mij ook logisch voor iig de komende 2/3 jaar ?

    Iemand anders poste onlangs:
    Postpiet schreef op 18 januari 2022 16:46:
    Postnl heeft het bedrijf strak gefinancierd en aan de andere kant staat 800 mln tegen vermoedelijk 0% of zelfs een negatieve rente weg te schimmelen.
    Waarom wordt hier geen discussie over gevoerd?

    Waarna ik vroeg:
    Hoeveel blijft hiervan dan nog over dan na het uitbetalen van €0.40 dividend en de geplande investeringen van bijna 1 miljard euro ?

    Heb jij het antwoord wel ?

    PNL geeft een pay-out ratio van 70-90% die volgens jou dus totaal niet houdbaar is.
    Maar welk dividend verwacht je dan wel bij die 40% ?

    In stockdividend kunnen ze zelfs 100% uitkeren natuurlijk. Sigaar uit eigen doos, zonder gevolgen voor de cashflow.
    Lijkt mij dat je toch een antwoord moet hebben op deze vragen om te kunnen concluderen dat PNL op deze koers een zinkend schip is.

    Huidige koers is €3.40 - €0.40 beloofd dividend komende maanden maakt €3. Het oude dividend van 18/19 van zeg €0.25 maakt op de huidige koers nog steeds een div. rend. van ruim 8%

    Wat is jou (onderbouwde) schatting dan ?
  8. forum rang 6 !@#$!@! 19 januari 2022 14:00
    quote:

    Gordon gekko schreef op 19 januari 2022 13:21:

    [...]heb je ook nog iets zinnigs te melden
    en jij ? of iemand anders ? Heeft er uberhaupt iemand iets zinnigs te melden op dit forum. Sinds ik dit forum actief volg heb ik letterlijk 0 !!! onderbouwde postings over PNL gelezen. Ondertussen zijn we bijna 50! paginas verder zonder dat er ook maar iets inhoudelijks gezegd is. Zelfs niet in een kleuterige email naar het bestuur.

    Ik vraag mij werkelijk af of er iemand uberhaupt enig zicht heeft op de fundamenten van PNL hier.
    Tot nu toe is dit het belabberste forum dat ik ooit gezien heb.
    Denk een gedeelde eerste plaats met het ooit zo beroemde Antonov forum.

  9. forum rang 6 win some... 19 januari 2022 14:11
    quote:

    BowmoreBoerke schreef op 19 januari 2022 13:18:

    [...]

    PostNL is een bedrijf wat opereert in deels een krimpmarkt (post), deels een groeimarkt (pakketten). Op pakketgebied zit er nog wel groei in het vat, maar de marges zijn niet zo heel hoog en DHL rammelt aan de deur. De loon- en vervoerskosten zullen de komende tijd - in ieder geval voor een bepaalde periode - fors hoger liggen.

    Het huidige dividend is enkel houdbaar als er naast cash ook stockdividend wordt uitgekeerd. Daarmee treedt niet alleen verwatering op voor bestaande aandeelhouders (die niet kiezen voor stock) maar ook een hogere dividenddruk - immers, het dividend is per aandeel en hoe meer aandelen, hoe meer geld er uit het bedrijf stroomt.

    Wat een houdbaar dividend is, zou ik na moeten rekenen maar voor een bedrijf als PostNL, wat het nodige cash nodig heeft voor investeringen, acht ik een pay-out ratio van meer dan 40% te hoog en zeker als het in aandelen wordt uitgekeerd.

    Kortom: zinkend schip op deze koers.
    Het stockdividend is voornamelijk een probleem vanwege de lage koers. Bij de huidige koers is het dividendpercentage bijna 12%. Historisch gezien is het percentage aandeelhouders dat voor stockdividend kiest iets boven de 40%. Dit betekent dat er op de huidige koersen jaarlijk zo'n 5% extra aandelen bijkomen.

    Gaan we dan naar de cijfers van Postnl kijken. 2021 outlook 280-310 EBIT (midpoint 295 mio), 2024 outlook 330-370 mio (midpoint 350 mio). Dit levert voor 2021-2024 een CAGR op van 5,86%. Nog ietsje hoger dan het aantal extra aandelen wat er jaarlijks bij komt, maar niet veel.

    Dit is niet echt een wenselijke situatie. Bij een dividendpercentage van bijvoorbeeld 6%, zou de jaarlijkse toename in aandelen 2,5% zijn. DIt is al een beter perspectief. Maar hoe kom je op die 6% als je ook het stockdividend wilt behouden met het oog op buitenlandse investeerders? Twee mogelijkheden: Pay-out-ratio lager of koers hoger.

    Mijn voorkeur gaat uit naar een hogere koers. Dit kan bereikt worden door aandelen in te kopen. Volgens het financiele raamwerk van Postnl mag de net debt maximaal 2x EBITDA zijn. De EBITDA is zo'n 450 mio in 2021. Keer 2, dan kom je uit op maximaal 900 mio net debt. De net debt is eind 2021 ongeveer 200 mio. Genoeg ruimte dus.

    Een andere optie is het afschaffen van het stockdividend. Alle institutionele partijen die in het verleden een belang van 3% of meer hadden, zijn geen grootaandeelhouder meer. Het is de vraag of het geen illusie is om Postnl weer als een stabiel dividendaandeel te positioneren wat aantrekkelijk is voor (buitenlandse) institutionele partijen. Enerzijds vanwege de capriolen met het dividend in het verleden, anderzijds omdat Postnl steeds meer een e-commercebedrijf wordt i.p.v een postbedrijf. En in de e-commercesector wordt voor waardering toch meer gekeken naar groei.
  10. forum rang 6 MD2018 19 januari 2022 14:16
    quote:

    Schipper schreef op 19 januari 2022 13:36:

    [...]

    Maandag trading update denk ik. Extra EBIT semi lockdown en volledige lockdown.
    Misschien heb ik het mis maar vorig jaar was de trading update donderdag 21 jan toch.. waarom dan niet morgen de update of vrijdag…. We weten het gewoon niet en misschien komt die er wel helemaal niet, als niets te melden is. We zitten al heel lang weer in een dalende trend, bear marker voor PostNL. Ik weet even niet wat nu wijsheid is, blijven zitten en hopen en dan zien dat je geld nog harder verdampt of toch uitstappen…

    Dividend 2021 zit wel goed maar gaat echt om de outlook! En daar zit het probleem want daar zakt de koers al maanden op. Als met nu een betere outlook laten zien dan kan het weer omhoog.

    Dividend cash en aandelen inkoop werkt ook goed maar er lijkt geen noodzaak om de koers te ondersteunen
  11. forum rang 6 !@#$!@! 19 januari 2022 14:36
    quote:

    win some... schreef op 19 januari 2022 14:11:

    [...]

    Het stockdividend is voornamelijk een probleem vanwege de lage koers. Bij de huidige koers is het dividendpercentage bijna 12%. Historisch gezien is het percentage aandeelhouders dat voor stockdividend kiest iets boven de 40%. Dit betekent dat er op de huidige koersen jaarlijk zo'n 5% extra aandelen bijkomen.

    Gaan we dan naar de cijfers van Postnl kijken. 2021 outlook 280-310 EBIT (midpoint 295 mio), 2024 outlook 330-370 mio (midpoint 350 mio). Dit levert voor 2021-2024 een CAGR op van 5,86%. Nog ietsje hoger dan het aantal extra aandelen wat er jaarlijks bij komt, maar niet veel.
    ah, dat zou wel eens kunnen verklaren waarom een pay-out ratio van 70-90% gewoon houdbaar is voor PNL met zulke hoge investeringen. Immers de werkelijke cash pay-out ligt dus zo rond de 50% wat wel redelijk normaal is. Goed om te weten.

    Ja, mensen die voor stockdividend kiezen breiden hun belang in feite uit. Als je niet wilt dat jou belang minder wordt dan zou je je dividend ook moeten herinvesteren.
    Dus het cash dividend rendement is dus niet zo mooi als het lijkt helaas. Dat wordt immers elk jaar minder als je niet herinvesteerd en PNL niet hard genoeg groeit. Dat verklaard dus weer het hoge div. rend. dat wordt geëist.

    Immers Online zal best nog wat groeien. Maar er is een goede kans dat er in de komende jaren ergens een evenwicht gevonden zal worden tussen winkelen en online.
  12. alida1 19 januari 2022 14:48
    quote:

    MD2018 schreef op 19 januari 2022 14:16:

    [...]

    Misschien heb ik het mis maar vorig jaar was de trading update donderdag 21 jan toch.. waarom dan niet morgen de update of vrijdag…. We weten het gewoon niet en misschien komt die er wel helemaal niet, als niets te melden is. We zitten al heel lang weer in een dalende trend, bear marker voor PostNL. Ik weet even niet wat nu wijsheid is, blijven zitten en hopen en dan zien dat je geld nog harder verdampt of toch uitstappen…

    Dividend 2021 zit wel goed maar gaat echt om de outlook! En daar zit het probleem want daar zakt de koers al maanden op. Als met nu een betere outlook laten zien dan kan het weer omhoog.

    Dividend cash en aandelen inkoop werkt ook goed maar er lijkt geen noodzaak om de koers te ondersteunen
    Morgen een goede outlook en het bericht dat Herna een functie elders heeft geaccepteerd zou koers ondersteunend genoeg zijn. .
  13. forum rang 6 Jestbread 19 januari 2022 14:49
    quote:

    !@#$!@! schreef op 19 januari 2022 14:36:

    [...]

    ah, dat zou wel eens kunnen verklaren waarom een pay-out ratio van 70-90% gewoon houdbaar is voor PNL met zulke hoge investeringen. Immers de werkelijke cash pay-out ligt dus zo rond de 50% wat wel redelijk normaal is. Goed om te weten.

    Ja, mensen die voor stockdividend kiezen breiden hun belang in feite uit. Als je niet wilt dat jou belang minder wordt dan zou je je dividend ook moeten herinvesteren.
    Dus het cash dividend rendement is dus niet zo mooi als het lijkt helaas. Dat wordt immers elk jaar minder als je niet herinvesteerd en PNL niet hard genoeg groeit. Dat verklaard dus weer het hoge div. rend. dat wordt geëist.

    Immers Online zal best nog wat groeien. Maar er is een goede kans dat er in de komende jaren ergens een evenwicht gevonden zal worden tussen winkelen en online.
    In heel deze discussie snap ik dan niet de draai van de analisten sinds een paar maanden. Een half jaar geleden consequent koersdoelen boven de 5 en zelfs richting de 6. Argumenten zijn verdere online adaptatie, efficiency etc. Ook toen was m.i. bekend dat lockdowns op zijn einde zouden gaan lopen. De huidige is wat dat betreft nog een bonus.

    Worden nu koersdoelen met 30/40% verlaagd, puur en alleen omdat loonkosten (geldt alvast niet voor CAO-lonen die vast liggen, nieuwe CAO moet nog komen) en brandstofkosten (zouden middels toeslagen ook gehedged worden binnen de logistiek gaf iemand hier aan, sluit aan op hetgeen Herna bij Q3-cijfers aangaf) zijn gestegen? Wat is er verder gewijzigd in de branche dat er alleen op basis van die kosten opeens geen business case meer mogelijk is?
3.597 Posts
Pagina: «« 1 ... 98 99 100 101 102 ... 180 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Het is water naar de zee dragen: prognose PostNL valt vies tegen

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links