Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel PostNL Koninklijke AEX:PNL.NL, NL0009739416

  • 1,225 19 apr 2024 17:35
  • -0,016 (-1,29%) Dagrange 1,212 - 1,238
  • 1.717.700 Gem. (3M) 2,2M

PostNL januari 2022 | Business update Q4?

3.597 Posts
Pagina: «« 1 ... 88 89 90 91 92 ... 180 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 Jestbread 17 januari 2022 15:37
    quote:

    JMeister schreef op 17 januari 2022 15:01:

    [...]

    Voor PostNL weet ik het niet. Bij andere vervoerders zijn pakketkosten gelijk aan opgaande vracht, plus vaak nog een administratieve fee, hopelijk heeft PostNL gelijke contracten dan is dit prima business.

    Overigens wil ik nog opmerken in relatie tot brandstofkosten hier vaak genoemd. Alle logistieke partijen werken met een brandstoftoeslag op factuur (ik zit in de logistiek en zie alle facturen dus ook) die meestijgt o.b.v. de dieselprijs.

    Zo rekenen veel vervoerders januari 2021 een toeslag van 4% over factuur en was dit vrijwel bij alle vervoerders tussen de 10-12% in december 21. En vaak heb je het niet facturen van 10K maar eerder 100K of meer gezien de aantallen pakketten, dus deze kostenstijging zou redelijk afgedekt moeten zijn.
    Dat is een heel mooie toevoeging, dank voor het delen! Dit sluit wel aan op hetgeen Herna aangaf in de Q3 call dat ze gehedged zijn voor hogere energieprijzen. Dit lijkt daar een praktijkvoorbeeld van.
  2. forum rang 6 MD2018 17 januari 2022 15:41
    quote:

    Jestbread schreef op 17 januari 2022 15:37:

    [...]Dat is een heel mooie toevoeging, dank voor het delen!
    Ze zal de brandstof kosten inderdaad gehedge hebben en iedere logistieke partij rekend een brandstof toeslag. Dit is al heeeel lang zo. Dit aangezien transport lage marges zijn en als dan bv brandstof gigantisch stijgt men niks meer overhoudt..

    Ik hou de registers in de gaten. Volume is vandaag redelijk - redelijk hoog. Hopelijk nu weer de weg omhoog vinden richting 4.00

    Succes allen
  3. forum rang 6 MD2018 17 januari 2022 15:53
    quote:

    Piet Maanuil schreef op 17 januari 2022 15:47:

    Vandaag weer best hoog volume.
    En vandaag weer een pakketje verstuurd. Ik moest 6,75 betalen. Geen brandstof toeslag of zo.
    Is alleen als het zakelijk is de 6.75 betalen een Bol.com echt niet... vandaar dat het voor particulieren gewoon 6.75 is. Bol.com betaald voor vervoer + verwerking (zijn afgesproken bedragen) het flexibele gedeelte is de brandstof toeslag. Hier gaan wij als particulieren niks van zien.

  4. forum rang 6 MD2018 17 januari 2022 16:50
    quote:

    rsantego schreef op 17 januari 2022 16:37:

    Vandaag ruim 42.000 besmettingen met een toename van het aantal ziekenhuisopnames. Benieuwd hoe lang alles open blijft
    Ik ben ook benieuwd, vandaag weer test gedaan en was heeeel druk! In de regio waar ik woon en mijn kinderen op school zitten zijn bijna alle klassen in quarentaine. Ook mensen die ik ken met vacinatie en booster ziek in bed. Niet zo dat ze naar ziekenhuis moeten maar gaat wel heel hard.

    Laten we gewoon alles open gooien toch... Dan loopt het zeker mis. En als we dan de 'niet gevacineerden' dan een 2de recht hebben wanneer men naar ziekenhuis moet, zal je zien dat de wereld te klein is!! Ik ben niet perse voor vacineren maar doe het zeker wel en snap al deze mensen niet die maar tegen zijn. Voor PostNL heeft het invloed maar de werkvloer en chauffeurs/ bezorgers kunnen ook tijdelijk ziek worden.. Verwacht daar geen chaos maar online aankopen gaan dan zeker door het dak.

    PS vele zijn negatief tov de overheid en sectoren roepen schande dat ze niet open mogen en dat de steun te weinig is.... NL is een van de uitzonderingen betreft de compensatie naar bedrijven!! Ik snap dat het moeilijk is maar in dit soort gevallen is het nooit goed. De jeugd en jongere generaties gaan nooit meer een huis bezitten met huizen prijzen die door het dak gaan. In pandemie alles omhoog moet niet gekker worden toch? Als de boel klapt (Q2 2022) kan het heel hard gaan... (Rente gaat ook wederom in NL omhoog. 10 yr Yield boven de 0 en denk dat de stijging nog wel door gaat zetten!)

    Succes allen PostNL lijkt mij dan een veilige haven...
  5. HJ deTuinman 17 januari 2022 17:50
    quote:

    !@#$!@! schreef op 17 januari 2022 12:56:

    [...]

    Er zouden 2 draden moeten zijn op dit forum. 1 voor het bespreken van nieuws en de fundamenten, aangevuld met verwachtingen en risico's die de koers bepalen.
    ..........
    Het feit dat koersen helemaal niet te voorspellen zijn is natuurlijk een zotte gedachte.
    Dat ben ik met jou eens! Natuurlijk kun je verwachtingen hebben over wat de koers zou moeten zijn op basis van fundamentele analyse, naast verwachtingen van analisten. Maar het dagelijkse koersverloop is van veel meer factoren afhankelijk. Bij PostNL weet elke belegger dat de volumes niet altijd even hoog zijn en dat de handel mede de koers bepaalt.
    Vanmorgen zagen we ook weer zo'n "bedenkelijk" harde koersdaling, waarschijnlijk om hier en daar wat stoplosses mee te pakken, waarna de koers de rest van de dag juist weer steeg.. Wie het dan weet, die mag het zeggen.. Maar vreemd blijven dat soort koersbewegingen wel!
  6. Piet Maanuil 17 januari 2022 17:51
    quote:

    MD2018 schreef op 17 januari 2022 15:53:

    [...]

    Is alleen als het zakelijk is de 6.75 betalen een Bol.com echt niet... vandaar dat het voor particulieren gewoon 6.75 is. Bol.com betaald voor vervoer + verwerking (zijn afgesproken bedragen) het flexibele gedeelte is de brandstof toeslag. Hier gaan wij als particulieren niks van zien.

    Volgens mij zijn er ook forumleden met een webshop toch? Kunnen die bevestigen dat ze een brandstof toeslag op hun factuur zien? ik geloof best dat transportbedrijven en "logistieke" partijen dit doen (vrachtvervoer), maar doet PostNL dit ook bij zn webshop klanten?
    Ik geloof niet dat Bol.com en andere grote jongens dat zouden pikken.
    Overigens net zo als die 0,25 euro extra per pakketje, die betaalt Bol.com lijkt mij niet, alleen de wat kleinere webshops en pietje particulier.
  7. forum rang 6 Jestbread 17 januari 2022 17:54
    quote:

    Piet Maanuil schreef op 17 januari 2022 17:51:

    [...]

    Volgens mij zijn er ook forumleden met een webshop toch? Kunnen die bevestigen dat ze een brandstof toeslag op hun factuur zien? ik geloof best dat transportbedrijven en "logistieke" partijen dit doen (vrachtvervoer), maar doet PostNL dit ook bij zn webshop klanten?
    Ik geloof niet dat Bol.com en andere grote jongens dat zouden pikken.
    Overigens net zo als die 0,25 euro extra per pakketje, die betaalt Bol.com lijkt mij niet, alleen de wat kleinere webshops en pietje particulier.
    Piet particulier betaalt hem juist niet, die 0,25 extra
  8. ZJZDOBIZS 17 januari 2022 18:17
    quote:

    biobert schreef op 17 januari 2022 17:58:

    Wat bepaalt de wpa van PostNL? Is dat de Normalised EBIT (280-310 mln) of het Normalised comprehensive income (250-280 mln)?
    Normalised comprehensive income natuurlijk want van ebit moet eerst I en T af.

    Alleen het verschil in de outlook lijkt te klein voor T maar dat komt omdat de EBIT verlaagd is door allerlei items.

    Echt heel duidelijk is het allemaal niet maar dat geld wel voor meer zaken van het management van PostNL.

    Met die outlook zit je dus met 513.25 mio aandelen op tussen de 48.7 en 54.5 ct pa winst.
    Met 70% uitbetalen zoals vorig jaar kom je dan op 34 tot 38ct dividend maar aangezien PIM al gehint heeft op 40ct zullen ze het uitkeringspercentage wel iets verhogen mochten ze met ee werkelijke cijfers iets te kort komen tenzij q4 echt tegenvalt.

    Mijn voorkeur is max 70% betalen en alles er boven gebruiken voor aandelen inkopen.

    De balans is sterk en de ratios heel goed, je staat dik 10% dividend uit te keren, dan is of je dividend te hoog of je koers te laag.
    Dan koop je dus aandelen in want dan los je dat probleem aan beide kanten op.

    Door het lagere aantal aandelen stijgt je wpa en kun je dus makkelijker je dividend volhouden op het zelfde niveau als zoals in 2022 je EBIT lager is dan in 2021 omdat je veel minder corona gerelateerde inkomsten hebt.

    Dan in 2023 heb je weer een beter vergelijk en 2024 tov 2023 zou hopelijk toch helemaal schoon moeten zijn qua vergelijk en dan moeten we Herna en Pim maar geloven dat ze de aangegeven outlook 2024 ook gaan halen.
  9. forum rang 5 upsidedown 17 januari 2022 19:09
    (ABM FN-Dow Jones) PostNL heeft in het tweede kwartaal in lijn met de verwachtingen gepresteerd en ook de outlookverhoging verraste niet. Dit stelde analist David Kerstens van Jefferies maandag.

    Kerstens merkte daarbij op dat de verhoogde outlook voor 2024 16 procent boven de consensus ligt. Die gaat wel gepaard met additionele investeringen ter waarde van 450 miljoen euro.

    Inmiddels mikt het postbedrijf voor 2021 op een genormaliseerd bedrijfsresultaat van 280 tot 310 miljoen euro en een vrije kasstroom van 250 tot 280 miljoen euro. In 2024 rekent PostNL erop een genormaliseerde EBIT te kunnen behalen van 330 tot 370 miljoen euro. Dat is 60 tot 80 miljoen euro hoger dan het postbedrijf eerder verwachtte. De analistenconsensus rekent voor 2024 vooralsnog op 302 miljoen euro.
    -------
    Je zou zeggen het is toch ergens op gebasseerd deze toekomstverwachting. Ben benieuwd.

    Jefferies heeft een koopadvies op PostNL met een koersdoel van 5,50 euro. Het aandeel sloot vrijdag op 4,57 euro.

3.597 Posts
Pagina: «« 1 ... 88 89 90 91 92 ... 180 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Het is water naar de zee dragen: prognose PostNL valt vies tegen

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links