Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel PostNL Koninklijke AEX:PNL.NL, NL0009739416

  • 1,233 24 apr 2024 17:35
  • -0,008 (-0,64%) Dagrange 1,228 - 1,245
  • 1.157.272 Gem. (3M) 2,2M

PostNL januari 2022 | Business update Q4?

3.597 Posts
Pagina: «« 1 ... 63 64 65 66 67 ... 180 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 MD2018 13 januari 2022 13:17
    Einde dag hopelijk wat herstel naar -3%? Dan ergens begin volgende week melding Kretinsky dat hij 25% heeft... De volumes zijn hoog genoeg nu om extra uit te breiden. Natuurlijk is deze daling overdreven en speelt BOA een vies spelletje maar laat PostNL MT nu maar eens zien dat ze het goed doen. Men zou op deze lage koers ook zelf bij kunnen kopen.... Als men echt in het bedrijf gelooft. Ik denk dat als HV weg gaat de koers ook met 10% omhoog schiet maar dat moeten we ook nog maar zien.
    Voornu is het bagger en zijn we weer terug op de 3.50. Misschien wil Fedex PostNL wel kopen die hebben geld zat....
  2. forum rang 6 MD2018 13 januari 2022 13:18
    quote:

    Hansbeleg schreef op 13 januari 2022 13:17:

    [...]
    Ze zijn er achter gekomen dat de lonen elk jaar stijgen.
    Hahah ja joh is dat zo..... Ongekend toch. Het is toch ook zo dat de prijs van PostNL diensten duurder worden.. En men is ook veel efficienter dus dat ga je ook terug zien in de cijfers! Voor nu blijven zitten en bijkopen als je kan.
  3. forum rang 5 manuss 13 januari 2022 13:20
    quote:

    The Saint schreef op 13 januari 2022 12:43:

    Bank of America verdient met haar vaak negatieve adviezen enorm veel geld. Ze nemen shortposities in en het ‘kuddevolk’ opportune beleggers doen hetzelfde of verkopen….. Dat zijn dus typisch the wolves of Wallstreet…..
    Omdat BoA als bank koersadviezen geeft en geen duidelijke inhoudelijke redenen hieromtrent, beschouw ik dit advies als gekleurde oplichting. BoA verdient miljoenen als de koersen flink op en neer bewegen. En daar zorgt BoA dan ook voor!!
  4. forum rang 6 gpjf 13 januari 2022 13:24
    quote:

    France 22 schreef op 13 januari 2022 12:52:

    [...]

    Interessant wat je aankaart, Boa komt met een koersdoelverhoging van 5.00 naar 5.60 2 dagen nadat post bekend maakt dat de Ebitda in 2022 zo.n 18 procent lager zal zijn en dat argument doet ze nu het koersdoel verlagen naar 3.10. Bijna een halvering. En dat met verder geen nieuw feitenmateriaal.

    Dat laat juist zien hoe corrupt de business is alhoewel je natuurlijk zelf verantwoordelijk blijft voor je handelen. Een koers van 3,50 euro is natuurlijk belachelijk als je in welke omstandigheden de koers op 5 euro stond en in welke situatie men nu verkeert. De hele zaak is gewoon een grote manipulatie en door de zeer zwakke leiding van Post.nl niet in de hand te houden. Men laat het een speelbal zijn van een aantal grote partijen waarbij ik toch steeds meer het gevoel krijgt dat niet alleen de particulieren hier onderuit gaan. Deze gang van zaken moet bij een aantal grootaandeelhouders toch ook enorme irritaties opwekken? Je zal je vermogen maar om niks met 1/3 deel zien zakken. Ik blijf zeggen dat Verhagen haar langste tijd heeft gehad. Deze CEO heeft de kwaliteiten van een operationele manager maar mist verder alles wat past bij een CEO van een beursbedrijf. Enfin ik wacht wel op de komenden maanden want volgens mij staat er wel het een en ander te gebeuren.
  5. forum rang 4 Mr_Market 13 januari 2022 13:35
    quote:

    win some... schreef op 13 januari 2022 11:41:

    [...]

    Vind de argumentatie van BoA niet echt overtuigend. Een daling van de EBIT met 18%. Gaan we voor 2021 uit van een voorzichtige 300 mio EBIT, dan kom je voor 2022 uit op een EBIT van 246 mio. In het eerste coronajaar 2020 was de EBIT 245 mio, dus zo slecht is dit helemaal niet.

    Het is ook geen nieuw inzicht, want tijden de Q2-cijfers is al aangegeven door het management dat de EBIT in 2022 lager zou zijn dan in 2021. Uit de bijgeleverde grafiek kon je ook opmaken dat dit zo om en nabij de 250 mio zou zijn. Voor 2024 werd de EBIT toen gezet op een verwachte 330-370 mio. Twee dagen na de Q2 cijfers verhoogde BoA het advies van 5,00 naar 5,60 euro. De verwachte lagere EBIT voor 2022 was dus al lang bekend. Vreemd dat dit nu plots een argument is voor een koersdoel van 3,10 euro.

    Een EBIT van 246 mio in 2022. Ga daarbij uit van +/- 140 mio D&A en dan kom je op een EBITDA van 386 mio. Een marketcap van 514 mio aandelen x 3,10 euro = 1,6 miljard. Met een net debt van ongeveer 200 mio, kom je op een Enterprise Value (EV) van 1,8 miljard uit. Dat leidt tot een EV/EBITDA multiple van 4,7. Dat is toch wel erg laag. Voeg daar nog eens het dividend aan toe. BIj 0,40 euro is het dividenpercentage t.o.v. 3,10 euro maar liefst 13%. Maar ook als het bijvoorbeeld 0,28 euro wordt, net zoals in het qua EBIT vergelijkbare jaar 2020, dan is het nog steeds 9%.

    Dan nog de opmerking over een moeilijke vergelijkingsbasis. Dit lees je wel vaker bij analisten. En inderdaad in veel bedrijven is het lastig YoY te vergelijken, omdat corona de omzetten/winsten sterk kan beìnvloeden. Maar het is juist de taak van een anaiist om desondanks het groei- en winstpotentieel van een onderneming goed in te schatten. Wat mij betreft slaagt de analist van BoA hier niet in.
    Dikke AB!!
  6. forum rang 4 Mr_Market 13 januari 2022 13:44
    'Haagse bronnen: onderwijs weer open, meer ruimte voor sport en winkelen op afspraak'

    www.telegraaf.nl/nieuws/836207861/haa...

    Ik lees nergens dat we weer volledig opengaan.

    'Op 19 december gooide het toen nog demissionaire kabinet het land uit voorzorg op slot, vanwege de opkomst van de omicronvariant, die zich veel sneller verspreidt. Sindsdien zijn niet-essentiële winkels en de horeca dicht.'

    Dus over een paar weken weer volle ziekenhuizen, en beginnen we weer overnieuw?
  7. forum rang 6 prinszicht 13 januari 2022 13:53
    quote:

    win some... schreef op 13 januari 2022 11:41:

    [...]

    Vind de argumentatie van BoA niet echt overtuigend. Een daling van de EBIT met 18%. Gaan we voor 2021 uit van een voorzichtige 300 mio EBIT, dan kom je voor 2022 uit op een EBIT van 246 mio. In het eerste coronajaar 2020 was de EBIT 245 mio, dus zo slecht is dit helemaal niet.

    Het is ook geen nieuw inzicht, want tijden de Q2-cijfers is al aangegeven door het management dat de EBIT in 2022 lager zou zijn dan in 2021. Uit de bijgeleverde grafiek kon je ook opmaken dat dit zo om en nabij de 250 mio zou zijn. Voor 2024 werd de EBIT toen gezet op een verwachte 330-370 mio. Twee dagen na de Q2 cijfers verhoogde BoA het advies van 5,00 naar 5,60 euro. De verwachte lagere EBIT voor 2022 was dus al lang bekend. Vreemd dat dit nu plots een argument is voor een koersdoel van 3,10 euro.

    Een EBIT van 246 mio in 2022. Ga daarbij uit van +/- 140 mio D&A en dan kom je op een EBITDA van 386 mio. Een marketcap van 514 mio aandelen x 3,10 euro = 1,6 miljard. Met een net debt van ongeveer 200 mio, kom je op een Enterprise Value (EV) van 1,8 miljard uit. Dat leidt tot een EV/EBITDA multiple van 4,7. Dat is toch wel erg laag. Voeg daar nog eens het dividend aan toe. BIj 0,40 euro is het dividenpercentage t.o.v. 3,10 euro maar liefst 13%. Maar ook als het bijvoorbeeld 0,28 euro wordt, net zoals in het qua EBIT vergelijkbare jaar 2020, dan is het nog steeds 9%.

    Dan nog de opmerking over een moeilijke vergelijkingsbasis. Dit lees je wel vaker bij analisten. En inderdaad in veel bedrijven is het lastig YoY te vergelijken, omdat corona de omzetten/winsten sterk kan beìnvloeden. Maar het is juist de taak van een anaiist om desondanks het groei- en winstpotentieel van een onderneming goed in te schatten. Wat mij betreft slaagt de analist van BoA hier niet in.
    AB van mij. Ik ben echter van mening dat hij juist wel slaagt in zijn doel voor vandaag. Zie de koers. Kijk, dan is timing cruciaal en de inhoud van de boodschap irrelevant. Nu dit bericht en morgen einde lockdown. Dat alles in een paar dagen om te coveren. Of een goede start te maken. En dan is het gewoon simpel een manier om de shorts te belonen voor het werk. Die maken geen verlies en K helpt gewoon een handje mee als dat nu moet. Hij kan op 24 procent zitten en nu wat verkopen als dank voor bewezen diensten. Het is heel erg simpel.
  8. forum rang 6 Lector 13 januari 2022 13:57
    quote:

    josje52 schreef op 13 januari 2022 13:01:

    Speelbal van speculanten
    Precies dat en alleen dat is het volgens mij.
    Speculanten gebruiken dit aandeel als stuiterbal en spelen er volop mee. Herna staat aan de zijlijn toe te kijken en laat het allemaal toe. De particuliere belegger die dacht een stabiel dividend aandeel te hebben blijkt een soort crypto te hebben, met bijbehorende volatiliteit.
  9. Schuinsmarcheerder 13 januari 2022 14:04
    quote:

    Horse power schreef op 13 januari 2022 12:44:

    Tijd voor fusie van postnl en inpost!
    ???????? ........... InPost !!!! Nog geen jaar na introductie op bijna 50% !!!!!
    En PostNL ??? Ik weet het niet, hoor, maar ik zie "Huppeltje Herna' vliegen op haar bezemsteeltje, geloof ik ........ ?????

    Maar, Horse, ik heb Nelie Smit-Kroes een keer een opmerking horen maken over een mogelijke fusie tussen twee banken (Fortis en ABN Amro). Die opmerking staat in mijn geheugen gegrifd. Zij zei: 'Twee kalkoenen maken nog geen adelaar .......!' Bij jou proef ik dezelfde ironie. Heerlijk! Leuke humor, toch?

    Hup Huppeltje !
  10. .FRL 13 januari 2022 14:26
    Kosten blijven stijgen.

    Nu.nl

    De dieselprijs heeft met 1,77 euro per liter een nieuw recordniveau bereikt, blijkt uit gegevens van UnitedConsumers, dat dagelijks de landelijke adviesprijzen van de grote oliemaatschappijen doorkrijgt. Dat juist diesel piekt, zou te maken kunnen hebben met de af en aan rijdende bestelbusjes, nu we aangewezen zijn op online winkelen. Dat zegt directeur Paul van Selms van UnitedConsumers.

    "Hoe gek het ook klinkt in deze tijd, de economie lijkt nog goed te draaien", zegt Van Selms. De prijs van benzine ligt echter al een hele tijd stabiel hoog rond de 2,10 euro per liter. "Al die busjes die nu af en aan rijden om spullen bij mensen thuis te brengen, rijden op diesel. En meer vraag leidt tot een hogere prijs."

    Ook veel grote vrachtwagens rijden op diesel. Rijkswaterstaat meldde eerder al dat het personenvervoer op de weg tijdens thuiswerkperiodes en lockdowns afneemt, maar dat het vrachtverkeer juist is toegenomen.

    De prijs van een liter benzine bereikte medio november met 2,15 euro een recordniveau. Sindsdien is dat is iets afgenomen naar nu 2,10 euro. "Dat is nog steeds hoog", zegt de directeur van UnitedConsumers. "Het besef van schaarste is inmiddels wereldwijd doorgedrongen en ook zeker in Nederland."

    Veel vraag naar brandstof en weinig aanbod drijft de prijzen op en dat zal nog wel een tijd aanhouden.
3.597 Posts
Pagina: «« 1 ... 63 64 65 66 67 ... 180 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Het is water naar de zee dragen: prognose PostNL valt vies tegen

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links