Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel PostNL Koninklijke AEX:PNL.NL, NL0009739416

  • 1,231 16 apr 2024 17:35
  • -0,029 (-2,30%) Dagrange 1,231 - 1,250
  • 1.572.298 Gem. (3M) 2,2M

PostNL januari 2022 | Business update Q4?

3.597 Posts
Pagina: «« 1 ... 35 36 37 38 39 ... 180 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Boba Fett 10 januari 2022 10:23
    quote:

    huseman1 schreef op 10 januari 2022 10:18:

    Snap alleen niet dat inflatie van een marge afgetrokken moet worden. Dat is wel heel kort door de bocht.
    Dat klopt gewoon niet. Integendeel, investeringen uit het verleden gaan nog meer renderen. Uiteindelijk gaan de prijzen per pakje op termijn toch omhoog.
  2. forum rang 6 MD2018 10 januari 2022 10:25
    quote:

    huseman1 schreef op 10 januari 2022 10:18:

    Snap alleen niet dat inflatie van een marge afgetrokken moet worden. Dat is wel heel kort door de bocht.
    Ligt er gewoon aan. Als men niks kan door berekenen dan moet de efficiency deze inflatie kosten compenseren. Dus als prijzen niet omhoog gaan dan zal dit als efficiency er niet is volledig in de marge vallen.

    Ik verwacht niet dat het zo'n vaart loopt! PostNL staat er top voor en heeft weinig schuld. De grote dossiers zijn eruit en dividend gaat zeker komen dus daar komt dan nog wel wat ondersteuning van.

    Vast houden allemaal want deze min is gewoon de shorts die proberen de boel te drukken!

    Succes!
  3. forum rang 6 Jestbread 10 januari 2022 10:25
    quote:

    Boeren verstand schreef op 10 januari 2022 10:22:

    [...]

    Goed punt. Toch denk ik dat hier een deel van de twijfel zit. De brandstofprijzen, prijzen voor nieuwe busjes, en vooral ook de concurrentie met andere bezorgers voor bezorgers zullen er voor zorgen dat dat percentage ook bij PostNL op gaat lopen. \
    En zoals eerder gezegd: De marge bij PostNL is kwetsbaar, 8 of 9% is niet veel.
    Maar als jij denkt dat PostNL lange termijn contracten afsluit voor benzine en diesel, prima, dan heeft dat dus geen invloed inderdaad!

    Ik gaf verder al aan dat het MT in de outlook van aug al wel rekening hield met die extra 0,25. Dat wisten ze toen al wel.
    Benzine en diesel zijn inderdaad de grootste variabele factoren. Maar dat enkel en alleen die kostenpost ervoor zorgt dat we 4% marge inleveren vind ik wel te kort door de bocht.

    Overigens hou ik er wel van om de discussie hierop levend te houden, in plaats van enkel en alleen koerscommentaren. Weinig inhoud op dit draadje over het algemeen helaas. Doe ik zelf ook aan mee hoor.
  4. forum rang 6 Boeren verstand 10 januari 2022 10:26
    quote:

    huseman1 schreef op 10 januari 2022 10:18:

    Snap alleen niet dat inflatie van een marge afgetrokken moet worden. Dat is wel heel kort door de bocht.
    Eens hoor, zo simpel kan dat ook niet. Dat is ook te kort door de bocht.
    Maar ik schat wel in dat een groot deel van de kosten bij een pakketje variabele kosten zijn (dus meegroeien met de aantallen). Dus bv de loonkosten (of eerder de stuksprijzen voor zzp-ers), de brandstof, )

    Hoeveel het precies moet zijn weet ik niet. Maar als je marge 9% is heeft het veel meer invloed dan wanneer je marge 30% is. (zoals bij aandelen die het wel goed blijven doen, in de tech bv)
  5. pakket 10 januari 2022 10:26
    quote:

    ro1946 schreef op 10 januari 2022 10:12:

    [...]

    Vrienden van de Post.

    He He, Wat fijn om naast al dat gelul en gejank hier over manipulatie, shorters, slecht management, eens een normale post te lezen. Deze bijdrage van Boeren verstand is het meest verstandige dat ik dit jaar 2022 hier heb gelezen. Chapeau.

    RD.
    Mee eens, nu Omicron niet zo erg blijkt te zijn gaat de wereld langzaam van slot af. Slecht voor Postnl , je ziet het aan de koers . Aandelen die hier wel van gaan profiteren zijn bv Air France klm, dat zie je ook aan de koers.
  6. [verwijderd] 10 januari 2022 10:26
    quote:

    Boeren verstand schreef op 10 januari 2022 10:22:

    [...]

    Ik gaf verder al aan dat het MT in de outlook van aug al wel rekening hield met die extra 0,25. Dat wisten ze toen al wel.
    Klopt. Maar ze hebben geen rekening gehouden in hun outlook met de lockdown en volledige piekbezetting tot eind jan 22.
  7. forum rang 6 Boeren verstand 10 januari 2022 10:30
    quote:

    Jestbread schreef op 10 januari 2022 10:25:

    [...]Benzine en diesel zijn inderdaad de grootste variabele factoren. Maar dat enkel en alleen die kostenpost ervoor zorgt dat we 4% marge inleveren vind ik wel te kort door de bocht.

    Overigens hou ik er wel van om de discussie hierop levend te houden, in plaats van enkel en alleen koerscommentaren. Weinig inhoud op dit draadje over het algemeen helaas. Doe ik zelf ook aan mee hoor.
    en loonkosten/ stuksprijs kosten voor bezorgers gieren omhoog. PostNl moet concurreren met heel veel "bezorg' concepten om ze binnen boord te houden. Voor 0.10 cent meer per pakketjes (en de marge per pakketje is ongeveer 0,45) stappen er zo een aantal over naar DHL, GLS, Redjepakketje, Thuisbezorgd, Gorilla en al die anderen.... denk ik.
  8. forum rang 6 Boeren verstand 10 januari 2022 10:33
    quote:

    Boeren verstand schreef op 10 januari 2022 10:31:

    [...]

    Helemaal eens. Ik hoop dan ook dat daar wat positiefs valt te melden door het MT....
    Dus als die oplopende kosten nu eens een beetje levelen met extra toename in groei, komen we toch uit tussen die 280M en 310M...
  9. pakket 10 januari 2022 10:37
    quote:

    Boeren verstand schreef op 10 januari 2022 10:30:

    [...]

    en loonkosten/ stuksprijs kosten voor bezorgers gieren omhoog. PostNl moet concurreren met heel veel "bezorg' concepten om ze binnen boord te houden. Voor 0.10 cent meer per pakketjes (en de marge per pakketje is ongeveer 0,45) stappen er zo een aantal over naar DHL, GLS, Redjepakketje, Thuisbezorgd, Gorilla en al die anderen.... denk ik.
    Klopt weer.. Er staan duizenden vacatures open bij Postnl, voor een paar centen meer kunnen bezorgers , pakketten en post , meer uren krijgen en meer verdienen. De bezorgers die overblijven krijgen meer wijken , pakketten te verwerken per dag en raken in een burn out terecht. Ooit was het een mooi bedrijf...
  10. forum rang 6 Jestbread 10 januari 2022 10:42
    quote:

    pakket schreef op 10 januari 2022 10:37:

    [...]

    Klopt weer.. Er staan duizenden vacatures open bij Postnl, voor een paar centen meer kunnen bezorgers , pakketten en post , meer uren krijgen en meer verdienen. De bezorgers die overblijven krijgen meer wijken , pakketten te verwerken per dag en raken in een burn out terecht. Ooit was het een mooi bedrijf...
    Dit zijn natuurlijk aannames en niet echt gestoeld op feiten.
    Het is echt niet zo dat je overal in bezorgland de wereld kan verdienen tov PostNL. Geloof ik helemaal niks van.
  11. [verwijderd] 10 januari 2022 10:44
    quote:

    Boeren verstand schreef op 10 januari 2022 10:33:

    [...]

    Dus als die oplopende kosten nu eens een beetje levelen met extra toename in groei, komen we toch uit tussen die 280M en 310M...
    Ik kijk naar like for like Q420. Als we uitgaan van jouw 300K mediaan dan hebben we nog 84 mln ebit te gaan in Q421.

    Q420 kwamen we uit op €140 mln ebit. Ik snap dat er wellicht wat meer kosten zijn qua brandstof etc. Echter vorig jaar ook veel extra kosten mbt veiligheid, pakketpunten etc. Dit jaar structureel hogere piek parcel en ook briefjes gingen prima.

    Kun jij mij alsjeblieft vertellen waar die 140 - 84 = €56 mln ebit is gebleven?

    Ik geloof dat het best minder zal zijn, echter 56 mln minder geloof ik gewoon niet. Pak je de helft dan zou je uit moeten komen op een totaal ebit FY21 328 mln. Wat naar mijn mening echt de ondergrens zou moeten zijn. Alles daaronder is afromen door firma spic & span.

    Je mag erop schieten.

    www.postnl.nl/Images/persbericht-q4-2...

  12. pakket 10 januari 2022 10:47
    quote:

    Jestbread schreef op 10 januari 2022 10:42:

    [...]Dit zijn natuurlijk aannames en niet echt gestoeld op feiten.
    Het is echt niet zo dat je overal in bezorgland de wereld kan verdienen tov PostNL. Geloof ik helemaal niks van.
    Stukje uit het FD vorige week...

    [Modbreak IEX: Gelieve hier geen artikelen van FD.nl te kopieren in verband met copyright, bericht is aangepast.]

    Lees het volledige artikel: fd.nl/economie/1426175/fnv-nagelt-ceo...
  13. forum rang 6 Jestbread 10 januari 2022 10:52
    quote:

    pakket schreef op 10 januari 2022 10:47:

    [...]

    Stukje uit het FD vorige week...

    PostNL heeft 19.000 postbezorgers in dienst die maximaal €11,16 per uur verdienen. Een van hen is Gerard van Vliet. De 59-jarige Zeistenaar werkt sinds 2016 als postbesteller. Hij begon op het wml en zit daar nu met €11,05 net boven. 'Ik heb niets tegen Verhagen, integendeel, maar dat verschil in beloning is stuitend. We lopen door weer en wind met zware tassen en zijn het gezicht van het bedrijf. Arbotechnisch mag je niet meer dan 25 uur werken, dus met het huidige loon is dat nooit genoeg om van rond te komen. Ik ken heel wat collega's die naar de voedselbank moeten, of naast hun werk een uitkering nodig hebben.'
    Volgens Van Vliet lopen momenteel meer mensen dan normaal weg, omdat ze elders meer kunnen verdienen. Intussen maakt PostNL het werk alleen maar zwaarder door bestellers met meerdere bundels op stap te sturen die ze dan op straat moeten sorteren. 'Er zijn enorm veel vacatures.'

    Lees het volledige artikel: fd.nl/economie/1426175/fnv-nagelt-ceo...
    Blijf ik heel benieuwd bij welke partij je dan veel meer kan verdienen. Zal allemaal heel weinig uitmaken. Dat FNV dit in campagne tijd zegt, zegt eigenlijk nog niet zo heel veel.
  14. forum rang 6 Boeren verstand 10 januari 2022 10:53
    quote:

    Jestbread schreef op 10 januari 2022 10:42:

    [...]Dit zijn natuurlijk aannames en niet echt gestoeld op feiten.
    Het is echt niet zo dat je overal in bezorgland de wereld kan verdienen tov PostNL. Geloof ik helemaal niks van.
    Tja... dat mag je geloven, maar dan wordt het wel heel moeilijk praten....
    Het is echt wel een feit dat er heel, heel veel bezorg vacatures zijn.

    De hele markt van bezorgers schreeuwt om mensen... Niet alleen pakket bezorgers, maar ook Coolblue, Albert Heijn, Jumbo Picnic...
    Tik voor de gein s in: bezorg vacatures...

    Het is allemaal laag betaald, slecht werk...

    als je dan denkt dat elke 0,10 euro niet uitmaakt, geloof je dat maar...
    En ook maakt PostNL extra kosten voor de bottlenecks. Als pakketjes blijven liggen doordat een vacature niet is ingevuld, of ziekte, moeten bestaande bezorgers dat doen, tegen meerkosten (overwerk etcc). Tuurlijk is het niet doorslag gevend, maar het helpt zeker niet om het beste resultaat te halen.

    Ik heb een eigen bedrijf. En alleen de kosten voor WERVING zijn bij ons dit jaar al 30% hoger... Dus puur om mensen bij ons te laten solliciteren. Dan heb ik het niet over de loon eisen...
    PostNL zal zeker niet de slechtste betaler zijn, maar Coolblue is ook leuk...

    Ik heb al aangegeven dat ik denk dat dit de grootste uitdaging voor PostNL is, bezorgers binnen boord houden. Je hebt niks aan een robot magazijn (het helpt wel natuur,ijk) , als je die pakketjes niet op de deurmat kunt bezorgen...
  15. forum rang 6 Jestbread 10 januari 2022 10:55
    quote:

    Boeren verstand schreef op 10 januari 2022 10:53:

    [...]

    Tja... dat mag je geloven, maar dan wordt het wel heel moeilijk praten....
    Het is echt wel een feit dat er heel, heel veel bezorg vacatures zijn.

    De hele markt van bezorgers schreeuwt om mensen... Niet alleen pakket bezorgers, maar ook Coolblue, Albert Heijn, Jumbo Picnic...
    Tik voor de gein s in: bezorg vacatures...

    Het is allemaal laag betaald, slecht werk...

    als je dan denkt dat elke 0,10 euro niet uitmaakt, geloof je dat maar...
    En ook maakt PostNL extra kosten voor de bottlenecks. Als pakketjes blijven liggen doordat een vacature niet is ingevuld, of ziekte, moeten bestaande bezorgers dat doen, tegen meerkosten (overwerk etcc). Tuurlijk is het niet doorslag gevend, maar het helpt zeker niet om het beste resultaat te halen.

    Ik heb een eigen bedrijf. En alleen de kosten voor WERVING zijn bij ons dit jaar al 30% hoger... Dus puur om mensen bij ons te laten solliciteren. Dan heb ik het niet over de loon eisen...
    PostNL zal zeker niet de slechtste betaler zijn, maar Coolblue is ook leuk...

    Ik heb al aangegeven dat ik denk dat dit de grootste uitdaging voor PostNL is, bezorgers binnen boord houden. Je hebt niks aan een robot magazijn (het helpt wel natuur,ijk) , als je die pakketjes niet op de deurmat kunt bezorgen...

    Nogmaals, in bezorgland ga je elders niet systematisch veel meer verdienen. Ik heb nergens gezegd dat er geen vacatures zijn of dat het lastig is om aan mensen te komen.

    Er wordt nu gedaan alsof het een puinhoop is, terwijl afgelopen kwartaal op de piek is bewezen dat ze het aankunnen zonder noemenswaardige issues op het gebied van bezorging.
  16. forum rang 6 Boeren verstand 10 januari 2022 10:55
    quote:

    SEVA_ schreef op 10 januari 2022 10:44:

    [...]

    Ik kijk naar like for like Q420. Als we uitgaan van jouw 300K mediaan dan hebben we nog 84 mln ebit te gaan in Q421.

    Q420 kwamen we uit op €140 mln ebit. Ik snap dat er wellicht wat meer kosten zijn qua brandstof etc. Echter vorig jaar ook veel extra kosten mbt veiligheid, pakketpunten etc. Dit jaar structureel hogere piek parcel en ook briefjes gingen prima.

    Kun jij mij alsjeblieft vertellen waar die 140 - 84 = €56 mln ebit is gebleven?

    Ik geloof dat het best minder zal zijn, echter 56 mln minder geloof ik gewoon niet. Pak je de helft dan zou je uit moeten komen op een totaal ebit FY21 328 mln. Wat naar mijn mening echt de ondergrens zou moeten zijn. Alles daaronder is afromen door firma spic & span.

    Je mag erop schieten.

    www.postnl.nl/Images/persbericht-q4-2...

    Hier valt niet op te schieten, ik ben het helemaal met je eens ;-)
    Het irritanten is alleen dat het MT dat wel om eoa reden zo inschat. En dat doen ze niet om ons dwars te zitten..
3.597 Posts
Pagina: «« 1 ... 35 36 37 38 39 ... 180 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Het is water naar de zee dragen: prognose PostNL valt vies tegen

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links