Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel AMG Critical Materials N.V. AEX:AMG.NL, NL0000888691

  • 24,380 16 apr 2024 09:46
  • +0,080 (+0,33%) Dagrange 23,760 - 24,580
  • 50.172 Gem. (3M) 243,4K

Draadje met INHOUD! geen toogpraat a.u.b.

2.642 Posts
Pagina: «« 1 ... 127 128 129 130 131 ... 133 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 Just lucky 24 december 2021 10:24
    Is denk interessanter om te kijken naar de totale productie van AMG, momenteel 90k ton/jaar. De kostprijs (excl. transport) ligt meen ik iets boven de $200, laten we uitgaan van $250. Bij een productie van 90k ton kom je op een ebitda van ca. (90.000x(1700-250) 130 mln. Dat is nog los van vanadium en de rest. Een ebitda boven de 200 mln volgend jaar is dus makkelijk haalbaar. HS is altijd conservatief. Het wordt waarschijnlijk dus een heel mooi jaar, hopelijk gaat de markt dat ook in zien. De beleggersdag medio januari en de Q4 cijfers zullen de trend moeten zetten.
  2. forum rang 10 DeZwarteRidder 26 december 2021 13:24
    quote:

    Just lucky schreef op 26 december 2021 12:15:

    Spodumene: $2.050/ton. Met een beetje geluk draaien ze de ebitda target voor komend jaar alleen al met spodumene.
    www.metal.com/Lithium/201906260003
    Lithium kan hard stijgen en net zo hard weer dalen (zoals we al eerder gezien hebben), dus berekeningen maken op basis van de lithium-dagprijs heeft geen enkele zin.

    Overigens werd AMG getipt als kanshebber voor 2022 in Business Class door Ambassador Vermogensbeheer.
  3. visje2 26 december 2021 15:33
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 26 december 2021 13:24:

    [...]

    Lithium kan hard stijgen en net zo hard weer dalen (zoals we al eerder gezien hebben), dus berekeningen maken op basis van de lithium-dagprijs heeft geen enkele zin.

    Overigens werd AMG getipt als kanshebber voor 2022 in Business Class door Ambassador Vermogensbeheer.
    Alles kan hard stijgen en dalen maar in vooruitzichten is het heel gebruikelijk uit te gaan van ( conservatieve) aannames.
    Dat ambassador zit er inmiddels ook alweer een drietal jaren op en heeft het pieken en dalen scenario ook uitgezeten.
    De EBITDA prognose van AMG is dus altijd conservatief te noemen.

    Op 3 januari wordt bekendgemaakt hoe in de CMD van 11 januari geparticipeerd kan worden.
    Heinz is helaas altijd een beetje geheimzinnig in zijn beantwoording van vragen en het is te hopen dat hij deze opstelling eens laat vieren.

    Ben zelf heel nieuwsgierig wat de oude vos van plan is met zijn veriefied carbon credit en hoe deze zijn opgenomen in de EBITDA.
    Misschien dat de Zwarte Weduwe daar een negatieve maar liefst positieve kijk op kan geven, want zij is immers al wetend en heeft visie op de toekomst.
  4. forum rang 10 DeZwarteRidder 27 december 2021 11:01
    quote:

    Meryntje schreef op 27 december 2021 10:00:

    Uit de Volkskrant

    Plan voor omstreden lithiummijn in Servië opgeschort onder druk van milieu-activisten

    Rio Tinto heeft project voor een lithiummijn stilgelegd nadat de lokale overheid toewijzing van land voor het project had geblokkeerd.
    GuS
    Dit heb ik al voorspeld; een lithiummijn in Europa is praktisch onmogelijk.
  5. forum rang 7 Just lucky 27 december 2021 11:44
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 27 december 2021 11:01:

    [...]

    Dit heb ik al voorspeld; een lithiummijn in Europa is praktisch onmogelijk.
    Precies, dat komt door al die linkse rakkers. Voor de buhne wel elektrisch rijden, maar milieueffecten overlaten aan landen buiten Europa waar de grondstoffen geworden worden.
  6. Haegen 27 december 2021 12:23
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 27 december 2021 11:01:

    [...]

    Dit heb ik al voorspeld; een lithiummijn in Europa is praktisch onmogelijk.
    Goed gezien DZR!

    En nog een lichte up-tick

    www.lme.com/Metals/EV/Lithium-prices
    Fastmarkets MB lithium hydroxide monohydrate: min 56.5% LiOH2O battery grade, spot prices CIF China, Japan and Korea, $/KG.
    23 December 2021 32.00
    16 December 2021 31.00
  7. Margin Call 27 december 2021 12:31
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 27 december 2021 11:01:

    [...]

    Dit heb ik al voorspeld; een lithiummijn in Europa is praktisch onmogelijk.
    Ja en kan je je nog het Lithium avontuur in Spanje herinneren... dat AMG verloren heeft van Infinity?
    Zelfde verhaal: Spain’s rush for lithium falls foul of local opposition
  8. wesmail 29 december 2021 09:07
    Vertaald, maar de lezer snapt dat,

    Hoe hoog kunnen de lithiumprijzen gaan?

    Het is de vraag die op ieders lippen brandt en we hadden een spleet bij het beantwoorden ervan in het decembernummer van Battery Materials Review .

    Het is een moeilijke vraag omdat de lithiumprijzen zich nu in onontgonnen gebied bevinden (ze zijn nog nooit zo hoog geweest) en hoe modelleer je iets als je geen referentiekader hebt?

    Welnu, je moet naar andere materialen kijken om je gids te zijn en dat is wat we in onze aanpak hebben gebruikt.

    Om de achtervolging in te zetten, stellen we voor dat de lithiumprijzen, die al met 500% zijn gestegen ten opzichte van de Q3/20-dal voor SpodCon en 700% voor BG-lithiumcarbonaat, tot wel 1300% kunnen stijgen vanaf de trog.

    Dus, om dat in gewone cijfers te zeggen, dat zijn SpodCon-prijzen van meer dan US $ 5000/t en BG lithiumcarbonaatprijzen van meer dan US $ 60/kg in deze cyclus.

    Dat is vergeleken met SpodCon-prijzen die nu US$ 2360/t bedragen, China spot BG LC-prijzen van US$ 38,8/kg en contractprijzen rond US$ 20-25/kg.

    Dus dat is nog steeds een flinke stijging vanaf hier, voor iedereen die waarschuwt dat de lithiumgebeurtenis voorbij is.

    Misschien denken sommige lezers dat ik gek ben!

    Veel mensen dachten dat ik ook gek was toen ik in augustus 2020 voorspelde dat de lithiumprijzen vier keer zouden kunnen stijgen ten opzichte van hun huidige niveaus.

    Het bleek dat ik toen te conservatief was.

    Misschien ben ik deze keer ook te conservatief?

    Het is waarschijnlijk geen verrassing dat de consensus aan de verkoopzijde voorspelt dat de lithiumprijzen volgend jaar zullen stijgen.

    De meeste analisten (inclusief wijzelf) voorspellen immers een aanzienlijk lithiumtekort.

    Maar wat misschien een verrassing is, is dat de meeste huizen aan de verkoopkant de lithiumprijzen voor 2022 onder de huidige spot voorspellen!

    Ja, u leest het goed.

    De consensus van aandelenanalisten aan de verkoopkant heeft SC6-prijzen van gemiddeld US$ 1861/t in 2022, 21% onder de huidige spot, en BG LC-prijzen op US$ 25,3/kg, 35% onder de huidige spot.

    Wat betekent dat?

    Het betekent dat aandelenanalisten massaal geen geld meer hebben bij hun prijsvoorspellingen en dat de aandelenwaarderingen vanaf nu aanzienlijk zullen moeten stijgen.

    Om u een idee te geven van hoe ver analisten zijn - geen namen noemen, maar een grote Amerikaanse bank die eerder deze maand de lithiumsector beroemd heeft gedegradeerd, gebruikt een contract-LC-prijs van US $ 12,70 / kg voor 2022E, wat bijna 50% is onder de Q4/21 contractprijs voor LC!!

    Er is slechts één makelaar op onze lijst die prijsvoorspellingen voor 2022 heeft in lijn met of boven de huidige spotprijzen. Al de rest staat hieronder, veel duidelijk.

    Dus in een situatie waarin de lithiummarkt een tekort zal blijven vertonen, lijken de meeste huizen aan de verkoopkant te impliceren dat de lithiumprijzen zullen dalen.

    Natuurlijk niet als de markt een tekort blijft vertonen, dus analisten zullen hun prijsprognoses (waarschijnlijk aanzienlijk) moeten verhogen, wat een domino-effect zal hebben op de waarderingen van aandelen.

    Om eerlijk te zijn, kijkt de markt tot op zekere hoogte al verder dan de prognoses van de verkoopkant.

    Dat is de reden waarom aandelen de prijsdoelen van bestaande analisten hebben overschreden en we beginnen de rating van makelaars te zien.

    Maar in deze omgeving ben ik bang dat ik denk dat het de analisten zijn die het bij het verkeerde eind hebben, niet de markt!

    De veranderende aard van de lithiumprijsstelling

    Een terugkerend thema in de lithiumindustrie dit jaar was het verschil tussen de Chinese spotprijs voor lithiumchemicaliën en het prijsniveau voor langetermijncontracten.

    De meeste gevestigde lithiumproducenten begonnen het jaar met verkopen in jaarlijkse prijscontracten, maar die structuur zal vanaf nu waarschijnlijk veranderen.

    Op dit moment is het verschil tussen spot- en contractlithiumprijzen enorm; in carbonaat kan dit het verschil zijn tussen US$38/kg voor spotmateriaal in China en US$7/kg voor materiaal geleverd aan Korea op jaarcontracten.

    In gesprek met handelaren en marktdeelnemers is dit echter snel aan het veranderen.

    Zoals we zagen met ijzererts in de jaren 2000, veranderen jaarlijkse prijscontracten nu in driemaandelijkse prijscontracten. En die kwartaalcontracten hebben nauwere banden met spotprijzen.

    In gesprek met handelaren suggereren ze dat recentere contracten worden gekoppeld aan Aziatische spotprijzen voor lithium, soms Chinese spotprijzen.

    Wat betekent dat er een aanzienlijk potentieel is voor bedrijven met veel blootstelling aan jaarlijkse prijscontracten om een ??aanzienlijke stijging van de gerealiseerde inkomsten te zien in Q1/22.

    Sommigen zien het inderdaad al.

    Bij de resultaten van het derde kwartaal van 21, merkte SQM op dat het verwachtte dat de verkoopprijzen in het vierde kwartaal met 50% zouden stijgen.

    In onze Recharge-podcast deze maand sprak Ken Brinsden, CEO van Pilbara Minerals, over het heronderhandelen van langetermijncontracten met klanten, zodat ze dichter bij spotprijzen komen.

    Hij vermeldde dat de contractprijzen van zijn bedrijf nu c.US$1650-1800/t voor CQ4/21 waren, van minder dan US$1000/t voorheen.

    Ik zou willen voorstellen dat ze in 2022 waarschijnlijk nog hoger zullen gaan.

    Deze verschuiving van prijsstelling op jaarbasis naar driemaandelijkse prijsstelling betekent dat zelfs die bedrijven die verkopen op langlopende volumecontracten, zullen kunnen profiteren van stijgingen van de spotprijzen.

    De vertraging bij de doorgang is ook korter.

    Aan het begin van dit jaar was er een vertraging van 4-5 maanden voor de prijsdoorgifte.

    Nu is het dichter bij 1-2 maanden.

    Deze verandering in prijsrealisaties wordt momenteel niet echt weerspiegeld door veel sell-side analisten.

  9. wesmail 29 december 2021 09:07
    Wanneer zullen de lithiumprijzen dalen?

    Dit is natuurlijk de volgende grote vraag in de sector.

    Als we terugdenken aan de supercyclus van grondstoffen in de jaren 2000, was de prijsstijging geen rechtlijnige gebeurtenis en waren er perioden waarin de prijzen zowel terugvielen als stegen.

    Deze terugvalperiodes waren over het algemeen het resultaat van een van de twee belangrijkste drijfveren:

    1) Perceptie van veranderde macro-omstandigheden voor de vraag; en

    2) Onevenwichtigheid tussen vraag en aanbod op korte termijn.

    Nu is er voor mij een behoorlijk groot verschil tussen het prijsgedrag van op de beurs verhandelde grondstoffen zoals koper, zink en ruwe olie in vergelijking met lithium.

    Ik verwacht niet dat de lithiumprijzen zo elastisch zullen zijn voor de algemene economische cycli, omdat de belangrijkste motor van de vraag naar lithium (het EV-evenement) dat niet is.

    Dus ik zie driver (1) niet als zo'n belangrijke driver voor lithiumprijzen.

    Ik zie driver (2) echter wel als een belangrijke voor lithium.

    En ik denk dat in deze context elke vertraging van de verkoop van elektrische voertuigen en/of het opstarten (herstarten) van grote projecten op korte termijn tot onevenwichtigheden tussen vraag en aanbod in de sector kan leiden.

    Hoewel we een voortdurende capaciteitsuitbreiding in de Atacama zien, zullen het voor mij hardrock-startups in West-Australië en elders zijn die de markt in de komende 12-18 maanden kunnen destabiliseren.

    Echter, vanwege Covid vertragingen, ik verwacht geen materiële impact tot het einde van 2022 op zijn vroegst, het meest waarschijnlijk begin 2023.

    Dat betekent dat ik ben erg blij dat de lithium-markt een tekort zal blijven voor het grootste deel van 2022.

    Beyond dat er een behoorlijke hoeveelheid capaciteit zal beginnen te komen, maar ik denk dat het meeste zal worden gecompenseerd door een grotere vraag.

    Ik verwacht dat de lithiumprijzen iets cyclischer zullen zijn dan ze tot nu toe zijn geweest, maar ik verwacht nog steeds dat ze de komende jaren een algemeen stijgende trend zullen vertonen.

    De reden hiervoor is dat een waarschijnlijk tekort aan lithium momenteel onze prognoses voor de verkoop van elektrische voertuigen tegenhoudt.

    Naarmate lithium op de markt komt, kunnen er meer batterijen worden gemaakt en kunnen er meer EV's worden verkocht.

    Ik verwacht op geen enkel moment in dit decennium een ??langdurige onbalans.

    Ik weet dat een aantal analisten aan de verkoopkant niet zo positief zijn als ikzelf en veel van de andere branchespecialisten, maar ik zou willen suggereren dat sommige niet-gespecialiseerde analisten technische problemen bij hun vraag- en aanbodmodellering verkeerd aanpakken.

    De belangrijkste fouten die ik zie in modellen zijn:

    • De veronderstelling dat 100% van het materiaal dat in Latijns-Amerika uit pekel wordt geproduceerd, van batterijkwaliteit is (terwijl het in feite dichter bij 80% ligt).

    Hoewel veel van dit niet-BG-materiaal kan worden geüpgraded, is er een herstelverlies van ongeveer 7-15%.

    Als analisten geen rekening houden met dit verlies, overschatten ze het aanbod.
  10. r66 29 december 2021 17:02
    quote:

    wesmail schreef op 29 december 2021 09:07:

    Wanneer zullen de lithiumprijzen dalen?

    Dit is natuurlijk de volgende grote vraag in de sector.

    Als we terugdenken aan de supercyclus van grondstoffen in de jaren 2000, was de prijsstijging geen rechtlijnige gebeurtenis en waren er perioden waarin de prijzen zowel terugvielen als stegen.

    Deze terugvalperiodes waren over het algemeen het resultaat van een van de twee belangrijkste drijfveren:

    1) Perceptie van veranderde macro-omstandigheden voor de vraag; en

    2) Onevenwichtigheid tussen vraag en aanbod op korte termijn.

    Nu is er voor mij een behoorlijk groot verschil tussen het prijsgedrag van op de beurs verhandelde grondstoffen zoals koper, zink en ruwe olie in vergelijking met lithium.

    Ik verwacht niet dat de lithiumprijzen zo elastisch zullen zijn voor de algemene economische cycli, omdat de belangrijkste motor van de vraag naar lithium (het EV-evenement) dat niet is.

    Dus ik zie driver (1) niet als zo'n belangrijke driver voor lithiumprijzen.

    Ik zie driver (2) echter wel als een belangrijke voor lithium.

    En ik denk dat in deze context elke vertraging van de verkoop van elektrische voertuigen en/of het opstarten (herstarten) van grote projecten op korte termijn tot onevenwichtigheden tussen vraag en aanbod in de sector kan leiden.

    Hoewel we een voortdurende capaciteitsuitbreiding in de Atacama zien, zullen het voor mij hardrock-startups in West-Australië en elders zijn die de markt in de komende 12-18 maanden kunnen destabiliseren.

    Echter, vanwege Covid vertragingen, ik verwacht geen materiële impact tot het einde van 2022 op zijn vroegst, het meest waarschijnlijk begin 2023.

    Dat betekent dat ik ben erg blij dat de lithium-markt een tekort zal blijven voor het grootste deel van 2022.

    Beyond dat er een behoorlijke hoeveelheid capaciteit zal beginnen te komen, maar ik denk dat het meeste zal worden gecompenseerd door een grotere vraag.

    Ik verwacht dat de lithiumprijzen iets cyclischer zullen zijn dan ze tot nu toe zijn geweest, maar ik verwacht nog steeds dat ze de komende jaren een algemeen stijgende trend zullen vertonen.

    De reden hiervoor is dat een waarschijnlijk tekort aan lithium momenteel onze prognoses voor de verkoop van elektrische voertuigen tegenhoudt.

    Naarmate lithium op de markt komt, kunnen er meer batterijen worden gemaakt en kunnen er meer EV's worden verkocht.

    Ik verwacht op geen enkel moment in dit decennium een ??langdurige onbalans.

    Ik weet dat een aantal analisten aan de verkoopkant niet zo positief zijn als ikzelf en veel van de andere branchespecialisten, maar ik zou willen suggereren dat sommige niet-gespecialiseerde analisten technische problemen bij hun vraag- en aanbodmodellering verkeerd aanpakken.

    De belangrijkste fouten die ik zie in modellen zijn:

    • De veronderstelling dat 100% van het materiaal dat in Latijns-Amerika uit pekel wordt geproduceerd, van batterijkwaliteit is (terwijl het in feite dichter bij 80% ligt).

    Hoewel veel van dit niet-BG-materiaal kan worden geüpgraded, is er een herstelverlies van ongeveer 7-15%.

    Als analisten geen rekening houden met dit verlies, overschatten ze het aanbod.
  11. r66 29 december 2021 17:19
    Het is ook niet voor niks dat er voor opslag naar vanadium redox batterijen worden ontwikkelt.
    Vandaar ook dat aluminium batterijen intersant zijn. Bv. aluminium ion graphene batterijen
    Lekken minder stroom, laden veel sneller, tegen super capacitor aan. Veel goedkoper. Huidige prototypes in de buurt van energie dichtheid van lithium ( per kg, en veel beter per liter). Wat betekent dat het voor opslag zeer geschikt is. Omdat er geen koeling / verwarming nodig, is en het veel sneller op te laden is, zou het zelfs met lagere energy dichtheid per kilo zeer interessant zijn voor de auto industrie.
    Qua hoge laadsnelheid alleen al interessant bij remmen & versnellen.

    Aluminium is er genoeg, en goed recyclebaar. Het zou een hoop problemen op kunnen lossen, waar lithium voor de toekomst een probleem geeft qua kosten, recycling, milieu impact.
  12. forum rang 10 DeZwarteRidder 29 december 2021 18:37
    quote:

    r66 schreef op 29 december 2021 17:19:

    Het is ook niet voor niks dat er voor opslag naar vanadium redox batterijen worden ontwikkelt.
    Vandaar ook dat aluminium batterijen intersant zijn. Bv. aluminium ion graphene batterijen
    Lekken minder stroom, laden veel sneller, tegen super capacitor aan. Veel goedkoper. Huidige prototypes in de buurt van energie dichtheid van lithium ( per kg, en veel beter per liter). Wat betekent dat het voor opslag zeer geschikt is. Omdat er geen koeling / verwarming nodig, is en het veel sneller op te laden is, zou het zelfs met lagere energy dichtheid per kilo zeer interessant zijn voor de auto industrie.
    Qua hoge laadsnelheid alleen al interessant bij remmen & versnellen.

    Aluminium is er genoeg, en goed recyclebaar. Het zou een hoop problemen op kunnen lossen, waar lithium voor de toekomst een probleem geeft qua kosten, recycling, milieu impact.
    Aluminium heeft blijkbaar grote nadelen, want anders was die batterij er allang geweest, zeker nu lithium zo duur is.
  13. Het mannetje van de radio 30 december 2021 11:20
    Aluminium is zeer schaars:
    ,,In Vietnam ligt een kilometer lange stapel aluminium die groot genoeg is om de wereldwijde tekorten op te lossen. Maar die verstoffende voorraad is vooral een teken van een markt die helemaal uit het lood is geslagen."

    Aldus een artikel in het FD van 05-12-2021 fd.nl/financiele-markten/1421415/een-...

    Dus recyclen van aluminium is key.
  14. wesmail 5 januari 2022 10:24
    Chinees lentefestival in februari dus er wordt nu flink Lithiumcarbonaat ingekocht omdat de handel dan een tijdje stil ligt. Voorraden zijn historisch laag. Chinezen betalen gemiddeld 30% meer dan andere inkopers. Autobedrijven investeren steeds meer in Lithium-supply. Schubi ruikt de dollars en komt in aktie. ESG verhaal dat de Lithium uit afval wordt gewonnen. Laten we hopen dat ze dit nu wel eens goed gaan verkopen, maar Schubi kennende wordt het weer zo droog als de witte wijn van de Aldi.
  15. Uitderegio 5 januari 2022 10:49
    als ik nog even het press release lees ter voorbereiding op a.s dinsdag (https://amg-nv.com/feed-posts/amg-advanced-metallurgical-group-n-v-increases-guidance-for-2022-and-announces-a-consolidation-of-its-lithium-activities-2/) dan zie ik niet direct gebeuren dat ze deze tak gaan samenvoegen en gaan verkopen. Lijkt mij eerder dat deze consildatie inhoudt dat de Lithium tak , samen met de duitse ondernemening, meer het hart gaan vormen van AMG en de strategie hierop wordt toegelicht.

    Wat zijn jullie verwachtingen?
  16. forum rang 10 DeZwarteRidder 5 januari 2022 11:50
    quote:

    Uitderegio schreef op 5 januari 2022 10:49:

    als ik nog even het press release lees ter voorbereiding op a.s dinsdag (https://amg-nv.com/feed-posts/amg-advanced-metallurgical-group-n-v-increases-guidance-for-2022-and-announces-a-consolidation-of-its-lithium-activities-2/) dan zie ik niet direct gebeuren dat ze deze tak gaan samenvoegen en gaan verkopen. Lijkt mij eerder dat deze consildatie inhoudt dat de Lithium tak , samen met de duitse ondernemening, meer het hart gaan vormen van AMG en de strategie hierop wordt toegelicht.

    Wat zijn jullie verwachtingen?
    De enige manier om de verborgen waarde uit de lithium-groep te kunnen halen is een aparte beursnotering in de USA.

    Lithium heeft ook helemaal niks te maken met de andere bedrijven van AMG.
2.642 Posts
Pagina: «« 1 ... 127 128 129 130 131 ... 133 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

AMG ziet enorme kansen in recyclen van plutonium

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links