Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 7,170 16 apr 2024 12:36
  • -0,105 (-1,44%) Dagrange 7,080 - 7,200
  • 73.596 Gem. (3M) 272,7K

De algemene rekenkamer

2.535 Posts
Pagina: «« 1 ... 122 123 124 125 126 127 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 pwijsneus 24 december 2021 14:40
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 24 december 2021 14:30:

    [...]
    Zo is het. De beste en gewaardeerde wijsneus begrijpt defrev niet goed.

    Je beurt dus in 1 keer, maar komt dan nog niet in de cijfers. Deze omzet wordt uitgesmeerd over de looptijd, en valt dan dus periodiek vrij (revenue recognition), en dat zien we in de boeken, toch?

    Er wordt gefactureerd als eenmalige fee, maar het komt in de boeken als subsription.
  2. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 24 december 2021 16:23
    quote:

    pwijsneus schreef op 24 december 2021 14:40:

    [...]
    Je beurt dus in 1 keer, maar komt dan nog niet in de cijfers. Deze omzet wordt uitgesmeerd over de looptijd, en valt dan dus periodiek vrij (revenue recognition), en dat zien we in de boeken, toch?

    Er wordt gefactureerd als eenmalige fee, maar het komt in de boeken als subsription.
    Ja, het is defrev.

    En nee, het is geen subscription. Het verschil is zichtbaar in de balans.

    Laat ik van de gelegenheid gebruik maken om eens goed uit te halen naar NKIT.
    Hij zegt regelmatig dit cijfergedoe maar onzin te vinden. Hij heeft dus geen enkele waardering voor het 'cijfergeneuzel' van @boem! en af en toe anderen, waaronder ik.

    Hij zweert bij zijn optiehandeltjes. Te simpel voor woorden, geloof er niet zonder meer in.

    Ik beleg al vele jaren in TT via opties, op basis van de zorgvuldige cijferanalyses in deze draad.
    Je hoeft er niet in te geloven, mag meer of minder optimistisch zijn, maar ik weet vrijwel alles van optietactieken in TT. Diagonale short of long spreads hebben voor mij geen geheimen, short straddles ook niet. En als het moet een butterfly.

    Daar heb ik NKIT met zijn achteraf "zie-je-wel-triomfantalisme..." niet voor nodig.
    Zijn eerste echte analyse van het TT-bedrijf moet ik nog tegen komen.

    Ik vind NKIT een van de meest oninteressante posters in de diverse TT-forums.

  3. forum rang 6 boem! 24 december 2021 23:52
    Antwoord IR hoe men boekhoudkundig omgaat met jaarabbo's:

    "our maps and traffic revenue in the Automotive segment follow the same mechanisme as described for IndiGo; operartional revenue model is in most cases based on a one-time fee per car, which for IFRS revenue recognisation purposes will be booked as deferred revenue at the moment of transaction and will be realeased on a monthly basis over the duration of the contract.
    Our new Navigation for Automotive product will be based on the same machanisme as described above, though the revenue recognisation for most embedded navigation products currently in production the production revenue equals the IFRS revenue.

  4. forum rang 6 boem! 25 december 2021 00:35
    De implicatie van jaarabbo's voor new Navigaion for Automoive products leidt ertoe dat de verschillen tussn FCF en IFRS op den duur verdwijnen

    De twee oorzaken van het verschil tussen FCF en IFRS zullen gestaag verdwijnen.
    De amortisation levert volgnd jaar en het jaar daarop nog en verschil op van 50 mio en 17 mio waarna er niets meer af te schrijven
    valt.
    Terwijl doordat de operationele omzet meer en meer in lijn komt te liggen metde IFRS omzet ook dit verschil in de rapportage verdwijnt .

    NB waar in de opbouwfase van de deferred long de IFRSomzet nog geplaagd werd door de toepassing van deferred long zal dit in de toekomst bij vrijval juist de IFRS omzet helpen.
  5. forum rang 6 boem! 25 december 2021 02:16
    Om aansluiting te houden met het sprookjesplaatje voor ALLE aandeelhouders ons voorgeschoteld tijdens de CMD dient de prodomzet Automotive jaarlijks met 100 mio te stijgen. Van 300 mio in 2021 tot aan 700 mio in 2025.

    Vandaar dat ik me hoofdzakelijk focust op deze prodomzet. De IFRS omzet zal door de grotere vrijval en de jaarabbo's gestaag volgen.

    1st bewijs moet geleverd gaan worden in 2022 met een prodomzet van 400 mio.

  6. forum rang 6 boem! 25 december 2021 11:04
    Waarom ik er heilig van overtuigd ben, dat een "dirty" exit niet tot de mogelijkheden behoort zit opgesloten in de 3 daarvoor benodigde ingredienten zoals daar zijn:
    Een overduidelijke onderwaardering van de aanwezig assets
    Het niet willen delen door de FF's
    Het downplayen van het aandeel door diezelfde FF's.

    De onderwaardering van de assets is de enige variabele die met "check" kan worden afgesloten.
    De andere twee variabelen laten eerder het tegendeel zien:
    de winst bij de verkoop van TTT is gelijkelijk verdeeld tussen FF's met 330 mio en de free-float met 420 mio
    anders dan downplayen werd ons in 2019 al een sprookje voorgetoverd met een FCF van 1 euro in 2023 en 2 euro in 2025.

    Het herhalen van de doelstelling voor 2023 duidt op een koers van 25 euro waardoor de onderwaardeeing van de assets verleden tijd zal zijn.

  7. forum rang 6 pwijsneus 25 december 2021 11:25
    quote:

    boem! schreef op 25 december 2021 11:04:

    Waarom ik er heilig van overtuigd ben, dat een "dirty" exit niet tot de mogelijkheden behoort zit opgesloten in de 3 daarvoor benodigde ingredienten zoals daar zijn:
    Een overduidelijke onderwaardering van de aanwezig assets
    Het niet willen delen door de FF's
    Het downplayen van het aandeel door diezelfde FF's.

    De onderwaardering van de assets is de enige variabele die met "check" kan worden afgesloten.
    De andere twee variabelen laten eerder het tegendeel zien:
    de winst bij de verkoop van TTT is gelijkelijk verdeeld tussen FF's met 330 mio en de free-float met 420 mio
    anders dan downplayen werd ons in 2019 al een sprookje voorgetoverd met een FCF van 1 euro in 2023 en 2 euro in 2025.

    Het herhalen van de doelstelling voor 2023 duidt op een koers van 25 euro waardoor de onderwaardeeing van de assets verleden tijd zal zijn.

    Ik vraag me af of TomTom het aandurft om deze doelstellingen op papier vast te leggen. Er is geen duidelijke outlook.

    De verwachte FCF in 2023 is 47 mln, oftewel 8%. Dat zou betekenen dat TT de verwachting met bijna 300% naar boven moet bijstellen om tot de door jou genoemde 1 euro te geraken.

    Is dat realistisch?

    Vrolijk kerstfeest trouwens.

    Reken je op een forse bijstelling van de outlook straks in Feb? Zelf vermoed ik dat TomTom het niet aandurft, het is makkelijker om alleen wat vrijblijvend te roepen in de CC, gaan ze niet vastleggen (is slechts mijn verwachting).

    Ook geeft de consensus aan dat TomTom nog steeds verliesgevend is in 2022. Gaat dit dan ook worden bijgesteld denk je? Is toch iets waar beleggers naar kijken namelijk.

    Voor degene die de consensus niet weten te vinden; staat onderaan op deze site: corporate.tomtom.com/investors/analys...
  8. forum rang 6 boem! 25 december 2021 11:58
    Ten eerste de consensus heeft niets van doen met de verwachtingen van TT zelf, het zijn de verwachtingen van analisten voor 2021 en 2023 voor de 3q cijfers waarnaar jij verwijst.

    De verwachting doorTT uitgesproken is dat de IFRS omzet in 2021 235 mio zal bedragen en deze omzet zal in 2022 groeien met een percentage van 2X%.

    Ik voorzie een prodomzet Automotive van 300 mio in 2021 welke omzet groeit naar 400 en 500 mio in resp 2022 en 2023.

    TT zal ook voor 2022 haar outlook voorzichtgig vaststellen maar om een groei van 25% te realiseren in IFRS omzet zal de prod omzet toch echt naar de 400 mio moeten gaan in 2022.

    Op basis van de introductie va IndiGo en de uitspraak van 20-30% groei in 2022 durf ik het wel aan een FCF van 1 euro in 2023 als reeel te bestempelen.

    Jij trouwens ook een vrolijk kerstfeest en een nog vrolijker nieuw jaar.
  9. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 25 december 2021 13:58
    quote:

    boem! schreef op 24 december 2021 23:52:

    Antwoord IR hoe men boekhoudkundig omgaat met jaarabbo's:

    "our maps and traffic revenue in the Automotive segment follow the same mechanisme as described for IndiGo; operartional revenue model is in most cases based on a one-time fee per car, which for IFRS revenue recognisation purposes will be booked as deferred revenue at the moment of transaction and will be realeased on a monthly basis over the duration of the contract.
    Our new Navigation for Automotive product will be based on the same machanisme as described above, though the revenue recognisation for most embedded navigation products currently in production the production revenue equals the IFRS revenue.
    Martin, ik snap het vetgemaakte niet. Het lijkt in strijd met het erboven beschreven deferren.

    Heb jij enig idee wat ze met het vetgemaakte bedoelen, en welke producten ze precies bedoelen?

  10. [verwijderd] 25 december 2021 14:12
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 25 december 2021 13:58:

    [...]
    Martin, ik snap het vetgemaakte niet. Het lijkt in strijd met het erboven beschreven deferren.

    Heb jij enig idee wat ze met het vetgemaakte bedoelen, en welke producten ze precies bedoelen?

    Ze bedoelen hier denk ik dat de huidige én toekomstige (indigo) producten geen verschil kennen in revenue recognition. Zowel de huidige maps en traffic producten als toekomstige Indigo kennen een betaling per auto bij aanvang en daarna loopt het per maand de cijfers in gedurende de looptijd van het contract.

    Indigo kan als het grote klanten wint voor een behoorlijke upfront cashflow zorgen zodra klanten met massa modellen live gaan, waarna het boeken van die omzet dus weer geleidelijk zal gaan. Dat zou dan leiden tot een grotere gap tussen operational en IFRS revenue.

    Ik ben benieuwd, want dat is de hamvraag wat tomtom ziet als haar in mooi Engels “total adressable market” nu Indigo erbij is gekomen. Wat is het omzet potentieel? Is die (veel) groter dan voorheen toen Indigo nog iets bestond? Dat is voor ons heel moeilijk te schatten want ik heb geen idee hoe je de prijzen van een cockpit moet vergelijken met prijzen van maps of traffic of vergeleken bij hun ‘oude’ navigatie software product. Bovendien hoef je Indigo niet als geheel te gebruiken, je kunt ook elementen ervan gebruiken en wat is de prijs dan?
  11. [verwijderd] 25 december 2021 14:16
    quote:

    pwijsneus schreef op 24 december 2021 14:40:

    [...]

    Je beurt dus in 1 keer, maar komt dan nog niet in de cijfers. Deze omzet wordt uitgesmeerd over de looptijd, en valt dan dus periodiek vrij (revenue recognition), en dat zien we in de boeken, toch?

    Er wordt gefactureerd als eenmalige fee, maar het komt in de boeken als subsription.
    Ja dat klopt precies. Alleen het oude product, zoals een digitale kaart op een memorystick is een tastbaar product en geen live service dus dan zal wel in 1 keer de omzet geboekt worden. Voor alles dat ‘live’ is of ‘te updaten’ geldt hetgeen wat je hierboven schrijft.
  12. forum rang 6 boem! 26 december 2021 00:57
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 25 december 2021 13:58:

    [...]
    Martin, ik snap het vetgemaakte niet. Het lijkt in strijd met het erboven beschreven deferren.

    Heb jij enig idee wat ze met het vetgemaakte bedoelen, en welke producten ze precies bedoelen?

    Het oude principe van een one-time per car welk principe ook wordt gebruikt bij de facturatie van IndiGo zie je mijn inziens terug in de eerste alinea. Bij oplevering wordt het gehele bedrag gefactureerd en geboekt onder deferred kort en deferred lang waarna de bedragen vrijvallen op maandbasis.

    HG geeft aan, dat de facturatie in het nieuwe model veranderd in jaarlijkse bijdragen.
    Daar er in die gevallen geen sprake meer is van deferred long(alles binnen een jaar) zie je dat er voor deferred long geen plaats meer is en de productie omzet de IFRS omzet benaderd(equals).

    Konsekwentie van deze nieuwewijze van factureren is dat de GAP tussen produtie- en iFRS-omzet sneller wordt beslecht.
    Naast het almaar toenemend deel vanuit deferred kort en lang wordt in de nieuwe wijze deferred reeds in het begin uigeschakeld.
    OOk voor de cash-flow zal dit negatieve problemen opleveren de facturatie wordt immers in een aantal jaren verdeeld.
  13. forum rang 6 win some... 26 december 2021 10:33
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 25 december 2021 13:58:

    [...]
    Martin, ik snap het vetgemaakte niet. Het lijkt in strijd met het erboven beschreven deferren.

    Heb jij enig idee wat ze met het vetgemaakte bedoelen, en welke producten ze precies bedoelen?

    Ik interpreteer dit als volgt: in de huidige situatie worden Maps en Traffic gedeferred, omdat er gedurende de gehele looptijd van het contract updates en diensten hiervoor worden geleverd. De navigatiesoftware zelf (navkit) wordt niet geupdated. Vandaar dat het bedrag dat hiervoor staat niet wordt gedeferred, maar direct in de ifrs -omzet loopt.

    Het nieuwe navigatiesoftware produkt wordt tijdens de looptijd van het contract wel over the air geupdated. Vandaar dat de omzet van dit produkt ook zal worden gedeferred.
  14. forum rang 6 boem! 26 december 2021 10:58
    Interesante gedachtewending @win some.

    Hoe zie jij dan de boekingen gemaakt worden bij het uitgebreide, verlengde contract met VW.

    Ik ga voor Indigo ;gedeferred over de gehele looptijd van het contract (one time fee per car)
    Maps en Traffic ook gedeferred echter bij jaarabbo's slechts deferred kort en bij een one-time fee per car verdeeld over deferred kort en lang
  15. forum rang 6 win some... 26 december 2021 11:19
    quote:

    boem! schreef op 26 december 2021 10:58:

    Interesante gedachtewending @win some.

    Hoe zie jij dan de boekingen gemaakt worden bij het uitgebreide, verlengde contract met VW.

    Ik ga voor Indigo ;gedeferred over de gehele looptijd van het contract (one time fee per car)
    Maps en Traffic ook gedeferred echter bij jaarabbo's slechts deferred kort en bij een one-time fee per car verdeeld over deferred kort en lang
    Ik vraag me af of VW het volledige Indigoprodukt afneemt. Vooralsnog gaat het volgens mij om de navigatiesoftware + traffic. Daar kan natuurlijk later meer bijkomen.

    Ik denk dat een klant die een auto koopt bij VW daar voor 3 of 5 jaar navigatieprodukten en diensten bijkoopt. TT krijgt hiervoor een eenmalig bedrag van VW dat over 3 of 5 jaar wordt gedeferred.

    Na de periode is het aan de klant of hij de diensten wil blijven afnemen. Dit zou dan via een jaarlijks betaald bedrag kunnen gaan. Hoe meer de navigatie is verknoopt met functioneren van de auto en met een optimale rijbeleving, hoe meer klanten zullen verlengen.

    Vraag voor mij is nog hoe de tarieven van de eerste 3 of 5 jaar bij aankoop van de auto zich verhouden tot de tarieven bij de verlenging door de klant na die periode. En hoeveel daarvan gaat er naar TT en hoeveel blijft er bij VW aan de strijkstok hangen?
  16. forum rang 6 boem! 26 december 2021 12:07
    Geen speld tussen te krijgen.
    Dat is de wijze waarop TT nu functioneert.
    Een one-time fee per car.
    Ook het al of niet afnemen door VW van IndiGo veranderd daar niets aan( IndiGo wordt nl ook als een one-time fee per car verkocht).

    Waar het mij om gaat is of de door HG aangegeven trendwijziging in jaarabbo's ipv een one-time fee per car iets doet aan het gat tussen IFRS- en Prod-omzet.
    Ik verwacht hier veel van waardoor de resultaten van TT beter te vergelijken zijn.
    Het gat tussen IFRS- en FCF-resultaat is nu dermate groot waardoor er een volledig andere perceptie bestaat bestaat in relatie tot de behaalde resultaten.

    Ik verwacht dat jaarabbo's een duidelijk effect zal hebben op de prodomzet in relatie tot de IFRSomzet.
    Dat ook het vollopen van de deferred pot uiteindelijk de verschillen verkleint zal ertoe leiden dat vanaf 2025 het gat tussen prod-en IFRS-omzet grotendeels zal zijn verdwenen en dat zal de discussie hier op het forum zeker ten goede komen.
  17. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 26 december 2021 14:13
    quote:

    boem! schreef op 26 december 2021 00:57:

    [...]
    Het oude principe van een one-time per car welk principe ook wordt gebruikt bij de facturatie van IndiGo zie je mijn inziens terug in de eerste alinea. Bij oplevering wordt het gehele bedrag gefactureerd en geboekt onder deferred kort en deferred lang waarna de bedragen vrijvallen op maandbasis.
    ...
    Ja, maar vervolgens maken ze daar in hun antwoord aan jou een uitzondering op met de bijzin:

    "... though the revenue recognisation for most embedded navigation products currently in production the production revenue equals the IFRS revenue."

    ("... equals the IFRS revenue" betekent niet-deferren).
    Waar slaat die bijzin op, m.a.w. wat bedoelen met 'embedded navigation products currently in production' die ze kennelijk niet deferren?
    Je gaat in je reactie aan dit bijzinnetje voorbij, net als JustMe gisteren in zijn reactie van 14.12 uur.

    Bedoelen ze een map op een memorystick, zoals JustMe in een volgende post suggereert? Lijkt mij niet, dat is niet 'embedded' en valt volgens mij ook niet onder 'most'.
    Ik begrijp het dus nog steeds niet.

  18. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 26 december 2021 14:30
    quote:

    win some... schreef op 26 december 2021 10:33:

    [...]
    Ik interpreteer dit als volgt: in de huidige situatie worden Maps en Traffic gedeferred, omdat er gedurende de gehele looptijd van het contract updates en diensten hiervoor worden geleverd. De navigatiesoftware zelf (navkit) wordt niet geupdated. Vandaar dat het bedrag dat hiervoor staat niet wordt gedeferred, maar direct in de ifrs -omzet loopt.

    Het nieuwe navigatiesoftware produkt wordt tijdens de looptijd van het contract wel over the air geupdated. Vandaar dat de omzet van dit produkt ook zal worden gedeferred.
    Ik heb me af zitten vragen of de door mij gewraakte zinsnede van IR-zijde wel correct is, gezien de taalkundig nogal ingewikkeld geformuleerde alinea waarin deze voorkomt. Maar goed, als het wel klopt lijkt me bovenstaande de enige mogelijke interpretatie.

    Met "most embedded navigation products currently in production" bedoelen ze dus uitsluitend Navkit(-achtige) software, en misschien ook voice-recognition software e.d., maar niet maps (al dan niet ge-updated) en al helemaal niet traffic.

  19. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 26 december 2021 14:47
    quote:

    boem! schreef op 26 december 2021 12:07:

    Geen speld tussen te krijgen. Dat is de wijze waarop TT nu functioneert.
    Een one-time fee per car.
    Ook het al of niet afnemen door VW van IndiGo veranderd daar niets aan( IndiGo wordt nl ook als een one-time fee per car verkocht).

    Waar het mij om gaat is of de door HG aangegeven trendwijziging in jaarabbo's ipv een one-time fee per car iets doet aan het gat tussen IFRS- en Prod-omzet.
    Ik verwacht hier veel van waardoor de resultaten van TT beter te vergelijken zijn.
    Het gat tussen IFRS- en FCF-resultaat is nu dermate groot waardoor er een volledig andere perceptie bestaat bestaat in relatie tot de behaalde resultaten.
    ...
    Ja, maar je moet niet op de troepen vooruit lopen. Zoals ze zelf in hun antwoord aan jou aangaven worden al hun thans continu geupdate automotive producten en continu geleverde services nu nog middels een one-time (en in de boekhouding gedeferde) fee afgerekend. Inclusief het 'nieuwe' IndiGo.

    Wat HG ook roept, er zijn op dit moment nog geen producten op abbo-basis.

2.535 Posts
Pagina: «« 1 ... 122 123 124 125 126 127 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom onderliggend sterk en vooruitzichten zijn goed

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links