Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel AMG Critical Materials N.V. AEX:AMG.NL, NL0000888691

  • 23,920 16 apr 2024 13:12
  • -0,380 (-1,56%) Dagrange 23,760 - 24,600
  • 132.860 Gem. (3M) 243,4K

AMG - Lithium hydroxide factory EU 2023 (updates)

162 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 9 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 10 DeZwarteRidder 13 december 2021 19:54
    quote:

    r66 schreef op 13 december 2021 18:00:

    [...]En een flinke kosten overschrijding :
    about.bnef.com/blog/tianqis-australia...
    Wat voor marges kan je met zo'n fabriek halen?
    Tianqi’s Australian Lithium Plant Costs Double

    December 17, 2020

    This article first appeared on the BNEF mobile app and the Bloomberg Terminal.

    Tianqi’s Kwinana lithium refinery has been delayed to 2022
    Ganfeng to commission 50,000 tons hydroxide plant in 2020

    China’s Tianqi Lithium is facing cost overruns and delays at its Kwinana refinery in Australia besides struggling to repay debt. Tianqi’s investment per ton of lithium hydroxide ($/tLiOH) for Kwinana is 10 times higher than a similar converter Ganfeng developed in China.

    On December 8, Tianqi announced a $1.4 billion deal with IGO Ltd. The deal will provide $200 million to finish Kwinana Phase I by 2022, four years behind schedule. Originally announced in 2016, Phase I (24,000t LiOH) was to cost $299 million and commission by 2018. In 2019, Tianqi increased investment to $525 million and postponed it to 2020. By August 2020, Tianqi had to put Phase I on hold.

    For comparison, Ganfeng’s lithium hydroxide converters in China were much cheaper. Phase I of Mahong (20,000t LiOH) was announced in 2016 at $45 million (302 million yuan) and was commissioned on schedule in 2018. Ganfeng then invested $72 million (500 million yuan) for Phase II (25,000t LiOH), which was later increased to $113 million (766 million yuan) for 50,000t LiOH.

  2. r66 13 december 2021 20:12
    Nou kan je hopen dat GEA wel weet hoe je zo'n fabriek kan bouwen:
    www.gea.com/en/binaries/lithium-batte...
    www.chemengonline.com/gea-to-provide-...

    Maar nogmaals, het zou raar zijn als je met een fabriek hoge marges zou kunnen blijven houden.
    Je verwacht dat er dan simpelweg meer fabrieken bijgebouwd worden.

    www.fnarena.com/index.php/2021/09/13/...

  3. forum rang 10 DeZwarteRidder 13 december 2021 21:28
    quote:

    r66 schreef op 13 december 2021 20:12:

    Nou kan je hopen dat GEA wel weet hoe je zo'n fabriek kan bouwen:
    www.gea.com/en/binaries/lithium-batte...
    www.chemengonline.com/gea-to-provide-...

    Maar nogmaals, het zou raar zijn als je met een fabriek hoge marges zou kunnen blijven houden.
    Je verwacht dat er dan simpelweg meer fabrieken bijgebouwd worden.

    www.fnarena.com/index.php/2021/09/13/...
    Alle fabrikanten van fabrieken en installaties voor lithium-verwerking zitten voor vele jaren volgeboekt.
  4. r66 14 december 2021 06:54
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 13 december 2021 21:28:

    [...]

    Alle fabrikanten van fabrieken en installaties voor lithium-verwerking zitten voor vele jaren volgeboekt.
    Volgens de link is het process zo simpel dat je dat je het door een paar bouwvakkers kan laten neerzetten:

    The broker's base case price calculations imply margins close to 40% for Chinese factories that are processing lithium carbonate and hydroxide from spodumene. This appears implausibly high for a conversion process, and is not sustainable as the industry has no barriers to entry, while such margins will attract competitors.
  5. forum rang 10 DeZwarteRidder 14 december 2021 11:54
    Berenberg over Umicore: 'Kathodes dreigen de nieuwe zonnepanelen te worden'

    Die adviesknip gaat voor de aandeelhouders van de materialengroep gepaard met een bijna even onrustwekkend commentaar als dat van Goldman Sachs gisteren. Analist Sebastian Bray verlaagt zijn koersdoel ook drastisch, van 60 naar 38 euro.

    Bray vreest dat de markt voor kathodes gedeeltelijk dezelfde weg zal bewandelen als de zonnepanelen in het vorig decennium. 'Pioniers uit westerse landen maken initieel stevige winsten en claimen dat technologische superioriteit Chinese concurrentie op afstand zal houden. Waarna prijzendruk en grote investeringen van spelers uit opkomende markten tot een lange serie van ontgoochelingen voor de pioniers leidt. Met optimisten die in de opportuniteit blijven geloven tot de winstmarges geen uitstaans meer hebben met de sterke groei van de eindmarkt.'

    Bray erkent dat de vergelijking met zonnepanelen verre van perfect is, aangezien de batterijmaterialentak van Umicore nog altijd winstgevend is. Toch is hij net als de collega's bij Goldman Sachs sceptisch over de joint venture met Volkswagen. 'We kunnen ons niet voorstellen dat VW of andere toekomstige partners in Europa of de Verenigde Staten Umicore veel meer zullen laten verdienen dan de eigen kapitaalkosten, gelet op de prijzendruk in de sector.'
  6. forum rang 10 DeZwarteRidder 14 december 2021 11:55
    quote:

    r66 schreef op 14 december 2021 06:54:

    [...]
    Volgens de link is het process zo simpel dat je dat je het door een paar bouwvakkers kan laten neerzetten:

    The broker's base case price calculations imply margins close to 40% for Chinese factories that are processing lithium carbonate and hydroxide from spodumene. This appears implausibly high for a conversion process, and is not sustainable as the industry has no barriers to entry, while such margins will attract competitors.
    Blijkbaar kun je geen Engels lezen.
  7. r66 14 december 2021 16:09
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 14 december 2021 11:55:

    [...]

    Blijkbaar kun je geen Engels lezen.
    Ik weet niet wat jij denkt dat ik lees.

    Ik lees ongeveer dat zulke marge (40%) op een conversieproces niet houdbaar zijn, omdat de industrie geen toetredingsdrempels kent, en zulke marges concurrenten zullen aantrekken.

    Maar jij leest kennelijk heel wat anders?
  8. forum rang 10 DeZwarteRidder 14 december 2021 16:23
    quote:

    r66 schreef op 14 december 2021 16:09:

    [...]
    Ik weet niet wat jij denkt dat ik lees.

    Ik lees ongeveer dat zulke marge (40%) op een conversieproces niet houdbaar zijn, omdat de industrie geen toetredingsdrempels kent, en zulke marges concurrenten zullen aantrekken.

    Maar jij leest kennelijk heel wat anders?
    De bouwvakkers worden nergens genoemd en verder is het artikel natuurlijk grote onzin.
  9. r66 14 december 2021 20:00
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 14 december 2021 16:23:

    [...]

    De bouwvakkers worden nergens genoemd en verder is het artikel natuurlijk grote onzin.
    Opmerkelijk dat je die bouwvakker kennelijk letterlijk neemt.

    Als er met chemische verwerking ergens hoge marges zijn te halen, lijkt me het logische dat er meer bedrijven op het idee komen. Behalve als het risico te groot is.
    Als je ff google't zie hydroxide fabrieken ook als paddestoelen de grond uit schieten.
    Maar goed prima als jij denkt dat de hoge marge op deze verwerking op de lange termijn ook zullen blijven.
  10. forum rang 10 DeZwarteRidder 14 december 2021 20:17
    quote:

    r66 schreef op 14 december 2021 20:00:

    [...]Opmerkelijk dat je die bouwvakker kennelijk letterlijk neemt.

    Als er met chemische verwerking ergens hoge marges zijn te halen, lijkt me het logische dat er meer bedrijven op het idee komen. Behalve als het risico te groot is.
    Als je ff google't zie hydroxide fabrieken ook als paddestoelen de grond uit schieten.
    Maar goed prima als jij denkt dat de hoge marge op deze verwerking op de lange termijn ook zullen blijven.
    Als er overproductie komt zullen de lithiumprijzen gaan kelderen, maar dat wil niet zeggen dat het makkelijk is om zo'n fabriek te bouwen en te exploiteren.

    Maar zo'n fabriek kost algauw een half miljard en 4 of 5 jaar om te bouwen en om de kinderziektes eruit te halen.

    En bovendien zullen er geen lithiumfabrieken gebouwd kunnen worden zonder leveringscontract met een mijn.
  11. Lithium Koning 14 december 2021 21:02
    Lithium carbonate prices in China rallied further to 227,500 yuan per tonne, amid higher demand and fears of supply shortages. Bets on long-term scarcity of the light metal set electric battery manufacturers to race against each other to secure lithium supplies through long-term contracts, as supply-chain bottlenecks and environmental opposition limit lithium production. Meanwhile, demand for electric vehicles continues to grow. China, the world’s top lithium-ion battery importer, is expected to double last year’s electric vehicle deliveries to 3 million units in 2021. Citigroup analysts believe lithium demand shall outpace supply until 2025. Elsewhere, Chilean presidential election frontrunner Gabriel Boric expressed plans on forming a state-owned lithium miner to manage and extract the country’s “lithium triangle”, the largest reserve of the metal in the world.
  12. r66 15 december 2021 06:34
    marge 40%
    situatie 1:
    Grondstof A prijs 100 halffabrikaat B 140

    Grondstofprijzen verdriedubbelen.
    Grondstof A prijs 300 halffabrikaat B 420

    Die marge van 40% zal niet te houden zijn.
    Grondstof producent kijkt likkebaardend en de afnemer C van halffabrikaat B wil ook zijn kosten drukken.
    Afnemer C halffabrikaat B zal verwerkingscapaciteit inkopen en/of bouwen.

    Wie is de lachende 3e? Degene die Grondstof A en geen halffabrikaat produceert kan meer vragen voor zijn Grondstof A, omdat afnemer C het verwerkingsproces zal verzorgen, en dit niet heel rendabel hoeft te doen.

    Wat gebeurt er? Er komt een overcapaciteit aan het verwerking process, omdat de marges veel te hoog zijn.

    Precies zoals je nu ziet gebeuren, bv Tesla bouwt er zelfs al 1 in Duitsland.
    Die fabriek die had er veel eerder moeten zijn. Als de marges hoog zijn, heb je goed kans dat de marges laag zijn als je fabriek er staat.

    En of Heinz zulk soort process onder controle heeft, is zeer de vraag.
    Hij heeft een verleden met Timminco, Vanadium.

  13. Lithium Koning 15 december 2021 07:51
    quote:

    Klaas Vaak schreef op 15 december 2021 00:49:

    Zo'n fabriek betalen ze zo voor je vooruit. Als je in ruil maar volledige afname voor ze garandeert. De vraag is extreem zoals Lithium Koning laat zien. En wat dat wel niet gaat brengen voor de toekomst, we zijn nog maar net begonnen. De markt gaat compleet op zijn kop.
    Nog maar 7,5% van alle autoverkopen in Europa is elektrisch. En het stijgt in een indrukwekkend tempo. De VS en de rest van de wereld moet nog praktisch beginnen. De schaal van deze omslag duizelingwekkend groot. Denk eens aan de vraag bij 15% van alle verkopen, denk aan 50%.... Denk 2030! En inderdaad, een automaker wil niet in onzekerheid zitten. Dat leren ze nu maar al te goed.
  14. r66 15 december 2021 11:41
    quote:

    Lithium Koning schreef op 15 december 2021 07:51:

    [...]

    Nog maar 7,5% van alle autoverkopen in Europa is elektrisch. En het stijgt in een indrukwekkend tempo. De VS en de rest van de wereld moet nog praktisch beginnen. De schaal van deze omslag duizelingwekkend groot. Denk eens aan de vraag bij 15% van alle verkopen, denk aan 50%.... Denk 2030! En inderdaad, een automaker wil niet in onzekerheid zitten. Dat leren ze nu maar al te goed.

    Het probleem is juist hoge lithium prijzen, gezien de lithium accu een groot gedeelte van de prijs de auto is.
    Dat probleem (buiten dat lithium niet zo fijn goedje is) zal opgelost moeten worden.
    Als er niet genoeg gemijnd kan worden, zullen er andere batterijen moeten komen. (En recycling uiteraard).
    Daar wordt dan ook naarstig naar gezocht. Graphene Aluminium Ion batterij zou wat kunnen zijn. GMG is hier mee bezig.

  15. H. Voorman 15 december 2021 19:55
    quote:

    r66 schreef op 15 december 2021 11:41:

    [...]

    Het probleem is juist hoge lithium prijzen, gezien de lithium accu een groot gedeelte van de prijs de auto is.
    Dat probleem (buiten dat lithium niet zo fijn goedje is) zal opgelost moeten worden.
    Als er niet genoeg gemijnd kan worden, zullen er andere batterijen moeten komen. (En recycling uiteraard).
    Daar wordt dan ook naarstig naar gezocht. Graphene Aluminium Ion batterij zou wat kunnen zijn. GMG is hier mee bezig.

    Wilt u zich aub houden aan inhoudelijke updates over de fabriek? Dit is al eens eerder aangegeven maar u lijkt u agenda te willen blijven doordrukken.
  16. kpt Raketstart 16 december 2021 11:33
    Voor wat ik kan zien is in de nieuwste batterij ontwerpen nog steeds een ruime toepassing voor Lithium (MIT, Lionvolt). De belangrijkste reden is dat dit metaal de hoogste energiedichtheid kan bereiken. Daar zit nog heel veel potentieel in. Het zou me niet verbazen als binnen 5 jr van commerieel verkrijgbare batterijen de energiedichtheid verdubbelt net als de laadsnelheid.
  17. r66 18 december 2021 10:28
    quote:

    kpt Raketstart schreef op 16 december 2021 11:33:

    Voor wat ik kan zien is in de nieuwste batterij ontwerpen nog steeds een ruime toepassing voor Lithium (MIT, Lionvolt). De belangrijkste reden is dat dit metaal de hoogste energiedichtheid kan bereiken. Daar zit nog heel veel potentieel in. Het zou me niet verbazen als binnen 5 jr van commerieel verkrijgbare batterijen de energiedichtheid verdubbelt net als de laadsnelheid.
    Dat is niet waar:
    Aluminium heeft een hogere theoretische energie dichtheid (factor 2.5) .
    "
    Aluminium-ion batteries are conceptually similar to lithium-ion batteries, but possess an aluminum anode instead of a lithium anode. While the theoretical voltage for aluminium-ion batteries is lower than lithium-ion batteries, 2.65 V and 4 V respectively, the theoretical energy density potential for aluminium-ion batteries is 1060 Wh/kg in comparison to lithium-ion's 406 Wh/kg limit.[7]
    en.wikipedia.org/wiki/Aluminium-ion_b...

    In potentie heeft aluminium heel veel voordelen. En het is naar mijn mening simpel weg wachten op een doorbraak. De link die ik stuurde is een eerste partij die het serieus probeert, en ik denk dat er snel meer zullen volgen. Nu zit je dus op korte termijn nog wel goed met Lithium, maar ik denk 'gelukkig' dat we voor de lange termijn hier niet van afhankelijk zijn.
  18. kpt Raketstart 22 december 2021 23:36
    Even een link naar een geteste 564Wh/kg lithium-nikkel batterij die met de huidige technologie gemaakt kan worden en uitstekende eigenschappen vertoond. Dit is 2 tot 3x de huidige capaciteit/kg. Dit is een experimentele maar door en door geteste batterij met een zeer goede retentie. In het vat zit technologie die nog verder gaat maar nog niet productierijp is.
    www.cell.com/joule/fulltext/S2542-435...
162 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 9 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links