Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,700 19 apr 2024 17:35
  • -0,280 (-4,68%) Dagrange 5,700 - 5,925
  • 569.243 Gem. (3M) 307,3K

Tom Tom december 2021

3.494 Posts
Pagina: «« 1 ... 41 42 43 44 45 ... 175 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 pwijsneus 8 december 2021 11:38
    quote:

    *JustMe* schreef op 8 december 2021 11:26:

    [...]

    Beiden. TomTom als leverancier van Stellantis en als overname target. Het is jou bekend dat ik nooit mee roep met de overname roepers en ik vind dat hoop op een overname nooit een reden moet zijn om in TT te beleggen. Dat gezegd hebbende, ik heb de hele presentatie en analisten Q&A gehoord van Stellantis en wat je ziet is de beweging - net als VW - weg van autobouwer en meer naar technologie leverancier voor andere autobouwers. Ze willen een soort Bosches en Continentals worden. Eigenlijk zien ze door de komst van de EV (een auto wordt makkelijker te maken) de macht verschuiven naar technologie leveranciers. Uit blinde paniek hebben we al gezien dat Volkswagen keihard tegen haar Tier1 partners heeft gezegd: jullie doen alleen maar hardware en wij de software en als het je niet zint, dan sodemieter je maar op. Terwijl ze wel een hoge afhankelijkheid hebben, aangezien ze zelf maar 10% van software maken.

    Terug naar Stellantis, zag je in de Q&A met investors enorme aantallen connected voertuigen waar over the air diensten aan verkocht kunnen worden en hun enorme verwachtingen qua omzet. Dat betekent ook dat zij enorme waarde zien in de content die TomTom ontwikkelt, dat zien zij rechtstreeks door het verkopen van dat soort diensten in de auto. Bijvoorbeeld update abonnementen. De rationale voor het overnemen van TT neemt hierdoor enorm toe. Zeker nu ook Indigo is ontwikkeld dat Stellantis in 1 keer 3 jaar tijdbesparing oplevert. Wat je ziet is dat de OEM's ook bedrijven kopen waar andere OEMs afhankelijk van zijn en daarmee macht te verkrijgen. Stel dat een autofabrikant Indigo implementeert, daar haar platforms op draait en Stellantis dat supplier wil worden voor meerdere OEMs TomTom overneemt, dan ontstaan er afhankelijkheidsrelaties tussen OEMs. Ik stel dit gewoon vast als een gegeven, niet als speculatie.
    OK, helder. Toch overnamekandidaten. Geeft niets. Gaan we het lijstje bijhouden vanaf nu. Ik doe zelf ook mee;

    #1. Stellantis (Justin)
    #2. Volkswagen (Cariad) (Justin)
    #3. Microsoft (Tatje, heeft het al jaren door)
    #4. Founders (Pwijsneus, dirty exit)
    #5. .....
  2. forum rang 7 Dutchy Ron 8 december 2021 11:40
    An episode also described turns around a promotional video, with which Tesla is still promoting version 2.0 of the “Autopilot” system. It supposedly shows a Tesla that is fully autonomous in the country and in the city. According to the anonymous sources, the entire route had been scanned in three dimensions beforehand, so the vehicle had a digital map available that is normally not available. Nevertheless, the car hit a lane at one point and had to be repaired. This cannot be seen in the video; it gives the impression that the car is completely autonomous. Five years later, however, that is still just a promise.

    In de bewuste video heeft Tesla dus gebruik gemaakt van een vooraf gedefinieerde 3D map...... er komen steeds meer klokkenluiders rondom Tesla.
  3. [verwijderd] 8 december 2021 11:41
    quote:

    Riet v. Milt schreef op 8 december 2021 11:12:

    [...]

    Je bent wat mij betreft één van de meest gewaardeerde en scherpe posters hier. Laat je niet van de wijs brengen door mensen die alleen maar van misleidende hosannah-informatie houden.

    Er wordt door TT meegelezen. Jouw bijdragen zijn in dat daglicht van immens belang!
    Pwijsneus die dezelfde taal als jij bezigt is zonder bronvermelding (ik geef er tig) zeker dat Stellantis overgaat op Google services. Alles wijst op het tegendeel.

    Ik heb in aanvulling op wat we hierover al weten even naar de Stellantis presentatie gekeken. In hun presentatie laat Stellantis zien en vertelt de CEO dat zij kiezen voor een cockpit die de unieke brands laten zien. Google is een one size fits all en je haalt het Google merk en vaste indeling in huis. TomTom IndiGO kun je helemaal aan je eigen merk aanpassen.

    Op vragen van analisten hoe onderscheidend hun cockpits worden ging die Stellantis CEO los op hoe uniek en emotioneel geladen hun merken zijn en dat de hele infotainment ervaring daarop inspeelt. Verder doen alle functies die je ziet in lijn met de TomTom route en niet de Google route. Simpel voorbeeld: er zit een Amazon stem assistent in (net als Indigo) terwijl Google haar eigen assistent heeft. Dit kan dus toegevoegd aan het fake news lijstje van Pwijsneus de Sherry B van het forum. Dat dit voor jou een van de meest gewaardeerde en scherpe posters is een dwaling.
  4. forum rang 4 dachthetniet 8 december 2021 11:42
    De grote overname onzin show is weer gestart. Denken jullie nu echt dat bij enige vorm van overname geruchten de koers zo zou verlopen. Jullie zetten in mijn ogen doelbewust lezers op een verkeerd been. Wat daarvoor de specifieke beweegredenen zijn weet ik niet. Maar ‘something smells fishy’
  5. forum rang 6 pwijsneus 8 december 2021 11:46
    quote:

    *JustMe* schreef op 8 december 2021 11:41:

    [...]

    Pwijsneus die dezelfde taal bezigt is ineens zonder bronvermelding (ik geef zelf altijd bronnen) zeker dat Stellantis overgaat op Google services. Ik heb even naar de Stellantis presentatie gekeken. In hun presentatie laat Stellantis zien en vertelt de CEO dat zij kiezen voor een cockpit die de unieke brands laten zien. Google is een one size fits all en je haalt het Google merk en vaste indeling in huis. TomTom IndiGO kun je helemaal aan je eigen merk aanpassen.

    Op vragen van analisten hoe onderscheidend hun cockpits worden ging die Stellantis CEO los op hoe uniek en emotioneel geladen hun merken zijn en dat de hele infotainment ervaring daarop inspeelt. Verder doen alle functies die je ziet in lijn met de TomTom route en niet de Google route. Simpel voorbeeld: er zit een Amazon stem assistent in (net als Indigo) terwijl Google haar eigen assistent heeft. Dit kan dus toegevoegd aan het fake news lijstje van Pwijsneus de Sherry B van het forum. Dat dit voor jou een van de meest gewaardeerde en scherpe posters is een dwaling.
    Stellantis hebben we al, 100% zeker voor de CES. Dank voor de heads-up. Behoeft geen verdere toelichting. Meen ik serieus, zou zomaar nieuws kunnen zijn begin volgend jaar.

    De markt hoort het alleen graag van TT zelf. Hoeven we niet tot in den treuren hier uiteen te zetten op het forum.

    Stellantis zou zelf TomTom kunnen overnemen lees ik net. Dus ja, aan fantasie weer geen gebrek hier.
  6. forum rang 7 Dutchy Ron 8 december 2021 11:54
    Het aandeel TT kan de winst van gisteren niet vasthouden helaas....... het is een kwestie van tijd dat TT de nieuwe deals openbaar moet maken (zonder financiële details). Zoals eerder geschreven is de CES daar een mooi podium voor.

    For CES 2022, TomTom has secured an exclusive meeting space on Level 3 of the West Hall at the Las Vegas Convention Center. Join us in a relaxed atmosphere, where you can meet with TomTom experts one-on-one, enjoy refreshments, and discover our latest innovations in the automotive and enterprise spaces.

    Joining us at the event will be TomTom’s senior management team as well as our colleagues from across the globe. Let’s have a chat about the latest and the greatest in the world of location and navigation tech.

    www.tomtom.com/events/trade-show/ces-...
  7. forum rang 7 Dutchy Ron 8 december 2021 12:05
    Stellantis heeft 2.300-2500 ICT'ers en wil op de lange termijn hun eigen (software)broek op kunnen houden. Dan is het met de krapte op de arbeidsmarkt en het tekort aan ICT'ers geen gekke gedachte dat een OEM overnames gaat doen of een bod doet op TT.

    Of dat nu Stellantis, Toyota, VW, Hyundai/KIA, Tesla, Apple, MSFT of Nvidia is....... zij hebben diepe zakken en zijn meer dan ooit bezig met het maken van strategische lange termijn keuzes....... er zijn altijd andere kapers op de kust dus te lang wachten is killing....ik zeg niet dat het gebeurt maar een overnamebod op TT kan je niet uitsluiten.

    Laten we eerst maar een bevestiging vanuit TT of de OEM krijgen dat Stellantis, Toyota en Huyndai/KIA kiezen voor IndiGO...... als VW, BMW, Daimler en Audi ook aansluiten zou dat fantastisch zijn, evenals wat Aziatische EV OEM's (Xpeng, NIO, BYD, Vinfast, etc).
  8. [verwijderd] 8 december 2021 12:09
    quote:

    pwijsneus schreef op 8 december 2021 11:46:

    [...]

    Stellantis hebben we al, 100% zeker voor de CES. Dank voor de heads-up. Behoeft geen verdere toelichting. Meen ik serieus, zou zomaar nieuws kunnen zijn begin volgend jaar.

    De markt hoort het alleen graag van TT zelf. Hoeven we niet tot in den treuren hier uiteen te zetten op het forum.

    Stellantis zou zelf TomTom kunnen overnemen lees ik net. Dus ja, aan fantasie weer geen gebrek hier.
    Als je 10% van de normen die je anderen oplegt bij jezelf zou hanteren zou je niet zomaar uit je duim zuigen opschrijven dat Stellantis helemaal van Google services gebruik zou maken. Je zou ook Android als OS niet verwarren met GAS en niet met stelligheid zeggen dat het 100% zeker is dat het bestuur van TT het aandeel van de beurs zou jatten en zou je ook wat meer linkjes gebruiken om e.e.a. te duiden. Just a thought.
  9. forum rang 6 pwijsneus 8 december 2021 12:29
    quote:

    *JustMe* schreef op 8 december 2021 12:09:

    [...]

    Als je 10% van de normen die je anderen oplegt bij jezelf zou hanteren zou je niet zomaar uit je duim zuigen opschrijven dat Stellantis helemaal van Google services gebruik zou maken. Je zou ook Android als OS niet verwarren met GAS en niet met stelligheid zeggen dat het 100% zeker is dat het bestuur van TT het aandeel van de beurs zou jatten en zou je ook wat meer linkjes gebruiken om e.e.a. te duiden. Just a thought.
    Het is exact het punt dat het onduidelijk is of Stellantis na 2023 ook GAS gaat afnemen. De berichten dat TomTom een hele stapel deals gaat pakken en als kers op de taart ook nog wordt overgenomen is een beetje overweldigend. Geloof niet dat hier veel nieuwe lezers komen, maar het zou als misleidend ervaren kunnen worden.

    Heb meerdere malen berichten vanuit Linkedin geplaatst over GAS irt PSA en Stellantis. Gaan we niet nog een keer overdoen. Laat dat PB op de CES maar gewoon komen, daar hebben we meer aan als dat oeverloos geouwehoer.

    Je geeft zojuist aan dat er een rationale zit om TomTom over te nemen, door bijvoorbeeld Stellantis. Zo zit er ook een prima rationale aan een buyout. Zou daar als founder direct voor tekenen zelfs, ben je meteen van die hele ellende op de beurs af, en nog steeds totale controle. Je vraagt eigenlijk een beetje naar de bekende weg, want je weet op detailniveau alles over TomTom, dus dit zou zeker voor jou geen nieuw nieuws moeten zijn. TMT, de geruchten rondom Deutsche, het zal je allemaal bekend moeten voorkomen. Het verschil in asset- en beurswaarde is gewoon groot, dus dit is in potentie een prima kans om hier gebruik te maken van de informatievoorsprong die de founders hebben. Maar dat is net zo'n speculatie als alle andere overnamegeruchten.

    Voorlopig is het dus aanmodderen, en op eigen kracht verder. Op de beurs is dit niet bepaald succesvol geweest.

    Succes er verder mee. Lees graag door wie we morgen weer overgenomen gaan worden.

  10. [verwijderd] 8 december 2021 12:43
    quote:

    pwijsneus schreef op 8 december 2021 12:29:

    [...]

    Het is exact het punt dat het onduidelijk is of Stellantis na 2023 ook GAS gaat afnemen. De berichten dat TomTom een hele stapel deals gaat pakken en als kers op de taart ook nog wordt overgenomen is een beetje overweldigend. Geloof niet dat hier veel nieuwe lezers komen, maar het zou als misleidend ervaren kunnen worden.

    Daar komt de omgekeerde bewijslast weer. Het is onduidelijk of Stellantis met Google gaat werken en daarom zou het ook onduidelijk zijn of TomTom haar relatie met Stellantis behoudt.

    Ondanks dat..

    TT in jaarverslag meldt dat Stellantis en TomTom diep samenwerken in onderzoeksprogramma’s rond de toekomst van mobiliteit

    Goddijn in de laatste kwartaalrapportage zegt dat TomTom komend jaar weer veel offerte aanvragen verwacht vanuit Stellantis waarmee de relatie heel goed is

    TomTom door het FCA gedeelte van Stellantis is uitverkozen tot leverancier van het jaar, vanwege het goede Uconnect

    De persoon die met TomTom Uconnect leverde dezelfde is als degene die nu verantwoordelijk is voor de nieuwe Stellantis cockpit

    Stellantis vaak Android noemt maar de services van Google altijd vermijdt (link was bijgesloten)

    Stellantis haar cockpits zelf wil ontwerpen per merk met een unieke beleving, wat wel kan met tomtom en niet met Google’s one size fits all

    Stellantis de connected horizon van TomTom afneemt, een ADAS product

    Switchen van leverancier voor dit soort diensten steeds minder voorkomt omdat je samen een kennis opbouwt die je niet wilt weggooien, want dan gooi je kapitaal weg.

    Dit kan allemaal niet nieuw voor je zijn, maar je doet alsof je (wijs)neus bloedt omdat het je niet uitkomt.

  11. [verwijderd] 8 december 2021 12:50
    quote:

    Dutchy Ron schreef op 8 december 2021 12:05:

    Stellantis heeft 2.300-2500 ICT'ers en wil op de lange termijn hun eigen (software)broek op kunnen houden. Dan is het met de krapte op de arbeidsmarkt en het tekort aan ICT'ers geen gekke gedachte dat een OEM overnames gaat doen of een bod doet op TT.

    Of dat nu Stellantis, Toyota, VW, Hyundai/KIA, Tesla, Apple, MSFT of Nvidia is....... zij hebben diepe zakken en zijn meer dan ooit bezig met het maken van strategische lange termijn keuzes....... er zijn altijd andere kapers op de kust dus te lang wachten is killing....ik zeg niet dat het gebeurt maar een overnamebod op TT kan je niet uitsluiten.

    Laten we eerst maar een bevestiging vanuit TT of de OEM krijgen dat Stellantis, Toyota en Huyndai/KIA kiezen voor IndiGO...... als VW, BMW, Daimler en Audi ook aansluiten zou dat fantastisch zijn, evenals wat Aziatische EV OEM's (Xpeng, NIO, BYD, Vinfast, etc).
    Ik wil hem wat verder trekken. Ze denken miljarden te kunnen verdienen aan content en diensten die ze zelf niet in huis hebben en ook de expertise niet voor hebben en tomtom wel. Er ligt dus gewoon een heel simpele businesscase op straat, ervan uitgaande dat Stellantis gelooft wat ze zelf vertellen over dit potentieel. En indien Stellantis tomtom niet koopt maar wel als supplier ziet voor die diensten, des te beter. Take rates gaan bij hen heel snel omhoog. Als ze elke connected car zien als iets waar in de eerste 5 jaren aan te verdienen is met apps en services, dan ga je vanaf nu geen enkele auto meer maken die niet connected is en geen infotainment heeft. Take rates naar 100%.
  12. forum rang 6 pwijsneus 8 december 2021 12:51
    quote:

    *JustMe* schreef op 8 december 2021 12:43:

    [...]

    Daar komt de omgekeerde bewijslast weer. Het is onduidelijk of Stellantis met Google gaat werken en daarom zou het ook onduidelijk zijn of TomTom haar relatie met Stellantis behoudt.

    Ondanks dat..

    TT in jaarverslag meldt dat Stellantis en TomTom diep samenwerken in onderzoeksprogramma’s rond de toekomst van mobiliteit

    Goddijn in de laatste kwartaalrapportage zegt dat TomTom komend jaar weer veel offerte aanvragen verwacht vanuit Stellantis waarmee de relatie heel goed is

    TomTom door het FCA gedeelte van Stellantis is uitverkozen tot leverancier van het jaar, vanwege het goede Uconnect

    De persoon die met TomTom Uconnect leverde dezelfde is als degene die nu verantwoordelijk is voor de nieuwe Stellantis cockpit

    Stellantis vaak Android noemt maar de services van Google altijd vermijdt (link was bijgesloten)

    Stellantis haar cockpits zelf wil ontwerpen per merk met een unieke beleving, wat wel kan met tomtom en niet met Google’s one size fits all

    Stellantis de connected horizon van TomTom afneemt, een ADAS product

    Switchen van leverancier voor dit soort diensten steeds minder voorkomt omdat je samen een kennis opbouwt die je niet wilt weggooien, want dan gooi je kapitaal weg.

    Dit kan allemaal niet nieuw voor je zijn, maar je doet alsof je (wijs)neus bloedt omdat het je niet uitkomt.

    Wat is dit dan;
    www.linkedin.com/posts/groupepsa_grou...

    Het is duidelijk dat Stellantis met Google Android OS gaat werken. Voor een gedeelte zullen ze ook gaan werken met GAS, in de US in ieder geval zeker. Echter er zou nog ruimte zijn voor TomTom om in te springen, maar die bevestiging hebben we tot dusver nergens gekregen. Sorry, die heb jij ook niet kunnen leveren.

    Dat is de status. Niet meer, en niet minder. Wachten de CES af. 100% zeker Stellantis zag ik vanmorgen. Zou goed nieuws zijn. Zou de koers ook goed doen, hoewel dat bij TomTom ook nog wel eens anders kan uitpakken.

    The Uconnect and Android integration also enable a system that is built for connectivity and compatibility with the universe of popular Android applications. The demonstration will show a seamless integration with Google Assistant, Google Maps and popular Android apps like Pandora, Spotify, NPR One and Pocket Casts.

    Gewoon van de site van Stellantis; media.stellantisnorthamerica.com/news...
  13. [verwijderd] 8 december 2021 12:57
    quote:

    *JustMe* schreef op 8 december 2021 12:43:

    [...]

    Dit kan allemaal niet nieuw voor je zijn, maar je doet alsof je (wijs)neus bloedt omdat het je niet uitkomt.

    Het gaat wel erg ver om de integriteit van pwijsneus in twijfel te trekken. Dat hij de cijfers van TomTom juist interpreteert en dus constateert dat TomTom een verliesgevend krimpbedrijf is met een abominabel trackrecord mag daar al helemaal geen reden toe zijn.

    En wat Goddijn allemaal zegt heeft ook pas voorspellende waarde zodra het uitkomt.

    “If you look at the sum of the parts and the valuation and market cap, there is something not quite right and that needs to be better explained." (02-11-2018)
  14. forum rang 7 Dutchy Ron 8 december 2021 13:10
    Alles is speculatief zolang de OEM of TT niet met een duidelijk persbericht komt......... zelfs als er een persbericht komt kan het tot niets leiden...... denk aan Lucid Motors.... uiteindelijk afgepakt door HERE.

    De échte (grote) klanten van TT vind je hier www.tomtom.com/customers/

    Bijzonder dat hier nog gesproken wordt over PSA en niet over Stellantis.
    Wel wordt Fiat (500) genoemd van FCA.
    Toyota betreft ook nog oude deal.
  15. forum rang 6 win some... 8 december 2021 13:43
    quote:

    *JustMe* schreef op 8 december 2021 12:50:

    [...]

    Ik wil hem wat verder trekken. Ze denken miljarden te kunnen verdienen aan content en diensten die ze zelf niet in huis hebben en ook de expertise niet voor hebben en tomtom wel. Er ligt dus gewoon een heel simpele businesscase op straat, ervan uitgaande dat Stellantis gelooft wat ze zelf vertellen over dit potentieel. En indien Stellantis tomtom niet koopt maar wel als supplier ziet voor die diensten, des te beter. Take rates gaan bij hen heel snel omhoog. Als ze elke connected car zien als iets waar in de eerste 5 jaren aan te verdienen is met apps en services, dan ga je vanaf nu geen enkele auto meer maken die niet connected is en geen infotainment heeft. Take rates naar 100%.
    TomTom levert navigatiesoftware, mapping en traffic. Daar hebben ze expertise in. Met Indigo er bij is het gemakkelijker geworden deze diensten te integreren met de rest van de software in de auto. Ik denk dat voor het verdienen van miljarden er nog wel aan andere content en diensten wordt gedacht. Hier heeft TT geen expertise in.

    De vraag is ook hoeveel er voor TT in het vat zit. In een recent artikel uit de wall street journal lees ik het volgende:
    Auto makers already generate some revenue from in-vehicle services. Stellantis said it would make roughly €400 million in 2021, notably from selling navigation and live-traffic data[...]
    www.wsj.com/articles/the-digital-car-...

    Zet die 400 mio die in 2021 door Stellantis vnl met de verkoop van navigatie en traffic diensten wordt omgezet nou eens af tegen de 235 mio omzet die TT dit jaar haalt met het leveren van navigatie en traffic aan alle klanten die ze hebben. Dan is het wel duidelijk dat het grootste gedeelte van die miljardenwinsten niet bij TT terecht komt.
3.494 Posts
Pagina: «« 1 ... 41 42 43 44 45 ... 175 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links