Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,575 25 apr 2024 17:35
  • -0,155 (-2,71%) Dagrange 5,505 - 5,725
  • 419.134 Gem. (3M) 321,3K

Tom Tom december 2021

3.494 Posts
Pagina: «« 1 ... 14 15 16 17 18 ... 175 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 2 december 2021 17:26
    quote:

    Riet v. Milt schreef op 2 december 2021 17:09:

    Het aantal coronagevallen neemt overal ter wereld toe. Vanzelfsprekend heeft dat een zeer negatieve invloed op IndiGO, automotive en enterprise.
    Dankzij de enthousiaste marketing voor het revolutionaire IndiGO in de maar liefst vijf minuten durende lanceringsspot blijven we vandaag boven de 7,80. Het enthousiasme van het management om hun revolutie trots en breed uit te meten en aan te prijzen houdt de definitieve omslag in voor het -70% rendement-aandeel.
    Ha ha, je bent vandaag eens (te) positief... We blijven helemaal niet boven de 7,80.

    Is Citadel, zo'n klein clubje dat zo af en toe wat informatie krijgt toegespeeld en net voor het Indigo-nieuws onder de meldgrens kwam, weer aan het verkopen?
  2. [verwijderd] 2 december 2021 17:46
    7,73, toen ik gisteren schreef dat het aandeel TomTom niet omhoog mag kreeg ik een laatste aanmaning van @dutchyron om op te houden met positivo’s te veroordelen en de vraag waarom ik mijn gelijk wilde halen.

    Nou, ze hebben kunnen smullen van zijn vijftig oppeppende postings die daarop volgden. Jammer dat er veel hoop en koerswinst verloren is gegaan in 24 uur tijd. maar érgens (ik vermoed de grachtengordel) gaat de Champagnefles vanavond open. Het is wéêr gelukt.
  3. bikkelharde winst 2 december 2021 17:54
    quote:

    Riet v. Milt schreef op 2 december 2021 17:46:

    7,73, toen ik gisteren schreef dat het aandeel TomTom niet omhoog mag kreeg ik een laatste aanmaning van @dutchyron om op te houden met positivo’s te veroordelen en de vraag waarom ik mijn gelijk wilde halen.

    Nou, ze hebben kunnen smullen van zijn vijftig oppeppende postings die daarop volgden. Jammer dat er veel hoop en koerswinst verloren is gegaan in 24 uur tijd. maar érgens (ik vermoed de grachtengordel) gaat de Champagnefles vanavond open. Het is wéêr gelukt.
    Veel te koud in de hoofdstad. Ik denk eerder dat het flesje wordt opengetrokken ergens in de buurt van de Malediven. Leve TomTom!
  4. forum rang 8 Wereldbelegger 2 december 2021 17:56
    quote:

    sniklaas schreef op 2 december 2021 16:14:

    Tussen de drukke beursactiviteiten een blik geworpen op de TOMTOM IndiGo layer en ziet er niet verkeerd uit, een gebruikersvriendelijke koppeling tussen de functionaliteiten van hard en software van het voertuig met de rij, klimaat, route, entertainment, 'specificaties' van de gebruiker(s) van het voertuig al dan niet door 'automatisch' gebruik te maken van 'persoonlijke' instellingen en functionaliteit van eigen devices, smartphone, watch, tablet, personal microchip, etc etc...

    Voor de OEM's en overige 'producenten en service en insurance verleners de mogelijkheid om 'nagenoeg' de laatste versie van hun ''on board' software, updates en bugfixes 'over the air' te verwerken in de toepassingen van het voertuig zodat de meest recente functionaliteit beschikbaar komt voor de gebruiker(s)...

    Dit soort functionaliteit kan voor de OEM & service verleners en klant resulteren in een WIN-WIN situatie;
    - kostenverlagend en service verhogend voor de OEM en service verleners
    - service verhogend en gebruikersvriendelijk voor de klant

    Een prima stuk software ontwikkeling van TOMTOM en kijk als belegger in het aandeel @TOM2 reikhalzend uit naar de 2021 jaarcijfers waarin de eerste succesverhalen zichtbaar moeten zijn in de 2022-Q1 vooruitzichten zodat het ook voor de @TOM2 belegger en handelaar een WIN situatie kan worden...

    De kosten voor ontwikkeling zijn volledig geabsorbeerd als OPEX en TOMTOM heeft bewust gekozen om deze s/w niet te kapitaliseren wat natuurlijk wel had gekund en had ik persoonlijk prettiger gevonden.

    Maar desalnietemin ziet de toekomst voor TOMTOM met IndiGo aan boord er rooskleuriger uit dan zonder en het is aan sales en marketing om deze diensten goudgerand te vermarkten en wie weet trekt het piraten aan met met diepe zakken die graag TOMTOM aan hun assortiment van bedrijven willen toevoegen...
    Dank voor uw analyse!
    Klip en klare taal.

    Is het niet wat te vroeg om al met de Q4/FY cijfers begin februari succesverhalen te verwachten.
    De heer Goddijn is doorgaans zeer voorzichtig in zijn vooruitzichten.
    Daarnaast ga ik er van uit dat de ontwikkeling van IndiGO stevig zichtbaar in de 2021 cijfers zal zijn.
    Er moet toch aardig wat kapitaal in zitten wat boekhoudkundig verwerkt zal worden.
    Tel daarbij op de waarschijnlijke omzetdaling over 2021 en in 2022 uit de reguliere activiteiten van TT.
  5. [verwijderd] 2 december 2021 17:57
    quote:

    *JustMe* schreef op 2 december 2021 17:53:

    Echt een tech sell-off dag. BESI, ASML, ASMI, Just eat, CM.com, Signify en TomTom allemaal 4-7% daling.
    In 2020, het gloriejaar voor tech, zakte TomTom enorm, hetgeen door u werd verklaard doordat TomTom eigenlijk geen techbedrijf is/was. Nu opeens wel omdat dat goed uitkomt. Is dat niet ietwat opportunistisch?

    TomTom zakt na élke stijging, omdat bepaalde lieden geen baat hebben bij een hoge koers. Lieden met invloed en een lage belastingmoraal.
  6. forum rang 4 H. Berkhof 2 december 2021 18:04
    quote:

    sniklaas schreef op 2 december 2021 16:14:

    Tussen de drukke beursactiviteiten een blik geworpen op de TOMTOM IndiGo layer en ziet er niet verkeerd uit, een gebruikersvriendelijke koppeling tussen de functionaliteiten van hard en software van het voertuig met de rij, klimaat, route, entertainment, 'specificaties' van de gebruiker(s) van het voertuig al dan niet door 'automatisch' gebruik te maken van 'persoonlijke' instellingen en functionaliteit van eigen devices, smartphone, watch, tablet, personal microchip, etc etc...

    Voor de OEM's en overige 'producenten en service en insurance verleners de mogelijkheid om 'nagenoeg' de laatste versie van hun ''on board' software, updates en bugfixes 'over the air' te verwerken in de toepassingen van het voertuig zodat de meest recente functionaliteit beschikbaar komt voor de gebruiker(s)...

    Dit soort functionaliteit kan voor de OEM & service verleners en klant resulteren in een WIN-WIN situatie;
    - kostenverlagend en service verhogend voor de OEM en service verleners
    - service verhogend en gebruikersvriendelijk voor de klant

    Een prima stuk software ontwikkeling van TOMTOM en kijk als belegger in het aandeel @TOM2 reikhalzend uit naar de 2021 jaarcijfers waarin de eerste succesverhalen zichtbaar moeten zijn in de 2022-Q1 vooruitzichten zodat het ook voor de @TOM2 belegger en handelaar een WIN situatie kan worden...

    De kosten voor ontwikkeling zijn volledig geabsorbeerd als OPEX en TOMTOM heeft bewust gekozen om deze s/w niet te kapitaliseren wat natuurlijk wel had gekund en had ik persoonlijk prettiger gevonden.

    Maar desalnietemin ziet de toekomst voor TOMTOM met IndiGo aan boord er rooskleuriger uit dan zonder en het is aan sales en marketing om deze diensten goudgerand te vermarkten en wie weet trekt het piraten aan met met diepe zakken die graag TOMTOM aan hun assortiment van bedrijven willen toevoegen...
    Zo ken ik je weer sniklaas.
  7. Meryntje 2 december 2021 18:07
    quote:

    Alles kwijt schreef op 2 december 2021 17:57:

    Zijn jullie daar nog ?

    Ik ben er zeker nog en bevind me in het Justin- Tatje en Dutch-kamp. Oftewel; ik ben een believer die gistermorgen nog bijgekocht heeft. tevens laat ik me mooi de geschreven putjes uitleveren, mocht het zover komen.

    GuS
  8. forum rang 7 Dutchy Ron 2 december 2021 18:08
    particuliere beleggers die eieren voor hun geld kozen zijn weer vakkundig uit de boom geschut door het aandeel te drukken, de omstandigheden waren daar vandaag ideaal voor. ASML en ASMI zijn nog meer gedaald vandaag. Voor big tech een slechte dag.

    morgen weer een nieuwe dag die net als elke andere beursdag alle kanten op kan in deze tijd. Nu maar ff mijn WYNN en LVS volgen.
  9. [verwijderd] 2 december 2021 18:27
    quote:

    Riet v. Milt schreef op 2 december 2021 17:57:

    [...]

    In 2020, het gloriejaar voor tech, zakte TomTom enorm, hetgeen door u werd verklaard doordat TomTom eigenlijk geen techbedrijf is/was. Nu opeens wel omdat dat goed uitkomt. Is dat niet ietwat opportunistisch?

    Het klopt inderdaad dat TomTom geen profijt heeft gehad van lockdowns en dergelijke zoals laptop en tablet verkopers en software bedrijven als Zoom en ook online entertainment / video bedrijven wel geprofiteerd hebben. Dat is evident en behoeft geen verdere toelichting. Wat vandaag gebeurd lijkt te zijn is dat partijen in de markt met een heel dikke vinger op een rode knop hebben gedrukt bij alles wat met tech te maken heeft en ondanks bovenstaande viel TomTom ook in dat rijtje. Een daling van 5-7% van ASMI en ASML dat is echt behoorlijk fors, dat zijn geen kleine bedrijfjes met kleine market caps.

    Hoe kan dat verschil komen? Ik denk verschillende soorten beleggers. De tech stijging die TT miste kwam van long beleggers. Terwijl de daling nu op relatief lage volumes maar met gestage stapjes en over alle aandelen in een sector heen - ongeacht de uitzonderingen - meer lijkt op het handelen van ander soort partijen. Short sellers of algoritmen.

  10. forum rang 6 pwijsneus 2 december 2021 18:29
    quote:

    *JustMe* schreef op 2 december 2021 17:53:

    Echt een tech sell-off dag. BESI, ASML, ASMI, Just eat, CM.com, Signify en TomTom allemaal 4-7% daling.

    In het groen Ahold, Heineken, Unilever en wat banken/verzekeraars. Die hielden de AEX nog op ‘slechts’ - 1,7%.

    Het klopt dat de beurzen vandaag nogal grillig zijn. Echter enige correlatie heeft TomTom afgelopen jaren niet vertoond met de assetwaarde van TT, techfondsen zoals ASML, of de indexen in het algemeen. Het is een zware underperformer. En ja, dat valt TomTom helaas aan te rekenen. Waarom gebeurt hier niets aan? In een normale beursnotering is deze performance simpelweg niet uit te leggen. Alleen door de absurde aandeelhoudersstructuur - de founders hebben 50% - maakt dit mogelijk. Jij bent toch ook aandeelhouder in TomTom?! Hoe kijk jij hier tegenaan?

    Indigo is een mooi product.

    Gaat dit er binnen afzienbare tijd voor zorgen dat het aandeel een inhaalslag gaat maken ten opzichte van de assetwaarde, ten opzichte van andere techfondsen zoals ASML of de indexen waar TT in zit?

    Anders blijft dit aandeel een speelbal, indien de founders hun notering links laten liggen.

    En blijft het dirty exit scenario open. De founders zouden hunzelf ook een plezier doen als ze met ons zouden optrekken, en met de partners van Indigo laten zien dat ze de markt willen bestormen. Dat laten we tot uiting komen in de performance van het aandeel, en de cijfers. Tot nu toe lijken de founders het tzt ook voor een prikkie van de beurs kunnen halen.

    Tot die tijd blijf ik wantrouwend. Dat is niet zuur, maar kijk gewoon eens naar de performance, en enorm persoonlijk gewin wat er voor de founders te halen is.

    Is dat teveel gevraagd na 16 jaar beursnotering? Wij willen graag mee-oogsten!

    Morgen weer een nieuwe dag, geloof toch niet dat die Omikron variant zo'n gamechanger is, dus laat de Kerstrally maar van start gaan :)

    Veel succes iedereen.
  11. [verwijderd] 2 december 2021 18:47
    quote:

    pwijsneus schreef op 2 december 2021 18:29:

    [...]

    Het klopt dat de beurzen vandaag nogal grillig zijn. Echter enige correlatie heeft TomTom afgelopen jaren niet vertoond met de assetwaarde van TT, techfondsen zoals ASML, of de indexen in het algemeen. Het is een zware underperformer. En ja, dat valt TomTom helaas aan te rekenen. Waarom gebeurt hier niets aan? In een normale beursnotering is deze performance simpelweg niet uit te leggen. Alleen door de absurde aandeelhoudersstructuur - de founders hebben 50% - maakt dit mogelijk. Jij bent toch ook aandeelhouder in TomTom?! Hoe kijk jij hier tegenaan?

    De vraag "waarom gebeurt hier niets aan" is een lastige, omdat TT zich altijd van het standpunt heeft gehouden dat ze zich niet met de beurs bemoeit, niet omhoog of omlaag wil praten en dat het vooral een kwestie van vraag en aanbod is waar ze zich niet in willen mengen. Ik heb het daar niet mee eens. TT hoeft het aandeel niet te pumpen om toch wat meer aan het aandeel performance te doen en hoeft zich daar dan niet voor te schamen. Het is ook goed voor je imago in de markt. Desondanks denk ik niet dat de founders het leuk vinden of voordeel hebben of zitten te wachten op lagere koersen. Ze zijn er gewoon niet mee bezig. Hun motto is: als de resultaten verbeteren dan komt de koers vanzelf. Ik vind dat ze de PR nog wel wat mogen verbeteren. Waar zijn alle media interviews over Indigo bijvoorbeeld?

    Indigo is een mooi product. Gaat dit er binnen afzienbare tijd voor zorgen dat het aandeel een inhaalslag gaat maken ten opzichte van de assetwaarde, ten opzichte van andere techfondsen zoals ASML of de indexen waar TT in zit? Anders blijft dit aandeel een speelbal, indien de founders hun notering links laten liggen.

    Ik zie die inhaalslag wel gebeuren. Misschien niet van vandaag op morgen en men moet ook TT nu gaan bezien door een iets andere bril. Niet een geheel andere bril, Enterprise en Consumer blijven as-is en ook autonoom rijden, maar in automotive navigatie nemen ze nu een andere positie in. Analisten gaan vanzelf wel ramen wat dit nieuwe TT in Automotive kan verdienen en aan TT vragen wat potentiele verdiensten zijn of zelf kijken hoe die IVI markt er uitziet. Vergeet niet dat toen TT in 2019 (toen Indigo in ontwikkeling was) een enorme groei voorspelde tot 1,5 - 2,0 miljard euro omzet en dat dat ook ergens op gebaseerd moet zijn. Natuurlijk zit covid daartussen en zijn dingen anders gegaan, maar die voorspellingen waren ook gebaseerd op wat ze menen te kunnen verdienen in de software hoek (dus Indigo)

    En blijft het dirty exit scenario open. De founders zouden hunzelf ook een plezier doen als ze met ons zouden optrekken, en met de partners van Indigo laten zien dat ze de markt willen bestormen. Dat laten we tot uiting komen in de performance van het aandeel, en de cijfers. Tot nu toe lijken de founders het tzt ook voor een prikkie van de beurs kunnen halen. Tot die tijd blijf ik wantrouwend. Dat is niet zuur, maar kijk gewoon eens naar de performance, en enorm persoonlijk gewin wat er voor de founders te halen is.

    Dat dirty exit verhaal is al lang gevaren. Anders ga je niet in 2019 die grote groei voorspellen, in de laatste conference call zeggen dat automotive omzet 20-30% groeit en gisteren die gelikte presentatie geven en als je op de site kijkt zie je ook echt een uitgebreide software suite. Ik ben er ook van overtuigd dat zonder covid en chiptekorten die in 2020/21 parten speelde TT al lang veel hoger zou noteren. Omzetniveau Automotive ligt 100 miljoen onder de prognose in 2019 puur daardoor. Dat scheelt zo 40 cent per aandeel. Dit komt echter weer terug naar TT. Deze week in het nieuws: Toyota en Nissan op volle capaciteit, Volvo ziet tekorten chips minder worden, General Motors verhoogt outlook doordat?chips beter leverbaar zijn, Samsung levert nieuwe 5G chips, Maleisië waar het eind van de chips keten zit is weer op stoom,?verdere ‘easing’ verwacht in Q1.

    Is dat teveel gevraagd na 16 jaar beursnotering? Wij willen graag mee-oogsten!

    Ik ook

    Morgen weer een nieuwe dag, geloof toch niet dat die Omikron variant zo'n gamechanger is, dus laat de Kerstrally maar van start gaan :)

    Hope so, maar eerst moet dan de Nasdaq in het groen draaien en deze tech rotatie zich tot 1 dag beperken.

    Veel succes iedereen.
  12. Freebird 2 december 2021 18:56
    quote:

    Dutchy Ron schreef op 2 december 2021 18:08:

    particuliere beleggers die eieren voor hun geld kozen zijn weer vakkundig uit de boom geschut door het aandeel te drukken, de omstandigheden waren daar vandaag ideaal voor. ASML en ASMI zijn nog meer gedaald vandaag. Voor big tech een slechte dag.

    morgen weer een nieuwe dag die net als elke andere beursdag alle kanten op kan in deze tijd. Nu maar ff mijn WYNN en LVS volgen.
    Er zijn veel angsthazen onder particulieren die geen enkel vertrouwen hebben in TomTom ; dat is duidelijk merbaar op dit forum. Ergens wel begrijpelijk, de meesten van hen staan immers tot hun tanden onder water met dit aandeel ; mogelijk hebben sommigen van hen daar zelfs een financieel trauma van opgelopen, dat ze vrijwel dagelijks - als een soort zelftherapie - van zich af trachten te praten middels (negatieve) posts op dit forum. Ze vergeten echter dat resultaten uit het (negatieve) verleden geen garantie bieden voor de toekomst. Zoals ik al eerder zei : TomTom zit midden in een transitiefase, op weg naar nieuwe kansen en mogelijkheden ; velen hebben dat kennelijk nog niet door. Dat de angst er nog goed inzit merk je aan de koersbewegingen van gisteren en vandaag : met hoge volumes omhoog en met lage volumes omlaag. Ook dit bevestigt mijn volle vertrouwen in dit aandeel.
  13. forum rang 6 pwijsneus 2 december 2021 19:00
    quote:

    *JustMe* schreef op 2 december 2021 18:47:

    De vraag "waarom gebeurt hier niets aan" is een lastige, omdat TT zich altijd van het standpunt heeft gehouden dat ze zich niet met de beurs bemoeit, niet omhoog of omlaag wil praten en dat het vooral een kwestie van vraag en aanbod is waar ze zich niet in willen mengen. Ik heb het daar niet mee eens. TT hoeft het aandeel niet te pumpen om toch wat meer aan het aandeel performance te doen en hoeft zich daar dan niet voor te schamen. Het is ook goed voor je imago in de markt. Desondanks denk ik niet dat de founders het leuk vinden of voordeel hebben of zitten te wachten op lagere koersen. Ze zijn er gewoon niet mee bezig. Hun motto is: als de resultaten verbeteren dan komt de koers vanzelf. Ik vind dat ze de PR nog wel wat mogen verbeteren. Waar zijn alle media interviews over Indigo bijvoorbeeld?

    Ik heb nieuws voor je, de performance van het aandeel TomTom is totaal niet goed voor het imago van het bedrijf en wat het wil vertegenwoordigen.

    Heb me wel eens vaker afgevraagd welke pitch de toch al niet zo'n flamboyante spreker Goddijn bij Morgan Stanley wil ophangen.
    Begrijp me niet verkeerd, dat reken ik Goddijn persoonlijk niet aan. Maar gezien de totaal onacceptabele koershistorie, fronst elke investeerder bij keynote van deze CEO.

    Het niet willen bemoeien met de beurskoers heeft niet alleen geen vruchten afgeworpen, het heeft ook een enorme afstand gecreëerd van beurswaarde tov de vermeende assetwaarde. Tel daar de aandeelhoudersstructuur bij op, en iedereen die niet naïef is ziet een dirty exit aankomen.

    Ben niet de enige die dit hier verkondigd, maar kun je iig de lijn volgen van bovenstaande redenatie volgen? Los van of je het er mee eens bent of niet.

    We hebben het over de beurswereld, en er zijn smeriger spelletjes gespeeld. Voorbeelden genoeg nietwaar?
3.494 Posts
Pagina: «« 1 ... 14 15 16 17 18 ... 175 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links