Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel BAM Groep Koninklijke AEX:BAMNB.NL, NL0000337319

  • 3,822 17 apr 2024 17:35
  • 0,000 (0,00%) Dagrange 3,752 - 3,848
  • 943.988 Gem. (3M) 1,4M

BAM november 2021

1.134 Posts
Pagina: «« 1 ... 52 53 54 55 56 57 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 effegenoeg 29 november 2021 12:59
    Schiphol laat andere bouwer nieuwe A-pier afmaken
    DEN HAAG (AFN) - Schiphol gaat op zoek naar een nieuwe aannemer die de nieuwe A-pier op de luchthaven moet afbouwen. De luchthavenexploitant maakte bekend "na intensief overleg" te breken met de huidige aannemer, een combinatie van bouwconcern Ballast Nedam en TAV. Voor het afbouwen van de pier wordt een nieuwe aanbesteding gestart.

    De bouw van de pier ging gepaard met hogere kosten en duurde ook langer dan gepland. Schiphol-baas Dick Benschop had eerder al aangegeven "lastige gesprekken" te voeren over de kwestie met de bouwers. De pier had in eerste instantie eind 2019 opgeleverd moeten worden. Hoe groot de vertraging is en hoeveel duurder de bouw al is geworden, zegt Schiphol niet.

    Ballast Nedam en TAV zeggen de uitkomst van de onderhandelingen met Schiphol te betreuren. De partijen hebben afgesproken de overdracht van de bouwplaats zo veilig en soepel mogelijk te laten verlopen. Als de aanbestedingsprocedure is afgerond, zal Schiphol in overleg met de aannemers een nieuwe planning maken voor het opleveren van de pier.
  2. forum rang 8 HenkdeV 29 november 2021 13:06
    quote:

    effegenoeg schreef op 29 november 2021 12:59:

    Schiphol laat andere bouwer nieuwe A-pier afmaken
    DEN HAAG (AFN) - Schiphol gaat op zoek naar een nieuwe aannemer die de nieuwe A-pier op de luchthaven moet afbouwen. De luchthavenexploitant maakte bekend "na intensief overleg" te breken met de huidige aannemer, een combinatie van bouwconcern Ballast Nedam en TAV. Voor het afbouwen van de pier wordt een nieuwe aanbesteding gestart.

    De bouw van de pier ging gepaard met hogere kosten en duurde ook langer dan gepland. Schiphol-baas Dick Benschop had eerder al aangegeven "lastige gesprekken" te voeren over de kwestie met de bouwers. De pier had in eerste instantie eind 2019 opgeleverd moeten worden. Hoe groot de vertraging is en hoeveel duurder de bouw al is geworden, zegt Schiphol niet.

    Ballast Nedam en TAV zeggen de uitkomst van de onderhandelingen met Schiphol te betreuren. De partijen hebben afgesproken de overdracht van de bouwplaats zo veilig en soepel mogelijk te laten verlopen. Als de aanbestedingsprocedure is afgerond, zal Schiphol in overleg met de aannemers een nieuwe planning maken voor het opleveren van de pier.
    De combinatie tussen het Nederlandse Ballast Nedam en de in luchthavens gespecialiseerde Turkse onderneming TAV Construction.
  3. forum rang 7 innicksname 29 november 2021 13:36
    quote:

    HenkdeV schreef op 29 november 2021 12:53:

    Paar K gewandeld, echt heerlijk buiten.
    Ondertussen is BAM lekker omhoog gegaan.
    Nog een paar cent, dan kan de bijkoop van vrijdag er weer uit.
    Nu moet PostNL nog gaan presteren.
    Verwacht een bewegelijke beurs de komende dagen.
    Er zit genoeg onzekerheid in de lucht, genoeg voor de nodige overpeinzingen tijdens de wandel k's :-)
  4. forum rang 8 HenkdeV 29 november 2021 13:55
    quote:

    innicksname schreef op 29 november 2021 13:36:

    [...]
    Er zit genoeg onzekerheid in de lucht, genoeg voor de nodige overpeinzingen tijdens de wandel k's :-)
    Zeker, onzekerheid troef op de beurs.
    Niet alleen Corona in diverse varianten, maar ook rente/inflatieangst.
    Verder zijn de kosten van allerlei grondstoffen en ook arbeid duur(der) geworden.
    Daar staat, hoop ik, veel werk tegenover.
    En een beter beleid bij BAM.
  5. forum rang 4 Tartessos 29 november 2021 14:46
    quote:

    Boss57 schreef op 29 november 2021 13:57:

    De bestaande vaccins tegen het coronavirus zijn waarschijnlijk ook effectief tegen de nieuwe omikronvariant. Ze zouden ook hier helpen tegen een ernstig ziekteverloop. Dat zegt de leidende epidemioloog in Zuid-Afrika, Salim Abdool Karim.
    Wat goed dat hij dat nu al weet ….
    Dan kan de dokter vast en zeker ook een vaccin regelen voor Zuid Afrika.

    Ik heb nog nooit zoveel ZA artsen of epidemiologen zo positief over een vaccin horen praten. Niemand weet nog iets maar deze types hebben de waarheid in pacht…

  6. JVDP 29 november 2021 14:51
    quote:

    Tartessos schreef op 29 november 2021 14:46:

    [...]

    Wat goed dat hij dat nu al weet ….
    Dan kan de dokter vast en zeker ook een vaccin regelen voor Zuid Afrika.

    Ik heb nog nooit zoveel ZA artsen of epidemiologen zo positief over een vaccin horen praten. Niemand weet nog iets maar deze types hebben de waarheid in pacht…

    In ZA hebben ze, meer dan in welk werelddeel ook, te kampen met virussen en andere ziektes. Dus ik vind het niet eens zo gek dat daar heel veel kennis aanwezig is.
  7. forum rang 8 HenkdeV 29 november 2021 14:55
    quote:

    Tartessos schreef op 29 november 2021 14:46:

    [...]

    Wat goed dat hij dat nu al weet ….
    Dan kan de dokter vast en zeker ook een vaccin regelen voor Zuid Afrika.

    Ik heb nog nooit zoveel ZA artsen of epidemiologen zo positief over een vaccin horen praten. Niemand weet nog iets maar deze types hebben de waarheid in pacht…

    Altijd knap: een leek die het beter weet dan een epidemioloog:-).
    De epidemioloog zegt er trouwens wel waarschijnlijk bij, daar kan de leek misschien nog iets van leren.

    Misschien kun je aan dit soort voorspellingen de volgende keer het woord waarschijnlijk toevoegen:

    Tartessos
    11 november 2021 11:30

    Op naar de 4 euro (voorlopig…).
  8. forum rang 4 Tartessos 29 november 2021 14:56
    quote:

    Jvdpee schreef op 29 november 2021 14:51:

    [...]

    In ZA hebben ze, meer dan in welk werelddeel ook, te kampen met virussen en andere ziektes. Dus ik vind het niet eens zo gek dat daar heel veel kennis aanwezig is.
    Als ze dan zo bewust zijn van hun virussen en ziektes waarom meld ZA artsen en epidemiologen dan niet als eerste het Omnicrom virus aan de wereld en moeten andere landen dit doen? Eventueel via WHO.

    Dat is toch tegenstrijdig.

    Ik zie dit vooral een poging om de wereld niet ZA te boycotten qua reizen en economie.

  9. forum rang 4 amice 29 november 2021 15:23
    quote:

    Jvdpee schreef op 29 november 2021 12:25:

    [...]

    Ik denk toch dat het iets genuanceerder ligt, BAM gaat niet zonder afspraken voor 500 mio meerwerk uitvoeren, maar goed, we gaan het zien/horen.

    Als het meerwerk geaccordeerd is door de opdrachtgever, behoeft men geen claim in te dienen .
  10. forum rang 10 voda 29 november 2021 15:48
    Een kans voor BAM?

    Schiphol verscheurt contract met Ballast Nedam voor bouw nieuwe pier
    Arend Clahsen Jan Verbeek 14:05

    Luchtopname van Schiphol van afgelopen voorjaar met onder meer de nieuwe pier in aanbouw. Foto: Your Captain Luchtfotografie/ANP

    Schiphol heeft het contract ontbonden met aannemer Ballast Nedam voor de bouw van de nieuwe A-pier. Dit heeft de luchthaven maandag bekendgemaakt. Eerder dit jaar bleek al dat er grote tegenvallers zijn bij de bouw van de nieuwe pier, die daardoor mogelijk honderden miljoenen duurder uitvalt. Er wordt nu een aanbesteding opgestart voor de resterende werkzaamheden. Wat dit voor de planning betekent, is nog onduidelijk.

    De bouw van de nieuwe pier — reizigers kunnen de bijna voltooide buitenkant al zien staan — is samen met met de nieuwe A-terminal (inmiddels in de ijskast) een van de grote sleutelprojecten in de oude groeistrategie van Schiphol. De bouw van de pier zou volgens de eerste begroting circa €400 mln gaan kosten, maar de bouwkosten liggen naar verluidt al boven de €800 mln. De opleverdatum is met jaren opgeschoven. Vakblad Cobouw meldde eerder dat ontwerp- en berekeningsfouten ten grondslag liggen aan het hoogopgelopen conflict.

    Ontbinding komt weinig voor
    Volgens Hanne Buis, hoofd projecten bij Schiphol, zijn er uitvoerige gesprekken gevoerd met de aannemer over het afbouwen van de pier, 'waarin we niet tot overeenstemming zijn gekomen'.

    De ontbinding van een contract van deze omvang komt weinig voor. Recente voorbeelden in de afgelopen jaren zijn het contract bij het Zuidasdok, de bouw van Y Towers in Amsterdam-Noord en de bouw van Wintrack-masten voor Tennet door Heijmans.

    Als een klus is gestart, doen partijen doorgaans hun uiterste best om tot een oplossing te komen. Zowel voor aannemers als opdrachtgevers kleven er namelijk stevige (financiële) risico's aan voortijdige beëindiging van een contract. Een nieuwe aanbesteding van een half afgebouwd project kan duurder uitpakken en meer tijd kosten. Tegelijkertijd moet een aannemer bij ontbinding afwachten of hij alle kosten vergoed krijgt.

    Nieuwe aanbesteding, nieuwe planning
    In het summiere persbericht van Schiphol meldt Buis dat er gewerkt wordt aan een plan om de A-pier zo snel mogelijk met nieuwe aannemers af te bouwen en op te leveren. Dit plan omvat volgens de luchthaven het aanbesteden van het grootste deel van de resterende werkzaamheden. Als de aanbestedingsprocedure is afgerond, zal Schiphol in overleg met de aannemers een nieuwe planning maken voor het opleveren van de pier.

    De bouwcombinatie van Ballast Nedam en de Turkse luchthavenspecialist TAV laat in een persbericht weten de uitkomst te betreuren. De aannemer wijst erop dat er door een geschil over het ontwerp aanzienlijke problemen zijn ontstaan bij het project. 'Ondanks het feit dat Ballast Nedam/TAV en Schiphol veel moeite hebben gedaan om tot een gezamenlijke oplossing te komen, heeft dit helaas niet tot overeenstemming geleid.'

    Volgens de bouwers hebben Ballast Nedam/TAV en Schiphol Group afgesproken om de transitie en overdracht van de bouwplaats zo veilig en soepel mogelijk te laten verlopen. 'Tegelijkertijd zal Ballast Nedam/TAV werken aan een correcte oplossing in het belang van alle stakeholders, inclusief alle betrokken onderaannemers en leveranciers.'

    'Verstandig besluit'
    De luchtvaartmaatschappijen spraken afgelopen maanden zeer kritisch over de forse kostenoverschrijdingen bij het bouwproject. Als gebruikers van Schiphol vreesden zij uiteindelijk de rekening van het bouwdebacle gepresenteerd te krijgen en komend decennium honderden miljoenen extra aan havengelden te moeten gaan betalen.

    ‘Een verstandig besluit’, zeggen de luchtvaartmaatschappijen die gebruik maken van Schiphol. ‘We kijken ernaar uit dat het bouwproject wordt afgerond’, zegt voorzitter Marnix Fruitema van Barin, de belangenvereniging waar KLM, British Airways, EasyJet en andere maatschappijen bij zijn aangesloten.

    Volgens Barin is het belangrijk dat de nieuwe A-pier, die vooral KLM zal gebruiken, er komt omdat die de afhandeling van het luchtverkeer zal verbeteren. Door de bouw van een nieuwe pier groeit de capaciteit van Schiphol en zal bijvoorbeeld de bagageafhandeling voor transitreizigers sneller en efficiënter verlopen, beloofde de luchthaven eerder.

    Lees het volledige artikel: fd.nl/bedrijfsleven/1421480/schiphol-...
1.134 Posts
Pagina: «« 1 ... 52 53 54 55 56 57 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

BAM: sterk slotkwartaal opsteker voor nieuwe strategie

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links