Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel PostNL Koninklijke AEX:PNL.NL, NL0009739416

  • 1,318 17 apr 2024 17:35
  • +0,087 (+7,07%) Dagrange 1,226 - 1,319
  • 4.020.721 Gem. (3M) 2,2M

PostNL november 2021 - Pakketseizoen komt op stoom

4.536 Posts
Pagina: «« 1 ... 176 177 178 179 180 ... 227 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. FDW8 23 november 2021 21:48
    Het op last van de Belgische arbeidsinspectie verzegelde pakketdepot in het Belgische Wommelgem van PostNL lijkt iets kleins. Maar het is een eruptie van de stille oorlog die gaande is op de Europese pakketmarkt onder leiding van een drietal grote postbedrijven.

    Het nog steeds zelfstandige PostNL neemt het daarin op tegen spelers DHL van de Deutsche Post, GLS, eigendom van het Britse Royal Mail en DPD, wat weer valt onder de Franse post, in handen van de Franse Staat. De liberalisatie van postbedrijven is eigenlijk alleen in Nederland serieus opgepakt, waardoor veel post-en-pakketbedrijven in landen om ons heen sterke banden met hun overheden hebben. Vaak zijn het ook grote werkgevers.

    Het Nederlandse PostNL is met succes actief op de Belgische pakketmarkt. Een overname door Bpost, eigendom van de Belgische overheid, mislukte zes jaar geleden. PostNL werkt samen met Bol.com, dat ook veel klanten in België heeft. Hoewel de daadwerkelijke bezorging natuurlijk door Belgen gedaan wordt, ziet de Belgische Staat haar dividenden verdampen als PostNL te veel pakketjes langs de deuren bezorgt.

    Nu komt Daniel Kretinsky om de hoek zeilen. De Tsjechische miljardair is zowel aandeelhouder van PostNL als Royal Mail en zou de bedrijven samen willen brengen. Samen zouden ze een blok kunnen vormen tegen de macht van de Duitsers en de Frans-Belgische combinatie van DPD en Bpost in de EU.

    Maar wat is makkelijker dan in de week van Black Friday wat depots van zowel GLS als PostNL in België op slot gooien? In België en ook in Frankrijk deinst men niet terug voor wat industriepolitiek, al dan niet geholpen door de vakbonden.

    Het Nederlandse postbedrijf moet er nu voor zorgen dat het depot weer opengaat. Dat zou nog best een langdurige kwestie kunnen worden, als de autoriteiten kwaad willen of hun markt willen beschermen onder het mom van arbeidsomstandigheden.

    Elke dag groeit de pakketjesberg, met ontevreden klanten en mogelijke logistieke chaos tot gevolg. DHL, DPD en Bpost zullen graag in willen springen, met meer omzet tot gevolg.
  2. [verwijderd] 23 november 2021 21:54
    quote:

    FDW8 schreef op 23 november 2021 21:47:

    Weet Yteke al wat meer? Lijkt er haast wel op .....
    Fijn dat zelfs Yteke (van een Belgische krant) inziet dat BE aan concurrentievervalsing doet.
    Net als die smerige actie middenin BF.

    Ik hoop dat ze betrouwbare bronnen heeft wat betreft K.
  3. forum rang 4 Cedar 23 november 2021 21:56
    Veel moeilijker dan bovenstaande is het dus niet,
    De Europese post en pakketmarkt is grotendeels in handen van nationale overheden,
    Die bepalen wat mogelijk is en harken her en der geld binnen,
    Buitenlandse partijen worden waar mogelijk geweerd en tegengewerkt,
    Nederland is weer braafste jongen van de klas en wordt aan alle kanten voorbij gefietst,
    Nu maar hopen dat K zich verweerd ( en niet alleen aan zichzelf denkt).
  4. forum rang 6 SAHR-0310 23 november 2021 21:56
    quote:

    FDW8 schreef op 23 november 2021 21:48:

    Het op last van de Belgische arbeidsinspectie verzegelde pakketdepot in het Belgische Wommelgem van PostNL lijkt iets kleins. Maar het is een eruptie van de stille oorlog die gaande is op de Europese pakketmarkt onder leiding van een drietal grote postbedrijven.

    Het nog steeds zelfstandige PostNL neemt het daarin op tegen spelers DHL van de Deutsche Post, GLS, eigendom van het Britse Royal Mail en DPD, wat weer valt onder de Franse post, in handen van de Franse Staat. De liberalisatie van postbedrijven is eigenlijk alleen in Nederland serieus opgepakt, waardoor veel post-en-pakketbedrijven in landen om ons heen sterke banden met hun overheden hebben. Vaak zijn het ook grote werkgevers.

    Het Nederlandse PostNL is met succes actief op de Belgische pakketmarkt. Een overname door Bpost, eigendom van de Belgische overheid, mislukte zes jaar geleden. PostNL werkt samen met Bol.com, dat ook veel klanten in België heeft. Hoewel de daadwerkelijke bezorging natuurlijk door Belgen gedaan wordt, ziet de Belgische Staat haar dividenden verdampen als PostNL te veel pakketjes langs de deuren bezorgt.

    Nu komt Daniel Kretinsky om de hoek zeilen. De Tsjechische miljardair is zowel aandeelhouder van PostNL als Royal Mail en zou de bedrijven samen willen brengen. Samen zouden ze een blok kunnen vormen tegen de macht van de Duitsers en de Frans-Belgische combinatie van DPD en Bpost in de EU.

    Maar wat is makkelijker dan in de week van Black Friday wat depots van zowel GLS als PostNL in België op slot gooien? In België en ook in Frankrijk deinst men niet terug voor wat industriepolitiek, al dan niet geholpen door de vakbonden.

    Het Nederlandse postbedrijf moet er nu voor zorgen dat het depot weer opengaat. Dat zou nog best een langdurige kwestie kunnen worden, als de autoriteiten kwaad willen of hun markt willen beschermen onder het mom van arbeidsomstandigheden.

    Elke dag groeit de pakketjesberg, met ontevreden klanten en mogelijke logistieke chaos tot gevolg. DHL, DPD en Bpost zullen graag in willen springen, met meer omzet tot gevolg.
    Spijker op de kop.
  5. forum rang 4 Boir 23 november 2021 22:49
    Qua pakket is Bpost betere investering dan PostNL dat in Nederland krimpt en in Belgie zijn hele verdienmodel ziet verdwijnen. Alleen Bpost moet van Staat allerlei functies vervullen die op zn best waardeloos zijn bedrijfsmatig en heeft daarnaast een hobby om allerlei aanverwante bedrijven wereldwijd te kopen want wat je ver haalt moet wel lekker zijn en het Bpost bestuur is dusdanig goed en veelzijdig dat zij dat makkelijk perfect kunnen managen allemaal. Niet. Als je sterk in pakketten Belgie gelooft kan je Bpost kopen, helemaal als je PostNL ervaring hebt en dus masochistisch bent aangelegd :)
  6. United We Stand 23 november 2021 22:59
    quote:

    FDW8 schreef op 23 november 2021 22:27:

    [...]

    Dit is een sterk staaltje humor!

    @ United we Stand, goede aankoop Bpost?
    Denk het wel, slechter als Q4 vorig jaar kan niet, ze zullen hun zaken beter op orde hebben, er is heel wat geïnvesteerd de afgelopen tijd, er werd een nieuw LT samengesteld waar nog enkele posities moeten ingevuld worden en als nu ook de dochters Radial, Dynalogic, ... kunnen bijdragen in de winst dan is the only way up. Ze staan ook historisch laag en ook het dividend wordt hernomen. Maar het blijft wel een overheidsbedrijf.
  7. forum rang 6 leonardus65 23 november 2021 23:04
    www.demorgen.be/nieuws/ook-inval-bij-... inval bij pakjesdienst DPD, minister De Sutter wil pakjessector hervormen Nadat de sociale inspectie gisteren in verschillende filialen van PostNL is binnengevallen, was er vandaag ook een inval bij pakjesdienst DPD. Minister van Post Petra De Sutter (Groen) komt intussen met een wetsvoorstel om de pakjessector te hervormen. ‘We moeten zorgen dat de lat hoog genoeg gelegd wordt qua voorwaarden voor de mensen die in deze boomende sector van e-commerce werken’, zegt De Sutter.

    Misschien even lastig voor postnl en dpd, maar vizier staat mijn inziens op BOL,Zalando,Amazon...en de druk die men op de koeriers legt.
  8. forum rang 7 DeWalt 23 november 2021 23:32
    quote:

    FDW8 schreef op 23 november 2021 21:48:

    Het op last van de Belgische arbeidsinspectie verzegelde pakketdepot in het Belgische Wommelgem van PostNL lijkt iets kleins. Maar het is een eruptie van de stille oorlog die gaande is op de Europese pakketmarkt onder leiding van een drietal grote postbedrijven.

    Het nog steeds zelfstandige PostNL neemt het daarin op tegen spelers DHL van de Deutsche Post, GLS, eigendom van het Britse Royal Mail en DPD, wat weer valt onder de Franse post, in handen van de Franse Staat. De liberalisatie van postbedrijven is eigenlijk alleen in Nederland serieus opgepakt, waardoor veel post-en-pakketbedrijven in landen om ons heen sterke banden met hun overheden hebben. Vaak zijn het ook grote werkgevers.

    Het Nederlandse PostNL is met succes actief op de Belgische pakketmarkt. Een overname door Bpost, eigendom van de Belgische overheid, mislukte zes jaar geleden. PostNL werkt samen met Bol.com, dat ook veel klanten in België heeft. Hoewel de daadwerkelijke bezorging natuurlijk door Belgen gedaan wordt, ziet de Belgische Staat haar dividenden verdampen als PostNL te veel pakketjes langs de deuren bezorgt.

    Nu komt Daniel Kretinsky om de hoek zeilen. De Tsjechische miljardair is zowel aandeelhouder van PostNL als Royal Mail en zou de bedrijven samen willen brengen. Samen zouden ze een blok kunnen vormen tegen de macht van de Duitsers en de Frans-Belgische combinatie van DPD en Bpost in de EU.

    Maar wat is makkelijker dan in de week van Black Friday wat depots van zowel GLS als PostNL in België op slot gooien? In België en ook in Frankrijk deinst men niet terug voor wat industriepolitiek, al dan niet geholpen door de vakbonden.

    Het Nederlandse postbedrijf moet er nu voor zorgen dat het depot weer opengaat. Dat zou nog best een langdurige kwestie kunnen worden, als de autoriteiten kwaad willen of hun markt willen beschermen onder het mom van arbeidsomstandigheden.

    Elke dag groeit de pakketjesberg, met ontevreden klanten en mogelijke logistieke chaos tot gevolg. DHL, DPD en Bpost zullen graag in willen springen, met meer omzet tot gevolg.
    Top!

    Daarom zit ik overtuigd long in PostNL. Laag gewaardeerd (4,7x ebitda21), hoog dividend (10%), pion in de aanstaande consolidatie en een opbouwende activistische aandeelhouder (20% Kretinsky).

    Kwestie van tijd, ondertussen riant dividend.
  9. forum rang 4 Cedar 24 november 2021 01:06
    quote:

    DeWalt schreef op 23 november 2021 23:32:

    [...]
    Top!

    Daarom zit ik overtuigd long in PostNL. Laag gewaardeerd (4,7x ebitda21), hoog dividend (10%), pion in de aanstaande consolidatie en een opbouwende activistische aandeelhouder (20% Kretinsky).

    Kwestie van tijd, ondertussen riant dividend.
    Helemaal top zou zijn als de Postnl koers over een week of 4, net voor de kerst, rond €4,57 zou staan;-)
  10. forum rang 4 Boir 24 november 2021 06:47
    Hedenmorgen op HLN:
    “Chauffeurs werden verwittigd: blijf weg, de controle is hier”: leidinggevende bij PostNL getuigt over de stress bij de inval van de sociale inspectie

    Een leidinggevende bij PostNL bevestigt de wanpraktijken die onderzoeksjournalist Joppe Nuyts aan het licht bracht. De sociale inspectie viel maandagochtend om 6 uur binnen in het depot van het koerierbedrijf in Wommelgem. “Als de inval een paar uren later was gedaan, zouden er nog meer inbreuken zijn vastgesteld: nog meer mensen zonder rijbewijs, mensen die in het zwart werken, misschien zelfs die illegaal in het land zijn.”
  11. mr.Franz 24 november 2021 07:40
    bericht van de FNV website,

    Onderhandelingen cao Postbezorgers vierde week
    Redactie
    Door Redactie
    23 november 2021
    Tijdens de onderhandelingen is uitvoerig stil gestaan bij de verschillende vergoedingen. De gezamenlijke vakbonden FNV, CNV en BVPP stellen zich op het standpunt dat je geen geld moet hoeven meebrengen om het werk uit te kunnen voeren.

    Onderhandelingen cao Postbezorgers vierde week
    Fietsvergoeding
    Met PostNL zijn we in gesprek over een fietsvergoeding die kostendekkend is afhankelijk van het aantal uur dat je werkt. Aanvankelijk stelde PostNL een vaste vergoeding voor op basis van je contracturen. Vakbonden pleitten voor een vergoeding op basis van inzet-uren. Hiermee stimuleer je ook dat mensen op vrijwillige basis extra uren willen werken. PostNL is hier mee akkoord gegaan.

    Verder willen vakbonden naast de vaste fietsvergoeding per maand, die in principe kostendekkend is, een mogelijkheid om, in uitzonderlijke gevallen, onvoorziene extra kosten te kunnen declareren. Daarover zijn we nog in overleg.

    Kledingpakket
    Vakbonden willen de broek terug in het kledingpakket en een vergoeding voor de schoenen. PostNL staat hier niet afwijzend tegenover maar wat is de juiste keuze? Je hebt te maken met veel verschillende wensen en daarnaast temperatuur verschillen. Dus wil je een standaard broek in het pakket of een afspraak maken om met een stevige korting op een broek en goede schoenen iedereen zelf zijn keus te laten maken?

    Werkplezier
    FNV heeft, naar aanleiding van de arbeidsvoorwaarden enquête, aandacht gevraagd voor werkdruk, de communicatie van/met het bedrijf en de bundelsamenstelling. We hebben bij PostNL het belang van regelmatig werkoverleg en contact met teamleiders als mogelijke oplossingen benadrukt. PostNL neemt dit mee en maakt afspraken over werkprocessen met de ondernemingsraad. Bovendien gaan zij extra inzet plegen om voldoende postbezorgers te werven. Vakbonden kunnen over de genoemde punten geen arbeidsvoorwaardelijke afspraken maken in de cao. Wél hebben we de aandachtspunten op deze manier op de agenda gezet bij PostNL.

    Volgende week staan nog 2 hele dagen gepland voor het cao-overleg. Dan bespreken we ook de loonsverhoging.

    We houden je op de hoogte!
  12. [verwijderd] 24 november 2021 08:10
    quote:

    Boir schreef op 24 november 2021 06:47:

    Hedenmorgen op HLN:
    “Chauffeurs werden verwittigd: blijf weg, de controle is hier”: leidinggevende bij PostNL getuigt over de stress bij de inval van de sociale inspectie

    Een leidinggevende bij PostNL bevestigt de wanpraktijken die onderzoeksjournalist Joppe Nuyts aan het licht bracht. De sociale inspectie viel maandagochtend om 6 uur binnen in het depot van het koerierbedrijf in Wommelgem. “Als de inval een paar uren later was gedaan, zouden er nog meer inbreuken zijn vastgesteld: nog meer mensen zonder rijbewijs, mensen die in het zwart werken, misschien zelfs die illegaal in het land zijn.”
    Gelukkig krijgen de Nederlandse journalisten ook door wat voor vieze spelletjes er worden gespeeld door de Belgen. Robbert Manders reageerde ook op het stuk van Yteke.
4.536 Posts
Pagina: «« 1 ... 176 177 178 179 180 ... 227 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Het is water naar de zee dragen: prognose PostNL valt vies tegen

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links