Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel Tesla OTC:TSLA.Q, US88160R1014

  • 155,470 17 apr 2024 22:00
  • +0,020 (+0,01%) Dagrange 0,000 - 0,000
  • 306.050 Gem. (3M) 101,1M

Tesla blow-off

7.729 Posts
Pagina: «« 1 ... 349 350 351 352 353 ... 387 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 10 voda 17 november 2021 06:14
    JPMorgan Chase klaagt Tesla aan

    Door ABM Financial News op dinsdag 16 november 2021
    Views: 3.196

    (ABM FN-Dow Jones) Zakenbank JPMorgan Chase claimr 162 miljoen dollar van Tesla, omdat de Amerikaanse autofabrikant een contract uit 2014 tussen de twee bedrijven inzake warrants zou hebben geschonden. Dat meldde persbureau Reuters dinsdag.

    Tesla verkocht warrants aan de Amerikaanse zakenbank. Deze geven de houder het recht om een aandeel van een bedrijf te kopen tegen een vaste "strike"-prijs op een bepaalde datum.

    De rechtszaak, die dient bij een federale rechtbank in Manhattan, draait om een aanpassing van de prijs van de warrants door JPMorgan, na de beruchte tweet van Tesla-CEO Elon Musk uit 2018, waarin hij zei te overwegen de elektrische-autofabrikant van de beurs te halen.

    Dit was volgens de bank een serieuze aankondiging van een overname, waardoor de volatiliteit van het aandeel Tesla verminderde en de waarde van de warrants voor de bank daalde. Een zakenbank verdient namelijk meer aan een warrant als het aandeel volatiel is, omdat er dan goedkoop kan worden bijgekocht en duur verkocht. JPMorgan eist het genoemde bedrag van Tesla, dat weigert te betalen, mogelijk omdat de tweet niet serieus bedoeld was.

    Het is ongebruikelijk dat een bank zo'n bekende klant voor de rechter daagt, volgens Reuters. JPMorgan zegt tegen het persbureau dat ze door Tesla tot deze stap zijn gedwongen.

    Bron: ABM Financial News
  2. forum rang 10 voda 17 november 2021 08:08
    Musk blijft aandelen Tesla verkopen
    Bijna op helft van 10 procent.

    (ABM FN-Dow Jones) Elon Musk blijft aandelen Tesla verkopen. Dit blijkt uit documenten van de Amerikaanse Securities and Exchange Commission.

    Musk verkocht dinsdag nog eens voor 973 miljoen dollar aan aandelen in zijn bedrijf. Daarmee zit hij nu op bijna de helft van de 10 procent die hij van zijn belang wil verkopen.

    Dinsdag verkocht de oprichter meer dan 934.000 aandelen. In totaal heeft Musk nu bijna 8,2 miljoen aandelen verkocht voor circa 8,8 miljard dollar.

    Het aandeel Tesla sloot dinsdag 4,1 procent hoger op 1.055 dollar.

    Door: ABM Financial News.

    info@abmfn.nl

    Redactie: +31(0)20 26 28 999
  3. forum rang 10 voda 17 november 2021 08:25
    Tesla-baas Elon Musk gaat met zijn satellietnetwerk Starlink mogelijk internet brengen naar afgelegen gebieden in Brazilië. De miljardair sprak daarover in het Texaanse Austin met de Braziliaanse minister van Communicatie. Daarnaast zou met behulp van Starlink illegale ontbossing en bosbranden moeten worden bestreden.

    www.telegraaf.nl/financieel/117914955...
  4. forum rang 10 voda 17 november 2021 08:41
    08:26
    Rivian zoemt voorbij VW, Lucid groter dan Ford

    Waarom de elektrische opstartbedrijven nu groter zijn dan klassieke autobouwers met veel grotere omzet, leest u hier.

    En alvast bij deze al de mondiale top-15 van autobouwers, in beurswaarde:

    zie bijlage

    www.tijd.be/markten-live/live-blog/in...
  5. forum rang 10 voda 18 november 2021 10:14
    Elon Musk: eerste ruimtevlucht SpaceX begin 2022
    Updated 48 min geleden
    1 uur geleden
    in FINANCIEEL

    NEW YORK (ANP/BLOOMBERG) - SpaceX, het ruimtevaartbedrijf van Tesla-topman Elon Musk, zal begin volgend jaar de eerste testvlucht naar de ruimte uitvoeren van zijn Starship-raket en verwacht in 2022 meerdere lanceringen te doen. Dat heeft oprichter Musk tijdens een virtuele bijeenkomst met leden van de National Academy of Sciences gezegd.

    Elon Musk ANP/HH
    De kans op een succesvolle eerste vlucht in een baan om de aarde is volgens Musk relatief laag. Het bedrijf lanceert zijn Starship in januari of februari en verwacht later in 2022 een twaalftal testvluchten naar de ruimte te doen. „Het is de grootste raket die ooit is ontworpen en we zijn dicht bij onze eerste lancering”, aldus Musk.

    BEKIJK OOK:
    Musk ’s werelds rijkste met $300 miljard: wat moet je met al dat geld?

    De roestvrijstalen raket en de superzware aandrijvingen eronder zullen „snel en volledig herbruikbaar” zijn, verklaarde Musk, die deze combinatie „de heilige graal van raketten” noemde. Starship is ontworpen om 100 ton vracht en mensen in een baan om de aarde te vervoeren tegen een fractie van de kosten van eerdere ontwerpen.

    Mars
    SpaceX is van plan om een aangepaste versie van de raket te gebruiken om NASA-astronauten in 2025 of later op de maan te laten landen als onderdeel van het Artemis-programma. SpaceX wil uiteindelijk honderden tonnen aan voorraden en mensen naar Mars vervoeren om Musks doel, het bouwen van een bewoonde stad op Mars, te verwezenlijken.

    BEKIJK OOK:
    NASA kiest SpaceX-raket van Elon Musk om reis naar Jupiter-maan te maken

    SpaceX heeft de Starship-raket tijdens verschillende testvluchten gelanceerd tot een hoogte van ongeveer 10 kilometer vanaf de productielocatie in Zuid-Texas. Voor de ruimtevlucht is het bedrijf van plan om één keer rond de aarde te cirkelen en de raket vervolgens in de Stille Oceaan te laten vallen, ongeveer 100 kilometer ten noordwesten van Kauai, een eiland van Hawaï.

    BEKIJK OOK:
    Hoe Elon Musk zich opwerkte van whizzkid naar multimiljardair

    Musk herhaalde tijdens de bijeenkomst dat de mensheid in zijn ogen een tweede planeet nodig heeft, gezien de risico’s waarmee de aarde wordt geconfronteerd, zoals kernwapens, grote kometen, pandemieën, dalende geboortecijfers, kunstmatige intelligentie en religieus extremisme.

    www.telegraaf.nl/financieel/177385935...
  6. fvmetelen 18 november 2021 20:33
    quote:

    voda schreef op 16 november 2021 11:22:

    Musk blijft aandelen Tesla verkopen
    Voor ruim 900 miljoen dollar.

    (ABM FN-Dow Jones) Elon Musk heeft opnieuw een flinke pluk aandelen Tesla verkocht en tegelijk toegekende aandelenopties uitgeoefend. Dit bleek uit meldingen bij de U.S. Securities and Exchange Commission.

    Oprichter en CEO Musk verkocht maandag ruim 934.000 aandelen. De verkoop leverde de miljardair nog eens zo'n 930 miljoen dollar op.

    De topman verkocht de afgelopen weken al meermaals aandelen Tesla, en inmiddels staat de teller op ongeveer 7,8 miljard dollar.

    Dat Musk aandelen verkoopt, is geen verrassing. Op Twitter kondigde de CEO zijn plannen meermaals aan.

    Ook Tesla-bestuurslid Kimbal Musk verkocht al aandelen Tesla, kort voor zijn broer Elon op Twitter voor het eerst zijn verkoopplannen aankondigde.

    Het aandeel Tesla lijkt dinsdag 1,4 procent lager te openen, nadat het aandeel maandag bijna 2 procent lager sloot op 1.013,39 dollar.

    Door: ABM Financial News.

    info@abmfn.nl

    Redactie: +31(0)20 26 28 999
  7. forum rang 10 voda 23 november 2021 08:28
    08:25
    Shorters in Tesla gooien handdoek in de ring

    Steeds minder beleggers durven het aan om short te gaan tegen Tesla, het aandeel gisteren opnieuw gezwing hoger ging en bijna op recordkoers noteert. Momenteel staan nog 3,3 procent van het totaal aantal aandelen short, tegenover 19,6 procent begin vorig jaar, zo citeert Financial Times cijfers van de S3 Partners.

    'Ik begrijp waarom beleggers Tesla shorten. In principe hebben ze gelijk. Maar ze staan tegenover Elon Musk die als geen ander het spel van het beursgenoteerde bedrijf kan spelen', zegt shortseller Carson Block. Via welgemikte tweets zorgt Musk geregeld voor beweging in het aandeel.

    Een van de shorters die Tesla voortaan met rust lijkt te laten, is Michael Burry, de held van de kredietcrisis zoals verfilmd in The Big Short. Hij had in mei nog 800.000 putopties op Tesla, maar in de laatste rapportering vorige maand was daar niets meer van terug te vinden. Een putoptie wint in waarde als het onderliggende aandeel zakt.

    www.tijd.be/markten-live/live-blog/cf...
  8. forum rang 10 voda 23 november 2021 14:54
    Serverprobleem bij Tesla: auto’s urenlang onbruikbaar
    Auto55.be 3 uur geleden

    © Auto55.be
    Enkele honderden eigenaren van een Tesla konden afgelopen weekend urenlang geen gebruik maken van hun auto. Ze konden er niet in. Aan de oorzaak van het euvel zou een serverprobleem liggen. Tesla-topman Elon Musk verontschuldigde zich in een tweet toen het probleem was opgelost.

    Beter toch nog een gewone sleutel gebruiken

    Een Tesla vereist niet altijd een conventionele sleutel met transponder. Eigenaren kunnen ervoor kiezen om hun auto steevast met hun smartphone te openen en te starten. Daarvoor is echter wel communicatie met een datacenter nodig. Die communicatie was verstoord. Wie tijdens de uren dat de communicatie mank liep alleen z’n smartphone bij de hand had en niet over de meer conventionele sleutel van z’n Tesla beschikte, kon van z’n auto geen gebruik maken.

    Wereldwijd probleem

    Het probleem lijkt zich wereldwijd voor te hebben gedaan. Er waren klanten uit onder meer de VS, Zuid-Korea en Duitsland. Precieze cijfers van het aantal gestrande Tesla-eigenaars is er niet, al hebben Amerikaanse media het over zo’n 500 incidenten aldaar. Het precieze aantal zal wellicht nooit boven water komen. Nogal wat klanten van het merk lieten hun misprijzen weten via sociale media.
  9. forum rang 10 voda 23 november 2021 16:08
    Getest: tweedehands Tesla Model S
    Autoweek 18 uur geleden
    © Aangeboden door NU.nl

    Geen auto die zoveel goeds heeft gedaan voor het elektrisch rijden als de Tesla Model S. De pionier was bij zijn debuut sexy, snel en een technologisch hoogstandje, en je kon er nog een behoorlijke afstand mee overbruggen ook. AutoWeek ging op zoek naar een gebruikte Model S en concludeert dat een eventuele angst voor degradatie van de batterij ongegrond is.

    Al vanaf het begin was duidelijk dat Tesla het niet moet hebben van zijn uitmuntende bouwkwaliteit, stelt de redactie van AutoWeek. Daarom is het de vraag hoe een Tesla zich houdt als er flink wat kilometers op de teller staan. Uiteraard is het ook interessant om te zien wat er na verloop van jaren van de actieradius overblijft. De aanbieders van de geteste, tweedehands Tesla's wordt dan ook gevraagd de auto volledig opgeladen mee te geven voor de test.

    De Model S met de hoogste kilometerstand die AutoWeek tijdens de zoektocht vindt is een exemplaar uit maart 2016 met 276.039 kilometer op de teller, dat 29.500 euro moet kosten. Het is een relatief bescheiden 70D. Bij Tesla staat het cijfer in de typeaanduiding voor de capaciteit van de accu: 70 kWh in dit geval. De D staat voor 'dual' en dat betekent dat hij zowel op de vooras als op de achteras een elektromotor heeft en dat hij dus vierwielaangedreven is.

    Een doortimmerde manier om accudegradatie te meten, is er niet. Hooguit kun je je auto naar Tesla brengen, dat dan een test uitvoert waarbij de accu als goed of als slecht uit de bus komt. Er worden geen nadere details verstrekt.

    Als AutoWeek de auto meeneemt, is volgens de verkoper de accu niet helemaal volgeladen. Dat zou namelijk slecht zijn voor de techniek, dus hij zit voor '80 of 90 procent' vol. In elk geval belooft de auto een actieradius van 291 kilometer. In de database van AutoWeek is terug te vinden dat toen de 70D nieuw was, er een elektrisch rijbereik van 386 kilometer werd opgegeven.

    Een panoramadak heeft twee nadelen
    De testauto is voorzien van een panoramadak. Dat ziet er leuk uit, maar heeft twee nadelen: het staat erom bekend dat het kapot kan gaan en een heel dure reparatie kan opleveren. Maar in deze auto werkt het prima en enige lekkage is op deze droge dag niet te bespeuren. Het tweede nadeel is dat zo'n dak kan gaan kraken. En dat wordt tijdens de testritten wél ondervonden.

    Deze Tesla op leeftijd is sowieso bepaald niet vrij van rammels en kraakjes. Behalve uit het dak komen ze ook uit het dashboard. Dat is blijkbaar echt iets waar je als berijder van een tweedehands Tesla uit de beginjaren mee moet leren leven.

    Verder zitten er nog wat defecten aan deze auto. De deurgreep van het bestuurdersportier werkt niet meer, maar daar bestaat inmiddels een simpele fiks voor. Ook de elektrisch bedienbare kofferklep is kaduuk. Ondanks alle hoogstaande technologie laat ook een Tesla dus gewoon de gebreken zien die horen bij een auto van deze leeftijd en kilometerstand. Het testteam zet de Model S terug na een rit van 37 kilometer, maar er is wel 54 kilometer actieradius verdwenen.

    Het interieur is nog kraak- en rammelvrij
    Tesla nummer twee van deze rondgang is een S85. Hij komt uit juni 2016 en staat te koop voor 43.995 euro. Vergeleken met het vorige exemplaar is deze Model S met een kilometerstand van net iets meer dan 70.000 nog vrij maagdelijk. Voordat hij de weg op gaat heeft hij de hele nacht aan de stekker gehangen. Ook hier laat de batterij op het dashboard zien dat hij niet helemaal vol zit.

    In elk geval neemt AutoWeek hem mee met 344 kilometer actieradius, terwijl de fabrieksspecificaties van destijds 502 kilometer beloven. Uiteindelijk wordt er tijdens deze test 43 kilometer mee gereden en blijkt er slechts 39,5 kilometer aan actieradius verloren te zijn gegaan.

    Dat deze Model S een heel wat rustiger leven heeft gehad dan de vorige is meteen wel duidelijk. Het interieur is nog kraak- en rammelvrij en bovendien oogt het allemaal aanmerkelijk minder versleten. Gebruikssporen zijn er echter zeker al te zien. Je merkt echt dat dit een niveautje lager is dan bijvoorbeeld de Duitse merken.

    De matige kwaliteit valt ook op als je een rondje om de auto loopt. De naden in de carrosserie zijn zo breed en verschillend dat je zou denken dat het een slecht gerepareerde schade is, maar niets is minder waar: ze hebben het allemaal. Je zou bijna zeggen dat het bij een Tesla tijd wordt om argwanend te worden als de naden wél recht zitten.

    Verder valt er op de chique zwarte Model S maar erg weinig af te dingen. Deze auto rijdt en stuurt alsof er nog nauwelijks mee gereden is. Bovendien functioneert alles nog. De nieuwprijs was 96.000 euro. Na zes jaar is daarvan nog ongeveer de helft over. Daarmee is de Tesla een dure auto vergeleken met andere occasions, maar dat geldt voor alle auto's van dit merk.

    Bovendien: je moet weliswaar misschien een flinke investering doen, maar daarna kun je goedkoop, want elektrisch 'tanken' en heb je per definitie minimale onderhoudskosten aan een elektrisch voertuig. Die extra euro's bij de aanschaf verdien je dus wel terug.

    Lees meer over de zoektocht van de AutoWeek-redactie in dit artikel. Daarin ook de ervaringen met een Tesla Model S P85+ Performance uit oktober 2013 met 209.027 kilometer op de teller.

    www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/op...
  10. forum rang 10 voda 24 november 2021 07:07
    06:31
    Elon Musk: 9,9 miljard and counting

    Terwijl de shorters in Tesla bTSLA -4,14% wondenlikkend de aftocht blazen, casht CEO en oprichter Elon Musk zoals eerder op de eigen onnavolgbare manier aangekondigd stevig. De teller staat intussen op 9,9 miljard dollar.

    twitter.com/markets/status/1463365655...

    www.tijd.be/markten-live/live-blog/do...

  11. forum rang 10 voda 26 november 2021 06:41
    Eerste energielabels voor elektrische auto’s toegekend: Tesla het best, Mercedes het slechtst

    Een nieuw beoordelingssysteem voor elektrische auto's rangschikt de BMW i4 en Tesla Model 3 als de meest efficiënte modellen. De wagens van Audi en Mercedes bungelen onderaan de lijst.

    Erik Kouwenhoven 26-11-21, 05:00

    De nieuwe Britse ‘E-Rating’ van website Electrifying.com rangschikt auto's voor het eerst op hoe efficiënt ze elektriciteit gebruiken. Het doel van de nieuwe beoordelingsmethode is om consumenten duidelijkheid te geven over welke elektrische auto’s beter zijn voor hun bankrekening. Daarbij bestaat er in Groot-Brittannië een kloof van 500 pond (595 euro) in jaarlijkse oplaadkosten tussen de beste en de slechtste auto’s.

    Lees ook
    Fluisterstil en bliksemsnel: zo rijdt de i4 M50, BMW’s eerste elektrische M-model (met video)
    Test Tesla Model 3: geniaal, maar ook onhandig (met video)

    De rangschikking komt als geroepen, want hoewel bij auto's met benzine- en dieselmotoren precies duidelijk is hoeveel ze verbruiken, bestaat er geen industriestandaard om bestuurders te helpen de algehele efficiency van een elektrische auto te begrijpen. Er is gekozen voor een vergelijkbaar systeem als bij energielabels voor bijvoorbeeld wasmachines en koelkasten.

    Laadtijd en recuperatie tellen ook mee
    Zo wordt gekeken hoe goed elektrisch vermogen wordt omgezet in kilometers op de weg, maar ook de snelheid waarmee de batterij kan worden opgeladen telt mee, evenals de vraag of de auto functies heeft om het stroomverbruik te minimaliseren, zoals warmtepompen, intelligente recuperatie van remenergie en klimaatregeling.

    Tot nu toe hebben alleen de BMW i4 en Tesla Model 3 de maximale A++-classificatie gekregen. Het bewijs dat dure EV's niet altijd beter zijn, wordt gevormd door de meer dan 100.000 euro kostende Mercedes EQS. Die heeft dezelfde A+-rating als de goedkope Citroen Ami, Renault Twizy en Seat Mii. Onderaan de lijst bungelt de Mercedes EQV. Het is tot nu toe de enige personenauto met de laagste E-classificatie. De Audi e-tron en Mercedes EQC doen het met een D-beoordeling nauwelijks beter.

    E-Ratings voor elektrische auto’s

    A++
    Tesla Model 3
    BMW i4

    A+
    Hyundai Ioniq
    Citroën e-C4
    Fiat 500e
    Hyundai Kona Electric
    Mercedes EQS
    Kia EV6
    Peugeot e208
    Seat Mii
    Tesla Model Y
    Opel Corsa-e
    Citroën Ami
    Volkswagen ID.3
    Renault Twizy
    Hyundai Ioniq 5

    A
    Audi Q4 e-tron
    BMW iX3
    DS3 Crossback
    Ford Mustang Mach-e
    Kia e-Niro
    Kia Soul
    Peugeot e2008
    Renault Zoë
    Skoda Enyaq
    Smart ForTwo EQ
    Tesla Model S
    Tesla Model X
    Opel Mokka
    Volkswagen ID.4

    B
    Audi e-tron GT
    BMW i3
    Mercedes EQA
    MG MG5 EV
    MG ZS EV
    Nissan Leaf
    Polestar 2
    Volvo XC40 Recharge

    C
    Honda e
    Jaguar i-Pace
    Lexus UX300e
    Mazda MX-30
    Porsche Taycan
    Rimac Nevera
    Citroen e-Spacetourer
    Opel Vivaro-e

    D
    Audi e-tron
    Mercedes EQC

    E
    Mercedes EQV

    www.ad.nl/auto/eerste-energielabels-v...
  12. forum rang 10 voda 26 november 2021 08:13
    Aandeel Tesla kan in 2022 zo’n 77% dalen, aldus analisten van JPMorgan
    Harry Robertson 14 uur geleden

    Frederic J. Brown/Getty Images© Aangeboden door Business Insider Nederland Frederic J. Brown/Getty Images
    De afgelopen twee weken werd duidelijk dat de Amerikaanse zakenbank JPMorgan en Tesla het flink met elkaar aan de stok hebben. Zo loopt er een rechtszaak tussen JPMorgan en Tesla en zouden de topmannen van de twee bedrijven – Jamie Dimon en Elon Musk – achter de schermen lopen te ruziën.

    Afgezien van de onenigheid, zijn analisten van de zakenbank al langere tijd pessimistisch gestemd over de waarde van het aandeel van de autofabrikant.

    In het meest recente rapport van de analisten van JPMorgan wordt voor het aandeel Tesla een koersdoel van 250 dollar voor december 2022 genoemd. Dat zou neerkomen op een daling van zo’n 77 procent ten opzichte van de huidige koers van ongeveer 1.116 dollar.

    Ook geven de analisten van JPMorgan het oordeel ‘onderwogen’ voor het aandeel Tesla. Hiermee raden ze beleggers aan om hun posities in Tesla af te bouwen, omdat verwacht wordt dat het aandeel de komende tijd relatief slecht zal presteren.

    Het huidige koersdoel van de analisten van JPMorgan voor Tesla is het meest pessimistische van alle grote zakenbanken, volgens gegevens van persbureau Bloomberg. Het gemiddelde koersdoel onder analisten op Wall Street voor eind volgend jaar is ruim 799 dollar.

    Analisten over het aandeel Tesla
    De aandelenkoers van Tesla is tijdens de coronapandemie omhooggeschoten. In februari vorig jaar noteerde het aandeel rond de 150 dollar. Inmiddels wordt hetzelfde aandeel verhandeld tegen ongeveer 1.116 dollar. Dat is een stijging van bijna 650 procent.

    Zakenbank Jefferies hanteert voor het aandeel Tesla een koersdoel van 1.400 dollar voor eind 2022. Morgan Stanley en Goldman Sachs hanteren koersdoelen van respectievelijk 1.200 dollar en 1.125 dollar.

    Ondanks het veel lagere koersdoel ziet JPMorgan de autofabrikant niet als een zwak bedrijf. JPMorgan-analist Ryan Brinkman schreef afgelopen maand in een rapport dat Tesla beschikt over “toonaangevende technologie” en een reeks producten verkoopt die “gedurfd, onderscheidend, elegant en zeer vermakelijk zijn om mee te rijden.”

    Maar Brinkman zei ook dat de waardering van Tesla een groei impliceert die “veel verder” gaat dan wat JPMorgan mogelijk acht.

    De zakenbank is niet als enige kritisch over de waardering van Tesla. Ook topbelegger Michael Burry, die bekend is vanwege het voorspellen van de kredietcrisis in 2008, heeft herhaaldelijk gezegd dat de prijs van het aandeel Tesla duidt op een zeepbel.

    www.msn.com/nl-nl/geldzaken/nieuws/aa...
  13. Dutcheon 26 november 2021 12:22
    JP Morgan zal een keer de mening bij moeten stellen.... ze doen er wel alles aan om daarbij de laatste te zijn ;)

    Als je alleen al even de schulden bekijkt van alle legacy auto bouwers dan weet je waarom VW als de sodemieter EVs aan het produceren is. De volgende Nokia's komen er aan en dat worden er meer als 1.

    Maar koop vooral geen Tesla aandelen hoor, doe dat maar als ik ze verkoop over een jaar of 10 als het groeipotentieel er een beetje uit is!
  14. forum rang 10 voda 26 november 2021 15:41
    'Tesla steekt miljoenen in uitbreiding Chinese productie'
    NU.nl/Joas van Wingerden 5 uur geleden

    Tesla zou omgerekend zo'n €139 miljoen willen investeren in zijn autofabriek in de Chinese miljoenenstad Sjanghai. Daarmee moeten delen van de zogenoemde Giga Shanghai-fabriek uitgebreid worden. Ook komen er extra mensen in dienst.

    © Aangeboden door Sanoma Media Netherlands BV

    Volgens Chinese berichtgeving is de investering onder meer bedoeld voor uitbreiding van de afdeling waar de carrosserie- en plaatdelen geproduceerd worden. Ook de capaciteit van de verfstraat, de assemblagehal en het logistieke centrum zal uitgebreid worden. De werkzaamheden moeten in april 2022 afgerond zijn en nog voor het einde van dit jaar moet men ermee beginnen, meldden Chinese bronnen in de nacht van donderdag op vrijdag.

    De geplande investering komt niet als een hele grote verrassing. Bij de presentatie van de kwartaalcijfers van Q2 in juli zei Tesla de fabriek in Sjanghai te hebben aangewezen als belangrijkste productiecentrum voor de export. Eerder was dat nog de vestiging in de Amerikaanse stad Fremont. In China wordt zowel de Model 3 als de Model Y gebouwd, ook voor Nederland.

    Ondertussen is de Tesla-fabriek in de Amerikaanse staat Texas bijna klaar. Op basis van vorige week bij het Texaanse kadaster ingediende documenten, zet Tesla in op 31 december als opleveringsdatum. Uit diezelfde stukken blijkt dat met de bouw een bedrag van omgerekend €940 miljoen is gemoeid. In de loop van 2022 zal de productie van de Model Y er opgestart worden. Op termijn moeten ook de Model 3, de Cybertruck en de elektrische vrachtwagen van Tesla er van de band rollen.

    Dan is er nog de Tesla-fabriek nabij Berlijn. Hoewel men daar al klaar lijkt voor productie, kan dat nog niet beginnen. Tesla wacht nog op het laatste groene licht vanuit de lokale overheid. Dat heeft alle bezwaren die er tegen de opening van de fabriek ingediend zijn bijna allemaal behandeld en verwacht voorzichtig dat nog voor de jaarwisseling de eerste auto's er gebouwd kunnen worden. In Grünheide gaat Tesla de Model Y voor de Europese markt bouwen.
  15. forum rang 10 voda 26 november 2021 16:50
    Tesla ziet af van Duitse staatssteun voor accufabriek in Berlijn
    NU.nl/ANP 2 uur geleden
    © Aangeboden door NU.nl

    Tesla wil toch geen staatssteun ontvangen voor zijn toekomstige accufabriek ten oosten van Berlijn. De Amerikaanse fabrikant van elektrische auto's heeft de aanvraag ingetrokken.

    Het Duitse ministerie van Economische Zaken heeft het besluit van Elon Musks bedrijf bevestigd, meldt persbureau DPA. De hoogte van het bedrag is niet bekendgemaakt, maar het ging naar verluidt om 1,14 miljard euro. De financiering, die door de autoriteiten van de Europese Unie was goedgekeurd, is nu beschikbaar voor andere projecten.

    De steun was onderdeel van het in januari aangekondigde project European Battery Innovation. Met dit initiatief moet de Europese auto-industrie minder afhankelijk worden van accupakketten en batterijcellen uit China, Japan en Zuid-Korea. Onder meer BMW en Fiat Chrysler Automobiles, dat inmiddels in het bedrijf Stellantis is opgegaan, hebben inmiddels staatssteun toegewezen gekregen.

    Ondanks de intrekking gaat Tesla wel door met zijn plannen voor de accu- en recyclingfabriek in de deelstaat Brandenburg, die de Duitse hoofdstad omringt. Op die locatie heeft de autofabrikant ook een zogenoemde gigafabriek gebouwd om daar zijn auto's in elkaar te zetten. Maar het bedrijf wacht nog altijd op goedkeuring om de fabriek in gebruik te kunnen nemen.

    Tesla begon in 2019 met de bouw van de assemblagefabriek, nadat het bedrijf voorlopige goedkeuring had gekregen. Musk is van plan om dit jaar met de productie in de fabriek te beginnen. De lokale autoriteiten zijn echter nog steeds bezig met het evalueren van de milieueffecten van de fabriek.
  16. forum rang 10 voda 1 december 2021 14:28
    Elon Musk zet klokkenluiders voor schut met Tesla-fluitje
    3 uur geleden
    in FINANCIEEL

    AUSTIN (ANP) - Tesla heeft een bijzonder fluitje op de markt gebracht, de ’cyberwhistle’. „Blow the whistle on Tesla!”, schreef topman Elon Musk op Twitter.

    Tesla-topman Elon Musk ANP/HH

    Het lijkt erop dat hij met het fluitje een sneer wil uitdelen naar voormalig medewerker Owen Diaz. Die klokkenluider, in het Engels whistleblower, klaagde meermaals over een racistische werkomgeving in de Tesla-fabriek in het noorden van Californië in 2015 en 2016.

    BEKIJK OOK:
    Column: belegger negeert risico’s van stekkerauto’s

    Schadevergoeding
    Een jury kwam in een rechtszaak tot de conclusie dat de maker van elektrische auto’s er niet in was geslaagd om te voorkomen dat de werknemer met racisme werd geconfronteerd. Tesla moest Diaz van de jury een schadevergoeding betalen van €137 miljoen. De autofabrikant is in beroep gegaan tegen de uitspraak, die volgens het bedrijf „zonder precedent in de Amerikaanse antidiscriminatiewetgeving” is.

    BEKIJK OOK:
    Geen rem op Tesla: ’Elon Musk wist van begin af waar het heen ging’

    Het ontwerp lijkt op dat van de elektrische Cybertruck die ergens volgend jaar op de markt moet komen. Het fluitje kost $50, zo’n 44 euro, op de website van Tesla en het is al uitverkocht. Musk riep daarnaast op om niet het speciale poetsdoekje van Apple te kopen. Dat kost $25.

    BEKIJK OOK:
    Tesla-belegger loopt tegen forse schade aan met ’roekeloze’ Elon Musk achter het stuur

    shop.tesla.com/product/cyberwhistle?s...

    www.telegraaf.nl/financieel/179973884...
  17. forum rang 10 voda 3 december 2021 07:48
    Elon Musk verkoopt nog meer aandelen Tesla
    Voor 1 miljard dollar aan aandelen verkocht.

    (ABM FN-Dow Jones) CEO Elon Musk van Tesla heeft nog eens voor 1 miljard dollar aan Tesla-aandelen verkocht. Dit bleek uit documenten die donderdag werden ingediend bij de Securities and Exchanges Commission.

    Musk oefende opties uit om 2,1 miljoen aandelen te kunnen kopen tegen een prijs van 6,24 dollar per stuk, en verkocht direct daarna meer dan 934.000 aandelen tegen een prijs van 1.058 tot 1.112 dollar. Dat leverde de topman circa 1,01 miljard dollar op.

    Het is de eerste keer sinds 23 november dat Musk weer aandelen Tesla verkocht. Sinds 8 november verkocht Musk al circa 10,1 miljoen aandelen Tesla voor een bedrag van in totaal 10,86 miljard dollar. Dit deed hij nadat hij volgers op Twitter had gevraagd of hij 10 procent van zijn belang in Tesla moest verkopen. Zijn volgers reageerden daar positief op.

    Er van uitgaande dat Musk inderdaad 10 procent van zijn belang verkoopt, heeft hij na de verkoop van gisteren nog circa 6,9 miljoen aandelen te gaan.

    Het aandeel Tesla sloot donderdag op 1.085 dollar.

    Door: ABM Financial News.

    info@abmfn.nl

    Redactie: +31(0)20 26 28 999
  18. forum rang 10 voda 6 december 2021 14:44
    Business Insider Nederland
    Elon Musk en Jeff Bezos verkochten bij elkaar voor $20 miljard aandelen Tesla en Amazon - recordverkoop bij 'insiders' van bedrijven tijdens beursrally van 2021
    Harry Robertson 4 min geleden

    Joe Raedle / Getty Images / Axel Springer© Aangeboden door Business Insider Nederland Joe Raedle / Getty Images / Axel Springer

    Techmiljardairs Elon Musk en Jeff Bezos hebben in 2021 voor zo'n 20 miljard dollar aandelen van hun eigen bedrijven verkocht. Ze zijn niet de enige 'insiders' bij Amerikaanse beursgenoteerde bedrijven die dat doen, blijkt uit data van onderzoeksbureau Verity. 2021 wordt een recordjaar voor leidinggevenden die aandelen van hun eigen bedrijf van de hand doen. Dat gebeurt dus in een jaar dat beurskoersen juist flink zijn opgelopen.

    Musk verkocht tot dusver voor bijna 10 miljard dollar aandelen van de autofabrikant Tesla, iets waar de topman van de maker van elektrische auto's overigens op Twitter een discussie in gang zette.

    Wat Bezos deed met zijn aandelen Amazon, bleef wel grotendeels onder de radar. Volgens Verity verkocht hij zo'n 10 miljard dollar aan aandelen in het door hem opgericht techbedrijf. Bezos stapte in juli op als CEO en is nu president-commissaris bij Amazon.

    Verkoop aandelen door insiders bij bedrijven
    De acties van Musk en Bezos zorgen ervoor dat er dit jaar een recordbedrag aan aandelen is verkocht door CEO's en andere leidinggevenden bij Amerikaanse beursgenoteerde bedrijven: het gaat om liefst 69 miljard dollar. Dat is volgens Verity een derde meer dan vorig jaar en 80 procent boven het gemiddelde van de afgelopen tien jaar.

    Zo verkocht de familie Walton dit jaar voor ruim 6 miljard dollar aandelen van de Amerikaanse supermarktgigant Walmart, terwijl Google-oprichters Larry Page en Sergey Brin ieder 1,5 miljard dollar aan aandelen in Alphabet verkochten. Mark Zuckerberg deed 4,5 miljard dollar van zijn bedrijf Meta van de hand.

    Cashen van koerswinst tijdens coronapandemie
    Het merendeel van deze verkopen door leidinggevenden was gepland. Al denkt Verity dat de grote koersstijgingen door de coronapandemie mee hebben gespeeld in beslissingen om aandelen te verkopen.

    De brede Amerikaanse beursindex S&P 500 steeg dit jaar met zo'n 23 procent en staat sinds de beurscrash van maart 2020 zo'n 95 procent hoger. Eind november nam de beurs wel wat gas terug door de ontdekking van de omikronvariant die zorgen over de coronapandemie deden oplaaien.

    Het aandeel Tesla is dit jaar 46 procent gestegen is werd sinds maart 2020 liefst 9 keer zoveel waard.

    Belasting betalen met verkoop aandelen
    Onderzoeksdirecteur Ben Silverman van Verity geeft aan dat veel insiders momenteel aandelen verkopen in verband met belastingverplichtingen. Dat speelt vooral bij Musk, die veel belasting moet betalen over de aandelenopties die hij kreeg in 2012.

    Een groot deel van de verkoopopbrengst zou in het geval van Musk richting de Amerikaanse Belastingdienst zijn gegaan. "[Hij] heeft gigantische belastingaanslagen vanwege zijn opties", vertelde CEO Cathie Wood van vermogensbeheerder Ark Invest vorige week aan CNBC.

    De acties van Musk en Bezos hebben anderen wel aan het denken gezet. Durfinvesteerder Chamath Palihapitiya overweegt ook om een stap terug te doen op de aandelenmarkt. "Dit zijn twee ondernemers die ik beschouw als de slimste geesten van hun generatie", schrijft Palihapitiya in een recent rapport. "En zij trekken zich nu opeens terug."
7.729 Posts
Pagina: «« 1 ... 349 350 351 352 353 ... 387 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Voor wie dacht dat Tesla enkel auto's produceert

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links