Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,890 19 apr 2024 09:31
  • -0,090 (-1,51%) Dagrange 5,730 - 5,925
  • 116.658 Gem. (3M) 304,1K

TomTom november 2021

2.277 Posts
Pagina: «« 1 ... 31 32 33 34 35 ... 114 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 15 november 2021 18:45
    quote:

    *JustMe* schreef op 15 november 2021 18:26:

    [...]

    als je even covid buiten beschouwing laat

    Als je de € 257.000.000 VERLIES en 25% OMZETKRIMP over 2020 buiten beschouwing laat en de € 169.000.000 die het Sports avontuurtje van mevr. Corinne Vigreux kostte als winst beschouwt, dan is TomTom net als Garmin gewoon een succesvol bedrijf en is het logisch dat het management daar bonussen voor ontvangt.

    Helaas is as verbrande turf las ik hier een tijdje geleden.
  2. forum rang 6 win some... 15 november 2021 19:40
    quote:

    *JustMe* schreef op 15 november 2021 18:26:

    [...]

    Automotive ex hardware is ruim gegroeid als je even covid buiten beschouwing laat, dus naar de 2019 cijfers kijkt.

    2011 Automotive ex hardware: 163 (schatting)
    2019 Automotive ex hardware, operational 381 miljoen

    Automotive 2011 was een mix van hardware en content en services. Het is dus sowieso niet een like-for-like vergelijking. Sowieso niet qua marges. (in dat jaar was gemiddelde marge TT 50% en nu boven 80%). TT heeft het hardware gestaakt en wat er nog van resteert qua reporting ondergebracht bij Consumer. Dat gebeurde in 2015 en was destijds 72 miljoen euro. Laat het in 2011 eens hetzelfde bedrag geweest zijn. Vervolgens bezit Automotive nu een deferred component (abonnementen) dat er voorheen niet was. Neem je de laatste pre-covid cijfers (2019) dan was de Automotive omzet operationeel 381 miljoen. Daar gaat TT sowieso overheen groeien, gezien de 2023 outlook van 550 miljoen IFRS omzet voor Enterprise als geheel. Dat is waarschijnlijk meer dan 381 miljoen non-IFRS voor automotive.

    Ik snap dat de cijfers die ik noem je niet erg bevallen. En dus zeg je: laten we niet 2011 met 2021 vergelijken, maar met 2019;want dit komt beter uit. En laten we niet IFRS-omzet met IFRS-omzet vergelijken, maar IFRS-omzet met non IFRS-omzet;want dat komt beter uit. En laten we niet op basis van business-units vergelijken, maar op basis van C&S;want dat komt beter uit.

    Dan nog is van 163 mio naar 381 mio een stijging van slechts 218 mio. Op jaarbasis is dat een CAGR van 11,2 %. Nogal matig voor een groeiaandeel in de technologiesector. En de groei in C&S is bij lange na niet genoeg geweest om de veel grotere krimp in hardware op te vangen. Zelfs niet als je rekening houdt met een marge die 2 keer zo hoog ligt.
  3. bikkelharde winst 15 november 2021 19:52
    quote:

    win some... schreef op 15 november 2021 19:40:

    [...]

    Ik snap dat de cijfers die ik noem je niet erg bevallen. En dus zeg je: laten we niet 2011 met 2021 vergelijken, maar met 2019;want dit komt beter uit. En laten we niet IFRS-omzet met IFRS-omzet vergelijken, maar IFRS-omzet met non IFRS-omzet;want dat komt beter uit. En laten we niet op basis van business-units vergelijken, maar op basis van C&S;want dat komt beter uit.

    Dan nog is van 163 mio naar 381 mio een stijging van slechts 218 mio. Op jaarbasis is dat een CAGR van 11,2 %. Nogal matig voor een groeiaandeel in de technologiesector. En de groei in C&S is bij lange na niet genoeg geweest om de veel grotere krimp in hardware op te vangen. Zelfs niet als je rekening houdt met een marge die 2 keer zo hoog ligt.
    Tja, het valt ook niet mee om van een drol een gebakje te maken. Hard roepen dat ie heerlijk smaakt werkt niet zomaar bij iedereen.
  4. forum rang 7 sniklaas 15 november 2021 20:26
    quote:

    bikkelharde winst schreef op 15 november 2021 19:52:

    [...]
    Tja, het valt ook niet mee om van een drol een gebakje te maken. Hard roepen dat ie heerlijk smaakt werkt niet zomaar bij iedereen.
    komt vaker voor dat eigen de uitwerpselen worden genuttigd meestal is er dan sprake van een gebrek aan prikkels...

    Bij TOMTOM zijn de prikkels al jarenlang pleite en dat kan bij een aantal plichtsgetrouwe dienaren leiden tot vervelende situaties zoals het dwangmatig opleuken en consumeren van de eigen uitwerpselen...
  5. forum rang 6 win some... 15 november 2021 20:32
    quote:

    Dutchy Ron schreef op 15 november 2021 19:53:

    Leuk dat terugkijken maar met een GAK van 6,75 is voor mij alleen de koers van het aandeel in het hier en nu van belang en of de verwachtte groei en beloften worden gerealiseerd.
    Dat is inderdaad het enige wat telt. Maar aangezien het management dat de groei en beloften in de toekomst moet realiseren hetzelfde management is als de afgeopen 10/15 jaar, kan het interessant zijn te kijken hoe ze het er in het verleden vanaf hebben gebracht. En als je dat doet, dan komt de realisatie dat die groei en beloften die voor sommigen op het forum al bijna als vanzelfsprekend worden beschouwd, helemaal niet zo vanzelfsprekend zijn. Het aandeel kan volgend jaar inderdaad richting 10 euro gaan, maar het kan net zo goed richting 5 euro gaan.
  6. [verwijderd] 15 november 2021 20:42
    quote:

    win some... schreef op 15 november 2021 19:40:

    [...]

    Ik snap dat de cijfers die ik noem je niet erg bevallen. En dus zeg je: laten we niet 2011 met 2021 vergelijken, maar met 2019;want dit komt beter uit. En laten we niet IFRS-omzet met IFRS-omzet vergelijken, maar IFRS-omzet met non IFRS-omzet;want dat komt beter uit. En laten we niet op basis van business-units vergelijken, maar op basis van C&S;want dat komt beter uit.

    Dan nog is van 163 mio naar 381 mio een stijging van slechts 218 mio. Op jaarbasis is dat een CAGR van 11,2 %. Nogal matig voor een groeiaandeel in de technologiesector. En de groei in C&S is bij lange na niet genoeg geweest om de veel grotere krimp in hardware op te vangen. Zelfs niet als je rekening houdt met een marge die 2 keer zo hoog ligt.
    Het gaat er niet om wat mij bevalt of niet. ;-) Ik wil alleen zuiver vergelijken.

    Eenieder heeft een andere toekomstverwachting. Which is fine. Ik denk groei tot 550 miljoen Automotive + Licensing in 2023 (TT’s outlook) en daarna een 15% CAGR (TT’s verwachting pre-Covid op basis van fundamentals die niet echt veranderd zijn. Ja, minder autonoom en meer competitie, maar ook meer ADAS en EV en goede geluiden over orders)

    Pwijsneus heeft een andere toekomstverwachting die je het best kunt samenvatten als: het was niks, het is niks en het wordt ook nooit iets.
    De waarheid zal wel ergens in het midden liggen.

    Wat ook je verwachting mag zijn en meer in de 550 + 15% CAGR hoek zit of in de was-is-wordt-niks hoek, de omzet die je op dat moment ziet moet je spiegelen aan de omzet van dezelfde business units in het verleden.

    Daarbij is het zo dat in 2011 geen online product was, kaarten waren een statisch product op een cd-rom of stikje. Die werden dus ook niet zo door IFRS behandeld als kaarten als service nu wel door IFRS behandeld worden. Daarom leek het me fair om bij de huidige omzet uit te gaan van operational revenue. Die operational revenue zit ook dichter tegen 20% van orderboek (gemiddelde contract = 5jr)

    De reden dat ik 2019 als maatstaf nam is omdat je dan het Covid effect er uithaalt, want de cijfers worden nu natuurlijk enorm vertekend daardoor. Het is niet zo dat TT marktaandeel is kwijtgeraakt ofzo (integendeel). Ik had ook 2023 als referentie kunnen nemen. Dan heb je een hogere omzet dan 2019, met ook inhaalvraag.

    Wat verder niet zichtbaar is in die omzetcijfers is marge. De recordomzet van tomtom was 2010 met 1,5 miljard omzet met 50% marge en 230 miljoen aandelen. Inmiddels is omzet veel lager, maar marge wel boven 80% en het aantal aandelen is 130 miljoen.

    Zo enorm ver ligt dat recordjaar dus nou ook weer niet uit beeld. Als TT op een goed moment (2025 bijv) een omzet heeft van 750 mio met 80+ marge en nog steeds 130 miljoen aandelen dan is de winst per aandeel groter dan in 2010. Zeker omdat TomTom nu ook een lagere kostenbasis heeft. Destijds 550 mio kosten (475 excl amortisatie) dat is ook meer dan TT nu aan kosten heeft.

    TT is ook schaalbaarder nu en verwacht binnen 12-18 maanden de volgende kostenreductie in kaartenmaken door nieuwe grote databronnen (“not an evolution but a revolution”). Wellicht gaat er dan een bepaald partnership lopen.

    Ik ben zeker met je eens dat automotive tot nu toe niet spectaculair groeit, daarom is het goed dat dat nu samen met Enterprise de kern van het bedrijf is. Daar zit namelijk de echte hefboom. Meer omzet tegen minder kosten met een klein aantal aandelen is het ‘droom’ scenario. Waarschijnlijk wordt het droomscenario nooit helemaal realiteit maar bijvoorbeeld wel groeiende omzet tegen gelijke of licht stijgende omzet.
  7. forum rang 6 win some... 15 november 2021 21:58
    quote:

    *JustMe* schreef op 15 november 2021 20:42:

    [...]

    Ik ben zeker met je eens dat automotive tot nu toe niet spectaculair groeit, daarom is het goed dat dat nu samen met Enterprise de kern van het bedrijf is. Daar zit namelijk de echte hefboom. Meer omzet tegen minder kosten met een klein aantal aandelen is het ‘droom’ scenario. Waarschijnlijk wordt het droomscenario nooit helemaal realiteit maar bijvoorbeeld wel groeiende omzet tegen gelijke of licht stijgende omzet.

    De potentie is er wel. Meer omzet over een platform met stabiele kosten zorgt door de hefboomwerking voor hoge winsten. Alleen valt die extra omzet al een hele tijd tegen. Bij andere platformachtige bedrijven is een omzetgroei van 30% per jaar heel normaal. Noem Amazon, Facebook, MIcrosoft Azure, Just Eat Takeaway, Bol.com, Adyen, CM.com etc.

    TT claimt een technologisch superieur platform te hebben. Dit zou dan toch, in combinatie met de mogelijkheid van een scherpe prijsstelling door lagere kosten, voor een veel snellere groei moeten kunnen zorgen dan de laatste jaren het geval is. TT heeft sinds 2008 de tijd gekregen om hun platform te bouwen en in de markt te zetten. Op een gegeven moment moet er wel geleverd worden. Het duurt nu gewoon te lang.

    Dit leidt bij mij tot 2 mogelijkheden. Of HG is als CEO niet bekwaam genoeg om de potentie uit het bedrijf te halen of HG heeft bewust een strategie om de potentie pas op een later, zelf gekozen moment in klinkende cijfers om te zetten. In beide gevallen verdienen particuliere aandeelhouders beter.
  8. [verwijderd] 15 november 2021 22:29
    quote:

    win some... schreef op 15 november 2021 21:58:

    [...]

    De potentie is er wel. [….] Het duurt nu gewoon te lang.

    Dit leidt bij mij tot 2 mogelijkheden. Of HG is als CEO niet bekwaam genoeg om de potentie uit het bedrijf te halen of HG heeft bewust een strategie om de potentie pas op een later, zelf gekozen moment in klinkende cijfers om te zetten.

    Het is in elk geval geen “strategie om de potentie later in klinkende cijfers om te zetten” want zonder covid was dit jaar gewoon de 500 miljoen Location aangetikt met 10% FCF.

    Ik denk gewoon dat het nog even geduld vraagt. Eigenlijk had het in 2020/2021 al moeten gebeuren. En dan 15% CAGR daarna.

    Ik geloof TT’s uitspraak dat die 20-30% groei automotive komt komend jaar en dus ook in de outlook zit en dat er een groter orderboek komt. (1,9 mld)
  9. [verwijderd] 16 november 2021 00:09
    Sinds de leugens van Goddijn over Sports, VW, Nissan, aandeelhouderswaarde creëren en beter uitleggen dat het aandeel TomTom is ondergewaardeerd, geloof ik niets meer van dit heerschap. En dat geldt ook voor zijn apostelen

    Wel ben ik het er mee eens dat je wanneer je alle mislukkingen en inschattingsfouten van deze CEO en zijn eega buiten beschouwing laat, het bedrijf veel beter heeft gepresteerd dan in werkelijkheid.
  10. forum rang 6 boem! 16 november 2021 03:43
    quote:

    win some... schreef op 15 november 2021 18:14:

    [...]

    Het komt er op neer dat TT de krimp in Consumer niet heeft weten op te vangen met andere activiteiten. Waar een Garmin dit bijvoorbeeld wel is gelukt. Vergelijk de omzetten van de verschillende business-units met die van 10 jaar terug:

    B/U..............2011......2021
    Consumer....833........100
    Automotive..235........235
    Licensing.....142........170
    Telematic.......64.........----

    Zelfs afgezien van Consumer is dit een dramatisch slechte prestatie. Wat je ook probeert: iets wat krom is, valt niet recht te praten.
    Het is niet mijn bedoeling recht te praten wat krom is, maar dan moet je wel een juiste vergelijking geven.

    Ik weet, dat HG het bij velen heeft misbruikt maar ook jij zal het toch met mij eens zijn dat de uitbraak van Corona niets van doen heeft met HG.

    Vandaar de LIKE voor LIKE vergelijking tussen de laatst bekende gegevens van de BU's uit 2013 met die uit 2019.
    Consumer....652.....275
    Automotive..111....266
    Licensing.....116....160

    NB omzet Automotive uit 2019 is de IFRS omzet de productie-omzet lag 115mio hoger.
  11. forum rang 6 pwijsneus 16 november 2021 07:06
    quote:

    *JustMe* schreef op 15 november 2021 22:29:

    [...]
    Ik denk gewoon dat het nog even geduld vraagt. Eigenlijk had het in 2020/2021 al moeten gebeuren. En dan 15% CAGR daarna.

    Ik geloof TT’s uitspraak dat die 20-30% groei automotive komt komend jaar en dus ook in de outlook zit en dat er een groter orderboek komt. (1,9 mld)
    Zoals gewoonlijk vraagt TomTom in een eeuwigdurende transitie om geduld en vertrouwen, dat doe jij hier ook.

    Dat klinkt al beter als de stellige uitspraken die je hier dag-in-dag-uit moest lezen. Allemaal feitelijk onjuist; TomTom is winstgevend, wint marktaandeel, omzet groeit, gaat dividend uitkeren, is ovenamekandidaat, heeft een integere ceo, wint deals, las zelfs gister dat consumer weer gaat groeien.

    De harde realiteit is dat de beurswaarde van TomTom lager staat, dan de waardering 10 jaar geleden. Dat is een prestatie op zich. Je kunt dus zeggen dat TomTom heeft gefaalt in het creeren van waarde, en dan te bedenken dat ze lettelijk miljarden hebben geinvesteerd in hun kaartenbak.

    Voor geen enkel ander beursgenoteers bedrijf zijn dit acceptabele prestaties. En dan moet je maar durven om je zo lui te blijven verschuilen achter covid en chiptekorten.

    Je beroepen op nog meer geduld en vertrouwen mag natuurlijk. Maar beleggers willen over het algemeen rendement, dat lukt al sinds de beurgang niet voor TomTom. Het is kampioen verwachtingen naar achter schuiven, en ze vervolgrns naar beneden bijstellen.

    Waar moet je dat geduld en vertrouwen vandaan halen vraag je je dan af.

    Denk je dat de founders dergelijke waardecreatie ( of eigenlijk verdamping) bij hun eigen investeringsvehikel Rinkelberg Capital zouden accepteren?
  12. [verwijderd] 16 november 2021 08:01
    quote:

    pwijsneus schreef op 16 november 2021 07:06:

    [...]

    Zoals gewoonlijk vraagt TomTom in een eeuwigdurende transitie om geduld en vertrouwen, dat doe jij hier ook.

    Dat klinkt al beter als de stellige uitspraken die je hier dag-in-dag-uit moest lezen. Allemaal feitelijk onjuist; (niet dus) TomTom is winstgevend (juist in cash), wint marktaandeel (juist), omzet groeit (nu niet maar zou normaliter wel groeien en gaat dat weer doen), gaat dividend uitkeren (denk het niet en heb dit zelf nooit gezegd, aandeleninkoop zou kunnen), is ovenamekandidaat, (is het in principe altijd) heeft een integere ceo, (ja, tenzij iemand het tegendeel bewijst) wint deals (klopt), las zelfs gister dat consumer weer gaat groeien dat zou zo maar kunnen volgend jaar, door makkelijke vergelijking, lockdown voorjaar en chips najaar)

  13. forum rang 6 boem! 16 november 2021 08:04
    quote:

    pwijsneus schreef op 16 november 2021 07:06:

    [...]

    Denk je dat de founders dergelijke waardecreatie ( of eigenlijk verdamping) bij hun eigen investeringsvehikel Rinkelberg Capital zouden accepteren?
    En wat dacht jijzelf dat men bij de founders een andere koers hanteren om hun rendement te becijferen?
  14. forum rang 6 pwijsneus 16 november 2021 08:25
    quote:

    *JustMe* schreef op 16 november 2021 08:01:

    [...]
    Als je een beroep doet op vertrouwen, helpt het wel mee dat je eerlijk bent over de behaalde resultaten. Dat kunnen we namelijk gewoon allemaal zien.

    TomTom schijft rode cijfers, volgens jou is het winstgevend. Dat helpt niet mee in het vertrouwen. Nu heb je na wat correcties hier op het forum je mantra aangepast naar "cash positief", maar dat maakt TomTom nog niet winstgevend. En zo is het al van dit soort punten.

    In plaats van iets te doen aan de totale wanprestatie op de beurs worden beleggers die dit bevragen het bos ingestuurd. "TomTom is winstgevend", "TomTom wint marktaandeel". Nope, totale onzin. TomTom maakt verlies, en de enige die momenteel marktaandeel wint is Google.

    Get over it, en zet de spindokter eens aan het werk.
  15. forum rang 7 Dutchy Ron 16 november 2021 09:38
    Stellantis to lay off about 400 workers at Jeep Cherokee plant in Ill.

    The automaker said it "will make every effort to place laid off hourly employees in open full-time positions as they become available based on seniority."

    The plant has had significant downtime this year and already had cut its second shift. The Belvidere plant, even before the chip shortage, grappled with downtime as the automaker sought to match Cherokee production with demand.

    The Cherokee's U.S. sales this year have plunged 20 percent to 78,750 vehicles through September. Third-quarter sales fell 72 percent to 11,592 vehicles.

    But there could be a lifeline on the way as Stellantis electrifies its lineup in the years ahead.

    www.autonews.com/manufacturing/why-st...
2.277 Posts
Pagina: «« 1 ... 31 32 33 34 35 ... 114 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links