Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,575 25 apr 2024 17:35
  • -0,155 (-2,71%) Dagrange 5,505 - 5,725
  • 419.134 Gem. (3M) 321,3K

TomTom november 2021

2.277 Posts
Pagina: «« 1 ... 29 30 31 32 33 ... 114 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 pwijsneus 15 november 2021 13:57
    @nr36; dank voor het delen. Treffend opgetypt;

    Doelen stellen en feedback krijgen op voortgang van zaken zijn nog altijd de instrumenten die als het meest effectief naar voren komen wanneer het gaat om het stimuleren en verhogen van ‘output’ (productiviteit), noodzaak van innovatie, geldigheid van een strategie en organisatieontwikkeling. TomTom wordt daar telkens flink mee geconfronteerd – en heeft moeite die confrontaties om te zetten in beslissende proactieve kansen creërende acties.

    Zo stuurt het zich telkens weer van het kastje naar de muur.

  2. forum rang 7 tatje 15 november 2021 14:11
    Dat hebben Leo en Frank prima verwoord……. Echter ook zij weten niet waar TT mee bezig is achter de schermen

    Meer kun je niet zeggen.

    Als je inderdaad niet weet, wat er achter de schermen gebeurt, dan hebben ze het goed verwoord.

    Maar heb je daar Leo en Frank voor nodig.

    Op dit forum, hebben een aantal forumleden, dit ook geschreven.

    Trouwens het 2 punten verlies tegen Montenegro, is de schuld van van Gaal.

    je staat 2 0 voor, winnen is een zekerheid voor de WK deelname.

    Dan wissel ik echt niet meer, ik laat het sterkste team staan.

    Morgen verliezen en je blijft waarschijnlijk thuis.

    Louis wat een droefsnoet en bokkke ...
  3. forum rang 8 Wereldbelegger 15 november 2021 14:24
    Verwachting: 10 tot 15 miljoen waterstofauto's in 2030

    Waterstof is een van de duurzame energiebronnen die ons klimaat kan redden.
    Waterstof kan namelijk met fossiele maar ook met duurzame energie worden
    geproduceerd. Op de klimaattop in Glasgow hebben tal van landen, waaronder de VS,
    China, India, Duitsland, Frankrijk en Nederland afspraken gemaakt over de
    wereldwijde beschikbaarheid van duurzame waterstof in 2030.

    Waterstof wordt in een brandstofcel met zuurstof uit de lucht omgezet in water,
    waarbij - zonder CO2-uitstoot - elektriciteit geproduceerd wordt die een
    elektromotor kan aandrijven. Met (vracht)auto's op waterstof zijn lange
    afstanden, kleinere accu's en tanken in enkele minuten mogelijk. Betaalbare
    duurzame waterstof is in 2030 wereldwijd beschikbaar, is de afspraak die 32 landen
    hebben gemaakt op de Klimaattop in Glasgow.

    bron:
    www.trendinvest.nl/
  4. forum rang 8 Wereldbelegger 15 november 2021 14:36
    Zo is bijvoorbeeld onlangs het Nederlandse bedrijf Frames Group, dat onder meer waterstof tankinstallaties maakt, voor €100 miljoen overgenomen door het Amerikaanse Plug Power. Dit Amerikaanse, beursgenoteerde bedrijf is hard op weg om één van de grootste, gespecialiseerde groene waterstof-bedrijven te worden. Er liggen dus kansen voor beleggers in bedrijven die actief zijn in waterstof.

    1-10-2021 25,57
    12-11-2021 43,14
    verschil 17,57
    in % 68,7%

    Ik zal dit bedrijf maar niet vergelijken met de onontdekte parel of de ongeslepen diamant.
  5. [verwijderd] 15 november 2021 14:39
    Zonder Covid / fabriekssluitingen / chiptekorten had TT dat verdienmodel gewoon bewezen. Ik denk dat er onderliggend niets veranderd is, waardoor de hele grafiek die in 2019 op de CMD werd getoond een maand of 18 naar rechts schuift, maar de trend dus wel in tact blijft. Zie plaatje, rood is de aanpassing pdfhost.io/v/MU8wBujtn_Presentatie2

    Langetermijn in deze grafiek is natuurlijk wat meer koffiedik kijken en was niet een 'outlook' maar een 'target' van 15% CAGR. Enerzijds duurt HD maps langer voor hogere levels dan level 4, anderzijds zijn ADAS en EV trein wel echt vertrokken. Ook zou TT overnames kunnen doen die invloed hebben op mate van groei in een bepaald jaar. Misschien kan TT wel wat doen in Enterprise (ipv Automotive) zodat de Enterprise groei die van Automotive kan bijhouden of steunen.
  6. forum rang 6 pwijsneus 15 november 2021 14:45
    quote:

    *JustMe* schreef op 15 november 2021 14:39:

    ....

    Langetermijn in deze grafiek is natuurlijk wat meer koffiedik kijken en was niet een 'outlook' maar een 'target' van 15% CAGR. Enerzijds duurt HD maps langer voor hogere levels dan level 4, anderzijds zijn ADAS en EV trein wel echt vertrokken. Ook zou TT overnames kunnen doen die invloed hebben op mate van groei in een bepaald jaar. Misschien kan TT wel wat doen in Enterprise (ipv Automotive) zodat de Enterprise groei die van Automotive kan bijhouden of steunen.
    Als ADAS en EV trein is vertrokken, waarom groeit Automotive dan niet substantieel ten opzichte van 2020?
  7. [verwijderd] 15 november 2021 14:51
    quote:

    Dutchy Ron schreef op 15 november 2021 13:51:

    Dat hebben Leo en Frank prima verwoord……. Echter ook zij weten niet waar TT mee bezig is achter de schermen…. Hoogste tijd voor wat activistische groot aandeelhouders om HG en founders te zeggen waar het op staat….….. misschien wordt het tijd voor nieuwe marktten of target advertising ……met respect voor de privacy van de eindgebruikers….. TT zou veel meer push berichten kunnen sturen naar hier advertentie inkomsten uit kunnen genereren. De eindgebruiker zou die pushberichten per type moeten aan/uit kunnen zetten.
    Er mist nogal wat in verhaal Leo en Frank

    - Bij huidige marktwaarde moet je wel de 900 miljoen van Telematics optellen

    - Onzin om te zeggen dat TT zich "in een afhankelijke positie heeft gemanouvreerd", namelijk de autoindustrie, dat weer afhankelijk is van chips. Uiteindelijk is elk bedrijf dat bestaat afhankelijk van haar eindklant en eindmarkt. Je kunt niet van de lucht leven. Stel dat TT niet in automotive had gezeten maar in consumer tech, dan had ze nu rechtstreeks in plaats van indirect te maken gehad met chiptekorten.

    - TT zat gewoon op een groeipad, 2019 14% groei in Location Technology. De klad kwam er pas in met Covid toen autofabrieken sloten (voorjaar 2020) en er chiptekorten kwamen (2021) en het groeipad zet zich gewoon weer voort (TT: 20-30% groei automotive in 2022).

    - Telematics was niet het kroonjuweel dat in de etalage is gezet, waarna je je afvraagt wat er nog over is. De kern van het bedrijf is Location technology (kaarten, verkeersinformatie, software) en Telematics was vanaf het begin al een vrij zelfstandige business unit met eigen aansturing die makkelijk van TomTom los te koppelen was. Ik heb die quote even opgezocht en komt van het babbelprogramma RTLZ, niet van een analist.

    - Auteur had de CMD 2019 beter kunnen bekijken over "capturing the megatrends" dan hadden ze gezien dat TT wel degelijk een strategie going forward heeft en daarom Telematics ook los kon laten.

    Wat in het stukje gedaan is, is op basis van cijfers uit het verleden en zonder context daarbij conclusies trekken naar de toekomst.
  8. [verwijderd] 15 november 2021 15:02
    quote:

    *JustMe* schreef op 15 november 2021 14:51:

    [...]

    - Auteur had de CMD 2019 beter kunnen bekijken over "capturing the megatrends" dan hadden ze gezien dat TT wel degelijk een strategie going forward heeft en daarom Telematics ook los kon laten.

    Capturing megatrends in beeld en tekst

    corporate.tomtom.com/static-files/655...

    corporate.tomtom.com/static-files/fd1...
  9. [verwijderd] 15 november 2021 15:06
    quote:

    Dutchy Ron schreef op 15 november 2021 15:02:

    Het gaat om de grote lijnen en de rode draad en die hebben ze goed verwoord.
    Let's agree to disagree.

    Ze doen het voorkomen alsof er geen strategie is, maar hebben niet gezocht naar de informatie over die strategie. Zowel de CMD als jaarverslagen geven inzicht in de diverse trends waar TT op inspeelt zoals EV, ADAS en autonoom rijden en de transitie van het bedrijf om daar te komen.

    Ook dat TT niet in China zit klopt niet. Ze mogen geen kaarten maken in China en hebben een partnership met Baidu wat de grootste speler is met enorm ecosysteem eromheen die ook deals heeft met Chinese OEM's. Baidu mag TT's technologie gebruiken in ruil voor een afdrachtpercentage van de toekomstige HD maps omzet van Baidu.
  10. forum rang 7 sniklaas 15 november 2021 15:06
    quote:

    *JustMe* schreef op 15 november 2021 14:39:

    uhhh, had TT dat verdienmodel gewoon bewezen
    uhhh, onderliggend niets veranderd is
    uhhh, meer koffiedik kijken
    uhhh, niet een 'outlook' maar een 'target'
    uhhh, duurt HD maps langer
    uhhh, zou TT overnames kunnen doen
    uhhh, invloed hebben op mate van groei in een bepaald jaar
    uhhh, Misschien kan TT wel wat doen
    inderdaad een duidelijk omlijnt en strak toekomstplan dat niets maar dan ook helemaal niets aan het toeval overlaat, zouden zomaar de woorden kunnen zijn van de grote leider Harold tijdens een van zijn inspirerende conference calls...
  11. forum rang 6 pwijsneus 15 november 2021 15:11
    quote:

    *JustMe* schreef op 15 november 2021 15:02:

    [...]

    Capturing megatrends in beeld en tekst

    corporate.tomtom.com/static-files/655...

    corporate.tomtom.com/static-files/fd1...

    Volgens mij begrijp je niet hoe de rest van de wereld tegen TomTom aankijkt. Het moraal van het verhaal is juist dat TomTom niet in staat is om een succesvolle business op te zetten, om munt te slaan uit deze megatrends.

    TomTom heeft 3 bedrijfsonderdelen;

    - Consumer (navigatiekastjes, hier kent iedereen TomTom van)
    - Licensing (licenseren van LBS aan partijen als Uber en Microsoft. Geven ze ook voor een deel gratis weg in ruil voor data. TomTom is niet in staat, of gewoon te lui om groei te realiseren binnen dit bedrijfsonderdeel)
    - Automotive, hoop bombarie over HD-maps, ADAS, EV-services. Ondertussen wint Google deal-na-deal, en zien we de belofte niet terug in de cijfers.

    Dus ik weet niet of jij en boem in 2026 nog steeds terug blijven wijzen naar CMD in 2019. OK, het zal vast een hele gezellige middag zijn geweest, maar het begint een beetje over de datum te worden.

    Over 2019 gesproken, toen werd een winstgevend groeiend onderdeel (telematics) verkocht puur uit persoonlijke overwegingen van de founders. Daar kijken beleggers ook naar.

    Waar beleggers ook naar kijken is dat er vanuit TomTom geen enkele moeite wordt genomen om waarde te creeren. Ze verschuilen zich achter Covid en chiptekorten, terwijl sterk leiderschap zou zijn om daar wat aan te doen ipv achterover te leunen en te jammeren dat het ze allemaal maar een beetje overkomt.

    Naast automotive zijn er ook nog consumer en licensing, waarom komt de groei daar niet vandaan?! Welke strategie is die strategie precies? Van het kastje naar de muur zeker...

    De founders besturen hun beursgenoteerde onderneming als PE. Zo lang ze belastingvrij de waarde uit kunnen scheppen, goeie deal.
  12. [verwijderd] 15 november 2021 15:25
    quote:

    sniklaas schreef op 15 november 2021 15:06:

    [...]inderdaad een duidelijk omlijnt en strak toekomstplan dat niets maar dan ook helemaal niets aan het toeval overlaat, zouden zomaar de woorden kunnen zijn van de grote leider Harold tijdens een van zijn inspirerende conference calls...
    Misschien moet je de laatste call even teruglezen. Is gewoon een positief verhaal, zeker binnen de omstandigheden.

  13. [verwijderd] 15 november 2021 15:40
    quote:

    pwijsneus schreef op 15 november 2021 15:11:

    [...]

    Het moraal van het verhaal is juist dat TomTom niet in staat is om een succesvolle business op te zetten, om munt te slaan uit deze megatrends.

    Dit is jouw visie, dat TT daar niet toe in staat is. Mijn visie is dat TT al in groei zat en dat Covid een tijdelijke hobbel is waar TT overheen moet en dat groei zich daarna voortzet. Jij poneert het als stelling "TT is niet in staat om". Ik poneer het als visie. Jouw visie is dat TT niet groeit en nooit zal groeien. Mijn visie is dat er tijdelijke omstandigheden zijn

    TomTom heeft 3 bedrijfsonderdelen;

    - Consumer (navigatiekastjes, hier kent iedereen TomTom van)
    - Licensing (licenseren van LBS aan partijen als Uber en Microsoft. Geven ze ook voor een deel gratis weg in ruil voor data. TomTom is niet in staat, of gewoon te lui om groei te realiseren binnen dit bedrijfsonderdeel)


    8% groei vorig kwartaal

    - Automotive, hoop bombarie over HD-maps, ADAS, EV-services. Ondertussen wint Google deal-na-deal, en zien we de belofte niet terug in de cijfers.

    TT wint marktaandeel, dat zie je niet vanwege chiptekorten (as you know) Bovendien moet je dit zien in orderboek. Vorig jaar bleef orderboek gelijk, ondanks 20% krimp van de automarkt. Dat kwam ook al door aanwas nieuwe klanten. Komend jaar groeit naar verwachting het boek

    Dus ik weet niet of jij en boem in 2026 nog steeds terug blijven wijzen naar CMD in 2019. OK, het zal vast een hele gezellige middag zijn geweest, maar het begint een beetje over de datum te worden. Over 2019 gesproken, toen werd een winstgevend groeiend onderdeel (telematics) verkocht puur uit persoonlijke overwegingen van de founders. Daar kijken beleggers ook naar.

    Dit is jouw conspiracy aanname. Ik zie de verkoop van Telematics als een strategie wijziging die is toegelicht, jij ziet het op een vreemde manier als zelfverrijking, terwijl elke aandeelhouder daarbij overigens hetzelfde is behandeld.

    Waar beleggers ook naar kijken is dat er vanuit TomTom geen enkele moeite wordt genomen om waarde te creeren. Ze verschuilen zich achter Covid en chiptekorten, terwijl sterk leiderschap zou zijn om daar wat aan te doen ipv achterover te leunen en te jammeren dat het ze allemaal maar een beetje overkomt.

    Ze verschuilen zich er niet achter, het is gewoon een gegeven dat dit plaatsvindt. Ze doen er ook niet moeilijk of jammerig over en hebben de R&D vol aan gelaten, om juist sterker uit zo'n periode te komen. Ik ga ook niet tegen een horeca ondernemer zeggen dat ie tijdens lockdown wat creatiever moet zijn. Of tegen autofabrikanten met een fabriekssluiting. Iedereen heeft gewoon op de een of andere manier te maken met deze tijden. Op mijn eigen micro niveau heeft Covid mij ook ongeveer 25% jaaromzet gekost. Ik klaag er niet over, ben ook niet bij pakken gaan neerzitten maar het is wel een gegeven

    Naast automotive zijn er ook nog consumer en licensing, waarom komt de groei daar niet vandaan?! Welke strategie is die strategie precies? Van het kastje naar de muur zeker...

    Consumer heeft als strategie om bij krimpende omzet te rationaliseren en zelfde EBITDA te halen. Dat is gelukt. Bovendien heeft PND ook last van chips. De vraag naar PND was hoger dan wat TT kon leveren. Enterprise groeit gewoon.

    De founders besturen hun beursgenoteerde onderneming als PE. Zo lang ze belastingvrij de waarde uit kunnen scheppen, goeie deal.
  14. forum rang 7 sniklaas 15 november 2021 15:42
    quote:

    *JustMe* schreef op 15 november 2021 15:25:

    [...]Misschien moet je de laatste call even teruglezen. Is gewoon een positief verhaal, zeker binnen de omstandigheden.
    ga ik zeker doen maar met de TOMTOM pakjesavond en vergelijk datgene wat ik daadwerkelijk cadeau krijg met datgene dat op het verlanglijstje staat...
2.277 Posts
Pagina: «« 1 ... 29 30 31 32 33 ... 114 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links