Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel BAM Groep Koninklijke AEX:BAMNB.NL, NL0000337319

  • 3,884 25 apr 2024 15:34
  • -0,136 (-3,38%) Dagrange 3,884 - 4,036
  • 391.675 Gem. (3M) 1,4M

BAM november 2021

1.134 Posts
Pagina: «« 1 ... 29 30 31 32 33 ... 57 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 HenkdeV 11 november 2021 20:56
    quote:

    RIZ schreef op 11 november 2021 20:37:

    [...]

    Daar durf ik geen geld op te zetten….we zullen het nooit weten.
    Daar durf ik wel geld op te zetten, de man was niet helemaal onnozel. Zo ongeveer iedereen begrijpt wel, dat je nu niet meer iets kan bouwen voor de prijs van 10 jaar geleden. Daar hoef je niet veel voor geleerd te hebben:-).
  2. forum rang 6 €d_Modus Vivendi 11 november 2021 21:19
    Renovatie Utrechtsebaan begint 14 januari

    De uitgebreid aangekondigde afsluiting van de Utrechtsebaan gaat in januari dan toch echt van start. Eigenlijk had de drukke weg al in oktober dicht moeten gaan, maar door juridische problemen werden de geplande werkzaamheden uitgesteld.
    VerkeerUtrechtsebaan
    Vandaag 14:51 Door Kim Andriessen

    Nu is er dus een nieuwe datum waarop de ingrijpende renovatie van de Utrechtsebaan begint: vrijdagavond 14 januari. Het uitstel komt door vertraging in de aanbestedingsprocedure.

    Dat zit zo: in juni gunde de gemeente de opdracht (ter waarde van 13,5 miljoen euro) aan het bouwbedrijf BAM Infra uit Gouda. Een andere aannemer, Ballast Nedam Road Specialties (BNRS) uit Nieuwegein, wilde het project ook graag uitvoeren maar kreeg de opdracht dus niet. Deze inschrijving was onvolledig, constateerde de gemeente. BNRS was het hier niet mee eens en stapte naar de rechter.

    De zaak diende op 15 september voor de rechtbank in kort geding. De rechter stelde de gemeente vijf dagen later in het gelijk. Na deze uitspraak is het werk definitief gegund aan de aannemer (BAM Infra) die de gemeente aanvankelijk had gekozen. Als gevolg van de rechtsgang is drie tot vier maanden vertraging opgetreden, waarin de aannemer geen voorbereidend werk kon verrichten. Ook moest deze de bestelling van bouwmaterialen uitstellen.
    Groot onderhoud Utrechtsebaan

    De 45 jaar oude Utrechtsebaan is toe aan groot onderhoud. Het wegdek, de betonnen fundering, de wanden en de op- en afritten moeten worden vernieuwd.

    Op maandag 10 januari 2022 hebben nu de laatste, nachtelijke voorbereidingen plaats voor het maken van de omleidingsroutes. Op vrijdagavond 14 januari beginnen de hoofdwerkzaamheden. In dat weekend is de Utrechtsebaan in beide richtingen afgesloten tot maandagochtend 17 januari. Vanaf de zeventiende is de Utrechtsebaan alleen afgesloten voor het verkeer ‘stad uit’, dus in de richting van het Prins Clausplein. Het verkeer ‘stad in’, richting de binnenstad, kan wél van de weg gebruik blijven maken. ‘Het werk kent vooralsnog een doorlooptijd tot eind mei 2022,’ zo stelt de gemeente.

    Het werk beslaat het hele gemeentelijke deel van de weg, dat loopt van de Zuid-Hollandlaan tot aan de gemeentegrens met Voorburg.
  3. RIZ 11 november 2021 23:29
    quote:

    HenkdeV schreef op 11 november 2021 20:56:

    [...]

    Daar durf ik wel geld op te zetten, de man was niet helemaal onnozel. Zo ongeveer iedereen begrijpt wel, dat je nu niet meer iets kan bouwen voor de prijs van 10 jaar geleden. Daar hoef je niet veel voor geleerd te hebben:-).
    Je hebt weer eens gelijk Henk, de beste man heeft het uitstekend gedaan. Te grote projecten aannemen met enorme risico’s en flinterdunne marges, VW wist als geen ander hoe desastreus dat kan uitpakken voor de club.
  4. RWR 11 november 2021 23:33
    "want gaat niet meer hoger worden !!!!"

    Even een lijntje trekken.

    Laat die openingskoers maar komen ?? Of toch hoogtevrees?

    Even opnieuw. BAM heeft nog nooit zulke cijfers afgegeven als afgelopen jaar. We betalen nu amper 3,018. Terwijl slechts enkele jaren geleden 3,5+ of 4,5+ of 5,5+ of 6,5+ een koers was. Het zou nu minder waard zijn dan toen?

    Maar we kunnen ook moeilijk in 1 dag 20% stijgen. Hoewel. Het kan wel \o/

  5. forum rang 6 €d_Modus Vivendi 12 november 2021 07:45
    De baggerwereld verandert: stoeien met Deens-Duitse pudding rond Fehmarnbelt

    Zelfs de slapste grond die Boskalis en Van Oord bovenhalen bij de bouw van de Fehmarnbelt-tunnel moeten ze verwerken in landaanwinning. Het zal niet de laatste keer zijn dat de baggeraars aan de slag moeten met materiaal met minimale draagkracht.
    Nieuws
    infrauitgelichtwaterbouwVan OordinfragrondwerkBoskalis
    Eerste publicatie 07:00Laatst gewijzigd 12 nov 2021

    Een tunnelsleuf van 18 kilometer lengte, 42 meter breed met het diepste punt 45 meter onder de zeespiegel. Over het hele tracé, uitgebaggerd tot op 20 centimeter nauwkeurig. Dat is waar Van Oord en Boskalis sinds een jaar druk mee zijn tussen het Duitse eiland Fehmarn en het Deense Lolland.

    Eind 2024 neemt Deme, als lid van de combinatie die de tunnelelementen bouwt en afzinkt, het stokje over. De Belgische baggeraar verzorgt de fijnprofilering en werkt de bodem van de tunnelsleuf met een soort stofzuigers bijna tot op de centimeter nauwkeurig af. Dat gebeurt steevast vlak voor het afzinken van elk van de in totaal 89 tunnelelementen. Dan duurt het overigens nog steeds zo’n 5 jaar, tot eind 2029, voordat de eerste auto’s en treinen rijden door de tunnel die de reis tussen Hamburg en Kopenhagen met ongeveer een uur bekort. De langste zinktunnel ter wereld ligt er niet zomaar.

    Op de Waterbouwdag in Utrecht schetste Herm Pol recent de uitdagingen waar de Nederlandse baggercombinatie Fehmarn Belt Contractors (FBC) van Boskalis en Van Oord voor staat. Want ze halen bij het grootste infrawerk van Europa van dit moment, in totaal zo’n 16 miljoen kuub grond naar boven. Die mogen ze niet opzij schuiven of een stuk verderop op zee dumpen, maar moet allemaal worden verwerkt in het project.

    De slappe grond die FBC naar bovenhaalt, wordt verwerkt tot een natuur- en recreatiegebied. Foto: Femern AS.

    Er moeten natuurlijk werkhavens worden gebouwd. Vooral aan de Deense, maar ook aan de Duitse kant. Zand en klei worden verwerkt in breakwaters of ter aanvulling van de zinksleuf na het plaatsen van de elementen. Maar van het slappe materiaal dat overblijft, en dat is heel wat, wordt een natuur- en recreatiegebied aangelegd aan de Deense kant.
    Waarschuwing

    Dat verwerken van die slappe grond tot een nieuw natuurgebied is nog geen sinecure, maakte plaatsvervangend projectdirecteur Herm Pol duidelijk. “Want de schuifsterkte van de kleiachtige grond die we bovenhalen is bij een waterpercentage van 9% misschien 50 kPa. Dat houdt al niet over. Maar er hoeft maar een paar procent meer water bij te zitten, bijvoorbeeld na een regenbui, of het materiaal verandert in een soort pudding zonder enige draagkracht. En dan kan het wel eens gebeuren dat een shovel plots diep wegzakt, en er een hele operatie op touw moet worden gezet om die te bergen. Dat hebben we aan het begin van het project een keer gehad en dat was meteen een goede waarschuwing. Het zette de hele projectorganisatie meteen op scherp. Ook als het ging om veiligheid.”

    Bij Rødbyhavn realiseert FBC een grote werkhaven. Foto: Femern AS

    Om die Deens-Duitse pudding efficiënt boven te halen liet FBC twee speciale kranen bouwen. Het meest in het oog springend van de twee giganten zijn de bakken, elk met een inhoud van zo’n 25 kuub. Vol met grond leveren ze een hijsgewicht op van 75 ton. Dat zijn serieuze vrachtwagens, die volgens Pol met een opvallende snelheid naar boven komen. “Tijd is natuurlijk geld bij dit soort megaprojecten, dus we hebben niet beknibbeld op het materieel.”
    Vanaf de Domtoren

    Om voldoende zwenkbereik te hebben, heeft de giek van de draadkraan waarmee die bak omhoog komt een lengte van zo’n 60 meter. En als je daarmee 45 meter onder de zeespiegel iets moet baggeren is het volgens Pol “alsof je vanaf de top van de Utrechtse Domtoren iets van de stoep moet pakken, terwijl je de blubber op straat, 20 centimeter lager, dus moet laten liggen. Zo nauwkeurig werken, met zulk groot en zwaar materieel, onder water nota bene, met slecht zicht, dat is bijna niet voor te stellen.”

    Foto: Femern AS

  6. forum rang 6 €d_Modus Vivendi 12 november 2021 07:45
    Maar ze zijn inmiddels lekker op dreef daar in die zeestraat tussen Duitsland en Denemarken. De twee baggeraars hebben inmiddels een vloot van zo’n zestig vaartuigen ter plekke. Daaronder een groot aantal bakken, waarvan de overflow-installatie is aangepast aan de lokale scherpe milieu-eisen. Ze willen immers niet nodeloos water naar de kust transporteren. Daarnaast zijn er diverse hoppers, backhoe’s, surveyboten en andere vaartuigen actief. Het is zo’n drukte van belang dat ze soms goed moeten uitkijken voor de ferryboten die nu nog de verbinding tussen Duitsland en Denemarken onderhouden volgens een strakke dienstregeling.

    Lees ook: een geoliede fabriek van zinktunnels

    FBC heeft nog drie jaar voor de boeg. Wat er daarna met die kraan en bak moet gebeuren, daar maakt Pol zich weinig zorgen over. Werken met slappe grond verwacht hij in de nabije toekomst alleen maar vaker te moeten doen. In sommige gebieden waar Van Oord en Boskalis landaanwinningsprojecten uitvoeren is het goede zand in de nabijheid van de projectlocatie vaak al gebruikt. “Bij Singapore is al niet veel zand meer te vinden en bij Hong Kong wordt het ook steeds lastiger, net als bij de Filippijnen. Dumpen van het zachte materiaal dat je soms opbaggert om bij het zand te komen mag niet meer, omdat je het bodemleven elders te sterk verstoort. De internationale baggerwereld is sterk aan het veranderen en we zullen in de toekomst steeds vaker met slappe grond aan de slag moeten. In dat opzicht is de Fehmarnbelt- verbinding, los van een fascinerend en groot werk, ook een goede les die ons laat zien waar het in dit vak naartoe gaat.”



    Grootste infraproject van Europa

    De vaste oeververbinding over de Fehmarn Belt is het grootste infraproject van Europa van dit moment. Met 89 elementen en een totale lengte van 18 kilometer wordt het de langste afgezonken tunnel ter wereld. BAM Infra maakt deel uit van de combinatie die de tunnelelementen bouwt en op hun plek legt. De fabriek waarin die elementen, segment per segment worden gemaakt is nu in aanbouw in het Deense Rødbyhavn. Het aandeel van BAM bedraagt 850 miljoen euro, een kwart van de projectsom waarmee de combinatie het werk in 2016 kreeg gegund. Boskalis en Van Oord verzorgen als combinatie FBC de tunnelsleuf en leggen een werkhaven aan. Ze kregen het project in 2016 gegund voor 600 miljoen euro, elk 300 miljoen. De totale projectkosten voor de tunnel bedragen op dit moment zo’n 8 miljard euro. Daarvan neemt Denemarken, dat het meeste baat heeft bij de aanleg zo’n 7 miljard voor haar rekening. In de jaren ’90 van de vorige eeuw werd voor het eerst gesproken over een vaste verbinding ter vervanging van de veerboot die nu nog vaart. Eerst ging het over een brug, later over een tunnel. Behalve twee kokers voor wegverkeer (elk twee banen) krijgt de Fehmarnbelt-tunnel ook plek voor twee treinsporen. De reistijd tussen Hamburg en Kopenhagen neemt met de komst van de tunnel voor automobilisten ongeveer een uur af. Treinreizigers boeken ruim 1,5 uur tijdswinst.

    Meer lezen:

    Eindeloze contractonderhandelingen: Deme juicht al, BAM bijna
    Denen stemmen in met langste zinktunnel ter wereld

    Twee keer ingeschakeld

    Stenen, explosieven en scheepswrakken. Daar was combinatie FBC ter dege op voorbereid toen het aan de Fehmarnbelt-tunnel begon. Zwerfkeien uit de ijstijd treffen de baggeraars inderdaad veelvuldig aan in hun materieel. Van de 4000 punten die op basis van scans en als verdacht waren aangemerkt bleken er uiteindelijk tien onontplofte explosieven te zijn uit eerdere oorlogen. Die zijn inmiddels afgevoerd en onschadelijk gemaakt. Ironisch vindt plaatsvervangend projectdirecteur Herm Pol van FBC de vondst van twee 17de eeuwse Deense scheepswrakken op het tracé van de zinksleuf. Die zijn nota bene in 1644 door Nederlandse schepen tot zinken gebracht. Nederland was toen door Zweden ingehuurd om mee te vechten tijdens de slag om de Fehmarn. Pol: “Bijna vierhonderd jaar later wordt Nederland opnieuw ingeschakeld, nu om de schepen die ze met succes onschadelijk maakten, af te dekken. Zo blijven ze goed geconserveerd en kunnen later alsnog worden bovengehaald voor historisch of archeologisch onderzoek.”
  7. forum rang 8 HenkdeV 12 november 2021 09:27
    quote:

    RIZ schreef op 11 november 2021 23:29:

    [...]

    Je hebt weer eens gelijk Henk, de beste man heeft het uitstekend gedaan. Te grote projecten aannemen met enorme risico’s en flinterdunne marges, VW wist als geen ander hoe desastreus dat kan uitpakken voor de club.
    Je slaat door RIZ. Ik ben op het forum kritisch genoeg geweest over v.W.. Ben ook blij met de nieuwe topman die doet wat v.W. heeft nagelaten.

    Maar kom bij mij niet aan met het verhaal dat v.W. het stadion nog gebouwd zou hebben voor de prijs van 10 jaar geleden, want dat is pure onzin. Zelfs iemand zonder enige kennis van de bouw weet wel dat dit niet kan. Dan moet v.W. dat zeker weten.
  8. forum rang 4 Marinus-86 12 november 2021 09:34
    quote:

    HenkdeV schreef op 12 november 2021 09:27:

    [...]

    Je slaat door RIZ. Ik ben op het forum kritisch genoeg geweest over v.W.. Ben ook blij met de nieuwe topman die doet wat v.W. heeft nagelaten.

    Maar kom bij mij niet aan met het verhaal dat v.W. het stadion nog gebouwd zou hebben voor de prijs van 10 jaar geleden, want dat is pure onzin. Zelfs iemand zonder enige kennis van de bouw weet wel dat dit niet kan. Dan moet v.W. dat zeker weten.
    Henk de beste stuurlui staan aan wal ,zo is het nog steeds.
  9. Ir en Largo 12 november 2021 09:55
    quote:

    €d_Modus Vivendi schreef op 11 november 2021 15:23:

    Woordvoerder BAM: 'Als Feyenoord opnieuw contact opneemt kan de samenwerking worden gecontinueerd'
    11 november 2021 15:01 Bron: Rijnmond.nl 4 reacties Foto: Pro Shots

    Feyenoord maakte woensdag in een persbericht bekend dat de plannen voor een nieuw stadion moeten worden heroverwogen vanwege de ontwikkelingen in de bouwsector. De plannen vallen duurder uit dan gedacht.

    Toon van Bodegom en Gérard Moussault hielden donderdag een persconferentie waarin ze uitleg gaven over de beslissing om de plannen te gaan heroverwegen. Die persconferentie werd live uitgezonden op de Youtube pagina van Feyenoord. Moussault gaf aan dat de plannen nu zo'n 180 miljoen euro duurder zijn dan was verwacht.

    Zowel van Bodegom als Moussault waren verrast met de mededeling van bouwconcern BAM. BAM heeft nu bij Rijnmond een reactie gegeven op de stadion kwestie. 'We respecteren het besluit van Feyenoord', begint een woordvoerder tegen Rijnmond. 'Als Feyenoord opnieuw contact opneemt kan de samenwerking worden gecontinueerd. Wij hebben nu geen vervolgafspraken met Feyenoord staan.'
    Dit is nu wat ze noemen de-risking, geen verlieslijdende "prestigieuze" projecten meer aannemen en gewoon winst maken.
    Gelukkig hebben ze te lang getreuzeld bij Feyenoord en consorten anders was dit weer een dik verlieslijdend project geweest.
    Mijn vertrouwen begint langzaam terug te komen in BAM. Ruud Verschoor ga zo door.
  10. forum rang 8 HenkdeV 12 november 2021 10:19
    quote:

    Ir en Largo schreef op 12 november 2021 09:55:

    [...]

    Dit is nu wat ze noemen de-risking, geen verlieslijdende "prestigieuze" projecten meer aannemen en gewoon winst maken.
    Gelukkig hebben ze te lang getreuzeld bij Feyenoord en consorten anders was dit weer een dik verlieslijdend project geweest.
    Mijn vertrouwen begint langzaam terug te komen in BAM. Ruud Verschoor ga zo door.
    Ik ga liever proosten met Ruud Joosten:-).
  11. forum rang 4 amice 12 november 2021 10:28
    quote:

    HenkdeV schreef op 11 november 2021 20:56:

    [...]

    Daar durf ik wel geld op te zetten, de man was niet helemaal onnozel. Zo ongeveer iedereen begrijpt wel, dat je nu niet meer iets kan bouwen voor de prijs van 10 jaar geleden. Daar hoef je niet veel voor geleerd te hebben:-).

    Inderdaad, men kan niet bouwen voor de prijs van tien jaar geleden. Tien jaar geleden was bam prijs 320 miljoen.. nu moet de prijs 500 miljoen zijn.
    Een stijging van 56%. Of er zijn aanvullende eisen in laatste tien jaar bijgekomen of de 320 miljoen was te laag, we kunnen slecht gissen.
    Maar de reële kostenstijging in de bouw is delaatste tien jaar beslist. geen 56%, de helft is aannemelijker.
    Overigens ben ik blij dat er een hard standpunt vooraf is ingenomen en dat er weer niet een werk is aangenomen waarin gedurende de bouw
    meerwerk wordt gemeld, waaruit aanvechtbare claims voortkomen
1.134 Posts
Pagina: «« 1 ... 29 30 31 32 33 ... 57 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

BAM: sterk slotkwartaal opsteker voor nieuwe strategie

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links