Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,730 24 apr 2024 17:35
  • +0,210 (+3,80%) Dagrange 5,550 - 5,735
  • 524.733 Gem. (3M) 321,3K

TomTom november 2021

2.277 Posts
Pagina: «« 1 ... 20 21 22 23 24 ... 114 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 boem! 11 november 2021 03:08
    Ik ga uit van een stijgende FCF de komende jaren bij zelfstandige exploiatie van 10 mio in 2021 via 65 mio, 100 mio en 140 mio in 2024.

    De opgepotte verdiensten uit het verleden kunnen mi het best worden ingezet voor acquisities om dit proces te versnellen.

    Om de pot niet te veel te laten oplopen dien je echter ook een bestemming te vinden voor de toekomstige verdiensten.

    In dat geval zie ik bij een SBB programma knelpunten ontstaan die er bij dividenduitbetaling niet zijn.
  2. forum rang 7 sniklaas 11 november 2021 08:30
    quote:

    boem! schreef op 11 november 2021 03:08:

    Om de pot niet te veel te laten oplopen dien je echter ook een bestemming te vinden voor de toekomstige verdiensten.

    In dat geval zie ik bij een SBB programma knelpunten ontstaan die er bij dividenduitbetaling niet zijn.
    spreekt vanzelf om de inkoop van eigen aandelen voor scrap niet tot in lengte van jaren te laten voortduren, wanneer de discount eruit is is dividend de betere optie…
  3. forum rang 7 ketchup 11 november 2021 09:04
    HG is gewoon een lafbek, hij durft de cash niet in te zetten voor een aandelen inkoop
    HG is doodsbang en wil de cash aanhouden als veiligheidsnet voor zijn eigen belang en dat van een paar intimi die toegang hebben tot de cash

    hij verteld gewoon fabeltjes met zijn verwachtingen en investeert als slimme zakenman in andere belangen ( en gelijk heeft hij door te spreiden van zijn fortuin )

    TomTom moet het hebben van derden die het voor waardebepaling mee op sleeptouw nemen, zelf kan het weinig tot niets
    het aandeel is opgegeven door de meeste analisten als interessant voor belegging en meerdere vinden het niet de moeite langer te wachten of het ooit nog gaat uitbetalen

    HG moet echt opstappen en dan het belang van de Founders teruggebracht worden en meer strategische partners, dan gaat dit aandeel weer in de belangstelling komen

    voor nu is het geen groeiaandeel, want TT krimpt nog steeds voor totale omzet.
    het noteert nu in de 3e divisie, was dit een voetbal elftal hadden ze HG 3 jaar geleden er al uitgezet.
  4. forum rang 6 boem! 11 november 2021 09:09
    Zie het ook eens vanuit de optiek van de FF's.

    Zij hebben nu al alles voor het zeggen en geven aan nog steeds vertrouwen te hebben in het vergezicht.

    Bepalend voor het succes van die missie is de groei in A&E.

    Uitgaande van mijn staatje met een positieve FCF van resp 10, 65, 100 en 140 mio in de jaren 2021 t/m 2024 hebben zij de keus de overtoligge kas en die verdiensten in te zeten voor acquisities, dividend of aandelen inkoop.

    Indien zij zouden besluiten tot aandeleninkoop voor zeg een 150 mio zal dit zeker effect hebben op de koers maar wat schieten zij daar verder mee op. Stel dat men daarvoor 15 mio aandelen uit de markt kan trekken waadoor het aantal wordt gereduceerd tot 117 mio en de koers richting de 10 euro beweegt.

    Zij hebben daardoor minder ruimte om via acquisities aanvullende omzet te scoren, zij hebben dan weliswaar een groter belang maar dat verandert niets aan het feit, dat zij nu al de totale controle bezitten.

    Hoe anders ligt dat indien zij beslissen om de FCF verdiensten van het jaar ervoor in te zetten als dividend.
    Zij houden de reeds opgepotte winsten becshikbaar voor acquisities, zij ontvangen ieder in 2022 1,5 mio aan wachtgeld terwijl er zicht is op 7,5 mio in het jaar 2023 etc.
    Ook deze move zal een opstuwend effect hebben op de koers
  5. [verwijderd] 11 november 2021 09:10
    TER HERINNERING:

    En dat aanpassen, geldt dat dan niet voor het aanstellen van een nieuwe CEO voor het bedrijf die beter past bij veranderende omstandigheden? Goddijn, die concurreerde met Garmin en daarbij zelf nog af en toe kastjes stond te verkopen bij de lokale voorloper van Coolblue om voeling met de markt te houden, kan volgens jou net zo makkelijk omgaan met de technologische bedreiging van Google in een compleet andere, grotendeels nog niet bestaande, markt? Dus als een bedrijf fundamenteel verandert van consumentenmerk naar Business-to-Business software leverancier kan volgens jou in dit geval de CEO gewoon blijven zitten omdat het een alleskunner is? En als de marktwaarde van je bedrijf op de beurs volledig naar beneden dondert, hoef je dan niets te veranderen aan de invulling van je Investor Relations maar laat je dat blijvend doen door een parttimer? En als de VEB constateert dat je eigendomsstructuur niet langer past bij een beursgenoteerd bedrijf, ga je daar dan niets aan doen en is het okay om je te blijven omringen met ja-knikkers die intern dit heikel punt nooit zullen aankaarten? En als je vrouw de uitspraak doet “wij zijn het laatste overgebleven grote Consumentenmerk in Europa” , gaan er dan geen belletjes rinkelbergen en vind je het dan volkomen normaal dat er geld geïnvesteerd wordt in diversificatie van deze tak ipv dat je beseft dat het een aflopende zaak is?

    Bij aanpassen aan de dynamiek van de markt hoort ook het opnieuw invullen van de organisatie. Dat ben je verplicht aan alle stakeholders. TomTom is een fossiel met potentie. Waarde komt er pas uit als het bedrijf zich echt aanpast aan de beursklimaatcrisis waarin het zich bevindt en afscheid neemt van de marktwaarde vervuilende poppetjes.


    Bij een normale gang van zaken zou een CEO met zulk trackrecord enige zelfreflectie betrachten en zich realiseren dat zijn fortuin met een 'one trick pony' verdiend is en hij vervolgens het risico van faillure grotendeels op anderen heeft afgewend de eer aan zichzelf laten en opstappen.
    Echter Clown Bassie, CEO van het TomTom circus, is absoluut geen man van Eer ook al probeert een fanboy met kilometers tekst het tegennovergestelde te beweren. Net als 'Madame' Consumer in slow motion het ravijn in gereden heeft zal Harold onder het motto 'we vinden het vooral leuk om te doen' het restant van het verliesgevend, krimpend navigatiebedrijfje het ravijn in rijden.
    Veel CEO's vinden Dividend een Erekwestie. Harold deelde op de lagere school bij zijn verjaardag al niets uit......
    Beleggers ben op uw hoede.
  6. [verwijderd] 11 november 2021 09:16
    Het wordt wel een groeiaandeel KetchUp dit is nu al gezegd voor het jaar 2022. Ik verwacht dat er ook iets komt in de sfeer van inkoop. Niet nu, maar in Q1. De ruimte is er gewoon voor. 350 miljoen op de bank en in Automotive zal de omzet groeien in orde van grootte 50-75 miljoen euro en dat is de IFRS omzet. De cash omzet waarschijnlijk meer dan dat. Als TT er nu in februari ook nog een orderboek tegenaan gooit die is gegroeid (hij zal groeien zegt TT, terwijl de markt nog rekent op krimp door chips) dan kunnen we dit jaar achter ons laten.

    Short term (de laatste weken van dit jaar) is nog interessant wat TomTom’s product lancering wordt deze maand en of we nog iets vernemen over HERE.
  7. forum rang 6 pwijsneus 11 november 2021 09:21
    quote:

    boem! schreef op 11 november 2021 09:09:

    Zij hebben daardoor minder ruimte om via acquisities aanvullende omzet te scoren, zij hebben dan weliswaar een groter belang maar dat verandert niets aan het feit, dat zij nu al de totale controle bezitten.

    Hoe anders ligt dat indien zij beslissen om de FCF verdiensten van het jaar ervoor in te zetten als dividend.
    Zij houden de reeds opgepotte winsten becshikbaar voor acquisities, zij ontvangen ieder in 2022 1,5 mio aan wachtgeld terwijl er zicht is op 7,5 mio in het jaar 2023 etc.
    ...
    Even dat ik het goed begrijp. Afgelopen jaren zijn er letterlijk miljarden geinvesteerd in de kaartenbak. Dit heeft tot nu toe nog niet geleid tot groei.

    Hoe kan een aqcuisitie ervoor zorgen dat er wel groei wordt binnengehaald? Gaan ze Google overnemen?
  8. [verwijderd] 11 november 2021 10:08
    TT heeft in verleden zowel overnames gedaan die een toevoeging waren aan de expertise en R&D, maar geen omzet toevoegen en die wel omzet toevoegen maar geen expertise.

    Overname van telematics bedrijven valt in de categorie omzet toevoegend en overname Autonomos in expertise toevoegend. Bij overnames moet je daar een beetje balans in hebben dus een omzet toevoegende overname zou nu mooi zijn. Het ligt er ook aan welke plotselinge kansen zich voordoen. TomTom kreeg automotive ook in de schoot geworpen. Was een divisie waar Siemens van af wilde en TomTom wilde juist die kant op.
  9. forum rang 7 sniklaas 11 november 2021 10:17
    quote:

    boem! schreef op 11 november 2021 09:09:

    Zie het ook eens vanuit de optiek van de FF's.

    Indien zij zouden besluiten tot aandeleninkoop voor zeg een 150 mio zal dit zeker effect hebben op de koers maar wat schieten zij daar verder mee op.
    Martin, in feite schrijf je dat de founders geen hogere koers voor de het aandeel TOMTOM willen en zijn gebaat bij een zo laag mogelijke koers. Exact wat al jaren door de realisten op dit forum wordt geschreven en fel wordt tegengesproken door de supporters waarvan er nu een, jezelf bakzeil haalt...

    Wat zei Harold een paar jaar geleden, we moeten ons verhaal beter verkopen naar de markt om de onderwaardering te verminderen, een verhaal van holle frasen en biedt weinig soelaas voor de toekomst.

    Mijn verwachting dat wij zowel de aandeleninkoop voor scrap als ook het dividend op onze buik kunnen schrijven, onze hoop is gevestigd op de kaper die ongevraagd aan de poorten van TOMTOM komt rammelen met een leuke bieding waarop bestuur, RvC en de founders kunnen/moeten reageren met een tegenvoorstel/afwijzing...
  10. forum rang 6 boem! 11 november 2021 10:33
    Dacht jij nu werkelijk dat de FF's GEEN hogere koers zouden willen.

    IK ga er vooralsnog vanuit dat ook de FF's een vergoeding willen zien voor hun financiele inbreng.

    Dat zij daarmee veel meer geduld betrachten dan waar hier op het forum wordt gehoopt doet niets af dat ook voor de FF's de beurskoers wel degelijk een belangrijk item is.
  11. [verwijderd] 11 november 2021 10:58
    quote:

    ketchup schreef op 11 november 2021 09:04:

    HG is ewoon een gafbek[/b], hij durft de cash niet in te zetten voor een aandelen inkoop
    [b]HG is doodsbang en wil de cash aanhouden als veiligheidsnet voor zijn eigen belang[/b] en dat van een paar intimi die toegang hebben tot de cash

    [b]hij verteld gewoon fabeltjes met zijn verwachtingen
    en investeert als slimme zakenman in andere belangen ( en gelijk heeft hij door te spreiden van zijn fortuin )

    TomTom moet het hebben van derden die het voor waardebepaling mee op sleeptouw nemen, zelf kan het weinig tot niets
    het aandeel is opgegeven door de meeste analisten als interessant voor belegging en meerdere vinden het niet de moeite langer te wachten of het ooit nog gaat uitbetalen

    HG moet echt opstappen en dan het belang van de Founders teruggebracht worden en meer strategische partners, dan gaat dit aandeel weer in de belangstelling komen

    voor nu is het geen groeiaandeel, want TT krimpt nog steeds voor totale omzet.
    het noteert nu in de 3e divisie, was dit een voetbal elftal hadden ze HG 3 jaar geleden er al uitgezet.
    [u][u]

    Allemaal zeer terechte en 100% valide constateringen / feiten.
    Deze incapabele CEO van een krimpend navigatiebedrijfje ontbeert het al jaren aan enige vorm van zelfreflectie en enige mate van eergevoel.
    De VEB richting Clown Bassie, CEO van het TomTom circus: "mijnheer u bent een techneut, geen verkoper. Wanneer stapt u op ?
    De VEB richting Haank, RvC: Wanneer neemt u uw verantwoordelijkheid en zet deze Clown Bassie op non actief ?

    Na jarenlang investeren in een hobby (want we vinden het zo leuk) gedegradeerd naar de derde divisie met een koers die ver onder de, door Tti becijferde, koers van 18,50.

    Tja,

    Sommigen hier geloven nog in Dividend.

    Tja,

    Maar Dividend is een Erekwestie, en daarvoor moet je niet bij Clown Bassie zijn.

    Tja

    D.E.
  12. forum rang 7 sniklaas 11 november 2021 11:02
    @TOM2, biedt die vrouw een baan aan in PR en communicatie, heeft jarenlang koers weten te houden op het hoogste niveau met behulp van TOMTOM.

    Na een lange en succesvolle zwemcarrière begint Femke Heemskerk (34) donderdag bij de International Swimming League in Eindhoven aan haar afscheidstournee. De 'Golden Girl' is klaar met het keurslijf van het topsportbestaan, zegt ze in gesprek met NU.nl. "Het is alsof ik voor het eerst naar buiten mag, maar geen TomTom bij me heb."
  13. forum rang 8 Wereldbelegger 11 november 2021 11:40
    quote:

    *JustMe* schreef op 10 november 2021 20:58:

    [...]

    Wereldbelegger is een actief IEX member

    Het voorspellen van het verleden gaat hem aardig af

    Morgen horen we de autoverkopen van september

    Dan lig ik er weer helemaal af

    Dat de koers zakt is voor mij en u zuur.
    Uw charmeoffensief heeft nog geen resultaat.
    Beleggers zien het aandeel toch als te duur.
    Steeds minder optimisten blijven idolaat.
    Weg heer Goddijn van het stuur.
    Roepen Longtime believers desperaat.
    Het TomTomforum is als een klaagmuur.
    De zakkende koers is de rode draad.
  14. Biofoed 11 november 2021 11:49
    quote:

    D.E. Dividend Erekwestie schreef op 11 november 2021 09:10:

    TER HERINNERING:

    Veel CEO's vinden Dividend een Erekwestie. Harold deelde op de lagere school bij zijn verjaardag al niets uit......
    Beleggers ben op uw hoede.
    Harald was toch bankier vroeger? Die delen toch altijd een paraplu uit als de zon schijnt om deze dan weer af te pakken als het regent...

    Wel een mooi gevonden quote, ik vermoed dat jullie ook samen op de basisschool hebben gezeten...
2.277 Posts
Pagina: «« 1 ... 20 21 22 23 24 ... 114 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links