Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
Terug naar discussie overzicht
Volkswagen-topman Diess zou tot 30.000 banen willen schrappen Achmed Majid 12:10 De ceo van Volkswagen, Herbert Diess, wil tot 30.000 banen schrappen bij het hoofdkantoor van de Duitse automaker in Wolfsburg. Dat stelde hij voor tijdens een vergadering met de raad van commissarissen (rvc) in september, meldt Handelsblatt woensdag. Dat betekent dat één op de vier banen bij het concern verdwijnt. De rvc protesteerde naar verluidt hevig tegen het voorstel. De koers van het bedrijf steeg in de ochtendhandel met ruim 3% op de beurs in Frankfurt. Diess wil dat Wolfsburg leidend is in de omschakeling van fossiel aangedreven voertuigen naar elektrische. Doordat elektrische auto's minder onderdelen hebben dan auto's met een verbrandingsmotor, zijn er ook minder arbeiders nodig om ze te produceren. Het productieproces moet tevens effectiever worden, volgens Diess. Het kost Volkswagen momenteel zo'n 30 uur om een elektrische auto van het type ID.3 te produceren. Ter vergelijking: Tesla heeft slechts 10 uur nodig om een Model 3-type te maken. Tesla grote rivaal Tesla is dan ook de grote concurrent, meldt een Volkswagen-woordvoerder aan Reuters. 'Tesla stelt nieuwe normen voor productiviteit en schaal in Grünheide.' Daarmee doelt hij op de nieuwe fabriek van het Amerikaanse autobedrijf nabij Berlijn. De woordvoerder ontkent dat het bedrijf 30.000 arbeidsplaatsen zou willen schrappen. 'Er is nu een debat gaande en er zijn al veel goede ideeën, maar er zijn nog geen concrete scenario's.' De volgende vergadering van de rvc vindt plaats op 12 november. De rvc zou Diess de opdracht hebben gegeven nieuwe scenario's uit te werken, zonder dat tienduizenden banen verdwijnen. Of Diess zich daaraan houdt, wordt binnen enkele dagen duidelijk. Dan overlegt de ceo met topmanagers van het bedrijf tijdens een bestuursconferentie. Lees het volledige artikel: fd.nl/economie/1415754/volkswagen-top...
MAN & HHLA Pioneer Logistic 4.0 with Autonomous Hamburg TruckPilot Strategic Research Institute Published on : 18 Oct, 2021, 6:30 am MAN Truck & Bus and Hamburger Hafen und Logistik AG successfully completed the “Hamburg TruckPilot” project in summer 2021. The objective of the three-year project, which was also part of the strategic mobility partnership between the City of Hamburg and Volkswagen AG , included the development and practical testing of an autonomous truck in container handling at the HHLA Container Terminal Altenwerder. During the practical trips, the logistics partner, Spedition Jakob Weets e.K. from Emden, first transported 40-foot containers controlled by a driver on behalf of Volkswagen Group Logistics to the CTA terminal in the Port of Hamburg. There, the truck drove autonomously across the terminal area and moved smoothly in mixed traffic with other road users. It drove to its destination in the block storage lane and also manoeuvred itself backwards with high precision into the parking position. After container handling, the return journey to the check gate was just as autonomous, and beyond the terminal grounds, the driver of the Jakob Weets e.K. haulage company once again took full command. Likewise, with a view to autonomous driving between different logistics hubs in hub-to-hub traffic, the partners already collected valuable data on the manual feeder trips on the A7 between the Weets Container Terminal Soltau and the port area 70 kilometres away. Further-reaching projects with practical drives on public roads will also benefit from this. Such practical tests, which are always accompanied by safety drivers, will also be possible outside closed areas thanks to the law on autonomous driving in Germany. In July 2021, the Federal Republic of Germany became the first country ever to pass a law on autonomous driving. This regulates and generally permits the use of autonomous vehicles (Level 4) in defined operational areas, such as traffic between logistics terminals. A technical supervisor must also monitor the journeys. For freight transport, autonomous trucks bring a whole range of advantages. They have the potential to make transport more efficient, cost-effective, reliable, sustainable and, above all, safer. For Container Logistics 4.0 and Industry 4.0, self-driving trucks represent an important element. They are also a solution to the driver shortage that is increasingly causing problems for many transport companies.
Volkswagen nodigt Elon Musk uit op managementdag businessam.be 2 uur geleden © Aangeboden door Business AM CEO Elon Musk van Tesla is afgelopen zaterdag verschenen tijdens een bijeenkomst die CEO Herbert Diess van Volkswagen organiseerde voor 200 van zijn topmanagers. Het betroft een driedaagse managementbijeenkomst waar managers van de Duitse autofabrikant van over de hele wereld aanwezig waren. Volgens een publicatie van Diess op zijn LinkedIn heeft Volkswagen een “nieuwe mindset” nodig om de nieuwe concurrentie het hoofd te kunnen bieden. En juist Tesla van Musk wordt gezien als de grote nieuwe concurrent. Volkswagen produceert veel meer auto’s dan Tesla, maar in marktwaarde is de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s de Duitse sterkhouder al lang en breed voorbij. Trinity Diess zei met VW’s Trinity-project vol te willen concurreren met Tesla, dat in het Duitse Grünheide een compleet nieuwe fabriek uit de grond stampt. De Trinity is volgens Volkswagen een elektrisch aangedreven sedan die vanaf 2026 in Wolfsburg gebouwd gaat worden en nieuwe maatstaven zal zetten op het gebied van actieradius, laadsnelheid en digitalisering. Bovendien zal de auto verregaand geautomatiseerd kunnen rijden volgens Level 4. “Als verrassingsgast was Elon Musk ’s avonds bij ons voor een videogesprek. Blij te horen dat zelfs onze sterkste concurrent denkt dat we in onze transitie zullen slagen als we op volle kracht transformeren”, schreef Diess. De Volkswagen-CEO noemde de wijze waarop Tesla omgaat met het chiptekort een goed voorbeeld van de snelheid waarin de Amerikaanse fabrikant schakelt. Als reden noemde Diess dat Tesla zijn eigen software ontwikkelt. “Binnen 2 tot 3 weken hadden ze nieuwe software die het mogelijk maakt om verschillende chips te gebruiken. Indrukwekkend”, aldus Diess.
Chiptekort neemt grote hap uit Skoda-productie Van onze redacteur 17 okt 20:20 Volkswagen-dochter Skoda produceert dit jaar 250.000 minder auto's dan gepland door het tekort aan chips. Dat is twee keer zo veel dan het bedrijf eerder voorspelde. Dat meldt het Duitse blad Automobilwoche. Skoda heeft de meeste werknemers naar huis gestuurd. De automobielfabrikant heeft een grote voorraad auto's die nog niet helemaal klaar zijn en concentreert zich daar nu op. Het tekort aan chips kan nog tot de tweede helft van 2022 duren nu het aantal covid-gevallen in Azië opnieuw stijgt, zo melden managers van het bedrijf aan het autoblad. Ceo Thomas Schaeffer van Skoda zei in september nog dat hij rekende op 100.000 minder auto'dan gepland. VW, Mercedes en Toyota behoren tot een groep automobielbedrijven die last hebben van het sluiten van fabrieken in Zuidoost-Azië. Het gebied heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een centrum voor het testen en verpakken van chips. Lees het volledige artikel: fd.nl/bedrijfsleven/1416193/chiptekor...
Volkswagen ID5 scheurt over de Ring Lars Krijgsman 4 uur geleden De Volkswagen ID4 krijgt in de vorm van de ID5 een coupébroer naast zich. Op een nieuwe set spionagefoto's is die Volkswagen ID5 op Nürburgring-Nordschleife tijdens testwerk in actie te zien. © Aangeboden door AutoWeek Als autofabrikant hoef je tegenwoordig over niet al te veel fantasie te beschikken om een nieuwe carrosserievariant aan het gamma toe te voegen. Pak het kleimodel van een van je cross-overs of SUV's erbij, laat iemand op de achterkant zitten en de basis voor een nieuwe coupé-SUV is gelegd. BMW en Mercedes-Benz passen die truc al jaren toe en ook de Volkswagen Group komt met SUV's met een sterker aflopende daklijn. Skoda introduceert de Enyaq Coupé iV en Volkswagen drukt voor de ID5 op deze foto's de daklijn van de ID4 omlaag. © Aangeboden door AutoWeek De Volkswagen ID5 deelt zijn techniek logischerwijs met de ID4 en dus kun je waarschijnlijk op 55 kWh, 62 kWh en 77 kWh accupakketten en 0p elektromotoren met vermogens van 180 pk, 204 pk, 265 pk en 306 pk rekenen. Net als bij de ID4 is die 306 pk aandrijflijn voorbehouden aan de ID5 GTX. Het GTX-label moet je feitelijk zien als het GTI-label voor de elektrische modellen van Volkswagen. We verwachten dat Volkswagen begin volgend jaar het doek trekt van de ID5. Dia 1 van 4 Volgende slide Volledig scherm 1/4 DIA'S © Aangeboden door AutoWeekwww.msn.com/nl-nl/auto/nieuws/volkswa...
Volkswagen handhaaft outlook 2021 Verwacht vlakke autoverkopen. (ABM FN-Dow Jones) Volkswagen heeft donderdag de outlook voor dit jaar gehandhaafd, nadat de operationele winst en omzet in het derde kwartaal daalden door een tekort aan halfgeleiders. De omzet liep met 4,1 procent terug tot 56,9 miljard euro, maar viel daarmee wel hoger uit dan de 54,7 miljard waar analisten geraadpleegd door FactSet op mikten. De Duitse autobouwer zag verder de operationele winst in het afgelopen kwartaal uitkomen op 2,6 miljard euro tegen 3,2 miljard euro een jaar eerder. De operationele winst voor bijzondere posten daalde met 12 procent tot 2,8 miljard dollar bij een marge van 4,9 procent. Onder de streep kwam de winst wel 5,6 procent hoger uit op 2,9 miljard euro. Outlook Voor heel 2021 mikt Volkswagen nog steeds op een operationeel rendement op de omzet van 6 tot 7,5 procent. Wel verlaagde de autobouwer de verwachtingen voor het aantal af te leveren auto's, die dit jaar in lijn zullen zijn met een jaar eerder. De omzet wordt nu aanzienlijk hoger ingeschat dan in 2020. Door: ABM Financial News.info@abmfn.nl Redactie: +31(0)20 26 28 999
09:38 Chipcrisis kost Volkswagen half miljard euro winst De grote schaarste aan halfgeleiders hapt bijna 500 miljoen euro winst weg bij Volkswagen VOW3 -2,33% . De Duitse autoreus had in het voorbije kwartaal alle moeite van de wereld om de opverende vraag naar auto's bij te houden door het heersende chiptekort. De winst daalde met bijna 15 procent tot 3,1 miljard euro. Voor het hele boekjaar blikt de op-Toyota-na grootste autofabrikant ter wereld grimmig vooruit. Het zal dit jaar niet uitstijgen boven de verkoop in 2020, het hoogtepunt van de pandemie. Toen leverde het bedrijf 9,3 miljoen voertuigen af. De chipcrisis lijkt erg verdeeld impact te hebben op de automobielsector waar bepaalde bedrijven wel goed door de tekorten navigeren. GM meldde gisteren nog dat het bovenste eind van zijn eerdere winstraming voor 2021 in de kaarten zat. twitter.com/Herbert_Diess?ref_src=tws... www.volkswagen-newsroom.com/en/press-... www.tijd.be/markten-live/live-blog/ab...
Audi vergroot actieradius 'oude' E-trons Lars Krijgsman 5 uur geleden Audi voert een softwareupdate door op de E-tron die de elektrische actieradius van die SUV vergroot. Let wel, het gaat alleen om Audi's E-tron 55 Quattro van modeljaren 2019 en 2020. © Aangeboden door AutoWeek Gelijktijdig met de introductie van de E-tron Sportback gaf Audi zijn elektrische SUV's een software-update die de elektrische actieradius verbeterde. Exemplaren van de Audi E-tron die daarvoor waren geproduceerd en geleverd, moesten het vooralsnog zonder die grotere reikwijdte doen. Goed nieuws: deze softwarematige aanpassing is nu ook beschikbaar voor de Audi's E-tron die tussen september 2018 (modeljaar 2019) en november 2019 (modeljaar 2020) zijn geproduceerd. De kosten? Helemaal niets. © Aangeboden door AutoWeek De software-update vergroot de actieradius van de Audi's E-tron met 20 kilometer. Dat levert de Audi E-tron 55 Quattro een nieuw WLTP-bereik op van 441 kilometer. De software-update vergroot de nettocapaciteit van het bruto 95 kWh grote accupakket naar 86 kWh. Daarnaast brengt software-update ook wijzigingen voor de regeleenheid van de voorste elektromotor. Bij lage belasting schakelt de voorste elektromotor zich vrijwel volledig uit. © Aangeboden door AutoWeek De E-tron 55 Quattro is de 360 pk sterke versie van Audi's elektrische SUV die boven de 313 pk sterke variant met 71 kWh accu staat.www.msn.com/nl-nl/auto/nieuws/audi-ve...
Wat is het verschil in Volkswagen aan de beurs in Brussel en in Frankfurt ,in Brussel is het ongeveer 100 euro duurder.
Het aandeel is niet voorruit te branden.. Vorige week een mooie stijging gehad die ondertussen al volledig teniet is gedaan! De halfgeleiders blijven een probleem, niet alleen voor VW natuurlijk. Het doet me er wel over nadenken om voorlopig in andere zaken te investeren want het aandeel schommelt nu wel al heel lang rond dezelfde prijs.
Rubberen schreef op 3 november 2021 14:49 :
Het aandeel is niet voorruit te branden.. Vorige week een mooie stijging gehad die ondertussen al volledig teniet is gedaan!
De halfgeleiders blijven een probleem, niet alleen voor VW natuurlijk. Het doet me er wel over nadenken om voorlopig in andere zaken te investeren want het aandeel schommelt nu wel al heel lang rond dezelfde prijs.
Misschien moet Volkswagen z'n elektrische auto's gaan afsplitsen.....????
Handelsblatt: or mikt op vertrek Volkswagen-baas Herbert Diess Van onze redacteur 16:08 De positie van Herbert Diess als Volkswagen-topman staat onder druk. Volgens de Duitse zakenkrant Handelsblatt heeft de werknemersvertegenwoordiging in de raad van commissarissen het vertrouwen in Diess opgezegd. Met dit zwaarste wapen in de Duitse medezeggenschapswet lijkt de ondernemingsraad (or) aan te sturen op een vertrek van de ceo van het autoconcern. De or heeft de 'motie van wantrouwen' vorige week ingebracht in een rvc-vergadering. De personeelsvertegenwoordiging maakt onderdeel uit van dit orgaan. In september verraste Diess het personeel door tijdens een rvc-vergadering aan te kondigen 30.000 banen te gaan schrappen bij de VW-groep die naast Volkswagen ook onder meer auto's van Seat, Skoda en Audi produceert. Diess sloeg vervolgens een uitnodiging van or-voorzitter Daniela Cavallo voor een werkvergadering begin november af. Hij reisde liever af naar een beleggersbijeenkomst in de VS. Wel organiseerde hij volgens Handelsblatt een aparte vergadering met werknemers, zonder Carvalho uit te nodigen. Zij beschreef dit gedrag als ongekend in de geschiedenis van de Volkswagen-groep: 'Deze provocatie laat ons zien dat Dr. Diess nog steeds geen interesse heeft in een constructieve samenwerking.' Lees het volledige artikel: fd.nl/bedrijfsleven/1418236/handelsbl...
Rubberen schreef op 3 november 2021 14:49 :
Het aandeel is niet voorruit te branden.. Vorige week een mooie stijging gehad die ondertussen al volledig teniet is gedaan!
De halfgeleiders blijven een probleem, niet alleen voor VW natuurlijk. Het doet me er wel over nadenken om voorlopig in andere zaken te investeren want het aandeel schommelt nu wel al heel lang rond dezelfde prijs.
Gewoon rustig blijven zitten. Uiteindelijk blijven er een paar grote spelers over in EV land, VW is er daar sowieso 1 van.
Ik heb het aandeel VOW3 recentelijk gekocht en nu zie ik dat er een groot prijsverschil is met VOW. En heb begrepen dat VOW de ordinairy shares zijn en VOW3 de prefs. De VOW3 aandelen zouden een hoger dividend kunnen krijgen dan de gewone. Maar: weet iemand waarom het prijsverschil tussen de ordinaries en de prefs zo groot is geworden en of dit eventueel weer kleiner wordt ? Heb begrepen dat het niet uitmaakt welke je hebt, wél heb ik gelezen op een Duitse website dat de ordinaries de voorkeur krijgen in geval van een overname omdat er een grotere verhandelbaarheid op is.
Volkswagen onderzoekt draadloos laden voor performance elektro-auto’s Sjoerd van Bilsen 1 dag geleden © Aangeboden door Autovisie Porsche Taycan Cross Turismo© Aangeboden door Autovisie Porsche Taycan Cross Turismo De Amerikaanse divisie van de Volkswagen Groep, ‘Department of Energy’s Oak Ridge National Laboratory (ORNL) en de University of Tennessee (Knoxville) hebben de handen ineen geslagen om draadloos laden voor elektrische auto’s mogelijk te maken. Het onderzoek is gericht op de modellen met krachtige batterijen. Audi RS E-tron GT© Aangeboden door Autovisie Audi RS E-tron GT Als testonderwerp is gekozen voor de Porsche Taycan, waarop de teams van het autoconcern, het laboratorium en de universiteit zich richten. Volgens een woordvoerder is het al gelukt om de Duitse sportsedan draadloos te laden met 120 kW in plaats van 6,6 kW. Het is voor de onderzoekers nog niet voldoende. Zij willen kijken of ze de techniek geschikt kunnen maken voor 300 kW. Met die kracht zou het accupakket van de Taycan in 10 minuten tot 80% zijn opgeladen. Kia kiest vooralsnog niet voor draadloos laden EV6 BMW stopt nu alweer met inductieladen voor plug-in hybrides Of het onderzoek ook daadwerkelijk tot productie van de techniek leidt, is nog niet bekend. Dat hangt wellicht af van de resultaten en interesse vanuit de consument. BMW heeft eerder een proef gedaan, maar dan voor plug-in hybridemodellen. Na ruim een jaar werd de stekker uit het project getrokken. Naar verluidt gaat Genesis op zijn volledig elektrische GV60 de techniek aanbieden. Zustermerk Kia, dat van dezelfde elektrische architectuur gebruik maakt voor de EV6, kiest er bewust voor om draadloos laden nog niet vrij te geven. Volgens Kia maakt de technologie de auto zwaarder en is er nog geen infrastructuur om de auto op deze manier op te laden. De technologie is erg kostbaar. “Zeker in vergelijking met een thuisaansluiting als een wallbox”, aldus Kia. EV-offensief Tijdens het draadloos laden zijn er veel energieverliezen, maar het samenwerkingsverband claimt al een efficiëntie van 97% bij een laadvermogen van 120 kW te hebben bereikt. Het Volkswagen-concern heeft enkele modellen met een zeer krachtige batterij in het programma. Naast de genoemde Porsche Taycan levert het reeds de Audi E-tron GT. Het komt nog met onder andere elektrische sportwagens van Porsche, de Audi Q6 en A6 E-tron, elektrische Bentley-modellen en een sportsedan voor Lamborghini. De producten maken gebruik van bijna dezelfde techniek, al introduceert Volkswagen over enkele jaren een compleet nieuwe architectuur.www.msn.com/nl-nl/auto/nieuws/volkswa...
Volkswagen-baas krijgt volle steun uit belangrijke hoek Sjors ten Tije 17 uur geleden Herbert Diess Volkswagen© Aangeboden door Autovisie Herbert Diess Volkswagen Het rommelt alweer binnen de top van de Volkswagen Groep, maar ceo Herbert Diess krijgt nu steun uit belangrijke hoek. De families Porsche en Piëch spreken namelijk hun vertrouwen in de Oostenrijker uit. Dat gebeurt allemaal na de commotie die vorige week is ontstaan naar aanleiding van Diess’ uitspraken. De grote VW-baas heeft enige tijd geleden namelijk gezegd dat er 30.000 banen op de tocht staan binnen het concern. Dat zou het gevolg zijn van de transitie naar elektrische mobiliteit. Ja hoor: topman van Volkswagen staat alwéér ter discussie Spoedvergadering Die uitspraken werden niet gewaardeerd door verschillende hooggeplaatste commissarissen. Diess werd al snel tegengesproken door zijn eigen collega’s, terwijl er vorige week een spoedvergadering werd gepland om de toekomst van Diess te bespreken. Men zou hem er vooral van betichten geen interesse te hebben in de zorgen die spelen bij de ongeveer 675.000 werknemers die het bedrijf telt. In Zwickau rolt momenteel ook de Cupra Born van de band.© Aangeboden door Autovisie In Zwickau rolt momenteel ook de Cupra Born van de band. Inmiddels hebben de belangrijkste aandeelhouders van de Volkswagen Groep het vertrouwen in Diess uitgesproken, zo meldt Automotive News Europe. De families Porsche en Piëch zeggen hem ‘te blijven steunen’. “Er is geen verandering in hun standpunt”, zo stelt een woordvoerder van de families. Zorgen om Wolfsburg Ook heeft Diess het VW-personeel in Wolfsburg persoonlijk toegesproken. Zijn woorden waren echter niet verzachtend. “Ik maak me zorgen om Wolfsburg”, zo zou de Volkswagen-baas hebben gezegd. “Ik wil dat uw kinderen in kleinkinderen nog steeds een vaste baan kunnen hebben, hier bij ons in Wolfsburg. Dat is mijn punt vandaag, en daarom ben ik hier.” Bij deze Superchargers kun je nu ook laden als je géén Tesla hebt Diess heeft de werknemers dan ook op het hart gedrukt dat er méér en vooral sneller elektrische voertuigen moeten worden geproduceerd dan nu het geval. Enkel op die manier gelooft de Oostenrijker er in dat zijn bedrijf competitief kan blijven met bijvoorbeeld Tesla, hét grote voorbeeld voor Diess. Op dit moment duurt het zo’n 30 uur om een elektrische auto in de Volkswagen-fabriek in Zwickau te produceren. Dat moet volgend jaar al zijn teruggebracht tot 20 uur. In Tesla’s fabriek in Berlijn duurt het straks naar verluidt slechts 10 uur om een auto te bouwen.
Volkswagen wil vol de strijd aangaan met onder meer Tesla. Het Duitse autoconcern heeft het aantal medewerkers voor de divisie van elektrische wagens en energie fors uitgebreid. Ook wil VW samenwerking aan gaan met andere partijen in deze markt.www.telegraaf.nl/financieel/117914955...
08:26 Rivian zoemt voorbij VW, Lucid groter dan Ford Waarom de elektrische opstartbedrijven nu groter zijn dan klassieke autobouwers met veel grotere omzet, leest u hier. En alvast bij deze al de mondiale top-15 van autobouwers, in beurswaarde: zie bijlagewww.tijd.be/markten-live/live-blog/in...
'Chiptekort treft nu ook EV-productie van Volkswagen' chiptekort ·Deze week wordt de productie stilgelegd in Zwickau en Dresden, waardoor er 5.000 minder voertuigen geproduceerd worden. Ivonne Vermeulen 16 november 2021 10:09 · Laatste update: 16 november 2021 13:43 De productie van VW in Zwickau ligt deze week stil. (Foto: Volkswagen Group) De aanhoudende schaarste van chips treft nu ook de productie van EV's bij Volkswagen. De fabrikant heeft besloten deze week de productie te staken in de fabrieken in Zwickau en Dresden, waar onder andere de ID.4, ID.3, Audi Q4 e-tron en de Cupra Born worden gefabriceerd. Hierdoor zullen 5.000 minder voertuigen worden geproduceerd. Dat meldt Automobilwoche. Tot nu toe is de productie van EV's bij Volkswagen nog niet onderbroken vanwege het chiptekort en trof het vooral de productielijnen van VW in Wolfsburg. Daar is de productie van de Golf en Tiguan al geregeld stilgevallen vanwege de schaarste aan chips of is werktijdverkorting aangevraagd. Volkswagen verwacht dit jaar zo'n 100 duizend auto's minder te kunnen bouwen vanwege het tekort aan microchips. VW-importeur Pon is om een reactie gevraagd. automotive-online.nl/management/laats...
Sector bericht: Stichting Car Claim Massaclaim tegen Renault om dieselschandaal: ook pijlen op dealers in ons land 16 min geleden in FINANCIEEL AMSTERDAM (ANP) - Stichting Car Claim dient een grote massaclaim in tegen autobouwers Renault en Dacia vanwege het dieselschandaal. Waarschijnlijk krijgt de claim een totale omvang van tussen de 450 miljoen euro en 1 miljard euro, aldus de stichting. De stichting, bekend van een zaak tegen Volkswagen over het gebruik van sjoemelsoftware, zegt in een verklaring dat recent duidelijk is geworden dat ook het Franse Renault en het Roemeense Dacia, dat onderdeel is van Renault, dit soort software in hun dieselauto’s hebben geïnstalleerd. In Nederland gaat het naar verluidt om meer dan 150.000 voertuigen. De procedure is naast de twee autofabrikanten ook gericht tegen de Nederlandse importeur en de Nederlandse autodealers van deze merken. BEKIJK OOK: ’Accijns benzine en diesel omhoog voor subsidie stekkerauto’ De software in de auto’s zorgt ervoor dat de auto’s voor het verkrijgen van typegoedkeuring aan de wettelijke uitstootnormen voldoen. Maar bij normaal gebruik zou de uitstoot veel hoger zijn. „Renault en Dacia wisten dit, maar besloten dat stil te houden tegenover hun klanten. Die zijn hierdoor misleid. Zij hebben een gebrekkig product gekocht dat niet aan de wet voldoet en hebben daarvoor te veel betaald”, aldus Car Claim-voorzitter Guido van Woerkom. Volkswagen Het sjoemeldieselschandaal bij het Duitse Volkswagen kwam in 2015 aan het licht. Volkswagen gaf toen toe op grote schaal emissietesten te hebben gemanipuleerd met sjoemelsoftware, waardoor dieselwagens dus schoner leken dan ze in werkelijkheid waren. De kwestie heeft het autoconcern al vele miljarden gekost aan boetes en reparatiekosten. BEKIJK OOK: Berlijn doet de dieselauto in de ban In Nederland bepaalde de rechter in een zaak van Stichting Car Claim tegen Volkswagen, softwareleverancier Bosch, importeur Pon en Nederlandse autodealers in juli dat mensen en bedrijven die sjoemeldiesels hebben gekocht recht hebben op in totaal honderden miljoenen euro’s compensatie. In de zaak loopt een hoger beroep.www.telegraaf.nl/financieel/147645284...
Aantal posts per pagina:
20
50
100
Direct naar Forum
-- Selecteer een forum --
Koffiekamer
Belastingzaken
Beleggingsfondsen
Beursspel
BioPharma
Daytraders
Garantieproducten
Opties
Technische Analyse
Technische Analyse Software
Vastgoed
Warrants
10 van Tak
4Energy Invest
Aalberts
AB InBev
Abionyx Pharma
Ablynx
ABN AMRO
ABO-Group
Acacia Pharma
Accell Group
Accentis
Accsys Technologies
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC
Ackermans & van Haaren
ADMA Biologics
Adomos
AdUX
Adyen
Aedifica
Aegon
AFC Ajax
Affimed NV
ageas
Agfa-Gevaert
Ahold
Air France - KLM
Airspray
Akka Technologies
AkzoNobel
Alfen
Allfunds Group
Allfunds Group
Almunda Professionals (vh Novisource)
Alpha Pro Tech
Alphabet Inc.
Altice
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko))
AM
Amarin Corporation
Amerikaanse aandelen
AMG
AMS
Amsterdam Commodities
AMT Holding
Anavex Life Sciences Corp
Antonov
Aperam
Apollo Alternative Assets
Apple
Arcadis
Arcelor Mittal
Archos
Arcona Property Fund
arGEN-X
Aroundtown SA
Arrowhead Research
Ascencio
ASIT biotech
ASMI
ASML
ASR Nederland
ATAI Life Sciences
Atenor Group
Athlon Group
Atrium European Real Estate
Auplata
Avantium
Axsome Therapeutics
Azelis Group
Azerion
B&S Group
Baan
Ballast Nedam
BALTA GROUP N.V.
BAM Groep
Banco de Sabadell
Banimmo A
Barco
Barrick Gold
BASF SE
Basic-Fit
Basilix
Batenburg Beheer
BE Semiconductor
Beaulieulaan
Befimmo
Bekaert
Belgische aandelen
Beluga
Beter Bed
Bever
Binck
Biocartis
Biophytis
Biosynex
Biotalys
Bitcoin en andere cryptocurrencies
bluebird bio
Blydenstijn-Willink
BMW
BNP Paribas S.A.
Boeing Company
Bols (Lucas Bols N.V.)
Bone Therapeutics
Borr Drilling
Boskalis
BP PLC
bpost
Brand Funding
Brederode
Brill
Bristol-Myers Squibb
Brunel
C/Tac
Campine
Canadese aandelen
Care Property Invest
Carmila
Carrefour
Cate, ten
CECONOMY
Celyad
CFD's
CFE
CGG
Chinese aandelen
Cibox Interactive
Citygroup
Claranova
CM.com
Co.Br.Ha.
Coca-Cola European Partners
Cofinimmo
Cognosec
Colruyt
Commerzbank
Compagnie des Alpes
Compagnie du Bois Sauvage
Connect Group
Continental AG
Corbion
Core Labs
Corporate Express
Corus
Crescent (voorheen Option)
Crown van Gelder
Crucell
CTP
Curetis
CV-meter
Cyber Security 1 AB
Cybergun
D'Ieteren
D.E Master Blenders 1753
Deceuninck
Delta Lloyd
DEME
Deutsche Cannabis
DEUTSCHE POST AG
Dexia
DGB Group
DIA
Diegem Kennedy
Distri-Land Certificate
DNC
Dockwise
DPA Flex Group
Draka Holding
DSC2
DSM
Duitse aandelen
Dutch Star Companies ONE
Duurzaam Beleggen
DVRG
Ease2pay
Ebusco
Eckert-Ziegler
Econocom Group
Econosto
Edelmetalen
Ekopak
Elastic N.V.
Elia
Endemol
Energie
Energiekontor
Engie
Envipco
Erasmus Beursspel
Eriks
Esperite (voorheen Cryo Save)
EUR/USD
Eurobio
Eurocastle
Eurocommercial Properties
Euronav
Euronext
Euronext
Euronext.liffe Optiecompetitie
Europcar Mobility Group
Europlasma
EVC
EVS Broadcast Equipment
Exact
Exmar
Exor
Facebook
Fagron
Fastned
Fingerprint Cards AB
First Solar Inc
FlatexDeGiro
Floridienne
Flow Traders
Fluxys Belgium D
FNG (voorheen DICO International)
Fondsmanager Gezocht
ForFarmers
Fountain
Frans Maas
Franse aandelen
FuelCell Energy
Fugro
Futures
FX, Forex, foreign exchange market, valutamarkt
Galapagos
Gamma
Gaussin
GBL
Gemalto
General Electric
Genfit
Genmab
GeoJunxion
Getronics
Gilead Sciences
Gimv
Global Graphics
Goud
GrandVision
Great Panther Mining
Greenyard
Grolsch
Grondstoffen
Grontmij
Guru
Hagemeyer
HAL
Hamon Groep
Hedge funds: Haaien of helden?
Heijmans
Heineken
Hello Fresh
HES Beheer
Hitt
Holland Colours
Homburg Invest
Home Invest Belgium
Hoop Effektenbank, v.d.
Hunter Douglas
Hydratec Industries (v/h Nyloplast)
HyGear (NPEX effectenbeurs)
HYLORIS
Hypotheken
IBA
ICT Automatisering
Iep Invest (voorheen Punch International)
Ierse aandelen
IEX Group
IEX.nl Sparen
IMCD
Immo Moury
Immobel
Imtech
ING Groep
Innoconcepts
InPost
Insmed Incorporated (INSM)
IntegraGen
Intel
Intertrust
Intervest Offices & Warehouses
Intrasense
InVivo Therapeutics Holdings Corp (NVIV)
Isotis
JDE PEET'S
Jensen-Group
Jetix Europe
Johnson & Johnson
Just Eat Takeaway
Kardan
Kas Bank
KBC Ancora
KBC Groep
Kendrion
Keyware Technologies
Kiadis Pharma
Kinepolis Group
KKO International
Klépierre
KPN
KPNQwest
KUKA AG
La Jolla Pharmaceutical
Lavide Holding (voorheen Qurius)
LBC
LBI International
Leasinvest
Logica
Lotus Bakeries
Macintosh Retail Group
Majorel
Marel
Mastrad
Materialise NV
McGregor
MDxHealth
Mediq
Melexis
Merus Labs International
Merus NV
Microsoft
Miko
Mithra Pharmaceuticals
Montea
Moolen, van der
Mopoli
Morefield Group
Mota-Engil Africa
MotorK
Moury Construct
MTY Holdings (voorheen Alanheri)
Nationale Bank van België
Nationale Nederlanden
NBZ
Nedap
Nedfield
Nedschroef
Nedsense Enterpr
Nel ASA
Neoen SA
Neopost
Neovacs
NEPI Rockcastle
Netflix
New Sources Energy
Neways Electronics
NewTree
NexTech AR Solutions
NIBC
Nieuwe Steen Investments
Nintendo
Nokia
Nokia OYJ
Nokia Oyj
Novacyt
NOVO-NORDISK AS
NPEX
NR21
Numico
Nutreco
Nvidia
NWE Nederlandse AM Hypotheek Bank
NX Filtration
NXP Semiconductors NV
Nyrstar
Nyxoah
Océ
OCI
Octoplus
Oil States International
Onconova Therapeutics
Ontex
Onward Medical
Onxeo SA
OpenTV
OpGen
Opinies - Tilburg Trading Club
Opportunty Investment Management
Orange Belgium
Oranjewoud
Ordina Beheer
Oud ForFarmers
Oxurion (vh ThromboGenics)
P&O Nedlloyd
PAVmed
Payton Planar Magnetics
Perpetuals, Steepeners
Pershing Square Holdings Ltd
Personalized Nursing Services
Pfizer
Pharco
Pharming
Pharnext
Philips
Picanol
Pieris Pharmaceuticals
Plug Power
Politiek
Porceleyne Fles
Portugese aandelen
PostNL
Priority Telecom
Prologis Euro Prop
ProQR Therapeutics
PROSIEBENSAT.1 MEDIA SE
Prosus
Proximus
Qrf
Qualcomm
Quest For Growth
Rabobank Certificaat
Randstad
Range Beleggen
Recticel
Reed Elsevier
Reesink
Refresco Gerber
Reibel
Relief therapeutics
Renewi
Rente en valuta
Resilux
Retail Estates
RoodMicrotec
Roularta Media
Royal Bank Of Scotland
Royal Dutch Shell
RTL Group
RTL Group
S&P 500
Samas Groep
Sapec
SBM Offshore
Scandinavische (Noorse, Zweedse, Deense, Finse) aandelen
Schuitema
Seagull
Sequana Medical
Shurgard
Siemens Gamesa
Sif Holding
Signify
Simac
Sioen Industries
Sipef
Sligro Food Group
SMA Solar technology
Smartphoto Group
Smit Internationale
Snowworld
SNS Fundcoach Beleggingsfondsen Competitie
SNS Reaal
SNS Small & Midcap Competitie
Sofina
Softimat
Solocal Group
Solvac
Solvay
Sopheon
Spadel
Sparen voor later
Spectra7 Microsystems
Spotify
Spyker N.V.
Stellantis
Stellantis
Stern
Stork
Sucraf A en B
Sunrun
Super de Boer
SVK (Scheerders van Kerchove)
Syensqo
Systeem Trading
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC)
Technicolor
Tele Atlas
Telegraaf Media
Telenet Groep Holding
Tencent Holdings Ltd
Tesla Motors Inc.
Tessenderlo Group
Tetragon Financial Group
Teva Pharmaceutical Industries
Texaf
Theon International
TherapeuticsMD
Thunderbird Resorts
TIE
Tigenix
Tikkurila
TINC
TITAN CEMENT INTERNATIONAL
TKH Group
TMC
TNT Express
TomTom
Transocean
Trigano
Tubize
Turbo's
Twilio
UCB
Umicore
Unibail-Rodamco
Unifiedpost
Unilever
Unilever
uniQure
Unit 4 Agresso
Univar
Universal Music Group
USG People
Vallourec
Value8
Value8 Cum Pref
Van de Velde
Van Lanschot
Vastned
Vastned Retail Belgium
Vedior
VendexKBB
VEON
Vermogensbeheer
Versatel
VESTAS WIND SYSTEMS
VGP
Via Net.Works
Viohalco
Vivendi
Vivoryon Therapeutics
VNU
VolkerWessels
Volkswagen
Volta Finance
Vonovia
Vopak
Warehouses
Wave Life Sciences Ltd
Wavin
WDP
Wegener
Weibo Corp
Wereldhave
Wereldhave Belgium
Wessanen
What's Cooking
Wolters Kluwer
X-FAB
Xebec
Xeikon
Xior
Yatra Capital Limited
Zalando
Zenitel
Zénobe Gramme
Ziggo
Zilver - Silver World Spot (USD)
Premium
Word nu abonnee van IEX en krijg onbeperkt toegang tot onze (koop)tips en succesvolle modelportefeuilles. Nu 3 maanden voor slechts €19,95! Profiteer van 58% korting!
Word abonnee