Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,700 19 apr 2024 17:35
  • -0,280 (-4,68%) Dagrange 5,700 - 5,925
  • 569.243 Gem. (3M) 307,3K

TomTom Oktober 2021

2.287 Posts
Pagina: «« 1 ... 109 110 111 112 113 ... 115 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 ketchup 29 oktober 2021 07:52
    dat is geweten
    verder zijn bij TT voor renumeratie al jaren geen financiële prestaties inbeeld.

    bij ieder ander beursgenoteerd bedrijf zijn financiële targets ( winst en omzetgroei ) een absolute must om in aanmerking te komen voor een bonus
    en ja , men kijkt ook naar wat je voor het bedrijf hebt kunnen betekenen qua ontwikkeling of het openbreken van nieuwe markten enz ... daar krijg je ook een bonus voor als incentive om je te motiveren

    maar de prestaties voor winst en omzet dat zijn de grootste drivers voor bonussen en al helemaal voor de top managers en kaderleden .

    ... maar dat is allemaal voor OK afgestempeld door de commissarissen en het renumeratie comité binnen TT
    dus laten we het nu maar hebben over
    wanneer gaat dit management eindelijk eens met deze geweldige assets wat weten te verdienen zodat de beurswaarde in ieder geval de break-up waarde van het bedrijf gaat overtreffen en dat is doodnormaal voor een bedrijf wat al 15 jaar aan de beurs noteert

    dat is het enige wat ons als aandeelhouder interesseert kan het Management nu eens meer uit het bedrijf halen dan de break-up value, anders in godsnaam verpats de tent and " stop wasting your time and our money "
  2. [verwijderd] 29 oktober 2021 08:32
    Als ik voor TT zou werken zou ik ook geen targets voor Comsumer willen. Dat is gewoon een ‘gecontroleerde teruggang’ waarbij het ebitda gelijkblijvend is door kosten te besparen. Ik zou beoordeeld willen worden op dingen waar je grip op hebt. Je kunt niet op uitkomsten sturen, wel op inputs. Bijvoorbeeld automotive deals waar je wilt groeien en Enterprise deals en ook de snelheid waarmee R&D projecten worden afgerond.

    Ik vind überhaupt het hele idee van het belonen van financiele prestaties waar je geen invloed op hebt iets uit de jaren 90. Waarom zou een bank bonussen geven bij bepaalde financiële prestaties als die bijvoorbeeld afhankelijk zijn van rentestanden waar je geen invloed op hebt. Alleen belonen op dingen waar je ook op kunt sturen.
  3. forum rang 7 Dutchy Ron 29 oktober 2021 08:33
    quote:

    *JustMe* schreef op 29 oktober 2021 00:17:

    Over 32 dagen dus.
    tracker.engage.tomtom.com/webmail/510...

    Misschien staat ie onterecht onder 'overige pluspuntjes'

    [...]
    Hoe ‘exciting’ zou dit event weer worden? Als je een countdown op je website zet dan zou je toch mogen verwachten dat het iets groots is. Daarom valt het ook altijd tegen. We gaan het zien, bij gebrek aan deals en andere informatie is alles tegenwoordig bijna exciting. ;-)

    Al veel te lang geen nieuws naar buiten gebracht waar de koers op steeg. Voor een bedrijf als TT is dat een slecht teken.
  4. [verwijderd] 29 oktober 2021 08:41
    quote:

    Dutchy Ron schreef op 29 oktober 2021 08:33:

    [...]

    Hoe ‘exciting’ zou dit event weer worden? Als je een countdown op je website zet dan zou je toch mogen verwachten dat het iets groots is. Daarom valt het ook altijd tegen. We gaan het zien, bij gebrek aan deals en andere informatie is alles tegenwoordig bijna exciting. ;-)

    Al veel te lang geen nieuws naar buiten gebracht waar de koers op steeg. Voor een bedrijf als TT is dat een slecht teken.
    Ik kan wel zeggen wanneer ik het exciting vind. Het hoeft niet iets revolutionairs te zijn maar wel een nieuwe inkomstenbron brengt en/of automotive suit (totaalpakket) afname stimuleert ipv losse componenten. Iets waardoor je je verdere groei in Automotive kunt voorstellen.

    Toen gevraagd werd over TT positie ten opzichte van HERE zei TomTom dat HERE wel hun concurrent is op kaarten, maar dat op andere gebieden als traffic en navigatiesoftware vooral andere concurrenten zijn waar TT de grootste en bovenliggende partij is.

    Indien dit de automotive product suite uitbreidt met bijvoorbeeld stem assistentie of een IVI dat losse tomtom producten als een soort lijm bij elkaar brengt dan ga je op een andere manier met HERE concurreren. HERE met losse maps, TomTom met een suite en ook Google met een suite.
  5. forum rang 6 pwijsneus 29 oktober 2021 08:54
    quote:

    *JustMe* schreef op 29 oktober 2021 08:41:

    [...]

    Ik kan wel zeggen wanneer ik het exciting vind. Het hoeft niet iets revolutionairs te zijn maar wel ofwel een nieuwe inkomstenbron brengt en/of automotive suits promoot ipv losse componenten.

    Toen gevraagd werd over TT positie ten opzichte van HERE zei TomTom dat HERE wel hun concurrent is op kaarten, maar dat op andere gebieden als traffic en navigatiesoftware vooral andere concurrenten zijn waar TT competitiever tegen is.

    Indien dit de automotive product suite uitbreidt met bijvoorbeeld stem assistentie of een IVI dat losse tomtom producten als een soort lijm bij elkaar brengt dan ga je op een andere manier met HERE concurreren. HERE met losse maps, TomTom met een suite en ook Google met een suite.

    Google wint de ene deal na de andere. Autofabrikanten staat het ook helemaal vrij om te switchen naar Google, en zie zomaar partijen als Stellantis net zoals Honda, Ford, Volvo en Renault kiezen voor bewezen services van Google. Je hoeft er geen studie naar te doen dat de stemassistent van Google factor 1000 beter is dan die van tt. Als het gaat om een gebruiksvriendelijke UI wordt die pricacy ook meteen overboord gekieperd, het is niet voor niets dat de ene na de andere autobouwer kiest voor de reus uit Silicon Valley.

    Dit is een beleggersforum. Geloof niet dat een stemassistent die al jaren in tal van auto's te vinden is impact gaat hebben op het aandeel tomtom.
  6. [verwijderd] 29 oktober 2021 09:13
    Dat was niet de kern vh betoog

    Vroeger een jaar of 10 geleden knipte tomtom haar navigatie op in losse componenten (deeltjes) waarbij de een het beter doet dan de ander. In maps 20-30% marktaandeel, in traffic 80% marktaandeel.

    Idealiter verkoop je aan een klant een totaalpakket. Een oplossing verkopen is altijd een betere propositie dan een deeloplossing verkopen.

    De reden waarom tomtom dit tien jaar geleden deed is denk ik omdat die tier1’s er tussen zaten. Dan krijg je dus een tomtom kaart in een oplossing van Continental bijvoorbeeld.

    Voordeel: die tier1’s worden partners en gaan jouw componenten afnemen. Nadeel: je hebt weinig invloed op de klantbeleving van de consument, je zit verstopt in een systeem van een ander.

    Precies dat laatste wil TT terugdraaien, nu ook de machtspositie van Tier1’s is veranderd. Dan kom je weer bij dat plaatje met de oude hierarchische verhouding links en de meer nieuwe rechts (zie bijlage)

    Het is ook niet helemaal los te zien van Consumer. TomTom wil haar ‘Consumer heritage’ bewaren door ook aan de voorkant (het gebruiksgemak) meer te doen ism de autofabrikant. Zoals TT vertelde over de samenwerking met FCA www.reddit.com/r/EV_Trading_Community...
  7. forum rang 6 tatje 29 oktober 2021 09:37
    Natuurlijk kun je alles zwart maken zoals lola doet.

    Sports 2015 60 miljoen omzet.
    Sports 2016 106 miljoen omzet.

    Logisch dat je begin 2017 zegt, dat sports goed loopt.

    Maar in 2017 zie je geen verdere groei, je probeert nog een dure marketingcampagne.
    Breack even is rond de 200 miljoen omzet.

    Dus de stekker eruit, is hard, maar wel verstandig.

    Ik zie dit niet als een fout van het management.

    Zijn ze gek bij TT.

    Tom Tom een klein bedrijfje uit Nederland, voor mij was dat zo, maar is dat niet meer zo :-)

    Sinds TT samenwerkt met Microsoft Bing Azure maps en MCVP, komen er steeds meer amerikaanse klanten.

    Het volgende is voor mij de kern :-)

    . Het is nu nog erg moeilijk om ons marktpotentieel concreet te vertalen naar cashflow en marktaandeel, maar dat is wel wat analisten en aandeelhouders willen horen.

    Wie zich niet continu kan aanpassen – en dan maakt het niet uit of je Google, een OEM, Facebook, een autofabrikant of TomTom bent – hoort in onze tak van sport niet thuis.’

    De groeten

  8. forum rang 8 Wereldbelegger 29 oktober 2021 10:15
    Onderstaande niet bedoeld voor posters die de diverse tekorten bij de autoproductie bagatelliseren.

    Daimler verkocht 25 procent minder auto's.

    Voor 2021 mikt Daimler onverminderd op een omzet en EBIT die significant hoger liggen dan een jaar eerder. De autobouwer verwacht ook dat de tekorten van componenten en verstoringen in de aanvoerketen de mondiale autoproductie blijven teisteren in het vierde kwartaal. Hoewel de chiptekorten zullen afnemen in het lopende kwartaal ten opzichte van het derde, blijven tekorten ook een probleem in 2022, zo voorziet de autobouwer.

    bron:
    www.iex.nl/Nieuws/732282/Daimler-boek...
  9. forum rang 6 boem! 29 oktober 2021 10:51
    Dat de effecten door Corona en de chiptkorten de omzet van TT hebben geteisterd zal niemand zijn ontgaan.

    De prodomzet daalde vorig jaar met 26% tov 2019.

    Ook dit jaar zal de prod omzet nog weing herstellen. t/m 9 mnd 195 mio vs 192 mio in 2020.

    Ik denk derhalve niet dat er ook maar iemand is die de diverse tekorten bij de autoproductie bagatelliseert.
  10. harrysnel 29 oktober 2021 11:05
    quote:

    tatje schreef op 29 oktober 2021 09:37:

    Natuurlijk kun je alles zwart maken zoals lola doet.

    Sports 2015 60 miljoen omzet.
    Sports 2016 106 miljoen omzet.

    Logisch dat je begin 2017 zegt, dat sports goed loopt.

    Maar in 2017 zie je geen verdere groei, je probeert nog een dure marketingcampagne.
    Breack even is rond de 200 miljoen omzet.

    Dus de stekker eruit, is hard, maar wel verstandig.

    Ik zie dit niet als een fout van het management.

    Zijn ze gek bij TT.

    Tom Tom een klein bedrijfje uit Nederland, voor mij was dat zo, maar is dat niet meer zo :-)

    Sinds TT samenwerkt met Microsoft Bing Azure maps en MCVP, komen er steeds meer amerikaanse klanten.

    Het volgende is voor mij de kern :-)

    . Het is nu nog erg moeilijk om ons marktpotentieel concreet te vertalen naar cashflow en marktaandeel, maar dat is wel wat analisten en aandeelhouders willen horen.

    Wie zich niet continu kan aanpassen – en dan maakt het niet uit of je Google, een OEM, Facebook, een autofabrikant of TomTom bent – hoort in onze tak van sport niet thuis.’

    De groeten

    En dat aanpassen, geldt dat dan niet voor het aanstellen van een nieuwe CEO voor het bedrijf die beter past bij veranderende omstandigheden? Goddijn, die concurreerde met Garmin en daarbij zelf nog af en toe kastjes stond te verkopen bij de lokale voorloper van Coolblue om voeling met de markt te houden, kan volgens jou net zo makkelijk omgaan met de technologische bedreiging van Google in een compleet andere, grotendeels nog niet bestaande, markt? Dus als een bedrijf fundamenteel verandert van consumentenmerk naar Business-to-Business software leverancier kan volgens jou in dit geval de CEO gewoon blijven zitten omdat het een alleskunner is? En als de marktwaarde van je bedrijf op de beurs volledig naar beneden dondert, hoef je dan niets te veranderen aan de invulling van je Investor Relations maar laat je dat blijvend doen door een parttimer? En als de VEB constateert dat je eigendomsstructuur niet langer past bij een beursgenoteerd bedrijf, ga je daar dan niets aan doen en is het okay om je te blijven omringen met ja-knikkers die intern dit heikel punt nooit zullen aankaarten? En als je vrouw de uitspraak doet “wij zijn het laatste overgebleven grote Consumentenmerk in Europa” , gaan er dan geen belletjes rinkelbergen en vind je het dan volkomen normaal dat er geld geïnvesteerd wordt in diversificatie van deze tak ipv dat je beseft dat het een aflopende zaak is?

    Bij aanpassen aan de dynamiek van de markt hoort ook het opnieuw invullen van de organisatie. Dat ben je verplicht aan alle stakeholders. TomTom is een fossiel met potentie. Waarde komt er pas uit als het bedrijf zich echt aanpast aan de beursklimaatcrisis waarin het zich bevindt en afscheid neemt van de marktwaarde vervuilende poppetjes.

    Dank voor alle reacties op mijn vorige bijdrage. Goed om te lezen dat het meestal gewaardeerd wordt.
  11. [verwijderd] 29 oktober 2021 11:07
    Elk kwartaal wordt de autoproductiedan het kwartaal daarvoor totdat het chiptekort volledig weg is en je zelfs overproductie krijgt om eerdere tekorten in te halen.
    Dit betekent dat autoproductie en daarmee ook de TomTom Automotive omzet de komende 8 kwartalen steeds een stap omhoog zet. Dat verzin ik niet zelf, dat zeggen Ford, Volkswagen, Daimler, Stellentis en de analisten van UBS die nu koopadvies geven voor automotive, met wel specifieke merken daarbinnen zoals Daimler en Stellantis.

    Wat niet exact te voorspellen is, is of dat herstel in een rechte lijn gaat, bijvoorbeeld elk kwartaal vijf procentpunt groei, of dat dit met golven gaat als bijvoorbeeld in 1 keer vanuit een bepaalde partij een bups chip leveringen plaatsvindt. Er zijn ook analisten die al waarschuwen voor chips overschot vanaf medio 2022, wat zou betekenen dat chiptekort zich veel sneller oplost dan men nu denkt.

    Die analisten zijn in de minderheid, maar het zijn er meer dan 1. Zij wijzen op het hamsteren van chips en dat chipfabrikanten zelf onderzoek doen wie er echt chips nodig heeft of met zijn kont op teveel chips zit en op basis van dat soort analyses gaat leveren. Ook kan er vraaguitval komen van partijen die inmiddels genoeg hebben. Dat hamsteren komt vooral vanuit China, dus er is druk om Chinezen minder te beleveren totdat zij transparant kunnen aantonen dat de behoefte echt is.

    Daarnaast zijn de chipleveranciers soms somberder dan de analisten en dan is goed om te weten dat chipleveranciers ook zo hun eigen motieven hebben. Het blijven communiceren van schaarste wakkert de vraag aan. En het legitimeert ook het bijbouwen van chipfabrieken waarbij het niet altijd duidelijk is of op de veel langere termijn die fabrieken ook nodig zijn.

  12. [verwijderd] 29 oktober 2021 11:23
    quote:

    harrysnel schreef op 29 oktober 2021 11:05:

    [...]

    En dat aanpassen, geldt dat dan niet voor het aanstellen van een nieuwe CEO voor het bedrijf die beter past bij veranderende omstandigheden?

    Dat gaat ook wel gebeuren. TomTom zou erg onverstandig zijn om niet nu al lang met successieplanning bezig te zijn. De grote vraag is: wordt het iemand van buiten, iemand van binnen of wordt TomTom in een ander bedrijf of consortium van bedrijven ondergebracht? En dan is er nog de vraag wat de founders met hun aandelen belangen indien zij niet meer rechtstreeks handen aan het stuur hebben.

    Er is een rapport dat onderzocht wat er met resultaten gebeurt als iemand van buiten of van binnen wordt gehaald en van buiten leidt toch tot mindere resultaten (over het algemeen gezien) dan bij van binnen. Doordat er kennis de zaak uit loopt. Dus het zou een mix moeten zijn en dat zal ook gebeuren. Het lijkt me ondenkbaar dat de founders ineens zomaar bij hun kindje wegrennen. Ik zou dus zeggen: iemand van buiten als toekomstig CEO óf TomTom bij een ander bedrijf of consortium onderbrengen en een adviesrol voor de founders.

    In de volgende post kopieer ik wat in reactie op de VEB en een kritische (IEX?) belegger die meneer Spaapen heet op de AVA gezegd is op de vraag of Goddijn CEO moet blijven. Zie dit niet als mijn mening maar slechts als duiding hoe TomTom hier zelf over spreekt. Ik denk dat dit de laatste termijn is t/m 2025 tenzij voor het scenario wordt gekozen om TT elders onder te brengen.
  13. [verwijderd] 29 oktober 2021 11:24
    In vervolg op vorige post. Copy/paste uit Aandeelhoudersvergadering

    Harold is één van de oprichters van TomTom en is CEO van TomTom sinds 2001. Gedurende zijn twintig (20) jaar als CEO, heeft Harold met veel toewijding en gedrevenheid, TomTom door een snel veranderend technologisch landschap geleid om aan de verwachtingen van klanten en belanghebbenden te voldoen. Harold’s uitgebreide managementervaring, zijn kennis van het bedrijf en de markt en de wijze waarop hij in de loop der jaren de rol van CEO heeft vervuld, zijn van grote waarde voor TomTom. De Raad van Commissarissen is dan ook verheugd dat Harold beschikbaar blijft om de functie van CEO te blijven vervullen en heeft bij unaniem besluit een bindende voordracht gedaan tot herbenoeming van Harold als lid van de Raad van Bestuur van TomTom, voor een periode van wederom vier jaar. Deze periode zal eindigen na de Algemene Vergadering in 2025.[/i]

    Voorafgaand aan deze vergadering heeft de VEB een drietal vragen gesteld rondom de positie van Harold en deze zal ik nu behandelen. Maar voordat ik hiertoe overga wil ik graag het volgende persoonlijk benadrukken.

    Ik zit nu twee jaar bij TomTom als commissaris. Als onderdeel van mijn inductie en ook daarna voer ik regelmatig gesprekken met directe collega’s van Harold en het bredere managementteam. Ook hebben Jacqueline en ik elk kwartaal een Meet en Greet met jong talent uit de organisatie. Op basis van al deze gesprekken kan ik u verzekeren dat Harold groot respect geniet in brede lagen van de organisatie, en recent in het bijzonder voor de wijze waarop hij het bedrijf door de COVID-19 crisis heeft geleid. Zijn commitment en visie zijn voor alle werknemers bij TomTom van groot belang. Ik ben ervan overtuigd dat zijn houdbaarheidsdatum bij TomTom niet is verstreken. Ik kan u ook verzekeren dat wij als Raad van Commissarissen dit permanent zullen monitoren.

    De eerste vraag van de VEB luidt hoe de Raad van Commissarissen ervoor zorgt dat er ook met een frisse blik naar de uitvoering van de strategie van TomTom wordt gekeken? Hierbij stelt de VEB dat ook na twintig (20) jaar Harold Goddijn als CEO stevig in het zadel zit en ongetwijfeld zal worden herbenoemd.

    Allereerst wil ik opmerken dat het niet alleen Harold Goddijn is die uitvoering geeft aan de strategie van TomTom. Het driekoppige bestuur van TomTom, inclusief Taco & Alain, wordt ondersteund door een Senior Leadership Team, bestaande uit 8 mensen met een diverse achtergrond. [edit: dit zeg ik zelf ook weleens hier] De Raad van Commissarissen heeft regelmatig contactmomenten met deze mensen om van hen te horen hoe het staat met de gang van zaken. Tevens betrekt de Raad van Commissarissen externe adviseurs die bekend zijn met dan wel een bepaalde industrie, dan wel met specifieke vakinhoudelijke kennis. Zij adviseren ons of geven een extern perspectief, waardoor wij met een frisse blik blijven kijken.

    Daarnaast volgen wij een uitvoerig proces bij de samenstelling van de Raad van Commissarissen. Zodra een vacature ontstaat, wordt eerst een profiel gemaakt die de behoeften van de nieuwe Commissaris omschrijft. De laatste drie benoemingen zijn Commissarissen geweest die een sterke technologie-ervaring en -achtergrond vertegenwoordigen, iets wat onmisbaar is voor ons. Hiermee beogen wij ook een frisse wind te laten waaien binnen onze eigen Raad en daarmee ook binnen TomTom. Wij menen met deze beantwoording ook tegemoet te komen aan een opmerking van de heer Spaapen over dit onderwerp.

    Dan kom ik bij de tweede vraag. De VEB stelt dat Harold Goddijn niet alleen CEO is, maar ook medeoprichter en grootaandeelhouder, en vraagt zich af in welke situaties deze verschillende rollen afgelopen jaren dusdanige spanning hebben opgeleverd dat de Raad van Commissarissen zich tegen voorgenomen beslissingen van de CEO heeft gekeerd. In deze context heeft ook de heer Spaapen een opmerking geplaatst.

    Laat ik vooropstellen dat wij ons terdege bewust zijn van de verschillende rollen die de heer Goddijn vervult. Het feit dat onze CEO een grootaandeelhouder is. Dit heeft zo zijn voordelen, maar kan ook een mogelijke belangentegenstelling of schijn hiervan meebrengen. Daarom is dit een zeer belangrijk aandachtspunt voor de Raad van Commissarissen. Het is de taak van het bestuur, inclusief CEO, om de belangen van de onderneming voorop te stellen inclusief de belangen van alle stakeholders, inclusief die van minderheidsaandeelhouders. Ik zie het als een belangrijke taak van de Raad van Commissarissen om hierop toe te zien en ervoor te zorgen dat de belangen van alle en dus ook die van de kleinere aandeelhouders worden gewaarborgd.

    Mocht er onverhoopt een conflicterend belang ontstaan, dan zijn de regels duidelijk; de persoon zal zich onthouden van deelname aan besluitvorming. Mocht dit geval zich voordoen, dan zal dit een zaak zijn tussen de CEO en de Raad van Commissarissen en voorkomt juist dat er spanningen ontstaan. Een situatie waar een mogelijk conflicterend belang zou kunnen zijn, is in het verkoopproces van het Telematics segment in 2019. Wij hebben daarin een zorgvuldig proces gevolgd, waarbij Harold zich heeft onthouden van deelname aan de besluitvorming rondom de omvang van de terugbetaling van de opbrengst van deze verkoop aan de aandeelhouders en de aandelenconsolidatie. De Raad van Commissarissen heeft destijds ook een eigen adviseur, in dit geval Lazard, in de hand genomen.

    De voltallige Raad van Commissarissen staat volledig achter de herbenoeming van Harold. Hij is een integer mens en de belangen van de onderneming en daarbij alle belanghebbenden, inclusief de belangen van alle aandeelhouders, staan bij hem bovenaan.

    Tot slot kaart de VEB aan dat er legio voorbeelden zijn van bestuurders die achteraf te lang hun functie hebben vervuld. Het blijkt telkens weer dat de wisseling van de wacht pas gebeurt nadat er schade is aangericht en dat de opvolgers veel moeite hebben de onderneming op de juiste koers te krijgen. De VEB vraagt zich af hoe de Raad van Commissarissen ervoor zorgt dat TomTom niet hetzelfde zal overkomen.

    Ik heb daar zojuist al iets over gezegd. Het moge duidelijk zijn geworden dat wij ons van deze taak zeer bewust zijn. Ik denk dat u hierin zal moeten vertrouwen op ons, als Raad van Commissarissen, bij het vervullen van onze taak, waarbij wij de belangen van alle aandeelhouders, inclusief die van de minderheidsaandeelhouders, en alle belanghebbenden zullen waarborgen. Graag herinner ik u eraan dat u nog steeds uw stem kunt uitbrengen op alle agendapunten. Ook kunt u uw stem nog wijzigen tot het moment dat ik de stemming heb gesloten. Dit doe ik pas voordat ik aan de rondvraag zal beginnen.

    Wij gaan door met het volgende agendapunt 9:

  14. forum rang 6 boem! 29 oktober 2021 11:53
    quote:

    harrysnel schreef op 29 oktober 2021 11:05:

    [...]

    En dat aanpassen, geldt dat dan niet voor het aanstellen van een nieuwe CEO voor het bedrijf die beter past bij veranderende omstandigheden? Goddijn, die concurreerde met Garmin en daarbij zelf nog af en toe kastjes stond te verkopen bij de lokale voorloper van Coolblue om voeling met de markt te houden, kan volgens jou net zo makkelijk omgaan met de technologische bedreiging van Google in een compleet andere, grotendeels nog niet bestaande, markt? Dus als een bedrijf fundamenteel verandert van consumentenmerk naar Business-to-Business software leverancier kan volgens jou in dit geval de CEO gewoon blijven zitten omdat het een alleskunner is? En als de marktwaarde van je bedrijf op de beurs volledig naar beneden dondert, hoef je dan niets te veranderen aan de invulling van je Investor Relations maar laat je dat blijvend doen door een parttimer? En als de VEB constateert dat je eigendomsstructuur niet langer past bij een beursgenoteerd bedrijf, ga je daar dan niets aan doen en is het okay om je te blijven omringen met ja-knikkers die intern dit heikel punt nooit zullen aankaarten? En als je vrouw de uitspraak doet “wij zijn het laatste overgebleven grote Consumentenmerk in Europa” , gaan er dan geen belletjes rinkelbergen en vind je het dan volkomen normaal dat er geld geïnvesteerd wordt in diversificatie van deze tak ipv dat je beseft dat het een aflopende zaak is?

    Bij aanpassen aan de dynamiek van de markt hoort ook het opnieuw invullen van de organisatie. Dat ben je verplicht aan alle stakeholders. TomTom is een fossiel met potentie. Waarde komt er pas uit als het bedrijf zich echt aanpast aan de beursklimaatcrisis waarin het zich bevindt en afscheid neemt van de marktwaarde vervuilende poppetjes.

    Dank voor alle reacties op mijn vorige bijdrage. Goed om te lezen dat het meestal gewaardeerd wordt.
    In tegenstelling tot jouw vorige post kan ik je hiervoor geen AB geven. De 16de was van mij omdat jij heel goed verwoordde waarop de frustatie bij het merendeel op was gebaseerd.

    In het kort: HG doet wat hem goeddunkt en heeft weinig op met de korte termijn aandeelhouder.
    Hij heeft TT getansformeerd van een BTB hardware bedrijf naar een risicovol one trick pony BTB C&S bedrijf.

    Je kunt hem die transormatie aanrekenen maar om hem nu ook de schuld te geven van de tekorten in dat segment gaat mij veel te ver.

    BIJ een normale groei van 10-15% was de prodomzet dit jaar ca 200 mio hoger uitgekomen.
    De daaruit voortvloeiende FCF heeft een waarde van minimaal 1 euro FCF per aandeel.

    Met referte aan wat @JustMe daarover schreef denk ik dat je HG de tijd moet geven om dit tijdelijke ongemak op te lossen.

  15. forum rang 7 Dutchy Ron 29 oktober 2021 12:08
    We are transforming the in-vehicle experience. Be there when TomTom IndiGO is revealed.

    The transformation is almost complete …… alleen nog de puntjes op de “ i “ en een beetje fine tunen dus…….
    De countdown loopt af tijdens de openingstijden van de beurs……

    The teaser lijkt op een iris van een pupil of iris…….HUD (weergave op voorruit) zou kunnen ……ondanks dat dit technologie al bijna 10 jaar oud is. Als dat bijna het einde is van de transformatie van de user in-vehicle experience dan ontbreekt het TT aan creativiteit en innovatieve oplossingen.
  16. forum rang 7 ketchup 29 oktober 2021 12:15
    het goede nieuws is dat het ernaar uitziet dat de autofabrikanten hun diepste punt gehad hebben, wat niet wil zeggen dat ze nu gelijk up & running zijn
    zelfde gaat ook op voor TT

    vandaar dat mijn Bank/broker TT wel ziet zitten " we rate TT a buy and hold for the the coming years " ( 2-3 jaar )
    main threats to the investment case over time are :
    - loss of existing customers to GooGle
    - need to further increase investments in R & D , which could further delay FCF turning positive in a major way
    - difficulty to demand price premium for HD Maps over SD Maps
    - the Founders owning 45% of the shares reduces the chance of a takeover

    ze zien het nu echt voor TT als een raam voor opportuniteit zichzelf goed te positioneren en dan in de etalage te zetten
    daarna zal het een stuk moeilijker worden wanneer
    new competitors making an entry may want to buy market share and put prices under pressure

    goed, is ook maar een mening .. maar wel eentje die ik volg
    van 7 naar 12 op eigen kracht en dan in de veiling voor 20-25 euro , dan zweet ik die extra 3 jaar nog wel uit.
  17. forum rang 6 pwijsneus 29 oktober 2021 12:52
    quote:

    *JustMe* schreef op 29 oktober 2021 11:24:

    De voltallige Raad van Commissarissen staat volledig achter de herbenoeming van Harold. Hij is een integer mens en de belangen van de onderneming en daarbij alle belanghebbenden, inclusief de belangen van alle aandeelhouders, staan bij hem bovenaan.

    Tot slot kaart de VEB aan dat er legio voorbeelden zijn van bestuurders die achteraf te lang hun functie hebben vervuld. Het blijkt telkens weer dat de wisseling van de wacht pas gebeurt nadat er schade is aangericht en dat de opvolgers veel moeite hebben de onderneming op de juiste koers te krijgen. De VEB vraagt zich af hoe de Raad van Commissarissen ervoor zorgt dat TomTom niet hetzelfde zal overkomen.

    Ik heb daar zojuist al iets over gezegd. Het moge duidelijk zijn geworden dat wij ons van deze taak zeer bewust zijn. Ik denk dat u hierin zal moeten vertrouwen op ons, als Raad van Commissarissen, bij het vervullen van onze taak, waarbij wij de belangen van alle aandeelhouders, inclusief die van de minderheidsaandeelhouders, en alle belanghebbenden zullen waarborgen.

    ...

    Tja, waaruit blijkt dat de belangen van de minderheidsaandeelhouders gewaarborgt worden? We moeten inderdaad de zorgvuldig gekozen RvB maar geloven dat ze zich zeer bewust is van hun taak.

    Noord-Korea is er niets bij in deze professionele onderneming. Welke waarde is er voor de aandeelhouders gecreeerd? En wat is nu exact de taak van de RvC? Wss vooral de Grote Leider het leven makkelijk maken toch?

    Maar we zijn weer helemaal bijgepraat. Minderheidsaandeelhouders moeten terug hun hok in. Mond houden en met een lolly op de achterbank luisteren naar de Grote Leidert. Gewoon vertrouwen hebben, Keep faith.

    Veel beloven en weinig geven doet een gek in vreugde leven.

    Zul je straks zien dat in 2025 Google flink heeft huisgehouden, en dat TT nog altijd verstrikt is in de eeuwigdurende transitie. Perfect moment om aan te geven dat de markt deze transitie gewoon niet op waarde kan schatten. Een exit is hierdoor op dit niveau voor alle belanghebbende de beste optie. Zou zomaar kunnen.
  18. [verwijderd] 29 oktober 2021 13:34
    quote:

    pwijsneus schreef op 29 oktober 2021 12:52:

    [...]

    Tja, waaruit blijkt dat de belangen van de minderheidsaandeelhouders gewaarborgt worden? We moeten inderdaad de zorgvuldig gekozen RvB maar geloven dat ze zich zeer bewust is van hun taak.

    Of je de gestelde woorden van de commissarissen vertrouwt is inderdaad een keuze. De RvC stelt dat ze zich bewust is van de situatie en hier zorgvuldig mee omgaat. Ook de optie om de loopbrug naar het kasteel (de beschermingsconstructie bij overname) op te halen ligt qua beslisbevoegdheid bij de RvC nu.

    Het is het aan jou om te zeggen ik neem wat de RvC zegt aan of niet en in het laatste geval is het de vraag of je überhaupt in TT wilt beleggen. Of gewoon voor de trade, waar niks mis mee is. Dan probeer je te profiteren van bepaalde opwaartse of neerwaartse momenten, terwijl je het bedrijf zelf niet echt vertrouwt.

  19. forum rang 6 tatje 29 oktober 2021 13:35
    Het volgende stuurde ik naar de IR.

    Hallo,

    Taco had het in de call Q3 2021 over FCF te kort van 14.

    In het transcript staat echter 40.


    Nu vond ik het in de call ook onduidelijk of Taco fourty of fourteen zei.


    Het moet dus 14 zijn.


    groetjes Martin

    Ik kreeg het volgende antwoord.

    Beste Martin,

    Dank voor uw bericht en opmerkzaamheid. Het transcript is aangepast.


    Met vriendelijke groeten,


    TomTom Investor Relations / ir@tomtom.com

    Ik zie dat het transcript inderdaad is aangepast.

    Waarom.

    Stel iemand wil investeren in TT en ziet dat de FCF in Q3 2021 40 miljoen negatief is, terwijl dit 14 miljoen negatief moet zijn.

    Waarom hier plaatsen.

    Omdat ik alles bijna tot achter de komma lees en zelf na reken :-)

2.287 Posts
Pagina: «« 1 ... 109 110 111 112 113 ... 115 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links