Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,520 23 apr 2024 10:49
  • +0,060 (+1,10%) Dagrange 5,450 - 5,560
  • 186.343 Gem. (3M) 313,7K

TomTom Oktober 2021

2.287 Posts
Pagina: «« 1 ... 95 96 97 98 99 ... 115 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 25 oktober 2021 20:26
    quote:

    tatje schreef op 25 oktober 2021 19:44:

    HERE.

    Here-Chef Edzard Overbeek (53) beschwor das "gewaltige Potenzial" auch abseits der Branche, man träumte von einer Vervierfachung der Umsätze

    Noch Ende 2020 hatten die Aktionäre Overbeek zwar mit 150 Millionen Euro Kredit durchfinanziert. Aber er musste dafür versprechen, schon 2021 keinen Verlust mehr zu machen. So habe das Unternehmen keine große Zukunft, argwöhnte ein beteiligter Manager.
    "Wenn Here ein Wettbewerber für die großen Kartenanbieter sein soll, müssen wir investieren. Jetzt schon Ebit zu erwarten wäre zu früh."

    Schuld 493 min cash 136 is 357 eind 2020
    ebitda + 20 in 2020

    Bankconvenanten 2021 heel moeilijk.

    5 miljard en dan de schuld aflossen en cash aanhouden.

    Of de huidige eigenaren uit kunnen stappen ik geloof er geen bal van.

    Ik denk dat de huidige eigenaren mee gaan doen, schuld aflossen en cash en dan misschien over enkele jaren een ebit !

    De oplossing : een spac waar de huidige eigenaren nog meedoen, anders krijgen ze nooit 5 miljard bij elkaar.

    Maar een Spac is voor mij een zekerheid.

    En het moet ook nog snel, want over 2021 zal ook niemand juichen :-)
    Het kan zijn dat enkelen blijven en enkelen niet. Bij het verkleinen van hun aandeel hebben de Duitse 3 al geld verdiend. Blijkbaar is de waardering tussentijds al hoger geschat (god knows why) dan toen HERE werd overgenomen.

    Huidige samenstelling:

    Spelers die pas net aan boord zijn:
    Japan Mitsubishi and NTT (30% aandeel)
    Japan Pioneer (1% aandeel)

    Spelers waarvan niet bekend is wat zij willen
    United States Intel (15% aandeel) - zij deden mee aan lening, willen ook niet echt investeren
    Germany Continental (5% aandeel) - worden nergens genoemd

    Spelers die er zeer waarschijnlijk uit willen, niet in HERE willen investeren
    Germany Bosch (5% aandeel)
    Germany Audi: (14,7% aandeel)
    Germany Daimler: (14,7% aandeel)
    Germany BMW: (14,7% aandeel)
  2. [verwijderd] 25 oktober 2021 21:00
    quote:

    nr36 schreef op 25 oktober 2021 20:14:

    [...]

    Geeft wel een kick zeker?
    Geen enkele kick, was ik maar in Garmin gestapt ipv tt. 1400% koerswinst ipv -70% zonder dividend wat tt heeft gepresteerd sinds beursgang.

    Maar gelukkig wordt 2024 een topjaar voor het Hollandse navigatiebedrijfje!
  3. forum rang 6 win some... 25 oktober 2021 21:02
    quote:

    *JustMe* schreef op 25 oktober 2021 20:26:

    [...]

    Het kan zijn dat enkelen blijven en enkelen niet. Bij het verkleinen van hun aandeel hebben de Duitse 3 al geld verdiend. Blijkbaar is de waardering tussentijds al hoger geschat (god knows why) dan toen HERE werd overgenomen.

    Huidige samenstelling:

    Spelers die pas net aan boord zijn:
    Japan Mitsubishi and NTT (30% aandeel)
    Japan Pioneer (1% aandeel) 0,48 %

    Spelers waarvan niet bekend is wat zij willen
    United States Intel (15% aandeel) - zij deden mee aan lening, willen ook niet echt investeren 9,19 %
    Germany Continental (5% aandeel) - worden nergens genoemd 2,90 %

    Spelers die er zeer waarschijnlijk uit willen, niet in HERE willen investeren
    Germany Bosch (5% aandeel) 3,60 %
    Germany Audi: (14,7% aandeel) 17,94 %
    Germany Daimler: (14,7% aandeel) 17,94 %
    Germany BMW: (14,7% aandeel) 17,94 %
    Ik komt tot licht afwijkende getallen. Gezien de voorkeur van HERE om minder te focussen op automotive, lijken de Japanners me degenen die wel door wil gaan.
  4. [verwijderd] 25 oktober 2021 21:11
    quote:

    win some... schreef op 25 oktober 2021 21:02:

    [...]

    Ik komt tot licht afwijkende getallen. Gezien de voorkeur van HERE om minder te focussen op automotive, lijken de Japanners me degenen die wel door wil gaan.
    Ik baseerde me op wikipedia
    en.m.wikipedia.org/wiki/Here_Technolo...

    Kan zijn dat de verhoudingen licht anders zijn.
  5. [verwijderd] 25 oktober 2021 21:14
    Mijn medeleven gaat uit naar Jitse Groen van Just Eat Takeway. Hij lijkt zijn hand te hebben overspeeld en is niet op tijd tegengehouden door de Raad van Commissarissen, waarvan geheel toevallig mw. Corinne Goddijn deel van uitmaakt.

    Het zijn allesbehalve success-stories, de beursbedrijven waar zij haar neus laat zien.
  6. Freebird 25 oktober 2021 21:55
    quote:

    dachthetniet schreef op 25 oktober 2021 13:38:

    Bij mij was de trigger dat de rek uit de stijging eruit was dat er hier door diverse posters gesproken werd over nooit meer de 6 zien, aangestampte bodem, een duidelijke keer, en de optie constructies die op deze zeer lage stand enorme potentie bieden.
    Wellicht geheel toevallig ging 1-2 dagen daarna de koers weer een stap terug. En nu zie je de patronen die leidde naar de 5,94 weer de kop op steken.
    Ik zou je vooral niet gek laten maken met alle mooie bijna niet te evenaren vooruitzichten die er met tomtom volgens menig poster mogelijk is. Neem ook vooral de kritische kijker soms serieus.
    Geen paniek, die 6 gaan we niet meer zien :-)
  7. forum rang 6 NewKidInTown 25 oktober 2021 22:26
    quote:

    Riet v. Milt schreef op 25 oktober 2021 21:00:

    Geen enkele kick, was ik maar in Garmin gestapt ipv tt. 1400% koerswinst ipv -70% zonder dividend wat tt heeft gepresteerd sinds beursgang.

    Maar gelukkig wordt 2024 een topjaar voor het Hollandse navigatiebedrijfje!
    Moet die laatste regel niet zijn:

    Maar gelukkig wordt 2024 een topjaar voor het Hollandse navigatie kastjes bedrijfje!

    Gelukkig loopt het aandeel in de avondhandel hier al op vooruit met een herstel tot 7,39 om 7,42

    dus dat belooft wat voor morgen.
  8. forum rang 4 GLMF 25 oktober 2021 22:27
    quote:

    *JustMe* schreef op 25 oktober 2021 19:02:

    TomTom doet nu iets meer dan 900 miljoen beurswaarde. Trek je de netto kaspositie einde jaar er af kom je ergens tussen 550-600. Dit betekent dat TomTom 1,4 keer de omzet doet. En dat is zelfs 1,4 keer de 'muted' omzet van huidige jaar (chips). Het is 1,0 keer de outlook die TomTom geeft voor 2023 Location omzet. (alle omzet ex Consumer).

    Bij Aurora vinden ze 5,3 x de omzet voor 2027 een goede metric en komen ze op 11 miljard waarde. Terwijl ze hun eerste euro nog moeten verdienen. Het is 5,3 maal een 'projected' omzet ergens 6 jaar in de toekomst. drive.google.com/file/d/1zr0J6h6islsJ...

    Maar opvallender is het bij HERE. Ik hoor via-via dat 5 miljard redelijke prijs wordt genoemd of zelfs 'een 'koopje'. Wij kunnen daar met ons hoofd niet bij, als we naar de waardering van TT kijken en de situatie van HERE dat er slechter voor staat dan TT. Maar er spelen ook andere dingen mee:

    - De rente is nul en er is geld in overvloed, op zoek naar rendement of in elk geval een plek om het te stallen
    - Heel de VS is al afgegraven op zoek naar rendement. Daarom zoeken PE partijen nu in Europa naar investeringsmogelijkheden

    Het investerinsidee is drieledig:
    * HERE heeft een waterhoofd in sales functies en relatiemanagers. Daar kan wel in gesneden worden.
    * HERE zou beter kunnen functioneren met andere aandeelhouders (zie 1)
    * HERE zou kunnen dienen als platform (basis) om later andere acquisities aan toe te voegen (zie 2)

    (1) De Duitse fabrikanten hebben meerdere petten op. Ze zijn aandeelhouder, R&D partner en klant. Op het moment dat HERE groeikansen ziet *BUITEN* automotive (wat ze nu steeds zeggen) dan zijn investeringen daarin niet in lijn met de R&D belangen van de autofabrikanten. Een aandeelhouder die er puur als investering in zit zou die investeringen wel toejuichen. Er zijn dus beleggers nodig die er echt een location platform van willen maken, dat ook buiten Automotive groeit. Het idee is dat als je HERE 'op afstand' plaatst met aandeelhouders die er alleen in zitten als investeerder - en accepteert dat ze een paar jaar niet winstgevend zijn - HERE wel een winstgevend bedrijf kan worden, naarmate de markt groeit.

    (2) het platform van HERE - en ook die van TomTom - leent zich ook voor verdere acquisities. Je kunt er bijvoorbeeld MapBox aan toe voegen of andere bedrijven. Dat zijn dingen waar PE partijen van houden, plakken, knippen, samenvoegen, opdelen, opnieuw listen, etc. Met wat acrobatiek is er nog wel wat van HERE te maken. Ik denk dat TomTom dit heel goed in de gaten moet houden en er nu ook een moment komt dat TT founders moeten beslissen of het niet beter is om investeerders in TomTom toe te laten - of een eerder genoemde spin-off van Autonomos te doen. Als partijen met diepe zakken dan bedrijven kopen en koppelen aan het TT platform, dan krijg je dezelfde platform efficiencies waardoor blijkbaar 5 mld. voor HERE niet als een giga hoge prijs wordt gezien.

    Ik zie zowel het slagen of mislukken van een SPAC gunstig, het eerste vooral gunstig voor ons als beleggers en het tweede voor TomTom

    Slagen SPAC - gunstig voor aandeelhouders en TT
    Een geslaagde SPAC vergroot het zicht op de waarde van TomTom. Je moet een waardering altijd vanuit meerdere hoeken kunnen uitleggen. Soms is de koers een gemiddelde van verschillende waarderingsmethoden. Op dit moment is de koers van TomTom alleen 'uitlegbaar' op basis van de lagere omzetten door de chips crisis. Eigenlijk is die koers al niet meer uitlegbaar ten opzichte van de outlook van TomTom, 1x de 2023 Location omzet en 8x de 2023 free cashflow. De koers is echter verre van uitlegbaar ten opzichte van peers als Aurora, MapBox, HERE allen veel hogere waarderingen hebben bij mindere cijfers. HERE zou zelfs 9x meer waard zijn dan TT. Daarnaast zou die SPAC opnieuw zorgen voor nieuwe eigenaren, nieuwe structuur (HERE nog tijdje met zichzelf bezig) en het maakt de Duitse fabrikanten meer vrij om deals aan TT te gunnen. Die Duitsers zijn nu enerzijds klant van TT en tegelijkertijd eigenaar van een concurrent, wat best ingewikkeld is.

    Mislukte SPAC - gunstig voor TT
    Een mislukte SPAC voor HERE kan nog veel gunstiger uitpakken, want als de huidige eigenaren niet meer in HERE willen investeren en er geen nieuwe investeerders in gaan, dan sterft HERE een stille dood en kan TomTom verder gaan met het winnen van marktaandeel van HERE. Als de huidige spelers er niet in willen investeren is het in feite 'curtains down' (einde van de show) voor HERE.
    Tis even doorscrollen, maar dan kom je toch nog een speld tegen in de hooiberg van Kwik, Kwek, Kwak (en verdere neefjes) :-)
  9. forum rang 6 NewKidInTown 25 oktober 2021 22:29
    quote:

    Riet v. Milt schreef op 25 oktober 2021 21:14:

    Mijn medeleven gaat uit naar Jitse Groen van Just Eat Takeway. Hij lijkt zijn hand te hebben overspeeld en is niet op tijd tegengehouden door de Raad van Commissarissen, waarvan geheel toevallig mw. Corinne Goddijn deel van uitmaakt.

    Het zijn allesbehalve success-stories, de beursbedrijven waar zij haar neus laat zien.
    Dat moet of kun je ook positief zien, elk uur dat ze met iets anders bezig is, kan ze bij tt niets verkeerd doen ;-)
  10. [verwijderd] 25 oktober 2021 23:49
    quote:

    GLMF schreef op 25 oktober 2021 22:27:

    [...]
    Tis even doorscrollen, maar dan kom je toch nog een speld tegen in de hooiberg van Kwik, Kwek, Kwak (en verdere neefjes) :-)
    Wel een speld die het niet zo nauw neemt met exacte cijfers, dan heb je meer aan Kwik, Kwek, Kwak, Lizzy, Juultje en Babetje.
  11. forum rang 8 Wereldbelegger 26 oktober 2021 07:21
    Van 1,7% naar 2,23%

    Totale netto shortpositie op 26 oktober 2021: 2,23%

    Meldingsdatum Houdende partij Netto shortpositie
    22 Okt 2021 Marshall Wace 0,50%
    21 Okt 2021 WorldQuant 0,53%
    20 Okt 2021 WorldQuant 0,49%
    8 Okt 2021 WorldQuant 0,50%
    7 Okt 2021 WorldQuant 0,49%
    23 Sep 2021 WorldQuant 0,50%
    26 Aug 2021 J.P. Morgan Asset Management 1,20%
  12. forum rang 7 Dutchy Ron 26 oktober 2021 08:21
    quote:

    *JustMe* schreef op 25 oktober 2021 21:11:

    [...]

    Ik baseerde me op wikipedia
    en.m.wikipedia.org/wiki/Here_Technolo...

    Kan zijn dat de verhoudingen licht anders zijn.
    BMW 18%
    Audi 18%
    Daimler 18%
    Bosch 3,6%
    Continental 2,9%
    Mitsubishi 30%
    Intel 9%

    Dat zijn de percentages zoals ik ze ken
  13. [verwijderd] 26 oktober 2021 08:39
    quote:

    GLMF schreef op 25 oktober 2021 22:27:

    [...]
    Tis even doorscrollen, maar dan kom je toch nog een speld tegen in de hooiberg van Kwik, Kwek, Kwak (en verdere neefjes) :-)
    En moet je Edzard Overbeek eens teruglezen in december 2018 toen hij vol vertrouwen was over HERE. Vier quotes haal ik er uit

    ====

    Omdat Here nu al marktleider is, is het bedrijf volgens Overbeek de aangewezen partij voor die dominante positie naast Google. [1] En hoewel hij het noemen van TomTom zorgvuldig uit de weg gaat, legt hij wel veel nadruk op een belangrijk verschil in strategie tussen zijn bedrijf en dat van het zelfstandige TomTom: Here heeft met o.a. chipmaker Intel en drie Duitse autobouwers (Audi, Daimler en BMW) een aantal aandeelhouders met zeer diepe zakken [2] aan boord. 'Het maken en steeds sneller bijwerken van de kaarten is heel complex en ongelooflijk kapitaalintensief. Daar heb je schaalgrootte voor nodig. [3]Volgens de website TMT Finance zou Here concurrent TomTom willen overnemen. 'Geen commentaar', is het antwoord van Overbeek. [4] 'TomTom moet doen wat TomTom doet.

    [1] HERE en TT zijn de twee partijen die vechten om die positie als alternatief model van Google en HERE lijkt tot nu toe niet in een winning mood.

    [2] Inmiddels is bekend dat die diepe zakken niet meer in HERE willen investeren en vereisten dat HERE zwaar reorganiseert. R&D was in 2020 met 33% down en vereiste totale besparing voor 2021 is zo’n 20% (200 mln euro).

    [3] Het gaat niet om schaalgrootte, maar schaalbaarheid. Je hebt niets aan groei als je niet kunt 'scalen'. TT is kleiner in omzet, is licht winstgevend terwijl het R&D uitbreidt en marktaandeel wint. HERE is groter in omzet, maar flink verlieslatend, terwijl het R&D verkleint en marktaandeel verliest. Die schaalbaarheid heeft met technologie en structuur te maken.

    [4] Hij vermijdt de naam TomTom maar dat is juist de elephant in the room. HERE kan deze positie niet krijgen als het TomTom niet van zich afschudt en dat lukt hen niet. Sterker nog, hun grootste klant Microsoft liep over van HERE naar TT en automotive marktaandeel van TT groeit in de VS.

    De rationale van een fusie tussen HERE en TomTom snap ik. Je wordt hét alternatieve platform voor Google en krijgt meer schaalgrootte (HERE) en meer schaalbaarheid (TT). Je hebt tonnen data en 90% marktaandeel automotive en alle grote tech bedrijven.

    Ze zijn ook beiden Nederlands (HERE is deels een Philips spin-off). Het fuseren van HERE en TT tot Europese topspeler gevestigd in Amsterdam, Eindhoven (en kantoren wereldwijd) zou wel veel banen kosten door overlap in technologie, maar HERE heeft al gereorganiseerd. Er kunnen grote verdere efficiencies ontstaan.

    Het onderhandel punt is geld en status van tomtom. TomTom ziet zichzelf totaal niet als ondergeschikt aan HERE. Ze wil dus zeker in de board (lijkt me ook verstandig) en ze wil een soortgelijk bedrag hebben als HERE. Een aantal jaren geleden schreef Lanctot dat TomTom zeker rond de 8 miljard dollar wil hebben. Laat dat nu inmiddels eens 30% minder zijn. Is nog steeds een enorme gap met nu.

    Misschien kan een SPAC van HERE de dynamiek veranderen en TomTom serieuze plek aan tafel geven met serieus bedrag? TomTom laat zich niet kopen door HERE. Misschien wel door een derde partij die hen met HERE fuseert. Een mooie exit voor de zestig plussers van TomTom.
  14. forum rang 7 sniklaas 26 oktober 2021 08:55
    quote:

    *JustMe* schreef op 26 oktober 2021 08:39:

    [...]Misschien kan een SPAC van HERE de dynamiek veranderen en TomTom serieuze plek aan tafel geven met serieus bedrag? Een mooie exit voor de zestig plussers van TomTom.
    @HERE met z’n SPAC aan €5000 mio en @TOM2 aan €650 mio gaat bij een fusie, overname niet op basis van gelijkwaardigheid, verre van dat…

    Daarom moet de koers van @TOM2 omhoog, dus Harold gebruik de werkeloze cash en de vrijval om eigen aandelen in te kopen en daarmee het vertrouwen in je eigen toekomst uit te spreken…
2.287 Posts
Pagina: «« 1 ... 95 96 97 98 99 ... 115 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links