Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel Philips Koninklijke AEX:PHIA.NL, NL0000009538

  • 19,160 16 apr 2024 17:38
  • -0,235 (-1,21%) Dagrange 19,100 - 19,440
  • 1.576.288 Gem. (3M) 2M

Philips 2021

2.588 Posts
Pagina: «« 1 ... 61 62 63 64 65 ... 130 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 Goudmijn64 12 oktober 2021 17:42
    quote:

    Haydar schreef op 12 oktober 2021 16:52:

    Blijft wel een tijdje tussen de 37/40 range
    Het klopt wat je zegt. Helaas zitten we nu al een langere periode aan de onderkant van de range.
    het zou al mooi zijn als we snel aan de bovenkant van de range komen.

    Wie weet morgen een kleine ommekeer richting de 38,xx euro
  2. craasie 14 oktober 2021 10:07
    De onzekerheid over de risico’s van de apneu-apparaten van Philips blijft nog wel even voor de gebruikers
    Dreamstation Zo’n 50.000 Nederlanders gebruiken apparaten van Philips die mogelijk gezondheidsproblemen geven. De onzekerheid hierover duurt al maanden.
    is immens: er zijn drie tot vier miljoen gebruikers en de machines zijn verkocht in honderddertig landen.

    In april waarschuwde Philips voor het eerst voor problemen met de apparaten – de lijn heet Dreamstation. Ze worden al meer dan tien jaar verkocht. Het apparaat blaast via een masker lucht in de mond of neus van de gebruiker, die daardoor minder last heeft van ademstops in zijn slaap.

    Om te voorkomen dat het ding trilt en herrie maakt – patiënten moeten er immers mee slapen – werd er vijf gram kunststofschuim (polyester-polyurethaan) in verwerkt. Daarvan kunnen, zo blijkt nu, deeltjes loskomen of gassen, die mogelijk kankerverwekkend zijn.

    Philips test nu in de VS hoe schadelijk die deeltjes en gassen zijn en onder welke omstandigheden ze in het lichaam komen. Tot daar uitkomsten van zijn, is het bedrijf voorzichtig met uitspraken. Het verwacht in november concreter te worden.

    Tegelijk laat Philips al wel tussen de regels door weten dat gebruikers zich niet veel zorgen hoeven maken. Het zegt vóór de waarschuwing zeer weinig klachten te hebben gekregen over gezondheidsproblemen in combinatie met het apparaat.

    Letselschade
    Toch zijn veel Nederlandse gebruikers bezorgd. Advocatenkantoor SAP, gespecialiseerd in letselschade, heeft contact met mensen die klachten melden, variërend van hoofdpijn en duizeligheid tot longkanker. Zij vragen zich af of die aan het apparaat te wijten zijn. „Mensen zijn enorm bezorgd en onzeker”, zegt advocaat Mark de Hek.

    Het kantoor wil dat Philips onafhankelijk onderzoek laat doen naar de gezondheid van bezorgde gebruikers. En naar hun apparaten: hebben stukjes schuim ervan losgelaten en zijn er chemicaliën vrijgekomen?

    SAP kijkt naar verschillende mogelijkheden om Philips aansprakelijk te stellen. Daartoe behoort een massaclaim namens een grote groep gebruikers, zoals dat in Amerika normaler is.

    Naar schatting gebruiken in Nederland vijftigduizend mensen de Philips-apparaten. De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd adviseerde patiënten in juli al, met de vereniging voor longartsen, de apparaten te blijven gebruiken zolang ze niet vervangen of gerepareerd zijn. Woensdag publiceerde de Inspectie de resultaten van een proef met acht van de apparaten, gedaan door het RIVM. Het gezondheidsinstituut onderzocht het vrijkomen van deeltjes en andere emissies in nieuwe en oude machines.

    Bij nieuwe machines werden inderdaad deeltjes gevonden, maar op zo’n laag niveau – vergelijkbaar met de buitenlucht – dat op basis van die meting geen nadelige gezondheidseffecten worden verwacht.

    Emissies van „vluchtige stoffen” werden bij sommige apparaten gevonden, maar in zeer lage concentraties, net boven de meetbare grens. Daaronder was styreen, een grondstof voor verschillende kunststoffen die schadelijk kan zijn. De Inspectie wil dat Philips daar verder naar kijkt: bijvoorbeeld in welke hoeveelheden styreen vrijkomt. Andere gevonden stoffen hebben geen nadelig effect op de gezondheid.

    De Inspectie benadrukt dat het onderzoek van het RIVM een kleine steekproef betrof en dat Philips zijn eigen vervolgonderzoek moet voortzetten. Op basis van de RIVM-resultaten houdt ze wel vast aan de aanbeveling de apparaten te blijven gebruiken tot de vervanger er is. Onmiddellijk stoppen kan schadelijk zijn. „Mensen die stoppen met de behandeling, krijgen vaak hun oude klachten terug”, zegt de Rotterdamse longarts Monique Klaaver. „Dat kan ertoe leiden dat ze overdag weer in slaap vallen en bijvoorbeeld in een gevaarlijke situatie in het verkeer komen.”

  3. craasie 14 oktober 2021 10:07
    Lees ook dit stuk:Philips roept beademingsapparatuur terug; chemische deeltjes in longen gebruikers
    Facebookgroep
    Hoeveel zorgen moeten gebruikers zich intussen maken? Philips wijst erop dat het ontzettend weinig klachten heeft gekregen over de machines. Wereldwijd ontving het bedrijf tien klachten over gezondheidsproblemen door de Dreamstation. Onder de klagers waren geen Nederlanders.

    Dat cijfer was wel vóór Philips een waarschuwing over de apparaten gaf. Daarna is het aantal klachten „zoals je kunt verwachten behoorlijk toegenomen”, zegt een woordvoerder. „We zijn die klachten nog nader aan het analyseren.”

    Een nuance daarbij is dat gebruikers eerder bij hun longarts klagen dan bij Philips. In de besloten Facebookgroep van de ApneuVereniging werd bijvoorbeeld wel regelmatig geklaagd over hoofdpijn. Ook specifiek over hoofdpijn, tranen in de ogen of misselijkheid bij het gebruik van de Dreamstation. Maar bij slaapapneu voelen mensen zich sowieso beroerd, dus in hoeverre deze klachten te herleiden zijn naar het schuim is niet duidelijk.

    Ozon
    Behalve over de onverwachte gezondheidsproblemen kreeg Philips van gebruikers van zijn apneu-apparaten nog andere klachten, enkele tientallen per jaar. Bijvoorbeeld over zwarte deeltjes in de apparaten. In 2020 liepen die klachten volgens het concern ineens in de honderden, vooral uit de VS. Philips vermoedt een verband met het gebruik van schoonmaakapparaten met ozon in dat land.

    Dat zit zo. Philips adviseert het masker van de machine elke dag te reinigen. Dat moet met een mild detergent, staat in de handleiding – gewoon een sopje. Dat iedere dag doen, is natuurlijk gedoe. In de VS zijn daarom apparaten op de markt die beloven apneumachines makkelijk te reinigen. Zo biedt SoClean een soort grote bak aan waarin je het masker kan reinigen met het gas ozon.

    De Amerikaanse ‘medicijnenwaakhond’ FDA waarschuwde gebruikers van apneu-apparaten vorig jaar februari voor schoonmaken ervan met ozon of ultraviolet licht. De toezichthouder zou sinds 2017 elf meldingen hebben ontvangen van patiënten die moesten hoesten, moeilijk ademden, hoofdpijn of astma-aanvallen hadden wanneer zij zulke producten gebruikten om hun apparaat te reinigen.

    De FDA maakte zich destijds vooral zorgen om lekkage van het gas in de slaapkamer, of dat gebruikers achtergebleven gas zouden inhaleren. Maar het geluiddempende schuim van Philips gaat ook kapot van ozon. Dat is inmiddels gebleken in laboratoriumtesten.

    Wat het aandeel is van zulke schoonmaakapparaten in de ophef rondom de Dreamstation, moet nog blijken. De machines van SoClean zijn nog te koop, ook voor Nederlandse afnemers. Philips zegt SoClean meermaals te hebben gevraagd zijn slaapapneu-apparaten niet te noemen in advertenties. Op zijn eigen site claimt SoClean dat ozon ongevaarlijk is bij reiniging van slaapapneu-apparaten.

    Illustratie Marit Dekker
    Luchtvochtigheid
    Een andere externe factor die het probleem met het schuim verergert, denkt Philips, is een omgeving met hoge luchtvochtigheid. Zoals in sommige Aziatische landen.

    Door het toegenomen aantal klachten onderwierp Philips de apparaten aan nadere testen. Begin 2021 stelde het bedrijf inderdaad ‘een structureel probleem’ vast. Bij dat onderzoek was ook gebleken dat in de allereerste dagen van gebruik kleine hoeveelheden gassen van het schuim kunnen vrijkomen, die mogelijk kankerverwekkend zijn. Wat precies de risico’s zijn, is Philips nu ook aan het onderzoeken.

    Het probleem beperkt zich niet tot slaapapneumachines. Het schuim zit namelijk ook in een bepaald type ouder beademingsapparaten, waarvan er honderdduizenden aan ziekenhuizen wereldwijd zijn verkocht. Ook die worden teruggeroepen. In die machines zit overigens wel een filter, en ze worden voor gebruik eerst doorgeblazen. Dat kan problemen voor patiënten wellicht voorkomen.

    Philips heeft een stevige kluif aan de terugroepactie, die tot en met september volgend jaar zal duren. In elk van de ruim honderd landen met afnemers geldt andere wetgeving. Zo krijgen gebruikers in Australië niet alleen een reparatie of vervangend apparaat, maar ook hun geld terug. In Nederland krijgen mensen een nieuw apparaat, in de VS worden zowel apparaten gerepareerd als vervangen. Philips produceert nu 55.000 nieuwe apparaten per week, wat zal oplopen tot 80.000 stuks.

    De half miljard euro die is gereserveerd voor de terugroepactie, is niet bestemd voor juridische kosten. In de VS zijn een kleine honderd rechtszaken aangespannen tegen Philips, die mogelijk deels) worden samengevoegd in een massaclaim.

    Beleggers zien het somber in. De beurswaarde van het concern is sinds april met een kwart gedaald, waarmee meer dan tien miljard euro is verdampt.
  4. pmepme 14 oktober 2021 12:39
    Duidelijk verhaal. Ik zie - naast de patiënten - maar een ander slachtoffer en dat is de bezitter van aandelen Philips.
    Zoals ik al eens eerder stelde wordt de beurskoers nog zeker een jaar gegijzeld door de mogelijke claims.
    Laten we hopen dat Philips intern een veel betere kwaliteitscontrole ontwikkelt bij de productie van nieuwe apparaten.
    Het huidige scenario is er een waarin geen enkel bedrijf terecht wil komen, mag komen.
    Naast een serieus - in mijn ogen beperkt - kwaliteitsprobleem is er natuurlijk een claimprobleem. Het gaat daarbij meestal niet om het vergoeden
    van objectieve schade (die is vaak nauwelijks ontastbaar) maar alleen maar over : hoe halen we er zoveel mogelijk geld uit deze situatie.
    Het terrein van de gezondheidszorg is natuurlijk een uitgesproken sector waar dit soort processen voorkomen.
    Jarenlang procederen. Winnaar: noch de klant, noch het bedrijf, zeker niet de aandeelhouder maar toch vooral de advocaten die
    allerlei theorieën ophangen om geld los te kloppen. Zoals zo vaak in de huidige samenleving is ook hier de beeldvorming weer belangrijker dan de objectieve feiten. Diep treurig.
  5. forum rang 10 voda 15 oktober 2021 10:27
    Beursblik: winst Philips onder druk
    Terugroepactie punt van zorg.

    (ABM FN-Dow Jones) Philips heeft in het derde kwartaal van 2021 de winst onder druk zien staan. Dit verwachten analisten die bijdroegen aan de bedrijfsconsensus.

    In het afgelopen kwartaal boekte Philips vermoedelijk een omzet van krap 4,2 miljard euro.

    De divisie Diagnosis & Treatment droeg met krap 2,2 miljard euro flink bij aan de omzet, voorzien de analisten, terwijl Connected Care 1,1 miljard euro bijdroeg. De omzet uit Personal Health kwam vermoedelijk uit op 816 miljoen euro.

    Op 25 maart kondigde Philips aan de tak Huishoudelijke Apparaten voortaan als niet-voortgezette activiteiten te rapporteren, nu deze activiteiten worden verkocht aan Hillhouse Capital. Deze desinvestering werd in het derde kwartaal van dit jaar afgerond.

    Exclusief de tak Huishoudelijke Apparaten boekte Philips in het derde kwartaal van 2020 een omzet van 4,4 miljard euro met een aangepaste EBITA van 684 miljoen euro en een marge van 15,5 procent.

    Op een vergelijkbare basis daalde de omzet met 6,8 procent volgens de analisten, vooral door een daling van maar liefst 36,8 procent bij Connected Care. Bij Diagnosis & Treatment viel de vergelijkbare omzet vermoedelijk wel 11,5 procent hoger uit. Personal Health realiseerde volgens de consensus een groei zien van 1,7 procent.

    Het aangepaste EBITA-resultaat kwam volgens de analisten afgelopen kwartaal uit op 490 miljoen euro. De bijbehorende marge wordt ingeschat op 11,7 procent, beduidend lager dan vorig jaar.

    Onder de streep restte volgens analisten een winst van 236 miljoen euro. Vorig jaar boekte Philips een winst van 340 miljoen euro.

    Terugroep

    Net als bij de cijfers over het tweede kwartaal zullen beleggers ook in de resultaten over het derde kwartaal uitkijken naar uitspraken over de terugroepactie van ademhalingsapparatuur.

    De Nederlandse specialist in medische apparatuur riep in juni van dit jaar ademhalingsondersteunende apparaten terug, omdat het schuim dat wordt gebruikt om het geluid van de machines te dempen kan verslechteren en kleine deeltjes kan uitstoten die de luchtwegen irriteren. De vrijgekomen gassen kunnen ook giftig zijn of mogelijk zelfs kanker veroorzaken, meldde Philips destijds.

    Zowel in het eerste als in het tweede kwartaal trof Philips voor deze problemen een voorziening van 250 miljoen euro, waardoor de totale kosten van de terugroepactie op ongeveer een half miljard euro worden geschat.

    In september liet Pomerantz Law Firm nog weten een rechtszaak te zijn gestart tegen Philips namens beleggers die tussen 25 februari 2020 en 11 juni 2021 aandelen in het bedrijf kochten.

    Pomerantz wil dat beleggers worden gecompenseerd voor de "significant onjuiste en misleidende" uitspraken die door Philips zijn gedaan aangaande de terugroepactie van beademingsapparatuur in de Verenigde Staten. Ook lopen er nog veel andere rechtszaken.

    De omvang van de rechtszaken zorgt voor onzekerheid, maar gezien het beperkte aantal gevallen en de beperkte negatieve impact op de gezondheid, is ING van mening dat er in het licht van de correctie van het aandeel Philips genoeg tegenslag is ingeprijsd.

    Inmiddels heeft Philips groen licht gekregen om een start te maken met de reparatie van de systemen. Het is nu de verwachting dat in september 2022 alle beademingsapparaten zijn hersteld.

    "Het is vooralsnog te vroeg voor een uitgebreide update over de terugroepactie en de lopende rechtszaken, maar we zijn van mening dat het uitblijven van slechts nieuws, goed nieuws is", aldus analist Marc Hesselink van ING.

    De analist kijkt in de cijfers over het derde kwartaal verder nog uit naar mogelijke problemen in de aanvoerketen. Tot dusver is Philips succesvol in het verkrijgen van de benodigde componenten, aldus ING. "Het bedrijf profiteert van zijn omvang en de gezondheidszorg krijgt doorgaans voorrang van toeleveranciers", aldus Hesselink.

    Outlook

    Ondanks de extra voorziening die Philips trof in het tweede kwartaal, zag het bedrijf in de afgelopen maanden geen reden om de outlook voor dit jaar aan te passen. Andere divisies vangen de tegenwind op, aldus het bedrijf.

    Philips rekent dit jaar op een vergelijkbare omzetgroei van laag enkelcijferig tot circa 5 procent. Wel mikt Philips inmiddels op een stijging van de aangepaste EBITA-marge met 60 basispunten. Eerder was dit een bandbreedte van 60 tot 80 basispunten.

    De analistenconsensus voorziet voor heel 2021 een vergelijkbare omzetgroei van 2,4 procent met een aangepaste EBITA-marge van 13,4 procent.

    Philips opent de boeken maandag voorbeurs.

    Door: ABM Financial News.

    info@abmfn.nl

    Redactie: +31(0)20 26 28 999
  6. Dirk diggler 15 oktober 2021 17:55
    quote:

    robrdam schreef op 14 oktober 2021 12:38:

    Craasie, bedankt voor je speurwerk, ab van mij. Conclusie mijnerzijds: claims kansloos, maar hoe denkt Philips 3 tot 4 miljoen apparaten te vervangen voor 500 miljoen euro?
    Ze hoeven misschien alleen dat schuimrubber flupke te vervangen.
  7. Dirk diggler 15 oktober 2021 18:04
    De rechtzaken is natuurlijk wel een pain in the ass. Al verwacht ik daar ook niet zoveel schade van. Volgens mij is het door een ander forumlid al benoemd, de grootste schade krijg je als bedrijf als je weet dat er schade kan ontstaan en daar dan niets van zegt! Zeg maar willens en wetens dingen verzwijgen. Dat is bij Philips niet het geval, keurig zelf aangeven en onderzocht en vd markt gehaald.
  8. [verwijderd] 16 oktober 2021 09:22
    quote:

    Dirk diggler schreef op 15 oktober 2021 17:59:

    De analisten zetten volgens mij niet al te hoog in. Ik ben benieuwd naar de cijfers. Erg tegenvallen zal het iig niet anders hadden ze al een winstwaarschuwing moeten geven. Hopelijk begint de koers volgende week weer met een 4.
    Op hoop van zegen, had ff niet door dat Philips maandag met zijn cijfers komt.
    Bij Q2 zat ik in 2 bedrijven die geen winstwaarschuwing hadden afgegeven maar wel met een teleurstellende outook kwamen, dat was 2x bloeden.
  9. forum rang 10 voda 16 oktober 2021 12:19
    Nog even een update over de CPAP apparaten:

    Beste heer Voda,

    Graag informeren wij u met de meest recente informatie betreft het omruil- en reparatieprogramma van Philips.

    Philips heeft in eerdere berichtgeving aangegeven dat zij vanaf eind september starten met hun omruil- en reparatieprogramma. Philips geeft aan minimaal 12 maanden nodig te hebben voor het gehele omruil- en reparatieprogramma in Nederland al dan niet wereldwijd. Tot onze spijt komt het omruil- en reparatieprogramma vanuit Philips langzaam op gang, Total Care heeft inmiddels een zeer kleine hoeveelheid CPAP-apparaten ontvangen.

    Wat kunt u verwachten?

    Als leverancier doen wij ons uiterste best om de operatie zo efficiënt en goed mogelijk te laten verlopen en u zo min mogelijk te belasten met het omruil- en reparatieprogramma. Total Care is afhankelijk van het aantal beschikbare apparaten vanuit Philips.

    Wanneer uw apparaat omgewisseld of gerepareerd wordt, is bepaald aan de hand van het serienummer. Als leverancier weten wij nog niet in welk tempo Philips de benodigde apparaten kan leveren. We kunnen u dus nog niet vertellen wanneer uw apparaat aan de beurt is. U hoeft hier zelf geen contact voor op te nemen, wij nemen persoonlijk contact met u op als uw apparaat in aanmerking komt.

    Hoe werkt de omruiling:

    - U ontvangt persoonlijk bericht dat uw apparaat omgewisseld wordt.
    - Er wordt een afspraak gepland bij u aan huis of op een locatie bij u in de buurt.
    - Tijdens de afspraak wordt uw apparaat omgewisseld en als u in aanmerking komt voor de jaarlijkse controle ontvangt u eveneens de nieuwe toebehoren voor het komende jaar.
    - Uw therapiegegevens worden middels een online uitlezing of via de datakaart uitgelezen en opgeslagen in uw dossier, zodat uw therapiegegevens niet verloren gaan.
    - Als u een ander type apparaat ontvangt krijgt u een instructie voor het gebruik en een korte schoonmaakinstructie.

    Advies IGJ en RIVM

    De inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) heeft in juli 2021 samen met de NVALT een algemene aanbeveling gedaan om de apparaten te blijven gebruiken, zolang deze nog niet vervangen of gerepareerd zijn.

    “Onmiddellijk stoppen met het apparaat zou voor alle gebruikers grote risico’s met zich kunnen meebrengen. De behandelaars en de inspectie maken de afweging dat het een verantwoorde keuze is om de apparaten te blijven gebruiken.”

    Het RIVM heeft intussen extra onderzoek gedaan. De resultaten van dit onderzoek geven geen reden om de eerdere aanbeveling aan te passen. Deze blijft dus overeind: “Blijf het apparaat gebruiken, zolang deze nog niet vervangen of gerepareerd is.”

    Meer informatie

    Heeft u meer vragen over de veiligheidsmelding en het voortzetten van uw CPAP-therapie, kijk dan op onze website bij de veelgestelde vragen: www.totalcaregroep.nl/veiligheidswaar...

    Met vriendelijke groet,

    Rob de Groot

    Directeur Total Care BV
  10. forum rang 6 Gadus morhua 16 oktober 2021 22:40
    quote:

    kassa! schreef op 16 oktober 2021 09:22:

    [...]

    Op hoop van zegen, had ff niet door dat Philips maandag met zijn cijfers komt.
    Bij Q2 zat ik in 2 bedrijven die geen winstwaarschuwing hadden afgegeven maar wel met een teleurstellende outook kwamen, dat was 2x bloeden.
    Zeker spannend.
    Mijn GAK staat op 41,50

    Misschien als de outlook en cijfers goed zijn dat ik nog wat bijkoop.
    Anders blijf ik zitten.
2.588 Posts
Pagina: «« 1 ... 61 62 63 64 65 ... 130 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Toch enkele lichtpuntjes zichtbaar bij veelgeplaagd Philips

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links