Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,730 24 apr 2024 17:35
  • +0,210 (+3,80%) Dagrange 5,550 - 5,735
  • 524.733 Gem. (3M) 321,3K

TomTom Oktober 2021

2.287 Posts
Pagina: «« 1 ... 57 58 59 60 61 ... 115 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 15 oktober 2021 12:47
    quote:

    moneymaker_BX schreef op 15 oktober 2021 12:35:

    Is dit een natuurlijke stijging ivm de vooruitzichten 2022 en 2023 OF
    is dit vanwege de expiratie
    Zeer belangrijk om te weten
    Wie oh wie kan inschatten? JustMe ik vraag om jouw mening
    We staan 1 Euro hoger dan de low van gisteren
    Technisch is de bandbreedte 6,00 tot 7,40 (afgerond op tientallen)

    In de zomer liep de koers richting 7,40 maar toen daalde volume en was de fut er uit. Daarna werd door algoritme handel in een vrij lege markt die steun rond de 6 opgezocht, daarbij ook gebruikmakend van de ‘quiet period’ de periode tussen de eerste dag vd maand en de cijfers waarop er geen nieuws uitgebracht wordt.

    Mij lijkt dat eerst de 7,40 opnieuw in beeld komt en het grote verschil met de zomer is dat er nu veel meer duidelijkheid is dan in de zomer over bijvoorbeeld de vraag hoe tegen het orderboek aan te kijken (die gaat groeien) en de automotive omzet (die gaat groeien).

    Er was ook benieuwdheid waar tomtom mee bezig is omdat het nieuws-luw was. Dan krijg je praatjes als dat tomtom achter de feiten aanloopt, niet innoveert, blabla. Of dat tomtom alleen bezig was een crisis te managen, terwijl deze crisis tomtom helemaal niet raakt operationeel (dat wil zeggen: het raakt wel inkomsten, maar niet werkzaamheden). Men wilde dus wat activiteit zien.

    Nu blijft gisteren dat eind dit jaar nieuwe automotive producten uitkomen, een nieuwe software suite en tomtom blijft fors investeren in goedkoper dan wie dan ook en in 12-18 maanden effect ziet van een revolutie, geen evolutie in kaartenmaken en dat ze verwacht HD maps te kunnen maken op grote schaal met sensor data en daarin kostleider te zijn.

    TomTom refereerde er ook nog even aan dat ze daar al sinds 2016 in investeren en daardoor zeer competitief zijn. Er wordt weleens gesproken over startups, maar als hun maakkosten 3x zo hoog zijn dan heb je commercieel gezien niets in handen.

    Zoals je ziet zie ik de huidige move dus als fundamenteel en niet technisch, maar de koersbeweging vanaf de zomer tot aan gisteren was juist weer wel wat meer technisch van aard. Ik denk dat die horde rond de 7,40 makkelijk geslecht wordt en we ergens in de 8-9 regionen ons kunnen opmaken op tomtom’s outlook voor 2022. We weten nu al dat dit een groei outlook wordt. Omzetgroei zo’n 60 tot 80 miljoen euro.
  2. forum rang 8 Wereldbelegger 15 oktober 2021 12:51
    ACEA cijfers vandaag

    In September 2021, European Union passenger car registrations continued their decline. Demand in the region shrank by 23.1% to 718,598 units, marking the lowest number of registrations for a month of September since 1995. This decrease in sales was largely caused by a lack of supply of vehicles due to the ongoing semiconductor shortage. Last month’s weak performance was replicated at a country level, with all major EU markets recording double-digit declines: Italy (-32.7%), Germany (-25.7%), France (-20.5%) and Spain (-15.7%).

    Over the first three quarters of 2021, car registrations across the EU climbed 6.6% to reach 7.5 million units, as significant gains earlier in the year helped to keep cumulative volumes in positive territory. Looking at the largest EU markets, Italy posted the highest increase so far (+20.6%), followed by Spain (+8.8%) and France (+8.0%). By contrast, the German car market slipped back into negative territory (-1.2%).

    Het moge duidelijk zijn dat de reageerders die de afgelopen tijd er van overtuigd waren dat er een inhaalslag zou komen in 2020 er naast zaten.

    Grote vraag is of de heren Titulaer en Goddijn bovenstaande hebben meegenomen in de afgegeven outlook.
    Of dat we bij de Q4/FY cijfers wederom een aanpassing naar beneden horen.

    Ik ben benieuwd naar het extra IHS rapport vandaag
    Of het wereldwijd het net zo gesteld is als Europees.
  3. Optiebelegger 15 oktober 2021 13:00
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 15 oktober 2021 12:38:

    Gokje wagen
    Ik pak 15% om de aankoop van gisteren
    om ze later op de dag goedkoper terug te kopen.

    Lukt het laatste niet dan heb ik weer geld erbij voor mijn aankooppot na Q4/FY cijfers in februari

    WB, komt dit dipje door jouw verkoop ?
  4. forum rang 7 Dutchy Ron 15 oktober 2021 13:16
    quote:

    SimonCA schreef op 15 oktober 2021 12:45:

    [...]

    Hi DutchRon, I bought a little early but after convincing the better half I was able to lower my initial purchase price.
    6.72 euro, now 7.000 euro plus after way down beginning this week.
    1ct lower than my average 6,73…….. the only is up from here….. maybe some announcements next months (extended, extensive or new deals)
  5. forum rang 7 sniklaas 15 oktober 2021 13:46
    quote:

    *JustMe* schreef op 15 oktober 2021 12:55:

    Sorry WB maar je verhaaltjes over chips zijn inmiddels uitgewerkt. De cijfers zijn gepresenteerd en de 2021 outlook ook. Car sales september is water onder de brug. Er is ook goed zicht op groei outlook voor 2022 en de omvang daarvan.
    inderdaad is de 2021 outlook voor location technologie door TOMTOM gecommuniceerd, bij Q2 een verlaging naar €400….430 en gisteren met de Q3 cijfers een verlaging naar de ondergrens van deze bandbreedte vanwege microchip tekorten..

    Wat ik gisteren al schreef had TOMTOM er verstandiger aan gedaan om de ondergrens verder te verlagen naar €395….415, nu is de kans levensgroot aanwezig dat met de Q4 cijfers de te verwachten omzet niet is behaald.. Enterprise plust weliswaar maar die 8% wegen bij lange na niet op tegen de uit- en afgestelde automotive omzet, überhaupt blijft in mijn ogen de Enterprise omzet ver achter wanneer je een vergelijking trekt met de ‘partners’…

    Consumer, voor mij totaal niet interessant en in mijn ogen ruis op de lijn had betere cijfers dan ik had verwacht gezien het gegeven dat de duurdere modellen minimaal beschikbaar zijn was en blijft mijn vraag, uitverkocht door forse belangstelling of onvoldoende op voorraad/besteld/niet leverbaar en de oorzaak heeft natuurlijk impact op de Q4 resultaten…

    Het feit dat het aandeel al enkele weken minder illiquide is betekend in de verste verte niet dat het aandeel is gekeerd, een zwaluw maakt nog geen zomer en het gehavende vertrouwen heeft nog een lange weg te gaan tot verbetering.

    De met veel uhuhuh uitgesproken 2022 omzet verwachting (omzet is in harde euro’s en niet in aantallen licenties) van 2#% voor location technologie is leuk voor de bühne en ik geef je op een briefje dat onze Taco zijn functie daarvoor niet zal verwedden…

    2022 kent microchip beperkingen en daarnaast materiaal tekorten en forse prijsstijgingen die de omzet voor automation kan drukken…

    Zoals ik in maart van dit jaar al schreef is 2021 een verloren jaar vanwege de naweeën van corona en de microchip tekorten die naar ik nu verwacht blijven aanhouden tot 2022-Q1/Q2 en het initiatief ligt bij TOMTOM om deze periode van vleesch noch visch te gebruiken om vertrouwen uit te spreken in hun eigen verhaal door een aandelen inkoop programma voor scrap op te starten…
  6. Benjamin G. 15 oktober 2021 13:59
    quote:

    sniklaas schreef op 15 oktober 2021 13:46:

    [...] Wat ik gisteren al schreef had TOMTOM er verstandiger aan gedaan om de ondergrens verder te verlagen naar €395….415, nu is de kans levensgroot aanwezig dat met de Q4 cijfers de te verwachten omzet niet is behaald..
    Dat vraag ik mij af. Omdat er vertraging zit tussen levering en het moment waarop TomTom de factuur stuurt. Als ik het goed begrijp dan eerst de auto van de band en dan pas een 1e factuur. Dat betekent dat ze goed vooruit kunnen kijken qua omzet.

    Daarnaast zie je autoverkopen weer toenemen. Er is in mijn ogen sprake van een eenmalige breuk in het kunnen vooruitkijken. Nou ja tweemalig als je Covid meerekent.

  7. [verwijderd] 15 oktober 2021 14:03
    quote:

    sniklaas schreef op 15 oktober 2021 13:46:

    [...]

    Wat ik gisteren al schreef had TOMTOM er verstandiger aan gedaan om de ondergrens verder te verlagen naar €395….415, nu is de kans levensgroot aanwezig dat met de Q4 cijfers de te verwachten omzet niet is behaald..

    Bij de Q4 cijfers komt de outlook voor 2022 uit dus al zou het zo zijn dat die kans “levensgroot” is (ik denk van niet) dan nog maakt het helemaal niets uit. De Q4 cijfers gaan nooit over Q4, het is een afsluiting van het jaar en vindt plaats in februari. Dan zitten we dus al 2 maanden in 2022 en is de outlook voor 2022 hetgeen dat beleggers beweegt.

    Er was voorspeld dat Q3 nog een laatste koopkans zou bieden. Die is geweest. Vanaf hier worden resultaten steeds wat beter.

    Ik sluit niet uit dat we komende week al als mes door de boter van 7 richting 8 gaan.
  8. forum rang 6 boem! 15 oktober 2021 14:09
    Taco sprak over een IFRS omzet Automotive van 235 mio in 2021.

    Opgeteld bij de 170 mio voor Enterprise komt de altijd voorzichtige Taco uit op 405 mio A&E in 2021 duidelijk aan de onderkant van de outlook.

    Hij gaf ook aan een groei te verwachten van 2x% de komende twee jaar ofwel tussen de 340 mio en 400 mio opgeteld bij de Entreprise omzet van dan 190 mio kom je uit op een omzet A&E in 2025 van 530 mio a 590 mio.

    Het is in dat licht dat je de bevestiging moet zien van de 550 mio in 2023.

    Inderdaad twee verloren jaren maar de weg omhoog is weer ingeslagen.
  9. [verwijderd] 15 oktober 2021 14:12
    quote:

    *JustMe* schreef op 15 oktober 2021 13:25:

    Zag ik gisteren over het hoofd

    Enterprise performed solidly with 8% growth compared to the previous year, because of contract expansions from previous periods.

    Contract uitbreidingen dus in licenties aan een van de grote Enterprise klanten. Misschien Microsoft.
    Dit zat ik ook te overpeinzen. Enterprise moet ook nog een terugval compenseren in - naar ik aanneem - teruglopende inkomsten bij Apple.
    Derhalve is de groei bij MS ea denkelijk groter.

    Als je punt voor punt de berichtgeving en de antwoorden op de vragen van gisteren doorloopt, kom je inderdaad tot zeer positieve conclusies. Als je het geheel aanhoort en je aandacht dwaalt even af van de inhoud, krijg je toch regelmatig een gevoel van depressie.
    De intonatie is over het geheel meer die van een rouwsessie op een crematie, dan een trots en opbeurend geheel.

    Waarom toch zetten ze daar geen gemotiveerde mensen met charisma neer ipv .....
  10. forum rang 7 sniklaas 15 oktober 2021 14:14
    quote:

    Benjamin G. schreef op 15 oktober 2021 13:59:

    [...]

    Dat vraag ik mij af. Omdat er vertraging zit tussen levering en het moment waarop TomTom de factuur stuurt. Als ik het goed begrijp dan eerst de auto van de band en dan pas een 1e factuur. Dat betekent dat ze goed vooruit kunnen kijken qua omzet.

    Daarnaast zie je autoverkopen weer toenemen. Er is in mijn ogen sprake van een eenmalige breuk in het kunnen vooruitkijken. Nou ja tweemalig als je Covid meerekent.
    TOMTOM kan alleen maar volgen en hebben weinig gereedschap om te voorspellen, het blijft koffiedik kijken voor TOMTOM maar gaven gisteren wel aan dat de omzet in Q4 lager wordt dan in juli is voorspeld en dat doen ze natuurlijk mede op basis van de ontwikkelingen van de laatste weken.

    We gaan het zien waar de 2021 cijfers in feb uit gaan komen, nogmaal mijn inschatting tussen de €395....415 en wordt hun eigen verwachting €400....430 door de markt als een (onnodige) teleurstelling opgepakt..
  11. forum rang 7 sniklaas 15 oktober 2021 14:21
    quote:

    *JustMe* schreef op 15 oktober 2021 14:03:

    [...]

    Bij de Q4 cijfers komt de outlook voor 2022 uit dus al zou het zo zijn dat die kans “levensgroot” is (ik denk van niet) dan nog maakt het helemaal niets uit. De Q4 cijfers gaan nooit over Q4, het is een afsluiting van het jaar en vindt plaats in februari. Dan zitten we dus al 2 maanden in 2022 en is de outlook voor 2022 hetgeen dat beleggers beweegt.

    Er was voorspeld dat Q3 nog een laatste koopkans zou bieden. Die is geweest. Vanaf hier worden resultaten steeds wat beter.

    Ik sluit niet uit dat we komende week al als mes door de boter van 7 richting 8 gaan.
    ja hoor schoolmeester Justin, dat weten wij natuurlijk niet dat met Q4 ook de jaarcijfers bekend worden gemaakt, het is zeker vrijdag en je verlangt naar het weekend...

    In maart heb ik voorspeld dat TOMTOM 3 koopkansen tegemoet kan zien, rond de €6, met de cijfers in juli, october en wanneer de microchip malaise aanhoudt ook nog eentje met Q4 cijfers (ja hoor 2021 jaarcijfers) in februari, inmiddels zijn er 2 van de 3 voorspellingen vol in de roos en het is aan onze Harold om ervoor te zorgen dat nummer 3 in februari 2022 te voorkomen...
  12. [verwijderd] 15 oktober 2021 14:28
    In een half uurtje conference call werden 9 short argumenten die hier rondzingen (verzonnen worden) stuk voor stuk geslecht. TomTom zou mogelijk geen toegang hebben tot sensor data, de Enterprise omzet stijgt niet, automotive omzet zal volgend jaar niet groeien, er vindt geen innovatie plaats, de outlook voor 2023 moet omlaag, het orderboek van 1,8 miljard moet naar beneden bijgesteld worden en ga zo maar door.

    Als je het maar vaak genoeg herhaalt gaan sommigen het nog geloven ook. De geloofwaardigheid van die argumenten heeft een dreun gekregen en nu gaat het over op dat de inhoud wel goed was maar de toon niet. Ik luister liever naar een goed verhaal op mindere toon dan een drama verhaal dat heel vrolijk wordt opgediend.
2.287 Posts
Pagina: «« 1 ... 57 58 59 60 61 ... 115 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links