Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,840 19 apr 2024 13:47
  • -0,140 (-2,34%) Dagrange 5,730 - 5,925
  • 278.858 Gem. (3M) 304,1K

TomTom Oktober 2021

2.287 Posts
Pagina: «« 1 ... 49 50 51 52 53 ... 115 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 tatje 14 oktober 2021 10:09
    FCF na 3 kwartalen - 33,2 + 4e kw = 2% van zeg 500 is 10

    Dus geeft Q4 een positieve FCF van 43 min 3,7 aan lease is 39,3

    Na Q3 stonden we op 302 plus 39,3 zeg 40, dan hebben we aan cash eind vh jaar 342.

    Niet slecht voor de bagger jaren 2020 en 2021, waarin we ook nog een aandelen inkoop deden van 50 miljoen.

    Ik zeg dat de strategie van Tom Tom een vertraging laat zien, maar de strategie blijft in stand :-)
  2. [verwijderd] 14 oktober 2021 10:11
    Ik probeer een minder platgeslagen analogie te vinden, maar kom toch op deze. De zeewaardigheid van een schip wordt alleen getest in zwaar weer. TomTom had in het eerste kwartaal van dit jaar te maken met winkelsluitingen (PND) en autofabriek sluitingen (automotive). Vervolgens begon in Q2 de consumentenvraag flink aan te trekken, maar ontstonden er chiptekorten. Nissan, dat navigatie als standaard had besloot in Q2 alle auto's zonder tomtom navigatie uit te rusten, omdat ze anders haar auto's überhaupt niet kon maken. Dat was een tegenvaller van vele miljoenen voor TomTom.

    Daarna werden chiptekorten nijpender en begonnen alle autofabrikanten hun uitrusting te beperken. Er is schaarste aan sensoren, wat assistentiesystemen raakt en minder head-up displays en normale displays, waardoor navigatie soms niet mogelijk is. Andere dingen die niet voor tomtom van belang zijn, zijn: audiosystemen, parkeersensoren, dodehoek waarschuwing. Ook PND productie wordt geraakt door chiptekorten, al wordt dat door niemand echt van strategisch belang gezien, het raakt wel de cashflow.

    Binnen die context heeft TomTom eind dit jaar een minimale cash winst van 12 miljoen euro. Eind vorig jaar was de netto kaspositie 372 miljoen euro, dus dat wordt dan 372 + 12 = tegen de 400 miljoen. De R&D uitgaven zijn niet gekort, sterker nog die zijn wat verder gegroeid in de 'application layer'. Ze komen dus zonder moeite door de storm en hoeven er geen jasje voor uit te doen. Een mager winstje blijft inderdaad over, maar operationeel heeft TomTom nergens last van, behalve dat het minder geld kan bijschrijven op de rekening dan ze zou willen. Hoe dan ook is TomTom een solide bedrijf, zonder continuïteit problemen, zonder besparingen en dat in een omgeving waarin autofabrieken gingen sluiten, etc.

    De operationele omzet van Automotive van bijna 60 miljoen viel me nog alleszins mee. Ik schat de gemiste operationele omzet van heel 2021 voor Automotive en Consumer op ongeveer 100 miljoen euro met hoge marge. Een 70 miljoen vrije kasstroom versus de 12 miljoen van nu zie ik dus niet als een moeilijk haalbaar doel. Want dat getal is bij huidige deals, dus rekent verder niet op eventuele nieuwe klanten in automotive, waar we misschien vanmiddag meer over horen. Ook daar zal wel naar gevraagd worden.

    Als kop van een bericht zou ik zeggen: "TomTom weert zich kranig" of iets in die strekking.
  3. forum rang 10 voda 14 oktober 2021 10:17
    Chiptekorten in de auto-industrie drukken omzet TomTom
    Jeroen Piersma 07:51

    Foto: Richard Bakker/Getty Images

    TomTom heeft nog steeds last van de chiptekorten in de automobielindustrie. Daardoor verkocht het bedrijf veel minder navigatiesoftware die wordt ingebouwd in auto's. Als gevolg van deze ontwikkeling is TomTom TOM2€6,49+1,17% opnieuw wat somberder geworden over de vooruitzichten voor het hele jaar. Waarschijnlijk komt de omzet over heel 2021 onder die van 2020 uit.

    Beleggers waren niet enthousiast. Het aandeel leverde aan het begin van de handel zo'n 5% in. TomTom had ook al een slecht 2020 achter de rug. De autofabrieken lagen als gevolg van de coronapandemie een deel van het jaar stil. Aanvankelijk verwachtte het bedrijf dat er dit jaar herstel zou intreden, maar nu gooit het tekort aan chips roet in het eten. Autofabrieken kunnen nog steeds niet op volle toeren draaien.

    Als gevolg van die ontwikkeling is de omzet van TomTom in het derde kwartaal van dit jaar uitgekomen op €127,5 mln, 10% minder dan vorig jaar. TomTom heeft twee divisies, locatietechnologie en consumenten. De divisie locatietechnologie levert navigatiesoftware aan de automobielindustrie (automotive) en logistieke bedrijven en app-bouwers (enterprise). Daar moet de groei bij Tomtom vandaan komen. De consumentendivisie levert de traditionele navigatiekastjes voor in de auto, en die activiteit krimpt al jaren.

    Onderkant van de bandbreedte
    De omzet in navigatiesoftware voor auto's (automotive) is 21% gedaald. De omzet in de navigatiekastjes daalde met 24%. Het enige lichtpuntje in de kwartaalcijfers van Tomtom is de groei van de afzet bij logistieke bedrijven en appbouwers. De omzet van de activiteiten die TomTom 'enterprise' noemt steeg met 8%.

    Als gevolg van deze ontwikkelingen gaat TomTom er nu vanuit dat de omzet over het hele jaar aan de onderkant van de eerder voorspelde bandbreedte zal zitten. Bij de cijfers van het tweede kwartaal werd die bandbreedte al verlaagd naar €500 tot €530. In crisisjaar 2020 bedroeg de omzet nog €528 mln. Het TomTom-bestuur verlaagt de voorspelling voor de vrije kasstroom deze keer wel, van 5% van de omzet naar 2% van de omzet.

    De operationele winst (ebit) van TomTom kwam uit op €23 mln negatief. Dat was veel beter dan het operationele verlies van €68 mln in het derde kwartaal 2020. Maar die verbetering is niet het gevolg van omzetgroei of kostenbesparingen. Het verschil zit vooral in de afschrijvingen. TomTom heeft vorig jaar de database van acquisitie Tele Atlas volledig afgeschreven. Zonder de invloed van de post afschrijvingen en amortisatie zijn de kosten met 1% toegenomen.

    Koersdaling
    De problemen in de automobielindustrie en de het uitblijven van herstel bij TomTom heeft de koers van het aandeel dit jaar geen goed gedaan. De koers is gezakt van iets onder de €10 aan het begin van dit jaar tot een slotkoers van €6,42 op woensdag. Beleggers schrikken dit jaar iedere keer van de kwartaalresultaten. Zowel op de dag van de publicatie van de eerste kwartaalcijfers als bij die over het tweede kwartaal dook het aandeel met meer dan 10% omlaag.

    Ondanks die teleurstellingen hoeven beleggers zich geen zorgen te maken over de financiële stabiliteit van TomTom. Het bedrijf heeft geen schulden. De netto kaspositie bedraagt aan het einde van het derde kwartaal €302 mln.

    TomTom publiceert altijd twee omzetcijfers voor de automotive-activiteiten. Naast de gewone omzet is er ook de operationele omzet. Daarin neemt het bedrijf de omzet mee die ontstaat als auto's met de ingebouwde TomTom-software daadwerkelijk bij de klanten worden afgeleverd. Soms leidt het meenemen van deze omzet tot een ander beeld over de gang van zaken bij automotive.

    Dat is nu niet het geval. Door de problemen in de auto-industrie worden er ook weinig auto's afgeleverd bij de eindklanten. Dat leidt ertoe dat de operationele omzet met 17% is gedaald, nauwelijks minder snel dan de daling van 21% bij de gewone omzet.

    Lees het volledige artikel: fd.nl/bedrijfsleven/1415785/chiptekor...
  4. [verwijderd] 14 oktober 2021 10:19
    quote:

    Vive tu vida positivamente schreef op 14 oktober 2021 10:13:

    Nogmaals, gezien het koersverloop zou er zomaar goed nieuws kunnen gaan komen!!
    Op dit soort dagen zijn koersfluctuaties van -9 naar +5 naar -6 zomaar mogelijk. Dus ga er maar niet vanuit dat deze beweging echt te maken heeft met goed nieuws.
  5. EOSN 14 oktober 2021 10:19
    Ik ben het helemaal met je eens, het is knap hoe ze laveren op de woelige zee.
    Ik hoorde op 07:45 ook bij BNR een item over TomTom. Ze hadden zich er weinig in verdiept en de teneur was vooral dat TT achter de feiten aanliep en niet op kon tegen de grote jongens........dit bevestigd maar eens temeer dat men niet ziet welke potentie er wel in TT zit en verklaart ook de onderwaardering.
  6. [verwijderd] 14 oktober 2021 10:33
    quote:

    tatje schreef op 14 oktober 2021 10:30:

    Ha * JustMe *.

    Binnen die context heeft TomTom eind dit jaar een minimale cash winst van 12 miljoen euro. Eind vorig jaar was de netto kaspositie 372 miljoen euro, dus dat wordt dan 372 + 12 = tegen de 400 miljoen.

    Dasss niet juist, zie mijn vorige post.
    Ja de aandelen inkoop mot er nog af
  7. forum rang 6 tatje 14 oktober 2021 10:57
    Het was 372 eind 2020 en na Q3 2021 302

    FCF na 3 kwartalen - 33,2 tel daarbij op de cashflow from financing activities - 40 is samen - 73

    372 - 73 + wat kleine postjes + = 302 cash eind Q3.

    FCF na 3 kwartalen - 33,2 + de FCF van Q4 = jouw 12

    Dan zal Q4 een positieve FCF laten zien, van 45,2 daar hoeft alleen bij financing activities lease af, een 3,7

    Dus 302 plus 45,2 - 3,7 = 343,5

    Bij cash flow from investing activities moet je deposito weg laten is een Kruispost.

    Zie blz 7 Q3 2021 rapport.

    Nooit met mij strijden over cijfertjes.

  8. forum rang 7 ketchup 14 oktober 2021 11:00
    Kepler deed haar volgers geen gunst, ze kwamen gelijk vanochtend met een koersdoelverlaging van 9 naar 7.50 euro en dan komt er toch liquidatie
    Kepler en ING volgen nu hetzelfde pad " houden voor 7.50 euro "

    kwam goed uit voor al diegenen die extra wilden opladen , de dump was met super volume dus iedereen kon makkelijk kopen , nu droogt het wat op
    de 6 euro staat nu wel zo langzamerhand in cement voor bodem
    afwachtende op de CC
  9. [verwijderd] 14 oktober 2021 11:08
    quote:

    ketchup schreef op 14 oktober 2021 11:00:

    Kepler deed haar volgers geen gunst, ze kwamen gelijk vanochtend met een koersdoelverlaging van 9 naar 7.50 euro en dan komt er toch liquidatie
    Kepler en ING volgen nu hetzelfde pad " houden voor 7.50 euro "

    kwam goed uit voor al diegenen die extra wilden opladen , de dump was met super volume dus iedereen kon makkelijk kopen , nu droogt het wat op
    de 6 euro staat nu wel zo langzamerhand in cement voor bodem
    afwachtende op de CC

    Van dat cement weet HG nog wel eens modder te maken, dus inderdaad. Rustig afwachten (paar dagen of een jaartje ;-)
  10. forum rang 6 boem! 14 oktober 2021 11:33
    Na het rampjaar 2020 tengevolg van Covid 19 blijkt ook 2021 een rampjaar te worden voor TT door het chiptekort.

    Uiteraard heb ik mijn prognoses hierop aangepast en kom tot de vogende FCF ontwikkkeling
    2021 10 mio bij een prod omzet Automotive van 280 mio
    2022 35 mio bij 340 mio
    2023 65 mio bij 400 mio
    2024 105 mio bij 460 mio

    Zoals jullie zien is het verdienmodel nog steeds actief waarbij de prod omzet Automotive de bepalende factor is.

    NB in 2019 werd er een prod omzet gerealiseerd door TT van 380 mio.
  11. forum rang 4 Vive tu vida positivamente 14 oktober 2021 12:17
    quote:

    EOSN schreef op 14 oktober 2021 10:19:

    Ik ben het helemaal met je eens, het is knap hoe ze laveren op de woelige zee.
    Ik hoorde op 07:45 ook bij BNR een item over TomTom. Ze hadden zich er weinig in verdiept en de teneur was vooral dat TT achter de feiten aanliep en niet op kon tegen de grote jongens........dit bevestigd maar eens temeer dat men niet ziet welke potentie er wel in TT zit en verklaart ook de onderwaardering.
    Inderdaad vreemd dat men zich niet meer verdiept in TomTom.
    Is geen klein bedrijfje he!! Staan dan wel in de mickey mouse divisie maar werken wel 5000 mensen ( en niet de minsten he)!!!

    TomTom strong buy op deze uitverkoop koers, Harold laat je vanmiddag maar positief horen zodat onze aandeelhouderswaarde eindelijk lang en gestaag kan stijgen!
  12. forum rang 7 Dutchy Ron 14 oktober 2021 12:29
    Laten we het andere nieuws niet vergeten ;-)

    Mapping the future of Toronto's autonomous vehicles

    www.google.nl/amp/s/driving.ca/car-cu...

    Waarom maken steden hun eigen HD Maps voor de SDC?

    You’ll note that Ecopia AI seems to be staying away from leveraging LiDar from its mapping processes, and seems content on the accuracy and detail in its HD mapping sources. Those unconvinced are encouraged to see the company’s latest results of mapping the Waterloo region to enable the deployment of autonomous vehicles, found at Open HD Maps.

    En wat is Open HD Maps?

    www.openhdmaps.com/
2.287 Posts
Pagina: «« 1 ... 49 50 51 52 53 ... 115 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links