Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,815 19 apr 2024 11:10
  • -0,165 (-2,76%) Dagrange 5,730 - 5,925
  • 187.217 Gem. (3M) 304,1K

De algemene rekenkamer

2.535 Posts
Pagina: «« 1 ... 121 122 123 124 125 ... 127 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 win some... 10 oktober 2021 19:24
    Bij Consumer is ook nog de verkoop van Bridge Hub waarvoor o.a. een contract met Daimler Trucks is afgesloten. Hoeveel ieder onderdeel precies aan de Consumer omzet/winst bijdraagt blijft koffiedik kijken.
    www.tomtom.com/press-room/general/250...


    Bridgestone heeft recent een overname gedaan, alhoewel het natuurlijk altijd de vraag is in welke mate er op TT producten/ diensten wordt overgeschakeld.
    venturebeat.com/2021/08/02/bridgeston...
  2. [verwijderd] 10 oktober 2021 21:43
    quote:

    win some... schreef op 10 oktober 2021 19:24:

    Bij Consumer is ook nog de verkoop van Bridge Hub waarvoor o.a. een contract met Daimler Trucks is afgesloten. Hoeveel ieder onderdeel precies aan de Consumer omzet/winst bijdraagt blijft koffiedik kijken.
    www.tomtom.com/press-room/general/250...


    Bridgestone heeft recent een overname gedaan, alhoewel het natuurlijk altijd de vraag is in welke mate er op TT producten/ diensten wordt overgeschakeld.
    venturebeat.com/2021/08/02/bridgeston...

    In elk geval is er bij Consumer niet een soort ‘harde knip’ te maken van we stoppen hiermee. Er zit bridge omzet aan Daimler trucks in, Telematics hardware aan Bridgestone, een restje Automotive hardware en je hebt niche pnd’s met name voor motoren en trucks die niet zo gevoelig zijn voor de smartphone als alternatief.

    Ook is PND nog steeds markt voor. Het is al lang niet meer wat het ooit was en dat hoeft ook niet. Op Coolblue etc zie je ook goede reviews binnenkomen voor nieuwe grotere high-end modellen. PND is ook zo sterk gedaald oa door winkelsluitingen en chips dat 2022/23 een makkelijkere vergelijkingsbasis krijgen. En ook daar moet het retail kanaal in 2022 weer wat aangevuld worden als in Q4 bepaalde modellen misschien gaan uitverkopen.

    App verkopen zie ik nog wel groeien. De Android auto variant is er pas sinds mei dit jaar www.google.nl/amp/s/androidworld.nl/n...

  3. [verwijderd] 10 oktober 2021 21:51
    quote:

    Koos99 schreef op 10 oktober 2021 19:23:

    [...]

    @Justin, waar haal jij die analistenverwachtingen vandaan, ik zie ze nog niet op de TomTom website staan?
    De 2023 verwachting van analisten staat hierin en de 2022 verwachting is van mijzelf op basis van denk ik een goede estimated guess hoeveel omzet er uit het orderboek loopt en dat soort dingen.

    corporate.tomtom.com/static-files/fea...
  4. forum rang 6 boem! 14 oktober 2021 06:15
    Ik schat een prod omzet in van 65 mio.

    De IFRS omzet is voor mij van veel minder belang want die heeft geen invloed op de FCF.

    Om je mogelijk toch op weg te helpen geef ik hierbij een response op @beursbeurs opmerking nav deferred kort.

    Indien je kijkt naar de deferred A&E en Consumer en daarbi de deferred kort betrekt zie je dat het aandeel van de uitgestelde omzet in de totale IFRS ozet sterk toeneemt.

    Deferred A&E ; Deferred Cons; Deferred kort
    2017 114 mio; 116 mio; 113 mio
    2018 191 mio; 91 mio; 125 mio
    2019 283 mio; 68 mio; 153 mio
    2020 364 mio; 40 mio; 165 mio

    Van de 165 mio die in 2021 de omzet inloopt is 125 mio + deferred long consumer voor A&E.

    dit houdt in dat de IFRS cijfers gecamoufleerd zullen worden door de instroom vanuit deferred kort.

    IK schat in dat je daarvan 120 mio aan Automotive kan toeschrijven.
    Ofwel 30 mio per kwartaal als eerste kussentje.
  5. forum rang 6 boem! 14 oktober 2021 07:46
    Inderdaad 58 mio vs 70 mio in 2021 is inderdaad teleurstellend.

    Deze 12 mio kom je we tekort in het FCF model.

    Overigens geen grote uitschieters,.

    Ben daarom benieuwd naar wat men te melden heeft over outlook 2023 A&E.

    Het blijkt dat het chiptekort een evengrote invloed heeft op de cijfers tm q3 als Covid19.

    Eea wordt nu gecamoufleerd doordat de instroom uit deferred zo is aangezwollen.
  6. Benjamin G. 14 oktober 2021 09:09
    Dat deferred verzacht de pijn. Dat is ook grotendeels het eigen vermogen. Daar let ik op. Positief dat eigen vermogen richting einde van het jaar weer hersteld.

    Het lijkt erop dat TomTom langzamer reageert op herstel. Dus eerst kijken naar chipfabrikanten, dan naar omzetten van automotive OEM'ers en dan naar TomTom. Betekent in mijn ogen dat TomTom één tot twee kwartalen achterloopt op herstel. Dat zou betekenen dat wij pas herstel zien in tweede helft van 2022.
  7. forum rang 6 boem! 14 oktober 2021 12:09
    Eens,

    Maar het verdienmodel staat nog als een huis.

    2021 t/m 2024 loopt de FCF op van 10 mio via 35 mio en 65 mio op naar 105 mio.

    De prod omzet is daarbij bepalend
    2021 280 mio
    2022 340 mio
    2023 400 mio
    2024 460 mio

    iedere afwijking resulteert 1 op 1 in een gewijzigde FCF.

    Ik geef dit overzicht als tegenhanger van het exitmodel

    Ook een Kempen en ING zien een FCF van 40 mio als redelijk op de korte (12-18 maanden) termijn getuige hun koersdoel van 7,50 euro.
  8. forum rang 6 boem! 15 oktober 2021 01:35
    Wie er aan de bedoelingen van HG twijfelde zal na kenisneming van de CC moeten concluderen dat er slechts 1 drijfveer is voor HG en dat is het zelfstandig oogsten van wat er gezaaid is.

    HIj is er met behulp van zijn team in geslaagd om TT door twee rampjaren te koersen en zet nu vol in op het verdienmodel.

    Alle BU's zullen een groei laten zien in de komende twee jaar.
    Automotive met minimaal 20%
    Enterprise groeit gestaag door
    Consumer heeft de afkalving beindigd en zal minimaal consolideren

    Over de Opex doet hij zelfs verrassende uitspraken mbt verdergaande efficiency.

    Hij heeft het vergezicht nieuw leven ingeblazen waardoor een exit kan worden uitgesloten.

    Met zijn positieve verhalen geeft hij aan zelfstandig de baten te willen plukken van datgene wat is opgebouwd.

    Hij snoert met zijn uitspraken de mond van degenen die hem verwijten nooit iets positiefs te melden aangaande TT terwijl ook het verwijt dat hij de worst telkens verhangd tegengesproken wordt indien je kijkt naar wat deze beloften betekenen voor de FCF in 2022 en 2023.
  9. Benjamin G. 15 oktober 2021 08:45
    Gaat om beelden te delen op expenses. Ik kom tot de volgende cijfers. Omzetcijfers zijn tot 2024 voor mij onveranderd ten opzichte van eerdere aannames. Crux voor winstgevendheid gaat zitten in Expenses. Die laat ik per jaar groeien met 2%

    year | omzet Loc Techn | expenses | wpa

    2022 | 469 M | 85 M | 500M | -0,38
    2023 | 556 M | 65 M | 510M | 0,00
    2024 | 641 M | 0 M | 520M | 0,04
  10. forum rang 6 boem! 16 oktober 2021 04:31
    Ik verwijs je hierbij vwb omzet Loc Techn naar het okt draadje,

    Je gaat daarbij uit van de ifrs omzet terwijl die omzet sterk gecamoufleerd wordt door de vrijval uit deferred.
    NB in 2021 kwam 50% van de omzet IFRS ad 235 mio uit deferred kort.
    Vwb de expensen zie je het tweede camouflagemiddel op het toneel verschijnen in de vorm van Amortisation.
    Amortisation zal in 2022 nog 50 mio bedragen waarna in 2023 de laatste 17 mio wordt afgeschreven.

    INclusief D&A schat ik de Expenses in op:
    2022 505 mio (excl 425)
    2023 482 mio (excl 435)
    2024 475 mio (excl 445)
  11. forum rang 6 boem! 16 oktober 2021 04:55
    Sorry @Benjamin G

    Ik heb abusievelijk de expenses uit de verkeerde jaren aangegeven.

    2022 mz 515 Excl 435 mio
    2023 mz 492 Excl 445 mio
    2024 mz 485 Excl 455 mio.

    IK laat de expenses excl D&A vooralsnog stijgen met dezelfde 10 mio per jaar.

    Ik heb echter een hoger bedrag ingeschat voor 2021 tw excl D&A 425 mio.

    Fingers crossed wat de revolutie mbt het verwerkingsproces ons aanvullend gaat opleveren in de kosten
  12. Benjamin G. 16 oktober 2021 09:26
    @Martin, dank voor je inzichten. De reden dat de totale expenses dalen is minder afschrijving, ondanks toegenomen uitgaven zonder D&A. Als het zo uitpakt als je schrijft en dan moet het effect van de revolutionaire manier van transactiekosten er nog af, dan komt winstgevendheid heel erg snel dichterbij. Resulterend in een zeer steile groei wpa in de jaren na 2024.

    Deze effecten zijn vrij makkelijk door te rekenen. Ik begrijp niet zo goed waarom analisten dat rekensommetje niet maken. Dat levert een geheel nieuwe investmentcase op. Ik krijg weer hoop op een mooi scenario. Aan de andere kant hoop is uitgestelde teleurstelling gebleken.
  13. forum rang 6 boem! 16 oktober 2021 09:55
    Ik denk dat de analisten dit rekensommetje al gemaakt hebben.

    De koerstargets van de analisten varieren van 7,50 uro tot 11,50 euro.

    Deze targets zijn afgegeven met als basis het verdienmodel bij zelfstandige exploitatie.

    De huidige FCF winst zal niet verder komen dan 10 mio, dat geeft omgerekend een koersdoel van 2 euro'
    BIj een FCF van 65mio in 2022 stijgt de waarde naar 12,50 euro.

    Indien je daarin middeld kom je uit op de huidige koers.

    Eerst zien en dan geloven lijkt het motto
  14. Benjamin G. 16 oktober 2021 12:41
    Heldere uiteenzetting, Martin. Waarvoor dank.

    Dat motto herken ik wel. Dat betekent dat de komende twee jaar een vacuum ontstaat. Daarmee bedoel ik een bevestiging dat fundament en basis solide staat, maar dat er niet vooruit gekeken wordt. Dat maakt dat de koers voorzichtig gaat bewegen, inderdaad tussen de 8 en 12 euro.

    Ik ben overtuigd van een sterke groei in wpa na 2024. Als dat gepaard gaat met minder expenses dan ontstaat een vorm van hockey stick effect. Met andere woorden 20 euro plus. Ik moet mij inhouden om niet volledig in TomTom te investeren. Verstandiger, hetzij conservatief, om een bevestiging te krijgen van dalende expenses.
  15. [verwijderd] 19 oktober 2021 18:32
    quote:

    Koos99 schreef op 19 oktober 2021 17:07:

    Wat ik me afvraag, ide Automotive backlog die TomTom jaarlijks bekend maakt, is dat inclusief of exclusief deferred revenues?
    Deferred is reeds ontvangen inkomsten die moeten worden uitgesmeerd.
    Back log is te verwachten.

    Dus zit er naar mijn idee niet in; Of zit ik nu al die jaren verkeerd te rekenen?
2.535 Posts
Pagina: «« 1 ... 121 122 123 124 125 ... 127 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links