Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

LUFTHANSA, laatste kans vandaag

8 Posts
| Omlaag ↓
  1. Lodewij35 21 september 2021 10:20
    Vrienden, het zal toch wel IEMAND zijn opgevallen dat zo ongeveer het enige aandeel dat sinds gisteren enorm gestegen is Lufthansa is. Ongeveer 8%. En de reden is dat vanaf morgen, woensdag, bezitters van aandelen kunnen deelnemen aan een claimemissie voor nog geen 4 euro.Minder dan de helft van de prijs. Vandaar, vandaag laatste kans.
    Maar NIEMAND van de kenners heeft mij nog verteld HOEVEEL aandelen ik rechtens kan verwerven. 50%,60% van mijn huidig bezit? Hoe zit dat?
    Of zijn er "gewone" koffiedrinkers hier die snappen dat dat relevante informatie is en me kunnen helpen? Of waar ik zoiets kan vinden. ALVAST BIJ VOORBAAT DANK!
    (en geleerde analisten, zet zoiets in een enkel bijzinnetje er voortaan bij.......)
  2. forum rang 8 Leefloon 21 september 2021 11:21
    quote:

    Lodewij35 schreef op 21 september 2021 10:49:

    treurig dat al die wijze analisten niet snappen dat dit soort indicatie voor veel kleine beleggers essentieel is
    Lang leve de ruimhartig benutte vrijheid van meningsuiting. Je onzinnige mening over irrelevante, onbegrepen, wijze analisten is in dat geval echter het treurigst. Het werk van wijze, dure analisten is immers niet het gratis informeren van kleine beleggers, dus je had inzake Lufthansa evengoed over de informatieverstrekking door glazenwassers kunnen gaan klagen.
  3. forum rang 8 Leefloon 22 september 2021 14:10
    quote:

    GroteVriendelijkePrutser schreef op 22 september 2021 14:01:

    Nou ben ik wel even benieuwd waarom Lufthansa vandaag even de 5,99 aantikte? Vanwaar die koersdaling?
    Dezelfde soort reden als bij Vivendi: er gaat iets van de koers af. In dit geval een inschrijfrecht, en geen aandeel UMG. Voor vergelijkingsdoeleinden zou dan weer (eenmalig) de vorige slotkoers "gecorrigeerd" moeten worden, en de gebeurtenis zelf heeft een eigen effect op de koers. Bijvoorbeeld dat bijkopers nieuwe aandelen gaan kopen en geen oude. Zo valt er tijdelijk wat vraag naar de aandelen weg.
  4. GroteVriendelijkePrutser 23 september 2021 09:48
    quote:

    Leefloon schreef op 22 september 2021 14:10:

    [...]
    Dezelfde soort reden als bij Vivendi: er gaat iets van de koers af. In dit geval een inschrijfrecht, en geen aandeel UMG. Voor vergelijkingsdoeleinden zou dan weer (eenmalig) de vorige slotkoers "gecorrigeerd" moeten worden, en de gebeurtenis zelf heeft een eigen effect op de koers. Bijvoorbeeld dat bijkopers nieuwe aandelen gaan kopen en geen oude. Zo valt er tijdelijk wat vraag naar de aandelen weg.
    Hah ja toevallig zelfde idee als Vivendi.
    Maar dit soort dingen zijn voor mij vrij nieuw.

    Het komt dus eigenlijk doordat er nieuwe aandelen worden uitgegeven waardoor de waarde van Lufthansa over meer aandelen moet worden uitgesmeerd?

    Bij Fugro ging het precies andersom, emissie op 2,80 en toen schoot de waarde een week later naar 10,-

    Vandaar dat ik niet helemaal snap waarom dat bij Lufthansa weer anders is.
  5. forum rang 8 Leefloon 23 september 2021 11:37
    quote:

    GroteVriendelijkePrutser schreef op 23 september 2021 09:48:

    Bij Fugro ging het precies andersom, emissie op 2,80 en toen schoot de waarde een week later naar 10,-
    Verschillende bedrijven, verschillende situaties, een beurskoers is geen exacte meting, en je bent zo appels met 2 peren aan het vergelijken.

    Bij het off-topic Fugro waren er waarschijnlijk 2 (onvermelde) gebeurtenissen, namelijk een (vergelijkbare) uitgifte van nieuwe aandelen én daarna een omgekeerde splitsing van de aandelen.

    Een voorbeeld met beide gebeurtenissen:

    Jouw bedrijf, Moreel, heeft een slotkoers van €0,03 en moet geld ophalen met nieuwe aandelen om niet failliet te gaan. De uitgifteprijs van een nieuw aandeel wordt €0,01. De werkelijke slotkoers blijft altijd €0,03, en 1 inschrijfrecht geeft recht op 1 nieuw aandeel. De koers van het aandeel blijft verder stabiel, want alle plussen (Moreel niet failliet) en minnen (meer aandelen) zijn al in koersen verwerkt.

    De koers van het aandeel is cum-inschrijfrecht dus €0,03. Een formule zal ik jou en mijzelf besparen, maar na inschrijving heb je €0,03 betaald voor 1 oud aandeel en €0,01 voor 1 nieuw aandeel. Zo heb je dus 2 aandelen, van gemiddeld €0,02. Is het recht op de beurs verhandelbaar, dan zal dat inschriojfrecht 5 een waarde hebben van €0,01. Dus:

    Maandag 29 februari 2022: slotkoers incl. inschrijfrecht €0,03

    Dinsdag 30 februari 2022: vorige slotkoers €0,03, nieuwe slotkoers zonder het inschrijfrecht €0,02, slotkoers van het inschrijfrecht €0,01.

    Ongecorrigeerd daalde de koers dan van €0,03 naar €0,02. Gecorrigeerd, de aandeelhouders hebben geen waarde verloren, wordt de vorige slotkoers eenmalig €0,02 en is het (nieuwe) koersverlies €0,00. Oude aandeelhouders hebben immers 1 aandeel van €0,02, én 1 inschrijfrechgt van €0,01. Samen €0,03, dus +0,00%.

    Woensdag 31 februari 2022: Moreel niet failliet, de aandelenuitgfte is met succes afgerond, Er zijn nu 2x zoveel aandelen, met een slotkoers van €0,02.

    Je appels en 2 peren: als CEO van Moreel vind je een koers van €0,02 niet erg handig, want potentiële klanten denken daardoor dat Moreel failliet en troep is. Om dat te verstellen kun je een omgekeerde aandelensplitsiong van 1:500 doorvoeren, zodat je 1 nieuw aandeel krijgt voor 500 oude aandelen van €0,02.

    Doe je dat op donderdag 32 februari 2022, dan moet je voor een correcte verghelijking eenmalig de slotkoers van 31 februari ook met 500 corrigeren, want anders kom jij hier vragen waarom het aandeel spectaculair stijgt van €0,02 naar €10,00.

    De optelsom van Vivendi, Lufthansa en Fugro is niet waardeneutraal, zodat ik bij mij dan altijd de koershistorie weggooi. Een aandelensplitsing is wel waardeneutraal, zodat ik dat dan niet doe. Sommige correcties veroorzaken dus ook fouten, en de vaste methode van Euronext ook.

    Bij Fugro dus waarschijnlijk 2 "correcties": eerst een eenmalige correcte van de slotkoers, zodat de slotkoers van €0,03 voor een percentage koersverschil €0,02 wordt. En later een omgekeerde aandelensplirtsing, bij Fugro van 1:2. Dan verdubbelt de waarde van je aandeel, maar halveert het aantal aandelen dat je hebt. Had je 100.000 aandelen van €0,02, en heb je 200 aandelen van €10,00.

    Fugro is dus niet in waarde verdubbeld, richting de genoemde €10. Omdat het aantal aandelen gehalveerd is. De nieuwe €10 is dus vergelijkbaar met een oude €5.

    Heb je zelf koershistorie, dan is iedere correctie rond het inschrijfrecht onzin. Daar is geen altijd bruikbare methode voor. Ik gooi de historie dan dus zelfs weg, omdat oud en nieuw onvergelijkbaar zijn. Bij een (omgekeerde) aandelensplitsing kan correct corrigeren wel. In het geval van Fugro door al het oude met 2 te vermenigvuldigen, dus je €2,80 is mogelijk al fout. Gecorrigeerd is dat wellicht €5,60.

    Bij Fugro, Lufthansa en Vivendi gaat er dus iets van het aandeel af. Ditmaal geen dividend, maar een recht op iets anders.Bij Fugro is de reverse split iets dat daar los van staat.

    En ja, het kan vervelend of misleidend zijn dat mensen gaan vertellen dat ze €2,80 per aandeel Fugro hebben betaald, omdat je dan telkens moet onthouden dat dat gecorrigeerd €5,60 was. Het verhaal over de koersstijging wordt daardoor de helft minder stoer.
8 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Indices

AEX 860,01 -0,62%
EUR/USD 1,0653 +0,09%
FTSE 100 7.895,85 +0,24%
Germany40^ 17.714,50 -0,69%
Gold spot 2.394,43 +0,63%
NY-Nasdaq Composite 15.601,50 -0,52%

Stijgers

WDP
+3,12%
Kendrion
+2,92%
EBUSCO...
+2,67%
Vopak
+2,61%
NX FIL...
+2,17%

Dalers

JUST E...
-5,11%
TomTom
-4,68%
Fugro
-4,30%
ASMI
-4,00%
BESI
-3,64%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links