Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel SBM Offshore AEX:SBMO.NL, NL0000360618

  • 14,280 24 apr 2024 17:35
  • -0,100 (-0,70%) Dagrange 14,280 - 14,480
  • 338.032 Gem. (3M) 543,4K

SBM Offshore - on topic - 2021 Alles over SBM Offshore

1.412 Posts
Pagina: «« 1 ... 54 55 56 57 58 ... 71 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Dire Straits 22 september 2021 09:50
    Ik heb een vraag; wat zijn punten/zaken waarop de koers weer flink omhoog zou kunnen gaan? En dan bedoel ik naar de 16, 17 of 18 euro. De koersdoelen (zegt niet altijd wat) zijn flink hoger en de koers blijft in de onderste helft van de 15 hangen.
    Kan iemand mij hier een antwoord op geven?
  2. Dutchtenor 22 september 2021 10:05
    Als iedereen zich tegen het milieu keert, fossiele brandstoffen omarmt, het kabinet zonnepanelen gaat belasten en subsidie gaat geven op brandstof ;-) Beetje flauw, maar het sentiment tegen fossiel (lees milieu) speelt volgens mij de grootste rol.
    Ik denk eerder dat de koers omlaag zal gaan als het inkoopprogramma stopt. Er zijn nogal wat (op dit moment kleine) shorters die de koers aardig kunnen beïnvloeden.

    Er is wel beweging omhoog mogelijk, bij een nieuwe order, een verkoop van een FPSO die uit de lease gaat, een nieuwe FastForward die zonder order wordt gemaakt. Maar meestal is er dan een tijdelijke forse verhoging die vrij snel gecorrigeerd wordt. Zo gaat het in mijn beleving al jaren bij SBM (en ik ik volg het vrij nauwgezet).
  3. forum rang 6 Ronald Engels 22 september 2021 21:58
    quote:

    Dire Straits schreef op 22 september 2021 09:50:

    Ik heb een vraag; wat zijn punten/zaken waarop de koers weer flink omhoog zou kunnen gaan? En dan bedoel ik naar de 16, 17 of 18 euro. De koersdoelen (zegt niet altijd wat) zijn flink hoger en de koers blijft in de onderste helft van de 15 hangen.
    Kan iemand mij hier een antwoord op geven?
    ========================

    Dire Straits,

    Hal via aankoop van veel meer Technip Energies aandelen en daarna verwacht ik samenwerking / Joint Venture met SBM, hun technologie en engineering complementeert en kan dus veel efficienter en dus veel winstgevender voor beiden!

    Ik verwacht dat Technip Energies naar minimaal 18 euro gaat binnen 2 jaar en SBM naar zeker 20 euro ook voor eind 2022.

    Crude olie gaat volgens mijn Crude trends naar 120 USD WTI tegen eind 2023, wegens gebrek aan o.a. olieboringen investeringen de laatste jaren, vooral sinds december 2014.

    Bovendien dividend, dus rustig vasthouden SBM Offshore en bij dips bijkopen is mijn devies!
    Technip Energies bijkopen!

    M.v.g. Ronald
  4. Royaa 23 september 2021 19:10
    Bericht van "De Aandeelhouder"

    SBM Offshore heeft een overbruggingskredietfaciliteit van 635 miljoen dollar verkregen voor de financiering van de bouw van FPSO Almirante Tamandaré. Dit meldde het bedrijf donderdagavond.

    De faciliteit werd afgesloten door het special purpose company dat eigenaar zal worden van FPSO Almirante Tamandaré. Momenteel is SBM de enige eigenaar. De besprekingen over de desinvestering van 45 procent van het aandelenbezit aan partners gaan door, aldus SBM.

    De looptijd van het overbruggingskrediet is twaalf maanden met een optie tot verlenging met nog eens zes maanden. Aflossing zal naar verwachting plaatsvinden bij afsluiting en eerste opname van de projectlening.

    - Wat kan ik hieruit opmaken? Positief? Gaat dit nog van enige invloed zijn op de koers?
  5. Dutchtenor 23 september 2021 19:17
    quote:

    Royaa schreef op 23 september 2021 19:10:

    Bericht van "De Aandeelhouder"

    SBM Offshore heeft een overbruggingskredietfaciliteit van 635 miljoen dollar verkregen voor de financiering van de bouw van FPSO Almirante Tamandaré. Dit meldde het bedrijf donderdagavond.

    De faciliteit werd afgesloten door het special purpose company dat eigenaar zal worden van FPSO Almirante Tamandaré. Momenteel is SBM de enige eigenaar. De besprekingen over de desinvestering van 45 procent van het aandelenbezit aan partners gaan door, aldus SBM.

    De looptijd van het overbruggingskrediet is twaalf maanden met een optie tot verlenging met nog eens zes maanden. Aflossing zal naar verwachting plaatsvinden bij afsluiting en eerste opname van de projectlening.

    - Wat kan ik hieruit opmaken? Positief? Gaat dit nog van enige invloed zijn op de koers?
    Leuk, ik las het ook net. Je kan hier niets uit opmaken voor de koers. Kan door een deel positief en door een deel negatief opgevat worden.
    Het zal (mijns inziens) voor een grotere fluctuatie in de koers zorgen morgen, maar geen substantiële verhoging of verlaging.
  6. forum rang 7 LL 29 september 2021 20:27
    Nog 9 a 10 beursdagen en dan zit het er weer op.

    Share Repurchase Program

    Overall progress Share Repurchase Program:

    Total Repurchase Amount EUR 150,000,000

    Cumulative Repurchase Amount EUR 124,677,838

    Cumulative Quantity Repurchased 8,304,000

    Cumulative Average Repurchase Price EUR 15.01

    Start Date August 5, 2021

    Percentage of program completed as at September 29, 2021

    83.12%
  7. Dutchtenor 30 september 2021 10:46
    Ik verwacht het niet Louis. Hoewel vanaf gisteren de trend weer iets omhoog is vermoed ik dat na afhandeling van de aandeleninkoop de koers ergens onder de 15 zakt (zoals nu al regelmatig gebeurde; de inkoop herstelde dat dan weer).
    We gaan het zien. Altijd interessant voor daghandel, voor de lange termijn deint SBM wat te veel op de sentimentele golven.
  8. forum rang 7 ff_relativeren 4 oktober 2021 01:19
    quote:

    Dire Straits schreef op 22 september 2021 09:50:

    Ik heb een vraag; wat zijn punten/zaken waarop de koers weer flink omhoog zou kunnen gaan? En dan bedoel ik naar de 16, 17 of 18 euro. De koersdoelen (zegt niet altijd wat) zijn flink hoger en de koers blijft in de onderste helft van de 15 hangen.
    Kan iemand mij hier een antwoord op geven?
    Hoi @ Dire Straits,

    zodra het Zwitserse fraude-onderzoek wordt afgesloten zonder vervolging, of met een behapbare boete, dan zal de beurskoers wel verder omhoog kunnen. (eind november 2020 werd het Zwitserse onderzoek openbaar gemaakt ; hauteliving.com/hautelawyer/636657/sb... )

    Na een half jaar van stilte werd op 4 juni 2021 een uitgebreid bericht naar buiten gebracht door Finance Uncovered.org. Zij verwijzen naar notulen uit "een Zwitserse rechtszaak" plus verklaringen van "een klokkenluider". De kern van het verhaal lijkt te gaan om verdachte betalingen aan twee Panamese holdings die te herleiden zijn naar leidinggevenden bij het Angolese Staats-oliebedrijf Sonangol. www.financeuncovered.org/investigatio... .
  9. forum rang 7 ff_relativeren 4 oktober 2021 15:43
    Hoi @ Dutchtenor,

    Een (bestuurlijke of strafrechtelijke) boete is niet waar je je zorgen over hoeft te maken denk ik. Uit het relaas van Finance Uncovered.org komen feiten naar voren die de aandeelhouders nog niet kenden. En dat kan voor een Class Action zorgen (ofwel een collectieve aanklacht om schadeloosstelling voor aandeelhouders).

    1.
    Toen dhr Chabas de omkoperij ontdekte, had hij de volgende betaling kunnen tegenhouden. Dat deed hij niet en hij liet de betaling toch door gaan.

    At that point, having learned that Sumbe was suspected of corruption, the SBM boss could have halted the payment and torn up the contract with SII. Finance Uncovered asked SBM whether, despite its concerning discoveries, it still went ahead and paid $35 million to SII in 2012. The company declined to answer.

    2.
    Het nieuwe management bij SBM (het team van Chabas) besloot de omkopingen toe te dekken met fake contracten.

    SBM decided it needed to come up with a justification before handing over the funds — a rationale that could be set out in a formal contract.

    3.
    Onderhoudsgeld voor de Angolese scheepswerf Paenal Yard , was geen onderhoudsgeld omdat er nog geen groot geld ingestoken was. Het was een cover voor omkoopgeld dat direkt doorgesluisd werd.

    One of the main justifications SBM put forward for its decision to pay SII was that the Panamanian company was being reimbursed for money wasted on developing the Paenal yard in preparation for BP’s oil platform order. But whistleblower documents show SII did not incur any meaningful expenses at the shipyard; much of the costs were instead financed by a loan from SBM.

    4.
    Over de verdeling van het bezit van de Paenal scheepswerf werd vervolgens -als verdediging- ook nog eens gelogen tegen de onderzoekers ;

    SBM also argued that the money from BP ought to be evenly shared with SII because the Dutch construction firm had regularly split joint venture income with Sonangol companies in this manner since the 1990s. However, the Paenal yard was not a 50-50 joint venture. SBM and SII each had only one-third stakes in the holding company that controlled Paenal. The remaining one-third was owned by Korean company Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering Co.

    @ Dutchtenor, het is niet ondenkbaar dat daaruit de conclusie kan komen dat het huidige management van SBM de eigen aandeelhouders om de tuin heeft geleid en net zoals hun voorgangers verdere omkoping in Afrika mogelijk heeft gemaakt. En niet alleen mogelijk gemaakt, maar er actief aan mee gedaan heeft.

    Genoeg reden voor een Class Action. (een privaatrechtelijk lang voortslepend proces met onbekende uitkomst) Zonder het artikel van Finance Uncovered was deze informatie onbekend gebleven. Er waren immers geheel geen verdere berichten over het Zwitserse fraude-onderzoek sinds 30 november 2020. Heel die stilte leek er op te duiden dat het met een sisser af zou lopen. Daar ben ik nu niet meer zo van overtuigd ..
  10. Dutchtenor 4 oktober 2021 16:24
    Dank voor je uitvoerige antwoord ff!. Maar stel dat het zo is dat SBM nog meer steekpenningen heeft betaald, dan is dat toch niet per saldo negatief geweest voor de aandeelhouders? Los van het feit dat ik het afkeur, daardoor hebben ze toch meer inkomsten gegenereerd die zonder steekpenningen niet waren gegenereerd? Waarom zouden aandeelhouders dan een class-action willen starten?
    Zoals bekend was het noodzakelijk om illegale betalingen (omkoping) te doen om opdrachten binnen te krijgen (en ik denk dat het nog steeds gebeurt maar dan geraffineerder en niet aantoonbaar).
  11. forum rang 7 ff_relativeren 4 oktober 2021 19:10
    quote:

    Dutchtenor schreef op 4 oktober 2021 16:24:

    Dank voor je uitvoerige antwoord ff!. Maar stel dat het zo is dat SBM nog meer steekpenningen heeft betaald, dan is dat toch niet per saldo negatief geweest voor de aandeelhouders? Los van het feit dat ik het afkeur, daardoor hebben ze toch meer inkomsten gegenereerd die zonder steekpenningen niet waren gegenereerd? Waarom zouden aandeelhouders dan een class-action willen starten?
    Zoals bekend was het noodzakelijk om illegale betalingen (omkoping) te doen om opdrachten binnen te krijgen (en ik denk dat het nog steeds gebeurt maar dan geraffineerder en niet aantoonbaar).
    Hoi @ Dutchtenor, dat zijn prikkelende vragen. Ik doe een voorzichtige poging ;

    In de tijd dat de affaire speelde, verloor de beurskoers fors in waarde. Na alle dure schikkingen met de USA, met Nederland, en met Brazilie, is er nog altijd niet geschikt met de aandeelhouders ! Dat is m.i. reden nr 1 waarom een Clas Action Lawsuit tot de mogelijkheden behoort.
    Door de uiteenzetting van Finance Uncovered.org is ook duidelijk geworden dat de omkoop-affaires niet alleen een Legacy-erfenis was die opgelost is. Het is ook een dingetje van het huidige zittende management. Beide generaties management hebben er naar mijn idee voor gekozen om de zittende aandeelhouders opzettelijk verkeerd te informeren. Dat is reden nr 2 voor een Class Action Lawsuit.

    Dat het misschien wel nodig is om stimulerende facturen heen en weer te schuiven , om zo meer orders binnen te halen waardoor de aandeelhouders weer blij worden ... en dat het misschien zelfs onvermijdelijk is, dat liet me wel even glimlachen. Maar bedenk dat er in het artikel ook een alinea was opgenomen over de contractvoorwaarden van British Petroleum (BP) dat geen zaken meer met je wil doen als er fraude of poging tot fraude aan je kleeft.
    BP gaf over de $ 35 miljoen-vraag een ontwijkend antwoord : "Wij hebben een correcte betaling aan SBM gedaan. Hoe zij er verder mee om gaan is niet onze aangelegenheid." Dat klopt natuurlijk, maar BP is daarna wel zaken gaan doen met de grootste concurrent van SBM.

    Dat is de keerzijde van dezelfde medaille. You winn some, You loose some.

    Door het artikel van Finance Uncovered weten we nu, dat het fraude-onderzoek van Zwitserland nog levendig is. En we weten nu ook wat er eigenlijk speelt. Het artikel is ook meteen een verklaring voor een andere vraag die nog open stond ; Waarom werd door SBM ineens de Paenal Scheepswerf gesloten en volledig afgeschreven ? Toen het gebeurde was het vreemd voor ons allemaal op dit forum. Nu weten we waarom ; Het was onderdeel van het schoon schip maken ..
1.412 Posts
Pagina: «« 1 ... 54 55 56 57 58 ... 71 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Hoog dividendrendement SBM Offshore oogt aanlokkelijk

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links