Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel NEL ASA CHX:NEL_O.CXE3, NO0010081235

  • 5,668 2 feb 2024 09:16
  • 0,000 (0,00%) Dagrange 0,000 - 0,000
  • 0

NEL ASA 2021

3.100 Posts
Pagina: «« 1 ... 118 119 120 121 122 ... 155 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 Dragstar 18 september 2021 20:05
    Het Noorse waterstofbedrijf Nel Asa en McPhy uit Frankrijk zijn directe concurrenten. Beide bedrijven zijn gevestigd in Europa en gebruiken elektrolysers om waterstof te produceren. Dit roept bij beleggers de vraag op welk aandeel op basis van de loutere kengetallen (alle volgende gegevens komen van de zakelijke dienst Bloomberg) de beste vooruitzichten biedt.

    Het is moeilijk om de koers-winstverhouding (P/E-ratio) te vergelijken omdat beide bedrijven nog niet duurzaam winstgevend zijn. Toch lijkt Nel Asa verder op weg naar zwarte cijfers dan McPhy. Het rendement op eigen vermogen (RoE) voor Nel is min 4,2 procent, voor de Fransen min 8,7 procent. Nel Asa heeft ook een voorsprong als het gaat om schulden, al is het maar in geringe mate. Bij Nel is de verhouding schuld/aandelenkapitaal 2,2 procent, bij McPhy 3,7 procent. Beide bedrijven zijn zeer solide gefinancierd.
    Als je kijkt naar de prijs-boekverhouding, wordt Nel Asa met een waarde van 3,3 hoger beoordeeld dan MyPhy met 2,5. Maar als je de koers-omzetverhouding (KUV) optelt, is het MyPhy-aandeel met een waarde van 46,4 "duurder" dan het Nel-aandeel met 29,1. Gemeten naar marktwaarde zitten de Noren rond de twee miljard euro, ver voor op McPhy met 485 miljoen euro. Conclusie: Beide bedrijven laten globaal gezien een vergelijkbare ontwikkeling zien in termen van kengetallen. Toch kan het aandeel Nel in meer kengetallen scoren dan McPhy.
  2. Underdog 18 september 2021 20:49
    quote:

    Dragstar schreef op 18 september 2021 20:05:

    Het Noorse waterstofbedrijf Nel Asa en McPhy uit Frankrijk zijn directe concurrenten. Beide bedrijven zijn gevestigd in Europa en gebruiken elektrolysers om waterstof te produceren. Dit roept bij beleggers de vraag op welk aandeel op basis van de loutere kengetallen (alle volgende gegevens komen van de zakelijke dienst Bloomberg) de beste vooruitzichten biedt.

    Het is moeilijk om de koers-winstverhouding (P/E-ratio) te vergelijken omdat beide bedrijven nog niet duurzaam winstgevend zijn. Toch lijkt Nel Asa verder op weg naar zwarte cijfers dan McPhy. Het rendement op eigen vermogen (RoE) voor Nel is min 4,2 procent, voor de Fransen min 8,7 procent. Nel Asa heeft ook een voorsprong als het gaat om schulden, al is het maar in geringe mate. Bij Nel is de verhouding schuld/aandelenkapitaal 2,2 procent, bij McPhy 3,7 procent. Beide bedrijven zijn zeer solide gefinancierd.
    Als je kijkt naar de prijs-boekverhouding, wordt Nel Asa met een waarde van 3,3 hoger beoordeeld dan MyPhy met 2,5. Maar als je de koers-omzetverhouding (KUV) optelt, is het MyPhy-aandeel met een waarde van 46,4 "duurder" dan het Nel-aandeel met 29,1. Gemeten naar marktwaarde zitten de Noren rond de twee miljard euro, ver voor op McPhy met 485 miljoen euro. Conclusie: Beide bedrijven laten globaal gezien een vergelijkbare ontwikkeling zien in termen van kengetallen. Toch kan het aandeel Nel in meer kengetallen scoren dan McPhy.
    Eigenlijk maakt dat allemaal ni zoveel uit. Bj de eerste die een 100MW project binnensleept zijn al deze berekende getallen van weinig tel.
  3. [verwijderd] 20 september 2021 16:33
    quote:

    de tuinman schreef op 20 september 2021 14:46:

    www.iex.nl/Nieuws/729158/Plug-Power-i...

    Plug Power investeert in grote groene waterstoffabriek
    Zelf vandaag nog wat extra Plug gekocht. Die zijn erg goed bezig. Mogen wel iets meer PR doen voor zichzelf soms.

    Mooie vooral in dit stuk is dat (zonder subsidies DZR), ze concurrerend verwachten te zijn met diesel. Dus het hele verhaal dat waterstof nooit rendabel gaat zijn is hiermee eigenlijk al ontkracht.
  4. forum rang 10 DeZwarteRidder 20 september 2021 17:35
    quote:

    DennisTK schreef op 20 september 2021 16:33:

    [...]
    Zelf vandaag nog wat extra Plug gekocht. Die zijn erg goed bezig. Mogen wel iets meer PR doen voor zichzelf soms.
    Mooie vooral in dit stuk is dat (zonder subsidies DZR), ze concurrerend verwachten te zijn met diesel. Dus het hele verhaal dat waterstof nooit rendabel gaat zijn is hiermee eigenlijk al ontkracht.
    Je leest niet goed: ze verwachten de waterstof te verkopen voor ca dezelfde prijs als diesel, maar dat wil helemaal niet zeggen dat ze ook winst maken.

    Op dit moment wordt alle waterstof die Plug zelf maakt ver onder de kostprijs verkocht en dat zal nog vele jaren zo blijven.
  5. kiekes 20 september 2021 20:35
    quote:

    Dragstar schreef op 20 september 2021 14:34:

    Ook even LIGHTWAVE LOGIC INC bekeken .
    Enkele dagen dalende trend en nu min 10 % voorbeurs.
    Ondanks goede resultaten in technische vooruitgang.
    Het was idd -10% nu weer in de plus,is inderdaad een achtbaan maar toch een sterk teken dacht ik
  6. forum rang 10 DeZwarteRidder 20 september 2021 22:55
    ’Bank der banken’ waarschuwt voor groene bubbel beleggingen

    Door Redactie DFT
    Updated 49 min geleden
    2 uur geleden
    in FINANCIEEL

    Amsterdam - De snelle groei van groen investeren kan tot een bubbel leiden, zegt de Bank voor Internationale Betalingen (BIS).

    Als voorbeeld noemen economen van de ’centrale bank der centrale banken ’ de prijs van bedrijven die zich met groene energie bezighouden. Die is momenteel hoog in vergelijking met de winsten van deze ondernemingen.

    Meer transparantie zou kunnen helpen bij het voorkomen van zo’n bubbel en het plotseling knappen daarvan. Ook moet duidelijker worden aan welke eisen een aandeel moet voldoen om het stempel ’groen’ te krijgen.

    De prijs van investeringen in bedrijven die zich met groene energie bezighouden is momenteel bijvoorbeeld hoog in vergelijking tot de winsten van deze ondernemingen.

    Belangrijk punt is dat er veel onduidelijkheid is over wat er geldt als een groene of duurzame investering. Door de grote vraag naar deze investeringen vloeit er ook veel geld naar bedrijven die helemaal niet groen zijn.

    Persbureau Bloomberg schatte de wereldwijde markt voor groene investeringen vorig jaar in op ruim 35 biljoen dollar, omgerekend zo’n 30.000 miljard euro. Dat is ongeveer een derde van alle investeringen wereldwijd.

    Ook andere organisaties hebben al aangegeven dat er duidelijker moet worden wat groene investeringen zijn, zoals bijvoorbeeld De Nederlandsche Bank (DNB). Er zijn plannen voor duidelijke regels op Europees niveau voor investeringen in groene en duurzame bedrijven.
    DFT Dagelijks
  7. forum rang 4 Matsversch 21 september 2021 09:35
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 20 september 2021 17:35:

    [...]

    Je leest niet goed: ze verwachten de waterstof te verkopen voor ca dezelfde prijs als diesel, maar dat wil helemaal niet zeggen dat ze ook winst maken.

    Op dit moment wordt alle waterstof die Plug zelf maakt ver onder de kostprijs verkocht en dat zal nog vele jaren zo blijven.
    Iedereen weet ondertussen dat de markt nog niet winstgevend is.
    Iedereen hier investeert hier voor de longterm.
    We kijken naar 5 a 10 jaar. (de meeste toch me dunkt)
    Iedereen weet dat er een dalende trend is in groene energie.
    Dat dagelijks melden hoeft niet, maar toch bedankt
  8. Rotel74 21 september 2021 09:38
    offtopic of niet?

    # EVERFUEL De koers van Everfuel gaat steeds lager. Opvallend is al sinds een week dat zowel in de BIED als in de LAAT (vandaag ook weer) het aantal te (ver)kopen aandelen vaak op 600(!) staat. Iemand die die frequent voorkomende aantallen beter weet te duiden?
    R.
  9. forum rang 4 Matsversch 21 september 2021 09:41
    quote:

    Rotel74 schreef op 21 september 2021 09:38:

    offtopic of niet?

    # EVERFUEL De koers van Everfuel gaat steeds lager. Opvallend is al sinds een week dat zowel in de BIED als in de LAAT (vandaag ook weer) het aantal te (ver)kopen aandelen vaak op 600(!) staat. Iemand die die frequent voorkomende aantallen beter weet te duiden?
    R.
    het shorten van de aandelen helpt niet.
    Uiteraard is dit ook slecht nieuws voor Nel.
  10. forum rang 10 DeZwarteRidder 21 september 2021 09:44
    quote:

    Matsversch schreef op 21 september 2021 09:35:

    [...]Iedereen weet ondertussen dat de markt nog niet winstgevend is.
    Iedereen hier investeert hier voor de longterm.
    We kijken naar 5 a 10 jaar. (de meeste toch me dunkt)
    Iedereen weet dat er een dalende trend is in groene energie.
    Dat dagelijks melden hoeft niet, maar toch bedankt
    Laten we het eens omdraaien: NIEMAND weet zeker of waterstof ooit (zonder subsidies) winstgevend verkocht kan worden.

    Het is dus heel dom om belachelijk veel geld te betalen voor waterstofaandelen zoals NEL.
  11. Katsjinggg 21 september 2021 10:21
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 21 september 2021 09:44:

    [...]

    Laten we het eens omdraaien: NIEMAND weet zeker of waterstof ooit (zonder subsidies) winstgevend verkocht kan worden.

    Het is dus heel dom om belachelijk veel geld te betalen voor waterstofaandelen zoals NEL.
    of laten we het zo formuleren de EU forceert een groene bocht om de Europese economie in een nieuwe industriële revolutie te dwingen in de hoop zo groei te bekomen. (en dat hele groen-jongens-meisjes-x geknuffel is niets meer dan een rookgordijn om steun op te roepen bij de komende generaties, die zich maar al te graag laten van alles wijsmaken in ruil voor aandacht op de sociale media)

    von der Leyen & Timmermans weten ook dat dit niet zonder er massa's veel geld tegenaan te gooien, ze kunnen niet meer terug dus gaat er enkel nog meer en niet minder gesubsidieerd worden
  12. forum rang 10 DeZwarteRidder 21 september 2021 10:25
    quote:

    Katsjinggg schreef op 21 september 2021 10:21:

    [...]of laten we het zo formuleren de EU forceert een groene bocht om de Europese economie in een nieuwe industriële revolutie te dwingen in de hoop zo groei te bekomen. (en dat hele groen-jongens-meisjes-x geknuffel is niets meer dan een rookgordijn om steun op te roepen bij de komende generaties, die zich maar al te graag laten van alles wijsmaken in ruil voor aandacht op de sociale media)
    von der Leyen & Timmermans weten ook dat dit niet zonder er massa's veel geld tegenaan te gooien, ze kunnen niet meer terug dus gaat er enkel nog meer en niet minder gesubsidieerd worden
    Je kunt beter fantaseren over het winnen van de Postcode Loterij.
  13. forum rang 10 DeZwarteRidder 21 september 2021 15:04
    Waterstofplannen vragen vier keer zoveel stroom als totale verbruik in Nederland nu
    Bert van Dijk 20 sept 16:30

    In het kort

    De groene waterstofambities van Nederland vragen om een duizelingwekkende hoeveelheid groene stroom.
    Sommige schattingen laten een stroombehoefte zien die vier keer zo groot is als het totale elektriciteitsverbruik van Nederland nu.
    Voor een belangrijk deel zal groene waterstof daarom worden geïmporteerd uit verre landen als Chili, Australië of Oman.

    ‘Yeeehaaa! Supergoed. Tata kiest voor groen staal en gaat NIET verder met fossiel staal en CO2 dumping’, twitterde PvdA-kamerlid Joris Thijssen vorige week over de aankondiging van staalfabrikant Tata Steel om in de toekomst met behulp van groene stroom staal te gaan maken. Donald Pols, directeur van Milieudefensie kan zijn geluk ook niet op. ‘Enorm belangrijke stap Tata Steel NL: voor Tata, omwonenden, en Nederland. [...]’

    Het enthousiasme spruit voort uit het plan dat Tata aardgas wil gaan inruilen voor schoon waterstofgas. In tegenstelling tot aardgas komt daar bij de verbranding geen CO2 bij vrij. Goed voor het klimaat dus.

    Maar hoe realistisch zijn de groene waterstofplannen van Tata Steel eigenlijk? In het rapport waarop Tata zijn plannen baseert, staat dat het staalbedrijf in eerste instantie nog waterstof zal gebruiken dat wordt gemaakt van aardgas. De CO2 die daarbij vrijkomt zal voor een deel worden afgevangen en opgeslagen. Pas vanaf 2030 wil Tata geleidelijk overgaan op waterstof die wordt gemaakt met wind- of zonne-energie.
    Warmtenet in Zutphen

    Tot die tijd zullen Nederlandse windmolens en zonnepanelen vooral worden gebruikt om het Nederlandse elektriciteitsnet te verduurzamen en minder afhankelijk te maken van kolen en gas. Daarna moeten vooral windturbines op zee groene stroom gaan leveren aan de zogenoemde elektrolysers waarmee waterstof wordt gemaakt, die Tata en de rest van de industrie moet gaan vergroenen.

    Maar de omvang van die operatie is gigantisch. Er zijn alleen al voor Tata Steel 6 gigawatt aan windparken op zee nodig. Ter vergelijking: op dit moment staat er 2,5 gigawatt in de Noordzee en worden plannen uitgevoerd om dat naar 11,5 gigawatt uit te breiden in 2030.

    6 gigawatt alleen voor Tata. Het roept de vraag op hoe realistisch alle groene waterstofplannen zijn.

    Enorme groei verwacht

    Een overzicht van alle aangekondigde projecten in Nederland, samengesteld door de Topsector Energie, telt maar liefst 150 pagina’s. Met namen als GreenH2UB, H2-Fifty, SeaH2Land en NortH2 hebben grote multinationals als Shell, BP, Orsted, Nouryon en Vattenfall, maar ook kleine partijen als de Hydrogen Mill in Sint Philipsland projecten in de pijplijn.

    Stel dat alle plannen worden uitgevoerd en met groene stroom worden gevoed, hoeveel groene stroom is er dan eigenlijk nodig? Het FD raadpleegde een aantal experts.

    'De totale waterstofvraag in Nederland is zo'n 1,5 miljoen ton. Als je dat uit windstroom zou willen maken, heb je ongeveer 15 gigawatt aan opgesteld windvermogen op zee nodig', zegt René Peters, waterstofexpert bij TNO. 'Dat is alleen de huidige vraag. De verwachting is dat die de komende decennia enorm gaat toenemen.'
    Synthetische brandstoffen

    Hoe groot de vraag uiteindelijk precies wordt, weet niemand. Dat hangt van heel veel factoren af. Er is bijvoorbeeld veel onzekerheid over het gebruik van waterstof door zwaar transport en in synthetische brandstoffen voor de scheep- en luchtvaart.

    Onderzoeksbureau CE Delft verwacht dat voor de waterstofplannen in 2050 zo’n 400 à 450 terrawattuur aan groene stroom nodig zal zijn. 'Dat is vier keer zoveel als het totale elektriciteitsverbruik in Nederland op dit moment', zegt Frans Rooijers, directeur van CE Delft. ‘Dan kom je op 100 gigawatt aan windenergie die je nodig hebt.'
    Wensdenken

    Andere deskundigen komen met vergelijkbare of zelfs nog hogere schattingen. En dus rijst de vraag: kan Nederland die hoeveelheden groene stroom überhaupt zelf produceren of halen we de groene waterstof straks ergens anders vandaan?

    Lees het volledige artikel: fd.nl/bedrijfsleven/1413334/waterstof...
3.100 Posts
Pagina: «« 1 ... 118 119 120 121 122 ... 155 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium drie voorbeelden van IEX Premium: de exclusieve content op de site, de app op een smartphone en IEX Magazine.

Benieuwd naar onze analyses en kooptips?

Word nu abonnee van IEX en krijg onbeperkt toegang tot onze (koop)tips en succesvolle modelportefeuilles. Nu 3 maanden voor slechts €19,95! Profiteer van 58% korting!

Word abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links