Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel SBM Offshore AEX:SBMO.NL, NL0000360618

  • 14,400 18 apr 2024 15:56
  • -0,010 (-0,07%) Dagrange 14,180 - 14,470
  • 254.531 Gem. (3M) 531,8K

SBM Offshore - on topic - 2021 Alles over SBM Offshore

1.412 Posts
Pagina: «« 1 ... 53 54 55 56 57 ... 71 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 N audio 13 september 2021 21:04
    quote:

    Dire Straits schreef op 10 september 2021 09:52:

    Die daling naar de €12 had toch een reden?
    SBM staat er goed voor. Ze hebben ook niet weer een koersdoelverhoging gehad.
    Al met al zou ik niet weten waarom de koers zou zakken. Maar zekerheid heb je nooit en van winstnemen is nog nooit iemand slechter geworden
    Staan er zeker niet verkeerd voor.
    Bomvol orderboek. Mijn redenering was meer dat het inclusief inkoopprogramma maar niet door de 16 Euro wil.
    Het inkoopprogramma loopt zoetjes aan richting het eind. Was fors, tot 250.000 stuks per dag.
    Nu kan het zijn dat de koers erna minder steun ondervindt (er worden minder aandelen per dag gekocht), en de koers is minder gestut. Het aandeel zakt weg. Of: het aandeel werd een beetje binnen de bandbreedte gehouden die we de laatste tijd zagen, en kan nu doorstijgen. Wie weet.
    Ik heb geen kristallen bol helaas, en had teveel stukjes om het te "gokken"
    Dat waren mijn beweegredenen om winst te pakken.
  2. Hansbeleg 14 september 2021 20:10
    quote:

    Dutchtenor schreef op 14 september 2021 19:42:

    Hallo Hans, ik zie op beide pagina’s dezelfde gegevens in een iets afwijkende opmaak; 50,49% Misschien dat je verkeerd kijkt?
    Bij de ene staat:

    Percentage of program completed as at August 11, 2021 50.49%

    Bij de andere:

    Percentage of program completed as at September 8, 2021 50.49%

  3. calvaille 15 september 2021 15:19
    Ik heb mijn positie (geschreven puts en een heel zwik aandelen) in de afgelopen jaren alleen maar uitgebreid, maar ik constateer dat het ondanks de briljante vooruitzichten de koers niet ècht door het dak gaat. Na het opkoopprogramma denk ik dat een terugval heel waarschijnlijk is.

    Er is minder animo voor oliesector, met lagere multiples voor alle bedrijven. Enige 'muziek' die bij SBM in de toekomst in de koers zit, is de windenergie-floaters. Maar dat gaat nog een hele tijd duren voordat daar echte orders (= geen pilot-projecten) voor komen. Ik denk dan aan 2-3 jaar op zijn minst.

    Dus ik gebruik het opkoopprogramma om mijn positie wat terug te schroeven (puts doorrollen naar lagere aantallen en lagere uitoefenprijzen, call opties schrijven).

    quote:

    N audio schreef op 13 september 2021 21:04:

    [...]
    Staan er zeker niet verkeerd voor.
    Bomvol orderboek. Mijn redenering was meer dat het inclusief inkoopprogramma maar niet door de 16 Euro wil.
    Het inkoopprogramma loopt zoetjes aan richting het eind. Was fors, tot 250.000 stuks per dag.
    Nu kan het zijn dat de koers erna minder steun ondervindt (er worden minder aandelen per dag gekocht), en de koers is minder gestut. Het aandeel zakt weg. Of: het aandeel werd een beetje binnen de bandbreedte gehouden die we de laatste tijd zagen, en kan nu doorstijgen. Wie weet.
    Ik heb geen kristallen bol helaas, en had teveel stukjes om het te "gokken"
    Dat waren mijn beweegredenen om winst te pakken.
  4. Panache 06 15 september 2021 20:27
    Website van SBMO:
    Percentage of program completed as at September 15, 2021 62.45%.

    In de periode van 9 t/m 15 september werden 1.149.000 aandelen terug gekocht (bijna 12% meer dan in de vorige verslagperiode; 230.000 gemiddeld) en wel als volgt:

    September 9, 2021 242.000 EUR 15,64 EUR 3.783.972
    September 10, 2021 209.000 EUR 15,59 EUR 3.257.307
    September 13, 2021 235.000 EUR 15,61 EUR 3.669.333
    September 14, 2021 230.000 EUR 15,64 EUR 3.596.290
    September 15, 2021 233.000 EUR 15,54 EUR 3.620.101

    In dit tempo zou het volledige terugkoopprogramma na zo'n 3 weken kunnen zijn voltooid.
  5. Dire Straits 15 september 2021 20:33
    quote:

    calvaille schreef op 15 september 2021 15:19:

    Ik heb mijn positie (geschreven puts en een heel zwik aandelen) in de afgelopen jaren alleen maar uitgebreid, maar ik constateer dat het ondanks de briljante vooruitzichten de koers niet ècht door het dak gaat. Na het opkoopprogramma denk ik dat een terugval heel waarschijnlijk is.

    Er is minder animo voor oliesector, met lagere multiples voor alle bedrijven. Enige 'muziek' die bij SBM in de toekomst in de koers zit, is de windenergie-floaters. Maar dat gaat nog een hele tijd duren voordat daar echte orders (= geen pilot-projecten) voor komen. Ik denk dan aan 2-3 jaar op zijn minst.

    Dus ik gebruik het opkoopprogramma om mijn positie wat terug te schroeven (puts doorrollen naar lagere aantallen en lagere uitoefenprijzen, call opties schrijven).

    [...]
    Het verbaast mij ook dat de koers zo blijft hangen. De olieprijs is flink gestegen vandaag en wij sluiten vandaag in het rood af. Dat zet bij mij vraagtekens
    Kan er iemand een uitleg geven?
  6. forum rang 7 ff_relativeren 15 september 2021 20:45
    quote:

    Dire Straits schreef op 15 september 2021 20:33:

    [...] Het verbaast mij ook dat de koers zo blijft hangen. De olieprijs is flink gestegen vandaag en wij sluiten vandaag in het rood af. Dat zet bij mij vraagtekens
    Kan er iemand een uitleg geven?
    Hoi @ Dire Straits, dat de beurskoers van SBM Offshore niet dagelijks mee gaat met de prijs van ruwe olie, is alleen maar logisch. SBM verhandelt immers geen olie. Het koopt ook geen olie in. SBM Offshore is een voorfinancierder, een bouwer, verhuurder, en verkoper van produktieplatformen op zee. Hun produktieschepen, FPSO's , worden 20 tot 30 jaar lang gebruikt om hetzij olie, hetzij gas, te winnen uit de zeebodem.

    De dagelijkse verhuurprijs staat los van de schommelingen van de olieprijs. Het is een fixed dayrate. Het voordeel hiervan is, dat je heel veel jaren vooruit kunt becijferen wat er als omzet binnen komt. Lekker stabiel en voorspelbaar. Het nadeel ervan is, dat SBM nooit mee zal gaan op een hype in de olie- of gasprijzen.

    SBM verhuurt en verkoopt niet alleen de complete produktieschepen, maar ook onderdelen voor schepen die zij niet zelf mochten maken. Denk aan reusachtige Turrets. Zo heeft SBM Offshore stabiele inkomsten uit jarenlange verhuur (Lease & Operate), plus incidentele inkomsten uit het maken en verkopen van onderdelen (Turnkey) , plus stevige inkomsten uit de bouw (milestone payments) en verkoop (Sale) van complete FPSO's.

    Die jarenlange vooruitzichten van inkomsten zijn ook nodig, vanwege de enorme terugverdientijd van de voorfinanciering. Bedenk dat een produktieschip (FPSO) makkelijk $ 1 miljard of meer kan kosten.
  7. Dutchtenor 16 september 2021 07:37
    SBM Offshore completes US$1.6 billion financing of Sepetiba

    September 16, 2021

    SBM Offshore is pleased to announce it has completed the project financing of FPSO Sepetiba for a total of US1.6 billion, which is the largest project financing in the Company’s history.

    The project financing was secured by a consortium of 13 international banks with insurance cover from Export Credit Agencies (ECA): Nippon Export and Investment Insurance (NEXI) and SACE S.p.A. A letter of intent was received from China Export & Credit Insurance Corporation (Sinosure) which intends to join this transaction by the end of the year and will replace a portion of the commercial banks’ commitments.

    The facility is composed of four separate tranches with a 4.3% weighted average cost of debt, a fourteen-year post-completion maturity for the ECA covered tranches and a fifteen-year post-completion maturity on the uncovered tranches.

    FPSO Sepetiba is owned and operated by a special purpose company owned by affiliated companies of SBM Offshore (64.5%) and its partners (35.5%). The vessel has a processing capacity of up to 180,000 barrels of oil per day, a water injection capacity of 250,000 barrels per day, associated gas treatment capacity of 12 million standard cubic meters per day and a minimum storage capacity of 1.4 million barrels of crude oil. The FPSO will be spread moored in approximately 2,000 meters water depth.

    FPSO Sepetiba will be deployed at the Mero field in the Santos Basin offshore Brazil, 180 kilometers offshore Rio de Janeiro. The Libra block, where the Mero field is located, is under Production Sharing Agreement to a Consortium comprised of Petrobras, as the Operator, with 40 percent, Shell Brasil with 20 percent, TotalEnergies with 20 percent, CNODC with 10 percent and CNOOC Limited with 10 percent interest. The Consortium also has the participation of the state-owned company Pré-Sal Petróleo SA (PPSA), as manager of the Production Sharing Contract.
  8. forum rang 10 voda 16 september 2021 07:48
    SBM rondt financiering van Sepetiba af
    Ter waarde van 1,6 miljard dollar.

    (ABM FN-Dow Jones) SBM Offshore heeft de projectfinanciering van de FPSO Sepetiba, ter waarde van 1,6 miljard dollar, afgerond. Dit maakte de Nederlandse oliedienstverlener donderdag voorbeurs bekend.

    Een consortium van dertien internationale banken droegen bij aan de financiering. Bovendien heeft China Export & Credit Insurance Corporation de intentie om aan het einde van het jaar een bijdrage te leveren, waarmee het een deel van de financiering van het bankconsortium overneemt.

    De kredietfaciliteit bestaat uit vier tranches met een gemiddelde rente van 4,3 procent en een looptijd van veertien tot vijftien jaar.

    De FPSO Sepetiba, die zal worden ingezet in Brazilië, is in bezit van een zogenoemde special purpose company, waar SBM een belang van 64,5 procent in heeft en partners het resterende belang. Het schip heeft een capaciteit van 180.000 olievaten per dag en kan minimaal 1,4 miljoen vaten olie opslaan.

    Door: ABM Financial News.

    info@abmfn.nl

    Redactie: +31(0)20 26 28 999
  9. calvaille 16 september 2021 14:34
    Zoals verwacht van ff een zéér duidelijke omschrijving van wat SBM doet.

    Kleine toevoeging: de waarde van SBM is natuurlijk wel indirect afhankelijk van de olieprijs. Bij een hoge olieprijs (zeg 100 USD/vat) is er veel drang voor oliebedrijven om aan exploratie te doen, en een steeds groter deel daarvan moet in de diepe zee (waar SBM gespecialiseerd in is). Dus een hoge olieprijs en vooral een voorspelde hoge olieprijs voor de komende jaren (dat ligt weer aan de forecasters bij de oliebedrijven, en aan de verwachting wat de economie gaat doen) leidt tot investeringen in exploratie, wat weer leidt tot orders voor SBM zodra er velden worden gevonden die ontgonnen moeten worden.

    Een heel erg lage olieprijs (zeg 15 USD/vat) maakt dat veel deap sea projecten niet uit kunnen en niet zullen worden ontwikkeld, en oliebedrijven geen FPSO's willen aanschaffen of huren.

    Maar goed, deze correlatie is alleen lange termijn. Dus een hogere olieprijs gedurende enkele weken vanwege een orkaan in de golf van mexico heeft totaal geen impact voor SBM, maar voor oliebedrijven (RDS/BP etc) ligt dit anders - daar heeft het een direct financieel effect.

    quote:

    ff_relativeren schreef op 15 september 2021 20:45:

    [...]
    Hoi @ Dire Straits, dat de beurskoers van SBM Offshore niet dagelijks mee gaat met de prijs van ruwe olie, is alleen maar logisch. SBM verhandelt immers geen olie. Het koopt ook geen olie in. SBM Offshore is een voorfinancierder, een bouwer, verhuurder, en verkoper van produktieplatformen op zee. Hun produktieschepen, FPSO's , worden 20 tot 30 jaar lang gebruikt om hetzij olie, hetzij gas, te winnen uit de zeebodem.

    De dagelijkse verhuurprijs staat los van de schommelingen van de olieprijs. Het is een fixed dayrate. Het voordeel hiervan is, dat je heel veel jaren vooruit kunt becijferen wat er als omzet binnen komt. Lekker stabiel en voorspelbaar. Het nadeel ervan is, dat SBM nooit mee zal gaan op een hype in de olie- of gasprijzen.

    SBM verhuurt en verkoopt niet alleen de complete produktieschepen, maar ook onderdelen voor schepen die zij niet zelf mochten maken. Denk aan reusachtige Turrets. Zo heeft SBM Offshore stabiele inkomsten uit jarenlange verhuur (Lease & Operate), plus incidentele inkomsten uit het maken en verkopen van onderdelen (Turnkey) , plus stevige inkomsten uit de bouw (milestone payments) en verkoop (Sale) van complete FPSO's.

    Die jarenlange vooruitzichten van inkomsten zijn ook nodig, vanwege de enorme terugverdientijd van de voorfinanciering. Bedenk dat een produktieschip (FPSO) makkelijk $ 1 miljard of meer kan kosten.
1.412 Posts
Pagina: «« 1 ... 53 54 55 56 57 ... 71 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links