Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,825 19 apr 2024 13:38
  • -0,155 (-2,59%) Dagrange 5,730 - 5,925
  • 277.169 Gem. (3M) 304,1K

Tom Tom September 2021 in de aanloop naar de Q3 cijfers (14-10-2021) is €6,- het koersdoel

2.479 Posts
Pagina: «« 1 ... 71 72 73 74 75 ... 124 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 16 september 2021 14:14
    quote:

    win some... schreef op 16 september 2021 13:49:

    [...]

    Omzet zakelijk. Automotive en Enterprise
    2010: EUR 310 miljoen, hardware en software
    2015: EUR 248 miljoen, uitsluitend software
    2021: EUR 415 miljoen
    2023: EUR 550 miljoen (outlook)

    De afgelopen 11 jaar een CAGR van nog geen 3%. Volgens mij groeide Amazon toch iets meer. Vandaar dat beleggers bij TT wel klagen. Het moet allemaal in de toekomst nog waargemaakt worden qua resultaten.
    Nope. 2010 was automotive nog hardware. Meer dan 500.000 inbouwsystemen in auto’s waarbij tomtom als het ware een PND in een dashboard bracht. Die 2010 omzet is vooral hardware en een beetje software en kaarten. Daarna ging Automotive in transitie om zich alleen op kaarten, verkeersinfo en software te richten als losse componenten. Beter dus om 2015 als referentiepunt te nemen. Of van ‘21 tot ‘23.
  2. forum rang 7 sniklaas 16 september 2021 14:35
    quote:

    *JustMe* schreef op 16 september 2021 13:13:

    [...]
    Ik heb daar nooit een belegger over horen klagen.
    kijk eens naar de koersaanwas van @AMZN en vergelijk die met de koersaanwas van @TOM2;
    www.google.com/finance/quote/AMZN:NAS...

    Dan begrijp zelfs jij waarom de beleggers in het aandeel AMAZON niet klagen....
  3. forum rang 6 win some... 16 september 2021 14:38
    quote:

    *JustMe* schreef op 16 september 2021 14:14:

    [...]

    Nope. 2010 was automotive nog hardware. Meer dan 500.000 inbouwsystemen in auto’s waarbij tomtom als het ware een PND in een dashboard bracht. Die 2010 omzet is vooral hardware en een beetje software en kaarten. Daarna ging Automotive in transitie om zich alleen op kaarten, verkeersinfo en software te richten als losse componenten. Beter dus om 2015 als referentiepunt te nemen. Of van ‘21 tot ‘23.
    2015-2021 is een Cagr van 9%, nog te weinig.
    2021-2013 is een Cagr van 15%, dat begint er op te lijken. Maar moet nog wel waargemaakt worden.

    Pas wanneer TT de omzet 2 jaar achter elkaar met 15% weet te laten stijgen en tegelijkertijd de kostenstijging onder de 5% per jaar blijft, is er uitzicht dat de beloftes van de CMD worden waargemaakt. Meer investeren kan wel, maar dan moet er ook uitzicht zijn op meer groei. En dit moet ook nog eens overtuigend worden gecommuniceerd.

  4. forum rang 6 boem! 16 september 2021 14:43
    Het is cristal clear dat na het Corona jaar ookdit chiptekort jaar als verloren mag worden beschouwd.

    Van de mooi oplopende omzetten van 245 mio in 2017 naar 318 mio en 381 mio in resp 2018 en 2019 zien we niets maar terug.

    2020 werd afgesloten met 282 mio en ook dit jaar zal de omzet tegenvallen.

    indien het herstel intreedt in het 4q zal maximaal de omzet uit 2018 geevenaard kunnen worden.

    BIj een verder herstel in 2022 zie ik evenaring van de omzet uit 2019 mogelijk( 3 jaar stilstand).

    Indien je uitgaat van deze cijfers en Enterprisee boekt een CAGR van 15% (2021 175 mio) is het verdienmodel uit het vergezicht nog immer valide.

    Prod omzet 2021 495 mio
    Idem 2022 580 mio
    idem 2023 665 mio

  5. forum rang 7 sniklaas 16 september 2021 15:21
    quote:

    boem! schreef op 16 september 2021 15:02:

    De achteruitgang tov het laatste "normale jaar" is voor iedereen duidelijk het gevolg van buiten de invloedsfeer vallende gebeurtenissen.

    Zonder Corona had TT al voor op het schema uit het vergezicht gelegen.

    TOMTOM kent geen normale jaren en dat wordt in de toekomst nog lastiger, er is altijd wel een aspect dat hun verwachtingen verstoord, is het niet GOOGLE, US$ koers, CORONA, CHIPS, inherent voor een bedrijf dat weliswaar contracten heeft afgesloten maar niet het moment van de afname kan bepalen..

    TOMTOM, ontwikkelt het product en houdt het up to date maar de klant bepaald wanneer het wordt geleverd..

    Kijken of ik mijn slager ook zover kan krijgen dat het vlees wordt bewaard, bewerkt en dat de beste man of vrouw het op het juiste moment op mijn barbeque legt en tijdig omdraait.

    En smaakt het niet naar mijn tevredenheid of zitten er teveel pezen in wordt er niet afgerekend..
  6. [verwijderd] 16 september 2021 15:35
    quote:

    hvasd2 schreef op 16 september 2021 15:23:

    Ja er is altijd wel wat tijdens de cijfers en zelden in het voordeel..
    Zelfs bij het Brexit-referendum was TT een van de grootste dalers. Het is niet verwonderlijk dat zelfs een grote believer als Rick Breda het vaak over koersmanipulatie heeft.

    Om fiscale redenen mag het aandeel niet omhoog, ook al worden de geldschieters van de FF daarmee benadeeld. Zíj hebben de PND uitgevonden dus het geld is alleen voor hen. Iets met Nederlandse kruideniersmentaliteit.
  7. forum rang 7 Dutchy Ron 16 september 2021 15:41
    TomTom zou moeten overwegen om geanonimiseerde data te verkopen. VISA had in een ruim 700 euro in de jaarcijfers staan als overige inkomsten. Er zijn veel hedge fundsen gebaat bij het aantal auto’s wat stopt bij een supermarktketen, of IKEA en of dat aantal af-/toeneemt. Dan kan men zelf inschatten of de omzet van IKEA is toegenomen en de cijfers beter zullen zijn, zodat ze alvast wat aandeeltjes kunnen inslaan. Dat is een voorbeeld van op een legale manier gebruik maken van data.

    Misschien breng ik HG hiermee op een idee. Je kunt nog steeds de privacy garanderen van je eindgebruikers maar wel de EIGEN data verkopen op een legale manier. De data van OEM’s kun je niet verhandelen natuurlijk. Maar er zullen best legale mogelijkheden zijn op dit gebied. TT doet te weinig met de data op dit moment.
  8. forum rang 6 win some... 16 september 2021 15:51
    quote:

    Dutchy Ron schreef op 16 september 2021 15:41:

    TomTom zou moeten overwegen om geanonimiseerde data te verkopen. VISA had in een ruim 700 euro in de jaarcijfers staan als overige inkomsten. Er zijn veel hedge fundsen gebaat bij het aantal auto’s wat stopt bij een supermarktketen, of IKEA en of dat aantal af-/toeneemt. Dan kan men zelf inschatten of de omzet van IKEA is toegenomen en de cijfers beter zullen zijn, zodat ze alvast wat aandeeltjes kunnen inslaan. Dat is een voorbeeld van op een legale manier gebruik maken van data.

    Misschien breng ik HG hiermee op een idee. Je kunt nog steeds de privacy garanderen van je eindgebruikers maar wel de EIGEN data verkopen op een legale manier. De data van OEM’s kun je niet verhandelen natuurlijk. Maar er zullen best legale mogelijkheden zijn op dit gebied. TT doet te weinig met de data op dit moment.
    Ik denk dat het idee binnen TT wel bekend is. Voor zover men er in de toekomst nog iets meer mee wil gaan doen is alle kennis mbt klanten, looptijd en inhoud van contracten, werkwijze etc. inmiddels tot in detail bij de concurrent bekend.

    www.globenewswire.com/news-release/20...
  9. harrysnel 16 september 2021 16:00
    quote:

    *JustMe* schreef op 16 september 2021 13:45:

    De misleiding door Elon Musk en in het verleden Amnon Shashua

    www.linkedin.com/pulse/lidar-end-musk...
    Justin, leuk om weer jouw bijdragen te lezen dat is wederzijds.

    Je stelt eerder in dit draadje dat je mijn postings waardeerde maar “...dat ik op een bepaald moment een andere afslag heb genomen”. Ik begrijp waar je op doelt, de toon en focus van mijn postings is veranderd. Als ik erover nadenk kan ik het kantelpunt terughalen en zal uitleggen wat hiervoor de reden is.

    Toen jij mijn berichtjes goed kon waarderen zaten we op dezelfde lijn. TomTom ziet verkoop kastjes teruglopen vanwege Google op mobiel. Er moet een omslag gemaakt worden naar inbouw. Een cruciaal contract wordt afgesloten met Apple; partij die meer is dan alleen klant. Jij ziet de waarde daarvan net als ik. Verheugen ons over de deal met VW voor autonome auto. Samenwerking met Bosch voor Road DNA krijgt ook rond die tijd (eind 2014 ) vorm. Koers stijgt van eind 2014 naar zomer 2015 van E5 naar E10. Nokia Here komt in de verkoop. We zitten op 1 lijn dat TT in strategische positie zit na verkoop van HERE aan autobouwers. We zien beiden dat TomTom van consument naar BtoB gaat. Naar hogere marges op software in vergelijking met de lage marge op de kastjes. Dat TT een waardering verdient als SAAS bedrijf ipv achterhaald Consumentenmerk. We wisselen ideeën uit over de te volgen tactiek om zoveel mogelijk garen te spinnen bij strijd tussen autobouwers en Big Tech. En ook over de bluf van Shashua....kortom we zijn het bijna altijd eens over de strategische ontwikkelingen in de markt en vinden dat TomTom daarbij de juiste stappen zet. Gek genoeg......we zitten wat dit alles betreft ook nu nog steeds op dezelfde lijn en er is niemand afgeslagen.

    Maar waar het bij mij vervolgens gaat wringen is het totaal gebrek aan inspanning vanuit TomTom om de markt duidelijk te maken dat de juiste strategische stappen worden gezet. De BU Consumer blijft de krantenkoppen bepalen. Doodlopende weg TomTom, nu keren als het kan.....schijtleuke titels lees je iedere cijferpublicatie. Het geklooi met Sports, scooternavigatie, geit met Bandit, fitnesstrackers in 10 kleuren....het kost niet alleen geld maar het haalt ook de focus weg van Automotive/Licensing waar wel goede stappen worden gezet. In het BNR interview nav overname Autonomos dat ik hier plaatste gaat het weer over Consumer. De bluf van Shashua die je hierboven aanhaalt....ik verwacht dat TomTom daar dan wat tegenover stelt op de CES in januari 2016. Harold zeg dan iets in de zin van “het is onzeker hoe de uiteindelijke technologie eruit zal zien”. Slap. Contract met Harman op diezelfde CES blijft binnenskamers. Eerder al was er geklooi met een VW deal die uitlekte en ontkent moest worden. Een uitspraak over Nissan wordt later van gemaakt dat Goddijn Subaru bedoelde. Google-Renault blijkt maar om twee modellen te gaan maar de CFO komt met een doemverhaal....

    Aanvankelijk dacht ik dat het vooral onkunde was van TomTom om een duidelijk verhaal te brengen waarom je het aandeel zou moeten kopen.

    Er waren echter ook andere signalen, dat het geen onkunde is maar dat TomTom bewust het belang van de “normale” aandeelhouder aan de laars is gaan lappen. De RvC, waar vroeger grote namen inzaten als van den Bergh (VNU) en Vuursteen (Heineken), werd gevuld met mensen als Elberse, een prof uit VS die niet eens het fatsoen had om ooit de AVA te bezoeken. Inmiddels heeft de RvC een enorm hoog Private Equity gehalte en is het (mijn mening) ipv een controlerend orgaan een hecht clubje gelijkgestemden. Zal daar later op terug komen want heb mogelijk wat interessante dingen ontdekt. De CFO werd doorgeschoven vanuit Investor Relations en ook daar hoeft geen tegengas van verwacht te worden. Het hoofd van Investor Relations, Bisera, is weggegaan en haar opvolger vervult deze rol nu naast haar baan als Controller bij TT. De overige investor Relations medewerkers die op website stonden (zoals Bruno Pruili) zijn ook weg. Terwijl bieders rond Here cirkelen geeft Goddijn aan dat TT niet te koop is. Hij benadrukt dat een aantal keer maar daarbij schetst hij geen aantrekkelijk zelfstandig scenario, “het wordt een lange weg”. Als aandeelhouder is dat klap in het gezicht en omdat Goddijn en consorten meerderheid hebben is het zelfstandig blijven geen loos dreigement. Om beleggers mee te krijgen met zelfstandig scenario moet je naar Roadshows gaan. ING Benelux conferentie die onlangs plaatsvond....TT neemt niet deel. Dat terwijl de twee TT volgers die daar bij ING nu werkzaam zijn (Hesselink en Zwartsenburg) TT jarenlang op koop hadden staan. ING verlaagt koersdoel en TT laat de conferentie gewoon schieten. Op die manier krijg je geen kopers in het aandeel. Op die manier kun je het investeringsverhaal nooit duidelijk krijgen. En het is mijn conclusie dat TT dit ook niet wil.

    Het resultaat van bovenstaande is volgens mij samen te vatten als: TomTom is een aantrekkelijk bedrijf qua assets om in te beleggen maar een ramp voor aandeelhouders geweest omdat TomTom bewust de waarde niet in de beurskoers laat lopen. Daarom kan ik als jarenlang aandeelhouder vanaf 2016 niet langer over “de juiste strategische stappen schrijven” en heb ik een afslag genomen qua inhoud van postings omdat dit aspect waar we het vooral eens over zijn niet bepalend is voor de koers van het aandeel TomTom . Wat heeft het voor zin om te schrijven dat TT goed bezig is als we daar toch niets van terugzien in de beurskoers?
  10. [verwijderd] 16 september 2021 16:21
    quote:

    harrysnel schreef op 16 september 2021 16:00:

    [...]

    Maar waar het bij mij vervolgens gaat wringen is het totaal gebrek aan inspanning vanuit TomTom om de markt duidelijk te maken dat de juiste strategische stappen worden gezet. De BU Consumer blijft de krantenkoppen bepalen. Doodlopende weg TomTom, nu keren als het kan.....schijtleuke titels lees je iedere cijferpublicatie. Het geklooi met Sports, scooternavigatie, geit met Bandit, fitnesstrackers in 10 kleuren....het kost niet alleen geld maar het haalt ook de focus weg van Automotive/Licensing waar wel goede stappen worden gezet. In het BNR interview nav overname Autonomos dat ik hier plaatste gaat het weer over Consumer.

    De bluf van Shashua die je hierboven aanhaalt....ik verwacht dat TomTom daar dan wat tegenover stelt op de CES in januari 2016. Harold zeg dan iets in de zin van “het is onzeker hoe de uiteindelijke technologie eruit zal zien”. Slap. Contract met Harman op diezelfde CES blijft binnenskamers. Eerder al was er geklooi met een VW deal die uitlekte en ontkent moest worden. Een uitspraak over Nissan wordt later van gemaakt dat Goddijn Subaru bedoelde. Google-Renault blijkt maar om twee modellen te gaan maar de CFO komt met een doemverhaal....

    Twee alineas gekopieerd.

    Wat je in alinea 1 schrijft is toch beste oude koek? Ik zei ook dat als je naar tomtom uit die fase terugkijkt, bijvoorbeeld een videootje ziet, je toch een bepaald ongemak ervaart. TomTom hinkte in die tijd nog teveel op meerdere gedachten. Dat speelt nu niet meer. Terug naar de core en build from the core. Hoewel ik nu ik dat sports stuk soort van verplicht moest teruglezen wel dacht: 200 mio break-even, daarboven winstgevend. Had best gekund met wat langere adem. Alleen het merk vertroebelt doordat geit en adas ver uit elkaar liggen.

    De tweede alinea herken ik. Als Google-Renault slechts over 2 modellen gaat, waarom dan zo lang stilte terwijl iedereen TT het beschrijft alsof het ten dode is opgeschreven. Tegelijkertijd zit daar ook iets inconsistents in bij reporters en beleggers. De reactie van Vincent Everts was toen mooi: “tomtom is al tien keer ten dode opgeschreven en blijkt toch steeds weer toekomst te hebben”.

    Dan vraag ik me af waar dat fatalistische van journaille en beleggers vandaan komt. Hoe kan het bijvoorbeeld dat enerzijds gezegd kan worden dat tomtom niet groot genoeg is voor X, Y of Z. Terwijl als er een startup langskomt met nog geen honderdste van het budget van TomTom ineens wel een bedreiging is en dan niet te klein zou zijn voor X, Y, Z. Ik denk dat er misschien in plaats van een AVA een trauma verwerking avond moet plaatsvinden.

    Wat ik nu belangrijk vind is dat Consumer PND slechts 100 miljoen doet. Ik hoop niet eens dat het meevalt en ineens meer dan dat is. Het is gewoon technisch onmogelijk voor Consumer om tomtom te laten krimpen, een omzet onder nul kan niet. Tegelijkertijd hebben Automotive en Enterprise nooit tegengevallen. Er wordt hier door sommigen bijvoorbeeld veel gesproken over Vigreux. Ik vind haar minder relevant dan bijvoorbeeld een Saucier op Automotive of Strijbosch op autonoom rijden. Die mensen maken op mij een goede indruk.
2.479 Posts
Pagina: «« 1 ... 71 72 73 74 75 ... 124 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links