Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel BE Semiconductor Industries AEX:BESI.NL, NL0012866412

  • 139,000 24 apr 2024 17:37
  • 0,000 (0,00%) Dagrange 135,800 - 139,550
  • 668.609 Gem. (3M) 488,5K

BE Semiconductor - jaardraadje 2021

5.236 Posts
Pagina: «« 1 ... 186 187 188 189 190 ... 262 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 roloff 12 september 2021 18:07
    Besi is voor mij (net als ASML) echt lange termijn werk. Euro-tje er bij of euro-tje er af ... het zal wel ;-)

    We bevinden ons bij de huidige 80 euro ongeveer midden in het lange termijn stijgende trendkanaal.

    Bovenzijde lange termijn stijgende trend (dus lijn over de toppen) is momenteel bij circa 160 beland.

    nb. logaritmische schaal: www.tradingview.com/chart/BESI/8nk010...

    Suk6 allen. gr. R
  2. forum rang 9 nine_inch_nerd 12 september 2021 18:09
    Blijft een issue.

    Autofabrikanten lijden onder groeiend tekort aan computerchips


    Autofabrikanten over de hele wereld leveren minder en minder auto's af. Belangrijkste oorzaak is het tekort aan computerchips, dat de laatste weken is toegenomen. General Motors legt komende twee weken acht van zijn Amerikaanse fabrieken stil, concurrent Ford halveert zijn diensten en stopt voorlopig met het produceren van pick-ups.

    Dat komt bovenop het nieuws dat de grootste autoproducent van Europa, Volkswagen, vrijdag bekendmaakte in augustus 22% minder auto's te hebben afgeleverd dan een jaar eerder. Voornaamste oorzaak is het tekort aan de voor auto's steeds belangrijker wordende computerchips. Volkswagen-dochter Skoda bouwt dit jaar 100.000 wagens minder door de tekorten, liet Skoda-topman Thomas Schäfer zaterdag optekenen in de Augsburger Allgemeine.

    Omzetverlies van $61 mrd

    Volgens nieuw onderzoek van IHS Markit zal het chiptekort ertoe leiden dat er dit kwartaal wereldwijd 700.000 minder auto's worden geproduceerd. Het totale omzetverlies zal volgens persbureau Bloomberg eind dit jaar oplopen tot $61 mrd.

    Autoproducenten hoopten eerder dit jaar dat de chiptekorten de komende maanden zouden afnemen. Een hogere vaccinatiegraad onder personeel en heropenende economieën zouden daartoe moeten leiden. Maar de deltavariant van het coronavirus heeft de laatste weken juist postgevat in Aziatische landen. Zij zijn belangrijke producenten van computerchips. In Maleisië moest bijvoorbeeld Infineon zijn chipfabriek sluiten vanwege strenge lockdowns.

    'Tekorten tot in 2023'

    De laatste weken hebben belangrijke spelers in de auto-industrie hun verwachtingen aangepast. Zo zei bestuursvoorzitter Ola Källenius van Daimler (het bedrijf achter Mercedes) afgelopen week tegen de BBC dat hij erop rekent dat de tekorten in elk geval tot in 2022 en misschien zelfs tot 2023 duren. 'Maar de tekorten zijn dan niet meer zo groot als in de afgelopen maanden', voegde hij eraan toe.

    Voorlopig raken de tekorten de fabrikanten nog hard. Toyota stelde vrijdagochtend de verkoopdoelstellingen neerwaarts bij. De Japanse autobouwer verwacht nu in de twaalf maanden tot april 2022 negen miljoen auto's te kunnen verkopen, en niet 9,3 miljoen, zoals eerder was aangekondigd. Toyota had tot nog toe relatief weinig last van de tekorten, omdat het bedrijf meer voorraden aanhoudt dan zijn concurrenten en nauwe banden heeft met zijn toeleveranciers in de regio.

    Ook Nederlandse fabrieken stil

    Ook in Nederland laat de halfgeleidercrisis diepe sporen na. Vorige week maakte de autobranche bekend dat er in augustus 17% minder nieuwe auto's zijn verkocht dan een jaar eerder. Vorige maand startte VDL Nedcar de productie in het Limburgse Born na een zomerstop een week later door een gebrek aan chips. Ook in mei rolden er om dezelfde reden tijdelijk geen BMW's en Mini's van de band. Bij fabrieken die Scania-vrachtwagens maken in Zwolle en Meppel werd de productie eveneens stilgelegd. De Volvo-fabriek in Gent lag eind augustus ook al twee weken stil.

    Het wereldwijde chiptekort is vorig jaar ontstaan doordat chipfabrieken vanwege het coronavirus gesloten waren en door een sterk gegroeide vraag naar elektronica voor thuiswerkers. De chipproductie is bovendien in handen van een handjevol voornamelijk Aziatische bedrijven.

    Europa en de Verenigde Staten willen hun afhankelijkheid van Aziatische fabrikanten graag verminderen. In het voorjaar trokken de Amerikanen onder leiding van president Joe Biden $50 mrd uit om de productie van chips in eigen land te stimuleren. De Europese Unie wil haar aandeel op de chipmarkt de komende tien jaar verdubbelen, van 10% naar 20%.
  3. forum rang 4 Bakkiekoffie 13 september 2021 15:06
    @A3aan, ik heb nog wat calls 09/82en puts09/78 geschreven voor eind deze week. Premie totaal van 1,35 per aandeel in de range 78-82
    Na het weekeinde zie ik dan wel
    - wat ik al of niet in mijn aandelen positie moet veranderen. (Teveel moeten leveren of moeten afnemen) Uiteraard allemaal gedekt
    - volgende week beleggersda9en zowel voor ASML als ASMI. Wellicht dat daaruit nog wat vuurwerk komt dat Besi koersrichting wat kan beïnvloeden
  4. forum rang 7 A3aan 13 september 2021 15:42
    quote:

    Bakkiekoffie schreef op 13 september 2021 15:06:

    @A3aan, ik heb nog wat calls 09/82en puts09/78 geschreven voor eind deze week. Premie totaal van 1,35 per aandeel in de range 78-82
    Na het weekeinde zie ik dan wel
    - wat ik al of niet in mijn aandelen positie moet veranderen. (Teveel moeten leveren of moeten afnemen) Uiteraard allemaal gedekt
    - volgende week beleggersda9en zowel voor ASML als ASMI. Wellicht dat daaruit nog wat vuurwerk komt dat Besi koersrichting wat kan beïnvloeden

    .

    Daar ga je wel wat van binnen halen. Ik volg vandaag de omzet in de opties en zie dat er meer puts worden verhandeld dan calls. De handelaren proberen dus de particuliere bezitters van de puts te scheren, door ze te verleiden om put posities te sluiten als ik naar de cum.omzet kijk. Morgen komen dan de call bezitters aan de beurt om ze te verleiden om te sluiten. M.a.w. proberen een lagere koers neer te zetten zodat de particulieren hun posities gaan sluiten omdat ze bang zijn dat opgebouwde winst mogelijk zal verdampen. Ik zie vrijdag een eindkoers rond 82,00 euro. Als echter ineens een koopgolf op gang komt zal de koers mogelijk hoger worden omdat de handelaren ook moeten kopen om af te dekken en dan kan dat leiden tot een versnelling van de koers.
    Je opzetje leek mij aardig om na te doen, maar mijn margeverplichtingen zijn al erg hoog door mijn oktoberpositie puts 88,00. Kreeg dus te zien dat te weinig VBR aanwezig is. Ik speel dan ook mee met vrij grote aantallen. Succes!
5.236 Posts
Pagina: «« 1 ... 186 187 188 189 190 ... 262 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Toonaangevende positie Besi betekent hoge waardering

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links