Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 7,275 16 apr 2024 17:35
  • 0,000 (0,00%) Dagrange 7,075 - 7,275
  • 227.592 Gem. (3M) 272,7K

Tom Tom September 2021 in de aanloop naar de Q3 cijfers (14-10-2021) is €6,- het koersdoel

2.479 Posts
Pagina: «« 1 ... 27 28 29 30 31 ... 124 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 marktwaarde 7 september 2021 12:09
    quote:

    moneymaker_BX schreef op 7 september 2021 12:02:

    Gister 8% up met 0 beurs
    Vandaag Groen met rode beurs
    Volumes groter dan normaal
    Grote koper gister vanaf 14.00 uur gister
    Is dus Amerikaanse partij
    Microsoft mijn idee
    Big news kan niet uitblijven

    Het begin van een nieuwe lijdensweg.
  2. forum rang 4 GLMF 7 september 2021 12:35
    quote:

    NewKidInTown schreef op 7 september 2021 12:07:

    De prik is al weer van de cola, zo lijkt het. Ik gooi de rest dan meestal door de gootsteen.

    "Het was iets na 13.00 dat de stijging begon." @Riet, toch nog maar even wachten dan ?
    Je bent niet verplicht om in TT te beleggen, genoeg andere keuzes en fora?
  3. [verwijderd] 7 september 2021 12:47
    quote:

    NewKidInTown schreef op 7 september 2021 12:34:

    [...]
    Ik ga tzt (20) dan een heel goed bod doen op beide tegeltjes :-)
    TomTom heeft 910 miljoen euro ontvangen voor Telematics. Die hadden 160 miljoen omzet met 30% ebitda marge. Mix van software en hardware Tussen nu en 2023 verwacht tomtom de omzet in automotive en enterprise te verhogen met 130 miljoen euro, puur software met hogere marges. Je zit dan dus (Consumer helemaal buiten beschouwing latend, die waardeert men al tijden op nihil) op het oude niveau, met bijna 2x zo weinig aandelen en meer cash op balans.
  4. forum rang 6 win some... 7 september 2021 12:59
    quote:

    *JustMe* schreef op 7 september 2021 12:47:

    [...]

    TomTom heeft 910 miljoen euro ontvangen voor Telematics. Die hadden 160 miljoen omzet met 30% ebitda marge. Mix van software en hardware Tussen nu en 2023 verwacht tomtom de omzet in automotive en enterprise te verhogen met 130 miljoen euro, puur software met hogere marges. Je zit dan dus (Consumer helemaal buiten beschouwing latend, die waardeert men al tijden op nihil) op het oude niveau, met bijna 2x zo weinig aandelen en meer cash op balans.
    Ebitda marge voor Automotive & Enterprise:

    2015: 28%
    2016: 31%
    2017: 30%
    2018: 23%
    2019: -1%
    2020: -4%
  5. [verwijderd] 7 september 2021 13:07
    quote:

    win some... schreef op 7 september 2021 12:59:

    [...]

    Ebitda marge voor Automotive & Enterprise:

    2015: 28%
    2016: 31%
    2017: 30%
    2018: 23%
    2019: -1%
    2020: -4%
    Dat komt omdat de kosten van kaarten evenredig wordt verdeeld onder business units. De stap van 2018 op 2019 is doordat Telematics is verkocht dus niet meer meebetaalt (en Consumer is nu veel kleiner, dus die betalen ook amper) dus momenteel draagt A&E bijna in zijn eentje de hele kaart kosten en R&D kosten. Indien je de omzet groeit van Automotive en Enterprise, dan neutraliseer je die omzetval na de verkoop van Telematics en dus de stap die van 2018 op 2019 plaatsvond. Die ebitda marges zijn heel vertekenend. Eigenlijk zeggen die dat deze businessunit nu precies de kosten dekt en omzetgroei van die businessunit zorgt voor een hefboom. Kaartenonderhoud is niet duurder bij toevoeging van klanten.
  6. forum rang 7 sniklaas 7 september 2021 13:08
    quote:

    boem! schreef op 7 september 2021 11:33:

    @JustME

    Waar ik op doel met een acquisitie in AI is een overname van een App-bedrijf waardoor TT verder kan groeien binnen Enterprise.

    Zoiets als met de acquisitie van Autonomous maar dan zwaarder.
    natuurlijk Martin, strak plan wanneer TOMTOM zich op het overname pad gaat begeven om de goudgerande pareltjes voor de neuzen van de overige kapitaal krachtige vissers binnen te hengelen..

    En zo mogelijk tegen dezelfde prijs setting als indertijd bij TELE ATLAS; het bepalen van het eindbod tegen ‘net present value’ en de miljarden vliegen je om de oren…

    Wanneer TOMTOM daadwerkelijk op overname pad is/gaat/wil hadden ze de centen van ‘startup’ TELEMATICS helemaal in eigen zak gehouden…
  7. forum rang 6 win some... 7 september 2021 13:50
    quote:

    *JustMe* schreef op 7 september 2021 13:07:

    [...]

    Dat komt omdat de kosten van kaarten evenredig wordt verdeeld onder business units. De stap van 2018 op 2019 is doordat Telematics is verkocht dus niet meer meebetaalt (en Consumer is nu veel kleiner, dus die betalen ook amper) dus momenteel draagt A&E bijna in zijn eentje de hele kaart kosten en R&D kosten. Indien je de omzet groeit van Automotive en Enterprise, dan neutraliseer je die omzetval na de verkoop van Telematics en dus de stap die van 2018 op 2019 plaatsvond. Die ebitda marges zijn heel vertekenend. Eigenlijk zeggen die dat deze businessunit nu precies de kosten dekt en omzetgroei van die businessunit zorgt voor een hefboom. Kaartenonderhoud is niet duurder bij toevoeging van klanten.
    Dat effect zal er zeker zijn. Maar volgens mij is dit niet de belangrijkste oorzaak voor de afnemende Ebitda marge. In 2018 waren de R&D kosten 221 mio, in 2019 was dit opgelopen tot 323 mio. 50 mio hoger omdat TT extra cash investeerde in R&D en 50 mio hoger omdat R&D kosten rechtstreeks in de Opex werden geboekt ipv als Capex.

    Kijk ook eens naar de Ebitda marge van Consumer:

    2015: 2%
    2016 1%
    2017 1%
    2018 22%
    2019 26%
    2020 14%

    Ik sluit niet uit dat ook bij een omzetstijging in de komende jaren men er toch weer in slaagt de Ebitda marge laag te houden.
  8. [verwijderd] 7 september 2021 14:02
    quote:

    win some... schreef op 7 september 2021 13:50:

    [...]

    Dat effect zal er zeker zijn. Maar volgens mij is dit niet de belangrijkste oorzaak voor de afnemende Ebitda marge. In 2018 waren de R&D kosten 221 mio, in 2019 was dit opgelopen tot 323 mio. 50 mio hoger omdat TT extra cash investeerde in R&D en 50 mio hoger omdat R&D kosten rechtstreeks in de Opex werden geboekt ipv als Capex.

    Kijk ook eens naar de Ebitda marge van Consumer:

    2015: 2%
    2016 1%
    2017 1%
    2018 22%
    2019 26%
    2020 14%

    Ik sluit niet uit dat ook bij een omzetstijging in de komende jaren men er toch weer in slaagt de Ebitda marge laag te houden.
    Goed dat de cijfers van JustMe gecheckt worden. Vandaag, net als gisteren met die 1,2 miljard, lijkt het allemaal weer veel rooskleuriger dan het in werkelijkheid is.
  9. forum rang 6 boem! 7 september 2021 14:18
    quote:

    sniklaas schreef op 7 september 2021 13:08:

    [...]natuurlijk Martin, strak plan wanneer TOMTOM zich op het overname pad gaat begeven om de goudgerande pareltjes voor de neuzen van de overige kapitaal krachtige vissers binnen te hengelen..

    En zo mogelijk tegen dezelfde prijs setting als indertijd bij TELE ATLAS; het bepalen van het eindbod tegen ‘net present value’ en de miljarden vliegen je om de oren…

    Wanneer TOMTOM daadwerkelijk op overname pad is/gaat/wil hadden ze de centen van ‘startup’ TELEMATICS helemaal in eigen zak gehouden…
    Je moet mijn opmerking plaatsen als aanvulling op die van @JustMe.

    Ieder zich zelf respecterend bedrijf heeft een aanwezigheid op de campussen want dat is tenslotte de kweekvijver waar je de high-potentionals ontmoet.
    Ik zie dat meer als recruiteringskosten.

    Buiten diegenen die in dienst treden van een bedrijf heb je daarnaast de enterpreneurs die zich zelf willen bewijzen door zich als consultant of app-ontwikkelaar te vestigen.

    Het zijn met name deze personen die naast de aanwezige kennis ook al iets hebben neergezet waarbij TT direct baat bij kan hebben.

    Ik noemde als voorbeeld Autonomos, maar ik kan me voortstellen dat TT een veel grotere acquisitie pleegt die direct bijdraagt aan het resultaat van Enterprise.
  10. forum rang 8 Wereldbelegger 7 september 2021 14:19
    Sta al een uur op het perron te wachten opdat ik op de rijdende trein kan stappen.
    Helaas zie ik wel veel verwachtingsvolle, rood aangelopen hoofden uit de ramen hangen die met hangende oren luisteren naar het gesis van de opengedraaide ventielen. Maar er zit nog geen beweging in. Is het dan toch wachten op het verlossende fluitsignaal van perronchef Goddijn?
  11. forum rang 8 Wereldbelegger 7 september 2021 14:41
    Kijk nou eens. Prachtig groen technisch plaatje.
    Een kniesoor die kijkt naar de maandchart met 3 maal Sell, dat is meer voor de vergezichtkijkers.
    Zo'n plaatje is ook de moeite waard om in te lijsten als de koers op € 20 staat.

    Technical Summary
    Type 5 Min 15 Min Hourly Daily Monthly
    Moving Averages Strong Buy Buy Strong Buy Strong Buy Sell
    Technical Indicators Strong Buy Strong Buy Strong Buy Strong Buy Sell
    Summary Strong Buy Strong Buy Strong Buy Strong Buy Sell
2.479 Posts
Pagina: «« 1 ... 27 28 29 30 31 ... 124 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom onderliggend sterk en vooruitzichten zijn goed

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links