Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Arbeidsmarkt in NL: zijn/komen er voldoende arbeidskrachten ?

450 Posts
Pagina: «« 1 ... 17 18 19 20 21 ... 23 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 haas 18 augustus 2021 07:43
    quote:

    haas schreef op 10 september 2019 18:36:

    de banken weten het wel:)
    PS Koolmees heeft in voorjaar toegestemd in 2000 extra aziatische koks
    ==================================
    Jaarlijks raken horecabedrijven 40%
    van hun personeel kwijt.Daardoor moeten
    ze steeds nieuwe mensen aannemen.Het
    grote verloop kost bedrijven zo'n 1,4
    miljard euro per jaar.Dat komt neer op
    6% van de totale omzet in de sector,
    heeft ABN Amro berekend.

    Het vervangen van een fulltime kok kost
    volgens de bank bijna 30.000 euro en
    van bedienend personeel 15.000 euro.De
    kosten betreffen werving en selectie,
    training en opleiding maar ook het
    verlies van arbeidsproductiviteit.

    Om personeel te behouden zou de horeca
    de werkdruk moeten verlagen en de lonen
    verhogen,zegt de bank.
    2 jaren later:
    daar komen wss nog Aziatische koks uit Afghistan bij ?:)
  2. forum rang 6 haas 3 september 2021 07:01
    quote:

    haas schreef op 18 augustus 2021 07:43:

    [...]

    2 jaren later:
    daar komen wss nog Aziatische koks uit Afghistan bij ?:)
    een van de kern-problemen LT in NL ...............PERSONEELS-TEKORTEN
    ===============================================
    Mainport Rotterdam telt ruim 8000 openstaande vacatures
    ’Als we niet goed opletten, kan de Rotterdamse haven zijn toppositie verspelen’
    Door EDWIN VAN DER SCHOOT

    Updated Vandaag, 02:00
    Gisteren, 17:05


    ROTTERDAM - Het inmiddels traditionele vuurwerk en de grote podia blijven in de kast bij de 44e editie van de Wereldhavendagen. Die beginnen vrijdag, in sobere vorm, met een veelvoud aan (online te reserveren) excursies. De Wereldhavendagen zijn door de jaren heen meer en meer een gelegenheid geworden waarbij de bedrijven uit de haven zichzelf laten zien om jong talent aan te trekken. Anno 2021 is dat meer dan ooit bittere noodzaak, nu er ruim 8000 vacatures open staan in de Rijnmondregio in de logistiek, de procesindustrie en de energiesector.

    Victor van der Chijs en Bas Janssen van Deltalinqs.? FOTO DIJKSTRA
    Het inmiddels traditionele vuurwerk en de grote podia blijven in de kast bij de 44e editie van de Wereldhavendagen. Die beginnen vrijdag, in sobere vorm, met een veelvoud aan (online te reserveren) excursies. De Wereldhavendagen zijn door de jaren heen meer en meer een gelegenheid geworden.

    www.telegraaf.nl/financieel/141582037...

    PS: Prettig weekend
  3. forum rang 8 Leefloon 3 september 2021 08:57
    quote:

    haas schreef op 3 september 2021 07:01:

    een van de kern-problemen LT in NL ...............PERSONEELS-TEKORTEN
    Kan een probleem een kern-probleem zijn, als het makkelijk oplosbaar is? Want op een arbeidsmarkt met marktfalen veroorzaken vele werkgevers het eigen "probleem", tot de wal het - bijvoorbeeld - discriminerende schip keert.

    Een bekend voorbeeld is een, meen ik, Zwolse meubelmaker. Die kennelijk eerst alle ouderen discrimineerde. Waarschijnlijk met enthousiast door de VVD gesubsidieerde discriminatie, ontdekte deze werkgever toen toch noodgedwongen de gemotiveerde ouderen, om daarna vervolgens weer alle jongeren collectief te gaan beledigen en discrimineren omdat ouderen veel beter zouden zijn en betrokkene nooit meer een jongere werknemer wilde.
  4. forum rang 8 Leefloon 7 september 2021 07:43
    Een baan krijgen zonder een cv op te stellen of een sollicitatiegesprek te voeren. Het zal voor veel mensen als een onwaarschijnlijke droom klinken, maar toch is dat precies wat er gebeurt bij open hiring. De eerste sollicitant die zich meldt, krijgt de baan.

    Voor sommige bedrijven is het gezien de krappe arbeidsmarkt helemaal geen gek idee, zegt arbeidseconoom Ronald Dekker. "Via open hiring zou je, is mijn inschatting, tienduizenden mensen aan het werk kunnen helpen."


    nos.nl/nieuwsuur/artikel/2396666-geen...
  5. taurus86 7 september 2021 08:07
    De lonen met 15% omhoog en de werkweek naar 30 uur. Een doelstelling die ons allemaal aangaat. Even niet luisteren naar alle 'deskundigen' in de media, maar gewoon gaan doen.
    Wat zal blijken is, dat de hoogste kosten gaan voortkomen uit: - het moeten loslaten van 'overbodige regelgeving' en het absorberen van het kapitaalverlies wegens het de vele faillissementen van 'overbodige commerciële activiteiten'.
    Dus niet de loonkosten 'as such' maar de realisatie van deze kostenpost naar opbrengst, wordt het centrale aandachtspunt.
    "Kan niet!!" Kijk naar de prijselasticiteit van de woningmarkt. Het kan WEL!
  6. forum rang 8 Leefloon 7 september 2021 09:52
    quote:

    Leefloon schreef op 7 september 2021 07:43:

    Een baan krijgen zonder een cv op te stellen of een sollicitatiegesprek te voeren. Het zal voor veel mensen als een onwaarschijnlijke droom klinken, maar toch is dat precies wat er gebeurt bij open hiring. De eerste sollicitant die zich meldt, krijgt de baan.
    Overigens lijkt dit heel erg veel op de voor hem gebruikelijke oude Griekse wijn in nieuwe zakken van David Van Reybrouck, waarbij je democratie verbetert door de Kamerleden willekeurig te benoemen.

    Lottocratie: www.youtube.com/watch?v=YNzGT0h6A64

    De statistieken van open hiring zullen wel iets vertekenen, omdat dat niet om de meest feestelijke baantjes zal gaan en daarbuiten o.a. leeftijdsdiscriminatie nog steeds welig zal tieren.
  7. forum rang 6 haas 21 september 2021 08:24
    het speelt al tig jaren: tekort aan chauffeurs/truckchauffeurs.
    zinnetje uit dit artikel:
    "Als we dit project niet uitvoeren dan komen voertuigen stil te staan en zijn er lege schappen in de supermarkten "
    ==================================================================================

    2,5 miljoen voor meer logistieke arbeidskrachten in Noord-Holland
    Door vergrijzing en de jaarlijks verminderde instroom van studenten in transport en logistiek dreigt de groei in de sector in Noord-Holland in de knel te komen. Het Horizon College, Regio College en het regionale bedrijfsleven komen daarom met een actieplan:
    Logmotion. Met het plan is een bedrag van 2,5 miljoen euro gemoeid.

    www.logistiekprofs.nl/nieuws/2-5-milj...

    PS: maar er is ,imo, geen tekort aan chauffeurs,maar GEWOON zeer groot te kort aan mensen in NL,geschikt om te werken !
  8. forum rang 8 Leefloon 21 september 2021 09:22
    quote:

    jowi schreef op 21 september 2021 08:51:

    Deze 55 plussers kunnen toch voor een 2e nevenbaan (op z'n Amerikaans toch) gaan!!!
    Tweede baan!? Gaan voor een - eerste - baan doen ze ongetwijfeld al jarenlang en tevergeefs, op een ook enthousiast op leeftijd discriminerende, gesubsidieerde, falende arbeidsmarkt. Vandaar de toevoeging in het artikel dat er weinig zicht is op verbetering van hun financiële positie. Lees: tegen wil en dank levenslang veroordeeld tot een uitkering, en toeslagen, na daar ooit in beland te zijn.
  9. forum rang 7 jowi 21 september 2021 09:31
    quote:

    Leefloon schreef op 21 september 2021 09:22:

    [...]
    Tweede baan!? Gaan voor een - eerste - baan doen ze ongetwijfeld al jarenlang en tevergeefs, op een ook enthousiast op leeftijd discriminerende, gesubsidieerde, falende arbeidsmarkt. Vandaar de toevoeging in het artikel dat er weinig zicht is op verbetering van hun financiële positie. Lees: tegen wil en dank levenslang veroordeeld tot een uitkering, en toeslagen, na daar ooit in beland te zijn.
    Dan moeten ze niet zeuren over krapte op de arbeidsmarkt.
    Stop de import van (goedkope) arbeidsmigranten die hier nagenoeg geen belastingen betalen en het komt allemaal goed (woning nood en financiële situatie ouderen)!
  10. forum rang 6 haas 6 oktober 2021 19:17
    beetje extra cash in huis halen.
    én tarwe, én katoen, én potten hakgroentes,én flesje gas,étc.etc
    =======================================================================

    Geldautomaten buiten gebruik door personeelstekort leverancier Brink’s

    Door personeelstekort bij leverancier Brink’s kampen pinautomaten van Geldmaat in heel Nederland met geldgebrek.
    Op meerdere plekken zijn de automaten veelvuldig buiten gebruik.
    Zoals in Ermelo, waar inwoners zich inmiddels groen en geel ergeren.

    Jordy Boschman 06-10-21, 18:59 Laatste update: 19:04
    0 REACTIES
    Het cashprobleem bij pinautomaten heeft volgens Geldmaat-woordvoerder Annette van Grinsven alles te maken met de toegenomen vraag naar contant geld. ,,Tijdens de eerste lockdown droogde het gebruik daarvan bijna helemaal op, waardoor er minder personeel voor waardetransport nodig was. In de maanden daarna is cashgebruik enorm toegenomen, maar daar was en is het waardetransport nog niet op berekend.”
  11. forum rang 6 haas 11 oktober 2021 07:29
    quote:

    haas schreef op 19 april 2018 09:28:

    in toenemende mate berichten over tekorten : alleen in NL ?
    Ik ben deze draad gestart in 2017 met de visie dat het belangrijk is/vrees voor dat het onvoldoende aandacht zou krijgen.
    Dat is nu wel gebleken. EU-overheden zijn zeer slordig geweest !
    De marktwerking van Marc werkt niet !

    PS:de titel van de draad kan beter veranderd worden in :"personeelscrisis"
  12. forum rang 6 haas 29 oktober 2021 12:31
    Amazon waarschuwt voor winstval door personeelstekorten
    Updated Gisteren, 23:21
    Gisteren, 23:02
    in FINANCIEEL

    SEATTLE (ANP) - Webwinkelconcern Amazon waarschuwt dat de winst in het vierde kwartaal sterk zal dalen. Het bedrijf verwacht miljarden meer te moeten uitgeven door schaarste op de arbeidsmarkt en sterk gestegen kosten voor goederenvervoer. Ook in het voorbije kwartaal viel het resultaat lager uit dan een jaar eerder.

    www.telegraaf.nl/financieel/196181840...
  13. forum rang 6 haas 2 november 2021 06:22
    dam maar met vliegtuig ? Of de deelauto ? Of met de elektrieke vervoermiddel ?
    =============================================================

    Door een tekort aan verkeersleiders
    bij spoorbeheerder ProRail rijden er
    dinsdag van 07.00 tot 09.00 uur geen
    treinen tussen Utrecht en Arnhem en
    tussen Utrecht en Rhenen.Er worden ook
    geen vervangende bussen ingezet.ProRail
    kampt al tijden met problemen door te
    weinig mensen.Daardoor lag ook in de
    zomer het treinverkeer geregeld plat.
  14. forum rang 6 haas 4 november 2021 08:47
    Flevolandse zorgorganisatie zet 22 Indonesische verpleegkundigen als stagiairs in om personeelstekort tegen te gaan

    Deze maand komen 22 verpleegkundigen vanuit Indonesië naar Flevoland om als stagiair te werken bij Woonzorg Flevoland.
    De zorgorganisatie met locaties in Lelystad en Almere hoopt hiermee het personeelstekort in de (ouderen)zorg het hoofd te bieden.

    Hanne Koops 03-11-21, 17:00 Laatste update: 03-11-21, 17:32
  15. forum rang 6 haas 16 november 2021 06:04
    quote:

    haas schreef op 19 april 2018 09:28:

    in toenemende mate berichten over tekorten : alleen in NL ?
    zucht:)
    Aantal vacatures naar recordhoogte
    ======================================================================

    ?? In het derde kwartaal van dit jaar
    groeide het aantal vacatures en daalde
    de werkloosheid verder.Dat leidde tot
    nog grotere krapte op de arbeidsmarkt,
    meldt het CBS.

    Tegenover elke 100 werklozen stonden
    126 vacatures.Nog nooit waren er zoveel
    vacatures ten opzichte van het aantal
    werklozen.Een kwartaal eerder was de
    verhouding nog 106 vacatures tegenover
    100 werklozen. Het personeelstekort is
    in de handel het grootst,daarna volgen
    zakelijke dienstverlening en de zorg.

    Met 3,1 procent van de beroepsbevolking
    is de werkloosheid nu bijna weer net zo
    laag als voor de coronacrisis.

    PS; ik voel dat het al weekend is.maar dat zal wel komen door de torenhoge krs nivos
    dus maar even weekje ,niet wachten, maar bezien wat ik moet beschermen
  16. forum rang 8 Leefloon 16 november 2021 11:06
    quote:

    haas schreef op 16 november 2021 06:04:

    Aantal vacatures naar recordhoogte
    Een weinigzeggende indicator, omdat dat in vele, vele, vele, vele gevallen aan die vacatures zal liggen. Bijvoorbeeld door de impliciet ook op leeftijd enthousiast discriminerende, gesubsidieerde arbeids-"markt". In Zwolle was daar (via RTV Oost?) een prachtig meervoudig voorbeeld van. Eerst deugden alle ouderen niet en daarna, na de ontdekking van ouderen, deugden alle jongeren niet. En dat, per saldo iedereen weggezet, jong én oud, was dan nota bene een voorbeeld tegen leeftijdsdiscriminatie...
  17. forum rang 6 haas 19 november 2021 16:06
    Hoogopgeleid personeel moet uit het buitenland worden gehaald: ‘Talent wordt hier schaarser’
    Nu de arbeidstekorten in Nederland groter zijn dan ooit en vacatures niet kunnen worden ingevuld, gaan steeds meer werkgevers over de grens op zoek naar personeel. In sectoren als transport en de landbouw is het al jaren gangbaar om lageropgeleide werknemers uit andere landen te halen, maar bedrijven in Life Sciences & Health, High Tech en Maritiem gaan nu ook op zoek naar hoogopgeleid talent in het buitenland.

    Ilah Rubio 19-11-21, 13:00
    Door de vergrijzing en het krimpend aantal studenten de komende jaren wordt het steeds lastiger om mensen te vinden in deze sectoren. Op dit moment zijn er al meerdere initiatieven om internationale werknemers te werven en te binden aan ons land. Maar om deze extra kracht bij te zetten en te bundelen wordt nu een Internationaal Talent Programma opgestart. Dit heeft als doel: het aantrekken van internationaal talent, behouden van (internationaal) talent en ondersteuning aan werkgevers in het aantrekken van deze buitenlandse werknemers.
  18. forum rang 6 haas 30 november 2021 11:36
    Flink tekort aan buschauffeurs in Overijssel, Keolis zet noodgedwongen gepensioneerden in

    Vervoerder Keolis kampt met een flink tekort aan buschauffeurs op de lijnen in Overijssel. Dat heeft al op meerdere plekken geleid tot uitval van bussen. De tekorten zijn zo groot, dat de vervoerder nu gepensioneerde buschauffeurs achter het stuur zet.
    GESCHREVEN DOOR
    Rutger Borgerink Rutger Borgerink
    Journalist
    De inzet van 'pensionado's' is een noodgreep, vertelt Keolis-woordvoerder Lotte Hendriksen. "We hebben moeite om de diensten rond te krijgen, dus we zetten momenteel zo'n vijftien gepensioneerde buschauffeurs in."

    Corona en krapte
    Door de oplopende coronabesmettingen valt volgens Hendriksen met name de laatste weken veel personeel uit. "We zien dat de tekorten oplopen. Dat betekent ook dat we meer chauffeurs hebben die corona hebben en thuiszitten. Of chauffeurs die door quarantaine thuis moeten zitten en dus niet kunnen werken."

    Ook de krapte op de arbeidsmarkt speelt volgens Hendriksen een belangrijke rol. "We zien dat het moeilijk is om nieuwe chauffeurs te werven. Dat maakt dat de nieuwe instroom niet zo hoog is."
450 Posts
Pagina: «« 1 ... 17 18 19 20 21 ... 23 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Indices

AEX 860,01 -0,62%
EUR/USD 1,0655 +0,11%
FTSE 100 7.895,85 +0,24%
Germany40^ 17.714,20 -0,69%
Gold spot 2.392,50 0,00%
NY-Nasdaq Composite 15.282,01 -2,05%

Stijgers

WDP
+3,12%
Kendrion
+2,92%
EBUSCO...
+2,67%
Vopak
+2,61%
NX FIL...
+2,17%

Dalers

JUST E...
-5,11%
TomTom
-4,68%
Fugro
-4,30%
ASMI
-4,00%
BESI
-3,64%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links