Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
Terug naar discussie overzicht
Forum geopend voor Euronav
Volgen
According to latest data short positions have increased by 0,07% to 3,44%. Since those data are usually delayed by more than 24 hours, today some shorters have been fried.
Nuchtere Kijk Op schreef op 1 september 2021 18:13 :
Ik zit erin vanaf hogere koersen. Iets onder de 8 euro. Heb vaker winst kunnen nemen, maar houdt het allemaal voor Lang aan.
Ook voor de verre toekomst, ik denk dat ALS er grootschalig waterstof getransporteerd gaat worden, dat ZE er wel bij zitten ;-)
Dan mik je wel op heel lange termijn, je maakt van een vuile olietanker zo maar niet even een boot die vloeibaar waterstof op maximaal -252,87°C (onder druk) kan vervoeren. Ik denk dat we dan gewoon over een nieuw schip spreken. En den Hugo doet niets liever dan zijn huidige vuile vloot verder uitbreiden en jong houden. Ik hoop natuurlijk dat je gelijk hebt, maar ik zie dat niet op een voorzienbare tijd gebeuren. Ik denk dat de CEO die dan EURN zal besturen nog moet geboren worden. Het voordeel zou wel zijn dat Hugo weg zal zijn, en dat kan wat mij betreft, niet snel genoeg gebeuren. Jammer dat hier zo weinig accountants op het forum zitten want die zullen wel begrijpen waarom ik dat vind.
als het zover is dat er waterstof op zon grote schaal gebruikt en vervoerd moet worden hebben ze bij euronav die nieuwe boten. reken maar!
keljans 123 schreef op 1 september 2021 22:35 :
als het zover is dat er waterstof op zon grote schaal gebruikt en vervoerd moet worden hebben ze bij euronav die nieuwe boten.
reken maar!
Waarom zou je waterstof over grote afstanden en in grote hoeveelheden willen vervoeren? Over water dan nog, die basis-grondstof voor waterstof is op drie kwart van de planeetoppervlakte beschikbaar! Dan lijkt me vervoer per Zeppelin toch een ietsje eleganter...
keljans 123 schreef op 1 september 2021 22:35 :
als het zover is dat er waterstof op zon grote schaal gebruikt en vervoerd moet worden hebben ze bij euronav die nieuwe boten.
reken maar!
Probleem blijft het vervoer, je moet het opslaan bij temperaturen van pakweg ~-253 graden celcius dat enorm veel energie kost. Hier ligt de uitdaging voor long haul vervoer.
aardgas is ook grondstof voor waterstof en heeft een veel groter rendement. vandaar mogelijk transport.
Heeft iemand een site waar ik de tarieven voor tankers kan volgen? Zit te kijken naar een belegging in Euronav of Scorpio tankers. Die laatste schijnt een nieuwere vloot te hebben? Maar uiteindelijk zal koerspotentieel en patroon aardig gelijk lopen?
Gunther schreef op 2 september 2021 09:44 :
Heeft iemand een site waar ik de tarieven voor tankers kan volgen? Zit te kijken naar een belegging in Euronav of Scorpio tankers. Die laatste schijnt een nieuwere vloot te hebben? Maar uiteindelijk zal koerspotentieel en patroon aardig gelijk lopen?
Scorpio vervoert ook andere producten dan Euronav als ik me niet vergis. Dus goed opletten met ze zo maar één op één te vergelijken. Op beide websites kan je hun vloot vinden. Zoek zeker het type boten eens op, zal je veel uit leren. Euronav is pure ruwe olie (crude), Scorpio is ook (of enkel? niet zeker) clean product.
om een idee te hebben over de tarieven van tankers, kun je op de site van fearnleys de woensdagavond een besperking raadplegen. Die tarieven hangen af van de routes...de en de lokale beschikbaarheid van schepen. Hoe meer schepen je hebt, in principe dest te beter kan je je optimaal positioneren... rekening houdend met fuel consumptie die bij normaal varen tot 60 000 $ kan oplopen (100 ton aan 600$, geen eco, geen scrubber). bij snel varen kan daar 10 000 $ bijkomen... voor 10% minder dagen bijvoorbeeld. door trager te varen, kan men meestal ook goedkoper varen...En ook de aankoopprijzen van de fuel zijn soms goedkoper in andere havens en bij grotere hoeveelheden:. Bij trager varen kan men ook bepaalde koelinstallaties vereenvoudigen en extra fuel besparen....Men moet ook rekening houden met het feit dat scrubbers 100$ per ton kunnen besparen, maar wel 1,5 % meer verbruiken, niet overal mogen gebruikt worden, en langer drydocking en meer invesstering vergen... Al bij al is er ook een periode geweest waar scrubbers helemaal niet rendabel waren, en het kan zo weer omslaan...Dank zij een ulcc in singapoor kan euronav het verschil sterk reduceren...(besparen door hogere volummes en in goedkoopste havens). Overigens, het heeft hen een zekere indekking tegen hogere brandstofprijzen...commercieel interessant daar .waar anderen contractueel de hogere brandstofprijzen moeten doorrekenen...euronav stockeert gewoon regelmatig bij aan contractprijs. de gepubliceerde prijen bij tradewindsnew of in poten daily briefing zijn tarieven die zich baseren op historisch verbruik en zonder scrubbers bij normale snelheden. Vandaar dat de reele kosten nel tot 20000 $ lager liggen per dag..maar niet voor de oudere schepen die op snelheid moeten varen. Voor hen geen lange lonende ritten. Eventueel een kort ritje in de buurt....Niet genoeg om in de normale markt lang te overleven... even wachten met verlies kan dan wel...zolang het geld niet op raakt. Vandaar dat ik denk dat er een inhaalbewing van 10% mogelijk is bij de scraps, en verder 5% van de vloot elk jaar... dat is dan in 4 jaar tijd 240 vlcc die verdwijnen en vervangen door 80...?? Wat nu bijgesteld wordt aan VLCC komt wellicht pas in 2025 in dienst, behalve de 80 die reeds op stapel staan...Bij een tekort aan schepen zijn eer direct ook meer herpositioneringen nodig.. en sneller varen, vandaar explosiever tornooien als we zagen bij contango en de blokkade van de chinese vloot.: het tekort zou wel eens nog hoger kunnen oplopen voor langere tijd. vanaf 2026 mogen we ons wel verwachten aan een krimpende markt, weging scraps...en te weinig vracht: nieuwbouw loont dan niet en moet de kosten snel afschrijven. De oudjes wat langer houden is dan stukken goedkoper... Om een idee te hebben van de langetermijn opbrengsten: hellenic schat een time charter van 5 jaar op 36000 per dag (daar gaat dan 8000 af voor de vaste kosten,, 15000 afschrijvingen en voor 30% geleend geld ook nog eens 2500 euro per dag...blijft dan een beperkte kapitaalvergoeding...voor de eigen middelen van >70 000 000$. Op de spot is wellicht een vergelijkbaar rendement te halen, door zeer hoge besparingen op brandstof.. Om maar eens duidelijk te maken dat de spotprijs niet meer relevant is: :het verschil in de schepen zelf is te groot... Al bij al heeft euronav nog wel redelijk watt inkomsten uit time charters, en de nieuwe investeringen zullen zeker hun brandstofbesparing kunnen omzetten in cash...: Indien nu nog aardig wat nieuwbouw gepland is, er is nog veel meer scrap te verwachten, en een stop in verdere nieuwbouw...
aossa schreef op 1 september 2021 23:34 :
[...]
Waarom zou je waterstof over grote afstanden en in grote hoeveelheden willen vervoeren? Over water dan nog, die basis-grondstof voor waterstof is op drie kwart van de planeetoppervlakte beschikbaar!
Dan lijkt me vervoer per Zeppelin toch een ietsje eleganter...
Google zelf maar eens waar het heen gaat de komende 10 jr. Ik plak 1 linkje, maar zo zijn er velen ;-)www.tno.nl/nl/aandachtsgebieden/energ... Nog maar 1 erbij (Belgisch linkje) hydroville.be/waterstof/hoe-transport...
strong sell van zacks voor FSO partner van euronav. reatie vandaag...sterke stijging bij zeer hoge volumes...!!! Er zal voor insw geen winst zijn dit jaar, als gevolg van fusiekosten en verkopen... Maar de kracht van insw zit in zijn nieuwe contracten, zijn fso en zijn sanering van de vloot. Die oude schepen zonder scrubber waarvan ze er zo'n zestigtal hebben zijn dan wel verlieslatend... maar verkoopbaar voor minsten 7 miljoen per stuk... Verliess boeken is soms winst maken,... En waarom praat men een goed aandeel omlaag, leg een uit zacks: die contracten met shell, die fso.. dat is toch potentieel een veelvoud van de verliezen die zouden kunnen geboekt worden,... Nee, eerlijk is anders zacks... dat is mijn mening...
Nuchtere Kijk Op schreef op 2 september 2021 15:43 :
[...]
Google zelf maar eens waar het heen gaat de komende 10 jr. Ik plak 1 linkje, maar zo zijn er velen ;-)
www.tno.nl/nl/aandachtsgebieden/energ... Nog maar 1 erbij (Belgisch linkje)
hydroville.be/waterstof/hoe-transport... "Olé" voor bestaande gasleidingen en kleinschalige opslagtanks dus (voor transportvoertuigen). Waar lees ik dat er VLCC's zullen omgebouwd worden?
ANTWERP, Belgium, 2 September 2021 – Euronav Luxembourg S.A., a wholly owned subsidiary of Euronav NV (NYSE: EURN & Euronext: EURN), today announces a successful placement of USD 200 million senior unsecured bonds. The bonds are guaranteed by Euronav NV, mature in September 2026 and carry a coupon of 6.25%. An application will be made for the bonds to be listed on Oslo Stock Exchange. The offering attracted strong global investor demand and was significantly oversubscribed. The net proceeds from the bond issue will be used for general corporate purposes and/or refinancing of the existing USD 200 million bond (ISIN: NO0010793888) maturing in May 2022. DNB Markets, Nordea, SEB and Arctic Securities AS acted as joint bookrunners in connection with the placement of the bond issue. Last one was at 7.5%
hun liquiditeitspositie is nu opgeschoven in de tijd: ...Dit zorgt ervoor dat er meer ruimte is om eventueel deel te nemen aan de gewenste consolidatie in de sector: een bod op een concurrent kan nu gaan to 1 Milj $, eventueel nog verhoogd met meegekochte liquiditeit of afstootbare eigendommen... kortom, ze kunnen nog veel groter worden ...Het lijkt er wel op dat ze de financiele kosten willen vooruitschuiven... om vanaf volgend jaar mooiere winsten te publiceren. Wat ze van plan zijn met dat geld, (de nieuwbouw wordt grotendeels via bankleningengerealiseerd)...benieuwd.
JdeFL schreef op 28 augustus 2021 13:32 :
[...]
Ben hem maar eens gaan opzoeken.
markets.businessinsider.com/bonds/eur... ,
7.5%, 150M$, 11.25M$ rente jaarlijks.
Vermoed wel dat ze hem zullen laten aflopen, tenzij er een call op bestaat. Of je nu rente betaalt, of inkoopt aan 104.75 levert geen winst op. ...
Die 6.25% valt me toch dik tegen..... Zeker in het licht van die hoge koers. Tenzij daar iets mee mis is, Betere link, vond die toen niet:live.euronext.com/en/product/bonds/NO... 104.25, laatst verhandeld in november '20. Dat veranderd de zaak een beetje, maar is die 6.25% van nu nog altijd duur.
Today it's going to open low. Let's see if at the end it will close in the green :-)
Zouden wij vandaag kunnen afklokken op 7,5?
Chalo schreef op 6 september 2021 08:07 :
Zouden wij vandaag kunnen afklokken op 7,5?
Van mij mag het, ik verwacht het echter niet.
Chalo schreef op 6 september 2021 08:07 :
Zouden wij vandaag kunnen afklokken op 7,5?
Dat zal voor eind 2021 of begin 2022 zijn vermoed ik
PAPA JOE schreef op 6 september 2021 10:34 :
[...]
Dat zal voor eind 2021 of begin 2022 zijn vermoed ik
Veel zal afhangen of de sancties tegen Iran (deels) opgeheven worden. Dan zou het wel eens rap kunnen gaan.
Aantal posts per pagina:
20
50
100
Direct naar Forum
-- Selecteer een forum --
Koffiekamer
Belastingzaken
Beleggingsfondsen
Beursspel
BioPharma
Daytraders
Garantieproducten
Opties
Technische Analyse
Technische Analyse Software
Vastgoed
Warrants
10 van Tak
4Energy Invest
Aalberts
AB InBev
Abionyx Pharma
Ablynx
ABN AMRO
ABO-Group
Acacia Pharma
Accell Group
Accentis
Accsys Technologies
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC
Ackermans & van Haaren
ADMA Biologics
Adomos
AdUX
Adyen
Aedifica
Aegon
AFC Ajax
Affimed NV
ageas
Agfa-Gevaert
Ahold
Air France - KLM
Airspray
Akka Technologies
AkzoNobel
Alfen
Allfunds Group
Allfunds Group
Almunda Professionals (vh Novisource)
Alpha Pro Tech
Alphabet Inc.
Altice
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko))
AM
Amarin Corporation
Amerikaanse aandelen
AMG
AMS
Amsterdam Commodities
AMT Holding
Anavex Life Sciences Corp
Antonov
Aperam
Apollo Alternative Assets
Apple
Arcadis
Arcelor Mittal
Archos
Arcona Property Fund
arGEN-X
Aroundtown SA
Arrowhead Research
Ascencio
ASIT biotech
ASMI
ASML
ASR Nederland
ATAI Life Sciences
Atenor Group
Athlon Group
Atrium European Real Estate
Auplata
Avantium
Axsome Therapeutics
Azelis Group
Azerion
B&S Group
Baan
Ballast Nedam
BALTA GROUP N.V.
BAM Groep
Banco de Sabadell
Banimmo A
Barco
Barrick Gold
BASF SE
Basic-Fit
Basilix
Batenburg Beheer
BE Semiconductor
Beaulieulaan
Befimmo
Bekaert
Belgische aandelen
Beluga
Beter Bed
Bever
Binck
Biocartis
Biophytis
Biosynex
Biotalys
Bitcoin en andere cryptocurrencies
bluebird bio
Blydenstijn-Willink
BMW
BNP Paribas S.A.
Boeing Company
Bols (Lucas Bols N.V.)
Bone Therapeutics
Borr Drilling
Boskalis
BP PLC
bpost
Brand Funding
Brederode
Brill
Bristol-Myers Squibb
Brunel
C/Tac
Campine
Canadese aandelen
Care Property Invest
Carmila
Carrefour
Cate, ten
CECONOMY
Celyad
CFD's
CFE
CGG
Chinese aandelen
Cibox Interactive
Citygroup
Claranova
CM.com
Co.Br.Ha.
Coca-Cola European Partners
Cofinimmo
Cognosec
Colruyt
Commerzbank
Compagnie des Alpes
Compagnie du Bois Sauvage
Connect Group
Continental AG
Corbion
Core Labs
Corporate Express
Corus
Crescent (voorheen Option)
Crown van Gelder
Crucell
CTP
Curetis
CV-meter
Cyber Security 1 AB
Cybergun
D'Ieteren
D.E Master Blenders 1753
Deceuninck
Delta Lloyd
DEME
Deutsche Cannabis
DEUTSCHE POST AG
Dexia
DGB Group
DIA
Diegem Kennedy
Distri-Land Certificate
DNC
Dockwise
DPA Flex Group
Draka Holding
DSC2
DSM
Duitse aandelen
Dutch Star Companies ONE
Duurzaam Beleggen
DVRG
Ease2pay
Ebusco
Eckert-Ziegler
Econocom Group
Econosto
Edelmetalen
Ekopak
Elastic N.V.
Elia
Endemol
Energie
Energiekontor
Engie
Envipco
Erasmus Beursspel
Eriks
Esperite (voorheen Cryo Save)
EUR/USD
Eurobio
Eurocastle
Eurocommercial Properties
Euronav
Euronext
Euronext
Euronext.liffe Optiecompetitie
Europcar Mobility Group
Europlasma
EVC
EVS Broadcast Equipment
Exact
Exmar
Exor
Facebook
Fagron
Fastned
Fingerprint Cards AB
First Solar Inc
FlatexDeGiro
Floridienne
Flow Traders
Fluxys Belgium D
FNG (voorheen DICO International)
Fondsmanager Gezocht
ForFarmers
Fountain
Frans Maas
Franse aandelen
FuelCell Energy
Fugro
Futures
FX, Forex, foreign exchange market, valutamarkt
Galapagos
Gamma
Gaussin
GBL
Gemalto
General Electric
Genfit
Genmab
GeoJunxion
Getronics
Gilead Sciences
Gimv
Global Graphics
Goud
GrandVision
Great Panther Mining
Greenyard
Grolsch
Grondstoffen
Grontmij
Guru
Hagemeyer
HAL
Hamon Groep
Hedge funds: Haaien of helden?
Heijmans
Heineken
Hello Fresh
HES Beheer
Hitt
Holland Colours
Homburg Invest
Home Invest Belgium
Hoop Effektenbank, v.d.
Hunter Douglas
Hydratec Industries (v/h Nyloplast)
HyGear (NPEX effectenbeurs)
HYLORIS
Hypotheken
IBA
ICT Automatisering
Iep Invest (voorheen Punch International)
Ierse aandelen
IEX Group
IEX.nl Sparen
IMCD
Immo Moury
Immobel
Imtech
ING Groep
Innoconcepts
InPost
Insmed Incorporated (INSM)
IntegraGen
Intel
Intertrust
Intervest Offices & Warehouses
Intrasense
InVivo Therapeutics Holdings Corp (NVIV)
Isotis
JDE PEET'S
Jensen-Group
Jetix Europe
Johnson & Johnson
Just Eat Takeaway
Kardan
Kas Bank
KBC Ancora
KBC Groep
Kendrion
Keyware Technologies
Kiadis Pharma
Kinepolis Group
KKO International
Klépierre
KPN
KPNQwest
KUKA AG
La Jolla Pharmaceutical
Lavide Holding (voorheen Qurius)
LBC
LBI International
Leasinvest
Logica
Lotus Bakeries
Macintosh Retail Group
Majorel
Marel
Mastrad
Materialise NV
McGregor
MDxHealth
Mediq
Melexis
Merus Labs International
Merus NV
Microsoft
Miko
Mithra Pharmaceuticals
Montea
Moolen, van der
Mopoli
Morefield Group
Mota-Engil Africa
MotorK
Moury Construct
MTY Holdings (voorheen Alanheri)
Nationale Bank van België
Nationale Nederlanden
NBZ
Nedap
Nedfield
Nedschroef
Nedsense Enterpr
Nel ASA
Neoen SA
Neopost
Neovacs
NEPI Rockcastle
Netflix
New Sources Energy
Neways Electronics
NewTree
NexTech AR Solutions
NIBC
Nieuwe Steen Investments
Nintendo
Nokia
Nokia OYJ
Nokia Oyj
Novacyt
NOVO-NORDISK AS
NPEX
NR21
Numico
Nutreco
Nvidia
NWE Nederlandse AM Hypotheek Bank
NX Filtration
NXP Semiconductors NV
Nyrstar
Nyxoah
Océ
OCI
Octoplus
Oil States International
Onconova Therapeutics
Ontex
Onward Medical
Onxeo SA
OpenTV
OpGen
Opinies - Tilburg Trading Club
Opportunty Investment Management
Orange Belgium
Oranjewoud
Ordina Beheer
Oud ForFarmers
Oxurion (vh ThromboGenics)
P&O Nedlloyd
PAVmed
Payton Planar Magnetics
Perpetuals, Steepeners
Pershing Square Holdings Ltd
Personalized Nursing Services
Pfizer
Pharco
Pharming
Pharnext
Philips
Picanol
Pieris Pharmaceuticals
Plug Power
Politiek
Porceleyne Fles
Portugese aandelen
PostNL
Priority Telecom
Prologis Euro Prop
ProQR Therapeutics
PROSIEBENSAT.1 MEDIA SE
Prosus
Proximus
Qrf
Qualcomm
Quest For Growth
Rabobank Certificaat
Randstad
Range Beleggen
Recticel
Reed Elsevier
Reesink
Refresco Gerber
Reibel
Relief therapeutics
Renewi
Rente en valuta
Resilux
Retail Estates
RoodMicrotec
Roularta Media
Royal Bank Of Scotland
Royal Dutch Shell
RTL Group
RTL Group
S&P 500
Samas Groep
Sapec
SBM Offshore
Scandinavische (Noorse, Zweedse, Deense, Finse) aandelen
Schuitema
Seagull
Sequana Medical
Shurgard
Siemens Gamesa
Sif Holding
Signify
Simac
Sioen Industries
Sipef
Sligro Food Group
SMA Solar technology
Smartphoto Group
Smit Internationale
Snowworld
SNS Fundcoach Beleggingsfondsen Competitie
SNS Reaal
SNS Small & Midcap Competitie
Sofina
Softimat
Solocal Group
Solvac
Solvay
Sopheon
Spadel
Sparen voor later
Spectra7 Microsystems
Spotify
Spyker N.V.
Stellantis
Stellantis
Stern
Stork
Sucraf A en B
Sunrun
Super de Boer
SVK (Scheerders van Kerchove)
Syensqo
Systeem Trading
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC)
Technicolor
Tele Atlas
Telegraaf Media
Telenet Groep Holding
Tencent Holdings Ltd
Tesla Motors Inc.
Tessenderlo Group
Tetragon Financial Group
Teva Pharmaceutical Industries
Texaf
Theon International
TherapeuticsMD
Thunderbird Resorts
TIE
Tigenix
Tikkurila
TINC
TITAN CEMENT INTERNATIONAL
TKH Group
TMC
TNT Express
TomTom
Transocean
Trigano
Tubize
Turbo's
Twilio
UCB
Umicore
Unibail-Rodamco
Unifiedpost
Unilever
Unilever
uniQure
Unit 4 Agresso
Univar
Universal Music Group
USG People
Vallourec
Value8
Value8 Cum Pref
Van de Velde
Van Lanschot
Vastned
Vastned Retail Belgium
Vedior
VendexKBB
VEON
Vermogensbeheer
Versatel
VESTAS WIND SYSTEMS
VGP
Via Net.Works
Viohalco
Vivendi
Vivoryon Therapeutics
VNU
VolkerWessels
Volkswagen
Volta Finance
Vonovia
Vopak
Warehouses
Wave Life Sciences Ltd
Wavin
WDP
Wegener
Weibo Corp
Wereldhave
Wereldhave Belgium
Wessanen
What's Cooking
Wolters Kluwer
X-FAB
Xebec
Xeikon
Xior
Yatra Capital Limited
Zalando
Zenitel
Zénobe Gramme
Ziggo
Zilver - Silver World Spot (USD)