Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,980 18 apr 2024 17:35
  • 0,000 (0,00%) Dagrange 5,980 - 6,230
  • 668.949 Gem. (3M) 304,1K

Tom Tom September 2021 in de aanloop naar de Q3 cijfers (14-10-2021) is €6,- het koersdoel

2.479 Posts
Pagina: «« 1 ... 11 12 13 14 15 ... 124 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Vici 3 september 2021 22:37
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 3 september 2021 19:51:

    Uw doorwrochte duiding van wat al de afgelopen jaren is gezegd, dan wel verzwegen of tussen de regels te lezen is in uw oneindig groot plakboek van TomTommanagers citaten doet elke belegger versteld staan van uw kennis over het bedrijf en de vooruitzichten vanaf Q3 cijfers 2021 tot aan 2030.

    [...]
    In ABN taal, normaal Nederlands, voor iedereen te begrijpen: dit is het zoveelste antwoord van een zuiger, een constant op de man spelend persoon. Diep triest en forum vervuilend. Klaar mee.
  2. forum rang 7 Dutchy Ron 3 september 2021 22:44
    2022 Ram Trucks get Uconnect 5 Capability

    www.dbusiness.com/daily-news/2022-ram...

    Aside from navigation used through smartphone connectivity, Uconnect 5 comes with a built-in solution from TomTom, including traffic and connected services. Maps Over the Air (OTA) and Last Mile Navigation are also available.

    Maps OTA feature automatically detects, downloads, and installs relevant available map updates in the background. Last Mile Navigation provides walking directions from your vehicle to your destination, via the Uconnect companion smartphone app.

    Meer info tijdens IAA
  3. forum rang 7 ketchup 4 september 2021 07:19
    quote:

    *JustMe* schreef op 3 september 2021 18:27:

    Jaar | Vrije kasstroom | aantal aandelen | netto kas positie | koers bij 20FCF*
    2018 | 90 miljoen | 235 miljoen | 252 miljoen | 8,73 euro
    2019 | 66 miljoen | 132 miljoen | 437 miljoen | 13,31 euro
    2020 | -26 miljoen | 132 miljoen** | 372 miljoen | 0,00 euro
    2021 | 27 miljoen | 132 miljoen** | 366 miljoen | 6,86 euro
    2023 | 65 miljoen | 132 miljoen | 464 miljoen*** | 13,36 euro

    * Berekening: 20x vrije kasstroom + netto kas positie gedeeld door aantal aandelen
    ** In 2020 en 2021 voor 50 mln aandelen gekocht, maar die zijn niet vernietigd, dus blijft op 132 miljoen
    *** Uitgaande van geen dividend, geen aandelen inkoop en geen overnames
    zoals je zelf al aangeeft bij de geweten cijfers en niet de estimates voor 2021 @ 2023
    kun je zien dat een multiple van x20 en of dit nu basis FCF is of later WPA, te hoog kan zijn voor een bedrijf zonder enig track-record voor performance, die multiple kan ook x10 of x15 zijn , het is niet zo dat een factor conform de sector ook zomaar op een individueel bedrijf zonder enige staat van verdiensten over tijd gebruikt kan worden

    voor 2019 waar je komt tot een potentiële koers van 13.35 euro en de low- high voor het aandeel TT zo ruwweg 8 om 11 euro was , gemiddeld dat jaar 9.50 euro

    2020 & 2021 zijn de double hit jaren dus laat die dan maar even uit de berekening
    dan gaan we naar 2022 - 2023 - 2024 , ook ik heb meermaals geschreven dan gaan de fundamentals beteren, maar al niet meer volgens de eerdere verwachtingen vandaar dat de laatste update van de analist ook was " dat men de cijfers substantieel naar beneden gaat bijstellen voor de komende jaren " en de FCF 30% lager gaat uitkomen dan bij eerdere verwachtingen
    ( de FCF die ik in de tabbellen lees komen niet in de buurt nu voor verwachtingen bij wat jij aangeeft voor 2023 - 30% lager zoals hierboven aangegeven )

    dit komt niet uit de lucht vallen bij analisten , ze volgen gewoon wat ze te horen krijgen vanuit TT
    daarom dat ik ook aangaf .. is deze laatste update eigenlijk al een soort van winstwaarschuwing ? " .. en we weten nu eenmaal bij TT dat alles daar anders gaat voor het geven ( lekken ) van info

    daarom ga ikzelf dus ook mee met die analisten die schrijven het vangnet is de asset en die is minimaal 1.5 miljard euro waard ... voor nu ... want naarmate het spelersveld openbreekt en de omzetten en verdiensten bij TT steeds verder vooruit geschoven worden dan kan zo'n asset ook in waarde minderen
    daarom zie je ook dat TT aan 1/3e ( en dat is natuurlijk sterk overdreven ) voor ondernemingswaarde van haar assetwaarde aan de beurs noteert, plus de cash ( cash = cash , daar zit noch een premie, noch een discount op )
    dus 500 mio versus 1.5 miljard euro ... dat is puur vanwege de schandalige performance die HG & Co tot nu toe met deze toko bereikt hebben, na al de veranderingen van koers hoe verder zijn we nu aan het eindstation we hebben Automotive en Enterprise , Consumer sterft af ( the declining consumer business becomes increasingly irrelevant to the case )

    daarom moet HG de cash aan het werk zetten en het is eigenlijk onbegrijpelijk dat HG geen inkoopplan klaar zet voor de komende 2 jaar
    dit blijft een enorm gevaar dat er toch ook een plan klaar ligt om TT van de beurs te halen
    zeker als straks volgens velen analisten de beurswaarde van TT uit 40 - 50% cash bestaat
    en die flow van money die zien wij niet , maar HG en Co wel, dus als die weten dat bij 2024-25 er straks 500 mio mogelijk cash in de toko zit en de assets van TT noteren thans ook voor 500 mio aan de beurs en zij bezitten de helft van de aandelen, dan kan de cash de free-float uitkopen en 2 x de huidige ondernemingswaarde neertellen dat is 100% en alhoewel schandalig laag, gaan de institutionele investeerders daar in mee, zeker als er ook nog wiedergutmachung business in het verschiet ligt

    wie zegt dat pakketten bij die institutionele investeerders ook al niet voor rekening van een Meester zijn ?

    Nee, dit is niet goed te lullen, als HG echt gelooft wat hij predikt koopt hij de komende 2 jaar voor 300 mio aandelen IN , doet HG het niet dan is het wachten op een exit.

    zo zie ik het, en daarom zeg ik ook 10 euro gaan we wel zien bij een exit, 17 of 22 euro bij een verkoop afhangende hoeveel eigen aandelen hij eerst inkoopt voor het te veilen.

    en daar wacht ik op, de rest moet vooral doen wat ze zelf denken dat ze van HG mogen verwachten .. verdienmodel, jatmodel of verkoopmodel.
  4. forum rang 8 Wereldbelegger 4 september 2021 08:35
    Gerucht: Apple Car gaat in 2024 in productie

    Apple trapt het gas in: productie Apple Car in 2024

    Apple houdt zich niet alleen bezig met het ontwikkelen van de iPhone. Volgens de laatste berichten is de techgigant ook voorbereidingen aan het treffen voor de productie van Apple Car in 2024. Hiervoor heeft Apple onlangs lopen buurten bij LG Electronics en SK Group. Daar komt nu ook een bezoekje aan Toyota bij, zo meldt DigiTimes.

    Apple volgt de elektrische auto-industrie met veel belangstelling, dat is zeker. Eind 2020 stapte bijvoorbeeld een voormalig Porsche-topman over naar Apple om te werken aan het mysterieuze project. Ook nam Apple een reeks start-ups over die zich bezighouden met (autonoom) rijden, zoals Drive.AI.

    bron:
    www.iphoned.nl/nieuws/apple-car-produ...
  5. forum rang 6 boem! 4 september 2021 08:55
    Jij geeft aan dat de FCF in 2023 niet veel meer zal bedragen dan 45 mio(70% van 65 mio).

    Daarmee zeg je expliciet dat de FCF in 2023 een stijging zal laten zien van 20 mio tov 2021.

    Deze stijging zal moeten komen van de productieomzet x marge -opex.

    Indien de opex excl D&A met 5% per jaar stijgt( van 445 mio naar 490 mio) zie jij een maximum aan margeverbetering van 65 mio.(omzet effect 75 mio)

    Bij een afname van consumer ad 10% per jaar en een stijging met 10% bij Enterprise(geen demping meer door valuta) zal er 2x10% vrijkomen uit 175 mio - 100 mio = 15 mio waardoor het restant 75 mio-15 mio= 60 mio moet komen uit de prodomzet Automotive.

    Een productieomzet Automotive van 360 mio zie ik nog wel voor 2022 als mogelijkheid maar niet voor 2023.
    In 2019 realiseerde Automotive al 381 mio en ik mag toch aannemen dat de chiptekorten in 2023 voor goed tot het verleden behoren.
    In een bad-case scenario zie ik in 2023 een prodomzet van 400 mio waardoor de FCF toeneemt met 90% van 40 mio is 36 mio naar 81 mio.

  6. forum rang 7 ketchup 4 september 2021 09:53
    Boem, even voor de goede orde
    heb al meermaals aangegeven , haal mijn informatie uit de rapporten en ben dan ook meerendeels volgende voor de adviezen die de account managers / brokers geven op basis van die informatie

    zelf heb ik geen toegang tot informatie uit de bedrijven, ik spreek ze niet en ben dus voor informatie afhankelijk van die analisten of brokers van Banken die wel toegang hebben tot contact met het bestuur van bedrijven en dus informatie hebben vanuit de bron

    als jij schrijft : dat " ik ( jij ) zeg (t) van dit of van dat" ... dan moet je dit in de context zien voor wat ik uit de. rapporten van analisten haal , dit zijn niet mijn rapporten of mijn cijfers

    ik geef als particulier best veel business weg aan brokers, en zo krijg ik ook de informatie, ik zit niet op de goedkoopste platforms , ik betaal voor service en ik vaar daar wel bij, wat niet wil zeggen dat er geen missers tussen zitten
    daarom loop ik ook mee als brokers een bepaald aandeel in de porto voor klanten willen nemen en adviseren en zij aan een bepaald volume willen komen, als ik overal NEEN op zou zeggen en enkel de rapporten wil, dan is die bron voor informatie gauw voorbij

    het is allemaal een beetje van geven en nemen , als ze niks aan je kunnen verdienen en je loopt nooit mee, dan hoeven ze ook je account niet.
  7. forum rang 6 tatje 4 september 2021 10:20
    Die duitse oems hebben toch Here gekocht om niet afhankelijk te zijn van Google !

    Als Here geen platform heeft en aangeeft dat R en D automotive omlaag gaat, om zwarte cijfers te schrijven.

    Waar gaan die duitse autobouwers dan naar toe ?

    Ik zal de omzet van Here laten zien.

    2015
    Omzet 1159

    2016
    Automotive 826
    Enterprise 119
    Consumer 211
    omzet totaal 1158

    2017
    automotive 835
    Consumer 141
    Enterprise 110
    totale omzet 1086

    2018
    automotive 814
    Consumer 137
    Enterprise 117
    totale omzet 1068

    2019
    Automotive 796
    Consumer 161
    Enterprise 156
    totale omzet 1113

    2020
    Automotive 610
    Non - automotive 247
    totale omzet 857

    Automotive Here
    2016 826
    2017 835
    2018 814
    2019 796
    2020 610

    automotive TomTom.
    2015 105,9
    2016 132,6
    2017 195,7
    2018 245,0
    2019 265,7
    2020 227,2

    Ik zie bij TT van 2016 naar 2019 een groei van 100%
    Ik zie bij Here van 2016 naar 2019 een daling van 3,6%

    Here heeft al best veel autos met Adas op de weg, ik dacht 17 miljoen.
    TT heeft met adas eind 2020 maar dik 3 miljoen op de weg.

    Maar Here kan huidige en toekomstige deals nooit winnen van TT, dat een super geautomatiseerd platform heeft.

    In 2015 was er nog geen platform.
    Maar iedereen wist dat TT het bijna had.
    In 2015 had Here dus een groot marktaandeel en won het nog deals er was nog geen platform.
    Maar vanaf 2016 veranderde alles tussen Here en tom Tom door het platform van TT.

    Het resultaat was:
    Here verloor Bing ed aan Tom Tom.
    Here gooide de handdoek in de automotive ring .

    Tja.

    Als die duitse oems ook nog allemaal voor TT kiezen en stellantis ook.

    Zijn er dan alleen nog kruimels :-)

    Trouwens Chris pendleton was op de CMD super openhartig en enthousiast over TT.

    * JustMe* liet een filmpje zien bij, ik denk een amerikaan.

    Chris : we maken de kaarten niet zelf, die komen van een klein bedrijfje in Nederland.

    Ik zeg, we gaan die Amerikanen toch niet wakker maken.

  8. forum rang 6 boem! 4 september 2021 10:23
    quote:

    ketchup schreef op 4 september 2021 09:53:

    Boem, even voor de goede orde
    heb al meermaals aangegeven , haal mijn informatie uit de rapporten en ben dan ook meerendeels volgende voor de adviezen die de account managers / brokers geven op basis van die informatie

    zelf heb ik geen toegang tot informatie uit de bedrijven, ik spreek ze niet en ben dus voor informatie afhankelijk van die analisten of brokers van Banken die wel toegang hebben tot contact met het bestuur van bedrijven en dus informatie hebben vanuit de bron

    als jij schrijft : dat " ik ( jij ) zeg (t) van dit of van dat" ... dan moet je dit in de context zien voor wat ik uit de. rapporten van analisten haal , dit zijn niet mijn rapporten of mijn cijfers

    ik geef als particulier best veel business weg aan brokers, en zo krijg ik ook de informatie, ik zit niet op de goedkoopste platforms , ik betaal voor service en ik vaar daar wel bij, wat niet wil zeggen dat er geen missers tussen zitten
    daarom loop ik ook mee als brokers een bepaald aandeel in de porto voor klanten willen nemen en adviseren en zij aan een bepaald volume willen komen, als ik overal NEEN op zou zeggen en enkel de rapporten wil, dan is die bron voor informatie gauw voorbij

    het is allemaal een beetje van geven en nemen , als ze niks aan je kunnen verdienen en je loopt nooit mee, dan hoeven ze ook je account niet.
    Ik heb altijd verkondigd dat jouw mededeelzaamheid wat jij te horen en zien krijgt van de professionals een grote meerwaarde is voor het forum.Waarvoor nogmaals oprechte dank.

    Ik ben iemand die de betekenis achter ieder verhaal probeert de duiden.
    Indien ik jouw verslag lees dat een analist een FCF voorziet van 45 mio in 2023 probeer ik dat te verifieren.

    IK geef daarbij aan, uitgaande van de 25 mio FCF die voor dit jaar wordt voorzien welke veranderingen er moeten plaatsvinden om aan de 45 mio te komen.
    En daar gaat het mis wat mij betreft en daar rapporteer ik dan over.

  9. forum rang 6 boem! 4 september 2021 11:04
    Waar ik wel in mening met jou vercshil is jouw behandeling van de FCF vs netto WPA.

    Jij geeft de FCF een discount tov de netto WPA terwijl, dat juist andersom zou moeten.

    De netto WPA wordt normaliter verdeeld onder schuldreductie, investeringen en aandeelhouders-uitkeringen.

    BIj de FCF gaat het bij TT louter om aandeelhouders-uitkeringen.

    In dat licht begrijp ik de prijstarget van ABN dan ook wel.
    BIj een FCF van 45 mio in 2023 is een target van 7,50 euro(23 X FCF pa) alleszins te begrijpen.
  10. forum rang 6 NewKidInTown 4 september 2021 11:33
    tatje schreef op 3 september 2021 14:11:

    Ik moet het riedeltje teleurstellen, dit was voor vandaag mijn laatste post.

    quote:

    tatje schreef op 3 september 2021 16:41:

    Nou goed dan nog 1 tje dan.

    Valt me op dat zowel Kid als Riet zich profileren als taalkundigen.

    Tja de verhoudingen .

    Heb me gelukkig dozen wijn bespaard, want riet geeft geen adres en kid komt toch niet om het succes van TT te vieren.
    Ik wist het, ik wist het, altijd zich niet aan de afspraken en beloften houden. Het zou zo maar een limburger kunnen zijn, een sterk afwijkend gevoel voor eerlijkheid..........

    "kid komt toch niet om het succes van TT te vieren" daar is in de verste verte nog nooit aanleiding voor geweest, maar mocht het ooit zover komen, dan kom ik wel met aan aanhangwagentje op het feestje, bijvoorbeeld in juni 2022 het ACHT-euro feestje ? Het liefst niet te gek ver van Aerdenhout......
  11. forum rang 6 NewKidInTown 4 september 2021 11:53
    quote:

    Mayo schreef op 4 september 2021 11:44:

    Die is goed. Mijn eerste AB voor jou.
    Dank je wel, ook al is het de eerste. Ik gooi er graag even een humoristische kwinkslag tussen door, goed voor de sfeer, relativerend en je kunt ineens ergens anders tegen aan gaan kijken. Of een grijns op je gezicht toveren, want veel gezichten hier staan niet op grijns maar op grijs.
2.479 Posts
Pagina: «« 1 ... 11 12 13 14 15 ... 124 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links