Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,700 19 apr 2024 17:35
  • -0,280 (-4,68%) Dagrange 5,700 - 5,925
  • 569.243 Gem. (3M) 304,1K

TomTom Augustus 2021

1.964 Posts
Pagina: «« 1 ... 94 95 96 97 98 99 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 Dutchy Ron 31 augustus 2021 08:24
    Hyundai en KIA wordt 2x zoveel verkocht als vorig jaar in Europa….. laat die trend maar doorzetten.
    Ongeveer 1 miljoen auto’s per jaar nu, als dat er in 2022 2 miljoen zijn dan leveren ze een knappe prestatie

    Hyundai Motor and affiliate Kia said Thursday their combined sales in Europe more than doubled last month from a year earlier on robust demand and lower base effect.

    Hyundai and Kia sold a total of 88,171 vehicles in Europe in May, sharply up from 42,492 units in the same month a year ago, the companies' sales data showed.

    The monthly result got a boost from strong sales of Hyundai's Tucson and Kona sport utility vehicles and Kia's Sportage SUV and Cee'd crossover utility vehicle, a Hyundai spokesman said.

    From January to May, the corporate duo's overall sales jumped 37 percent to 388,711 atos from 283,170 units in the same period of last year.

    In the first five months, they accounted for 7.5 percent of the European automobile market, up from 7.2 percent in the year-ago period. (Yonha

    Hyundai, Kia auto sales in Europe more than quadruple in April
    pulsenews.co.kr/view.php?year=2021&am...
  2. forum rang 7 Dutchy Ron 31 augustus 2021 08:27

    SEOUL, June 27 (Korea Bizwire) — Cumulative electric vehicle (EV) sales in Europe from South Korea’s two largest automakers — Hyundai Motor Co. and Kia Corp. — have surpassed 200,000 units, company data showed Sunday.

    Hyundai and Kia, both under Hyundai Motor Group, had sold a combined 227,919 EVs in the European auto market as of May since they first began selling EVs there in 2014. Hyundai’s EV sales reached 131,719 units, while those of Kia totaled 96,200 units.

    Their cumulative EV sales in Europe topped 10,000 units in 2017 and surpassed 100,000 units last year.

    This year, Hyundai and Kia have sold a combined 43,865 EVs in Europe through May, up 99.5 percent from a year earlier.

    Hyundai’s Kona EV was the top-selling model in Europe with cumulative sales of 91,302 units, followed by Kia’s Niro EV with 58,774 units.

    koreabizwire.com/hyundai-kias-cumulat...
  3. [verwijderd] 31 augustus 2021 08:37
    @Pwijsneus. Deepmap is een startup en zie ik niet zo makkelijk schalen, eerder een research project of dat ze interesse hebben in data capture ten behoeve van map suppliers. Cruise is autonoom rijden in de breedte, geen mapping bedrijf. Apple is al zeven jaar bezig en is niet ‘los’ van tomtom en er zal waarschijnlijk ook een nieuw partnership met tomtom aangaan rond realtime mapping en traffic. In 2028 zijn de kaarten al geschud.
  4. forum rang 10 DeZwarteRidder 31 augustus 2021 08:57
    quote:

    Dutchy Ron schreef op 31 augustus 2021 08:54:

    Nvidia heeft Deepmap over genomen. De combinatie van veel data en expertise kan de juiste input zijn voor HD-maps en snel opschalen.
    Dus weer een grote nieuwe concurrent erbij.........!!!

    De ellende voor TomTom houdt niet op.......!!!
  5. forum rang 6 pwijsneus 31 augustus 2021 09:08
    quote:

    *JustMe* schreef op 31 augustus 2021 08:37:

    @Pwijsneus. Deepmap is een startup en zie ik niet zo makkelijk schalen, eerder een research project of dat ze interesse hebben in data capture ten behoeve van map suppliers. Cruise is autonoom rijden in de breedte, geen mapping bedrijf. Apple is al zeven jaar bezig en is niet ‘los’ van tomtom en er zal waarschijnlijk ook een nieuw partnership met tomtom aangaan rond realtime mapping en traffic. In 2028 zijn de kaarten al geschud.
    Is het nog een start-up als het nu onderdeel is van Nvidia? In de techwereld wordt veel afgekeken en gekopierd. Nu is deepmap onderdeel van een enorm tech-bedrijf. Ook zou Nvidia de opgedane kennis kunnen inzetten die het van TomTom heeft verkregen.

    Cruise maakt gebruikt van USHR dacht ik. Het is te makkelijk om het te bagataliseren.

    Apple is al een tijdje bezig, 3 jaar geleden kwam in ieder geval de bevestiging; in de US zijn ze al los van TomTom, en Europa volgt spoedig;
    techcrunch.com/2018/06/29/apple-is-re...

    Dit gaat inderdaad erg traag, en bevestigd dat je niet zomaar een kaartenbak opzet. Maar het is dus wel degelijk mogelijk. HD- maps is weer een heel ander product, en zou met de verkregen sensordata vanuit de auto's wellicht ook al iets kunnen creëren. Dat zou dan niet 7 jaar hoeven te kosten. TomTom en Here hebben iig momenteel nog een voorsprong.
  6. forum rang 6 win some... 31 augustus 2021 09:30
    quote:

    *JustMe* schreef op 30 augustus 2021 23:31:

    [...]

    Er zijn partijen die heel goed luisteren naar wat autofabrikanten nodig hebben en dat proberen te leveren. En je hebt partijen die lecturen wat zij denken dat de auto industrie nodig heeft en opscheppen over wat ze kunnen. Zoals Mobileye dat in 2020 al volledig zelfrijdende auto's zou hebben en HD maps en weet ik veel wat. Allemaal bluster om voor veel teveel geld overgenomen te worden door Intel. TT heeft een wat hogere nuchterheid alleen beleggers raken soms van de leg zodra ze iets horen over een mogelijke concurrent. Ik zie mensen met vertrouwen in zichzelf bij TT, zonder daar al te dik over te doen.

    Verder denk ik dat TT financieel niet zo goed begrepen wordt. Men ziet enorme R&D uitgaven in relatie tot de omzet die ook de winst per aandeel drukken. En daarnaast heel veel CAPEX naar OPEX gaan wat ook de winst drukt. En versnelde afschrijving van TeleAtlas wat ook (optisch) het resultaat drukt. Maar die investeringen zijn er juist om veel goedkoper kaarten te kunnen maken. En TomTom investeert natuurlijk niet honderden miljoenen in iets dat in de toekomst een tientje bespaart. Ze hebben daar heus wel over nagedacht. Je kunt van TT zeggen wat je wilt maar geld over de balk smijten is niet iets waar ik hen van ken.

    Wat domme pech is, is dat TomTom in 2019 in een Capital Markets Day 10 jaar groei voorspelt, onderbouwd door het eigen orderboek en trends in de markt. Om geloofwaardigheid te krijgen zou TomTom dan in 2020 en 2021 twee jaren op rij kunnen waarmaken wat in die 10-jaars doelstelling staat, zodat er vertrouwen ontstaat in dat die jaren daarna ook groei laten zien. Vervolgens komt Covid om de hoek en een chiptekort en kan TT dus niet laten zien wat in 2019 op die CMD was voorspeld. Nu zijn er ergere dingen rond Covid dan 2 jaren groei missen, dit virus heeft veel levens(vreugde) geeist - en we hebben er ook dingen van geleerd - maar het is wel bad luck.

    Het enige dat TT nu kan zeggen is dat de factoren waarmee in 2019 werd gerekend niet veranderd zijn. Volledig autonoom rijden duurt langer, maar ADAS juist sneller en lektrisch rijden komt ook in stroomversnelling. TT zegt 'fundamentals are unchanged' en zegt 'we hebben goede deals gewonnen'. Maar er zijn nog geen data die het bevestigen. In 2020 en 2021 is echter wel gewoon de R&D doorgegaan om de kostenkant te reduceren door automatisering. Dus waar je qua omzet nog op 2019 niveau bent, ben je qua kosten en technologie wel op 2021 niveau. Ik denk dat dat bij een herstel van de automarkt tot een hefboom kan leiden door stijgende omzet bij minimaal stijgende kosten. We gaan zien of dat ook zo is.
    Covid is inderdaad domme pech, kan TT niks aan doen en heeft negatieve invloed op Automotive. Maar die negatieve invloed is er niet bij Enterprise voor zover ik kan zien. Toch schommelt de omzet hier de laatste 8 kwartalen al rond de 41 a 42 mio. Dat lijkt me niet domme pech.

    Daarnaast herinner ik me ook nog 2015 toen in het jaarverslag trots werd vermeld: 'Back to growth'. Dat is er toen niet van gekomen. De mislukking van Sports was daar voor een groot deel debet aan. Enerzijds is het zo dat ondenemen risico nemen is en dat zaken kunnen mislukken. Anderzijds is het zo dat de markt voor Sports een hele andere was (andere spelers, andere dynamiek) dan de markt voor PND's destijds. Je kan je ook afvragen of men dat vantevoren wel goed heeft ingeschat. En of men de tijd, energie en geld die Sports heeft gekost niet beter had kunnen investeren in zaken die aanvullend/versterkend waren voor Automotive.

    Ook bij Telematics zagen we na een sterk begin met overnames de groei flink afnemen, dit terwijl de markt voor Telematics als geheel wel hogere groeicijfers kende.

    Mijn conclusie: ja, TT heeft soms domme pech gehad. Maar er zijn ook verkeerde inschattingen gemaakt en men is ook niet altijd in staat geweest aanwezige kansen op groei te benutten. Hoe dit in de toekomst gaat, is inderdaad afwachten.
  7. forum rang 7 sniklaas 31 augustus 2021 10:12
    quote:

    pwijsneus schreef op 31 augustus 2021 07:10:

    [...]

    In 2020 pompen Microsoft en General Motors $ 2 miljard in Cruise. Nvidia gaat ook eigen HD maps produceren. En dan hebben we het niet over "ander soort HD-maps". Ook zijn dit niet bepaald start-ups, en dan vergeet ik er nog een paar.

    TomTom heeft het wiel uitgevonden, dus misschien kan bv Nvidia leren van de fouten die TomTom destijds van 2015 tot nu heeft gemaakt
    Dat zou de ontwikkeling kunnen versnellen, en ook gunstig zijn voor de investeringen.

    Laten we eerlijk zijn, 15 jaar geleden heeft google hetzelfde kunstje geflikt, en nu doet Apple het nog een keer over. Apple kopieert gewoon wat TT doet, maar dan op een manier wat voor hunzelf beter schijnt te zijn.

    TomTom heeft een zeer lastige klantengroep Echter de partijen waartegen het moet concurreren - bigTech en big-car - zijn niet te beroerd om het spel smerig te spelen. Als is TomTom nog zo nuchter, zelfstandig en technology-driven. Zodra die klanten zien dat ze er zelf munt uit kunnen slaan gaan ze het kopieren, en wordt TT bedankt voor de diensten terwijl ze daarvoor jarenlang zijn uitgeknepen.

    Niet naief zijn, het is voor veel kleinen partijen een eer om voor Apple of Amazon te mogen werken, maar deze tech-reuzen zijn nog eens 10x meer onbetouwbaar dan de OEM's en de autobouwers.
    Idem mijn gedachten Wijsneus dat TOMTOM zich als een Schóttelslet laat uitknijpen en op termijn wordt afgedankt, dat is het grootste risico dat TOMTOM en dus de aandeelhouders boven het hoofd hangt..
  8. forum rang 6 tatje 31 augustus 2021 10:19
    Het zal je kind maar wezen.

    juli 2021 tov juli 2020.

    De studie geeft aan dat er tijdens de maand juli in Europa in totaal 967.830 nieuwe auto’s werden verkocht. In dezelfde maand vorig jaar werd een verkoop van 1,27 miljoen exemplaren opgetekend.

    juli is toch de 1e maand van Q3 2021 :-)
    20% minder autos !!!

    Trouwens ik verwacht niets van Q 3 en waarschijnlijk ook niet van Q4 2021.

    www.msn.com/nl-nl/lifestyle/nieuws/vo...
  9. [verwijderd] 31 augustus 2021 10:39
    quote:

    sniklaas schreef op 31 augustus 2021 10:12:

    [...]Idem mijn gedachten Wijsneus dat TOMTOM zich als een Schóttelslet laat uitknijpen en op termijn wordt afgedankt, dat is het grootste risico dat TOMTOM en dus de aandeelhouders boven het hoofd hangt..
    Naar de koers (en dus de market cap.) kijken en die afzetten tegen het algehele sentiment geeft de kwaliteit van het verliesgevende navigatiebedrijfje uitstekend weer.

    Dat scheelt tientallen meters positieve onzin doorspitten.
  10. [verwijderd] 31 augustus 2021 12:07
    quote:

    Dutchy Ron schreef op 31 augustus 2021 11:20:

    Bedrijven hebben helaas meer tijd gekregen om zelf HD maps te maken omdat L4 en L5 nog even op zich laten wachten. Maar uiteindelijk verwacht ik dat veel initiatieven een stille dood sterven.
    Doordat L4/5 verder weg ligt is de macht verschoven naar de partijen die L1/2/3 doen, want die hebben een verdienmodel en kunnen parallel aan investeringen ook serieus geld verdienen.

    Bij partijen die uitsluitend L4/5 doen ligt hun verdienmodel (verliesmodel) ver in de toekomst en daarmee ook minder appetite van investeerders om jarenlang die verliezen te betalen. Daardoor die je startups veilig onderdak zoeken en er zullen sommigen ook activiteiten staken vermoed ik. Bovendien doen de L1/2/3 partijen ervaringen op in de ‘real world’ waardoor hun technologie meer geharnast wordt en zoals in FT te lezen is de technische vooruitgang bij die ADAS partijen juist onverwacht hard gegaan. Ik zie dit allemaal in voordeel spelen van TomTom.
1.964 Posts
Pagina: «« 1 ... 94 95 96 97 98 99 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links