Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

SPAC - Special Purpose Acquisition Company

1.296 Posts
Pagina: «« 1 ... 51 52 53 54 55 ... 65 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 9 nine_inch_nerd 22 augustus 2021 22:05
    quote:

    Diede schreef op 22 augustus 2021 21:48:

    Je hebt wel gelijk dat het sentiment slecht is, en de uitbundige stijgingen een beetje verleden tijd zijn.
    Maar dat schept juist kansen.

    In Amsterdam zijn er een aantal spac’s te koop die onder de garantie-prijs van €9,80 noteren.

    ESG noteert bv €9,45.
    Je maakt dus bijna 4% rendement als de spac niet gevuld wordt, of als de invulling je niet bevalt.
    Dan vraag je je geld terug, en krijg je €9,80 uitgekeerd.

    Speculatie rondom de invulling van de spac zal echter de koers wss tot boven de €10 brengen. Als je dan verkoopt is het rendement hoger.
    Als de invulling wel potentie heeft, dan houd je ze en verkoop je wellicjt voor 11-12-13-etc.

    Kortom, je kan nu in sommige spac’s instappen zonder risico.
    en met gegarandeerd (beperkt) rendement, met kans op hoge rendementen bij succes.

    Beleggers zouden altijd moeten zoeken naar beleggingen zonder risico, die wél goed kunnen renderen.

    Helder, je insteek!
  2. forum rang 10 DeZwarteRidder 23 augustus 2021 08:54
    quote:

    Diede schreef op 22 augustus 2021 22:27:

    En dan nog is het een mooi alternatief voor sparen.
    En ook een stuk beter dan index-beleggen.
    De ABN AMRO heeft spac's in de ban gedaan omdat ze teveel risico zouden opleveren.................

    Ja, bij de ABN AMRO denken ze mee met de klanten...........
  3. forum rang 9 nine_inch_nerd 23 augustus 2021 09:53
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 23 augustus 2021 08:54:

    [...]

    De ABN AMRO heeft spac's in de ban gedaan omdat ze teveel risico zouden opleveren.................

    Ja, bij de ABN AMRO denken ze mee met de klanten...........
    Niet helemaal waar...Ze bieden ze misschien niet meer aan, maar geloven er wel in. ;)

    ""European Sustainable Growth Acquisition Corp. Definitive Agreement Europe, Sustainability, Fintech, Edtech ADS-TEC Energy [DA: 08/11/21] Lars Thunell (Fmr CEO, IFC) $143,751,121 $141,946,573 $9.83 0.04% $10.27 $0.98 U: [1/2 W]; W: [1:1, $11.5] 2021-01-21 $143.8 EarlyBirdCapital, ABN AMRO""
  4. forum rang 6 Tordan 23 augustus 2021 17:28
    quote:

    Diede schreef op 22 augustus 2021 21:48:

    Je hebt wel gelijk dat het sentiment slecht is, en de uitbundige stijgingen een beetje verleden tijd zijn.
    Maar dat schept juist kansen.

    In Amsterdam zijn er een aantal spac’s te koop die onder de garantie-prijs van €9,80 noteren.

    ESG noteert bv €9,45.
    Je maakt dus bijna 4% rendement als de spac niet gevuld wordt, of als de invulling je niet bevalt.
    Dan vraag je je geld terug, en krijg je €9,80 uitgekeerd.

    Speculatie rondom de invulling van de spac zal echter de koers wss tot boven de €10 brengen. Als je dan verkoopt is het rendement hoger.
    Als de invulling wel potentie heeft, dan houd je ze en verkoop je wellicjt voor 11-12-13-etc.

    Kortom, je kan nu in sommige spac’s instappen zonder risico.
    en met gegarandeerd (beperkt) rendement, met kans op hoge rendementen bij succes.

    Beleggers zouden altijd moeten zoeken naar beleggingen zonder risico, die wél goed kunnen renderen.

    Helemaal juist. Hierin heb ik een stuk cash, die ik niet belegd wil hebben, gestopt.gemiddeld onder de 10. Komen ze met een prachtbedrijf op de proppen sta je fors hoger, anders minimale opbrengst van zo,n 9,80.
  5. forum rang 9 nine_inch_nerd 23 augustus 2021 19:00
    Ik vind het allemaal prima, collegae.
    Maar momenteel is mijn focus voor SPAC helemaal weg.
    Ik ruim mijn huidige SPAC posities op met een zo laag mogelijk verlies en concentreer me op andere aandelen (uitzondering GGPI/TPGY).
    Nogmaals, de dynamiek is eruit, zelfs bij grote en veelbelovende mergers en ik denk bij reguliere aandelen met het maken van redelijk goed huiswerk de rendementen hoger kunnen zijn.
  6. Musiclover 23 augustus 2021 19:16
    Ik ben ook een beetle klaar met SPAC’s. Het niveau voor de merger kan dan wel rond de 10 liggen, maar vergeet niet dat het doel van elke SPAC een merger is. Dan komt het geld beschikbaar. En als die doorgaat is er geen vast niveau van 10 meer. Ik heb het meegemaakt met Hyzon. Rond de 10 bij de merger en daarna heel snel naar de 6. Toen heb ik bijgekocht omdat ik het een interessant aandeel vind. Niet omdat het een SPAC is geweest. De koersschommelingen zijn na een merger zoals bij elk ander aandeel en in het begin groter.
  7. forum rang 7 hirshi 23 augustus 2021 19:45
    quote:

    Diede schreef op 22 augustus 2021 21:48:

    Je hebt wel gelijk dat het sentiment slecht is, en de uitbundige stijgingen een beetje verleden tijd zijn.
    Maar dat schept juist kansen.

    In Amsterdam zijn er een aantal spac’s te koop die onder de garantie-prijs van €9,80 noteren.

    ESG noteert bv €9,45.
    Je maakt dus bijna 4% rendement als de spac niet gevuld wordt, of als de invulling je niet bevalt.
    Dan vraag je je geld terug, en krijg je €9,80 uitgekeerd.

    Speculatie rondom de invulling van de spac zal echter de koers wss tot boven de €10 brengen. Als je dan verkoopt is het rendement hoger.
    Als de invulling wel potentie heeft, dan houd je ze en verkoop je wellicjt voor 11-12-13-etc.

    Kortom, je kan nu in sommige spac’s instappen zonder risico.
    en met gegarandeerd (beperkt) rendement, met kans op hoge rendementen bij succes.

    Beleggers zouden altijd moeten zoeken naar beleggingen zonder risico, die wél goed kunnen renderen.

    Diede,

    Ik heb het prospectus doorgeakkerd maar kom er niet helemaal uit.
    Die € 9,80 kan ik bij voorbeeld niet vinden.
    Als je daar zelf om moet vragen vereist dat dus scherpe monitoring.
    Die 4% begrijp ik, maar is de resterende looptijd dan slechts 1 jaar?
    En hoeveel krijg je terug als geen invulling wordt gerealiseerd?
    Zijn er intussen niet zoveel SPAC's dat de spoeling wel erg dun wordt?
    Vandaag was de koers verder gezakt naar € 9,35.
    Hoe is zo weinig vraag te verklaren?
  8. forum rang 9 nine_inch_nerd 23 augustus 2021 22:12
    Richard Branson brengt ruimtevaartbedrijf via spac naar de beurs

    Virgin Orbit, het ruimtevaartbedrijf van miljardair Richard Branson, krijgt een notering aan de Amerikaanse techbeurs Nasdaq. Dat gebeurt via een fusie met NextGen Acquisition Corp II, een zogenoemde spac. Een spac is een notering zonder activiteiten, de facto een genoteerde zak geld, die op zoekt gaat naar een bedrijf om te kopen om zo een volwaardige notering te worden.

    Investeerders, waaronder Boeing en AE Industrial Partners, hebben al toegezegd om in een extra investeringsronde van institutionele beleggers, een zogenoemde pipe, $100 mln te investeren. Dat laat Virgin Orbit, dat wordt gewaardeerd op $3,2 mrd, maandag in een verklaring weten.

    Satellieten

    De fusie zal het nieuwe bedrijf naar verwachting $483 mln aan kapitaal opleveren. Dat zal worden gebruikt om de activiteiten en groei van het bedrijf te financieren totdat er sprake is van een stabiele inkomstenstroom. De fusie, en daarmee de beursnotering, zou eind dit jaar moeten zijn afgerond.

    Virgin Orbit streeft ernaar tegen 2024 winstgevend te zijn. Het bedrijf zegt dat het ongeveer $300 mln aan actieve contracten heeft, met nog eens $2,3 mrd aan 'geïdentificeerde verkoopkansen die momenteel worden nagestreefd', meldt CNBC. Ceo Dan Hart vertelde de Amerikaanse zender dat de kernactiviteit van het bedrijf 'zal groeien tot ongeveer 18 lanceringen in 2023'.

    Virgin Orbit, opgericht in 2017, is onderdeel van de Virgin Group en houdt zich voornamelijk bezig met het lanceren van satellieten. In 2019 heeft Branson ruimtevaartbedrijf Virgin Galactic, dat ruimtereizen voor toeristen wil organiseren, via een spac naar de beurs gebracht.
  9. forum rang 5 devil80 26 augustus 2021 14:22
    quote:

    Musiclover schreef op 23 augustus 2021 19:16:

    Ik ben ook een beetle klaar met SPAC’s. Het niveau voor de merger kan dan wel rond de 10 liggen, maar vergeet niet dat het doel van elke SPAC een merger is. Dan komt het geld beschikbaar. En als die doorgaat is er geen vast niveau van 10 meer. Ik heb het meegemaakt met Hyzon. Rond de 10 bij de merger en daarna heel snel naar de 6. Toen heb ik bijgekocht omdat ik het een interessant aandeel vind. Niet omdat het een SPAC is geweest. De koersschommelingen zijn na een merger zoals bij elk ander aandeel en in het begin groter.
    En er wordt flink gedumpt na een merger, zie rocketlab gister.
    Nieuwe les is dus verkopen in de aanloop na de merger en dan ff paar dagen wachten tot iedereen klaar is met dumpen van het nieuwe aandeel
  10. forum rang 9 nine_inch_nerd 26 augustus 2021 14:45
    quote:

    devil80 schreef op 26 augustus 2021 14:22:

    [...]

    En er wordt flink gedumpt na een merger, zie rocketlab gister.
    Nieuwe les is dus verkopen in de aanloop na de merger en dan ff paar dagen wachten tot iedereen klaar is met dumpen van het nieuwe aandeel
    Sorry, maar niks nieuws. Dat was voor de SPAC recessie ook al de beste tactiek. Eén enkele uitzondering. Maar om zeker te spelen wel....
  11. forum rang 9 nine_inch_nerd 26 augustus 2021 14:47
    Je mag nog verder teruglezen in dit draadje.
    De grootste hype was altijd bij bekendmaking merger-partner. ooit steeg een goede SPAC zeker richting 50% of meer. Is nu niet met van toepassing. Ik verkocht die SPAC altijd na de eerste hype. Want bij merger zakte ie weg.

    quote:

    nine_inch_nerd schreef op 13 februari 2021 22:16:

    [...]

    Poeh, dat ga ik niet allemaal trekken...Zoals je ziet zijn het allemaal duurzame SPACs. Zo vroeg (rond $10-$11) mogelijk instappen.
    Ik kijk altijd naar de mensen die erin zitten en hun doel.
    In praktijk ziet het toch anders uit.
    We hebben afgelopen weken mergers zien plaatsvinden van SPACs waar we immense dingen van zagen en verwachten en zo bleek later de uitwerking tegen te vallen...
    En van 'kleinere' SPACs gebeurde het omgekeerde.
    Ik volg mijn portefeuille en probeer bij de eerste hype te scoren en te cashen.
    Bij enkelen was dat te vroeg en steeg het fonds sky high, maar bij het merendeel was dat slim, want na de hype en zelfs de merger zakte het fonds weer terug. Minimale rendement tot nu toe is 50%.

    Mijn beste verwachtingen:
    SOAC
    QELL
    PDAC
    BOAC
    HCIC
    NGAB
    en met name EUSG (Europese link): er zijn een paar Europese duurzame bedrijven die graag de beurs op willen (mijn hoop)

    Succes.
  12. forum rang 4 Diede 26 augustus 2021 15:38
    quote:

    hirshi schreef op 23 augustus 2021 19:45:

    [...]

    Diede,

    Ik heb het prospectus doorgeakkerd maar kom er niet helemaal uit.
    Die € 9,80 kan ik bij voorbeeld niet vinden.
    Als je daar zelf om moet vragen vereist dat dus scherpe monitoring.
    Die 4% begrijp ik, maar is de resterende looptijd dan slechts 1 jaar?
    En hoeveel krijg je terug als geen invulling wordt gerealiseerd?
    Zijn er intussen niet zoveel SPAC's dat de spoeling wel erg dun wordt?
    Vandaag was de koers verder gezakt naar € 9,35.
    Hoe is zo weinig vraag te verklaren?

    De koers die je terugkrijgt is €10.
    Maar er worden wel kosten ingehouden.
    Al met al zal je uitkomen rond de €9,80 als je je geld terug wilt na een deal.

    De looptijd is meestal 24 maanden sinds het begin van de listing.
    en daarna soms nog een extensie.

    Overigens zie ik de toekomst voor ESG nog wel positief in, omdat te verwachten valt dat veel beleggingfondsen erg geïnteresseerd zullen zijn hierin te beleggen.
    Vanwege het ESG-karakter van het aan te kopen bedrijf.
  13. forum rang 10 DeZwarteRidder 26 augustus 2021 15:42
    quote:

    Diede schreef op 26 augustus 2021 15:38:

    [...]
    De koers die je terugkrijgt is €10.
    Maar er worden wel kosten ingehouden.
    Al met al zal je uitkomen rond de €9,80 als je je geld terug wilt na een deal.

    De looptijd is meestal 24 maanden sinds het begin van de listing.
    en daarna soms nog een extensie.

    Overigens zie ik de toekomst voor ESG nog wel positief in, omdat te verwachten valt dat veel beleggingfondsen erg geïnteresseerd zullen zijn hierin te beleggen.
    Vanwege het ESG-karakter van het aan te kopen bedrijf.
    Helaas zijn geschikte ESG-bedrijven bijna niet te vinden, dus de kans is groot dat het een 'moetje' wordt.

    Straks komen ze nog aanzetten met een soort DGB en worden de aandeelhouders uitgenodigd om vrijwillig in Afrika bomen te gaan planten.
  14. forum rang 9 nine_inch_nerd 31 augustus 2021 15:22
    GGPI - Polestar
    Polestar komt ter sprake (als Chinees bedrijf)

    fd.nl/ondernemen/1409800/gaat-de-opma...

    Gaat de opmars van Chinese auto's nu echt beginnen?

    Bij een bezoek aan de vestiging van het Chinese BYD in Schiedam, had directeur Isbrand Ho eind 2019 zijn geheime wapen beneden in de garage verborgen. Daar stond een fonkelnieuwe SUV, een Tang EV600, die je zelfs als buiten stond een stukje kon laten rijden. 'Dat is handig als je wat gedronken hebt', grapte Ho destijds, met een afstandsbediening in de hand.

    In de statistieken van geregistreerde nieuwe personenauto's komt BYD nu nog niet voor. Het bedrijf, dat in 1995 begon als producent van batterijen en de Amerikaanse superinvesteerder Warren Buffett als aandeelhouder heeft, is in Nederland vooral actief met elektrische bussen.

    Andere Chinese autofabrikanten roeren zich wel op de Nederlandse markt. Polestar en MG verkochten in de eerste helft van dit jaar respectievelijk 477 en 669 auto's, maar als je deze aantallen afzet tegen het totale aantal registraties van nieuwe personenwagens (ruim 163.000) kom je uit op een verwaarloosbaar marktaandeel van 0,7%. Aiways wist hier welgeteld maar één auto te slijten (tegen nul in de eerste helft van vorig jaar).

    Noorse voorbeeld

    Je kan echter ook met een andere blik naar de Chinese prestaties kijken. De Duitse autoanalist Matthias Schmidt, die maandelijks een rapport publiceert over de ontwikkeling van de markt voor elektrische auto's, wijst erop dat Chinese merken met volledig geëlektrificeerde auto's in West-Europa inmiddels eenzelfde aandeel hebben als hun Japanse tegenvoeters (4%). In Noorwegen, dat al jaren met stekkerauto's vooroploopt, komt dit jaar bijna een op de tien nieuwe elektrische auto's uit China.

    Inmiddels zijn meer dan tien Chinese merken actief in Europa. Polestar is met goede kritieken ontvangen. MG, het Britse merk dat in handen is gevallen van het Chinese autoconcern SAIC, bouwt zijn Europese activiteiten na de herintroductie in 2019 steeds verder uit. Dit najaar wil het hoge ogen gooien met een nieuw vlaggenschip, de MG Marvel R Electric. BYD denkt dit jaar nog 1500 Tang-SUV's af te leveren bij verkoopkanalen in Noorwegen. Nio komt er ook aan en volgend jaar gaan naar verwachting de merken Wey en Ora hun debuut maken.

    Volgens Schmidt kunnen Chinese fabrikanten vanaf volgend jaar dichter in de buurt van een gezamenlijk marktaandeel van 10% komen op de West-Europese markt voor elektrische auto's. Zij zullen daarbij profiteren van de spagaat waarin traditionele Europese autofabrikanten zitten. Die moeten nog brandstofauto's verkopen om te kunnen investeren in hun omslag naar elektrisch rijden.

    Gat in de markt

    Schmidt spreekt van een 'gouden kans' in de komende jaren voor de Chinese producenten. Vanaf 2025 gaan Europese fabrikanten, zo is zijn inschatting, veel meer elektrische auto's op de markt brengen om aan aangescherpte Europese uitstootnormen te voldoen. Nieuwe toetreders zijn daarna waarschijnlijk te laat om nog een stevige positie te veroveren.

    'Chinese fabrikanten waren tot de komst van elektrische auto's nooit echt een bedreiging voor Europese autofabrikanten', aldus Schmidt. 'Er waren hoge toetredingsdrempels, onder meer door emissie- en veiligheidseisen en de noodzaak om te investeren in een eigen dealernetwerk.'

    Maar dat is nu anders. Een deel van die eisen speelt geen rol bij elektrische auto's (die immers geen broeikasgassen uitstoten) en door veranderend consumentengedrag vindt de aankoop van een auto meer online plaats. Schmidt wijst ook op het gat dat traditionele autofabrikanten achterlaten nu die zich meer richten op winst in plaats van volume. Daar kan China Inc. op inspringen.

    Souschefs

    Een groot voordeel voor Chinese fabrikanten is dat ze de afgelopen decennia in de keuken van westerse fabrikanten konden kijken. Die zijn op grote schaal in China gaan produceren, maar wel onder de verplichting dat ze hierbij een Chinese partner in de arm zouden nemen. Zo werkt Volkswagen nauw samen met het Chinese SAIC en heeft Daimler (Mercedes) een gezamenlijke onderneming met BAIC, een ander groot Chinees autoconcern.

    Dergelijke bedrijven kunnen zich volgens Schmidt nu in Europa als souschefs gaan opstellen die een eigen restaurant openen 'met een product dat soms zelfs beter is dan het origineel'. Van belang daarbij is dat de Chinese overheid er echt op gebrand is dat de eigen autofabrikanten wereldwijd succes gaan boeken. 'Om echt winstgevend te worden, hebben ze ook de Europese en Noord-Amerikaanse markt nodig.'
  15. forum rang 4 Diede 31 augustus 2021 16:22
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 26 augustus 2021 15:42:

    [...]

    Helaas zijn geschikte ESG-bedrijven bijna niet te vinden, dus de kans is groot dat het een 'moetje' wordt.

    Straks komen ze nog aanzetten met een soort DGB en worden de aandeelhouders uitgenodigd om vrijwillig in Afrika bomen te gaan planten.
    heb je gelijk in.

    ik ga ook niet te lang blijven hangen.
  16. forum rang 7 hirshi 1 september 2021 11:11
    quote:

    Diede schreef op 26 augustus 2021 15:38:

    [...]
    De koers die je terugkrijgt is €10.
    Maar er worden wel kosten ingehouden.
    Al met al zal je uitkomen rond de €9,80 als je je geld terug wilt na een deal.

    De looptijd is meestal 24 maanden sinds het begin van de listing.
    en daarna soms nog een extensie.

    Overigens zie ik de toekomst voor ESG nog wel positief in, omdat te verwachten valt dat veel beleggingfondsen erg geïnteresseerd zullen zijn hierin te beleggen.
    Vanwege het ESG-karakter van het aan te kopen bedrijf.

    Dank je Diede.

    Eerlijk gezegd lijkt mij die twee dubbeltjes kosten wel wat laag ingeschat.
    Bij een looptijd van minimaal 24 maanden kom ik ook niet uit op een rendement van 4% bij een koers van € 9,30.
    Bij een huidige koers van € 9,515 is het rendement volgens mij te verwaarlozen bij het uitblijven van een invulling.
    Voor mij geen koop.

  17. forum rang 9 nine_inch_nerd 4 september 2021 14:42
    GGPI - Polestar merger gerucht.

    AUTOMOTIVE TECH WEEK: EUROPE
    INFORM. INSPIRE. ACCELERATE.


    Automotive is undergoing a transformation. Not since the invention of the motor car has the industry witnessed such rapid evolution. For almost two decades, TU-Automotive Europe has grown to become the premier European automotive technology industry event. Now under a new name, Automotive Tech Week: Europe, we will continue to be the meeting place that propels automotive technology business in Europe into the future.

    Delivering the latest intelligence across mobility infrastructure, digital transformation, consumer personalisation, autonomous future, and emerging trend green tech & sustainability, we convey both the current state, and the future heading of the European automotive tech industry.


    wardsauto.informa.com/automotive-tech...

1.296 Posts
Pagina: «« 1 ... 51 52 53 54 55 ... 65 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Indices

AEX 872,28 +0,67%
EUR/USD 1,0670 +0,17%
FTSE 100 8.023,23 -0,01%
Germany40^ 18.050,60 +1,06%
Gold spot 2.308,21 -0,82%
NY-Nasdaq Composite 15.451,31 +1,11%

Stijgers

VIVORY...
+38,60%
PROSUS
+3,84%
JUST E...
+2,84%
BAM
+2,68%
ALLFUN...
+2,55%

Dalers

RANDST...
-6,76%
Akzo N...
-5,26%
NSI
-4,23%
FASTNED
-3,54%
Arcelo...
-1,74%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links